m hifi Tl-THT! PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer 4-voudige bestrijding van pijnen en griep! Chefarme4 E"_ IX Jl l M I het postkantoor uw''spaarbank Waar zijn onze schepen? Three Castles i.- pakje Noodlanding in de winternacht WOENSDAG 15 APRIL 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Afbrokkelend zonder zaken BEURSOVERZICHT. Do marktstemming werd dinsdag be heerst door de geringe affaire. Van Wall- street dat Iets beter was afgekomen ging enige stimulans op het Damrak uit. Ver der waren er geen factoren die de markt konden beïnvloeden. De arbitrage had bijna niets te doen en de orders van het publiek waren dun gezaaid. De stemming was voor vrijwel alle internationale waarden bij de opening goed prijshou dend tot Iets hoger ten opzichte van de alotkoersen van maandag. In het verdere beursverloop brokkelden de koersen af en kwamen de Internationale waarden onder de slotkoersen van maandag te liggen. De verliezen waren echter zeer gering. Aandelen en dollarobllgaties K-L. M. werden ingevolge Wallstreet lager geadviseerd. De 4 pet. converteerbare obligaties A.K.U. waarvan vrijdag as. de trekking plaatsvindt kregen een vrij wel onveranderde advieskoers. De scheepvaarten behielden de belang stelling van de laatste dagen en lagen vrij goed in de markt. Van de cultures noteerde Amsterdam Rubber een paar puntjes hoger op publieke vraag. Certi ficaten Deli waren eveneens beter. De handel in deze sector was echter gering. Staatsfondsen verdeeld doch merendeels iets hoger. Voor de inschrijving op de f 3 min. 5 pet. 30-jarige obligaties ten laste van de stichting „St. Joseph Ziekenhuis" te Heerlen, bestond ter beurze een behoor lijke belangstelling. Aandelen Carp's Ga ren werden 25 punten hoger geadviseerd op de belasbingvrije bonusuitkering in aandelen. Obligaties Fridor kregen een KERKNIEUWS NED. HERVORMDE KERK. Beroepen te Groningen, vac. C. M- Luteijn, L. van Hartingsveld te Maas sluis; te MenzingeweerTinallinge G. J. Droppers legerpredika|nt te Schoon hoven. Aangenomen naar Schevendngen (wijkgemeente drie) J. H. Hartzheim te Winterswijk; naar N. O.-polder (wijkgemeente NageleTollebeek) J. C. Krajenbrink vic. te NageleTolle beek. Bedankt voor Schalkwijk (toez.) W. G- G. van Voorthuyzen te Everdimgen. GEREF. KERKEN. Beroepen te Rocky Mountain House (Alberta, Canada) K. Sierink te Oos- ternijkerk; te Oegstgeest en te Pa- penidreoht—Sliedrceht, mede voor het evangelisatiewerk, A. L. Janse de Jon ge te Oo'StvooTtne. Aangenomen naar Gouda, vac. J. M. Vlaming, J. Hengeveld te Wateringen. Bedankt voor Winschoten vac. R. J. de Jong, H. R. Zijlstra te Koudekerk aan de Rijn. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT. Beroepen te Oldenzaal H. J. Meijerink te Aduard. CHRIST. GEREF. KERKEN. Tweetal te Steenwijk A. H. Sohippers te Hiillegom en S. van Zwoll te Kam pen te Barendreciht G. Blok te Meer kerk en H. van Leeuwen te Arnhem. Bedankt voor Schiedam F. Bakker te Huizen (N.-H.). EVANG. LUTH. KERK. