i
LEXINGT0H
PILUUT STURM ontvoerd in de stratosfeer
ITOMADOI
Waar zijn onze schepen?
SIEMENS
RAPID
Noodlanding
in de winternacht
ZATERDAG 14 MAART 1959 PROVINCIALE ZEEUW BE C OU R AN T
AMSTERDAMSE
Kalm
en ove
12 mrt 13 mrt.
Nederland 1951 (3%)
95% b. 95% b.
Nederland 1948 (3%)
88%
80%
Nederland 1955 (3%)
89%
89%
Nederland 1947 (3%) 3
92%
Nederland 1937 3
90
90
Dollarlening 1947 3
93%
93%
Investerlngscert. 3
97%
97H
Nederland 1962-64 3
97
97
Ned. Indië 1937 3
93
93ft
6 pet. Woningbouwlening '57 IUV2
111%
Nat. Handelsbank
138%
138
Ned. Handelmij.
210
210
Alg. Kunstzijde Unie
271%
273%
Berghs' en Jurgens
276%
276Va
Calvé-Delft
453
455
Hoogovens n.r.
368%
367
Ned. Kabelfabrlek
339
340
Philips
539
531%
Unilever
467%
471%
Wilton-Feljenoord
204
205
Kon. Petroleum Mij.
165.59
165
Amsterdam Rubber
84%
83
Holland Amerika Lijn
144%
145
Kon. Paketvöart
130
130%
Rotterdamse Lloyd
142
143
Scheepvaart Unie
130%
131
Stv. Mij. Nederland
153
151'/a
H.VJV.
132%
131%
Deli Mij.
147%
145.75
Bank van Ned. gem. 4%
98%
98%
Van Berkels Patent
226
Centrale Suiker
254%
254
Kon. Mij. De Schelde N.B.
218
222
Intern. Nickel
96%
95 H
American Motors
31A
30%
Anaconda
72%
Baltimore en Ohio
43H
44%
Bethlehem Steel
51%
52%
General Motors
46%
46%
Kennecott
"5%
116
Missouri K.T.
6%
New York Central
26%
Pennsylvania
16%
Republic Steel
69
72A
Shell Oil Comp.
86%
85
Tide Water
25&
26%
U.S. Steel
34%
34
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
89
88%
Breda 1954
81%
Eindhoven 1954
81%
81%
Enschede 1954
83%
Den Haag 1952 I
89
90 1.
Den Haag 1952 n
89
93%
Rotterdam 1952 I
90
89%
Rotterdam 1952 II
90
89%
Utrecht 1952
92%
Amsterdam 1956 X
85%
85%
Amsterdam 1956 III
95%
99
Amsterdam '33 (C. en A.)
99
Dordrecht 1956
81%
Alkmaar 1956
-
85
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES
11-3
12-3
13-3
Intern, concerns 372.49
371 78
372.14
Industrie 182.63
183.85
184.52
Scheepvaart 139.60
140.90
141.58
Banken 151.77
152.42
15291
Indon- fondsen
Algemeen
BEURSOVERZICHT.
De donderdag gehouden verkiezingen
werden hier en daar ter beurze nog wel
besproken, doch waren niet van Invloed
op de koersvorming van de aandelen. De
handel droeg, voor de laatste beurs-
dag van deze week, een kalm karakter.
De dollar-obligaties KLM. werden weer
vlot in een open hoek verhandeld. De
vraag naar deze papleren domineerde
met het gevolg dat hogere prijzen dan
donderdag moesten worden betaald. Er
werd gehandeld op circa 114%, tegen
donderdag circa 112. Aandelen K.L.M.,
die in New York vast in de markt lagen,
werden circa drie gulden hoger op f 130
geadviseerd. Ook de overige interna
tionale waarden vertoonden een vaste
tendentie. Aandelen Philips maakten
hierop echter een uitzondering. De aan
delen lagen gedrukt m de markt en ver
loren op 532 circa 7 punten. De laagste
koers van de morgenuren bedroeg 524Va.
