Convair-880 vliegt als eerste verkeerstoestel 1000 km per uur ZÓ DENKT M BUITENLAND ER OVER 10 FIBBE NOORDELIJKE USZEE IS VEEL DIEPER DAN MEN DACHT PZC. het dagblad „THE BENNY GOODMAN STORY". PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 8 APRIL 1959 EERSTE PROEFVLUCHTEN ZIJN REEDSGEMAAKT Inrichting van de cabine moet de indruk van een pijpenlawegnemen (Van een medewerker) Het zal binnen afzienbare tijd mogelijk zijn om gewoon als passagier met 'een snelheid van duizend kilometer per uor te reizen. Het vliegtuig, dat dit mogelijk maakt, is al geen toekomstbeeld op papier meer; het vliegt al. Het is de Convair-880, een verkeersvliegtuig met vier krachtige straalmotoren voor de middelgrote afstanden. Op het ogenblik is men nog uitsluitend met proefvluchten bezig, maar volgend jaar kan men deze zeer snelle vogels op de luchtlijnen in Amerika verwachten. Convair is de derde grote Amerikaanse vliegtuigenfabriek, die zich bezig houdt met de bouw van straalverkeersvliegtuigen. Boeing levert zijn 707- toestellen al aan de lopende band af en bij Douglas begint de produktie van de DC-8 nu op gang te komen; twee vliegtuigtypen waarvan de snel heid boven de 900 kilometer per uur ligt. Dat is op zichzelf al een res pectabele prestatie als men weet dat de nu nog vliegende toestellen met zuigermotoren niet hoger komen dan 500 kilometer per uur. En dan komt het Convair-vliegtuig er nog eens honderd kilometer extra bovenop doen! De fabriek, die bijna 1100 Convair- Liners bouwde, heeft hiermee een waardige opvolger voor dit bekende en veelgebruikte toestel geschapen. Duizend kilometer per uur! Dat wil zeggen dat men met zo'n vliegtuig in een uur tijds van Amsterdam naar de Rivièra kan vliegen en in anderhalf uur naar Rome. In de orderboeken van Convair staan dan ook al opdrachten voor de leve- ring van. 78 toestellen genoteerd, ter wijl er nog met enige andere lucht- vaartmaatschappijen wordt onder handeld. Het schijnt, bijvoorbeeld, dat men bij de K.L.M. niet ongevoe lig is voor de aantrekkelijkheden van dit vliegtuig; de Nederlandse maat schappij zal nog acht grote straal vliegtuigen in Amerika bestellen en het is niet uitgesloten dat het snelle produkt van Convair dan de uitver korene zal zijn. Ook de Swissair en de SAS hebben immers voor geza menlijk gebruik een vijftal van deze Convairs besteld. Slank en snel Do Convalr-880 is een mooi vlieg tuig. Zijn uiterlijk komt in grote trekken overeen met dat van de ove rige Amerikaanse straalverkeers vliegtuigen: een slanke romp met een pijlvleugel, waaronder aan uit steeksels vier straalmotoren hangen, benevens een stel staartvlakken in pijlstand. De romp van het vliegtuig is 37.80 meter lang, de vleugel meet van punt tot punt 36.60 meter en het staartvlak is 11.30 meter hoog, even hoog als een gebouw van drie verdie pingen! Volbelast weegt het vlieg tuig ruim 80 ton en in de vleugels kan ruim 40.000 liter brandstof wor gen getankt. Ook het aantal passa giers, dat de Convair-880 kan mee nemen is groot. Er kunnen 80 tot 108 mensen in de ruime cabines plaats nemen en men heeft een bijzonder smaakvol interieur ontworpen om het verblijf in de cabine voor hen te veraangenamen. Zo'n lange vliegtuigcabine met allemaal rijen stoelen achter elkaar geeft een ,,pijpen!a"-idee en men heeft gezocht naar middelen om de eentonigheid enigszins te breken. Bij de Convair-880 heeft men daar om het plafond verschillende hoog ten gegeven en bovendien om de drie rijen stoelen een andere kleur blauw toegeoast, Normaal zijn er aan weerszijden twee stoelen naast elkaar, gescheiden door een gang pad, maar in enkele uren tijds kan men desgenwenst de dubbele stoe len geheel of gedeeltelijk vervan gen door driedubbele stoelen en zodoende het aantal zitplaatsen naar wens opvoeren. Tieiï miljoen per stuk Onwillekeurig zal men zich al lezend de vraag gesteld hebben wat zo'n groot