PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer I EVEN NADENKEN Waar zijn onze schepen? SIEMENS RADIO Noodlanding in de winternacht xo PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 14 APRIL 1959 AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS De handel op het Damrak was op de eer-1 ste beursdag van deze week zeer rustig. De hausse-stemming, die de vorige week even werd onderbroken door koerscor- reactles tengevolge van winstnemingen, werd maandag hervat. Alle internationa le waarden, behalve K.L.M., vertoonden belangrijke avances, vergeleken bij de slotkoersen van vrijdag j.l. De markt werd gestimuleerd door buitenlandse vraag voor de Internationale waarden, terwijl de laatste slotkoersen uit Wall Street aan de gunstige stemming in Am sterdam meewerkten. Niet alleen de Am sterdamse beurs, doch ook de overige Europese beurzen noteerden hogere koer sen. Bij kalme handel behaalde AKU re latief de grootste koerswinst Deze be droeg op een prijs van 320 circa 10 pun ten. Van Duitse zijde begint men weer belangstelling voor de rayonpapieren te tonen. Philips boekte op 592 een koers winst van circa zes punten. De converteerbare obligaties Philips la gen eveneens hoger in de markt. Unile vers daalden van 551 tot circa 548. Ver geleken bij de vorige slotkoers betekende deze prijs toch altijd nog een koerswinst van circa zes punten. Kon Olies, de laat ste maanden bij de koersstijgingen van de overige internationale waarden ver ten achter gebleven, waren op f 170,50 circa f 1,50 hoger en een halve gulden boven pariteit New York. Aandelen K.L. M. vielen in deze vaste markt uit de toon met een advieskoers op f 144, on veranderd. Ook de doilarobligaties K.L. kregen een onveranderde adviesprijs. Door de voortgezette herbeleggingsvraag hadden de scheepvaarten „een goed vaarwater" en noteerden vrijwel alle 1 tot 3 punten hoger. Ook in deze sector verliep de handel zeer rustig. Van de cultures lagen Dell vast ln de markt. Senembah en HVA iets hoger, doch Am sterdam Rubber fractioneel lager. Op de beleggingsmarkt lag de langlopende sec tor van de staatsfondsen vast ln de markt. De beurs verwacht een lichte da ling van de rentevoet. Maandag was het de eerste verhandeldag van claims Alba tros, Amsterdamsche Superfosfaat er Verschure Scheepswerf. Aandelen Vlis- singen Katoen werden op 250 es 14 pet. dividend geadviseerd, tegen 256 cum- dlvidend vrijdag j J. Deze aandelen liggen de laatste dagen zeer vast in de markt. Prolongatie 3 pet. Nederland 1951 (3 Nederland 1948 (3%) Nederland 1955 (3%) Nederland 1947 (3%) 3 Nederland 1937 3 Dollarlening 1947 3 Investeringscert. 