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP. Aangenomen naar Nijmegen Jac. Krijtenburg te Joure. GEREF. GEMEENTEN. Beroepen te Bradford (Ontario, Cana da) A. Vergunst te Rotterdam-C. (Advertentie) Vier werkelllk betrouwbare middelen helpen eikeer en... doen wonderen I De 4 geneesmiddelen van Che!arine„4" worden in de hele wereld op grote schaal gebruikt. Tezamen in één tablet verenigd werken zij bijzonder snel, krachtig en weldadig, vaak zelfs wanneer andere middelen falen. f/ Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 10.62%—10.627», New York 3.77—3.7774, Montreal 3.91%—3.91%. Parijs 76.87%76.97%, Brussel 7.55% —7.56Frankfort 90.1772—90.22%, Stockholm 72.91—72.96, Zürlch 87.20 —87.25, Milaan 60.75%—60.80%, Ko penhagen 54.78%—54.83%, Oslo 53.03 —53.08 Wenen 14.58%—14.59%, An kara 3.76%—3.77% nom., Praag 52-84-52.94, Lissabon 13.24%—13.26% V\VVVW»WAiVV\\\VWrVVV lagere adviesprijs op de betaling van 57 pet. van de vorderingen. Pletersen Auto mobielbedrijf Iets lager op de dividend- verlaging. Ketjen kreeg een hogere ad viesprijs op de gunstige ontwikkeling van het bedrijf. Aandelen Thomassen en Drijver Iets hoger op de record verkopen en de hogere winst. Claims Albatros en claims Amsterdam Superfosfaat werden iets lager geadviseerd Verder kregen aandelen Nederlandsche Constructie Werkplaatsen een hogere adviesprijs op het dividendvoorstel van 20 pet. (22 pet. v. J.) over het vergrote kapitaal waarvan 6 pet. Interim-dividend reeds betaalbaar werd gesteld. Daarentegen kregen aande len Nederlandsche Electrolasch een la gere adviesprijs op het dividendvoorstel van 15 pet. (22 pet. v.J.) over het ver hoogde kapitaal, waarvan eveneens 6 pot. Interim-dividend betaalbaar werd gesteld. Prolongatie 3 procent. 13 april 14 april Nederland 1949 (3%) 90 90 Nederland 1955 (3%) 89% 90% Nederland 1947 (3%) 3 92 H 92A Nederland 1937 3 90% 90% Dollarlening 1947 3 93% 93% Investeringscert. 3 9718 97% Nederland 1962-64 3 97A 97 A Ned. Indië 1937 3 93A 93% 6 pet. Woningbouwlening '57 111% 111% Nat. Handelsbank 142'/i 142% Ned. Handelralj. 225 220 Alg. Kunstzijde Unie 319% 3177s Berghs' en Jurgena 296% 295 Calvé-Delft 500 497 Hoogovens n.r. 420 425 Ned. Kabeliabrleken 370 370 Philips 691% 690% Unilever 548 544% Wilton-Feljenoord 220 224 Kon. Petroleum Mij. 172 171'% Amsterdam Rubber 83% 85% Holland Amerika Lijn 159% 158% Kon. Paketvaart 138 137% Rotterdamse Lloyd 144 145 Scheepvaart Unie 139% 139% Stv. Mij. Nederland 146% 146 Dell Mij. 149 149,80 Bank van Ned. gem. 4% 91 Van Berkels Patent 244 Centrale Suiker 256 256 Kon. MIJ. De Schelde N.B 220 Intern. Nickel 90% 90% American Motor» 35% 66 Anaconda 67A Baltimore en Ohio 44% Bethlehem Steel SOA 50 General Motors 46% 46=% Kennecott 110 109% Pennsylvania 16% 16% Republic Steel 68 68% Shell Oil Comp. 63% 83% Tide Water 28% 29A U.S. Steel 88% 88% EVEN NADENKEN 7 9 V fiJftT pST HHHMMlHil HHlilllgiHl 24 Horizontaal: 1. klaar. 4. japon. 6. fijn meel. 7. heen en terug (Lat. afk). 9. in 11. daar. 12. gewijd gebouw. 15. plaats o.d. Veluwe. 16. innen. 17. Ver. Pers. (Eng. afk.) 19. verbrandingsresten. 