Werken onder Bruinisse nu in eindfase Van vissersdorp tot toekomstig verkeersknooppunt Middenstand enV.V.V. op het vinketouw EEN VISSERSHAVEN MET EEN „BIJSMAAKJE IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH De tot verdwijnen gedoemde j| mde vissershaven een tijha- jen van Bruinisse, die in iet kader van de Deltawerken vervangen wordt door een :ieuwe gemeentehaven met whntsluis. Foto P.Z.C.) f§ llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliül Vernieuwingen in een snel tempo sinds het begin van de Deltawerken ALS EEN GLOEDNIEUWE schakel in een oude, roestige ket ting pronkt aan de voet van de Noorddïjk in Brninisse een in moderne stijl opgetrokken café-restaurant tusens de oude, verweerde huizen die daar al jaar en dag staan weg gezakt in de klei van „Bru", zoals de gemeente in de wan deling genoemd wordt. Het zijn van die huisjes, waar de tand des tijds danig zijn best op heeft gedaan en die daardoor het wat gelooide uiterlijk hebben gekregen van mannen, die hun leven lang in weer en wind over de zeven zeeën hebben gezwalkt. Temeer springt de gladde nieuwheid van dat koffiehuis in het oog het heeft het ongerepte van het nog baardeloze jong maatje temidden van de verweerde mannen. Als een vooruitgeschoven post... Het staat er sinds het begin van de Deltawerken bij Brninisse, in mei 1958 en dat is als het ware symbolisch voor de vernieuwingen, die zich nu In een snel tempo aan dit tot voor kort nog zo stille vissersdorp voltrek ken. Dat koffiehuis, heel toepasselijk „Bru" genaamd, zou men zelfs kun nen zien als een vooruitgeschoven post van het nienwe Bruinisse, dat immers naar schatting in 1964 (bij het gereedkomen van de Grevelin- gendam) van vissersdorp tot verkeersknooppunt zal zijn uitgegroeid. Want dMr is bij de bonw van restaurant „Brn" op gerekend dit pand is tijdelijk. Aan de nieuwe weg door de Grevelingen mogen de eigenaren straks een nieuw, permanent pand bonwen...... Dat zal dus naar schatting in 1964 zijn, maar ook nu reeds is die struc tuurverandering van Bïuinisse merk baar, Mét de Deltawerken begon in de zomer van 1958 het vreemdelin genverkeer toe te nemen en voor dit jaar koesteren de exploitanten van restaurant „Bru" zoveel verwachtin gen, dat zelfs dit als tijdelijk bedoeld etablissement uitgebreid wordt. Er komt een terras, de restauratie zal vergroot worden en zo hoopt men de komende toeristenstroom nog beter te kunnen opvangen. Waar die vreem delingen naar komen kijken Boven de kruin van de dijk zwaait de langgerekte, ijzerge- ribde arm van een dragline langzaam, met gerichte bewe gingen heen en weer, schuin uit stekend boven een met veel chroom in de voorjaarszon glin sterende personenauto, die daar wat slordig hoog op de dijk ge parkeerd staat als een ver dwaald luxe paard temidden van nijver zwoegende werkezels. miiiiimiiiiiiiiiiniiiiniiiRiiiiiiiiiiM jjf Een goednieuw café-restaurant II temidden van de oude, ver- s weerde woningen als een H nieuwe schakel in een oude ketting. Als het ware een symbool van het nieuwe Brut- nisse... (Foto P.Z.C.) Het comfortabele vervoermiddel staat scheef weggezakt aan de kant van de stukgereden dijks- kruin, waar zware vrachtauto's ronkend af en aan rijden, soms met een opengeklapte laadbak waardoor zij iets weg hebben van monstrueuze torren met opstaande schilden. Zo kruipen ze ook door de losgewoelde aar de, de laadbakken vol met zand en stortsteen, met stortsteen en zand Als een waggelende kolos nadert over een dwarsdijk langzaam een dragline de enorme