3 Nederland 1962-64 3 Ned. Indië 1937 3 6% Woningbouwlening 1957 Nat. Handelsbank 90 89% 92A 90% 97% 90 89% 92% 90% 93% 97H 97% 93% 111% 111% 143 142% ming hervat Ne&L HandelmJJ 229 225 Alg. Kunstzijde Unie 310 319% Berghs' en Jurgens 291% 296% Calvé-Delft 498% 600 Hoogovens n.r. 410 420 Ned. Kabelfabriek 370 370 Philips 587 691% Unilever 542% 648 Wilton-Fe ij enoord 217% 220 Kon. Petroleum Mij. 170 172 Amsterdam Ruber 84 833% Holland Amerika Lijn 1573/4 159% Kon. Paketvaart 137 138 Rotterdamse Lloyd 141 144 Scheepvaart Unie 137% 139% Stv. Mij. Nederland 144% 146% Deli Mij. 148.20 149 Bank van Ned. gem. 4% 98% Van Berkels Patent 240 Centrale Suiker 256% 256 Kon. Mij. De Schelde N.B. 225 Intern. Nickel 90% 90% American Motor» 35% Anaconda 67 67A Baltimore en Ohio 44% Bethlehem Steel 50% 60A General Motor» 46% 46% Kennnecott 110% 110 Missouri K.T. 6% New York Central 273% Pennsylvania 16% 16% Republic Steel 68% 88 Shell Oil Comp. 83% 83% Tide Water 27% 28% U.S. Steel 89 88% Nat. Can. Corp. 11% 11% PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 86% 86% Breda 1954 83 83% Eindhoven 1954 81% 81 Enschede 1954 82 82% Den Haag 1952 I 88% 88% Den Haag 1952 I 92% Rotterdam 1952 I 88% 88% Rotterdam 1952 n 89% Rotterdam 1957 97 87% Utrecht 1952 90% 90% Amsterdam 1956 I 81% 81 Amsterdam 1956 n 95% 94% Amsterdam 1956 m 94% 95 Amsterdam '33 (C. en A.) 96% Dordrecht 1956 81 Alkmaar 1956 84% - A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES 9/4 10/4 13/4 Intern, concern» 410.56 404.38 409.14 Industrie 195.95 196.41 197.06 Scheepvaart 148.53 149.40 150-92 Banken 165.47 164.17 162.70 Indon. fondsen 116.18 116.00 116.18 Algemeen 280.21 277.35 279.78 LEZERS SCHRIJVEN Beveiligingsoefeningen op Walcheren Onder deze titel schreef U in de P. Z. C. van j.l. 9 april, dat het in de nacht van dinsdag op woensdag het op Walcheren gegonsd heeft van de maritieme activiteiten, zonder dat de rustig slapende burgers er iets van gewaar zijn geworden. Aan deze samenwerkende Marine-, Politie- en Marechausseemannen zou ik dan hierbij willen vragen of het bij hen ook om plm. 10 uur nacht is en of het dan bij zo'n oefening hoort, dat 'n lid van een „vreemde mogend heid", door een tuimelraam van een toneelzaal in het dorp R. een „tijd bom" gooit en tijdens deze ontploffing (zonder aanhalingstekens) een lawaai produceert, alsof het een echte bom is. De verf van de vensterbank is ge bladderd en daar er toevallig geen gordijnen ophingen is er geen brand van gekomen. Een Ritthemmer. (Advertentie) 't Ia «an kwestie van kannen Want wie wil kan lekker koken. Als U tenminste Maizena Duryea gebruikt - het ideale bindmiddel voor groenten, soepen en sausen. De dood op de weg Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 10.62%—10.62%; New York 3.77%—3.77%; Montreal 3.91%—3.91% Parijs 76.9077.00; Brussel 7.55%— 7.56; Frankfort 90.20—90.25; Stock holm 72.91%—72.96%; Zilrich 87.26— 87.31; Milaan 60.77%-60.82%; Ko penhagen 5479%—54.84%; Oslo 53.03 —53.08; Wenen 14.58%—14.59%; An- kara 3.76%—3.77%; Praga 52.84— 52.94; Lissabon 13.24%—13.26%. NAV.O. luchtmacht houdt oefening „top weight" Van 13 tot 17 april wordt, zoals be kend, boven het gehele gebied van de N.A.V.O. (van Noorwegen via West-Europa tot Turkije) de lucht machtoefening „Top weight" gehou- wordt deelgenomen door alle in de NAT.O. geïntegreer de eenheden van de verschillende luchtmachten. .,Top weight" heeft tot doel de pa raatheid van de luchtstrijdkrachten en hun capaciteit op de proef te stel len. De oefening zal worden uitge voerd in samenwerking met de land en zeestrijdkrachten van verschillen de landen. Gedurende de aangegeven dagen zal ook boven ons land van tijd tot tijd een .verhoogde activiteit in de lucht zijn waar te nemen. Deze activiteit zal zich, zo deelt men van de zijde van de luchtmacht mede, in de om geving van de basis Twente ook tot de avonduren uitstrekken. Horizontaal: 1. op bep. wijze zuiveren. 