Er gaan ter beurze geruchten, dat het
Philipsconcern het restant converteer
bare obligaties op korte termijn aflos
baar zal stellen. Dit zou, aldus de beurs,
een druk op de koers van de aandelen
Philips tot gevolg kunnen hebben. Hier
mede werd vrijdag reeds rekening ge
houden. Unilevers zetten de koersstij
ging verder voort en waren op 471%,
circa 4 punten hoger dan donderdag. A
K.U.'s waren vast op 273%. plus 2.
Kon. Olies liepen op van f 164.90 tot
f 165.40 en waren circa een gulden ho
ger.
Advertentie
Van der WERFf S HUBRECHT
Opgericht 1899
Beursbericht no 229 is verschenen
I KON. HY. „DE SCHELDE"
In de scheepvaarthoek was het zeer rus
tig. De koersen bewogen zich op het
slotniveau van de vorige dag. Van de cul
tures waren Deli's in reactie. Deze maat
schappij bezit reeds 72 procent van de
aandelen „Oostkust" en ls voornemens
op de overige aandelen een bod te doen.
In verband hiermede werden aandelen
„Oostkust", donderdag 120, vrijdag niet
genoteerd. Senembah's brokkelden we
derom een paar punten af. H.V.A.'s en
Amsterdam Rubbers gemakkelijk. Staats
fondsen prijshoudend.
Van Noorse zijde is officieel een bod
van f 29.1 min gedaan op het fabrieks-
schip Willem Barendsz. De aandelen Wal
visvaart werden op circa 110, onveran
derd bij donderdag, geadviseerd.
Vrijdag werden ter beurze certificaten
Massey-Ferguson Ltd (Canada) geïntro
duceerd en voor het eerst verhandeld.
Adviesprijs circa f 600 per certificaat van
10 aandelen. Er bestond voor deze certi
ficaten een zeer goede belangstelling.
Certificaten Eurunion werden wederom
hoger geadviseerd evenals aandelen Ne
derlands-Amerikaanse fititng.
Prolongatie 3 procent.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.61%—10.61%, New York
3.77IV-3.77H, Montreal 3.88%—3.09,
Parijs 76.95—77.05, Brussel 7.54%—
7.55%, Frankfort 90.18%—90.23%,
Stockholm 72.94%—72.98%, Ztlricli
87.25—87.30, Milaan 60.83%—60.88%,
Kopenhagen 54.75%—54.80%, Oslo
52.94-52.99, Wenen 14.56%—14-57%,
Ankara 3.7C%—3.77%, Praag 52.84—
52.94, Lissabon 13.23>/a—13.25.
Sporttotalisator voor
Nederland
Na gehouden overleg tussen het be
stuur van de K.N.V.B. en het be
stuur van de N.S.F. is een stichting
in het leven geroepen, die zich ten
doel stelt van de regering de licen
tie te verwerven voor het organise
ren van de nationale sport-toto, ge
naamd Nederlandse sport totalisa-
tor.
Zij wil zich derhalve belasten met de
uitvoering hiervan, zodra een wets
ontwerp, dat naar mag worden ver
wacht door de nieuwe regering zal
worden ingediend, zal zijn aangeno
men.
In het bestuur van de stichting heb
ben namens de K.N.V.B. zitting de
heren A. L. M. Schroder, A. H. Mar
tens en J. J. Egberts, namens de
N.S.F. de heren drs. S. C. Bakke
nist, ir. A. Paulen, H. J. L. Thien
en dr. W. van Zijll.
Maak vandaag in
10 minuten
HETE
BLIKSEM
met gebraden
varkenslappen
SNELKOOKPAN
Smits sleepdienst haalt
droogdok uit Engeland
De Rotterdamsche Droogdok Maat
schappij N.V. heeft aan L. Smit en
Co's internationale sleepdienst op
dracht gegeven het dok A. F. D. 11,
dat door de R. D. M. in Engeland Is
aangekocht, van Portsmouth naar
Rotterdam te slepen.
