Russische jeugd volgt de Westerse mode en draagt nauwe broeken L U.S. STEEL NEEMT DEEL AAN ERTSONTGINNING OP N.-GUINEA DONDERDAG 26 FEBRUARI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DE „OLIFANTSPOOT" HEEFT AFGEDAAN Patrouilles van komsomols helpen bij arrestatie van „straatschenders" Sedert veertig jaar is de ideologische strijd tussen de twee werelden, de kapitalistische en de socialistische, het geliefde onderwerp van de verantwoordelijke communisten in de Sowjet-Unie. En gezien het feit dat in Rusland op veel drastischer en eenvoudiger wijze een grens ge trokken wordt tussen het goede en het slechte, de hemel en de onder wereld dan de meest stelselmatige anti-communistische geest kan ver moeden, moet men zich er niet over verwonderen dat de strijd opde meest onverwachte terreinen wordt uitgevochten. Terreinen, waarvan men in de eerste plaats zou denken dat die in elk geval buiten de ideologie liggen en dat er ruimte is voor een vrije persoonlijke keus, zoals op het gebied van de kleding, zo schrijft Michel Tatu in „Le Monde". Daar is bijvoorbeeld de kwestie hoe breed de broekspijpen moeten zijn. Het kan in de Sowjet-Unie gebeuren, dat een politiek in gesteld blad als de Komsomolskaia Prawda, liet orgaan van de jonge communisten, driekwart pagina aan dit probleem wijdt, zoals onlangs het geval was. Het probleem is niet nieuw; het heeft in de Sowjet-Unie al heel wat inkt doen vloeien. De Wester ling, die een paar dagen in Moskou doorbracht, herinnert zich door gaans de Sow jet-burger als een zware gestalte in een somber ge kleurde overjas met een slapge- rande marine-blauwe of groene hoed en vooral met een reusachti ge broek, van slecht grijs linnen, die in grote plooien naar beneden hangt op zijn rubberlaarzen of zijn schoeisel geheel bedekt. Het was de zeer beroemde „Olifantspoot", die enige jaren geleden de algeme ne regel was. Maar sedertdien hebben de „destalinisatie" de vor deringen van de lichte industrie, de uitwisseling van toeristen en het jeugdfestival hun beslag gekregen. En deze factoren hebben een niet geringe invloed op de kleding ge had. Men is ermee opgehouden de uitleg te verspreiden nis was. de nauwheid van de westerse broe ken een gevolg van de schaars te aan stoffen in de kapitalisti sche wereld waartegenover de „Olifantspoot" een teken van hoge levensstandaard zou zijn. Blikken vol argwaan Veel Sowjet-burgers, in hoofdzaak jongeren, zijn tot een elegantere stijl overgegaan en talrijke con- fectie-ateliers zijn met deze bewe ging meegegaan. Het gebeurt lang niet zelden, dat men op de trot toirs van de Gorkistraat jonge mannen en meisjes ziet wier kle ding bijna niet verschilt van die der „bonne société" van de Champs-Elysées of van Regent Street. De heer Kroesjtsjew zelf. wiens pakken tijdens de eerste conferentie te Genève de westerse fotografen zo interesseerden onopvallende, maas onberispelijke snit. Maar de vorderingen, die on- draagt op het ogenblik kleding van miskenbaar in Moskou, Leningrad of Kiew merkbaar zijn, hebben nog lang niet de afgelegen gebie den bereikt, waar de modelessen niet doordringen. Zelfs in Moskou zullen, wan neer U gekleed bent in een op vallend kostuum, met een beet je te schreeuwerige kleuren en een te nauwe broek, argwanen de blikken op U gevestigd wor den. Want de partij behoudt zich het recht voor op dit ge bied tussenbeide te komen. De principes van het individualis me, de vrijheid van spreken en van moraal, het „laat me met rust, van mijn kant laat ik dan U uw gang gaan", worden hier. waar de „collectivistische geest" regeert, formeel veroordeeld. Het is tekenend dat de kroniek schrijver van de Komsomols- kaja, terwijl hij spreekt over de breedte van de broekspijpen, de noodzaak gevoelt over het vreezaam naast elkaar leven te spreken en over de kapitalisti sche moraal en bovendien de aandacht te vestigen op de ma noeuvres van de kapitalistische ideologie, die „nu ze op het ter rein van wetenschappen en kunst zijn verslagen zich ge luidloos in onze.wereld indringt op het eerste gezicht onschulcïi- fa wegen zoekend". Maar de roniekschrijver