8. bep. haargroei. 9. Alg. Transport Ondern., afk. 11. mijns inziens, afk. 12. muzieknoot. 15 ndar insekt. 16. exemplaar, afk. 17. soort schip, afk. 19. Amsterdams Peil, afk. 20. opge naaid lapje. 23. Ind. rund. 26. schatje. Verticaal: 1. muzieknoot. 2 Engels tond., afk. 3. niet gauw berekend. knaagdier. 5. god v.d. liefde. 6. Eerw. Vader, afk. Lat. 7. een onge noemde, afk. 10 alstublieft, afk. 11 schijn. 13. bep. boom. 14. wederzijd se overeenkomst, afk. 18. spat. 19. koraaleiland. 21. voornaam v. bekend voetballer. 22. Eng. gewicht, afk. 23. pers. voornaamwoord. 24. kippepro- dukt. 25. voegwoord. KERKNIEUWS GEREF. GEMEENTEN Beroepen te RidderkerkC. Mole naar te Leiden; te Sint-Catharines (Ontario. Canada) A. Vetgunst te Rotterdam. NED. HERVORMDE KERK Bedankt voor Klundert (toez.) S. Meijer te Hoogblokland. Beroepen te Oosterwolde (Gld.) J. C. Schuurman te Bleskensgraaf. Aangenomen naar Hendrik Ido Am bacht (toezegging) P. H. de Pree te Ingen. Aangenomen naar Rotterdam- Charlois P. Kloosterman te Kloe- tinge. GEREF. KERKEN Beroepen te Klundert (tweede predi kantsplaats) in combinatie met Ze venbergen A. J. Dondorp te Dom burg. Bedankt voor Eindhoven (zesde pre- dikantsplaats) S. van Bekkum te Monster. Beroepen te Rotterdam' als predikant voor het ziekenhuis Eudokia J. Hagen te Leeuwarden. Beroepbaar: ds. H. G. Meynen, laat stelijk predikant bij de gereformeer- De kleine sportwagen van de hotel-(je kerk van Soerabaja, ~thans woon- houder A. van de B. uit Krimpen aan de Lek is ln de nacht van zon dag op maandag op de Tiendweg in deze plaats door onbekende oorzaak over de kop geslagen. De echtgeno te van de eigenaar, kwam om het leven en de heer Van de B., die de auto bestuurde, werd ernstig gewond. Een derde inzittende, de heer P., die achter in de auto zat, bleef onge- achtig te Emmen, zal gaarne een eventueel beroep in overweging ne men. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Werkendam N. de Jong te Katwijk aan Zee. OUD GEREF. GEMEENTE Beroepen te Giessendam B. Toes te Kinderdijk. ■■a r Tl r n 01'▼lil L T ÜAilflVililAil m 0 n ▼HHAHflVfl ÜAdflflflidAÉl 11 LL c LU Aagtedljk 9 1300 m z.z.w. v. Kp. Palma. Aagtekerk 10 55 m. n.w. Mallorca. Aalsdijk 10 te Singapore. Abbékerk 11 te Genua. Akkrumdijk 6 te Vancouver. Alcor 10 290 m. z. Kp. St. Vincent. Aldabl 12 nr. Las Palmas. Alida p. 10 Kielerkanaal. Alioth 10 50 m. z.o. Rio Grande do. Sul. Almdijk 10 850 m. z. Newfoundland. Alnati 5 te Buenos Aires. Alphacca 7 te Buenos Aires. Ameland 10 v. Avonmouth n. Stanlow. Amerskerk 8 te Durban. Amstelkroon 9 30 m. w. v. Kangean Eil. Arkeldijk 10 te Beaumont. Astrid Naess 10 600 