PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
24
Waar zijn onze schepen?
Noodlanding i feuilleton
in de winternacht
DONDERDAG 16 APRIL, 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
18
DOMDFBDAG W VmOAO ZATERDAG MAANDAG lg«W m™~Ti
VRIJDAG
i A*" j- tliiifi*- Hiruif kuutuiAifii lUidboinifl' ïicbilnkb
TECHNISCHE GOEDEREN KSr^SStt^
nsvlcatl" apparatuur i Sluurmachlnc». nautische Instrumenten, radar, radio, conservering»- eneorro»Uw«r«ul» mMOttta. Jiuaeuuuetm.,.,..,
«ns, Sevelliglitc t Brandb»y»lUglni»rai{«rU*l. nddlagsmftMtlul. «na. ,L»*d-
transformatoren, gélljltrlchtero, draad
j i r w -J /ii -it 'telefonie, telegrafie, enz. Pompen, compressoren,
woensdag 15 t/m vriidag 24 april Terrein Croeselaan Apparaten
'Drllfwerkei
kabel, «chakelmaterlaal,
as- en afzuiginstallaties.
Atiuuu.u »U ventilatoren voor luchtbehandeling. Oven- en drooginrlchllngen.
-Drijfwerken, tand.wlplen en mechanische overbrengingen. Grondstof fen en half-
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Internationale waarden in reactie
BEURSOVERZICHT.
In een tamelijk levendige markt onder
gingen de internationale waarden woens
dag, voor de tweede maal binnen veer
tien dagen, een technische koersreactie
op de forse koersstijgingen voor deze
waarden vart de laatste tijd. Deze reactie
zat dinsdag, toen de markt ongeanimeerd
was, reeds in de lucht. De 6lotkoersen
van Wallstreet waren voor Amsterdam
van geen enkele betekenis. Stimulerend
zakennieuws was niet aanwezig. Het pu
bliek en de beroepshandel vonden dan
ook de tijd gekomen tot winstnemingen
over te gaan. Hier stonden niet vol
doende kooporders tegenover. Het buiten
land liet, voor alle Internationale waar
den verstek gaan. De kooporders van die
zijde kunnen op het Damrak bijna niet
worden gemist. Relatief het grootste
koersverlies moesten aandelen A.K.U.
woensdagmiddag Incasseren. Er werd in
deze hoek gedurende de gehele beurs-
duur vrij vlot gehandeld. De openings
koers werd bepaald op 309%, tegen 318 als
slotkoers van dinsdag In het verdere
beursverloop daalde de koers tot 306li.
De obligaties A.K.U. werden eveneens
lager geadviseerd. Philips kon zich op
een prijs van 680 behoorlijk handhaven,
doch het koersverlies, ten opzichte van
dinsdag, bedroeg voor deze aandelen cir
ca 10 punten. Ook de converteerbare obli
gaties Philips noteerden enige punten
lager. Unilevers verloren op 538Va circa
6 punten. Aandelen Kon. Olie daalden
van f 108.40 tot f 167.80. De slotkoers
van dinsdag was 1 170. De aandelen ble
ven circa f 1.50 beneden pariteit New
York. Aandelen en dollarobllgaties K.L.
M. kregen, ingevolge New York, een la
gere advieskoers.
Ook de scheepvaarten moesten woensdag
een veer laten. Aandelen K.N.S.M., dins
dag met een omzet van f 147.000, tegen
over een omzet van Unilever met
150.000, beide nominaal, noteerden
woensdagmiddag iets lager. Ook de overi
ge waarden in deze afdeling waren iets
gemakkelijker. De cultuursector lag
onganimeerd en voor Dell en H.V.A. aan
de verkoopkant. Staatsfondsen stonden
in de belangstelling en waren vast.
EVEN NADENKEN
Horizontaal: 1. kluit. 5. ongezond. 6.
manier. 9. in. 10. drassig land. 12.
lengtemaat. 14. element, afk. 15. op
bergruimte. 16. beroep, dat met een
den te maken heeft! 17. pers. voor
naamwoord. 19. muzieknoot. 20. daar.
