c
PAG I PM
De Jap.
anse vrouw „wordt mens"
Goed werk door „Goed Handwerk'
VRIJDAG 13 MAART 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
Traditionele onderworpenheid
verdwijnt voor gelijke rechten"
In het nloderne Japan ontmoeten jongens en meisjes elkaar in
clubs en sportverenigingen. In de ogen der oudere Japanners
is dat niet minder dan revolutionair: eeuwen lang immers
kwamen jonge mannen en jonge vrouwen pas met elkaar in
aanraking, als hun ouders hen als huwelijkspartners bijeen
brachten.
Maar er is veel méér waaraan de voor-oorlogse generatie in
Japan snel moet wennen. De vrouw, eeuwenlang volkomen on
derworpen en dienstbaar aan de man, heeft zich gelijke rechten
verworven. Zij mag stemmen, zij kan erven, en als zij dat wil
mag zij echtscheiding aanvragen. Deze rechten zijn bijna als
een schok tot stand gekomen. Voorvechters voor de vrouwen
emancipatie menen, dat de nederlaag van het land in de oorlog
deze snelle maatschappelijke vooruitgang van de vrouw in de
hand heeft gewerkt.
De westerse invloeden zijn in het. da- I
gelijks leven in Japan duidelijk te
merken. De moderne vrouw loopt er
niet langer een stap achter haar man
op straat; sinds kort ziet men er
echtparen gearmd lopen, en zelfs de
„westerse" kus is door modern Ja-
Ean overgenomen. Japanse bruiden
an men in het wit, compleet met
boeket witte bloemen in de hand en
witte sluier, zien trouwen. En zulk
een huwelijk mag dan voor een deel
nog door de wederzijdse families zijn
bekokstoofd en voorbereid, de huwe
lijkspartners hebben er toch zelf de
overwegende stem in gehad.
Ongeveer negentig procent van de
meisjes, die een middelbare school
hebben afgelopen, zoekt zich een
werkkring. Vroeger bleven zij thuis
om de knepen van de huishouding te
leren, totdat een geschikte echtge
noot voor haar was uitgezocht. Ook
het aantal vrouwen, dat na de trouw
dag blijft werken, neemt gestaag toe.
Maar zulk een pijlsnelle ontwik
keling geldt uiteraard niet dade
lijk voor de gehele massa van het
volk. Direct na de bruid in het
„westers" wit, kan men in Japan
een meisje zien trouwen, dat nog
helemaal volgens de oude tradi
ties is gekleed en gekapt. Zij
draagt een hoge glanzend-zwarte
bruidspruik, die in grote rollen
wordt opgemaakt en waaronder
haar moderne permanent hele
maal schuil gaat. Over de pruik
gaat een witte, tulbandachtige
band, de tsuno-kakushi, die sym
bolisch de „hoorns der jaloesie"
moet verbergen. Het bruidstoilet
bestaat verder uit een prachtige
rose onder-kimono en een ge
bloemd overkleed.
Het Japanse meisje mag voor de wet
trouwen als zij minstens zestien jaar
is. Dat is niet bijzonder jong, want er
zijn ook nog landen, die de minimum
leeftijd op twaalf stellen, zoals Ier
land en Bolivia. Een vereiste is ver
der anders dan vroeger de
vrije wil van de beide partners. Wat
natuurlijk niet wil zeggen, dat de in
vloed van de familiehoofden de va
der, of, als hij nog leeft, de grootva
der nu geheel verdwenen is.
Zowel in de stad als op het plat
teland gaat de moderne vrouw
meer bewust leven. Op het platte
land uit zich dat vaak in een open
lijk uitgesproken afkeer van een
huwelijk met een boerenzoon. „De
boeren zien ons nog te veel als een
instrument om de grond sneller te
bewerken", zeggen zij, „er heer
sen in de boerengemeenschappen
nog feodale toestanden". De vol
wassen boerinnen zijn het daar
wel mee eeiis: Zij zien hun doch
ters niet graag met boerenzoons
trouwen, maar daartegenover
staat, dat zij voor haar zoons nog
altijd graag een boerendochter als
echtgenote zouden uitzoeken
Het wennen aan de plotseling tot
stand gekomen zelfstandigheid van
de vrouw een ontwikkeling, waar
andere landen vele decennia voor no
dig hadden kost ook de grotestads
mens vaak moeite. Zo kan het gebeu
ren, dat een jonge vrouw, die gestu
deerd heeft, gewapend met een aan
tal waardevolle diploma's op een kan
toor komt werken, en daar bemerkt,
dat men alleen maar geregeld een
kopje thee van haar verlangt
Maar de ontwikkeling is niet te stui
ten. Op scholen, universiteiten en
clubs komen jonge mensen, meisjes
en jongens, met elkaar in aanraking.