Het dok meet 54.000 ton, is ruim 859
voet lang en ruim 188 voet breed.
Het transport zal in de loop van mei
plaatsvinden.
Aagtedijk 12 Belra.
Aagtekerk IQ v. Mozambique.
Aalsdijk p. 12 Gibraltar n. Tripolis.
Aardijk 13 ten anker rede Belawan.
Abbekerk 11 Medina.
Akkrumdijk 10 v. Cristobal.
Alblasserdijlc p. 11 Vllssingen.
Alcor 11 5 m. zw. van Flnisterre.
Aldabl 13 p. kp. Verdische Eil.
n. Las Palmas.
Alioth 12 500 m. nw. van Dakar.
Almdijk 11 300 m nw. v. Finlsterre.
Alnatl 11 van Rotterdam n. B. Aires.
Alphacca 10 Norfolk.
Ameland 11 300 m no van Fayal.
Amstelkroon 11 824 m wtn. v. Mlnikol.
Arkeldijk p. 12 Gibraltar.
Arnedijk 12 v. Rotterdam n. Bremen.
Asmidiske 12 v. R'dam n. Hampdon
Roads.
Attis 13 Georgetown.
Axeldijk 11 250 m nno- v. Montevideo.
Alkes 13 Montevideo.
Aegis 11 v. Matanzas n. Mobile.
Bali p. 12 Gibraltar n A'dam.
Binnenhaven 11 v. Duinkerken.
Caltex Arnhem 13 Rotterdam.
Caltex Delft 12 v. R'dam n. Bahrein.
Caltex Eindhoven 11 dw- v. Bougie.
Caltex the Hague 11 23 m, zzo. v. Durban.
Caltex Leiden 12 Abadan.
Caltex Utrecht 11 Bahrein.
Caltex Rotterdam 11 v R'dam n, Sidon.
Capricormus 11 10 m. o van Lizard.
Carillo p. 11 Jamaica.
Cartago 11 Puerto Cortes.
Castor 12 Tampa.
Celebes 12 Beira.
Colytto 12 San Francisco-
Crania 10 540 m. zto v. Mauritius.
Daphnis 11 960 m. o. van Bermuda.
Diemerdijk 11 Londen
Dinteldijk 12 Antwerpen.
Dordrecht 11 400 m zw van Bermuda.
Duivendijk 11 170 m. no. van San Juan.
Duivendrecht 12 Port Harcourt.
Edison 9 Dublin.
Eemdijk 9 Houston.
Eenhoorn 13 v. R'dam n. Antwerpen.
Ena 11 v. Punta Cardon.
Esso Amsterdam 11 14b m- zo. van
St. Eustatius.
Esso Nederland 10 180 m n. van
Benghazi.
Friesland (KRL) 12 San Francisco.
STEEL STOFZUIG ER
licht - handig j jaq
en steeds paraat
Java 10 294 m zzo. van Bermuda.
Jacob Verolme 11 90 m. z. v. Aguja
Point.
Japara (K.R.L.) 11 van Barcelona.
Jason 12 Las Pledras.
Kabylia 13 Invergordon.
Kalinga 11 Port Said.
Kenia 11 400 z.z.w. v. Rio de Janeiro.
Kermia 11 200 m. o. van Azoren.
Khasiella 12 v. Stanlow n. A'dam.
Kinderdijk 12 Havana.
Kloosterdijk 11 Rotterdam.
Kopionella 13 Dakar.
Korenia 12 Curasao.
Kosicia 11 Rotterdam.
Krebsia 11 270 m. 10 v. Kaap St. Vincent.
Kreeft 11 100 m. n.t.w v. Bergen.
Laagkerk 13 v. Port Said n. P. Soedan.
Laarderkerk 11 v. Rotterdam.
Labotas 10 Ryeka.
Laurenskerk 12 Suez.
Leiderkerk 13 Karachi.
Lekkerkerk 11 dw. v. Gibraltar.
