PAGIM Poppen met persoonlijkheid uit papier en oude lappen ~öan ozótitu C iet uzótiti) VRIJDAG 27 MAART 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE C O U li AN 1 MEVROUW GOSLINGA UIT KATWIJK MAAKT Statige figuren naast losbollen Op een dag kon meneer Goslin- ga uit Katwijk aan de Rijn ner gens zijn oude, gemakkelijke huisjasje vinden. Zijn vrouw kennende, moet hij wel op de gedachte zijn gekomen, dat zij het kon hebben verknipt. Maar nee, mevrouw Goslinga had het jasje geruild tegen het nog ou dere colbertje van een kennis, en dat jasje had ze verknipt. Omdat er zo'n mooie kleur blauw in zat. Ze had er een pak van genaaid voor één van haar vele poppen. Toen de vorige week in Amsterdam de Huishoudbeurs werd gehouden, zat mevrouw M. N. Goslinga-Klos uit Katwijk aan de Rijn in het R.A.I.- gebouw om ieder, die het graag we ten wilde, te vertellen hoe zij van toiletpapier en stijfsel, wat verf en oude lapjes haar poppen maakt. „Ik doe het voor mijn plezier", zegt ze, „ik heb geen handel en hoef dus geen concurrentie te vrezen. En ik vind het leuk als andere mensen ook aan het poppen maken gaan, want ik weet hoeveel genoegen ze eraan kunnen beleven. Ik doe liet zelf al tien jaar". In een vitrine op de afdeling vrije tijdsbesteding van de Huishoudbeurs stonden haar poppen. Eenzame, zwei-versachtige eenlingen met de helblauwe ogen van een zeeman; kleurige muzikanten, Diogenes in zijn ton, gebaard en wijs. Hele tafe relen heeft ze ook, zoals „Leidens Ontzet". De poppen dragen de kle ren die passen bij de tijd, die zij vertegenwoordigen. „En dat is niet zo moeilijk", zegt mevrouw Goslin ga. „Ik kijk naar de historische op tochten, en als ik dan nog niet ze- ker ben ga ik maar eens een mu seum binnen". Niet alleen voor de kleding, ook voor de sfeer van een tijd moet zij bijzondere feeling heb ben, want elke pop past in het tafe reel, elke pop die uit haar handen komt, heeft een eigen inzicht, is een persoonlijkheid-in-miniatuur. Mevrouw Goslinga is altijd handig geweest, ze heeft altijd van hand werken gehouden. Bij dat handwer ken behoorde voor haar, dat ze af en toe van tricot een popje maakte. Dat is al een aantal jaren geleden, ze woonde toen in Dordrecht. Een Dordt se beeldhouwer, Hans Petri zag iets in die poppen, maar hij zag ook en wist er mevrouw Goslinga van te overtuigen dat zij met wat meer begrip van de menselijke anatomie met wat meer technische vaardigheid veel meer zou kunnen bereiken. Een winter lang hielp hij haar een avond per week; hij leerde haar boetseren. En nu is mevrouw Goslinga dan al tien jaar aan het poppen ma ken. Wat daar allemaal uit voort zou komen, heeft zij van te voren niet kunn envermoeden. In haar huis in Katwijk komen tientallen Uw haar is veel mooier dan U denkt! Maak het weer fris en fleurig, mooier van kleur en prachtig glanzend met POLYCOLOR Kleurshampoo 9t hóórt bij uw make-up Tlntgevende haarwassing om thuis ze!f toe te passen. Bij alle drogisten en parfumerie zaken. Tube voor 2 kee kinderen op hun vrïjë middagen met haar poppenkast spelen. Zij helpt ze als ze een toneelstukje moeten instuderen, en ze mogen bij haar „zoveel rommelen als ze maar willen", zegt ze zelf. Ze maakt maskers voor hen of helpt ze die zelf maken. Vorig jaar vertelde ze voor de tele- beoefenen, omdat ze er zo'n grote bekwaamheid in heeft ontwikkeld. Ze heeft er trouwens méér voor over dan alleen wat lege uren: „Het kwam een beetje slecht uit", zegt ze laconiek, „we waren net aan het ver huizen toen ik naar de Huishoud beurs moest. Maar mijn man vond het goed, dat ik de rommel voorlo pig de rommel liet. We moeten dus thuis even flink aan de slag als ik terug benEn heeft ze geen groot gelijk Een huis schoonmaken en inrichten kun je elke week van het jaar doen, maar ettelijke duizenden mensen tonen wat je met vaardige w IAHNEMANN - LarenN.H.