vliegtuig nu wel kost. Welnu, de Convair-880 kost f 10 miljoen per stukDat is natuurlijk geen bedrag om zo maar even op tafel te leggen. De financiering van dergelijke aan kopen is voor de betrokken maat schappijen dan ook niet altijd een eenvoudige zaak. Ook voor de fabriek is het tot nu toe Op 10 mei a.s. zullen in Oostenrijk verkiezingen voor de nationale raad worden gehouden, hetgeen aan de aanplakbiljetten in stad en land dui delijk is te merken. Deze foto toont een toekomstige kie zer met een probleem in Wenen. I De eerste Convair-880 duizend kilometer per uur tijdens een proefvlucht. de vraag of zij op het hele project ook maar één cent zal verdienen. Om te beginnen heeft zij al meer dan 50 miljoen dollar moeten uittellen voor dat het eerste vliegtuig nog maar half afgebouwd was. Deze hoge kosten betekenen dat men tenminste honderd vliegtuigen zal moeten verkopen om op dit project enige winst te kunnen maken en tot nu toe zijn er, zoals hiervoor al werd meegedeeld, 78 vliegtuigen verkocht. Men doet echter alle moeite om nog meer orders te boeken en de kansen, dat men deze krijgt, zijn er zeer ze ker. Met de Amerikaanse luchtvaart maatschappij Capital Airlines wordt bijvoorbeeld al lang onderhandeld over de aankoop van vijftien stuks, maar de financiering is in dit geval voor de maatschappij het grote strui kelblok. Voor niet-Amerikaanse maatschappijen, die eerst moeten zien dat zij aan de nodige dollars ko men, is dit vraagstuk natuurlijk nog groter. Een groot snel en zwaar vliegtuig heeft heel wat ruimte nodig om van de grond los te komen. Als men weet dat er op Schiphol een baan met een lengte van meer dan drie kilometer moet worden aangelegd om het star ten en landen van vol belaste straal vliegtuigen mogelijk te maken, dan heeft men wel een idee welke eisen deze snelle luchtreuzen stellen. De Convair schijnt op dit punt wat be scheidener te zijn; bij zijn eerste proefvlucht dit jaar was hij tenmin ste na een aanloop van 1500 meter al los. Tijdelijk gratis een royale „Juniorpot" Brylcreem. Hiervoor naar Deze creem reeds voor 1,per tube. De gouverneur van de Amerikaanse staat Arkansas, Orval Faubus, heeft een wet getekend, waarin wordt be paald dat bij het in flessen opslaan van bloed van bloedgevers het ras dei- donors moet worden vermeld. De be doeling hiervan is te voorkomen, dat blanken bij bloedtransfusies neger- bloed wordt toegediend. ERVARINGEN MET „NAUTILUS" NAVO De Amerikaanse pers leverde in dik wijls „gloeiende bewoordingen" com mentaar op de goede afloop van de Navo-conferentie in Washington. De standpunten van de westelijke geal lieerden ten aanzien van de poiitiek jegens de Sowjet-Unie zijn nader tot elkaar gebracht, aldus de Ame rikaanse bladen. Dit enthousiasme staat in schrille tegenstelling tot de commentaren van de Britse pers, waarin veel kritiek op de Ameri kaanse politiek en het Amerikaanse leiderschap werd geleverd. Het Amerikaanse blad „New York Times" schreef dat blijkens het com muniqué over de conferentie van de NA.V.O. te Washington alle landen van het Atlantisch Verdrag het over Berlijn eens zijn met de rede die president Eisenhower te Gettysburg heeft gehouden. De „New York Herald Tribune" is eveneens van oordeel dat de presi dent toen hij zich te Gettysburg uit sprak tegen toegeeflijkheid in ae kwesties Berlijn en Duitsland, niet alleen voor de Verenigde Staten sprak. Op de conferentie heeft het ene N,A.V.O.-land na het andere zich uitgesproken voor een krachtige hou ding. De rede van de president en de eenstemmigheid in de NA..V.O.