Lelykerk 10 Bahrein.
Le Maire 10 van Beira.
Lemsterkerk 11 van Londen.
Leopoldskerk 11 200 m. n.o. v. Kuria
Muria eil.
Leto 13 v. Port Harcourt n. Lagos.
Limburg 10 300 m. w. v. Kaap Palmas.
Loenerkerk 12 v. Bushire n. Bandar
Shapoer.
Lombok 11 158 m. z.z.o. van Suez.
Lutterkerk 11 Hamburg.
Maetsuycker 11 v. P. Swettenham n.
Penang.
Marietje Bohmer 12 dw- v. Smith Knoll.
Marmelloyd 12 v. Belawan n. Cochin.
Mirzam-N 10 80 m. z t o. v. Kp. St.-
Vlncent.
Montferland 10 van Las Palmas.
Musilloyd 13 Manokwari.
Mijdrecht 11 300 m. z. v. Bermuda's.
Meerkerk 11 750 m. o. van Kaap
Guardafui.
Mississippi Lloyd 12 Savannah.
Merwe Lloyd 10 van Bahrein.
Moordrecht 12 Port Said.
Naess Commander 10 dw v. Cadiz.
Naess Lion 10 160 m. w v. Kreta.
Nestor 12 v. Carupano n. Curasao.
Nieuw Amsterdam 13 Port au Prince.
Nijkerk 13 Amsterdam,
Noordwijk p. 11 Kaap Carcoeiro.
Oldekerk 12 v. Dairen n. Kobe.
Ommenkerk 13 P. Swettenham.
Oostkerk p. 11 Ouessant.
Oranje 12 v. Melbourne n. Fremantle.
Ossendrecht 11 550 m. n o. v. Azoren.
Ouwerkerk 12 P. Elizabeth.
Plansius 11 20 m. v. Rock Point.
Pendrecht 11 90 m. z.z.w. v. Casablanca.
Perna 11 140 m. n.w. v. Nauscat.
Polydorus 11 30 m. v. Malta.
Pr. Willem van Oranie 11 745 m. o. v.
Kaap Race.
Philine 13 Mena al Ahmadl.
Pr. der Nederlanden 13 Cuidad Truyillo.
Rijnkerk 11 Marseille.
Ruys 11 van Singapore.
Lexi's hoofd duizelt van de reacties op d©
prijsvraag, beschreven in onze advertentie
van 5 maart j.l.
Intussen blijkt ons, dat, ten gevolge van een
misverstand, op een aantal sigaretten de
controlelettertjes ontbreken. Van de 9 letters (hoofd- zo
wel als kleine letters) op de sigaretten, die tezamen het
woord LEXINGTON moeten vormen, mag er daarom één
blanco zijn, indien men toevallig een sigaret zonder con
trole-letter aantreft. Denkt u er vooral aan, dat u óók een
slagzin of rijmpje van maximaal 4 regels, bij de sigaretten
verpakt, moet inzenden.
Wat U kunt winnen?
Zoals u weet worden iedere maand 58 slagzinnen of rijmpjes
door de jury uitgekozen. De 8 beste inzenders worden be
loond met een vliegreis van 2 dagen, inclusief verzorging
en sightseeing, naar Parijs, Londen of Kopenhagen. De
50 overige inzenders ontvangen een slof Lexington. Dit
gebeurt S maanden achtereen tot en met augustus a.s. Aan
het eind van deze periode wordt de allerbeste inzending
gekozen uit de reeds bekroonde en de inzen
der hiervan krijgt een reis per vliegtuig of
boot voor 2 personen aangeboden naar
Amerika met 10 dagen verblijf in New York,
eerste klas verzorging en onthaal als ere
gasten van Lexi.
Lees de voorwaarden 1
Wij verwijzen naar onze advertentie van 5
maart j.l., waarvan op aanvrage, te richten
aan LEXINGTON. Postbus 305, Den Haag,
gaarne een exemplaar wordt toegezonden.