20. element, afk. 21. kiezel. 24. bewijs. 25 muzieknoot. Verticaal: 1. bezit. 2. als boven. 3. blunder. 4. muzieknoot. 5. voorzetsel. 8. angst. 9. uniform. 10. lengtemaat. 13. plaats o.d. Veluwe. 14. ernst. 16. uitroep. 18. samengeknepen bal. 21. pers. voornaamwoord. 22. geloofs richting, afk. 23. dit is, afk. aaiaQQiiQiifS aaanaanaa PREMIE LENINGEN. Amsterdam 1951 86% Breda 1954 837a 83% Eindhoven 1954 81 Enschede 1954 82% 82% Den Haag 1952 I 88% 88% Den Haag 1952 II j[i— 9174 Rotterdam 1952 I 88% 89 Rotterdam 1952 II 88% Rotterdam 1957 97% 97% Utrecht 1952 90% Amsterdam 1956 I 81 81 Amsterdam 1956 II 94% 84% Amsterdam 1956 III 85 947a Dordrecht 1956 81 81 Intern, concerns Industrie Scheepvaart Banken Indon. fondsen Algemeen 14-4 404.36 409.14 407.72 196.41 197.06 197.91 149.40 150.92 151.14 164.17 162.70 161.23 116.00 116.18 116.45 277.35 279.78 279.25 0 Volgens een mededeling van de ge zondheidsdienst van de Verenigde Staten zijn er ln 1958 3.206 gevallen van polio myelitis met verlammingsverschijnselen geregistreerd tegen 2.005 ln de twaalf maanden daarvoor. Koknvoorraden in E.G.K.S. stegen. De voorraden steenkolen bij de mij nen in de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal zijn in de week tot 29 maart met 378.000 ton geste gen tot 28.162.000 ton. De grootste stijging vond plaats in Frankrijk (232.000 ton) de voorraden in West- Duitsland stegen 52000 ton en de voorraden in België 73.000 ton. De koienvoorraden bij de Nederlandse mijnen stegen tot 848.000 ton. 0 De Amerikaanse Republikeinse partij heeft besloten haar conventie voor het aanwijzen van haar kandidaten voor het presidentschap en het vice-president- schap In Chicago te houden. Het congres zal op 25 Juli van het volgend Jaar be ginnen. De Democraten zullen ln dezelf de periode te Los Angeles vergaderen. Advertentie Zul je altijd bij me blijven? Ja, behalve wanneer ik naar 't postkantoor moet om te sparen. ...U met e*. HM. fiee*.... Aagtedijk 11 450 m. v. Kp. L. Palmas. A als dijk 14 te Bangkok. Abbekerk 14 te Cadiz. Albireo 13 v. Las Palmas n. Antwerpen. Alcor p. 12 Fernando Noronha n. Rio de Janeiro. Aldabi p. 12 Finisterre. Almdijk 13 dw. Flores n. Le Havre. Alphacca 14 te Paranagua. Amstelkroon 12 730 m. w.tn. Thurs day ell. Asmldiske 12 14 m. zoto St. Catharina Point. Astrid Naess 14 te Boston. Annenkerk 13 te Kaapstad. Arendskerk 13 v. Aden n. Fremantle. Alkes 14 te Rlo de Janeiro. Ablda 12 v. R'dam n. Frederlcïa. Binnenhaven p. 12 Kp St. Vincent. Bolssevaln 13 te East Londen. Caltex Delft 13 te Suez. Caltex Eindhoven 11 te R'dam. Caltex the Hague 13 v. Mombassa n. Mogadiscio. Caltex Leiden 12 485 m nnw Madagascar Caltex Rotterdam 12 v. Suez n. Ras Tanusca. Cartago 14 te Christobal. Celebes 13 v. Port Said n- Genua. Caltex Utrecht 13 te Bahrein. Dordrecht 12 v. Rio de Janeiro n- Buenos Aires. Drente 14 te Houston. Duivendijk 12 te Rotterdam. Dulvendrecht 12 te Londen. Dulveland 12 60 m. n. Flamborough Head. Eemdijk 12 te Antwerpen. Ena 13 te Kingston Ja. Esso Nederland 13 60 m. Hurfa Murla n. Suez. Friesland (KRL) 13 te San Francisco. Giessenkerk 12 te Hamburg. Heemskerk 12 220 m. no. Singapore. Hera 12 te Rotterdam. Houtman 13 v. New Plymouth n. Albany. HOOG EN LAAG WATER nap nap nap nap 16 april uur meter uur meter uur meter uur meter VHssingen 7.06 1.45 19.31 1.30 0.53 1.67 13.24 1.37 Terneuzen 7.31 1.63 19.58 1.48 1.16 1.84 13.45 1.54 Hansweert 8.00 1.80 20.22 1.65 1.47 1.97 14.16 1.67 Zierikzee 8.10 1.18 20.33 0.92 1.57 1.53 14.27 1.38 Wemeldinge 8.38 1.38 21.04 1.12 1.49 1.73 14.23 1.54 Hydra 12 te Guanta. Ivoorkust 11 v. A'dam n. Freetown. Jacob Verolme 12 93 m. n. GuayaguU. Jagersfontein 12 v. East Londen. Jason 12 te- Hamburg v. Amsterdam. Johanca p. 13 Brunsbuttel. Kabylia p. 12 Dominica. Kara 12 v. Las Palmas n. Curacao. Kellia 13 te Punta Cardon. Khasiella 12 te Curagao. Kopionella 14 te Algiers. Kosicia p. 13 Barbados n. Trinidad. Krebsia 12 v. Gothenburg n. R'dam. Kreeft 13 v. Narvik n. R'dam. Kryptos 12 dw. Kp. Finisterre. Korovina 13 te Aruba. Kylix 13 v. Oslo n. R'dam. Laaröerkerk 12 te Ummsaid- Leopoldskerk 12 te Antwerpen. Llberte 12 250 m. nnw. Kp- Villano. Lindekerk 13 v. Aden n. Suez. Lissekerk 14 te Vlaardingen. Lombok 12 46 m zzw Kp. Maipi. Maaskerk 14 v. Akaba n. Port Soedan. Merwede 13 v. Hamburg n. Dakar. Marietje Bohlen 12 45 m. w. Galita eil. Musilloyd 13 te Tandjong Mani. Mijdrecht 12 100 m w. Algiers. Mississippi Lloyd 13 te Port Said. Naess Commander 12 30 m no Malta. Naess Tlger p. 13 Azoren n. Fawbey. Nestor 12 25 m zo Trinidad. Nias 12 v. Kingston Ja n. Christobal. Nore 13 te Rotterdam. Oostkerk 14 te Singapore. Oranje 13 v. Southampton n. A'dam. Ossendrecht 11 v. A'dam n. Golf v. Mexico. 'Oranjestad 14 te Plymouth. Pendrecht 12 125 m. ono Las Palmas. Perna 13 v. Singapore n. Bangkok. Polydorus 14 te Liverpool. Prins der Nederlanden 12 235 m nw. Finisterre. Randfontein 12 580 m. ono Ascension. Reza Sjah the Great 12 130 m o Aden. Rijnkerk 13 v. Zanzibar n. Nacala. Senegalkust 13 te Antwerpen. Schelpwijk 12 105 m. nnw Townsville. Schie 12 te Amsterdam, Schiedijk 13 v. Antwerpen n. New York. Scherpendrecht 13 v. Port Said n. Londen. Slbajak 13 te Tahiti. Siblgo 12 te Devonport. Sommelsdijk 12 440 m. z.o. Kp. Race. Stad Arnhem 12 te Rotterdam. Statue of Liberty 12 te Banda Shahpur. Stanvec Talang Akar 12 v. Surabaja n. Suvager Gerong. 1147 Sandra wist, Ietter- lijk en figuurlijk niet wat haar boven het hoofd hing. Talloze vragen kwamen in haar op en Piloot Storm, die haar gedachten scheen te raden, knikte lachend. „Ik weet wat je allemaal vragen wilt, maar laten we eerst eens aan boord klim men!" Uit een opening in de buik van de Onyx m kwam inderdaad een soort touwladder omlaaggekron- keld en van boven klonk Marcs stem: „Vooruit maar Arend! Klim omhoog met je dame! Jullie hebben een aardige wandeling gemaakt, zie ik. Och, wat lichaams beweging kan nooit kwaad, hé?! Voorzichtig!" Sandra, die op dat moment al haast door de knieën ging van vermoeidheid moest zich werkelijk vermannen om die acrobatische klim naar boven te maken. Tegenover Arend hield zij