21. dagtekening. 22. voorzetsel. 23.
verloren. 26. onbeschaafd. 28. staart-
been.
Verticaal: 1. Boksersterm, afk. 2. den
lezer heil, Lat. afk. 3. windrichting,
afk. 4. getijde. 5. bep. lengtemaat.
7. „dom" zoogdier. 8. mooier dan an
dere. 9. lichte takel. 10. laf. 11. -en:
kou lijden. 13. afkeuren. 18. domme
kracht. 19. reeks, bussel. 24. water in
bep. toestand. 25. geheel de uwe, afk.
26. bep. getal, (wiskunde). 27. bep.
officier, afk.
Carp's Garen kregen opnieuw een ho
gere biedkoers als nawerking op de bo
nus-aandelen. Aandelen bouwstoffen vJi.
A. E. Braat werden een paar punten ho
ger geadviseerd op het hogere dividend
over 1958. Aandelen Vromen Papier wer
den ex 7 pet. dividend in contanten en
ex 5 pet. stock-dividenden verhandeld.
Prolongatie 3 procent.
4 april 5 april
Nederland 1951 (3ft)
96 ft
Nederland 1948 (3ft)
90
90
Nederland 1955 (Sft)
90ft
90%
Nederland 1947 (3%) 3
92&
92%
Nederland 1937 3
soft
90%
Dollarlening 1947 3
93%
Investeringscert. 3
97 li
97%
Nederland 1962-64 3
97ft
97ft
Ned Indlë 1937 3
93 ft
04
6 pet. Woningbouwlening
'57 111%
111%
Nat. Handelsbank
142%
144
Ned. HandelmiJ.
220
217'/i
Alg. Kunstzijde Unie
317 ft
303
Berghs' en Jurgens
295
296
Calvé-Deüt
497
495 ft
Hoogovens nr.
425
435
Ned. Kabelfabriek
370
365 1.
Philips
590ft
581%
Unilever
544ft
639%
Wilton-Feljenoord
224
224,
Kon. Petroleum MIJ.
171ft
169
Amsterdam Rubber
85ft
85
Holland Amerika Lijn
158 ft
157
Kon. Faketvaart
137
137
Rotterdamse Lloyd
145
145
Scheepvaart Unie
139%
136%
Stv. Mij. Nederland
146
143%
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
136
Deli Mij.
149.80
148.75
Bank van Ned. gem. 4ft
91
100
Van Berkels Patent
244
245
Centrale Suiker
256
260
Kon. Mij. De Schelde N.B
220
222
fAdvertentie
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10-62V*—10.62ft, New York
3.77A3-77A, Montreal 3.91ft—3.91%
Parijs 76.87'/!—'76.97ft, Brussel 7.55%
—756ft, Frankfort 90.16ft-90.21 Va,
Stockholm 72.00ft—172.95ft, Zürich
87.20ft—87.25ft, Milaan 60.74ft—
60.79ft, Kopenhagen 54.77ft—54.82ft
Oslo 53.01ft—63.06ft, Wenen 1458—
14.59, Ankara 3.76ft—3.77% nom.,
Praag 52.34—52.91, Lissabon 13.24%
—13.26ft.
90ft 90
35 ft 34 ft
66 67
- 459
50 499
46ft 467ft
109ft 112ft
28
16ft
16%
68%
83ft 83%
29A 28%
88ft 83%
Intern. Nickel
American Motors
Anaconda
Baltimore en Ohio
Bethlehem Steel
General Motors
Kenneeott
New York Central
Pennsylvania
Republic Steel
Shell Oil Comp.
Tide Water
U.S. Steel
Nat Can. Corp.
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
Breda 1954
Eindhoven 1954
Enschede 1954
Den Haag 1952 I
Den Haag 1952 n
Rotterdam 1952 I
Rotterdam 1952 II
Rotterdam 1957
Utrecht 1952
Amsterdam 1956 I
Amsterdam 1956 U
Amsterdam 1956 in
Amsterdam '33 (C. en A.)
Dordrecht 1956
Alkmaar 1956
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES.
