Voor keuze van president der
Ver. Staten gelden negen regels
WOESTIJN GEEFT SCHATTEN PRIJS
UILTJE
MODERNE TECHNIEK NOG NIET
OPGEWASSEN TEGEN IJSBERGEN
VRIJDAG 13 MAART 1909
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
23
IN THEORIE 70 MILJOEN MOGELIJKHEDEN
Maar partijconventies zien er
wel eens een over het hoofd
Volgens de jongste volkstelling zijn er in de Verenigde Staten ruim 70
miljoen mannen die voldoen aan de eisen welke de constitutie stelt aan
kandidaten voor het presidentschap. Dat wil zeggen, zij voldoen daaraan
in strikt theoretische zin. In werkelijkheid beperkt de keus van de ver
kiezingsconventies zich tot ongeveer tien miljoen mogelijkheden. Van de
groep van 70 miljoen valt circa 85 namelijk automatisch af vanwege
te hoge leeftijd, labiele gezondheid, invaliditeit of andere liandicaps die
verkiezing al bij voorbaat uitsluiten.
Als men bedenkt dat er maar één
man nodig is voor het president
schap, is men licht geneigd te
veronderstellen, dat het weinig
moeilijkheden zal geven iemand te
kiezen uit die tien miljoen.
Het komt eohter in de praktijk
er op neer, dat in de gelederen
van de Democraten en Republi
keinen tezamen niet meer dan een
handvol werkelijke kandidaten is
te vinden. Als men negen „regels
voor verkieslijkheid" toepast, is
dat overigens wel te begrijpen...
zo schrijft Sidney Hyman in de
„New-York Times".
Men kan daarbij ervan uitgaan
dat een adspirant-kandidaat Ame
rikaan van geboorte moet zijn,
mannelijk, blank, in de leeftijds
groep van 35 tot 65 jaar en ten
minste 14 jaar in de Verenigde
Staten moet hebben gewoond.
De man die heelhuids uit de „se
lectieslag" tevoorschijn komt,
maakt stellig een goede kans op
de verovering van het Witte Huis
in 1960.
Sidney Hymans „regels voor ver
kieslijkheid" komen op het volgen
de neêr:
DE REGEL VAN HET POLITIEK
TALENT. Kandidaten moeten een
grote kennis van politieke zaken heb
ben en op de een of andere wijze
deel hebben uitgemaakt van het re
geringsapparaat, bijvoorbeeld als
gouverneur van een staat, als lid van
het Congres, het kabinet, de rechter
lijke macht of als militair functiona
ris. Het bekleden van andere top
functies brandmerkt Hyman als on
voldoende.
DE REGEL VAN GOUVER
NEURS. De conventies wijzen bij
voorkeur een gouverneur van een der
49 staten aan. omdat dezen zich niet
zoals leden van het Congres reeds
telkens moeten uitspreken over za
ken van nationale en internationale
aard.
DE REGEL VAN GROTE
STATEN. Men prefereert een kandi-
kaat die uit een staat komt met een
groot aantal stemgerechtigden. In
een staat waar nu eens de ene dan
weer de andere partij aan de win
nende hand is, kan een van daar af
komstige kandidaat wellicht een gro
ter aantal stemmen winnen dan een
ander en de weegschaal in het voor
deel van zijn partij doen overslaan.
DE REGEL VAN HET NOORDE
LIJK MONOPOLIE. Sedert de Bur
geroorlog is de keus gevallen op kan
didaten uit de grote staten van het
noorden van Amerika. Dit is ten dele
toe te schrijven aan de vrees van
beide partijen om noordelijke neger
stemmers die een antipathie voor zui
delijke blanken koesteren, af te sto
ten.
DE REGEL VAN BEGRIP VOOR
VELE BELANGEN. De conventies
zullen alleen iemand aanwijzen in
wie vele groeperingen hun standpunt
kunnen zien weerspiegeld. Hij moet
derhalve een open oog hebben voor
vele economische belangen in het
land.
DE REGEL VAN HET GELUK
KIGE GEOINSLEVEN. Men stelt
aan een kandidaat de eis, dat hij
een ideaal gezinsleven heeft. Als dit
niet het geval is, moet hij althans
voor de tijd van de verkiezingscam
pagnes de schijn voor het wezen doen
doorgaan. De feiten kunnen echter
tegen de kandidaat zijn. In ieder ge
val moet hij toch voor een model
huisvader en echtgenoot kunnen
doorgaan, zelfs als dat een (tijde
lijke) her-aanknoping van diploma
tieke betrekkingen met zijn vrouw
en. gezin vereist.