zich natuurlijk flink, maar het hart klopte haar in de keel. Zij beweerde altijd, dat zij haar piloot door en door kende, doch het Straat Lombok 13 v. Adelaide n. Melbourne. Salatiga 12 te Palembang. Straat Torres 12 te Adelaide. Sumatra 12 v. A'dam n. Hamburg. Stad Lelden 12 v. Karachi. Straat Madura 12 30 m. n.w. Kp. Aruba. Tabinta 15 te Suez. Tara 13 te Rio de Janeiro. Tegelberg 14 te Maritlus. Tjimenteng 12 v. Hongkong n. Saigon. Tjikampek 12 v. Yokohama n. Nagoya. Twin (kustv.) te Rotterdam. Temate 14 te Colombo. Theobaldius 13 v. Rio de la Plata n. Curagao. Utrecht 12 v. Rotterdam n. zee. Van der Hagen 13 v. L. Marques n. Belra. Van Heemskerk 12 v. Singapore n. Hongkong. Van Spilbergen 13 v. Kaapstad n. Matadl Van Waerwijk 12 v. Sandahan n. Suva. Vivipara p. 13 Lissabon n. Mena al Alimadi. Wieldrecht 12 335 m. n.n.w. Puerto la Cruz. Willemstad 13 v. Port of Spain n. Paramaribo. Zaankerk 12 120 m. z.w. Ouessant. Zeeland 13 te Pt. Swettenham. Zuiderkruis 14 te Antwerpen. De echte Engelse sigaret van distinctie en goede smaak gebeurde maar al te vaak, dat hij haar op de zonderlingste manier verraste. Wie weet, voer de hij nu wel weer iets in zijn schild en zou den zijn „vrienden" 'n soort mansgrote kik vorsen of octopussen blijken te zijn. Alle hui vering was zij echter als bij toverslag kwijt, toen zij, boven aangekomen, door de eerste „griezel" met warme stem begroet werd. „Blij je te ontmoeten, Sandra!" Het waren vrijwel de enige aardse woorden, die kapitein Mare kende. Koningin Juliana. Het comité verjaarsgeschenk konin gin Juliana deelt mede dat bijdragen ook gestort kunnen worden door in postzegels vijftig cent of tweemaal vijftig cent op een briefkaart te plak ken en deze briefkaart te adresseren aan verjaarsgeschenk h.m. de konin gin, postbus 5000 Utrecht. Per brief kaart mag niet meer dan één gulden worden gestort. De directie van de P.T.T. deelt nog mede dat de termijn voor kosteloze storting op alle postkantoren is ver lengd tot en met 25 april. 0 Irak Is al3 70e lid toegetreden tot het Internationaal Atoomagentschap der Verenigde Naties te Wenen. FEUILLKT01M DOOR LAWRENCE EARL 55 Hij ilet zich op handen en voeten zakken en begon de harmonikaplooi- en in de boeg van de beschadigde drijver te onderzoeken, waarbij hij zijn handen zorgvuldig over de gol vingen liet gaan. Hij ging hier volle dig in op en begon onbestemd door zijn tanden to fluiten. Toen hij eindelijk overeind kwam, waren de knieën van zijn broek don- kergevlelct door het water dat ze opgezogen hadden. „Wol?" drong Dahl fronsend aan. Alison zag dat hij geen idee had waarom Surrey plotseling belang was gaan stellen in de verkeerde drijver en dat hij een beetje geprik keld was over de schijnbare afdwa ling. „Hii ls bij de boeg ingedrukt", kon digde Surrey aan, alsof dat alles ver klaarde, „maar ik geloof dat hij nog steeds waterdicht is". „Maar, Des", protesteerde Alison, „dat ls de verkeerde!" Ze wierp Dahl een sympathieke, be zorgde blik toe. „Nee", zei Surrey levendig. „Luister naar me. De drijvers zijn