13-4 14-4 15-4
Intern, concerns 409.14 407.72 401.53
Industrie 197.06 197.91 198.04
Scheepvaart 150.92 151.14 149.3
Banken 162.70 161.23 160.42
Indon. fondsen 116.18 116.45 115.64
Algemeen 279.78 279.25 276.05
83 ft
87
81%
81%
82 ft
82%
88%
89%
91 ft
89
88%
88%
97%
97%
89%
81
81
94%
953ft
94%
95%
96
81
81%
83 1.
Vijfjarig meisje
overreden.
Op de Paterswoldseweg te Groningen
is dinsdag een verkeersongeluk ge
beurd, waarbij de vijf-jarige Wietske
Wiering te Groningen zo ernstig werd
gewond, dat zij enkele uren later in
het academisch ziekenhuis is overle
den. Het kind stale plotseling de weg
over en werd gegrepen door een p
serende auto.
KERKNIEUWS
Ds. Gijmink tijdelijk
naar Zuid-Afrika
Ds. G. J. H. Gijming te Rotterdam,
vroeger Ned. herv. predikant te Nw-
en St.-Joosland, zal van half april tot
half augustus naar Johannesburg in
Zuid-Afrika gaan, teneinde ds. J. J. J.
Knotterus als predikant van de emi
grantengemeente te vervangen.
Ds. Knotterus komt na een vierjarig
verblijf in Zuid-Afrika met verlof
naar Nederland.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Goor G. Messie te Beu-
ningen; beroepen door het preekmo-
deramen der classicale vergadering
van Dordrecht als predikant voor
buitengewone werkzaamheden (ar
beid onder emigranten te Bolnes e.o.
D. Broeren, kand. te Slikkerveer.
Aangenomen naar Westervoort J.
Sierat te Leiden, laatstelijk predi
kant te Hollandia, die bedankte voor
Oudenbosch en voor Zundert.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Beverwijk (tweede pre
dik. plaats) K. Ubels te Zwarte-
broek. Beroepen te Schoonoord W.
ten Cate, kand. te Utrecht. Beroepen
te Zutphen, vac. dr. J. van den Berg,
A. J. Dondorp te Domburg-Westka-
pelle.
Aangenomen naar Zwartewaal/Ab-
benbroek: kand. A. Heuzeveldt te
Amsterdam, die bedankte voor Hoek,
Poortvliet, Krimpen a. d. IJsel en
Krimpen a. d. Lek.
CHRIST. GEREF. KERKEN.
Beroepen te 's-Gravendeel J. H. ear
lier te Zutphen.
BAPTISTEN GEMEENTE.
Bedankt voor Enschede C. van Wier
te Leeuwarden.
GEREF. GEMEENTEN.
Tweetal te Rhenen M. Heerschap te
Borssele en C. Hegeman te Gene-
muiden. Bedankt voor Meliskerke M.
Heerschap te Borssele.
Mutaties bij Kon. Marine.
Met ingang van 17 april is kapitein
ter zee G. J. Platerink eervol onthe
ven van het bevel over oefensmaldeel
1, als zijn opvolger is benoemd kapi
tein ter zee A. P. Ferwerda.
Tevens is met ingang van 18 april
kapitein ter zee vlieger A. J. de
Bruyn eervol ontheven van zijn func
tie als commandant marinelucht
vaartdienst Nederland. Met de waar
neming van deze functie wordt belast
kapitein ter zee vlieger W. O. P. R.
Aernout, thans commandant van het
marinevliegkamp Valkenburg.
Kapitein-luitenant ter zee vlieger J.
L. den Hollander zal op 25 apnl a.s.
het bevel over het marinevliegkamp
Valkenburg op zich nemen.
Aagtedljk iï 600 m. zx.o. Kp. Verde.
Aagtekerk 13 dw. Ouessant.
Aalsdijk 14 te Bangkok.
Abbekerk 14 te Cadiz.
Alblreo 13 v. Las Palmas.
Alcor 13 90 m. o. Recife.
Aldabl 13 dw. Lissabon.
Almdijk 13 dw. Flores.
Alphacca 13 te Paranagua.