- raad tonen aan dat de les van de conferentie van München van 1938 goed begrepen is, aldus de ,New York Herald Tribune". Bonn en Londen De onafhankelijke Westduitsé „Der Mittag" schreef in commentaar op de berichten over spanning in de be trekkingen tussen Bonn en Londen: „Vanwaar die boosheid van de Brit ten tegen Bonn?" Tenslotte zijn zij ook niet in ernst van plan Berlijn op te geven. Wanneer Berlijn valt, valt de bondsrepubliek. Wanneer de bondsrepubliek valt, staan de com munisten aan het Kanaal, dat deze keer niet te breed zou blijken. Het is dwaasheid om ervan fe praten (en Montgomery speelt hierbij een rol) dat de Britse troepen tenslotte uit Duitsland teruggetrokken zouden moeten worden en dat de verdedi ging van de bondsrepubliek aan de Duitsers overgelaten zou moeien worden. Tenslotte verdedigden wij niet alleen Duitsland maar West- Europa met inbegrip van Groot- Brittannië en Amerika, en allen be- horen hieraan deel te nemen. Het "Franse „Paris-journal" (par tijloos) merkte op dat Adenauers onbuigzaamheid de onderhande lingen tussen oost en west in de weg staat. Het zou goed zijn, al dus het blad, als Adenauer er aan herinnerd werd, dat West- Duitsland de westelijke politiek nog niet bepaalt. Amerika, Enge land en Frankrijk hebben op dit terrein bijzondere verantwoorde lijkheid. Het heeft geen zin het bestaan van Oost-Duitsland lan ger te negeren. Het is niet nodig het Oostduitee regime te erken nen, maar contact met zijn ver tegenwoordigers kan de zaak der hereniging alleen maar bevorde ren. Als men met de Russen wil onderhandelen, moet men met een echt plan komen en niet met veto's. Adenauer moet met deze feiten re kening houden, aldus „Paris Presse" anders kan zijn positie spoedig on houdbaar worden en zullen de bond genoten zich niet langer aan zijn ad vies storen. De kanselier is oen te goede jjoliticus om het gevaarlijke van zijn positie niet te beseffen. Montgomery Hoeveelheid ijs overtreft alle schattingen (Van een medewerker.) Opnieuw heeft onze goede oude aarde een paar van haar laatste geheimen moeien prijsgeven. De Noordpoolon- derzoekingen voor het Geofysisch Jaar en de fantastische tocht van de atoomduikboot „Nautilus" hebben de geleerden nieuwe inzichtingen ver schaft over die koude regionen rond de top van onze aarde. Commander William R. Anderson, ce gezagvoerder van de „Nautilus" heeft in het tijdschrift van de Washing- tonse „National Geographic Society" verteld over zijn ervaringen onder het ijs. Hij constateerde/onder andere, dat de Noordelijke IJszee zeer diep is. Diep zijn ook de toegangen aan de zij de van de Atlantische Oceaan, wat minder diep die aan de kant van de Stille Oceaan. Met behulp van het echolood stelde men vast, dat op vele plaatsen de zee ongeveer tweedui zend meter dieper is dan men geschat had. Het bleek ook, dat de onderzijde van het poolijs gekloofd is en dat de hoeveelheid ijs alle tot dusverre ge dane schattingen overtreft. Tot de jong6te ontdekkingen behoort ook de Lomonossow-Rug, een onder zeese bergketen, die de oceaan in twee bekkens verdeelt. De naam is die van de Russische geleerde, die het eerste het vermoeden heeft uitge sproken van het bestaan van deze bergketen. Elk der beide zeebekkens heeft zijn eigen stromingssysteem. In de ene draait de stroming met de wij zers van de klok, in de andere iri te gengestelde richting. Merkwaardiger wijze is het water aan de Amerikaan se zijde iets warmer, dan in het an dere bekken, Duizenden jaren lang is de 18,5 mil joen vierkante kilometer metende Noordelijke IJszee, die 3,5 procent beslaat van het gehele aardoppervlak, net zo onbekend gebleven als de ach terzijde van de maan. Vóór Nansens pooltocht met de „Fram" in de jaren 1893 tot 1896 dachten vele vakgeleerden nog in het geheel niet aan het bestaan van een zee. Zelfs in het begin van onze eeuw waren er geleerden, die vermoedden, dat er een Noordpoolcontinent bestond. Slechts zeer langzaam en ten koste van grote offers aan mensenlevens en schepen kon de Noordelijke IJszee enigermate onderzocht worden. Vandaag kruisen verkeersvliegtuigen geregeld over het poolgebied. Onder zoekers hebben zich huiselijk genes teld op enorme ijsschollen. Optimisten