DE REGEL VAN DE KLEINE
STAD. Ondanks het feit, dat de
meerderheid der Amerikanen in
grote steden woont, hebben kandida
ten uit kleine steden de voorkeur.
Kandidaten die een groot deel van
hun leven in grote steden hebben ge
werkt, zouden de belangen van de
kleine piattelandsstad over het hoofd
kunnen zien. Het gebeurt vaak, dat
kandidaten zich in allerlei bochten
wringen om zich te vereenzelvigen
met de kleine stad en het platteland.
e DE REGEL VAN DE ENGELSE
STAMBOOM. Kandidaten moeten
van Engelse afkomst zijn.
DE REGEL VAN HET PRO
TESTANTISME. De constitutie be
paalt uitdrukkelijk dat voor geen
enkel ambt in de Verenigde Staten
een godsdienstige kwalificatie zal
gelden. Toch hebben de conventies
in de regel een voorliefde voor pro
testantse kandidaten.
Vrijwel niemand
Als men de meeste van deze regels
naar de letter zou lezen, zou vrijwel
niemand voor de kandidatuur in'aan
merking komen, aldus de schrijver
in „The New York Times". Daarvoor
is het aantal van 49 gouverneurs te
klein, en slechts zeven van hen ko
men uit de grote staten.
Onderwerpt men dezen aan de „etno
logische voorwaarde" die van de
Engelse afkomst dan moet de gou
verneur van Ohio, Mike di Salle, af-
Na Rome heeft Milaan de twijfel
achtige eer de stad met de meeste
verkeersongevallen en -slachtoffers te
zijn. De politie vmi deze grote stad
heeft nu een grootscheepse actie ont
ketend voor meer verkeersveiligheid.
Een van de (aardige) vondsten is
het plaatsen van een aantal plastic
zebra's bij voetgangersoversteek
plaatsen, de z.g. „Zebra's". Het plas
tic beest draagt verschillende op
schriften, zoals vrij vertaald
„Kijk naar de Zebra".
vallen. Van de overblijvende zes zou
den de gouverneurs Brown en Law
rence, respectievelijk van Californië
en Pennsylvanië, ook al buiten be
schouwing moeten blijven, omdat zij
niet protestant zijn. Voor de overige
vier zou het dan nog de vraag zijn of
zij aan de andere regels kunnen be
antwoorden.
De weinigen die wel aan alle negen
regels voldoen, zijn gouverneur
Meyer (dem.) van New Jersey, Nel
son Rockefeller, de sterke republi
keinse troef van New York en vice-
president Richard Nixon (rep.). Tho
mas E. Dewey (rep.) en Adlai E.
Stevenson (dem.) hebben al eerder
aan de eisen voldaan en zouden dus
ook weer in aanmerking kunnen ko
men.
De reddende factor is, dat de negen
regels nooit alle tezelfdertijd streng
worden toegepast. De conventie ver
legt, afhankelijk van- de omstandig
heden, de klemtoon op een regel wel
eens minder of ziet deze zelfs over
het hoofd, want zij heeft een duide
lijk besef van de realiteit. Gesterkt
door deze wetenschap, zullen adspi-
rant-kandidaten, die weten dat zij
niet aan alle eisen voldoen, het hoofd
dan ook niet in de schoot leggen.
COACH
27 cent j
De democratisch socialistische stu
dentenvereniging Politeia heeft de Fran
se radicaal socialistische staatsman
Pierre Mendès France uitgenodigd in
Amsterdam, zo mogelijk ook elders, te
spreken. De Fransman heeft de uitnodi
ging aanvaard, maar de datum is nog
niet vastgesteld.
Generaal Floyd L. Parks, die de eer
ste Amerikaanse troepen leidde, welke
in 1945 Berlijn binnentrokken is op 63-
jarige leeftijd te Washington aan kanker
overleden.