Amstelkroon 13 455 m. w.t.n. Thursday
ell.
Andljk 14 v. R'dam n. Bremen.
Arnedljk 15 te Galveston.
Asmldlske 13 94 m. w.t.n. SciUles.
Astrtd Naess 14 te Boston.
Alkes 15 te Victoria.
Bolssevaln 13 te East London.
Boskoop 14 v. Puerto Cabello n.
Maracaibo-
Calamares 14 v. Cludad Bolivar n.
Los Angele3.
Caltex Arnhem te Sldon.
Caltex Delft 14 v. Port Said n.
Stockholm.
Caltex Eindhoven 14 v. R'dam n. Ras
Tanura.
Caltex Lelden 13 810 m. z.z.w. Socotra.
Caltex Rotterdam 13 140 m. n-w. DJeddah,
Cartago 14 te Christobal.
Castor 14 v. Antwerpen n. Trinidad.
Celebes 13 v. Port Said.
Crania 13 130 m. n. Galapagos eil.
Dordrecht 13 340 m. z.z.w. RIo de Janeiro.
Drente 14 te Houston.
Dulveland 14 35 m. n.o. Tyne.
Eemdijk 15 te Rotterdam.
Ena 13 te Kingston Ja.
Esso Amsterdam 13 110 m. n.o. Azoren.
Esso Nederland 13 60 m. n.o. Kuria Muria.
Friesland (K.R L.) 13 te San Francslco.
Glessenkerk 14 te Rotterdam.
Groot© Kerk 14 te Hamburg.
(Advertentie)
Met rorg bereid!
normaal - coffelnevrij - espresso
Denemarken heeft regelingen opge
steld voor het waarschuwen van de be
volking ingeval van abnormale stijging
van de radioactiviteit in de lucht. Kerk
klokken en sirenes zullen in dat geval
alarm maken. Er worden een vierhon
derdtal controleposten ingericht.
1148 Het is moeilijk te
zeggen, wie er eigenlijk
méér onder de indruk was,
Sandra van de Valeron-
mannen, of de Valeron-man-
nen van Sandra! In ieder
geval stak de bemanning
van de Onyx m zijn be
wondering voor het meisje
geenszins onder stoelen of
banken. Vooral haar blonde
lokken schenen grote aan
dacht te trekken. Sandra
maakte nu alle stadia door,
die ook Arend meegemaakt
had, toen hij voor 't eerst
met deze mensen in con
tact kwam. Eigenlijk was
het helemaal niet aardig
van haar verloofde, om er
maar zo stiekem grinnekend
bij te staan. Het meisje
voelde zich als een kat in
'n vreemd pakhuis, vooral
toen piloot Storm haar nog
laconiek aanraadde op te passen, daar deze
mannen zo'n beetje gedachtenlezers waren!
Kapitein Mare, hoffelijk als altijd, redde de
arme Sandra uit haar perikel, door voor te
stellen dat de twee aardse wezens alleereerst
een verfrissend „anti bacteriënbad" zouden
nemen. Sandra keek Mare aan alsof zij het in
Drente hoorde donderen! Niet alleen, dat die
vreemde grote man haar langs telepatische
weg toesprak, maar die halfglazen stolp waar
hij uitnodigend naar wees, lokte haar geens
zins aan om er een bad in te nemen!
Heemskerk 13 te Singapore.
Hera 14 te Amsterdam.
Houtman 13 v. New Plymouth n.
Albany.
Hulst 15 te Rotterdam-
Helicon 15 te Curagao.
Ivoorkust 13 dw. Ouessant.
Jacob Verolme 13 315 m. n.w. Lima.
Jagersfontein 14 te Kaapstad.
Jason 15 te Rotterdam.
Johanca p. 13 Weser.
Kal Inga 14 v. Singapore n. Kaapstad.
Kara 13 337 m. w.tx. Las Palmas.
KeUla 14 te Punta Cardon.
Kennemerland 13 dw. Kp. Finlsterre.
Khaslella 14 v- Curagao n. Trinidad.
Kloosterdljk 15 t_a. Coatzacoalcos.