Zij beschouwen het nu reeds als iets
normaals, dat zij worden opgevoed
tot zelfstandige mensen, en dat zij
straks zelf hun levenspartner zullen
kiezen.
kleur geeft
fleur en charme t
;Z'órg zèlfvóor uw Ideuyspoe-
ding, thuis met eert simpele
haarwassjtig.
POLYGOLOR
kleufshanipoo
Keus bit meer dan 20 tinten.
Zónder verven! Dat enkele
grijié haartje is"'tegelijk V
verdwenen.
Bij uw drogist
ofjjarfum er i e
Tube voor
twee ki
1.95
Imp. LAHNEMANN - Laren N.H. Postbus 18.
Kalfslapjes uit Pakistan
We hebben een Pakistaans recept
voor U opgezocht, beproefd en heer
lijk bevonden. Voornaamste bestand
delen: kalfslapjes, krenten en rozij
nen.
Wilt U die combinatie eens proberen,
haal dan vier gezouten kalfslapjes
even door de bloem en bak ze mooi
bruin. Strooi dan een ons krenten en
een ons rozijnen in de pan en laat de
lapjes gaar sudderen. Nu bindt U de
jus met wat bloem, en U doet er het
sap van een halve citroen bij. En als
U dat lekker vindt, kunt U de jus nog
afmaken met wat koffiemelk of room.
Maar denk er wel aan, dat wij Neder
landers veel te veel vettigheid tot ons
nemen! Om de kalfslapjes nog wat
uitheemser te maken, kunt U er wat
gehakte amandelen over strooien.
En wist U, dat die krenten in het
Griekse Korinthe nog precies zo wor
den gedroogd als in het jaar 3000
door de dichter Hesiodus werd aanbe
volen Men hangt de afgesneden tros
sen eerst twintig tot dertig dagen
tussen de bladeren van de wijnstok,
in de schaduw, en dan worden ze een
paar dagen in de zon nagedroogd.
Lieve lentemode
hij OHermann
(Van een medewerkster)
Ferry Offermann is Nederlands mode
ontwerper, maar tegelijkertijd mode-
collectionneur: hij pleegt het beste
van binnen- en buitenlandse collecties
bijeen te brengen en zijn shows zijn
dus nooit eenzijdig, doch bieden over
zicht. Ruim tachtig modellen zijn er
dit voorjaar bij Offermann te zien
en men kan ze beter catalogiseren
dan beschrijven. Ze zijn doorgaans
van het romantische genre en de
coupe is die van de natuurlijke lijn
Ook bij Offermann ziet men slechts
als vrouw herkenbare vrouwen, en
niettemin hebben we ons mogen ver
heugen over de grote verscheidenheid
van de natuur. Zo schonk ons de na
tuur behalve de taille en de heupen,
die weer zijn toegestaan in be-
scheide mate ook nog mouwen,
naar keuze heel lang, driekwart lang,
half lang en wijd, of rudimentair.
Guy Laroche schonk ons daarbij ook
nog de dubbele mouw. Kragen beho
ren ook tot de goede gaven van de
natuurlijke mode 1959 van pelle-
rine tot matrozenkragen en dan
ook nog het lieve kraagje van wit
pique.
Ceintuurs zullen we alle moeten dra
gen in het komend seizoen en het
wordt dus tijd dat we iets van onze
winterse molligheid verliezen,- opdat
de ceintuur straks mooi een taille
accentueert die een taille is!
