m
hifi
Tl-THT!
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
4-voudige bestrijding
van pijnen en griep!
Chefarme4
E"_ IX
Jl l M I
het postkantoor
uw''spaarbank
Waar zijn onze schepen?
Three Castles
i.- pakje
Noodlanding
in de winternacht
WOENSDAG 15 APRIL 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Afbrokkelend zonder zaken
BEURSOVERZICHT.
Do marktstemming werd dinsdag be
heerst door de geringe affaire. Van Wall-
street dat Iets beter was afgekomen ging
enige stimulans op het Damrak uit. Ver
der waren er geen factoren die de markt
konden beïnvloeden. De arbitrage had
bijna niets te doen en de orders van het
publiek waren dun gezaaid. De stemming
was voor vrijwel alle internationale
waarden bij de opening goed prijshou
dend tot Iets hoger ten opzichte van de
alotkoersen van maandag. In het verdere
beursverloop brokkelden de koersen af
en kwamen de Internationale waarden
onder de slotkoersen van maandag te
liggen. De verliezen waren echter zeer
gering. Aandelen en dollarobllgaties K-L.
M. werden ingevolge Wallstreet lager
geadviseerd. De 4 pet. converteerbare
obligaties A.K.U. waarvan vrijdag as.
de trekking plaatsvindt kregen een vrij
wel onveranderde advieskoers.
De scheepvaarten behielden de belang
stelling van de laatste dagen en lagen
vrij goed in de markt. Van de cultures
noteerde Amsterdam Rubber een paar
puntjes hoger op publieke vraag. Certi
ficaten Deli waren eveneens beter. De
handel in deze sector was echter gering.
Staatsfondsen verdeeld doch merendeels
iets hoger.
Voor de inschrijving op de f 3 min. 5
pet. 30-jarige obligaties ten laste van de
stichting „St. Joseph Ziekenhuis" te
Heerlen, bestond ter beurze een behoor
lijke belangstelling. Aandelen Carp's Ga
ren werden 25 punten hoger geadviseerd
op de belasbingvrije bonusuitkering in
aandelen. Obligaties Fridor kregen een
KERKNIEUWS
NED. HERVORMDE KERK.
Beroepen te Groningen, vac. C. M-
Luteijn, L. van Hartingsveld te Maas
sluis; te MenzingeweerTinallinge G.
J. Droppers legerpredika|nt te Schoon
hoven.
Aangenomen naar Schevendngen
(wijkgemeente drie) J. H. Hartzheim
te Winterswijk; naar N. O.-polder
(wijkgemeente NageleTollebeek) J.
C. Krajenbrink vic. te NageleTolle
beek.
Bedankt voor Schalkwijk (toez.) W.
G- G. van Voorthuyzen te Everdimgen.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Rocky Mountain House
(Alberta, Canada) K. Sierink te Oos-
ternijkerk; te Oegstgeest en te Pa-
penidreoht—Sliedrceht, mede voor het
evangelisatiewerk, A. L. Janse de Jon
ge te Oo'StvooTtne.
Aangenomen naar Gouda, vac. J. M.
Vlaming, J. Hengeveld te Wateringen.
Bedankt voor Winschoten vac. R. J.
de Jong, H. R. Zijlstra te Koudekerk
aan de Rijn.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT.
Beroepen te Oldenzaal H. J.
Meijerink te Aduard.
CHRIST. GEREF. KERKEN.
Tweetal te Steenwijk A. H. Sohippers
te Hiillegom en S. van Zwoll te Kam
pen te Barendreciht G. Blok te Meer
kerk en H. van Leeuwen te Arnhem.
Bedankt voor Schiedam F. Bakker te
Huizen (N.-H.).
EVANG. LUTH. KERK.
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP.
Aangenomen naar Nijmegen Jac.
Krijtenburg te Joure.
GEREF. GEMEENTEN.
Beroepen te Bradford (Ontario, Cana
da) A. Vergunst te Rotterdam-C.