Kopionella 14 te Algiers.
Kosicia 13 dw. Barbados.
Krebsla 14 te Rotterdam.
Kreeft 13 v. Narvik n. R'dam.
Kryptos 15 te Rotterdam.
Korovina 13 te Aruba.
Laentes p. 14 Mlnikol n Djibouti.
Laarderkerk 13 te Bahrein.
Langkoeas 13 72 m. n-n.o. Kp. Finlsterre.
Limburg 14 v. Beira n. Mozambique.
Llndekerk 13 v. Aden.
Lissekerk 14 te Vlaardlngen.
Maaskerk 14 v. Akaba.
Maetsuyeker 15 te Singapore.
Merwede 13 v. Hamburg n. Dakar-
Moordrecht 13 dw. Kp. Finlsterre.
Muiderkerk 14 v. Suez n. DubaL
Musilloyd 13 te Tandjong Mani.
Mijdrecht p. 14 Malta n. Mena al Ahmad 1
Meerkerk 14 te Antwerpen.
Mississippi Lloyd 14 v. Suez n. Akaba.
Naess Commander 15 te Port Said.
Naess Tiger 13 dw. Azoren.
Nestor 13 150 m. z. HaltL
Nieuw Amsterdam 15 te Le Havre.
Nore 14 te Antwerpen.
Nijkerk 13 140 m. n-n.o. Kp. Finlsterre.
Noordwijk 13 70 m. n. Kp. Vlllano.
Oostkerk 14 te Singapore.
Oranje 13 v. Southampton.
Ossendrecht is loo m. z.w. Ouessant.
Oranjestad 14 te Plymouth.
Perna 13 v. Singapore n. Bangkok.
Polydorus 14 te Liverpool.
Pr. Willem van Oranje 13 v. Bremen n.
Hamburg.
Pr. der Nederlanden 13 435 m. n. Kaap
Flnisterre.
Rijndam 13 600 m. o.n.o. Kp. Race.
Senegalkust 15 te Amsterdam.
Schelpwijk 13 255 m. n.w. Sandy Cape.
Schiedijk 13 v. Antwerpen-
Sibajak 15 v. Tahiti n. Wellington.
Sloterdijk 14 te Rotterdam.
Stad Arnhem 14 te Rotterdam.
Stad Schiedam 13 60 m. n.w. Stavanger.
Statue of Liberty 14 v. Bandar Shahpur
n. Philadelphia.
Stanvac Talang Akar 14 te Suigel
Ge rong.
Sumatra 13 te Hamburg.
Straat Madura 15 te Mauritius.
Tablnta 15 te Suez.
Tara 13 te RIo de Janeiro.
Telamon 14 te Rotterdam.
Tegelberg 14 v. Mauritius n. L. Marquez.
Tibia 13 dw. Paramaribo.
Theobaldius 13 200 m. o. Montevideo.
Van der Hagen 15 te Beira.
Van Heemskerk 15 te Hongkong.
Van Spilbergen 13 v. Kaapstad n.
Matadi.
Vivipara 13 dw. Lissabon.
VI 1st 14 v. Newport News n. Genua.
Waterman 13 390 m. n-n.w. Eiland
Amsterdam.
Wieldrecht 14 v. Puerto la Cruz n. New
York.
Willemstad 15 te Paramaribo.
Woensdrecht 14 v. Manaus n. Curagao.
Zaankerk 13 25 m. n.w. Finlsterre.
Zeeland 14 te Belawan.
Zulderkerk 15 te Rotterdam.
(Advertentie)
Uit de bette koffiebonen!
normaal - coffelnevrij - espresso
DOOR
LAWRENCE EARL
56
Alison riep: „Lincoln! Des! Het ijs
is gebroken!"
De dag werd een koortsachtige op
winding van uitzoeken, pakken, weg
dragen en opladen. Opgejaagd stof
glinsterde in de zon die door de open
deur schuin naar binnen viel.
Alison vroeg zich af: Wat moeten
we meenemen? Wat achterlaten?
Dahl zei: „Die niet, Des."
