PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
I
EVEN NADENKEN
Waar zijn onze schepen?
SIEMENS
RADIO
Noodlanding
in de winternacht
xo
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 14 APRIL 1959
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
De handel op het Damrak was op de eer-1
ste beursdag van deze week zeer rustig.
De hausse-stemming, die de vorige week
even werd onderbroken door koerscor-
reactles tengevolge van winstnemingen,
werd maandag hervat. Alle internationa
le waarden, behalve K.L.M., vertoonden
belangrijke avances, vergeleken bij de
slotkoersen van vrijdag j.l. De markt
werd gestimuleerd door buitenlandse
vraag voor de Internationale waarden,
terwijl de laatste slotkoersen uit Wall
Street aan de gunstige stemming in Am
sterdam meewerkten. Niet alleen de Am
sterdamse beurs, doch ook de overige
Europese beurzen noteerden hogere koer
sen. Bij kalme handel behaalde AKU re
latief de grootste koerswinst Deze be
droeg op een prijs van 320 circa 10 pun
ten. Van Duitse zijde begint men weer
belangstelling voor de rayonpapieren te
tonen. Philips boekte op 592 een koers
winst van circa zes punten.
De converteerbare obligaties Philips la
gen eveneens hoger in de markt. Unile
vers daalden van 551 tot circa 548. Ver
geleken bij de vorige slotkoers betekende
deze prijs toch altijd nog een koerswinst
van circa zes punten. Kon Olies, de laat
ste maanden bij de koersstijgingen van
de overige internationale waarden ver
ten achter gebleven, waren op f 170,50
circa f 1,50 hoger en een halve gulden
boven pariteit New York. Aandelen K.L.
M. vielen in deze vaste markt uit de
toon met een advieskoers op f 144, on
veranderd. Ook de doilarobligaties K.L.
kregen een onveranderde adviesprijs.
Door de voortgezette herbeleggingsvraag
hadden de scheepvaarten „een goed
vaarwater" en noteerden vrijwel alle 1
tot 3 punten hoger. Ook in deze sector
verliep de handel zeer rustig. Van de
cultures lagen Dell vast ln de markt.
Senembah en HVA iets hoger, doch Am
sterdam Rubber fractioneel lager. Op de
beleggingsmarkt lag de langlopende sec
tor van de staatsfondsen vast ln de
markt. De beurs verwacht een lichte da
ling van de rentevoet. Maandag was het
de eerste verhandeldag van claims Alba
tros, Amsterdamsche Superfosfaat er
Verschure Scheepswerf. Aandelen Vlis-
singen Katoen werden op 250 es 14 pet.
dividend geadviseerd, tegen 256 cum-
dlvidend vrijdag j J. Deze aandelen liggen
de laatste dagen zeer vast in de markt.
Prolongatie 3 pet.
Nederland 1951 (3
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 3
Investeringscert. 3
Nederland 1962-64 3
Ned. Indië 1937 3
6% Woningbouwlening 1957
Nat. Handelsbank
90
89%
92A
90%
97%
90
89%
92%
90%
93%
97H
97%
93%
111% 111%
143 142%
ming hervat
Ne&L HandelmJJ
229
225
Alg. Kunstzijde Unie
310
319%
Berghs' en Jurgens
291%
296%
Calvé-Delft
498%
600
Hoogovens n.r.
410
420
Ned. Kabelfabriek
370
370
Philips
587
691%
Unilever
542%
648
Wilton-Fe ij enoord
217%
220
Kon. Petroleum Mij.
170
172
Amsterdam Ruber
84
833%
Holland Amerika Lijn
1573/4
159%
Kon. Paketvaart
137
138
Rotterdamse Lloyd
141
144
Scheepvaart Unie
137%
139%
Stv. Mij. Nederland
144%
146%
Deli Mij.
148.20
149
Bank van Ned. gem. 4%
98%
Van Berkels Patent
240
Centrale Suiker
256%
256
Kon. Mij. De Schelde N.B.
225
Intern. Nickel
90%
90%
American Motor»
35%
Anaconda
67
67A
Baltimore en Ohio
44%
Bethlehem Steel
50%
60A
General Motor»
46%
46%
Kennnecott
110%
110
Missouri K.T.