(Advertentie)
Vier werkelllk betrouwbare middelen
helpen eikeer en... doen wonderen I
De 4 geneesmiddelen van Che!arine„4"
worden in de hele wereld op grote schaal
gebruikt. Tezamen in één tablet verenigd
werken zij bijzonder snel, krachtig en
weldadig, vaak zelfs wanneer andere
middelen falen. f/
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.62%—10.627», New York
3.77—3.7774, Montreal 3.91%—3.91%.
Parijs 76.87%76.97%, Brussel 7.55%
—7.56Frankfort 90.1772—90.22%,
Stockholm 72.91—72.96, Zürlch 87.20
—87.25, Milaan 60.75%—60.80%, Ko
penhagen 54.78%—54.83%, Oslo 53.03
—53.08 Wenen 14.58%—14.59%, An
kara 3.76%—3.77% nom., Praag
52-84-52.94, Lissabon 13.24%—13.26%
V\VVVW»WAiVV\\\VWrVVV
lagere adviesprijs op de betaling van 57
pet. van de vorderingen. Pletersen Auto
mobielbedrijf Iets lager op de dividend-
verlaging. Ketjen kreeg een hogere ad
viesprijs op de gunstige ontwikkeling
van het bedrijf. Aandelen Thomassen en
Drijver Iets hoger op de record verkopen
en de hogere winst. Claims Albatros en
claims Amsterdam Superfosfaat werden
iets lager geadviseerd Verder kregen
aandelen Nederlandsche Constructie
Werkplaatsen een hogere adviesprijs op
het dividendvoorstel van 20 pet. (22 pet.
v. J.) over het vergrote kapitaal waarvan
6 pet. Interim-dividend reeds betaalbaar
werd gesteld. Daarentegen kregen aande
len Nederlandsche Electrolasch een la
gere adviesprijs op het dividendvoorstel
van 15 pet. (22 pet. v.J.) over het ver
hoogde kapitaal, waarvan eveneens 6
pot. Interim-dividend betaalbaar werd
gesteld.
Prolongatie 3 procent.
13 april 14 april
Nederland 1949 (3%)
90
90
Nederland 1955 (3%)
89%
90%
Nederland 1947 (3%) 3
92 H
92A
Nederland 1937 3
90%
90%
Dollarlening 1947 3
93%
93%
Investeringscert. 3
9718
97%
Nederland 1962-64 3
97A
97 A
Ned. Indië 1937 3
93A
93%
6 pet. Woningbouwlening
'57 111%
111%
Nat. Handelsbank
142'/i
142%
Ned. Handelralj.
225
220
Alg. Kunstzijde Unie
319%
3177s
Berghs' en Jurgena
296%
295
Calvé-Delft
500
497
Hoogovens n.r.
420
425
Ned. Kabeliabrleken
370
370
Philips
691%
690%
Unilever
548
544%
Wilton-Feljenoord
220
224
Kon. Petroleum Mij.
172
171'%
Amsterdam Rubber
83%
85%
Holland Amerika Lijn
159%
158%
Kon. Paketvaart
138
137%
Rotterdamse Lloyd
144
145
Scheepvaart Unie
139%
139%
Stv. Mij. Nederland
146%
146
Dell Mij.
149
149,80
Bank van Ned. gem. 4%
91
Van Berkels Patent
244
Centrale Suiker
256
256
Kon. MIJ. De Schelde N.B
220
Intern. Nickel
90%
90%
American Motor»
35%
66
Anaconda
67A
Baltimore en Ohio
44%
Bethlehem Steel
SOA
50
General Motors
46%
46=%
Kennecott
110
109%
Pennsylvania
16%
16%
Republic Steel
68
68%
Shell Oil Comp.
63%
83%
Tide Water
28%
29A
U.S. Steel
88%
88%
EVEN NADENKEN
7 9 V
fiJftT
pST
HHHMMlHil
HHlilllgiHl
24
Horizontaal: 1. klaar. 4. japon. 6. fijn
meel. 7. heen en terug (Lat. afk). 9. in
11. daar. 12. gewijd gebouw. 15. plaats
o.d. Veluwe. 16. innen. 17. Ver. Pers.
(Eng. afk.) 19. verbrandingsresten.