Lentekleuren zijn: pasteltinten, wat
beige en grijs, veel groen, marine
blauw te combineren met witte bies
jes, en een vrij donker oranje.
Pakjes, tailleurs of trotteurs, hoe U
ze noemen wilt, hebben vrijwel alle
jasjes of jakjes die net tot'de heup
reiken en net niet om de taille slui
ten eronder bolt dan vaak een
„Holland rok".
Een alleraardigst vondstje van Offer
mann zelf is het om de jasjes af en
toe eens niet dicht te knopen, doch
dicht te veteren. De bolero's bij lichte
zomerjurkjes zullen weer mode zijn,
en de blousjes bij de pakjes blous-
jes met stippen en bloemen die ook
als voering voor de jasjes gebruikt
worden.
Conservering door atomen
Een dér opzienbarendste beziens
waardigheden van de Aida-'59, de in
ternationale levensmiddelententoon
stelling, welke van 1328 juni 1959
te Lausanne wordt gehouden, zal een
demonstratie van het conserveren
van levensmiddelen door atomare
stralingen zijn. „Aida" is de afkor
ting van „Association Internationale
des Alimentations", de vereniging,
die in het „Palais de Beau-Lieu"
haar 4e internationale congres houdt,
waaraan 3000 gedelegeerden uit 30
landen deelnemen. Op de tentoonstel
ling worden meer dan 350 exposan
ten verwacht, waarvan ongeveer de
helft uit landen buiten Zwitserland.
De Zwitserse Bondsspoorwegen en
enkele andere Europese spoorwegen
hebben reeds meegedeeld extra trei
nen te zullen laten lopen, om de ge
schatte 350.000 bezoekers vlot te kun
nen vervoeren.
Eerst informeren
dan trouwen
Meer dan vijftig inlichtingen-
bureaus staan klaar om de
Spaanse vrouio te helpen zich
een oordeel te vormen over de
H man, die haar 'n huwélijksaan-
zoek.heeft gedaan. De toekom-
stige bruid kan inlichtingen If
H krijgen overr zijn zedelijk ge-
drag, over zijn nut voor de
maatschappij en over zijn fi-
H nanciën. Deze bureaus, en de
s nuchterheid waarmee veel jon-
H ge vrouioen er gébruik van ma-
ken, worden verklaard uit de s
ff! overwinningen van de Spaanse s
j= vrouwen in haar strijd om ge-
H lijke rechten. Die overwinning
hebben zij duidelijk behaald: if
ook de Spaanse man mag nu
geen schulden meer maken, op
afbetaling kopen of andere con-
traden afsluiten, zonder de
M handtekening van zijn vrouw
op het officiële papier. Daar fff
heeft de Spanjaard zich vjel bij
H neergelegd. Maar dat zijn aan-
gebedene door een inlichtingen-
H bureau naar zijn verleden en
H toekomstmogelijkheden laat j§
§r speuren, is een schok voor gjj
=e hem...
IllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllI
Een geruite zwart-witte wollen stof
heeft de Parijse ontwerper Jacques
Griffe gebruikt voor deze mantel.
Vanuit een cape-kraag laat hij de
stof klokkend naar beneden vallen,
en hij creëerde er voorts een zwarte
strooien hoed bij, in overeenstem
ming dus met de handschoenen en
de schoenen die eveneens zioart zijn.
In de Verenigde Staten hebben dertien
miljoen getrouwde vrouwen een werk
kring buitenshuis. Ze vormen meer dan
de helft van het totaal aantal werken
de vrouwen. Twintig procent der bui
tenshuis werkende vrouwen heeft kin
deren van jonger dan zes jaar.
(Van onze redactrice)
jT)e Stichting
Handwerk"
Om U naar de goeie ouwe tijd te doen
verlangen: nog geen honderd jaar gele
den kon men zich een corset kopen voor
de prijs van 37 cent. Maar U moet er
wel bij weten, dat het corset gemaakt
was van zwaar baai, dat strak gesteven
was en in model gehouden werd met
rieten baleinen
,Goed
heeft
in de afgelopen week
in Zeeland „acte de
présense" gegeven tij
dens een tentoonstel
ling, wélke deze stich
ting in de Middelburg
se Industrie- en Huis
houdschool had inge
richt, op verzoek van
en in samenwerking
met de plaatselijke
Commissie voor huis
houdelijke en gezins
voorlichting. Daardoor
is nog eens de aan
dacht gevestigd op het
loerk van deze in 1951
opgerichte stichting die
zich in de. eerste plaats
ten doel stelt, het hand
werk in Nederland op
hoger peil te brengen
en de kunstzin te ont
wikkelen, en in de
tweede plaats de ver
koop van goede en ver
antwoorde handioerken
wil bevorderen.
