Convair-880 vliegt als eerste
verkeerstoestel 1000 km per uur
ZÓ DENKT M
BUITENLAND ER OVER
10 FIBBE
NOORDELIJKE USZEE IS VEEL
DIEPER DAN MEN DACHT
PZC.
het
dagblad
„THE BENNY GOODMAN STORY".
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 8 APRIL 1959
EERSTE PROEFVLUCHTEN ZIJN REEDSGEMAAKT
Inrichting van de cabine moet de
indruk van een pijpenlawegnemen
(Van een medewerker)
Het zal binnen afzienbare tijd mogelijk zijn om gewoon als passagier
met 'een snelheid van duizend kilometer per uor te reizen. Het vliegtuig,
dat dit mogelijk maakt, is al geen toekomstbeeld op papier meer; het
vliegt al. Het is de Convair-880, een verkeersvliegtuig met vier krachtige
straalmotoren voor de middelgrote afstanden. Op het ogenblik is men nog
uitsluitend met proefvluchten bezig, maar volgend jaar kan men deze
zeer snelle vogels op de luchtlijnen in Amerika verwachten.
Convair is de derde grote Amerikaanse vliegtuigenfabriek, die zich bezig
houdt met de bouw van straalverkeersvliegtuigen. Boeing levert zijn 707-
toestellen al aan de lopende band af en bij Douglas begint de produktie
van de DC-8 nu op gang te komen; twee vliegtuigtypen waarvan de snel
heid boven de 900 kilometer per uur ligt. Dat is op zichzelf al een res
pectabele prestatie als men weet dat de nu nog vliegende toestellen met
zuigermotoren niet hoger komen dan 500 kilometer per uur. En dan
komt het Convair-vliegtuig er nog eens honderd kilometer extra bovenop
doen!
De fabriek, die bijna 1100 Convair-
Liners bouwde, heeft hiermee een
waardige opvolger voor dit bekende
en veelgebruikte toestel geschapen.
Duizend kilometer per uur! Dat wil
zeggen dat men met zo'n vliegtuig in
een uur tijds van Amsterdam naar de
Rivièra kan vliegen en in anderhalf
uur naar Rome.
In de orderboeken van Convair staan
dan ook al opdrachten voor de leve-
ring van. 78 toestellen genoteerd, ter
wijl er nog met enige andere lucht-
vaartmaatschappijen wordt onder
handeld. Het schijnt, bijvoorbeeld,
dat men bij de K.L.M. niet ongevoe
lig is voor de aantrekkelijkheden van
dit vliegtuig; de Nederlandse maat
schappij zal nog acht grote straal
vliegtuigen in Amerika bestellen en
het is niet uitgesloten dat het snelle
produkt van Convair dan de uitver
korene zal zijn. Ook de Swissair en
de SAS hebben immers voor geza
menlijk gebruik een vijftal van deze
Convairs besteld.
Slank en snel
Do Convalr-880 is een mooi vlieg
tuig. Zijn uiterlijk komt in grote
trekken overeen met dat van de ove
rige Amerikaanse straalverkeers
vliegtuigen: een slanke romp met
een pijlvleugel, waaronder aan uit
steeksels vier straalmotoren hangen,
benevens een stel staartvlakken in
pijlstand. De romp van het vliegtuig
is 37.80 meter lang, de vleugel meet
van punt tot punt 36.60 meter en het
staartvlak is 11.30 meter hoog, even
hoog als een gebouw van drie verdie
pingen! Volbelast weegt het vlieg
tuig ruim 80 ton en in de vleugels
kan ruim 40.000 liter brandstof wor
gen getankt. Ook het aantal passa
giers, dat de Convair-880 kan mee
nemen is groot. Er kunnen 80 tot 108
mensen in de ruime cabines plaats
nemen en men heeft een bijzonder
smaakvol interieur ontworpen om
het verblijf in de cabine voor hen te
veraangenamen.
Zo'n lange vliegtuigcabine met
allemaal rijen stoelen achter elkaar
geeft een ,,pijpen!a"-idee en men
heeft gezocht naar middelen om de
eentonigheid enigszins te breken.