grijparm eigenwijs haaks op de voorkant van dit bizarre voertuig. En aan de binnenkant van de dijk klotst geduldig het in de omarming van stalen damwanden en grijze be- tonsteïgers gevangen water van de nieuw gegraven gemeenteha ven. Op dat water het voor Zee land zo langzamerhand vertrouw de beeld van „bakken" stortsteen en basaltblokken zuigerinstal- laties, een heen en weer varend motorbootje en onaantastbaar te midden van dit woelige wereldje de directionele woonschuit, met heel huiselijk de kamerplanten achter de vitrages en een redde rende huisvrouw achter het ven ster van de kombuis. Al die paar- dekrachten van vrachtauto's, draglines en schepen vervullen de lucht met een voortdurend ge ronk, dat een soort passende ach tergrondmuziek vormt voor al die bijenkorfachtige bedrijvigheid van af en aan rijden, heen en weer va ren en op en neer lopen Een boeiend bedrijf, het „water werk". Een schouwspel dat ook de leek altijd weer fascineert en van daar ook dat toegenomen vreemde? lingenbezoek aan Bruinisse. Maar het boeit niet alleen de leek. „Er zit meer romantiek in dan in het droge werk het is lang „zo droog niet", verklaarde de heer J. Boltje uit Zwol le, uitvoerder van de werken, die op het ogenblik de eindfase naderen. De technisch hoofdambtenaar van Rijkswaterstaat, de heer L. Becu, as sistent van ir. P, H. v. d. Weele, uit voerend ingenieur, bevestigde dit vol komen. Beide bij deze werken zo nauw betrokkenen waren het er ver der over eens, dat de gang van zaken bijzonder vlot. is geweest. Men heeft volkomen volgens het tijdschema kunnen werken en op het ogenblik is men toe aan het dempen van de oude vissershaven, aanleg van omliggende wegen en aan het „binnenwerk" (slaan van steigerpalen e.d.) van de nieuwe haven. Voorts rest nog het op diepte brengen van de bouwput voor de schutsluis en dan zullen in de loop van deze zomer gereedgekomen zijn: a) het ten dele dempen van de oude vissershaven; b) de aanleg van de nieuwe gemeentehaven én van de werkhaven voor de dijkbouw en c) de bouwput voor de schutsluis, waar van de bouw ook nog dit jaar zal worden aanbesteed. „De volgende slag" wordt dan het opwerpen van het dijkvak tussen de aan zowel de kant van Sehou- wen-Duiveland als aan de Flak- keese wal geprojecteerde sluitga ten; een object, dat voor de bui tenwacht minder spectaculair zal zijn, dan het complex van wer ken, dat nu uitgevoerd is. Langzaam maar zeker neemt de bedrijvigheid direct onder de kust van Bruinisse dus af. Het legertje arbeiders is intussen al geslonken van rond 200 man tijdens de „hoogtijdagen" tot rond dertig op liet ogenblik en van de veertien draglines zijn er nu nog vier over. De laatste rijs- werkers nit Werkendam, hoog in de lieslaarzen, werpen elkaar nog de brokken stortsteen toe, die een zinkstuk moeten ver zwaren. Uit het water rijzen al de eerste steigerpalen op, waar straks de vissersboten van „Bru" aan zullen meren £lllllllllllllllllllllllll!lllllllll!l!llll!llllllllllllllllllllllllllllll!!lllllllllll!llljll Hoog op de Noorddijk staat M H een rijtje huizen, waarin o.m. Rijkswaterstaat tijdelijk on- derdak heeft gevonden. Deze n woningen zullen moeten ver- dioijnen. Foto P.Z.C.) „STEMMEN UIT HET DORP" „Bru" gesteld op zondagsrust „De middenstand van Bruinisse ziet met veel belangstelling uit naar de voltooiing van deze Delta-werken. We weten niet wat er dan gaat gebeuren, maar we zijn toch hoopvol gestemd. Daarnaast koesteren wij echter ook de vrees, dat onze zondagsrust, die ons in Bruinisse bijzonder