dromen reeds van een pooldienst met onderzee-vrachtschepen. Zeker is, dat als de ijskap van het Noordpoolgebied dan misschien niet in aanmerking komt voor bewoning, zij toch beslist wel een verkeersknooppunt van grote betekenis kan worden. Johnny Saxton naar Johnny Saxton, de voomalige wereld kampioen boksen in het welterge- wicht, die enkele dagen geleden we gens inbraak in hechtenis werd geno men, is naar een inrichting voor zwakzinnigen overgebracht. De ex-kampioen, die in zijn cel heeft getracht zich van het leven te bero ven door middel van een nijlon sok, had 'n psychiatrisch onderzoek on dergaan. De specialisten hadden daar bij geconstateerd dat Saxton sympto- nen vertoonde van opkomende krank zinnigheid. Goederenomzet haven van Antwerpen gedaald In de loop van 1958 hebben zeesche pen te Antwerpen 20.681.941 ton goe deren gelost en 14.523.903 ton goede ren geladen tegen respectievelijk 21.937.173 en 14.723. 743 ton in 1957. De daling van de goederenomzet, die het gevolg Is van de internationale conjunctuur-inzinking, liet zich het scherpst voelen bij de doorvoer naar het achterland van te Antwerpen ont scheepte koopwaar. De nationale uit voer via de haven van Antwerpen steeg echter verder en wel van 9.576.601 ton tot 10.015.364 ton. In een nieuwe vleugel van het auto- en motormuseum te Beaulieu Abbey in het Engelse graafschap Hampshi re, wélke officieel is geopend, heeft de Engelse lord Brabazon of Tara (foto) bij deze gelegenheid een ge denkteken onthuld voor de omgeko men Engelse autocoureurs Mike Hawthorn en Peter Collins. Geheel links in het groepje toeschouwers lord Montagu, de stichter van het museum en schuin voor hem mevr. Louise Collins, de weduwe van Peter Collins. Ex-nazi's in topfuncties in Oost-Duitsland Het „Comité van vrije juristen", een in West-Berlijn gevestigde anti-com munistische organisatie, heeft een nieuwe lijst met de namen van 147 ex-leden van de Duitse nationaal-so- cialistische partij gepubliceerd die hoge functies in Oosb-Duitsland be kleden. Op deze lijst komt onder meer voor dr. Herbert Kröger, de be langrijkste juridische adviseur van de Oostduitse communistische partij. Het comité heeft het vorig jaar eveneens een lijst gepubliceerd van personen die actief nationaal-socia- list^zijn geweest en die thans belang rijke functies in Oost-Duitsland inne men. "in 5 gezinnen te Overloon Te Overloon is in een vijftal gezinnen paratyfus geconstateerd. De genees kundige inspectie van de volksge zondheid en de gemeente hebben maatregelen genomen om uitbreiding van de ziekte te voorkomen- Naar de bron van de besmetting stel len zij, in samenwerking met de keu ringsdienst voor waren, een onder zoek in. Op verzoek van de genees kundige inspectie- van de volksge zondheid is een slagerswinkel voorlo pig gesloten, omdat men het niet uitgesloten acht, dat gebruik van on deugdelijke varkensdarmen de oor zaak van de ziekte is. De vijf gezin nen, waar de ziekte is geconstateerd, tellen samen vijftig personen. De 27-jarige Oostduitse Journalist Günther Schmitz heeft drie Jaar gevan genisstraf gekregen wegens belediging van de Oostduitse regering en partijfunc tionarissen, zo meldt het Oostduitse blad „Der Demokrat". Het voorgenomen bezoek van Mont gomery aan Moskou heeft in de Britse pers nogal wat stof doen op waaien. De onafhankelijke, rechtse „Daily Express" verklaarde, dat „ontmoediging en irritatie begint te ontstaan onder de belangrijkste Britse bondgenoten, omdat lord Montgomery vierkant achter Mac- mlllans plan staat voor beperking van de strijdkrachten van oost en west in Centraal Europa een plan dat in Amerika, Frankrijk en West- Duitsland met wantrouwen is be groet. De liberale .News Chronicle" meent, dat de reis van Montgomery met medewerking van Macmillan is uit gewerkt en dat de leider der oppo sitie, Gaitskell, ermee instemt. In een hoofdartikel