Bij de Convair-880 heeft men daar
om het plafond verschillende hoog
ten gegeven en bovendien om de
drie rijen stoelen een andere kleur
blauw toegeoast, Normaal zijn er
aan weerszijden twee stoelen naast
elkaar, gescheiden door een gang
pad, maar in enkele uren tijds kan
men desgenwenst de dubbele stoe
len geheel of gedeeltelijk vervan
gen door driedubbele stoelen en
zodoende het aantal zitplaatsen
naar wens opvoeren.
Tieiï miljoen per stuk
Onwillekeurig zal men zich al lezend
de vraag gesteld hebben wat zo'n
groot vliegtuig nu wel kost. Welnu,
de Convair-880 kost f 10 miljoen per
stukDat is natuurlijk geen bedrag
om zo maar even op tafel te leggen.
De financiering van dergelijke aan
kopen is voor de betrokken maat
schappijen dan ook niet altijd een
eenvoudige zaak.
Ook voor de fabriek is het tot nu toe
Op 10 mei a.s. zullen in Oostenrijk
verkiezingen voor de nationale raad
worden gehouden, hetgeen aan de
aanplakbiljetten in stad en land dui
delijk is te merken.
Deze foto toont een toekomstige kie
zer met een probleem in Wenen. I
De eerste Convair-880 duizend
kilometer per uur tijdens een
proefvlucht.
de vraag of zij op het hele project
ook maar één cent zal verdienen. Om
te beginnen heeft zij al meer dan 50
miljoen dollar moeten uittellen voor
dat het eerste vliegtuig nog maar
half afgebouwd was.
Deze hoge kosten betekenen dat men
tenminste honderd vliegtuigen zal
moeten verkopen om op dit project
enige winst te kunnen maken en tot
nu toe zijn er, zoals hiervoor al werd
meegedeeld, 78 vliegtuigen verkocht.
Men doet echter alle moeite om nog
meer orders te boeken en de kansen,
dat men deze krijgt, zijn er zeer ze
ker. Met de Amerikaanse luchtvaart
maatschappij Capital Airlines wordt
bijvoorbeeld al lang onderhandeld
over de aankoop van vijftien stuks,
maar de financiering is in dit geval
voor de maatschappij het grote strui
kelblok. Voor niet-Amerikaanse
maatschappijen, die eerst moeten
zien dat zij aan de nodige dollars ko
men, is dit vraagstuk natuurlijk nog
groter.
Een groot snel en zwaar vliegtuig
heeft heel wat ruimte nodig om van
de grond los te komen. Als men weet
dat er op Schiphol een baan met een
lengte van meer dan drie kilometer
moet worden aangelegd om het star
ten en landen van vol belaste straal
vliegtuigen mogelijk te maken, dan
heeft men wel een idee welke eisen
deze snelle luchtreuzen stellen. De
Convair schijnt op dit punt wat be
scheidener te zijn; bij zijn eerste
proefvlucht dit jaar was hij tenmin
ste na een aanloop van 1500 meter al
los.
Tijdelijk gratis een royale
„Juniorpot"
Brylcreem.
Hiervoor naar
Deze creem reeds voor
1,per tube.
De gouverneur van de Amerikaanse
staat Arkansas, Orval Faubus, heeft
een wet getekend, waarin wordt be
paald dat bij het in flessen opslaan
van bloed van bloedgevers het ras dei-
donors moet worden vermeld. De be
doeling hiervan is te voorkomen, dat
blanken bij bloedtransfusies neger-
bloed wordt toegediend.
ERVARINGEN MET „NAUTILUS"
NAVO
De Amerikaanse pers leverde in dik
wijls „gloeiende bewoordingen" com
mentaar op de goede afloop van de
Navo-conferentie in Washington. De
standpunten van de westelijke geal
lieerden ten aanzien van de poiitiek
jegens de Sowjet-Unie zijn nader
tot elkaar gebracht, aldus de Ame
rikaanse bladen. Dit enthousiasme
staat in schrille tegenstelling tot de
commentaren van de Britse pers,
waarin veel kritiek op de Ameri
kaanse politiek en het Amerikaanse
leiderschap werd geleverd.