- Poitbu* 18. visie over haar hobby en sindsdien krijgt ze stapels brieven van vol wassenen en kinderen, die het ook wel zouden willen leren. Al die brie ven beantwoordt ze zo uitvoerig mo gelijk, maar in een brief kun je geen volledig onderricht geven. Daarom gaat er nu binnenkort een mapje met losbladige lessen in het poppen maken verschijnen in de Ar- tireeks, en mevrouw Goslinga is er de schrijfster van. De poppenmaakster heeft zo'n on blusbaar plezier in haar hobby, dat je haar nooit hoort zeggen dat het een moeilijk of tijdrovend werk is. Het schijnt bij haar van zelf te gaan. De statigste figuren zijn in haar collectie te vinden, naast de grootste losbollen. Zij kijkt naar haar poppen of 't haar vrienden zijn, met wie zij op ver trouwelijke voet staat, ze kijkt er niet naar alsof ze trots is op haar prestatie. Op één ding is ze mis schien wel een beetje trots, en dat is op het feit, dat ze haar hobby al zo lang beoefent en nog altijd met dezelfde toewijding. „Als je ermee begint", zegt ze, „dan zijn er altijd mensen die hun schou ders ophalen en menen, dat het een grillige bevlieging van je is om de verveling te verdrijven". Dat is het bij haar bepaald niet. Het is een hobby die ze met vreugde kan „Huishouddienstplicht" in Zweden „Zweedse meisjes mogen dan knap zijn, aan haar huisvrou- H welijke kundigheden ontbreekt wel het een en ander. Daarom is het nodig dat alle meisjes in de leeftijd van 17 en 18 jaar een soort dienstplicht krijgen, M eigenlijk een huishoudeursus, =j die vijf maanden duurt. Dan kunnen ze leren hoe men M kookt, een huis verzorgt, meu- bileert en kinderen verzorgt." s Dit voorstel is afkomstig van M mevrouw Signe Hoff, 'n maat- schappelijk werkster die zich in Goteborg op politiek terrein M beweegt. Tijdens het congres dat de Zweedse sociaal-demo- craten in augustns houden zal haar voorstel opnieuw ter sprake komen, en wellicht nog- eens in het parlement in de j= vorm van een motie worden in- gediend. n „Zweedse meisjes trouwen dik- wïjls zo jong dat zij van de s plichten van de huisvrouw wei nig of totaal niets weten. Na tuurlijk geldt het niet voor al lemaal, maar het aantal meis jes dat van kinderverzorging, huishoudelijke economie, schoonmaken en andere, vrij gewone zaken, niet het minste benul heeft is toch wel zo groot dat een landelijke dwangmaat- s regel noodzakelijk is," aldus H mevrouw Hoff. Om wat evenwicht aan te brengen merkte zij op dat ook H de Zweedse jongens niet zulke beste adspirant-huïsvaders zijn. Het zou heel nuttig zijn als zij tijdens hun militaire diensttijd van een jaar een p maand lang onderwezen wer- I don in de zaken die des vaders p zijn: ccn beetje paedagogie, wat huishoudkunde, en de ne- f| ginselen van de babyverzor- 1 ë'inë1 Het lijkt of mevrouw Goslinga over leg pleegt met de pientere nar, die naast haar werktafel staat. Het zou ons niet verwonderen, want poppen met zulke gezichten en zulke kos tuums worden persoonlijkheden, waar je rekening mee gaai houden... vingers en fantasie kunt bereiken,-, kun je alleen als er ergens een ten toonstelling of een beurs gehouden wordt. De hobby van mevrouw Goslinga heeft haar in het hele land succes en publiciteit opgeleverd, in haar woon plaats vele vriendschappen, in haar huis een eigen wereldje van ver trouwde poppenfiguren, die zij zelf bedacht en gemaakt heeft. Merkwaardig vrouwen beroep: „Sprengmeisterin" Toen onlangs in West-Berlijn de laatste resten van het Lehrter Sta tion werden opgeblazen, bediende een vrouwenhand de installatie, die de springstof tot ontploffing bracht. Want West-Duitsland heeft een „Sprengmeisterin". Zij heet Herta Bahr en haar merk waardige beroep heeft zij min of meer te „danken" aan de oorlog, toen zij op een springstoffenfabriek werk te. Na 'de oorlog, in de jaren dat wij bezig waren alle herinneringen aan springstoffen zo goed mogelijk te vergetpn, deed Herta Bahr de nodige examens om vergunning te krijgen, met dat spul om te gaan. Dat kostte haar moeite, omdat de Duitsers eerst geen explosieven konden krijgen Maar ze zette door en heeft nu een bedrijf, met zestig man personeel. Het bedrijf doet niet alleen ruïnes de lucht in gaan, maar is tevens op ruimingsdienst. Van de eigenaarster van het bedrijf is bekend, dat zij er zeer verzorgd uitziet, reeds een aantal „beroemde" ruïnes met succes heeft opgeblazen, en vaker naar de kapper moet dan andere vrouwen, omdat er tijdens haar werkzaamheden nogal wat stof opdwarrelt Opzienbarend van dessin en daar om uitsluitend bestemd voor „de jon ge garde"is dit Engelse katoenen jurkje. Het mouwloze lijfje heeft een vierkante hals, de rok is bij de taille sterk ingenomen en