6%
New York Central
273%
Pennsylvania
16%
16%
Republic Steel
68%
88
Shell Oil Comp.
83%
83%
Tide Water
27%
28%
U.S. Steel
89
88%
Nat. Can. Corp.
11%
11%
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951
86%
86%
Breda 1954
83
83%
Eindhoven 1954
81%
81
Enschede 1954
82
82%
Den Haag 1952 I
88%
88%
Den Haag 1952 I
92%
Rotterdam 1952 I
88%
88%
Rotterdam 1952 n
89%
Rotterdam 1957
97
87%
Utrecht 1952
90%
90%
Amsterdam 1956 I
81%
81
Amsterdam 1956 n
95%
94%
Amsterdam 1956 m
94%
95
Amsterdam '33 (C. en A.)
96%
Dordrecht 1956
81
Alkmaar 1956
84%
-
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES
9/4
10/4
13/4
Intern, concern» 410.56
404.38
409.14
Industrie 195.95
196.41
197.06
Scheepvaart 148.53
149.40
150-92
Banken 165.47
164.17
162.70
Indon. fondsen 116.18
116.00
116.18
Algemeen 280.21
277.35
279.78
LEZERS SCHRIJVEN
Beveiligingsoefeningen
op Walcheren
Onder deze titel schreef U in de P.
Z. C. van j.l. 9 april, dat het in de
nacht van dinsdag op woensdag het
op Walcheren gegonsd heeft van de
maritieme activiteiten, zonder dat
de rustig slapende burgers er iets
van gewaar zijn geworden.
Aan deze samenwerkende Marine-,
Politie- en Marechausseemannen zou
ik dan hierbij willen vragen of het bij
hen ook om plm. 10 uur nacht is en
of het dan bij zo'n oefening hoort,
dat 'n lid van een „vreemde mogend
heid", door een tuimelraam van een
toneelzaal in het dorp R. een „tijd
bom" gooit en tijdens deze ontploffing
(zonder aanhalingstekens) een lawaai
produceert, alsof het een echte bom
is. De verf van de vensterbank is ge
bladderd en daar er toevallig geen
gordijnen ophingen is er geen brand
van gekomen.
Een Ritthemmer.
(Advertentie)
't Ia «an kwestie
van kannen
Want wie wil kan lekker koken.
Als U tenminste Maizena Duryea
gebruikt - het ideale bindmiddel
voor groenten, soepen en sausen.
De dood op de weg
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.62%—10.62%; New York
3.77%—3.77%; Montreal 3.91%—3.91%
Parijs 76.9077.00; Brussel 7.55%—
7.56; Frankfort 90.20—90.25; Stock
holm 72.91%—72.96%; Zilrich 87.26—
87.31; Milaan 60.77%-60.82%; Ko
penhagen 5479%—54.84%; Oslo 53.03
—53.08; Wenen 14.58%—14.59%; An-
kara 3.76%—3.77%; Praga 52.84—
52.94; Lissabon 13.24%—13.26%.
NAV.O. luchtmacht houdt
oefening „top weight"
Van 13 tot 17 april wordt, zoals be
kend, boven het gehele gebied van
de N.A.V.O. (van Noorwegen via
West-Europa tot Turkije) de lucht
machtoefening „Top weight" gehou-
wordt deelgenomen
door alle in de NAT.O. geïntegreer
de eenheden van de verschillende
luchtmachten.
.,Top weight" heeft tot doel de pa
raatheid van de luchtstrijdkrachten
en hun capaciteit op de proef te stel
len. De oefening zal worden uitge
voerd in samenwerking met de land
en zeestrijdkrachten van verschillen
de landen.
Gedurende de aangegeven dagen zal
ook boven ons land van tijd tot tijd
een .verhoogde activiteit in de lucht
zijn waar te nemen. Deze activiteit
zal zich, zo deelt men van de zijde
van de luchtmacht mede, in de om
geving van de basis Twente ook tot
de avonduren uitstrekken.