U vindt er alle bijzonderheden en voorwaar
den in. Lexi wenst u veel succes.
from America's Best Tobaccos
Sumatra 12 Genua.
Samarinda 11 v. New York n. Los
Angeles.
Sarpedon 13 Baltimore.
Schelpwijk U 260 m. n.w. v. Cochin.
Schouten 11 van Mombasa.
Schie 12 v. Alexandrië n. Beyrouth.
Schiedijk 12 New York-
Scherpendrecht 11 370 m. w. v. Azoren.
Sibigo 11 v. P. Swettenham n. Brisbane.
Sigli 10 v. Jesselton n. Labuan.
1121. Steeds lager zakte
de Horzel in de geheimzin
nige atmosfeer, die als een
onzichtbare bolster de aarde
omhult en zonder welke de
planeet er even dor en le
venloos zou uitzien als haar
satelliet. Reeds wees de
hoogtemeter 270.000 voet,
toen piloot Storm opeens
voor zich uit een lange
rookpluim zag opstijgen.
Een ogenblik vreesde hij
dat men hem als ongewen
ste vreemdeling beschouw
de en hem met geleide pro
jectielen te lijf ging. Wie
weet was er een derde vre
selijke wereldoorlog uitge
broken gedurende zijn af
wezigheid Maar weldra
herkende hij de raket. Het
was een V2, kennelijk afge
schoten van de proefbanen
in de nabijheid van Tarmac.
Het was dus al aardig in de goede richting.
Ergens in een betonnen kazemat daar be
lleden in de woestijn staarde een observator
met open mond van verbazing door zijn sterke
kijker. Wat kruiste daar nu opeens de baan
van de proef raket? Een vliegende schotel?
Hij had zijn mond al open om zijn collega's te
roepen... doch hij bedacht zich. Ze zouden
hem maar uitlachen.
Slamat p. 12 The Brothers n. Port Sudan
Sloterdijk p. 11 Dungeness.
Sommelsdijk 12 Rotterdam.
Stad Arnhem 11 Vlaardingen.
Stad Rotterdam 12 100 m. n. v. Dakar.
Stad Schiedam 11 90 m. n v. Terschelling.
Statue of Liberty 11 130 m. n.o. v. St.
Paul Rocks.
Stanvac Talang Akar 10 Singapore.
Straat-Bali 10 Kure.
Straat Cook 8 Sydney.
Straat Magelhaen 13 East London.
Sumatra p. 11 Capri.
Sylvia 10 Bordeaux.
Stad Leiden 11 50 m n.o. v. Kaap de
Gata.
Tankhaven II U v. Telok Anson n.
Sungei Gerong.
Tarla 13 Singapore.
Tjiluwah 11 Hongkong.
Tibia 10 Rio de Janeiro.
Titus 12 v. Puerto Plata n. Antwerpen.
Temate 11 van Bombay n. Colombo.
Theobaldius 11 130 m. o v. Santa Cruz.
Talisse 12 v. Marseille n. Genua.
Tomori p. 13 Gibraltar.
Utrecht 11 van Alexandrië.
Van Heemskerk 12 Kaapstad.
Van Waerwijk 12 v. Tientsin n. Tsingtao.
Vivipara 13 Portland-
Vlist 10 660 m. v. Lands End.
Waal 11 v. Eleusts n. Alexandrië.
Waterman 12 Suez.
Westland 11 30 m. o. van Abrothos.
Wieldrecht 12 v. Norfolk.
Willem Ruys p. 10 Gibraltar.
Willemstad 10 v. Madeira.
Woensdrecht 12 P. La Cruz.
Wonosari 11 New York-
Wonogirt 13 te Colombo.
Zaankerk 13 v. Genua n. Marseille.
Zeeland 11 van Singapore.
Zuiderkerk 10 860 m. o.z.o. v. Kaap
Leeuwin.
Zuiderkruis 10 van Aden.