Cr wordt wel eens ge-
zegd dat het nu een
maal in hei karakter
der vrouw ligt om alle
dingen mooier te wil
len maken, te loillën
versieren en als dat in
derdaad zo is, dan zou
dus elke vrouw moeten
worden aangetrokken
door de handwerlc-
kunst. Een basis voor
het beoefeyien van deze
kunst hebben we in ie
der geval alle7naal,
vjant allemaal 7noesten
we in de laagste klas
sen van dé lagere
school de begi7isele7i
van de borduur- en
breikunst immers le-
ren! Allemaal hebben
we gebroddeld aan een
wit katoenen poppe7i-
sjaallje, dat na vol
tooiing doorgaans bij
zonder groezelig was
en toaarvan de diverse
ribbels meestal een op-
valle7id verschil in
grootte vertoonde7i.
Vele7i van ons ftebben
nog moeten zwoege7i
op de merklap waarop
in de loop van het
schooljaar het hele al
fabet in rode borduur-
katoen die7ide te ver-
SChij7W7l....
E71 toch zijn er betrek
kelijk weinig vrouwe7i,
die in 07ize dagen nog
de borduurnaald kwite
ren- De een mist het
geduld ervoor, de ander
de vingervaardigheid,
maar daarnaast zij7i er
07igetwijféld ook vrou
wen die wel over deze
beide hoedanighede7i
beschikken 7naar een
bepaalde stimulans 7io-
dig hebben om aan het
werk te gaa7i met stof,
7iaald en draad.
Woor die stimula/ns toil
de stichting „Goed
Ha7idioerk" zorgen en-
zij doet dit onder meer
door het organisere7i
van C7irsusse7i en cau-
serieë7i, van tentoon-
en verkoop
dagen; zij heeft een
uitleenbibliotheek Ï7ige-
richt 7net Nederla7idse
en buite7ilandse hand-
toerkboeken; zij stuw t
op aanvraag bijvoor
beeld een stalenboek
met voorbeelden van
kleedjes en andere
ha7idwerke7i; zij levert
kleine gehandwerkte
geschenkjes en geeft,
voor degenen die zélf
willen handwerken,
„voorgewerlcte" hand
werken uit met mate
riaal erbij. C - stichting
doet dit onder meer in
hechte same7itoerking
mei de Nederlandse
Bo7id van Plattela7ids-
vrouwen en de maand-
blade7i „De Vrouw en
haar huis", en „Ons ge
zin". In het kader van
deze sa7ne7iwerki7ig
verzorgt bijvoorbeeld
de Plattéla7idsvrouwe7i-
bo7id de uitgave van
'7i serie boekjes „Voort-
bordure7i aan groot-
7noeders handwerk" '71
serie waarin een koste
lijke collectie van ste-
fcen en steekjes is ver-
za7neld.
In deze tijd waarin ook
de vrouio vaak gegre-
pen is door de alge-
meen heersende ruste
loosheid, verlicht de
stichting „Goed Hand
werk" een taak waar
mee zij zich een niet
onbela7igrijke plaats
heeft verworven temid-
den van de véle instel
lingen die zich om het
welzij7i van de vrouw
~öan ozonn)
id OZOMV
E
igenlijk waren wij met één ko
lom over „het baantje voor het
trouwen" nog lang niet uitge
praat. Want wat wij daarin zoal te
berde brachten betrof voornamelijk
de negatieve kant, en wel het in de
hand werken van de onzelfstandig
heid.