verklaarde de „News Chronicle" echter, dat de reis een „vergissing" is. Hij stort zich hals over kop in een kwestie waaraan de officiële westelijke leiders binnen kort gaan beginnen. Montgomery heeft een slechte reputatie wegens zijn „publieke flaters". „Hij zal Washington en Bonn ergeren op een ogenblik dat de betrekkingen reeds pijnlijk genoeg zijn", aldus de „News Chronicle". Verscheidene WcstdtJit.se kranten hebben kritiek op Montgomery's plan voor een bezoek aan Mos kou. De regeringsgezinde „Gene ral Anzeiger" merkte op dat de reis een versterking betekent in het vermoeden van kanselier Ade nauer, dat er in Engeland krach ten aan het werk zijn die in ge heime samenwerking met Rusland het Duitse probleem naar eigen inzicht en ten koste van de Duitsers willen oplossen. Het blad is van mening, dat de Duits-Britse betrekkingen op het ogenblik niet f;oed te noemen zijn. Het Krem- in kan propaganda uit het be zoek slaan, aldus het Duitse blad, maar het is moeilijk in te zien wat Montgomery wil bereiken be halve bevrediging van zijn be hoefte aan publiciteit. Heden werd plotseling van ons weggenomen onze lieve man en va der, de heer JACOBUS VOGELAAK, in de leeftijd van 38 jaar. Psalm 103 8 (berijmd). C. J. Vogelaar van Maldegem. Leen. Izak. Ebrien. Ko. en Piet-Jan. Krabbendijke, 7 april 1959. Oostweg 25. De begrafenis zal plaatshebben op vrij dag 10 april. Vertrek sterfhuis 2 uur. Heden werd plotseling van ons weggenomen onze lieve schoonzoon, zwager en oom, de heer JAC. VOGELAAR, in de ouderdom van 38 jaar. Kortgene lz. van Maldegem. J. D. van Maldegem de Lange. M. van Maldegem. Emmeloord P. J. van Maldegem. J. A. van Maldegem Verhage, N. Luyk van Maldegem. H. A. Luyk. Middenmeer J. Kistemaker van Maldegem. G, Kistemaker. Wissekerke L. J. de Regt van Maldegem. S. J. de Regt. Kortgene J. van Maldegem. M. P. van Maldegem Noom. Neefjes en nichtjes. Kortgene, 7 april 1959. Heden overleed tot on ze diepe droefheid onze geliefde, zorgzame vrouw, moeder, be huwd- en grootmoeder JACOBA LOUWERSE, geb. Looise. in de ouderdom van 72 jaar. Gapinge S. Louwerse. Ede S. Louwerse. H. J. Louwerse Teunisse. Middelburg C. Louwerse. W. Louwerse Marijs, Emmeloord A. Louwerse. N. LouwerseJobse. Gapinge P. Timmerman Louwerse. J. Timmerman. Gapinge A. J. Louwerse. j. A. Louwerse. Gapinge, 7 april 1959. De begrafenis zal plaatshebben D.V. za terdag 11 april te 12 uur op de begraaf plaats te Gapinge. A. DE KONING, tandarts, Souburg. Donderdag 9 april GEEN SPREEKUUR. DR. RENS, röntgenoloog, AFWEZIG donderdag 0 en vrijdag 10 april. Tandarts H. DE VRIES, Vlissingen. AFWEZIG van 927 april. heen onze lieve man, vader, behuwd- en grootvader, de heer MABINUS WATERMAN, echtgenoot van F. A. Vroegop, op de leeftijd van ruim 75 jaar. Waarde F. A. Waterman Vroegop. Bergen op Zoom A. C. Eaerents Waterman. J. Baerents en kinderen. Kruiningen A. F. Nolet— Waterman. J. B. Nolet en kinderen. Waarde F. K. M. Waterman. Waarde, 7 april 1959. Hoofdstraat 24. De beer en mevrouw WANDEL-CORSTANJE zeggen allen hartelijk dank, die hun medeleven hebben betoond bij hun 40- jarige echtvereniging op 26 maart 1959. Oost- en West-Souburg, Kerklaan 27. J. P. ROOS, arts, Krabbendijke. 9,10 en 11 april AFWEZIG Waarneming als gewoon lijk. Spreekuur van 1.30 2.30 uur. Heden overleed na een geduldig gedragen lij den onze geliefde va der, behuwd-, groot- en overgrootvader ISAAC MATTHIJSSE, weduwnaar van Krina Janse, in de ouderdom van 78 jaar. Allen, die hem gekend hebben, zullen beseffen wat wij in hem verlie zen. Meliskerke La. Matthijsse. J. Wisse Matthijsse. P. Wisse Wzn. Aagtekerke A. M. de Visser Matthijsse. P. de Visser Wzn. Klein- en achterkleinkinderen. Meliskerke, 7 april '59. dat U in elk Zeeuws gezin kunt aantreffen ALHAMBRA THEATER - VLISSINGEN. Donderdag 7 en 9 uur ALLE LEEFTIJDEN.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 6