PEUIMJKTOIVI
DOOR
LAWRENCE EARL
29
Toen hij bij een zwarte spar kwam
die met wortel en al was omgewaaid,
zocht hij een schuilplaats in de kleine
holte waar de wortels vroeger geze
ten hadden, zodat ze in hun nieuwe
verticale positie hem aan de noord
kant beschutting gaven.
Toen kwam de wind uit het noord
westen aanzetten. De temperatuur
begon een voortgezette daling. Bijna
op hetzelfde ogenblik begon hij te
huiveren en kon niet ophouden. Hij
probeerde zonder veel animo een
vuurtje te maken, maar de vlammen
verspreidden zich wild langs de dun
ne mantel van sneeuw, smolten het
en haalden de warmte van hem weg.
Hij gaf het op.
Mét stijve vingers rolde hij zijn
slaapzak open, kroop er met schoenen
en al in, trok de beschermende klep
over zijn gezicht en hield de koorden
in de slaapzak. Ondanks de verstij
vende koude overmande de slaap hem
na een tijdje.
Toen hij wakker werd was de klep
over zijn gezicht zwaar van de
sneeuw en hij had bijna geen gevoel
meer in zijn handen en voeten. Het
gehuil van de wind kwam wild en
angstig dichtbij. Hij schopte zijn be
nen vlug op en neer in de slaapzak on
sloeg zijn handen er tegenaan en te
gen zichzelf, maar de hernieuwde
bloedcirculatie veroorzaakte hem zo
veel pijn, dat hij zich gedwongen
voelde ermee op te houden. Hij sliep
weer een tijdje, werd wakker en sliep
weer in. Hij 'merkte vaag een ver
schillende hoedanigheid van de duis
ternis in zijn ligplaats, maar dat was
alles. Eenmaal greep hij door de vou
wen van de klep naar een handvol
sneeuw en at het op. Dit bracht zijn
maagpijn weer terug. Toen sluimerde
hij nogmaals in. Toen hij eindelijk
wakkei' werd uit zijn telkens onder
broken slaap en bewusteloosheid, wist
hij niet hoe lang hij onder de sneeuw
gelegen had. Het scherpe geluid van
de wind was er niet meer- Ook de
honger veroorzaakte hem geen last.
Hij had bijna al zijn initiatief verlo
ren, zowel wat het verder gaan be
trof, als om te blijven leven. Maar
f Advertentiet
BI N N ENVERI NGBED
seebfófif
SCHUIMRUBBERBED
hij dacht. Ik kan nu niet ver meer af
zijn van de plaats waar zij ziin. En
op de een or andere manier slaagde
hij er in de sneeuw weg te duwen en
tot het daglicht door te breken.
De alles bedekkende sneeuw gaf een
indruk van kalme vrede. Alleen al het
oprollen van zijn slaapzak kostte hem
geruime tijd, want deze was vreemd
onhandelbaar en zwaar geworden en
weerstond zijn onhandige pogingen.
Daarna was hij weer onderweg, wag
gelend en slingerend door de sneeuw.
Alles, maar vooral zijn gedachten,
selieen een vertraging te hebben on
dergaan.
Het duurde lang voor hij de volgende
heuveltop bereikte. Hier vandaan zag
hij een groot meer. helemaal dicht
gevroren en volkomen met sneeuw
bedekt. Misschien is dit het, dacht
hij hoopvol. Het kon hem echter niet
veel schelen.
Dat was vreemd - dat 't hem na zo'n
lange tijd en na zulk een worsteling
niets zou kunnen schelen. Toen hij de
rand van het meer bereikte, was de
zon reeds laag boven de westelijke
horizon gezonken. Zijn voeten druk
ten door de sneeuw en raakten bij el
ke stap het ijs, waardoor ieder bewe
ging een sli'pperig risico werd. Hij
moest een gedachten-concentratie op
brengen, die door zijn intense ver
moeidheid moeilijk vol te houden
was. Hij had het vreemde gevoel of
hij gevolgd werd, dat hij als belache
lijk van zich afzette, maar na een
tijdje kon hij zich niet weerhouden
om over zijn schouder achterom te
kijken. Was dat de schaduwachtige
vorm van een of ander dier dat tus
sen de sparren sloop, op het spoor
dat hij had achtergelaten? Hij was
er niet zeker van dat hij iets had
gezien en hij voelde geen werkelijke
vrees meer. Hij scheen niet in staat
te zijn nog iets te voelen. Hij strom
pelde verder, op het ijs lettend en
wetende dat, als hij nu «-e lang stil
hield. hij deze verschrikkelijke loom
heid nooit meer zou overwinnen; hij
zou ooit meer verder kunnen.