20. element, afk. 21. kiezel. 24. bewijs.
25 muzieknoot.
Verticaal: 1. bezit. 2. als boven. 3.
blunder. 4. muzieknoot. 5. voorzetsel.
8. angst. 9. uniform. 10. lengtemaat.
13. plaats o.d. Veluwe. 14. ernst. 16.
uitroep. 18. samengeknepen bal. 21.
pers. voornaamwoord. 22. geloofs
richting, afk. 23. dit is, afk.
aaiaQQiiQiifS
aaanaanaa
PREMIE LENINGEN.
Amsterdam 1951
86%
Breda 1954
837a
83%
Eindhoven 1954
81
Enschede 1954
82%
82%
Den Haag 1952 I
88%
88%
Den Haag 1952 II
j[i—
9174
Rotterdam 1952 I
88%
89
Rotterdam 1952 II
88%
Rotterdam 1957
97%
97%
Utrecht 1952
90%
Amsterdam 1956 I
81
81
Amsterdam 1956 II
94%
84%
Amsterdam 1956 III
85
947a
Dordrecht 1956
81
81
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
14-4
404.36 409.14 407.72
196.41 197.06 197.91
149.40 150.92 151.14
164.17 162.70 161.23
116.00 116.18 116.45
277.35 279.78 279.25
0 Volgens een mededeling van de ge
zondheidsdienst van de Verenigde Staten
zijn er ln 1958 3.206 gevallen van polio
myelitis met verlammingsverschijnselen
geregistreerd tegen 2.005 ln de twaalf
maanden daarvoor.
Koknvoorraden in
E.G.K.S. stegen.
De voorraden steenkolen bij de mij
nen in de Europese Gemeenschap
voor Kolen en Staal zijn in de week
tot 29 maart met 378.000 ton geste
gen tot 28.162.000 ton. De grootste
stijging vond plaats in Frankrijk
(232.000 ton) de voorraden in West-
Duitsland stegen 52000 ton en de
voorraden in België 73.000 ton. De
koienvoorraden bij de Nederlandse
mijnen stegen tot 848.000 ton.
0 De Amerikaanse Republikeinse partij
heeft besloten haar conventie voor het
aanwijzen van haar kandidaten voor het
presidentschap en het vice-president-
schap In Chicago te houden. Het congres
zal op 25 Juli van het volgend Jaar be
ginnen. De Democraten zullen ln dezelf
de periode te Los Angeles vergaderen.
Advertentie
Zul je altijd bij me blijven?
Ja, behalve wanneer ik
naar 't postkantoor
moet om te sparen.
...U met e*. HM. fiee*....
Aagtedijk 11 450 m. v. Kp. L. Palmas.
A als dijk 14 te Bangkok.
Abbekerk 14 te Cadiz.
Albireo 13 v. Las Palmas n. Antwerpen.
Alcor p. 12 Fernando Noronha n.
Rio de Janeiro.
Aldabi p. 12 Finisterre.
Almdijk 13 dw. Flores n. Le Havre.
Alphacca 14 te Paranagua.
Amstelkroon 12 730 m. w.tn. Thurs
day ell.
Asmldiske 12 14 m. zoto St. Catharina
Point.
Astrid Naess 14 te Boston.
Annenkerk 13 te Kaapstad.
Arendskerk 13 v. Aden n. Fremantle.
Alkes 14 te Rlo de Janeiro.
Ablda 12 v. R'dam n. Frederlcïa.
Binnenhaven p. 12 Kp St. Vincent.
Bolssevaln 13 te East Londen.
Caltex Delft 13 te Suez.
Caltex Eindhoven 11 te R'dam.
Caltex the Hague 13 v. Mombassa n.
Mogadiscio.
Caltex Leiden 12 485 m nnw Madagascar
Caltex Rotterdam 12 v. Suez n.
Ras Tanusca.
Cartago 14 te Christobal.
Celebes 13 v. Port Said n- Genua.
Caltex Utrecht 13 te Bahrein.
Dordrecht 12 v. Rio de Janeiro
n- Buenos Aires.
Drente 14 te Houston.