Het Amerikaanse blad „New York
Times" schreef dat blijkens het com
muniqué over de conferentie van de
NA.V.O. te Washington alle landen
van het Atlantisch Verdrag het over
Berlijn eens zijn met de rede die
president Eisenhower te Gettysburg
heeft gehouden.
De „New York Herald Tribune" is
eveneens van oordeel dat de presi
dent toen hij zich te Gettysburg uit
sprak tegen toegeeflijkheid in ae
kwesties Berlijn en Duitsland, niet
alleen voor de Verenigde Staten
sprak. Op de conferentie heeft het
ene N,A.V.O.-land na het andere zich
uitgesproken voor een krachtige hou
ding. De rede van de president en
de eenstemmigheid in de NA..V.O.-
raad tonen aan dat de les van de
conferentie van München van 1938
goed begrepen is, aldus de ,New York
Herald Tribune".
Bonn en Londen
De onafhankelijke Westduitsé „Der
Mittag" schreef in commentaar op de
berichten over spanning in de be
trekkingen tussen Bonn en Londen:
„Vanwaar die boosheid van de Brit
ten tegen Bonn?" Tenslotte zijn zij
ook niet in ernst van plan Berlijn
op te geven. Wanneer Berlijn valt,
valt de bondsrepubliek. Wanneer de
bondsrepubliek valt, staan de com
munisten aan het Kanaal, dat deze
keer niet te breed zou blijken. Het
is dwaasheid om ervan fe praten
(en Montgomery speelt hierbij een
rol) dat de Britse troepen tenslotte
uit Duitsland teruggetrokken zouden
moeten worden en dat de verdedi
ging van de bondsrepubliek aan de
Duitsers overgelaten zou moeien
worden. Tenslotte verdedigden wij
niet alleen Duitsland maar West-
Europa met inbegrip van Groot-
Brittannië en Amerika, en allen be-
horen hieraan deel te nemen.
Het "Franse „Paris-journal" (par
tijloos) merkte op dat Adenauers
onbuigzaamheid de onderhande
lingen tussen oost en west in de
weg staat. Het zou goed zijn, al
dus het blad, als Adenauer er
aan herinnerd werd, dat West-
Duitsland de westelijke politiek
nog niet bepaalt. Amerika, Enge
land en Frankrijk hebben op dit
terrein bijzondere verantwoorde
lijkheid. Het heeft geen zin het
bestaan van Oost-Duitsland lan
ger te negeren. Het is niet nodig
het Oostduitee regime te erken
nen, maar contact met zijn ver
tegenwoordigers kan de zaak der
hereniging alleen maar bevorde
ren. Als men met de Russen wil
onderhandelen, moet men met
een echt plan komen en niet met
veto's.
Adenauer moet met deze feiten re
kening houden, aldus „Paris Presse"
anders kan zijn positie spoedig on
houdbaar worden en zullen de bond
genoten zich niet langer aan zijn ad
vies storen. De kanselier is oen te
goede jjoliticus om het gevaarlijke
van zijn positie niet te beseffen.
Montgomery
Hoeveelheid ijs overtreft
alle schattingen
(Van een medewerker.)
Opnieuw heeft onze goede oude aarde
een paar van haar laatste geheimen
moeien prijsgeven. De Noordpoolon-
derzoekingen voor het Geofysisch
Jaar en de fantastische tocht van de
atoomduikboot „Nautilus" hebben de
geleerden nieuwe inzichtingen ver
schaft over die koude regionen rond
de top van onze aarde.
Commander William R. Anderson, ce
gezagvoerder van de „Nautilus" heeft
in het tijdschrift van de Washing-
tonse „National Geographic Society"
verteld over zijn ervaringen onder het
ijs. Hij constateerde/onder andere, dat
de Noordelijke IJszee zeer diep is.