m. o. v. Miami. Attis 7 te Hamburg. Axeldijk 10 te Boston Mars. Arendsdijk 13 te Antwerpen. Aegis 10 m. Mobile. Binnenhaven 11 Burlings gepas». Boissevain 13 te East Londen. Boskoop 8 m. Puerto Cabello. Caltex Arnhem 9 dw. v- Lissabon. Caltex Delft 10 12 m. z. v. Abu Ail. Caltex Eindhoven 9 345 m. z.z.w. van Ouessant. Caltex the Hague 10 53 m. z.z.o. v. Mo gadiscio. Caltex Lelden 10 100 m. o.v. Mozambique. Caltex Nederland 9 te Calcutta. Caltex Rotterdam 11 te Port Said. Caltex Utrecht 10 100 m. o.n.o. Kurla Muria eil. Carillo 10 dw. Kp. Lazarus. Cartago 11 30 m. n. v. San Salvador. Castor 10 te Antwerpen. Celebes 10 Kielerkanaal gepass. Charts 11 nr. Mobile. Cleodora 9 te Abadan. Colytto 10 300 m. n.o. v. Guadeloupe. Corsica 10 te Gent Crania 9 in Panamakanaal. Daphnis 10 m. Willemstad. Drente 10 30 m. z. v. Florida. (Advertentie) HOOG EN LAAG WATER 15 april Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge uur 6.07 6.33 7.05 7.16 7.44 nap meter 1.23 1.45 nap meter 1.46 1.64 1.81 1.02 1.23 uur 18.30 18.59 19.28 19.39 20.10 nap uur meter nap uur meter 0.08 0.34 1.05 1.01 1.05 1.76 1.92 2.06 1.58 1.79 12.23 12.48 13.21 13.32 13.23 1.51 1.67 1.81 1.50 1.70 1146. Als hij dan in z'n eentje dat boevenpak niet aankon, moest hij maar als de gesmeerde weerlicht hulp gaan halen, besloot Ricky Malone en hij zette z'n paard nog wat meer aan. „We zullen eens zien wat of de sheriff van Moab te zeggen heeft, als ik hem kom waarschuwen! Mis schien gelooft die ouwe bul lebak me niet eens. Nou, dan rij ik door naar het legerkamp, of wacht eens, neenog beter, ik pro beer de dichtsbijzijnde luchtbasis te bereiken! Ha! Dan kunnen ze die smerige spionnen in hun Zeppelin te lijf gaan met een stel letje straaljagers! 's Kijken wat of de Heren daarop te zeggen hebben?" Zo over legde de dappere Malone, terwijl hij voor Piloot Storm en Sandra in een stofwolk tusBen de rotspartijen verdween. „Op geruimd staat netjes!" meende Arend. Ziezo, meiske, en nu kun je eindelijk eens officieel kennis maken met mijn vriend Mare. De beste raketkapitein die er tussen Thallerna en Vale-, ron te vinden is!" Maar Sandra kon voorlopig niets antwoorden. Alles gebeurde ook zó snel! Met open mond van verbazing staarde zij naar het grote ruim teschip boven haar Dulvendljk 11 nr. Rotterdam. Duivendrecht 12 te Londen. Eemdijk 12 te Antwerpen. Eenhoorn 11 te Ineboln. Ena 13 te Kingston Ja. Esso Nederland 0 v. Mena al Ahmadl. Friesland (KRL) 9 nr. Fort Tahsis. Gaasterkerk 10 v. Djibouti. Giessenkerk 10 te Amsterdam. Groote Beer 10 200 m. o.z.o. v. Hallfax. Harold 100 m. o. v. Schotland. Hoogkerk 9 te Manilla. Houtman 9 te New Plymouth. Hulst 11 te Antwerpen. Hydra 10 nr. Guanta. Heelsum 8 te New Orleans. Jacob Verolme 10 v. Panamakanaal. Jagersfontein 12 nr. Port Elisabeth. Kalydon 9 te Curagao. Kara 12 te Curagao. Kellia 10 te Curagao. Kenia 10 te Isle of Grain. Kennemerland 10 nr. Porto Alegre. Kermla 10 te Buenos Aires. Khasiella 12 te Curagao. Kinderdijk 11 te Rotterdam. Korenla 10 515 m. w. v. Land's End. Kryptos 12 nr. Rotterdam. Laertes 11 