Horizontaal: 1. op bep. wijze zuiveren.
8. bep. haargroei. 9. Alg. Transport
Ondern., afk. 11. mijns inziens, afk.
12. muzieknoot. 15 ndar insekt. 16.
exemplaar, afk. 17. soort schip, afk.
19. Amsterdams Peil, afk. 20. opge
naaid lapje. 23. Ind. rund. 26. schatje.
Verticaal: 1. muzieknoot. 2 Engels
tond., afk. 3. niet gauw berekend.
knaagdier. 5. god v.d. liefde. 6.
Eerw. Vader, afk. Lat. 7. een onge
noemde, afk. 10 alstublieft, afk. 11
schijn. 13. bep. boom. 14. wederzijd
se overeenkomst, afk. 18. spat. 19.
koraaleiland. 21. voornaam v. bekend
voetballer. 22. Eng. gewicht, afk. 23.
pers. voornaamwoord. 24. kippepro-
dukt. 25. voegwoord.
KERKNIEUWS
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te RidderkerkC. Mole
naar te Leiden; te Sint-Catharines
(Ontario. Canada) A. Vetgunst te
Rotterdam.
NED. HERVORMDE KERK
Bedankt voor Klundert (toez.) S.
Meijer te Hoogblokland.
Beroepen te Oosterwolde (Gld.) J. C.
Schuurman te Bleskensgraaf.
Aangenomen naar Hendrik Ido Am
bacht (toezegging) P. H. de Pree te
Ingen. Aangenomen naar Rotterdam-
Charlois P. Kloosterman te Kloe-
tinge.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Klundert (tweede predi
kantsplaats) in combinatie met Ze
venbergen A. J. Dondorp te Dom
burg.
Bedankt voor Eindhoven (zesde pre-
dikantsplaats) S. van Bekkum te
Monster.
Beroepen te Rotterdam' als predikant
voor het ziekenhuis Eudokia J.
Hagen te Leeuwarden.
Beroepbaar: ds. H. G. Meynen, laat
stelijk predikant bij de gereformeer-
De kleine sportwagen van de hotel-(je kerk van Soerabaja, ~thans woon-
houder A. van de B. uit Krimpen
aan de Lek is ln de nacht van zon
dag op maandag op de Tiendweg in
deze plaats door onbekende oorzaak
over de kop geslagen. De echtgeno
te van de eigenaar, kwam om het
leven en de heer Van de B., die de
auto bestuurde, werd ernstig gewond.
Een derde inzittende, de heer P., die
achter in de auto zat, bleef onge-
achtig te Emmen, zal gaarne een
eventueel beroep in overweging ne
men.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Werkendam N. de
Jong te Katwijk aan Zee.
OUD GEREF. GEMEENTE
Beroepen te Giessendam B. Toes te
Kinderdijk.
■■a
r
Tl
r
n
01'▼lil
L
T
ÜAilflVililAil
m
0
n
▼HHAHflVfl
ÜAdflflflidAÉl
11
LL
c
LU
Aagtedljk 9 1300 m z.z.w. v. Kp. Palma.
Aagtekerk 10 55 m. n.w. Mallorca.
Aalsdijk 10 te Singapore.
Abbékerk 11 te Genua.
Akkrumdijk 6 te Vancouver.
Alcor 10 290 m. z. Kp. St. Vincent.
Aldabl 12 nr. Las Palmas.
Alida p. 10 Kielerkanaal.
Alioth 10 50 m. z.o. Rio Grande do. Sul.
Almdijk 10 850 m. z. Newfoundland.
Alnati 5 te Buenos Aires.
Alphacca 7 te Buenos Aires.
Ameland 10 v. Avonmouth n. Stanlow.
Amerskerk 8 te Durban.
Amstelkroon 9 30 m. w. v. Kangean Eil.
Arkeldijk 10 te Beaumont.
Astrid Naess 10 600 m. o. v. Miami.
Attis 7 te Hamburg.
Axeldijk 10 te Boston Mars.
Arendsdijk 13 te Antwerpen.
Aegis 10 m. Mobile.
Binnenhaven 11 Burlings gepas».