Opkijkend zag Alison dat Surrey de
karabijn vasthield. Hij trok zijn blon
de wenkbrauwen op naar Dahl.
Daarna zakten zijn wenkbrauwen
weer. „Omdat we er geen munitie
meer voor hebben? Een goed ge
weer, Link.. Toch geloof ik dat je
gellijk hebt. Op een tocht als deze be
noren we alleen maar mee te nemen
wat we gebruiken kunnen."
Hij liet de karabijn op de ruwe vloer
kletteren. In plaats daarvan raapte
hij het jachtgeweer op, hun enig
overblijvende vuurwanen. „We heb
ben hiervoor nog vijtien patronen",
zei hij. .Een geluk dat ik dat par
tijtje in het groot gekocht heb." Hij
nam het jachtgeweer en de twee bij
len met zich mee naar de water
kant.
Alison had haar eigen, directe pro
bleem van het uitzoeken van het
kookgerei en het besluiten wat ze
ervan kon achterlaten. Ze verdeelde
het in twee stapeltjes op de vloer.
Dahl zei: „Alison!"
Toen ze weer opkeek, zag ze de laat
ste fles whisky in zijn hand. Het ze
gel was nog niet verbroken Het
gaf haar een schok toen ze dat zag,
want ze had verwacht dat hij de fles
leeggedronken zou hebben, kort na
dat hij hem van Greatorex terugge
nomen had en in feite was het de
aanleiding voor een onbehaaglijke
herinnering om de whisky zelfs maar
te zien. Haar eerste ontmoeting met
Dahl en zijn daaropvolgend drinken
van whisky had slechts gediend om
te bevestigen wat ze gelezen had over
het overmatig gebruik van alcoholi
sche dranken. Dat had haar een
schok gegeven en ze gaf er de voor
keur aan, zulke gedachten en herin
neringen van zich af te zetten. Ze
was er afkerig van om deze in ver
band te brengen met de Dahl die zij
nu kende.
Nog steeds geknield op de vloer tus
sen haar kookgerei, sloeg ze haar
ogen bedachtzaam op naar de zijne.
Terwijl ze dit deed, hoorde ze Prow,
se zich op de bank bewegen. Dahl
moest hem ook gehoord hebben maar
hij negeerde de belangstelling van
Prowse.
„We zullen dit ook niet meer nodig
hebben", zei Dahl, terwijl hij de fles
whisky in zijn hand hield.
„Oh?" Ze wreef haar handen langs
haar lange, smalle dijen, er nog
steeds niet zeker van wat Dahl haar
E robeerde te vertellen. Toen maakte
ij het duidelijk.
„Wij ik heb het niet harder no
dig dan dat, zonder de munitie er
voor", zei Dahl. Hij schopte de ka
rabijn met de punt van zijn schoen
in een hoek
En het gevoel van onbehagen viel
van haar af.
Nu het vaartuig geladen was, over
tuigden Dahl en Surrey zich ervan
dat de lading goed gesjord was. Gre
atorex zat op zijn slaapzak tussen
hen in en bleef lien uit de weg. In
het begin had hij geprobeerd een aar
zelende hand mee uit te steken maar
had het gemakkelijk opgegeven,
toen hij zag dat het werk zonder
hem veel beter vlotte. Alleen Prow
se bleef tot het laatste ogenblik in
de hut en Alison wachtte op de ri-
j vieroever, vreemd onrustig. Nog eens
1 eerder, in Chimo, een duizend jaar
geleden, had ze met fel ongeduld op
het vertrek staan wachten.
Ze verbaasde er zich opnieuw over
hoe hoog het vaartuig op het water
dobberde zo hoog, dat zelfs met
de bijna volle lading de ingedeukte
neus op geen stukken na bij de wa
terlijn kwam. De boeg was hoog. de
achtersteven laag, zodat het platform
een beetje afliep, maar niet veel; niet
voldoende om ongerust over te zijn.