Diep zijn ook de toegangen aan de zij
de van de Atlantische Oceaan, wat
minder diep die aan de kant van de
Stille Oceaan. Met behulp van het
echolood stelde men vast, dat op vele
plaatsen de zee ongeveer tweedui
zend meter dieper is dan men geschat
had. Het bleek ook, dat de onderzijde
van het poolijs gekloofd is en dat de
hoeveelheid ijs alle tot dusverre ge
dane schattingen overtreft.
Tot de jong6te ontdekkingen behoort
ook de Lomonossow-Rug, een onder
zeese bergketen, die de oceaan in
twee bekkens verdeelt. De naam is
die van de Russische geleerde, die het
eerste het vermoeden heeft uitge
sproken van het bestaan van deze
bergketen. Elk der beide zeebekkens
heeft zijn eigen stromingssysteem. In
de ene draait de stroming met de wij
zers van de klok, in de andere iri te
gengestelde richting. Merkwaardiger
wijze is het water aan de Amerikaan
se zijde iets warmer, dan in het an
dere bekken,
Duizenden jaren lang is de 18,5 mil
joen vierkante kilometer metende
Noordelijke IJszee, die 3,5 procent
beslaat van het gehele aardoppervlak,
net zo onbekend gebleven als de ach
terzijde van de maan. Vóór Nansens
pooltocht met de „Fram" in de
jaren 1893 tot 1896 dachten vele
vakgeleerden nog in het geheel niet
aan het bestaan van een zee. Zelfs in
het begin van onze eeuw waren er
geleerden, die vermoedden, dat er een
Noordpoolcontinent bestond. Slechts
zeer langzaam en ten koste van grote
offers aan mensenlevens en schepen
kon de Noordelijke IJszee enigermate
onderzocht worden.
Vandaag kruisen verkeersvliegtuigen
geregeld over het poolgebied. Onder
zoekers hebben zich huiselijk genes
teld op enorme ijsschollen. Optimisten
dromen reeds van een pooldienst met
onderzee-vrachtschepen. Zeker is, dat
als de ijskap van het Noordpoolgebied
dan misschien niet in aanmerking
komt voor bewoning, zij toch beslist
wel een verkeersknooppunt van grote
betekenis kan worden.
Johnny Saxton naar
Johnny Saxton, de voomalige wereld
kampioen boksen in het welterge-
wicht, die enkele dagen geleden we
gens inbraak in hechtenis werd geno
men, is naar een inrichting voor
zwakzinnigen overgebracht.
De ex-kampioen, die in zijn cel heeft
getracht zich van het leven te bero
ven door middel van een nijlon sok,
had 'n psychiatrisch onderzoek on
dergaan. De specialisten hadden daar
bij geconstateerd dat Saxton sympto-
nen vertoonde van opkomende krank
zinnigheid.
Goederenomzet haven van
Antwerpen gedaald
In de loop van 1958 hebben zeesche
pen te Antwerpen 20.681.941 ton goe
deren gelost en 14.523.903 ton goede
ren geladen tegen respectievelijk
21.937.173 en 14.723. 743 ton in 1957.
De daling van de goederenomzet, die
het gevolg Is van de internationale
conjunctuur-inzinking, liet zich het
scherpst voelen bij de doorvoer naar
het achterland van te Antwerpen ont
scheepte koopwaar. De nationale uit
voer via de haven van Antwerpen
steeg echter verder en wel van
9.576.601 ton tot 10.015.364 ton.
In een nieuwe vleugel van het auto-
en motormuseum te Beaulieu Abbey
in het Engelse graafschap Hampshi
re, wélke officieel is geopend, heeft
de Engelse lord Brabazon of Tara
(foto) bij deze gelegenheid een ge
denkteken onthuld voor de omgeko
men Engelse autocoureurs Mike
Hawthorn en Peter Collins. Geheel
links in het groepje toeschouwers
lord Montagu, de stichter van het
museum en schuin voor hem mevr.
Louise Collins, de weduwe van Peter
Collins.