Boissevain 13 te East Londen.
Boskoop 8 m. Puerto Cabello.
Caltex Arnhem 9 dw. v- Lissabon.
Caltex Delft 10 12 m. z. v. Abu Ail.
Caltex Eindhoven 9 345 m. z.z.w. van
Ouessant.
Caltex the Hague 10 53 m. z.z.o. v. Mo
gadiscio.
Caltex Lelden 10 100 m. o.v. Mozambique.
Caltex Nederland 9 te Calcutta.
Caltex Rotterdam 11 te Port Said.
Caltex Utrecht 10 100 m. o.n.o. Kurla
Muria eil.
Carillo 10 dw. Kp. Lazarus.
Cartago 11 30 m. n. v. San Salvador.
Castor 10 te Antwerpen.
Celebes 10 Kielerkanaal gepass.
Charts 11 nr. Mobile.
Cleodora 9 te Abadan.
Colytto 10 300 m. n.o. v. Guadeloupe.
Corsica 10 te Gent
Crania 9 in Panamakanaal.
Daphnis 10 m. Willemstad.
Drente 10 30 m. z. v. Florida.
(Advertentie)
HOOG EN LAAG WATER
15 april
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
uur
6.07
6.33
7.05
7.16
7.44
nap
meter
1.23
1.45
nap
meter
1.46
1.64
1.81
1.02
1.23
uur
18.30
18.59
19.28
19.39
20.10
nap
uur meter
nap
uur meter
0.08
0.34
1.05
1.01
1.05
1.76
1.92
2.06
1.58
1.79
12.23
12.48
13.21
13.32
13.23
1.51
1.67
1.81
1.50
1.70
1146. Als hij dan in z'n
eentje dat boevenpak niet
aankon, moest hij maar als
de gesmeerde weerlicht hulp
gaan halen, besloot Ricky
Malone en hij zette z'n
paard nog wat meer aan.
„We zullen eens zien wat
of de sheriff van Moab te
zeggen heeft, als ik hem
kom waarschuwen! Mis
schien gelooft die ouwe bul
lebak me niet eens. Nou,
dan rij ik door naar het
legerkamp, of wacht eens,
neenog beter, ik pro
beer de dichtsbijzijnde
luchtbasis te bereiken! Ha!
Dan kunnen ze die smerige
spionnen in hun Zeppelin
te lijf gaan met een stel
letje straaljagers! 's Kijken
wat of de Heren daarop te
zeggen hebben?" Zo over
legde de dappere Malone,
terwijl hij voor Piloot Storm en Sandra in een
stofwolk tusBen de rotspartijen verdween. „Op
geruimd staat netjes!" meende Arend. Ziezo,
meiske, en nu kun je eindelijk eens officieel
kennis maken met mijn vriend Mare. De beste
raketkapitein die er tussen Thallerna en Vale-,
ron te vinden is!"
Maar Sandra kon voorlopig niets antwoorden.
Alles gebeurde ook zó snel! Met open mond
van verbazing staarde zij naar het grote ruim
teschip boven haar
Dulvendljk 11 nr. Rotterdam.
Duivendrecht 12 te Londen.
Eemdijk 12 te Antwerpen.
Eenhoorn 11 te Ineboln.
Ena 13 te Kingston Ja.
Esso Nederland 0 v. Mena al Ahmadl.
Friesland (KRL) 9 nr. Fort Tahsis.
Gaasterkerk 10 v. Djibouti.
Giessenkerk 10 te Amsterdam.
Groote Beer 10 200 m. o.z.o. v. Hallfax.
Harold 100 m. o. v. Schotland.
Hoogkerk 9 te Manilla.
Houtman 9 te New Plymouth.
Hulst 11 te Antwerpen.
Hydra 10 nr. Guanta.
Heelsum 8 te New Orleans.
Jacob Verolme 10 v. Panamakanaal.
Jagersfontein 12 nr. Port Elisabeth.
Kalydon 9 te Curagao.
Kara 12 te Curagao.
Kellia 10 te Curagao.
Kenia 10 te Isle of Grain.
Kennemerland 10 nr. Porto Alegre.