Duivendijk 12 te Rotterdam.
Dulvendrecht 12 te Londen.
Dulveland 12 60 m. n. Flamborough
Head.
Eemdijk 12 te Antwerpen.
Ena 13 te Kingston Ja.
Esso Nederland 13 60 m. Hurfa
Murla n. Suez.
Friesland (KRL) 13 te San Francisco.
Giessenkerk 12 te Hamburg.
Heemskerk 12 220 m. no. Singapore.
Hera 12 te Rotterdam.
Houtman 13 v. New Plymouth n. Albany.
HOOG
EN LAAG
WATER
nap
nap
nap
nap
16 april
uur meter
uur meter
uur meter
uur meter
VHssingen
7.06
1.45
19.31
1.30
0.53
1.67
13.24
1.37
Terneuzen
7.31
1.63
19.58
1.48
1.16
1.84
13.45
1.54
Hansweert
8.00
1.80
20.22
1.65
1.47
1.97
14.16
1.67
Zierikzee
8.10
1.18
20.33
0.92
1.57
1.53
14.27
1.38
Wemeldinge
8.38
1.38
21.04
1.12
1.49
1.73
14.23
1.54
Hydra 12 te Guanta.
Ivoorkust 11 v. A'dam n. Freetown.
Jacob Verolme 12 93 m. n. GuayaguU.
Jagersfontein 12 v. East Londen.
Jason 12 te- Hamburg v. Amsterdam.
Johanca p. 13 Brunsbuttel.
Kabylia p. 12 Dominica.
Kara 12 v. Las Palmas n. Curacao.
Kellia 13 te Punta Cardon.
Khasiella 12 te Curagao.
Kopionella 14 te Algiers.
Kosicia p. 13 Barbados n. Trinidad.
Krebsia 12 v. Gothenburg n. R'dam.
Kreeft 13 v. Narvik n. R'dam.
Kryptos 12 dw. Kp. Finisterre.
Korovina 13 te Aruba.
Kylix 13 v. Oslo n. R'dam.
Laaröerkerk 12 te Ummsaid-
Leopoldskerk 12 te Antwerpen.
Llberte 12 250 m. nnw. Kp- Villano.
Lindekerk 13 v. Aden n. Suez.
Lissekerk 14 te Vlaardingen.
Lombok 12 46 m zzw Kp. Maipi.
Maaskerk 14 v. Akaba n. Port Soedan.
Merwede 13 v. Hamburg n. Dakar.
Marietje Bohlen 12 45 m. w. Galita eil.
Musilloyd 13 te Tandjong Mani.
Mijdrecht 12 100 m w. Algiers.
Mississippi Lloyd 13 te Port Said.
Naess Commander 12 30 m no Malta.
Naess Tlger p. 13 Azoren n. Fawbey.
Nestor 12 25 m zo Trinidad.
Nias 12 v. Kingston Ja n. Christobal.
Nore 13 te Rotterdam.
Oostkerk 14 te Singapore.
Oranje 13 v. Southampton n. A'dam.
Ossendrecht 11 v. A'dam n. Golf v.
Mexico.
'Oranjestad 14 te Plymouth.
Pendrecht 12 125 m. ono Las Palmas.
Perna 13 v. Singapore n. Bangkok.
Polydorus 14 te Liverpool.
Prins der Nederlanden 12 235 m nw.
Finisterre.
Randfontein 12 580 m. ono Ascension.
Reza Sjah the Great 12 130 m o Aden.
Rijnkerk 13 v. Zanzibar n. Nacala.
Senegalkust 13 te Antwerpen.
Schelpwijk 12 105 m. nnw Townsville.
Schie 12 te Amsterdam,
Schiedijk 13 v. Antwerpen n. New York.
Scherpendrecht 13 v. Port Said n. Londen.
Slbajak 13 te Tahiti.
Siblgo 12 te Devonport.
Sommelsdijk 12 440 m. z.o. Kp. Race.
Stad Arnhem 12 te Rotterdam.
Statue of Liberty 12 te Banda
Shahpur.
Stanvec Talang Akar 12 v. Surabaja n.
Suvager Gerong.