loopt daardoor naar onderen zeer wijd uit. Groen voor moede ogen Breit, naait, borduurt of stopt U erg veel en krijgt U daar dikwijls van die vermoeide, pijnlijke ogen van? Het is natuurlijk mogelijk dat U een bril (of een andere bril) nodig hebt, maar als uw ogen alleen maar moe zijn, kunt U ze wel te hulp komen. Groen is een kleur, die de ogen rust geeft. Van verschillende nijvere werk sters hebben we gehoord, dat ze geen last meer van haar ogen hadden, als ze tijdens het breien een grasgroene huisjurk of schort droegen. Niet on mogelijk, dat voor studerende en huis- wërkmakende kinderen een gras groen tafelblad de voorkeur verdient! Het is geen echt paas- menu, waarop de eie ren ontbreken! Een paasontbijt of -koffie tafel waarbij geen eie renverschijnen, is in de ogen van vele men sen beslist niet com pleet. Meestal gaat het op de. paasdis om ge kookte eieren ten pleziere van de jeugd soms versierd met wat sclmdèrwerk of om een- salade die kwistig met eieren is gegar neerd, of om gevulde eieren die ook altijd 'n feestelijk tintje aan 't menu geven. Voor haar die nog ver der roil fantaseren op het thema „eieren op de paastafél" hebben wij nog wat fantasie- f9 op Ixuvi ^P&ftsbesi mogelijkheden bijeen gezocht: Wie een oven heeft, kan „oeufs en cocotte" maken: eieren die het kan eventueel ook au bain marie) worden gaar gemaakt in kleine vuurvaste potjes. Zo'n potje wordt met boter ingevet en daarna gaat het ei (voorzichtig bre ken!) erin: met wat peper ,en zout, of op 'n bedje van champig nons; van kleingesne den asperges, van reep jes ham of stukjes to maat. Wat variaties op het chapiter „gevulde eie ren": Kook de eieren goed hard, halveer ze met een roestvrij mes!) en vul de witte helften met een creme van het fijngemaakt eigeel, vermengd met: boter, zout, peper, worcester- shiresaus; met kerrie- of paprikapoeder, of- met wat garnalen en mayonnaise. Tenslotte tioee warme eierschotels: Gekookte eieren, be dekt met een bloem koolsausje ivaardoor geraspte oude kaas is gemengd, op een bedje van spinazie, omringd door een rand van aardappelpuree (indien mogelijk wordt de hele schotel nog even in de oven gegratineerd); of hardgekookte eieren op een laagje droog ge- kookte rijst, bedekt met een tomatensaus. Wanneer men ten langen leste is uitgekeken op de Parijse mode van dit voorjaar, kan men nog eens de blik wenden naar de overzijde van het Ka naal, naar Engeland dus. En dan ontdekt men ook dit voorjaar weer, dat de Engelse mode weliswaar wat gereserveerder, wat fantasielozer misschien dan de Franse mode is, maar ook dat de Engelse mode altijd aanspraak kan maken op het predi kaat „stijlvol". Deze tekening geeft een beeld van het mode-sil houet dat dit voorjaar Londen zal beheersen. Links een model van Ca- vanagh: een eenvoudige marineblauwe japon met een jasje van wit piqué, waarvan de ceintuur op de normale plaats is aangebracht, doch ver der uitsluitend als gar nering dienst doet. Eveneens blauw (met zwarte ruiten) is het middelste kostunm, dat wel wat streng aandoet, maar desondanks toch ook zeer zeker elegance heeft. Het is een creatie uit het modehuis Creed. Het derde model is van het bekende modehuis Worth; het is een don kerblauw pakje met vis graatmotief, dat een wit te kraag lieeft en waar bij een rode blouse ge dragen wordt. De voor panden van het jasje zijn schuin-weg gesne den, zodat alleen de bo venste knoop kan wor den dichtgemaakt. De manchetjes van de blou se komen net even on der de monwrand nit. Erich Kastner is zestig jaar gewor den. Zestig het is eenvoudig niet te geloven. Nu ja, theore tisch weten wij opperbest dat de tijd niet stilstaat, ook niet voor kunste naars. die speciaal tot een mensenras behoren dat begiftigd schijnt met een onuitroeibare jeugdigheid van voorko men en gemoed. Eigenlijk is het zo dat de kunstenaar, en dan met name de schrijver, de zan ger, de musicus en de acteur de leef tijd behouden van het tijdstip, waarop wij voor het eerst met hun werk of verschijning kennis maakten. Nicolaas Beets mag dan negentig jaar geworden zijn: voor onze verbeelding is hij immer de hupse, speels begaafde wat eigenwijze en zelfingenomen, maar desondanks geestige student van midden twintig gebleven, die in verlo ren ogenblikken bij