Maart tot juni
riskante tijd
Ondanks het bestaan
van de Internationale
IJswaeht, radar en
schepen die „onzink-
baar" gemaakt zijn,
blijven de ijsbergen nog
altijd een bedreiging
voor de oceaanscheep
vaart, zo schrijft The
New York Times". Het
nieuwe Deense passa
giersschip Hans Hed-
toft, dat onlangs bij
Kaap Farewell bij de
zuidpunt van Groenland
is vergaan, zonk in een
gebied waar ijsbergen
meer voorkomen dan
schepen. De gevaar
lijkste plek ligt duizend
mijl zuidelijker, ten
zuidoosten van New
foundland. Daar komen
minder ijsbergen voor,
maar daar is de scheep
vaart drukker. Dat ge
bied wordt herhaalde
lijk bezocht door zware
mistbuien die de bergen
verscholen houden.
Gemiddeld drijven per
jaar 400 tot 500 ijsber
gen in de Noordatlan-
tische vaarroutes. In
1912 het jaar van de
ramp met de Titanic
werden er 1000 ge
zien.
Het is enkele jaren
voorgekomen dat er in
het geheel geen ijsber
gen op de vaste scheep
vaartroutes zijn waar
genomen. Ijsbergen
kunnen elke dag van
het jaar in de buurt
van schepen verschij
nen, maar tussen maart
en juni zijn zij het ge
vaarlijkst. De ijsbergen
die de scheepvaart
routes bereiken, hebben
een slijtageslag over
leefd die 2 öf 3 jaar
eerder is begonnen. Zij
ontstaan op de plaats
waar een dalgletsjer in
de zee loopt en afbrok
kelt.
De belangrijkste ge
boorteplaatsen van ijs
bergen zijn de kusten
van Groenland en het
zuidpoolland. Op Spits
bergen en op andere
noordpooleilanden ko
men er maar enkele
voor.
De oost- en westkust-
van Groenland leveren
er naar schatting beide
per jaar 7000 stuks,
van gemiddeld per stuk
1,4 miljoen ton. Het
meest prodnktieve ge
deelte van de westkust
van Groenland ligt om
streeks 70 gr. N.B. De
Jacobsgletsjer wordt
verondersteld per jaar
wel een 1350 ijsbergen
te produceren.
Als de temperatuur van
het omringende zee
water boven het vries
punt ligt, wordt er doör
de werking van de gok-
ven aan de waterlijn
van de ijsberg gevre
ten. Tenslottebreekt
het overhangende deel
af (het zogenaamde
„afkalven") en valt in
de zee met een lawaai
dat in de stilte van het
noorden mijlen ver te
horen is.
Ijsbergen zijn niet het
enige ijs op zee. Er is
veel meer drijf ijs, dat
wordt gevormd door
het bevriezen van de
zee. De noordpoolkap,
8 miljoen vierkante
mijl groot, bestaat ge
heel uit drijf ijs. Tot de
ze soort behoort ook
het ijs dat zich elke
winter ontwikkelt bij
Newfoundland. Drijfijs
houdt echter niet lang
genoeg stand tegen
dooi om in de vaste
scheepvaartroutes te
komen.
Ijsbergen bevatten, net
als de gletsjers, vele
luchtbobbels. Die ver
oorzaken het kraken
van de bergen bij het
smelten en het opbrui
sen van dranken als
een stukje gletsjerijs
erin' wordt gedaan.
Radar heeft bewezen
een betrouwbaar mid
del te zijn bij het op
sporen van boven wa
ter uitstekende bergen
in mist en donker. On
derwaterbergen zijn
echter nog altijd moei
lijk op te zoeken, voor
al in zware zeeën, om
dat door de golven ver
oorzaakte radarecho's
het beeld van de onder
waterberg verduisteren.
Reeds drie jaar lang is men bezig
met de restauratie van de Goudse
Waag. Het einde is nu echter in zicht:
De laatste verfraaiing, in de vorm
van een laagje nieuwe verf, wordt nu
aangebracht. Op de foto: een schilder
aam, het werk in het historische ge
bouw; op de achtergrond een deel
van het b&roemde stadhuis (de ach
terzijde) en de Sint Ja/nsk&rk.
Onderzoek aderverkalking
op jongere leeftijd
In Nederland is een onderzoek gaan
de om na te gaan of aderverkalking
op jongere leeftijd een gevolg is van
vetgebruik of als deficiëntieverschijn
sel moet worden bezien.
In een ziekenhuis te Voorburg heeft
een aantal artsen een twee jaar du
rend voorlopig onderzoek ingesteld
met 50 van dergelijke patiënten. Een
tweede onderzoek met een honderdtal
patiënten is thans gaande.