1147 Sandra wist, Ietter-
lijk en figuurlijk niet wat
haar boven het hoofd hing.
Talloze vragen kwamen in
haar op en Piloot Storm,
die haar gedachten scheen
te raden, knikte lachend.
„Ik weet wat je allemaal
vragen wilt, maar laten we
eerst eens aan boord klim
men!" Uit een opening in
de buik van de Onyx m
kwam inderdaad een soort
touwladder omlaaggekron-
keld en van boven klonk
Marcs stem: „Vooruit maar
Arend! Klim omhoog met je
dame! Jullie hebben een
aardige wandeling gemaakt,
zie ik. Och, wat lichaams
beweging kan nooit kwaad,
hé?! Voorzichtig!"
Sandra, die op dat moment
al haast door de knieën ging
van vermoeidheid moest
zich werkelijk vermannen om die acrobatische
klim naar boven te maken. Tegenover Arend
hield zij zich natuurlijk flink, maar het hart
klopte haar in de keel. Zij beweerde altijd, dat
zij haar piloot door en door kende, doch het
Straat Lombok 13 v. Adelaide n.
Melbourne.
Salatiga 12 te Palembang.
Straat Torres 12 te Adelaide.
Sumatra 12 v. A'dam n. Hamburg.
Stad Lelden 12 v. Karachi.
Straat Madura 12 30 m. n.w. Kp. Aruba.
Tabinta 15 te Suez.
Tara 13 te Rio de Janeiro.
Tegelberg 14 te Maritlus.
Tjimenteng 12 v. Hongkong n. Saigon.
Tjikampek 12 v. Yokohama n. Nagoya.
Twin (kustv.) te Rotterdam.
Temate 14 te Colombo.
Theobaldius 13 v. Rio de la Plata n.
Curagao.
Utrecht 12 v. Rotterdam n. zee.
Van der Hagen 13 v. L. Marques n.
Belra.
Van Heemskerk 12 v. Singapore n.
Hongkong.
Van Spilbergen 13 v. Kaapstad n. Matadl
Van Waerwijk 12 v. Sandahan n. Suva.
Vivipara p. 13 Lissabon n. Mena al
Alimadi.
Wieldrecht 12 335 m. n.n.w. Puerto la
Cruz.
Willemstad 13 v. Port of Spain n.
Paramaribo.
Zaankerk 12 120 m. z.w. Ouessant.
Zeeland 13 te Pt. Swettenham.
Zuiderkruis 14 te Antwerpen.
De echte Engelse sigaret
van distinctie en goede smaak
gebeurde maar al te vaak, dat hij haar op de
zonderlingste manier verraste. Wie weet, voer
de hij nu wel weer iets in zijn schild en zou
den zijn „vrienden" 'n soort mansgrote kik
vorsen of octopussen blijken te zijn. Alle hui
vering was zij echter als bij toverslag kwijt,
toen zij, boven aangekomen, door de eerste
„griezel" met warme stem begroet werd. „Blij
je te ontmoeten, Sandra!" Het waren vrijwel
de enige aardse woorden, die kapitein Mare
kende.
Koningin Juliana.
Het comité verjaarsgeschenk konin
gin Juliana deelt mede dat bijdragen
ook gestort kunnen worden door in
postzegels vijftig cent of tweemaal
vijftig cent op een briefkaart te plak
ken en deze briefkaart te adresseren
aan verjaarsgeschenk h.m. de konin
gin, postbus 5000 Utrecht. Per brief
kaart mag niet meer dan één gulden
worden gestort.
De directie van de P.T.T. deelt nog
mede dat de termijn voor kosteloze
storting op alle postkantoren is ver
lengd tot en met 25 april.
0 Irak Is al3 70e lid toegetreden tot het
Internationaal Atoomagentschap der
Verenigde Naties te Wenen.
FEUILLKT01M
DOOR
LAWRENCE EARL
55
Hij ilet zich op handen en voeten
zakken en begon de harmonikaplooi-
en in de boeg van de beschadigde
drijver te onderzoeken, waarbij hij
zijn handen zorgvuldig over de gol
vingen liet gaan. Hij ging hier volle
dig in op en begon onbestemd door
zijn tanden to fluiten.