En dat negatieve element vindt voor
al zijn oorzaak in het woord zelf:
„baantje" bedoelt iets minderwaar
digs, in tegenstelling tot „beroep"
waaraan een idee van degelijkheid en
volwaardigheid verbonden is, des te
meer omdat de klank alleen al de ge
dachte aan „roeping" ermee verbindt.
Een heroep is een wél voorbereide,
door een stevig fundament van theo
retische en praktische scholing gedra
gen werkkring, waarin men met al
leen met ere maar ook met voldoe
ning en uit een zekere innerlijke
noodzaak de eigen aanleg en talenten
uitleeft.
Wie dus een beroep kiest is op zich
zelf al druk bezig een volwassen
mens te worden, want juist een wer
kelijk beroep stelt eisen, vaak stren
ge eisen, waaraan men alleen kan
voldoen indien men bereid is door dik
en dun vol te houden en met ge
duchte inspanning alle obstakels te
overwinnen.
c-0—
Vandaar ook het krenkende van
de officiële dooddoener, dat een
huisvrouw „zonder beroep" in de
maatschappij staat. Ieder die in de
zen haar werk ernstig neemt weet
maar al te goed dat hiervoor wel de
gelijk een behoorlijke aanleg, een
degelijke scholing en zelfs een dage
lijkse herscholing nodig zijn.
In onze tijd, die haast iedere dag
met nieuwe stoffen en nieuwe appa
raten op de markt komt, zit een goe
de huisvrouw om de haverklap op het
bankje van de vervolgcursus. En zij
doet het graag, want zij stelt een
zekere eer in de perfectie, en „bij
blijven" is voor haar een vanzelfspre
kende eis.
J
MAAK BABY'S UITZET COMPLEET
MET DE HANDIGE ZWITSAL BABYSET
NEDERLANDSE KOUSENFABRIKANT ZEGT:
„du\os op bousenm&rbt moei bestreden word
Twintig miljoen van de vijfentwintig
miljoen paren nylons die de Neder
landse vrouwen per jaar kopen, dra
gen geen fabrieksmerk. Ze hebben
wel een naam, die liet. merk van de
grossier kan zijn of een vrij handels
merk. Daardoor is het mogelijk, dat
in dezelfde zakjes van de ene' op de
andere dag kousen verpakt kunnen
zijn van verschillende kwaliteit.
Slechts vijf miljoen paren nylons,
twintig procent van het totale Ne
derlandse verbruik, dragon op de ver
pakking een fabrieksmerk. Dit zijn
meestal kousen in de duurdere prijs
klassen.
Een Nederlandse kousenfabrikant
gaat nu in de prijsklasse van 1,98
tot 2,95 vijf kwaliteiten op de
markt brengen in een eigen verpak
king, die voorzien is van fabrieks
merk en fabrieksgarantie. Het doel
ls de „chaos" op de kousenmarkt te
bestelden en de consument meer ze
kerheid te geven omtrent de kwali
teit. Het Nederlandse publiek moet
gevoeliger gemaakt worden voor het
merkartikel, zo meent men. Het moet
voorts de zekerheid hebben, dat de
naam van een kous een constante
kwaliteit dekt.
De gedachte aan een zekere or
dening in de ontelbare namen en
merken leeft reeds bij meer fa
brikanten. Tot nu toe zijn zij ech
ter niet tot een gezamenlijk vast
gestelde politiek gekomen. Op de
verpakking van de nieuwe kous
staan onder meer aangegeven de
schoenmaat-, de kousenmaat en de
maximum- en minimumlengte van
de kous. Men meent door extra
elasticiteit voor elke schoenmaat
aan één lengtemaat voldoende te
hebben.
In ons land worden per jaar gefa
briceerd 1.800.000 dozijn paar nylons,
en
we importeren 800.000 dozijn, expor
teren 500.000 en gebruiken dus zelf
2.100.000 dozijn, dat is ruim 25 mil
joen paar nylons. Dit wil zeggen, dat
de Nederlandse vrouwen tussen 15 en
74 jaar per persoon een verbruik heb
ben van 7,2 paar kousen per jaar.
Naast de gegarandeerde fabrieksmer
ken en de grossiersmerken, die zeer
goed kunnen zijn, zijn het vooral de
vrije handelsmerken die verantwoor
delijk zouden zijn voor de chaos in
deze branche.