Dit vertelde ir B. van Dam, voorzit
ter van het Produktschap voor zui
vel, tijdens een bestuursvergadering
van dit lichaam. Hij deelde voorts
méde, dat aan oorspronkelijk vol
maakt vetloze. eetvoorschriften zeke
re hoeveelheden kaas, melk, ei, vol
korenbrood en tot 50 gram boter wor
den toegevoegd.
Onderzocht wordt of verdere toevoe
gingen van eetbare vetten mogelijk
zijn. Ofschoon de resultaten moed
gevend zijn, kan nog niet met zeker
heid worden vastgesteld of zekere
vetten aderverkalging niet bevorde
ren.
Ir. v. Dam beantwoordde hiermee een
vraag van een der bestuursleden, die
zich beklaagde over de waarschuwin
gen, die zowel tegen boter, margarine
als plantaardige oliën, worden geuit
Het betreffende onderzoek beoogt
zeer zeker niet tegenstellingen tussen
diverse soorten eetbare oliën en vet
ten te scheppen.
De ramp met de „Grandcamp"
Bemanning van Frans schip
niet bekwaam
Een rechter in de Amerikaanse stad
Houston heeft maandag in een uit
spraak gezegd, dat het Franse
vrachtschip „Grandcamp", dat in
1947 in de haven van Texas City in
de lucht vloog met als gevolg 500
doden, niet zeewaardig was. De
Franse regering, de eigenaars van
het schip en de reders kunnen geen
aanspraak maken op ontheffing of
beperking van hun aansprakelijkheid.
Deze uitspraak biedt de Verenigde
Staten de gelegenheid van de Fran
se regering en Franse scheepvaart
mensen ee~n schadeloosstelling te
eisen van 250 miljoen gulden.
Volgens de rechter zijn er niet vol
doende voorzorgen genomen om het
roken aan boord te verbieden. Ha
venarbeiders mochten roken in de
ruimen van het schip, waarin het
brandbare ammoniumnitraat werd
geladen. De ontploffing wordt toe
geschreven aan het achteloos weg
werpen van een sigaret of een lu
cifer.
De rechter achtte het schip niet
zeewaardig omdat de bemanning
niet berekend was voor haar taak.
Bij de ontploffing kwamen 500
mensen om het leven, werden
3.000 mensen gewond en werd een
derde van de haven van Texas
City verwoest.
(Van een speciale correspondent)
r\ p school, in de aardrijkskundeles was de
y-s Sahara nooit veel meer voor ons dan een
vrij zinloze gele vlek op dc kaart, waar we de
Fransen, die er mee „opgescheept" zaten, niet
om benijdden. En een tijdlang hebben vele
Fransen daar zelf ook zo over gedacht.
Dit enorme gebied, zo groot als heel Europa in
clusief niet-Aziatisch Rusland, wordt bewoond
door nauwelijks twee miljoen mensen. Men kan
hier niet eens meer spreken van bevolkings
dichtheid hoogstens daar waar de mensen
door de schaarse bronnen naar elkaar toegedre
ven worden. Velen zijn van mening, dat dit ge
bied goed is voor het nemen van atoomproeven,
maar ook voor niets anders.
Fransen dromen van een
Afrikaans industrieparadijs
In werkelijkheid is het heel anders en dit is ook wel duidelijk uit de grote
belangstelling, die men de laatste tijd voor de Sahara koestert. Er zijn
schatten ontdekt die in Frankrijk, eigenlijk in geheel Europa, groot opzien
baarden. De Sahara is niet meer de onontwikkelde tegenpool van een over-
ontwikkeld Europa, het is veeleer het laatste gebied, waar nog mogelijk
heden liggen voor pioniersarbeid en grote prestaties.
Zevenhonderd kilometer noordelijker
is de tegencolonnen gestart. Als zij el
kaar ontmoeten in die eindeloze zand
bak is de pijpleiding gereed. Iedere
collonnen kan per etmaal drie en een
halve kilometer leiding leggen. Het
doet sterk denken aan Amerika, hon
derd jaar geleden. De tijd van de
pioniers, die met hun spoorlijn het
land openlegden.
Militairen bewaken de colonnes
tegen eventuele overvallen van
Algerijnse rebellen en de pijplei
ding zelf wordt op bedreigde pun
ten aan weerszijden beschermd
door hekken, die onder stroom
staan. De pompstations staan on
der speciale bewaking.