zwaar weegt, in gevaar zal komen". Deze, deels optimistische, deels pes simistische woorden kwamen uit de j mond van de voorzitter der afdeling Bruinisse van de Kon. Ned. Midden standsbond, de heer A. de Koning. De middenstand van Bruinisse is bui tengewoon verheugd dat van hoger hand allerlei voorlichting wordt ge geven hoe straks de nieuwe situatie moet worden overzien. „Daarnaast laat men ons zelf toch ook initiatieven uitdenken. Zo zien wij straks nit naar recreatie, maar dat is punt twee. In eerste instantie hopen wij, dat wanneer ons eiland straks met het vasteland zal zijn ver bonden, zich hier industrieën zullen vestigen. Dat garandeert ons middenstanders een blijvende boterham, terwijl wij met recreatie, we denken dan aan de mogelijkheden voor de zeilsport, hoogstens enkele maanden zijn ge baat", aldus de heer De Koning. Over die watersport sprekend, denkt de heer De Koning al aan de tijd, dat de werkhaven van nu zal kunnen wor- 99 Verscholen achter zware, pas verrezen dijklicha- men en de met bekisting versterkte zeewering koestert het oude, sfeer volle vissershaventje van Bruinisse zich in het vroege voorjaarszonne tje. Met een wijde boog vaart een vissersboot de nauwe trechter die de haven vormt binnen, ter wijl een dozijn andere „kotters" aan de ruwe houten brugetjes ligt ge meerd. Zacht kabbelen de golven tegen de boeg, hoog in de mast wiegen wimpels in de wind en op het dek zijn schipper en knechts bedrijvig in de weer Een beeld van alle dag in Bruinisse, waar de nauwe bochtige straten op een of andere wijze altijd weer op de vissers- haven „uitmonden". Een beeld ook, dat typerend is voor dit dorp, maar dat gedoemd is te ver dwijnen. Want „Bru" krijgt een nieuwe haven, die in het kader van de Deltawerken wordt uit gevoerd en die thans vrijwel gereed is. Als de 40 mosselkotters van Bruinisse over twee a drie wekèn naar hun vis gronden op de Wadden zee zullen uitvaren, zal het zeer waarschijnlijk de laatste reis zijn van do oude tij-haven nit. Want als de vissersvloot in juni weer terugkeert, kunnen de kotters al in de nieuwe haven meren. Hoe denken de vissers daar nu over? De ruim vijftig jaar oude schip per van de „Bru 50", J. de Waal-van Engelen, is zeer resoluut in zijn ant woord: „Voor ons is het een ha ven met een bijsmaak je", vertelt hij zonder aarzeling. „Bij de nieu we haven komt altijd de gedachte aan de afslui ting van de zeegaten. Over vier jaar Is de dam door de Grevelingen aan gelegd en ongeveer vijf tien a twintig jaar later die door het Brouwersha- vense Gat. Gn dan nog eens mossels kweken In de GrevelingenGeen kijk op! En wij maar varen naar de Waddenzee. Eu waar zullen de mossels verwaterd moeten wor den, als het zoute water straks zoet is gewor den?" Zo gehoord zit er voor de vissers van Brui nisse inderdaad een „bij smaakje" aan de nieuwe haven! Overigens gaat men er wat accommodatie be treft wel op vooruit. Daar is schipper De Waal het over eens. „In de eerste plaats kunnen de schepen op ieder mo ment van de dag en de nacht de haven binnen varen, hetgeen niet het geval is bij de oude tij- haven. Verder kunnen de vissersvaartuigen beter en gemakkelijker worden gemeerd en zijn er nog enkele andere voordelen. Maar het intieme karak ter is weg. Onherroepe lijk!" Havenmeester S. van Gilst, een kleine, maar stevig gebouwde zesti ger, die tot zijn veertig ste jaar heeft gevaren, vertelt, dat de nieuwe haven er moest komen, omdat de oude een zwak punt in de zeewering ,J5en haven met een bij smaakje", menen