Kermla 10 te Buenos Aires.
Khasiella 12 te Curagao.
Kinderdijk 11 te Rotterdam.
Korenla 10 515 m. w. v. Land's End.
Kryptos 12 nr. Rotterdam.
Laertes 11 dw. v. Sabang.
Laarderkerk 11 Muscat gepass.
Labotas 10 30 m. w. v. Kp. Bougaronl.
Laurenskerk 11 te Rotterdam.
Leiderkerk 10 te Koeweit.
Limburg 9 te Belra.
Lindekerk 10 Kuria Murla eil. gepass.
Lissekerk 10 dw. v. Lissabon.
Lombok 10 300 m. o.t.n. v. Kp. Canaveral.
Lutterkerk 10 v. Suez.
Marlet je Bohmer 8 dw. v. Andros.
Molenkerk 10 v. Bremen.
Moordrecht 11 Gibraltar gepas.
Musllloyd 10 nr. Tandjong Mani.
Mijdrecht 10 240 m. w. v. Kp. St. Vincent.
Meerkerk 10 te Boulogne.
Mississippi Lloyd 13 te Port Said.
Merwe Lloyd 7 te Basra.
Naess Tiger 10 820 m. z.w. v. Fayal.
Nestor 10 n. Houston.
Nias 12 nr. Christobal.
Nijkerk 10 v. Antwerpen.
Ommenkerk 7 te Dairen.
Oostkerk 10 te Renang.
Ouwerkerk 10 te Mombassa.
Omala 12 nr. Rotterdam.
Pendrecht 7 nr. Accra.
Pema 10 230 m. n.w. v. Penang.
Pergo io dw. v. Kattegat.
Prins Willem van Oranje 10 te Antwer
pen.
Radja 12 t.a. Damman.
Reza Sjah the Great 9 v. Suez.
Rljnkerk 10 te Dar es Salaam.
Samarlnda 8 te Columbia River.
Sarpedon 8 te New York.
Schelpwijk 10 75 m. w. v. Thursday Eil.
Schiedijk 11 nr. New York.
Scherpendrecht 12 te Suez.
Sibigo 12 te Devonport.
Slgll 8 nr. Singapore.
Slamat 8 nr. Balikpapan.
Sqmmelsdijk 10 550 m. o v. New York.
Stad Arnhem 10 22 m. o.n.o. v. Casquets.
Stad Schiedam 9 te Gent.
Statue of Liberty 11 te Mena al Ahmadl.
Statendam 10 te Honolulu.
Stanvac Talang Akar 11 te Soerabaja.
Straat Malakka 9 te Yokkorlchi.
Straat Torres 11 nr. Adelaide.
Stad Leiden 7 te Karachi.
Straat Madura 10 nr. Mauritius.
Twente (kustv.) 11 nr. Karlskrona.
Tamo 9 v. St. Vincent C.V.
Tara 13 te Rio de Janeiro.
Taria 10 nr. Melbourne.
Telamon 10 225 m. n.o. v. Azoren.
TJiluwah 11 te Hongkong.
Tjimenteng 10 te Menteng.
Tibia 10 240 m. o.v. Willemstad.
Twin (kustv.) 11 30 m. o. v. Lizard Head.
Ternate 14 te Colombo.
Van Spilbergen 13 te. Kaapstad.
Van Waerwijk 11 te Sandakan.
Vivipara 10 nr. Mena al Almadl.
Vllst 10 300 m. z. v. Kp. Sable.
Waal 10 v. Rotterdam.
Waterman 10 780 m. \v. v. Kp. Leeuwin.
Wleldrecht 10 460 m. n.n.w. v. Mona.
Willemstad 12 nr. Port of Spain.
Woensdreeht 'lO te Manaus.
Wonorato 10 te Cocinada.
Zaankerk 10 nr. Durban via Lissabon.
het natuurlijke haarglansmiddei
geeft Uw haar een briljante
schittering!
en televisie.
FEUILLETON
DOOR
LAWRENCE EARL
54
Ze kon het voelen. Een flinke regen
zou de zaak beëindigen. Ze dacht: En
hoe zal dat ons helpen
Helemaal niet.