dw. v. Sabang. Laarderkerk 11 Muscat gepass. Labotas 10 30 m. w. v. Kp. Bougaronl. Laurenskerk 11 te Rotterdam. Leiderkerk 10 te Koeweit. Limburg 9 te Belra. Lindekerk 10 Kuria Murla eil. gepass. Lissekerk 10 dw. v. Lissabon. Lombok 10 300 m. o.t.n. v. Kp. Canaveral. Lutterkerk 10 v. Suez. Marlet je Bohmer 8 dw. v. Andros. Molenkerk 10 v. Bremen. Moordrecht 11 Gibraltar gepas. Musllloyd 10 nr. Tandjong Mani. Mijdrecht 10 240 m. w. v. Kp. St. Vincent. Meerkerk 10 te Boulogne. Mississippi Lloyd 13 te Port Said. Merwe Lloyd 7 te Basra. Naess Tiger 10 820 m. z.w. v. Fayal. Nestor 10 n. Houston. Nias 12 nr. Christobal. Nijkerk 10 v. Antwerpen. Ommenkerk 7 te Dairen. Oostkerk 10 te Renang. Ouwerkerk 10 te Mombassa. Omala 12 nr. Rotterdam. Pendrecht 7 nr. Accra. Pema 10 230 m. n.w. v. Penang. Pergo io dw. v. Kattegat. Prins Willem van Oranje 10 te Antwer pen. Radja 12 t.a. Damman. Reza Sjah the Great 9 v. Suez. Rljnkerk 10 te Dar es Salaam. Samarlnda 8 te Columbia River. Sarpedon 8 te New York. Schelpwijk 10 75 m. w. v. Thursday Eil. Schiedijk 11 nr. New York. Scherpendrecht 12 te Suez. Sibigo 12 te Devonport. Slgll 8 nr. Singapore. Slamat 8 nr. Balikpapan. Sqmmelsdijk 10 550 m. o v. New York. Stad Arnhem 10 22 m. o.n.o. v. Casquets. Stad Schiedam 9 te Gent. Statue of Liberty 11 te Mena al Ahmadl. Statendam 10 te Honolulu. Stanvac Talang Akar 11 te Soerabaja. Straat Malakka 9 te Yokkorlchi. Straat Torres 11 nr. Adelaide. Stad Leiden 7 te Karachi. Straat Madura 10 nr. Mauritius. Twente (kustv.) 11 nr. Karlskrona. Tamo 9 v. St. Vincent C.V. Tara 13 te Rio de Janeiro. Taria 10 nr. Melbourne. Telamon 10 225 m. n.o. v. Azoren. TJiluwah 11 te Hongkong. Tjimenteng 10 te Menteng. Tibia 10 240 m. o.v. Willemstad. Twin (kustv.) 11 30 m. o. v. Lizard Head. Ternate 14 te Colombo. Van Spilbergen 13 te. Kaapstad. Van Waerwijk 11 te Sandakan. Vivipara 10 nr. Mena al Almadl. Vllst 10 300 m. z. v. Kp. Sable. Waal 10 v. Rotterdam. Waterman 10 780 m. \v. v. Kp. Leeuwin. Wleldrecht 10 460 m. n.n.w. v. Mona. Willemstad 12 nr. Port of Spain. Woensdreeht 'lO te Manaus. Wonorato 10 te Cocinada. Zaankerk 10 nr. Durban via Lissabon. het natuurlijke haarglansmiddei geeft Uw haar een briljante schittering! en televisie. FEUILLETON DOOR LAWRENCE EARL 54 Ze kon het voelen. Een flinke regen zou de zaak beëindigen. Ze dacht: En hoe zal dat ons helpen Helemaal niet. Dank zij het wonder van Lïncolns beer in winterslaap, was voedsel niet langer het begin en einde van elke dag. Daar was ze dankbaar genoeg voor. Dank U, dank U Heer, voor uw wonderlijke milddadigheid. Noch tans waren ze nu weer even ver, zich wentelend in hun oorspronkelij ke nachtmerrie. Hoe konden ze uit deze verloren, deze niet in kaart ge brachte wereld ontsnappen? Sammy Burd had zijn wanhopige poging naar de vrijheid ondernomen en Sammy was dood. De wildernis had hem gedood. Toch, zonder kano, was zijn manier zich te voet door bossen en moerassen te vechten de enige. x a Alison zag stroomafwaarts de schit tering van iets dat in de zon be woog en wist dat het de punt van de