Bron
De olievoorraad van Hassi-Massaud
bevat zeker driehonderd miljoen ton,
de schattingen gaan zelfs tot een mil
jard ton. Maar Hassi-Massaud is niet
de enige oliebron van de Sahara.
Vijfhonderd kilometer zuidoostelijk,
in de buurt van de Libysche grens,
ligt een gebied, dat van Edjélé, waar
van men de rijkdom schat óp 100 mil
joen ton. De olie is hier zo dun en
zuiver, dat zij ter plaatse, zonder
enige bewerking, als dieselolie ge-',
Hier is een voorbeeld: In een zee van
geen zand, honderden kilometers van
de geciviliseerde kust van Algerië, is
een dorp met drieduizend inwoners
uit de grond gestampt. De inrichting
van de prefabricated huizen vormt
een tegenstelling met het begrip „pio
nier". Zij zijn een voorbeeld van mo
derne doelmatigheid. Nergens man
keert de airconditioning. Alleen... in
de hypermoderne keukens staan geen
vrouwen. Voor haar is nog geen plaats
in deze voorpost.
Hassi-Massaud heet het dorp, Ara
bisch voor Gezegende Bron. Maar
geen water, dat ook al kostbaar ge
noeg kan zijn, welt hier op uit de
bodem, maar aardolie, het zwarte
goud. De huizen mogen dan gekoeld
zijn, de plaatsen waar de mannen
werken zijn dat beslist niet: in de zo
mer stijgt de temperatuur hier tot
vijftig graden in de schaduw.
Langzaam rukt van deze nederzet
ting uit een wonderlijke karavaan op
naar het noorden. Een rijdend circus
met moderne woonwagens en dieren
van staal: buldozers en traetoren in-
plaats van leeuwen en paarden, enor
me vrachtwagens inplaats van olifan
ten. Een kraan legt buis voor buis in
een greppel: de pijplijn naar de kust.
bruikt kan worden. Deze olie zal door
een pijplijn naar de Golf van Gabes in
Tunesië geleid worden.
Deze beide belangzïjkste bronnen
van de Sahara zullen in 1962 een jaar
lijkse produktie leveren van 26 mil
joen ton. Met de reeds bestaande
bronnen kan de Sahara vrijwel ge
heel Frankrijks behoefte aan aard
olie dekken. De Franse Sahara-ge-
bieden zullen dezelfde betekenis krij
gen als de rijke olie-staten in het Na
bije Oosten. De Franse schatkist zal
aanmerkelijk ontlast worden doordat
geen buitenlandse olie meer behoeft
te worden ingevoerd.
Plannen
Onder de gouden bodem van de Saha
ra liggen echter nog meer schatten
verborgen die sprookjesachtig aan
doen: ongeveer duizend miljard kubie
ke meter aardgas. Reeds spelen de
gasvoorraden van Lacq in Zuid
Frankrijk honderd miljoen kubie
ke meter een belangrijke rol in
de Franse economie. De voorraden
van de Sahara echter maken het mo
gelijk. geheel Europa in de gasleve
ring uit dit gebied te betrekken. Dit
zou echter alleen in internationaal
verband kunnen geschieden, met in
schakeling van de Europese gemeen
schappen. Het transport van het Sa-
hara-gas naar de Algerijnse kust
vormt geen probleem. Slechts het
oversteken van de Middellandse Zee
is technisch nog niet opgelost.
Er zijn hiervoor drie mogelijkheden:
een onderwater pijpleiding, het om
zetten van het gas in elektriciteit of
het vloeibaar maken van het gas, dat
dan per tanker naar Europa kan
worden getransporteerd
Zou echter het transport door een
pijpleiding mogelijk zijn, dan zou
den via een enorm distributienet
een groot aantal Europese landen
van dit goedkope gas kunnen pro
fiteren. En dit is nog maar een
klein deel van de Sahara-schatten:
er zijn in dit gebied steenkool,
ijzer, mangaan, lood, tin, koper,
wolfraam en uranium ontdekt.
Door de moderne huisvestingstech
niek waardoor de woestijn iets
van zijn verschrikking verliest,
zullen op de duur ook deze schat
ten gedolven kunnen worden.
0
zakdoeken
jDm nooit te vergeten