Nadat hij ver uit de beschuttig van
de oever weggegaan was om er over
te denken terug te gaan, begon de
wind weer op te steken. De losse poe
dersneeuw werd erdoor opgejaagd en
sloeg met harde vlagen tegen hem op.
Het ging hem voorbij als een vragen
de lijkzang. Hij kon nauwelijks de
ene loodzware voet na de andere
voortslepen.
Alison werd plotseling wakker in baar
nauwe kooi, die hoog gebouwd was
om de opstijgende warmte te benut
ten. De hut was niet helemaal don
ker, want er kwam een gloed uit de
opening van de kachel. Had ze ge
droomd of had ze werkelijk een
schot gehoord?
Het was niet het beklemde, telkens
onderbroken gesnurk van Greatorex
dat haar gewekt had, daar was ze
zeker van. want ze was al lang ge
woon geraakt aan dat eigenaardige,
plotseling afbrekende lawaai.
Ze dacht dat het evenmin Dahl was,
die weer eens gilde tijdens een van
zijn veelvuldige nachtmerries of rond
liep met een ellendige sapeloosheid,
om de kachel bij te vullen of in zijn
nachtgoed uit het plexiglazen raam
pje te staan staren, gebukt en niet in
staat om iets anders te zien dan
schaduwen. Ze was ook gewend aan
de geluiden die Dahl maakte.
En nu, uitgezonderd het snurken van
Greatorex en de zware ademhaling
van de anderen, kon ze geen enkel
geluid meer horen. De winderige pe
riode van vroeg in de nacht was weer
voorbij.
Juist toen ze op het punt stond om
in slaap te vallen, hoorde ze het nog
eens; een scherpe en verre knal, die
de nachtelijke stilte doorkliefde al
d. knal van een geweer van klein
kaliber.
Ze zuchtte helemaal opgelucht. Het
was alleen maar het ijs op het meer,
dacht ze: het ijs dat ieder uur dikker
werd, bewoog en door zijn eigen ge
wicht scheurde.
Ze gaf zich weer over aan de slaap,
geheel gerustgesteld.
HOOFDSTUK 10
Terwijl Dahl aan het houthakken
was, zag hij het stekelvarken half
weg tegen een kleine spar op. Hij
wist dat het vlees eetbaar was. Hij
viel met zijn bijl op de boom aan,
tot deze lui in de sneeuw viel. Toen
haastte hij zich snel naar het ver
doofde schepsel en doodde het vlug
met het blad van de bijl.
Hij liet het dier buiten de hut vallen
en klopte met de steel van zijn bijl
op de deur Surrey kwam.
„Drommels!" ze'
?eheim wapen?
nil
zei Surrey, „is dat een
>ahl grinnikte. Hij wreef met zijn
gehandschoende vingers langs zijn
bovenlip.
„Ik zie dat er grote veranderingen
zijn. Waarom juist op dit ogenblik?
Ik zou gedacht hebben dat je het zou
laten groeien vanwege het koude
weer".
Surrey kleurde een beetje. Zijn hand
vloog naar boven, tot waar zijn snor
geweest was.
•ahl zei vlug: „Het is een stekel
varken. Verandering van spijs".
„Dat?" Surrey scheen eraan te twij
felen. „Wat doe je er mee kook
je die dingen zoals macaroni om ze
zacht te maken?"
(Wordt vervolgd.)