Van overal in het rond kwam het
geluid van stromend water, een le
vend geluid; het geraas van de
stroom die nu bijna een rivier was,
het geklater van nieuwe beekjes die
door de dooi gevormd waren, de vele
kleine, overlopende afvoerstroompjes
van de moerassige plaat'/en Zelfs de
hellingen van de heuvels glinsterden
en de lucht was scherp door de geur
van uitstromend hars. Overal om
hen heen was verandering. Het w/s
belachelijk om spijt te voelen over het
verlaten van deze plaats van ontbe
ring en van zorg en toch voeide Ali
son een diepe spijt
De hut zou na vandaag leeg zijn.
Misschien dat hij aanvankelijk be
zocht zou worden door stekelvarkens,
aangelokt door de dunne film van
zoutig zweet op voorwerpen die vaak
in handen geweest waren. Het dak
zou beginnen te rotten, te lekken en
ten slotte invallen. De stormen van
de komende september zouden gaten
tussen de blokken maken en er zou
niemand zijn om ze te repareren.
Waarom? dacht ze, bijna onstuimig.
Waarom voel ik ma zo over het ach-1
terlaten van een onderkomen, dat
louter een ruwe schuilplaats tegen
de elementen geweest is?
Toch had het hun onderdak verleend
en veranderingen gezien en reeds be
gonnen de pijn en de wanhoop die
iet gezien had, in haar herinnering
te vervagen. Misschien was het zelfs
een soort tehuis geweest mèer dan
overeind en we gaan."
Prowse zei flauwtjes: „Ja", en keek
om zich heen om hulp. Dahl hielp
hem.
Tei'wijl hij met een eigenaardige
schuivende draai van zijn lange
lichaam overeind kwam, wreef Prow
se zijn vingers weer langs zijn rech
terzij.
een schuilplaats het tweede tehuis j „Hoe is het ermee?" vroeg Alison.
dat. 7A1 Tlph Iron boHünnran II.-... -
dat zij zich kon herinneren. Mis
schien had zij er een tehuis van ge
maakt. Een mooie plaats voor een
vrouw, dacht ze ironisch en ze was
boos op zichzelf omdat ze heel goed
wist dat ze de werkelijke reden voor
haar sentimentele spijt over het af
scheid van de hut, ontweek.
Hier had Lincoln zichzelf aan haar
blootgelegd, niet als een grove en
ongevoelige man, opgaande in alcohol,
maar als iemand die van achter die
lelijke schijn teruggekomen was, vol
komen veranderd.
Dahl riep: „Alison! We zijn allemaal
klaar om te vertrekken. Kom je aan
boord
Ze schudde haar hoofd „Ik zal je
eerst helpen met Carl."
Door het voor de laatste keer samen
naar de hut lopen en naar binnen
gaan, voelde ze zich om de een of
andere reden beter over het vertrek.
Zelfs Prowse maakte haar niet neer
slachtig; Prowse, die op de rand van
2rijn slaapbank zat, zijn linkerhand
rustend op zijn rechterkant, een ble.
ke en stille schaduw die op dit ogen
blik wachtte.
„Alles Is klaar, Carl", Eel Dahl. „Kom I
„Hoe moet ik dat weten? Er is nog
steeds geen gevoel in."
Prowse had nog steeds «oedelijden
met zichzelf. De huid langs zijn gehe
le rechterkant was gevoellos gewor
den als gevolg van de te grote hitte
na de langdurige schok van het ijs
koude water Hij strompelde met
Dahl mee, slungelachtig gebogen, een
erg lange, magere en in zichzelf ge
keerde man. Hij wees Alisons gebaar
voor extra hulp af. Terwijl ze de hut
verlieten en langzaam naar het ge
meerde vlot liepen, dacht Alison: Het
is moeilijk om je nu voor te stellen
dat Prowse vroeger een eigenaardige
arrogantie had en dat Hugh vroeger
het bevel voerde.
Met Dahl aan de buitenzijde van de
rechterdrijver en Surrev aan de lin
ker, peddelden ze „het Meer van de
feeuwende man" af.
en slotte zijn we dan toch op weg,
dacht Dahl, heimelijk bezorgd.
Wat hem ongerust maakte, was erg
eenvoudig en wel dit: Was het de
goede weg?
(wordt vervolgd.).