gemaakt van een aluminium legering. Ze heb ben een erg dunne huid die verstevigd wordt door aluminium profielen en op regelmatige afstanden verstijfd door schotten. Eerlijk, ik weet niet wat er zou gebeuren als je het dek eraf haalde om een kano ervan te maken. Zelfs met uitleggers, voor evenwicht. Het is heel goed mogelijk dat het gaat. Aan de andere kant is het mogelijk dat de drijver niet dat meer waard is". Surrey knipte met zijn vingers. „We proberen het", zei Dahl kopig. „Wacht, Link. Je hebt een prachtig idee naar voren gebracht, dat al of niet zal lukken. Ik probeer niet het te verwerpen". Dahl was nu vol belangstelling. Hij leunde een beetje naar voren, met zijn vingers langs zijn baard strij kend. Ook Alison was blij dat Surrey niet alleen maar bang geweest was voor mislukking. „Wel?" drong Dahl aan. „Wel?" echode Alison en de woor den klonken haar ademloos in de Surrey maakte zijn lippen nat. „Wat zou je ervan zeggen als we belde drijvers gebruikten, met elkaar ver bonden, juist zoals ze nu zijn? Geen uitleggers en geen omslaande kano. We konden een platform maken over de stijlen tussen de drijvers en hier voor het triplex van de vloer van het vliegtuig gebruiken. We zouden hoog en aroog op het platform zitten, wij allemaal en alles wat we nodig had den mee kunnen nemen. Er zou vol doende ruimte zijn en de twee drij vers kunnen samen tonnen dragen. Ze hebben tenslotte de Norseman ge dragen." Dahls adem kwam als een ontplof fing en hij grinnikte naar Surrey. Hij draaide zich om, om tegen Ali son te glimlachen en ze zag zijn enthousiasme stijgen. Hij zei: „Waar wachten we op?" Alison zei, vol van nieuwe ontdek kingen: „Wel Des. Nu kunnen Hugh en Carl de gehele tijd liggen als het moet". „Als het lukt", zei Surrey, die zich een beetje terugtrok. „Ik hoop dat het lukt". Het kostte twee dagen om de spar ren te vellen en de Norseman vol doende stevig op te krikken om Surrey te voldoen. Het kostte nog 'n dag om met een geroeste ijzerzaag uit de gereedschapskist van de Nor seman door de hoofd- en hulpstijlen te zagen, die de drijvers met de romp verbonden. Hierna was het voor hen drieën een betrekkelijk eenvoudig werkje om met vereende krachten de drijvers vrij te schuiven en vervolgens over de zandrug weer omlaag naar het ijs van „het Meer van de geeuwende man'1. Het gesmolten water aan de oppervlakte was nu dieper en steeg nog steeds, maar was nog niet diep genoeg om het vlot te proberen, waarvan zij hoopten dat het hen in zuidoostelijke richting in veiligheid zou brengen, stroomafwaarts naar de Golf van St. Lawrence, honderden kilometers ver. De volgende morgen legden ze het Slatform twee bij twee-en-een- alve meter en bonden dit ste vig vast aan de voor- en achterstij len, die de drijvers bij elkaar hielden en waar het platform op rustte. De rechterdrijver was zeven meter twin tig, vanaf de boeg tot de smalle ach tersteven, de linker was vijftien cen timeter korter vanwege de ingedruk te neus. Op de een of andere manier gaf het nieuwe platform het vreem de vaartuig een aanzien