Ex-nazi's in topfuncties
in Oost-Duitsland
Het „Comité van vrije juristen", een
in West-Berlijn gevestigde anti-com
munistische organisatie, heeft een
nieuwe lijst met de namen van 147
ex-leden van de Duitse nationaal-so-
cialistische partij gepubliceerd die
hoge functies in Oosb-Duitsland be
kleden. Op deze lijst komt onder
meer voor dr. Herbert Kröger, de be
langrijkste juridische adviseur van de
Oostduitse communistische partij.
Het comité heeft het vorig jaar
eveneens een lijst gepubliceerd van
personen die actief nationaal-socia-
list^zijn geweest en die thans belang
rijke functies in Oost-Duitsland inne
men.
"in
5 gezinnen te Overloon
Te Overloon is in een vijftal gezinnen
paratyfus geconstateerd. De genees
kundige inspectie van de volksge
zondheid en de gemeente hebben
maatregelen genomen om uitbreiding
van de ziekte te voorkomen-
Naar de bron van de besmetting stel
len zij, in samenwerking met de keu
ringsdienst voor waren, een onder
zoek in. Op verzoek van de genees
kundige inspectie- van de volksge
zondheid is een slagerswinkel voorlo
pig gesloten, omdat men het niet
uitgesloten acht, dat gebruik van on
deugdelijke varkensdarmen de oor
zaak van de ziekte is. De vijf gezin
nen, waar de ziekte is geconstateerd,
tellen samen vijftig personen.
De 27-jarige Oostduitse Journalist
Günther Schmitz heeft drie Jaar gevan
genisstraf gekregen wegens belediging
van de Oostduitse regering en partijfunc
tionarissen, zo meldt het Oostduitse blad
„Der Demokrat".
Het voorgenomen bezoek van Mont
gomery aan Moskou heeft in de
Britse pers nogal wat stof doen op
waaien. De onafhankelijke, rechtse
„Daily Express" verklaarde, dat
„ontmoediging en irritatie begint te
ontstaan onder de belangrijkste
Britse bondgenoten, omdat lord
Montgomery vierkant achter Mac-
mlllans plan staat voor beperking
van de strijdkrachten van oost en
west in Centraal Europa een plan
dat in Amerika, Frankrijk en West-
Duitsland met wantrouwen is be
groet.
De liberale .News Chronicle" meent,
dat de reis van Montgomery met
medewerking van Macmillan is uit
gewerkt en dat de leider der oppo
sitie, Gaitskell, ermee instemt. In
een hoofdartikel verklaarde de „News
Chronicle" echter, dat de reis een
„vergissing" is. Hij stort zich hals
over kop in een kwestie waaraan de
officiële westelijke leiders binnen
kort gaan beginnen. Montgomery
heeft een slechte reputatie wegens
zijn „publieke flaters". „Hij zal
Washington en Bonn ergeren op
een ogenblik dat de betrekkingen
reeds pijnlijk genoeg zijn", aldus de
„News Chronicle".
Verscheidene WcstdtJit.se kranten
hebben kritiek op Montgomery's
plan voor een bezoek aan Mos
kou. De regeringsgezinde „Gene
ral Anzeiger" merkte op dat de
reis een versterking betekent in
het vermoeden van kanselier Ade
nauer, dat er in Engeland krach
ten aan het werk zijn die in ge
heime samenwerking met Rusland
het Duitse probleem naar eigen
inzicht en ten koste van de
Duitsers willen oplossen. Het blad
is van mening, dat de Duits-Britse
betrekkingen op het ogenblik niet
f;oed te noemen zijn. Het Krem-
in kan propaganda uit het be
zoek slaan, aldus het Duitse blad,
maar het is moeilijk in te zien
wat Montgomery wil bereiken be
halve bevrediging van zijn be
hoefte aan publiciteit.
Heden werd plotseling
van ons weggenomen
onze lieve man en va
der, de heer
JACOBUS
VOGELAAK,
in de leeftijd van 38
jaar.
Psalm 103 8
(berijmd).
C. J. Vogelaar
van Maldegem.