Toen hij eindelijk overeind kwam,
waren de knieën van zijn broek don-
kergevlelct door het water dat ze
opgezogen hadden.
„Wol?" drong Dahl fronsend aan.
Alison zag dat hij geen idee had
waarom Surrey plotseling belang
was gaan stellen in de verkeerde
drijver en dat hij een beetje geprik
keld was over de schijnbare afdwa
ling.
„Hii ls bij de boeg ingedrukt", kon
digde Surrey aan, alsof dat alles ver
klaarde, „maar ik geloof dat hij nog
steeds waterdicht is".
„Maar, Des", protesteerde Alison,
„dat ls de verkeerde!"
Ze wierp Dahl een sympathieke, be
zorgde blik toe.
„Nee", zei Surrey levendig. „Luister
naar me. De drijvers zijn gemaakt
van een aluminium legering. Ze heb
ben een erg dunne huid die verstevigd
wordt door aluminium profielen en
op regelmatige afstanden verstijfd
door schotten. Eerlijk, ik weet niet
wat er zou gebeuren als je het dek
eraf haalde om een kano ervan te
maken. Zelfs met uitleggers, voor
evenwicht. Het is heel goed mogelijk
dat het gaat. Aan de andere kant is
het mogelijk dat de drijver niet dat
meer waard is". Surrey knipte met
zijn vingers.
„We proberen het", zei Dahl kopig.
„Wacht, Link. Je hebt een prachtig
idee naar voren gebracht, dat al of
niet zal lukken. Ik probeer niet het
te verwerpen".
Dahl was nu vol belangstelling. Hij
leunde een beetje naar voren, met
zijn vingers langs zijn baard strij
kend.
Ook Alison was blij dat Surrey niet
alleen maar bang geweest was voor
mislukking.
„Wel?" drong Dahl aan.
„Wel?" echode Alison en de woor
den klonken haar ademloos in de
Surrey maakte zijn lippen nat. „Wat
zou je ervan zeggen als we belde
drijvers gebruikten, met elkaar ver
bonden, juist zoals ze nu zijn? Geen
uitleggers en geen omslaande kano.
We konden een platform maken over
de stijlen tussen de drijvers en hier
voor het triplex van de vloer van het
vliegtuig gebruiken. We zouden hoog
en aroog op het platform zitten, wij
allemaal en alles wat we nodig had
den mee kunnen nemen. Er zou vol
doende ruimte zijn en de twee drij
vers kunnen samen tonnen dragen.
Ze hebben tenslotte de Norseman ge
dragen."
Dahls adem kwam als een ontplof
fing en hij grinnikte naar Surrey.
Hij draaide zich om, om tegen Ali
son te glimlachen en ze zag zijn
enthousiasme stijgen.
Hij zei: „Waar wachten we op?"
Alison zei, vol van nieuwe ontdek
kingen: „Wel Des. Nu kunnen Hugh
en Carl de gehele tijd liggen als het
moet".
„Als het lukt", zei Surrey, die zich
een beetje terugtrok. „Ik hoop dat
het lukt".
Het kostte twee dagen om de spar
ren te vellen en de Norseman vol
doende stevig op te krikken om
Surrey te voldoen. Het kostte nog 'n
dag om met een geroeste ijzerzaag
uit de gereedschapskist van de Nor
seman door de hoofd- en hulpstijlen
te zagen, die de drijvers met de romp
verbonden.
Hierna was het voor hen drieën een
betrekkelijk eenvoudig werkje om
met vereende krachten de drijvers
vrij te schuiven en vervolgens over de
zandrug weer omlaag naar het ijs
van „het Meer van de geeuwende
man'1. Het gesmolten water aan de
oppervlakte was nu dieper en steeg
nog steeds, maar was nog niet diep
genoeg om het vlot te proberen,
waarvan zij hoopten dat het hen in
zuidoostelijke richting in veiligheid
zou brengen, stroomafwaarts naar
de Golf van St. Lawrence, honderden
kilometers ver.