van stevig heid en sterkte. Het moet ook sterk zijn, dacht Ali son. Smeltende sneeuw en ijs zullen de stromen en rivieren een lenteach tige wildheid geven. Zelfs als het vlot horizontaal drijft, zelfs al het heel blijft, zullen er ogenblikken ko men van hevige opwinding en zware risico's. Ze keek naar Dahl die in wat er nog van de Norseman overgebleven was, klom en dacht: Dit is waarschijnlijk de laatste keer. Dahl sprong weer op de zandrug met de twee kano-peddels die door het ministerie van vervoer waren voor geschreven als nooduitrusting. Hij stak de zandrug over en keek voor de laatste maal nog eens naar de vernielde Norseman, opgekrikt op stammen van zwartgeschorste spar ren. Hoe lang zou het blijven be staan als een monument voor de ver schrikkelijke winter die zij hadden doorgemaakt, vroeg Alison zich af. Hoe lang zou het duren voor een storm het omver wierp en voor het weer het volkomen een slachtoffer van de wildernis maakte? Dahl wierp de peddels op het plat form tussen de drijvers. Ze kletter den hol neer. De ogen van Dahl ble ven erop gevestigd. „Ik wilde dat we een buitenboordmotor hadden in plaats van deze dingen", zei hij. „Er is een lange, lange weg af te leg gen". Surreys glimlach was eerder afwach tend dan overtuigd. Hij zei: „Het hin dert niet, ik verwacht dat we de ge hele weg stroomafwaarts zullen gaan. Bovendien, laat ons geen luxe wensen als we er zelfs niet zeker van zijn dat we de noodzakelijkste dingen hebben". Hij leunde voorover om op de in elkaar gedrukte alumi nium neus te kloppen. „Ik hoop dat hij waterdicht is". Lieve Heer, bad Alison in stilte, zorg dat hij waterdicht is. Geef ons dat om mee door te gaan. Ze duwden de gekoppelde drijvers over het ijs en lieten een dubbel kiel zog achter in het ondiepe smeltwa ter. Omdat ze geruime tijd geleden het bijhouden van de kalender vergeten had, was ze voor zichzelf een nieuwe begonnen. Door stom toeval zou het mogelijk kunnen zijn dat de kalen der, die ze nu gebruikte en de echte, die in de bewoonde wereld gebruikt werd, klopten; het was ook mogelijk dat er een aanzienlijk verschil tussen bestond: toch was ze zo zorgvuldig als ze kon in haar herinnering terug gaan, had een waarschijnlijke datum aangenomen om mee te beginnen en had sindsdien geen enkele dag over geslagen, zelfs niet gedurende de zes dagen dat ze te zwak geweest was om van bed op te staan. Volgens haar berekening was het nu de vijf de juni (welke dag van de week weer iets anders en niet belangrijk genoeg om haar te verontrusten) en ongeveer de tijd dat het ijs van het meer op de hoogvlakte moest breken. Toen ze die ochtend in de vroegte opstond, voelde ze derhalve de vol doening die slechts ontstaat door de uitkomst van zuivere berekening. Columbus moet zich zo gevoeld heb ben als zij, ter gelegenheid van zijn tweede aankomst in West-Indië. Lindbergh moet dat gevoel gehad hebben toen hij de eerste groene spikkels van Ierland door het voort jagende grijs van de mist zag. iwordt vervolgd.).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 9