brokjes en beetjes de Camera Obscura schreef. Ook wat dat betreft is onze tijd met zijn zieke, lijke drang tot fotograferen, zijn film journaal en televisie dodelijk voor de illusie. xXx Hoeveel temeer geldt deze legende van niet-ouder.kunnen-worden voor Erich Kastner, die zovelen van deze en de vorige generatie bij een knoop van het jasje heeft gegrepen op het moment dat „leeftijd" een begrip is dat ver buiten hun belangstellings sfeer ligt. Hij schreef, en schrijft nog, uit aanleg en noodzaak kinderboeken, in de ruimste zin van dat veel mis bruikte woord. Er zullen weinig mid delbare scholieren zijn, die niet bij na me zijn Emil kennen, die zoveel won- derbaarlijk-alledaagse avonturen be leeft en in staat, gebleken is zelfs in een schoolboek met annotaties spring levend te blijven. Terwijl er daarnaast weinig ouderen zullen zijn die zich niet de verblufte vertedering herinneren nadat zij Pünktehen und Anton terzijde hadden gelegd op de opgeluchte glimlach waarmee zij zich verdiepten in de be levenissen van Drei Manner im Schnee of van Die verschwundene Miniatur Boeken die de officiële kritiek van het haastige stempeltje: „Aardige ont spanningslectuur" voorzag maar die een teug frisse lucht betekenden in de trieste noodlotsatmosfeer der dertiger jaren, waarvan de beklem ming neersloeg in „Kleiner Mann, was nun?" zowel als in het navrante lied. je: „In einer kleinen Konditorei" Een man die zó volkomen speels en natuurlijk voor kinderen kan schrij ven, die zo absoluut ouderwets en met gedempte geestigheid een milde avon turenroman weet te boek te stellen: zo'n mens kan immers niet oud wor den. Hij heeft er eenvoudig de aanleg niet voor. xXx De aanleg U moet zijn gekweld mager gezicht maar aandachtig bestuderen op de omslag van die naoorlogse bundel schetsen, artikelen en kleine essays: Der tagliche Kram waarvan de titel al een berustende vermoeidheid uitdrukt. U moet zich maar eens verdiepen in die ene „vol wassen" roman uit die Berlijnse cri sisjaren, de tegenhanger en noodzake lijke aanvulling van de kinderboeken en de plezierige verhalen vol verwik kelingen: Fabian. Daaruit treedt opeens de andere Kast ner naar voren, de volwassen satiricus de gekwelde mens, de scherpe uitbeel der van een generatie die alle uitgan gen versperd zag. En dat misschien te aangrijpender, omdat deze bittere reportage van. een wanhopige worsteling om niet te 'ver- drinken in de uitzichtloosheid werd geschreven op een toon van nuchtere verbaasde, bijna geamuseerde onpar tijdigheid, tot aan het verbijsterende slot: „En omdat hij geen zwemmen geleerd had, verdronk hij". Hier is een jonge man aan het woord, die voortijdig grijsaard dreigde te worden en zich nog bijtijds voor geestelijk verdrinken behoedde door, juist als Fabian, te pogen het kind te redden door kinderboeken te gaan schrijven. Geen wonder dat al die tegenstrijdige gevoelens, zowel de verbijstering over de volwassen wereld als de genezende genegenheid voor het rijk van de kin deren. zijn samengevloeid in zijn laat. ste boek, vol van een klaar begrijpen en wijze aanvaarding, dat hem niet voor niets het beste van zijn hele oeuvre toeschijnt: „Als ich ein kleiner Junge war". Het is niet het gewone, te vaak her haalde procédé van de naderende ouderdom die zich vermeit in de paradijselijke zonnigheid van een voorgoed voorbije jeugd. Het is de ba lans van een leven, de weldoordachte en klare beschouwing van een man die het menselijk bestaan toetst en be grijpt door het opnieuw oproepen van zijn kindertijd, zonder vertekening naar de fraaie of de sombere kant. Hij heeft noch wrok noch heimwee uit deze herinneringen gepuurd, maar enkel een milde tedere deernis. Niet met de sterke, want onbewust levende kinderen, maar met de zwak ke, aan hun karakter en verstand lij dende volwassenen. En deze deernis bereikt haar toppunt in de ontleding van de moederfiguur een beeld zo aandoenlijk en beklemmend tegelijk dat ik het iedere vrouw die kinderen heeft als een spiegel zou willen voor houden. Geen betere waarschuwing tegen de huidige cultus van het alleenzalig makend moederschap dan juist dit te dere boek Ja, Erich Kastner is nu toch wel degelijk zestig jaar gewor den. SASKIA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5