Dank zij het wonder van Lïncolns
beer in winterslaap, was voedsel niet
langer het begin en einde van elke
dag. Daar was ze dankbaar genoeg
voor. Dank U, dank U Heer, voor
uw wonderlijke milddadigheid. Noch
tans waren ze nu weer even ver,
zich wentelend in hun oorspronkelij
ke nachtmerrie. Hoe konden ze uit
deze verloren, deze niet in kaart ge
brachte wereld ontsnappen?
Sammy Burd had zijn wanhopige
poging naar de vrijheid ondernomen
en Sammy was dood. De wildernis
had hem gedood. Toch, zonder kano,
was zijn manier zich te voet door
bossen en moerassen te vechten
de enige. x a
Alison zag stroomafwaarts de schit
tering van iets dat in de zon be
woog en wist dat het de punt van
de werphengel was, met Surrey, die
door de stijgende rivieroever, verbor
gen werd, erachter. Ze dacht aan
Surrey met een soort zusterlijke te
derheid, zich de hut herinnerend als
een hospitaal, somber, primitief, ge
drukt door hun gezamenlijke wan
hoop toen ze allemaal afhanke
lijk waren van Surrey, de enige zon
de onder hen. Surrey om te koken,
schoon te maken, te bemoedigen;
Surrey om de zwakken te helpen met
hun noodzakelijke behoeften; Surrey
om hoeveel? uitputtende toch
ten over het meer te maken om het
vlees van de beer in zware stukken
terug te brengen. Bijna Surrey de
heilige ofschoon hij van verlegen
heid of boosheid gebloosd zou heb
ben als hij dat zou horen zeggen.
Een flauwe schaduw van een glim
lach beroerde haar lippen. Surrey
was zo druk bezig geweest dat zelfs
hij eindelijk vergeten had zich te
scheren. De glimlach verstrakte zich.
En hij had er niet aan gedacht op
nieuw te beginnen.
Deze gedachte, meer dan enige an
dere, deed haar pijn en verschrikte
haar, want het betekende iets, wat
zij zich voordien niet
had; eindelijk had Surrey, evenals
Greatorex en evenals Prowse, een
beetje van de strakke discipline van
zijn moreel verloren. Was het omdat
ook hij alle hoop had opgegeven, om
dat hij ook geen manier kon zien
voor hun ontsnappen uit deze .dool
hof van wildernis?
Ze wist dat Surrey gauw zou terug
komen met een goede vangst, want
de vissen waren verhongerd na hun
in het ijs opgesloten seizoen en be
gerig om de kans waar te nemen
gulzige uitvallen te doen naar ieder
bewegend aas. De dooi van sneeuw
en ijs, de vogels die naar het noor
den wiekten, de vissen bevrijd in
hun rivieren de gehele wereld was
in beweging, verlost uit de winterse
gevangenschap.
Niet de gehele wereld! De droge
hoest van Prowse, dan de mompelen
de stem van Greatorex bereikten haar
vanuit de hut; de twee overblijvende
invaliden, de twee gijzelaars die hen
allen de handen bonden zodat, zelfs
indien een tocht over land enige be
lofte van beloning zou inhouden, zij
deze niet konden opeisen en Prowse
met Greatorex achterlaten, die vast
en zeker zouden sterven.
Iedere keer wanneer ze dit laatste
haar niet loslatende vraagstuk on
derzocht, stootte ze tegen de blinde
muur. Maar, dacht ze, zich overge
vend aan een kleine hoop, Lincoln zal
een manier vinden. En het volgende
ogenblik wist ze dat het niet eerlijk
van haar was om zoveel van hem te
verwachten.
Ze stond er nog steeds, in de weer
kaatste zon kijkend, toen ze Dahl
zag die om de punt bij de monding
van de rivier heenkwam. Ze wacht
te op hem, kijkend hoe hij voorzich
tig door het ondiepe smeltwater liep
om het spatten te verminderen en
daarna met lange zorgvuldige stap
pen de rotsachtige oever beklom. Hij
had veel van zijn verloren krachten
terug. Ze voelde een glimlach van
welkom op haar lippen groeien.