Leen.
Izak.
Ebrien.
Ko.
en Piet-Jan.
Krabbendijke,
7 april 1959.
Oostweg 25.
De begrafenis zal
plaatshebben op vrij
dag 10 april. Vertrek
sterfhuis 2 uur.
Heden werd plotseling
van ons weggenomen
onze lieve schoonzoon,
zwager en oom, de
heer
JAC. VOGELAAR,
in de ouderdom van 38
jaar.
Kortgene
lz. van Maldegem.
J. D. van Maldegem
de Lange.
M. van Maldegem.
Emmeloord
P. J. van Maldegem.
J. A. van Maldegem
Verhage,
N. Luyk
van Maldegem.
H. A. Luyk.
Middenmeer
J. Kistemaker
van Maldegem.
G, Kistemaker.
Wissekerke
L. J. de Regt
van Maldegem.
S. J. de Regt.
Kortgene
J. van Maldegem.
M. P. van Maldegem
Noom.
Neefjes en nichtjes.
Kortgene, 7 april 1959.
Heden overleed tot on
ze diepe droefheid onze
geliefde, zorgzame
vrouw, moeder, be
huwd- en grootmoeder
JACOBA
LOUWERSE,
geb. Looise.
in de ouderdom van 72
jaar.
Gapinge
S. Louwerse.
Ede
S. Louwerse.
H. J. Louwerse
Teunisse.
Middelburg
C. Louwerse.
W. Louwerse
Marijs,
Emmeloord
A. Louwerse.
N. LouwerseJobse.
Gapinge
P. Timmerman
Louwerse.
J. Timmerman.
Gapinge
A. J. Louwerse.
j. A. Louwerse.
Gapinge, 7 april 1959.
De begrafenis zal
plaatshebben D.V. za
terdag 11 april te 12
uur op de begraaf
plaats te Gapinge.
A. DE KONING,
tandarts, Souburg.
Donderdag 9 april
GEEN SPREEKUUR.
DR. RENS,
röntgenoloog,
AFWEZIG
donderdag 0 en vrijdag
10 april.
Tandarts
H. DE VRIES,
Vlissingen.
AFWEZIG
van 927 april.
heen onze lieve man,
vader, behuwd- en
grootvader, de heer
MABINUS
WATERMAN,
echtgenoot van
F. A. Vroegop,
op de leeftijd van ruim
75 jaar.
Waarde
F. A. Waterman
Vroegop.
Bergen op Zoom
A. C. Eaerents
Waterman.
J. Baerents
en kinderen.
Kruiningen
A. F. Nolet—
Waterman.
J. B. Nolet
en kinderen.
Waarde
F. K. M. Waterman.
Waarde,
7 april 1959.
Hoofdstraat 24.
De beer en mevrouw
WANDEL-CORSTANJE
zeggen allen hartelijk
dank, die hun medeleven
hebben betoond bij hun 40-
jarige echtvereniging op
26 maart 1959.
Oost- en West-Souburg,
Kerklaan 27.
J. P. ROOS,
arts, Krabbendijke.
9,10 en 11 april
AFWEZIG
Waarneming als gewoon
lijk. Spreekuur van 1.30
2.30 uur.
Heden overleed na een
geduldig gedragen lij
den onze geliefde va
der, behuwd-, groot- en
overgrootvader
ISAAC
MATTHIJSSE,
weduwnaar van
Krina Janse,
in de ouderdom van 78
jaar.
Allen, die hem gekend
hebben, zullen beseffen
wat wij in hem verlie
zen.
Meliskerke
La. Matthijsse.
J. Wisse
Matthijsse.
P. Wisse Wzn.
Aagtekerke
A. M. de Visser
Matthijsse.
P. de Visser Wzn.
Klein- en
achterkleinkinderen.
Meliskerke, 7 april '59.
dat
U
in
elk
Zeeuws
gezin
kunt
aantreffen
ALHAMBRA THEATER - VLISSINGEN.
Donderdag 7 en 9 uur
ALLE LEEFTIJDEN.