werphengel was, met Surrey, die door de stijgende rivieroever, verbor gen werd, erachter. Ze dacht aan Surrey met een soort zusterlijke te derheid, zich de hut herinnerend als een hospitaal, somber, primitief, ge drukt door hun gezamenlijke wan hoop toen ze allemaal afhanke lijk waren van Surrey, de enige zon de onder hen. Surrey om te koken, schoon te maken, te bemoedigen; Surrey om de zwakken te helpen met hun noodzakelijke behoeften; Surrey om hoeveel? uitputtende toch ten over het meer te maken om het vlees van de beer in zware stukken terug te brengen. Bijna Surrey de heilige ofschoon hij van verlegen heid of boosheid gebloosd zou heb ben als hij dat zou horen zeggen. Een flauwe schaduw van een glim lach beroerde haar lippen. Surrey was zo druk bezig geweest dat zelfs hij eindelijk vergeten had zich te scheren. De glimlach verstrakte zich. En hij had er niet aan gedacht op nieuw te beginnen. Deze gedachte, meer dan enige an dere, deed haar pijn en verschrikte haar, want het betekende iets, wat zij zich voordien niet had; eindelijk had Surrey, evenals Greatorex en evenals Prowse, een beetje van de strakke discipline van zijn moreel verloren. Was het omdat ook hij alle hoop had opgegeven, om dat hij ook geen manier kon zien voor hun ontsnappen uit deze .dool hof van wildernis? Ze wist dat Surrey gauw zou terug komen met een goede vangst, want de vissen waren verhongerd na hun in het ijs opgesloten seizoen en be gerig om de kans waar te nemen gulzige uitvallen te doen naar ieder bewegend aas. De dooi van sneeuw en ijs, de vogels die naar het noor den wiekten, de vissen bevrijd in hun rivieren de gehele wereld was in beweging, verlost uit de winterse gevangenschap. Niet de gehele wereld! De droge hoest van Prowse, dan de mompelen de stem van Greatorex bereikten haar vanuit de hut; de twee overblijvende invaliden, de twee gijzelaars die hen allen de handen bonden zodat, zelfs indien een tocht over land enige be lofte van beloning zou inhouden, zij deze niet konden opeisen en Prowse met Greatorex achterlaten, die vast en zeker zouden sterven. Iedere keer wanneer ze dit laatste haar niet loslatende vraagstuk on derzocht, stootte ze tegen de blinde muur. Maar, dacht ze, zich overge vend aan een kleine hoop, Lincoln zal een manier vinden. En het volgende ogenblik wist ze dat het niet eerlijk van haar was om zoveel van hem te verwachten. Ze stond er nog steeds, in de weer kaatste zon kijkend, toen ze Dahl zag die om de punt bij de monding van de rivier heenkwam. Ze wacht te op hem, kijkend hoe hij voorzich tig door het ondiepe smeltwater liep om het spatten te verminderen en daarna met lange zorgvuldige stap pen de rotsachtige oever beklom. Hij had veel van zijn verloren krachten terug. Ze voelde een glimlach van welkom op haar lippen groeien. Hij zei: „Alison", tiet klonk verge noegd en hij raakte haar arm aan, niet vertrouwelijk maar toch op een manier die haar de adem benam. Hij was opgehouden met het dragen van wanten nu het warmer was en ze merkte de strepen zwart vet op zijn handen op. Hij is naar