Hij zei: „Alison", tiet klonk verge
noegd en hij raakte haar arm aan,
niet vertrouwelijk maar toch op een
manier die haar de adem benam. Hij
was opgehouden met het dragen van
wanten nu het warmer was en ze
merkte de strepen zwart vet op zijn
handen op.
Hij is naar de Norseman geweest,
dacht ze.
Toen zei hij: „De stroom is hard aan
het werk aan beide kanten van het
meer. Er is een groot stuk open wa
ter bij de uitstroming. Binnen een
week of zo zal er een kanaal door
zijn"
„Als we een kano hadden...." begon
ze droefgeestig.
Dahl knikte. Een verandering van
gelaatsuitdrukking speelde verstop
pertje onder zijn baard.
Hij zei rustig: „Hoop niet veel, maar
misschien hebben we die".
Na hun middagmaal nam Dahl haar
en Surrey mee naar het wrak van de
Norseman. De zijkanten waren nu
kaal en wat er nog overbleef, nadat
het doek voor het dak van de hut
verwijderd was, glinsterde met een
verse vochtigheid, maar boven op de
vleugels en op de romp lagen nog
enige centimeters natte sneeuw. Er
druppelde water op een duizend ver
schillende plaatsen.
Er lag geen sneeuw meer op de zand-
rug en de bovenste paar centimeter
zand en grind, verdeeld door een net
werk van kreekjes, kraakten pappe
rig onder de voeten. Alles eronder
was echter nog vastbevroren. Slier
ten damp, aangemoedigd en gekoes
terd door de zonnewarmte, stegen op
over de gehele lengte van de zand-
rug.
Een frons bracht groeven ln het
voorhoofd van Surrey.
Hij zei met een bezorgde stem: „Ik
juich het idee toe, Link; maar ik
weet niet hoe je het in praktijk wilt
brengen. Je zegt, gebruik de niet be
schadigde drijver als kano door het
dek eraf te halen. Goed: de moeilijk
heid daarbij is, dat een enkele drij
ver om zal slaan zo gauw je hem in
het water legt. Zie je hoe de twee
drijvers aan elkaar verbonden zijn
door een voor- en achterstijl? Samen
gebruikt zijn ze uitstekend. Op zich
zelf is elke drijver zo onstabiel als
een lege fles vanwege de step en
de gegroefde constructie. Dat maakt
het een slechte kano. Het is niet te
doen".
Surrey schudde droevig het hoofd.
De nieuwe hoop die Dahl haar gege
ven had, was bij Alison sterk ge-
uamu,
„Daar heb je gelijk in", zei Dahl niet
ontmoedigd. .IMaar zou het ook on
stabiel zijn met houten uitleggers?
Wat denk je daarvan?"
Surreys hoofd kwam met een ruk
naar boven.
Hij zei: „Ahhhh!", langgerekt. De
groeven in zijn voorhoofd verdwenen.
Opnieuw zei hij, met meer nadruk:
„Ah!" en begon te grinniken, waar
door zijn gezicht voller leek.
Toen zei hij: „Misschien lukt het!"
Hij draaide zich gretig naar haar
om. „Alison, wat zouden we zonder
deze man moeten beginnen?"
Een deel van Surreys vertrouwen
keerde terug. Hoop laaide weer in
haar op.
Dahl gromde met goedgehumeurd on
geduld.
„Laten we ter zake blijven. We moe
ten op de een of andere manier die
goede drijver eraf halen".
„We kunnen hem eraf krijgen", zei
Surrey.
„We kunnen de romp opkrikken op
dwarsbalken van sparren, dan de
drijver van het onderstel loszagen
en...." Zijn ogen vernauwden zich
door een plotseling opkomende ge
dachte. „Maar wacht even, Link!"
Na een ogenblik begon hij langzaam
met zijn hoofd te schudden. „Ik ben
benieuwd', mompelde hij. „Ik ben
echt benieuwd".
Hij liep rond de stompe neus van de
Norseman, waarbij het grint nattig
onder zijn voeten kraakte.
(wordt vervolgd.)