laat zijn lezers in onzekerheid wat betreft de gewenste breedte van hun broekspijpen. De schrijver stelt zich er bij wijze van conclusie mee tevreden de twee gevaren, die men moet trach ten te vermijden, te kenmerken. De broeken in de vorm van een fluit, die de kuiten strak omspan nen, zijn niet mooi, maar kan men zeggen dat een jongeman met een broek met overdreven wijde pijpen goed gekleed gaat? Pijpen die in de wind wapperen als de zeilen van een schip. Een dergelijke kle ding doet het figuur niet beter uit komen, integendeel zij misvormt de gestalte en geeft de betrokkene een enigszins onhandig uiterlijk. Helpers van politie Hier en daar komen de patrouilles van komsomols tussenbeide. Het zijn karakteristieke instellin gen van het regime, deze patrouil les, die bestaan uit jonge mensen met een rode band om de arm. Zij doorkruisen 's avonds de openbare parken en komen op bals en bij andere vermaaksgelegenheden van de jeugd. Zonder over enige wette lijke macht te beschikken zijn ze niet alleen de helpers van de poli tie, die graag hulp verlenen bij de arrestatie van „straatschenders" en andere boosdoeners, maar zij garanderen tevens de handhaving van de „morele orde" door in ge vallen, die de justitie niet raken, maar alleen het „collectivistisch geweten", dat zij vertegenwoordi gen, pp te treden. Het spreekt van zelf dat „buitenlandse vormen van non-conformisme" de patrouilles niet ongeïnteresseerd laten en dat verscheidene van hen de opvallend westers modernistisch geklede jon gelui voor straatschenders uitma ken. Zo werden enkele klachten uit Swerdlowsk gehoord, waar kom- somol-patrouiltes een aantal „bui tenissig" geklede jongens arres teerden en kaal scheerden. In Ir- koetsk werden twee studenten, die nauwe broeken droegen, gewaar schuwd dat wanneer ze geen „nor male" broeken aantrokken van de colleges verwijderd zouden wor den. In het stadje Oulianowsk, de va derstad van Lenin, werden op een dag drie jonge arbeiders in een park door een patrouille komso mols, geholpen door de militie, gearresteerd. Toen ze in het ge bouw van de komsomols waren ge bracht werden ze daar beledigd; twee van hen werden kaal gescho ren, het overhemd van de derde werd in beslag genomen. Het mo tief luidde: dat hun broeken nau wer waren dan de norm toeliet en dat één van hen „een cowboy- hemd naar buitenlands ontwerp" droeg. Het sportieve ensemble dat hiernaast links staat ufgbeeldzou ook in de garderobe van de Nederlandse jonge vrouw uitstekend passen. Het is een ontwerp van Madeleine de Ranch die het de naam Rïfiffi13 gaf. De ■mosterdkleurige blouse heeft grote knopen en een grote puntkraag; de banen van de rok zijn afwisselend mosterdkleurig en donkerrood. De bij passende sportieve hoed heeft een hoge bol en een bescheiden randje. „Amourette" heet het vierde ensemble, dat voor de namiddag bestemd is en uit een witte linnen japon met een rood-wït geruite mantel bestaat. De hoedjes bij deze vier creaties volgen allemaal dezelfde lijn: ze hebben 'n vrij hoge bol en een bescheiden randje, dat het gezicht vriendelijk omlijst. Hiernaast links tenslotte 'n tweetal voorbeelden van de Engelse voorjaars mode. Het tweedkostuum met de enorme kraag is ontw orpen door de Lon- dense ontwerper Norman Hartnell die zijn creatie de naam „Blaze" meegaf. De kleur is helder koraalrood; de taille is nog wat hoger dan normaal aan gegeven door een brede ceintuur met knoopsluitmg. Daarnaast zien we van John Cavanagh een zomers jasje van witte wafeltjesstof zónder kraag, maar met een ceintuur, al wordt de taille dan ook niet door deze ceintuur geaccentueerd. (\\i\luurlijkl\eiil en gratie overwonnen (Van onze redactrice). Wie het nog niet heeft willen geloven, kan zich nu met eigen ogen overtuigen: voor het eerst sinds jaren hebben de toonaangevende mode-ontwerpers van Europa zich bepaald bij het natuurlijk, sil houet van de vrouw, en zich verre gehouden van alles wat zweemde naar „extra-vagance". Eén voor één kwamen ze vorige maand voor de dag met kleding die door de vrouw aanvankelijk met verwondering, vervolgens met blijde verrassing