De volgende morgen legden ze het
Slatform twee bij twee-en-een-
alve meter en bonden dit ste
vig vast aan de voor- en achterstij
len, die de drijvers bij elkaar hielden
en waar het platform op rustte. De
rechterdrijver was zeven meter twin
tig, vanaf de boeg tot de smalle ach
tersteven, de linker was vijftien cen
timeter korter vanwege de ingedruk
te neus. Op de een of andere manier
gaf het nieuwe platform het vreem
de vaartuig een aanzien van stevig
heid en sterkte.
Het moet ook sterk zijn, dacht Ali
son. Smeltende sneeuw en ijs zullen
de stromen en rivieren een lenteach
tige wildheid geven. Zelfs als het
vlot horizontaal drijft, zelfs al het
heel blijft, zullen er ogenblikken ko
men van hevige opwinding en zware
risico's.
Ze keek naar Dahl die in wat er nog
van de Norseman overgebleven was,
klom en dacht: Dit is waarschijnlijk
de laatste keer.
Dahl sprong weer op de zandrug met
de twee kano-peddels die door het
ministerie van vervoer waren voor
geschreven als nooduitrusting. Hij
stak de zandrug over en keek voor
de laatste maal nog eens naar de
vernielde Norseman, opgekrikt op
stammen van zwartgeschorste spar
ren. Hoe lang zou het blijven be
staan als een monument voor de ver
schrikkelijke winter die zij hadden
doorgemaakt, vroeg Alison zich af.
Hoe lang zou het duren voor een
storm het omver wierp en voor het
weer het volkomen een slachtoffer
van de wildernis maakte?
Dahl wierp de peddels op het plat
form tussen de drijvers. Ze kletter
den hol neer. De ogen van Dahl ble
ven erop gevestigd. „Ik wilde dat
we een buitenboordmotor hadden in
plaats van deze dingen", zei hij. „Er
is een lange, lange weg af te leg
gen".
Surreys glimlach was eerder afwach
tend dan overtuigd. Hij zei: „Het hin
dert niet, ik verwacht dat we de ge
hele weg stroomafwaarts zullen
gaan. Bovendien, laat ons geen luxe
wensen als we er zelfs niet zeker
van zijn dat we de noodzakelijkste
dingen hebben". Hij leunde voorover
om op de in elkaar gedrukte alumi
nium neus te kloppen. „Ik hoop dat
hij waterdicht is".
Lieve Heer, bad Alison in stilte, zorg
dat hij waterdicht is. Geef ons dat
om mee door te gaan.
Ze duwden de gekoppelde drijvers
over het ijs en lieten een dubbel kiel
zog achter in het ondiepe smeltwa
ter.
Omdat ze geruime tijd geleden het
bijhouden van de kalender vergeten
had, was ze voor zichzelf een nieuwe
begonnen. Door stom toeval zou het
mogelijk kunnen zijn dat de kalen
der, die ze nu gebruikte en de echte,
die in de bewoonde wereld gebruikt
werd, klopten; het was ook mogelijk
dat er een aanzienlijk verschil tussen
bestond: toch was ze zo zorgvuldig
als ze kon in haar herinnering terug
gaan, had een waarschijnlijke datum
aangenomen om mee te beginnen en
had sindsdien geen enkele dag over
geslagen, zelfs niet gedurende de zes
dagen dat ze te zwak geweest was
om van bed op te staan. Volgens
haar berekening was het nu de vijf
de juni (welke dag van de week
weer iets anders en niet belangrijk
genoeg om haar te verontrusten) en
ongeveer de tijd dat het ijs van het
meer op de hoogvlakte moest breken.
Toen ze die ochtend in de vroegte
opstond, voelde ze derhalve de vol
doening die slechts ontstaat door de
uitkomst van zuivere berekening.
Columbus moet zich zo gevoeld heb
ben als zij, ter gelegenheid van zijn
tweede aankomst in West-Indië.
Lindbergh moet dat gevoel gehad
hebben toen hij de eerste groene
spikkels van Ierland door het voort
jagende grijs van de mist zag.
iwordt vervolgd.).