sommi ge vissers van ,J$ru", wanneer ze spréken over de nieuwe haven. De oude haven is nog altijd een vertrouwd punt van sa menkomst. Foto P.Z.C.) vormt. Hij is van me ning, dat van een hele verbetering kan worden gesproken, vooral ten aanzien van het laden en lossen. „Maar ja, het is toch jammer, dat de vis sersschepen uit de oude haven verdwijnen. Deze zal gedeeltelijk worden gedempt, terwijl het voorste gedeelte als re paratiehaven zal worden gebruikt." Havenmeester Van Gilst weet ons ook te vertellen, dat Bruinis se vijftig jaar geleden meer dan 150 vissers schepen rijk was. Alle maal ranke zeilers. Veer tig schepen zijn er thans nog over. Schepen van prima kwaliteit en met sterke motoren. Schepen ook. die het in de nieuwe haven toch heel wat „ge makkelijker" krijgen. 1AIfeïKi A. DE KONING ...hoopvol gestemd... den gebruikt als jachthaven. Men hoopt, dat de Kon. Ned. Roei -en Zeil vereniging „De Maas" uit Rotterdam, Bruinisse als uitgangspunt zal kiezen. Te vaag Het optimisme van de heer De Ko ning wordt niet gedeeld door ds. H. W. v. d. Brink, Ned. hervormd predi kant te Bruinisse. Dominee v. d. Brink geloofde wel, dat het Delta plan mogelijkheden zou kunnen ge ven, maar ze waren voor zijn gevoel toch nog te vaag om een positief oor deel uit te kunnen spreken. De ver beteringen, die in de verbindingen zul len ontstaan, juicht hij toe, maar daarnaast betreurt hij het toch ook, dat de sfeer die de kaai aan het le ven te Bruinisse geeft, zou verdwij nen. Ds. v. d. Brink gelooft, dat er een wat vrijere zondagsviering zal ko men, hoewel heel Bruinisse thans, kerkelijk of niet kerkelijk, bijzonder op deze rust is gesteld. Voorts wijst hij op de Delta-commis sie van de Ned. herv. kerk. In deze commissie wordt bekeken hoe de pro blemen die rond dit plan zullen ont staan het best op zijn te vaneen. „In de Westhoek van Schouwen ligt de zaak duidelijker, omdat daar in de nabije toekomst een grote ontwikke ling op recreatief gebied zal komen", zegt ds. v. d. Brnik. „In ons achterhoofd zijn we wel be zig met de mogelijkheden die er even tueel straks voor ons liggen, maar 'n vastomlijnd plan hestaat er nog niet." V.V.V. ziet mogelijkheden „Natuurlijk zal ons dorp profijt trek ken van deze vernieuwing, maar toch zal het bestaan van Bru afhangen van de ontwikkeling van de oester cultuur. Zal het water na de afslui ting voldoende zout blijven bevatten om deze bron van inkomsten te be houden?", vraagt de heer C. H. v. d. Linde, gemeentesecretaris van Brui nisse zich af. Wie in het optimistische gezicht van de heer v. d. Linde kijkt, weet dat deze ambtenaar, die ook nog de zorgen van het V.V.V.-werk op zijn schouders ziet rusten, de toe komst vol vertrouwen tegemoet ziet. Als V.V.V.'er heeft de heer v. d. Lin de natuurlijk ook al maatregelen ge nomen. Zo bestaan er plannen om in samenwerking met de middenstand in verschillende grote kranten de aan dacht te vestigen op de uitvoering van de Delta-werken. Dan heeft de heer v. d. Linde gedacht aan het houden van rondvaarten, maar hiervoor zou een particulier zich dan moeten interesseren. „Het is jammer dat bij benadering nog geen beeld kan worden gegeven van de industrie, hoe die zich zal ont wikkelen. „Zo hier en daar", en nu spreekt de heer v. d. Linde even als gemeentesecretaris van Bruinisse, „zijn we wel eens gepolst, maar over het algemeen wenst men toch eerst de kat uit de boom te kijken." DS. H. W. VAN DEN BRINK ...sfeer verdwijnt... r 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5