Voor de consumenten zou bet volgens
ingewijden te wensen zijn, dat de
kousenfabrikanten de hoofden bij
elkaar staken en de mogelijkheden
gingen bestuderen tot invoering van
een etiket of garantiebewijs voor alle
kousen, die voldoen aan bepaalde ei
sen van breitechniek, elasticiteit,
kleurechtheid en andere belangrijke
punten in de fabricage.
yZanntje of beroep
Vandaar ook dat het bewust kiezen
van een beroep heel vaak een goede
voorbereiding voor het huwelijk is.
De kortzichtige algemene opinie
denkt wel juist het tegendeel, maar
wie de moeite neemt om zich heen
te kijken, zal het feit moeten toege
ven dat het merendeel van de vrou
wen, die in haar jonge jaren al heel
zeker wisten: Dét wil ik worden! en
daarvoor ook alles op alles zetten, in
de huwelijkse staat als huisvrouw
geen slecht figuur sloegen.
Het is er immers zo mee gelegen,
dat men in een ondergeschikt
baantje wel aardig kan verdie
nen en een zekere handigheid ver
werven maar men drijft toch altijd
op het initiatief van een ander. Er
behoeft bij het baantje meestal niet
gedacht of gekozen te worden: het
gaat elke dag hetzelfde boemelgan
getje langs dezelfde perrons.
Maar het beroep eist nadenken, han
delen op eigen gelegenheid, beslissin
gen nemen, tijd indelen en zo ratio
neel mogelijk werken terwijl er
bovendien een grote mate van nauw
keurigheid en plichtsbesef nodig zijn
omdat de autoriteit van een chef
ontbreekt. En hoeveel maal komt een
dergelijke combinatie van eigenschap
pen niét te pas in het bestaan van
een huisvrouw?
Een actrice moet niet alleen een rol
van buiten leren maar die ook van
detail tot detail opbouwen, en hoe
veel invloed de regisseur ook op de
gehele opvoering heeft als zij op
het toneel wordt „losgelaten" staat
zij alleen en door niemand bijgestaan
voor de verantwoordelijkheid van
haar creatie.
Zij drijft dan niet alleen op haar
scholing en routine maar moet een
beroep doen op alles wat er aan zelf
standig denkende en scheppende per
soonlijkheid in haar schuilt. En pre
cies hetzelfde zou men kunnen be
weren van de verpleegster op haar
afdeling, de onderwijzeres voor haar
klas, dc schilderes voor haar doek,
de zangeres op het podium, de se
cretaresse achter haar schrijfmaehi-
ne, de vrouwelijke arts achter haar
bureau.
—0—
W
anneer zulke vrouwen trouwen
is dat om te beginnen niet met
een zucht van verlichting, om
dat het eindelijk toch gelukt is en de
noodzaak van het baantje nu lekker
op de schouders van manlief wordt
geschoven. Maar veeleer uit een vrije
keuze die zich de tijd heeft gegund,
en de ogen open gelaten voor de ge
wichtige waarheid dat het huwelijk
dezelfde eisen stelt als het zelfgeko
zen beroep.
Zulke vrouwen beschouwen het huis
houden ook niet als een noodzakelijk
kwaad of een doel op zichzelf, maar
als een ontspanning naast het ver
moeiende beroep dat men op dezelf
de manier moet leren beheersen als
het werk dat zij uit aanleg en roe-
Ding gekozen heeft.
Waarmee ik vooral niet beweren wil,
dat elke vrouw die een beroep heeft
uitgeoefend nu ook per se een voor
treffelijke huisvrouw zal blijken
maar wel dat zij daartoe meer kan
sen meekrijgt dan het meisje dat met
een willekeurig baantje de wachttijd
tot de huwelijksdag verkort heeft.
Saskia.
Advertentie)
nTTTOs
Amerikaanse bruidsparen snijden na de
huwelijksplechtigheid hun torenhoge
bruidstaart aan. De jonge vrouw moet
haar man dan het eerste hapje taart in
de mond stoppen. Betekenis: Het toont,
wie van wie afhankelijk ls....