de Norseman geweest, dacht ze. Toen zei hij: „De stroom is hard aan het werk aan beide kanten van het meer. Er is een groot stuk open wa ter bij de uitstroming. Binnen een week of zo zal er een kanaal door zijn" „Als we een kano hadden...." begon ze droefgeestig. Dahl knikte. Een verandering van gelaatsuitdrukking speelde verstop pertje onder zijn baard. Hij zei rustig: „Hoop niet veel, maar misschien hebben we die". Na hun middagmaal nam Dahl haar en Surrey mee naar het wrak van de Norseman. De zijkanten waren nu kaal en wat er nog overbleef, nadat het doek voor het dak van de hut verwijderd was, glinsterde met een verse vochtigheid, maar boven op de vleugels en op de romp lagen nog enige centimeters natte sneeuw. Er druppelde water op een duizend ver schillende plaatsen. Er lag geen sneeuw meer op de zand- rug en de bovenste paar centimeter zand en grind, verdeeld door een net werk van kreekjes, kraakten pappe rig onder de voeten. Alles eronder was echter nog vastbevroren. Slier ten damp, aangemoedigd en gekoes terd door de zonnewarmte, stegen op over de gehele lengte van de zand- rug. Een frons bracht groeven ln het voorhoofd van Surrey. Hij zei met een bezorgde stem: „Ik juich het idee toe, Link; maar ik weet niet hoe je het in praktijk wilt brengen. Je zegt, gebruik de niet be schadigde drijver als kano door het dek eraf te halen. Goed: de moeilijk heid daarbij is, dat een enkele drij ver om zal slaan zo gauw je hem in het water legt. Zie je hoe de twee drijvers aan elkaar verbonden zijn door een voor- en achterstijl? Samen gebruikt zijn ze uitstekend. Op zich zelf is elke drijver zo onstabiel als een lege fles vanwege de step en de gegroefde constructie. Dat maakt het een slechte kano. Het is niet te doen". Surrey schudde droevig het hoofd. De nieuwe hoop die Dahl haar gege ven had, was bij Alison sterk ge- uamu, „Daar heb je gelijk in", zei Dahl niet ontmoedigd. .IMaar zou het ook on stabiel zijn met houten uitleggers? Wat denk je daarvan?" Surreys hoofd kwam met een ruk naar boven. Hij zei: „Ahhhh!", langgerekt. De groeven in zijn voorhoofd verdwenen. Opnieuw zei hij, met meer nadruk: „Ah!" en begon te grinniken, waar door zijn gezicht voller leek. Toen zei hij: „Misschien lukt het!" Hij draaide zich gretig naar haar om. „Alison, wat zouden we zonder deze man moeten beginnen?" Een deel van Surreys vertrouwen keerde terug. Hoop laaide weer in haar op. Dahl gromde met goedgehumeurd on geduld. „Laten we ter zake blijven. We moe ten op de een of andere manier die goede drijver eraf halen". „We kunnen hem eraf krijgen", zei Surrey. „We kunnen de romp opkrikken op dwarsbalken van sparren, dan de drijver van het onderstel loszagen en...." Zijn ogen vernauwden zich door een plotseling opkomende ge dachte. „Maar wacht even, Link!" Na een ogenblik begon hij langzaam met zijn hoofd te schudden. „Ik ben benieuwd', mompelde hij. „Ik ben echt benieuwd". Hij liep rond de stompe neus van de Norseman, waarbij het grint nattig onder zijn voeten kraakte. (wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 12