werd ontvangen: taille-, heup- en boezemlijnen bleken voor het eerst sinds lange tijd weer eens op de natuurlijke plaatsen te zit ten! Op bijstaande foto's komt dat duidelijk tot uiting. Rose taftzijde is het materiaal waaruit Nina Ricci bovenstaand luxueus cocktailensemble vervaardigdebestaande uit een bescheiden gedécol leteerde japon, en een mantel met driekwart mouw en afstaande halslijn. Vlak boven de taille is de japon gegarneerd met een sierlijke strik; men zou deze garnering nog een „verlaat buiginkje" in dé richting van de empire-lijn kunnen noemen! Linksboven een deux-pièces voor de middag, gemaakt uit kastanjebruine- en-beige wollen stof. Het kreeg de naam „Dandy", heeft een bolero-achtig jasje en een kleine liggende kraag rondom een puntige halsuitsnijding.. Rechtsboven „Fontainebleau", een voorjaarsmantel van strogele wollen stof, waarvan de capc-achtïge lijn aan de voorrijde wordt onderbroken door een grappig klein ceintuurtje. Linksonder een bizar jurkje, gemaakt van in mozaiek-patroon bedrukte zijde en daarom ook „Mosaïque" genoemd. Het japonnetje heeft een zeer brede ceintuur die, wanneer hij strak wordt aangetrokken, vanzelf de rok In de vereiste klokvorm doet vallen. Concessie omvat het eiland Waigeo en Cycloopgebergte De U.S. Steel is het grote ertsver- werkende Amerikaanse bedrijf, dat zal behoren tot de combinatie van vier maatschappijen, die de verdere exploratie en exploitatie van de nikkel- kobalt- en ijzerertsen in Ne derlands Nieuw-Guinea ter hand zal nemen, aldus vernemen wij van be voegde zijde in Den Haag. De twee Nederlandse mijnbouwmaatschap- pijen zijn de Oost-Borneo maat schappij en Muller en Co. De vierde maatschappij is een Nederlandse bankinstelling, waarvan men de naam in bevoegde kringen nog niet wilde noemen. I eiland Waigeo met omliggende eilan den en het gebied van het Cycloop- gebergte. Geen enkele vrouw, of zij houdt van een mode-verandering op zijn tijd, maar de laatste mode-seizoenen brachten ons wel wat erg veel wijzi gingen. Van „ligne-sac" naar „empire-lijn": het was een vrij grote sprong en het zijn er niet zo velen die deze sprong hebben meegemaakt. De meeste vrouwen hielden zich maar bij japonnen en pakjes waarvan de taille vaagjes was aangegeven en waarmee ze weliswaar niet hyper-mo dern, maar toch modieu^ gekleed waren. Hierboven een foto-niuntage waarin vier voorbeelden van de nieuwe mode voor lente en zomer 1959 zijn bijeengebracht. Het zijn allemaal modellen van het Parijse modehuis Manguin. Vier maatschappijen zijn iri het be zit van de rapporten, die het gouver nement van Nederlands Nieuw-Gui nea heeft opgesteld over de reeds verrichte exploratie. Dit onderzoek moet echter in zekere zin als voor lopig worden beschouwd en ver wacht wordt, dat bij verdere explo ratie door de maatschappijen zelf op diepere lagen de concentratie der ertsen groter zal blijken te zijn. In bevoegde kringen wordt voorts ver wacht, dat de verwerking der ertsen wel ter plaatse zal moeten gebeuren. Het gehalte van het nikkelerts va rieert van 1.5 tot 1.6 procent en het vervoer daarvan zou te kostbaar worden. Het zal echter nog wel jaren duren, voordat in Nederlands-Nieuw- Guinea een modern ertsverwerkende industrie in bedrijf zal zijn. Wel is het mogelijk, dat op kortere termijn ertsen in min of meer geconcentreer de vorm zullen kunnen worden ver scheept. Zoals destijds werd medegedeeld be- I treft de aangevraagde concessie het Ach ja... Nu huivert Holland. Kou, nattigheid, rilwind - actieve hand- langers van verkoudheid - zijn in de aanval. Bescherm Uzelf m< Agré-Gola van Philips-Roxane AGRE-GOIA Voorkomt verkoudheid, aandoeningen van de luchtwegen, hoest, heesheid enz. Doosje met 60 ta bletten f 0.98. PHILIPS-RQXANE - noem de naam - voor aha aektrheid Van heden af is ook de „gewone" jurk dus weer alleszins draagbaar, met naar believen een wijde of nauwe rok, een smalle of brede ceintuur, een normale of in de breedte getrokken halslijn, kortom: het kan voor de Ne derlandse wouw een „onbezorgde modezomer" worden!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5