BORINAGE
Finale schooldammen Vlissingèn
staakt - voor werk
MODERNISERING VAN DE
WILLEM RUYS" GEREED
PLAN VOOR TUNNELS ONDER
NIEUWE WATERWEG EN OUDE MAAS
ZATERDAG 21 FEBRUARI 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Ergens bij een kolenmijn hebben sta
kers e'en wagon dwars over de weg
gelegd. Men heeft niet vergeten, het
verkeerslicht in werking te stellen,
zodat de weinige automobilisten die
hier nog wisten door te dringen ge
waarschuwd worden. Voor de rest
doet men niets en kijkt.
De mijnwerkers in de borinage
HEBBEN ANGST. Vele mijnen, waar
in zij werken zullen moeten worden geslo
ten, omdat zij niet rendabel zijn. Als de poor
ten dicht gaan, vrezen de mijnwerkers dat zij
geen werk meer zullen hebben. Daarom
heerst er thans onrust in dit sombere kolen
bekken. De mijnwerkers hebben het werk
neergelegd en richtten barricaden op. Uit
protest. Ze willen in de mijnen blijven wer
ken, de mijnen, die een gevaar zijn voor hun
leven zoals de ramp in Marcïnelle heeft bewe
zen. Deze mijnwerkers zijn gehecht aan die
grauwe gebouwen en donkere kolenmassa's.
Zij willen in hun eigen straatje blijven wonen
en op tijd een glaasje wijn drinken in hun
vertrouwde kroeg. De Borains zijn gehecht
aan hun omgeving, waar de toerist zo snel
mogelijk doorheen rijdt. Zo troosteloos is de
omgeving.
Maar de Borains willen Borains
-blijven tot hun dood. Ook wil
len zij niet terugvallen in
werkloosheid, zoals voor de oorlog.
Dat willen de Borains niet en dat
willen de talrijke vreemde mijnwer
kers niet, die uit Italië, Spanje, Grie
kenland en Algerije komen. Dezen
zijn vaak na langdurige werkloos
heid in eigen land in de Borinage be
land. Als men met hen spreekt dan
komt ook bij deze vreemdelingen de
wens naar boven, dat de mijnen open
moeten blijven.
En werken in nieuwe industrieën?
„Nieuwe industrieën, och kom me
neer", zei een wat oudere mijnwer
ker, die bij een der vele barricaden
rondhing. „Ilc wil in de mijn en al
leen hier...,,
Weer anderen vertellen verhalen, van
plannen tot het vestigen van een
grote industrie door Amerikanen.
Dat ging niet door want „ze kunnen
hier geen voldoende water krijgen"
of „het water was niet goed genoeg.
En toen zijn zë naar Holland ge
gaan".
Bij het besluit dat de onrendabele
mijnen gesloten zouden moeten wor
den is een saneringsplan opgesteld.
De sluiting moet gepaard gaan met
het tot stand brengen van nieuwe wel
vaartsbronnen voor de bevolking. Bij
de oprichting van de Europese Ge
meenschap voor Kolen en Staal heeft
men met deze overschakeling reke
ning gehouden. Het verdrag bevat
een aantal paragrafen om liaar soe
pel te laten verlopen met het doel
dat er zo min mogelijk werkloos
heid ontstaat en dat de ondernemers
7,0 min mogelijk verliezen, lijden.
Er is terstond een fonds opgericht,
dat schadeloosstelling ïfioet uitbeta
len aan bedrijven, die moeten slui
ten, voorschotten moet verstrekken
voor de oprichting van nieuwe be
drijven en ondersteuning moet ver
lenen aan arbeiders, die tijdelijk
werkloos worden.
Het fonds beschikt over een kapi
taal van zulk een omvang, dat die
doeleinden inderdaad verwezenlijkt
kunnen worden. En ze worden ook
verwezenlijkt. Dat blijkt uit de cij
fers: op 1 januari 1951 telde België
156 mijn zet els, op 1 januari 1953 was
dat getal verminderd tot 143, op 1
Januari 1958 tot 120 en thans be
lief leven gaat door in de Borinage,
maar de dood ook. Tussen de delen
van een barricade door trekt een be
grafenisstoet naar de parochiekerk
van Cuesmes, een der centra van het
ttakingsgebied.
draagt het aantal 107. In acht jaar
tijds is dertig procent van alle Bel
gische mijnzetels gesloten, zonder
dat zich onrust van betekenis onder
de mijnwerkers heeft voorgedaan.
Maar telkens als er een mijn dicht
ging was er in de naaste omgeving
werkgelegenheid geschapen voor dë
arbeiders.
Na de oorlog was er in Europa een
groot gebrek aan kolen.
O";
Ook de middenstand staakte mee op
donderdag in de Borinage. Deze meu-
belhandel deelde mee, dat zoioel voor
als achter niets werd verkocht
m die reden was het al niet
verantwoord een groot aan
tal mijnen te sluiten. Met
het doel do verliezen te dekken,
die de onrendabele mijnen ople
verden werd op de Nederland
se en Duitse kolen een heffing ge
heven.
Via deze heffingen zijn 220 mil
joen Duitse mark en 17 miljoen gul
den in Belgische mijnen gepompt.
Dat is nu afgelopen. Er is een over
vloed van kolen. De produktie in
eigen land en de invoer uit het bui
tenland zijn te groot. Ook was er na
de oorlog een contract gesloten met'
j de Amerikanen voor het leveren van
I kolen. Dat was toen nodig om de
industrie gaande te houden.
De vraag naar kolen is vermin
derd, maar de Amerikanen staan
er op dat de contracten worden na
gekomen; En de kolenvoorraden sta
pelen zich niet alleen in België maar
in geheel Europa op tot ongekende
hoogte.
Er is dus alle reden om de onrenda
bele mijnen en alle verouderde mij
nen te sluiten. Dat kan alleen als, er
een plan is om in hetzelfde tempo
in de mijngebieden nieuwe fabrieken
tc stichten, opdat er geen werkloos
heid op grote schaal kan ontstaan.
Zo'n plan is er in België. Maar naar
het oordeel van E.G.K.S. is het een
ondeugdelijk plan.
En Brussel heeft te verstaan gekre
gen' dat het plan aan bepaalde voor
waarden moet voldoen wil men aan
spraken kunnen maken op uitkerin-
§en uit het fonds. De Kolen- en
taalgemeenschap heeft de indruk
gekregen dat de Duitse en Neder
landse miljoenen, die naar België
zijn overgeheveld in een bodemlozé
put zijn terechtgekomen. En men wil
nu wel eens een bodem in de put, dat
wil zeggen, men wil de waarborg.dat
de te verstrekken gelden worden ge
ïnvesteerd en niet geconsumeerd.
Of het plan inderdaad ondeugdelijk
is kunnen wij niet beoordelen. Vast
staat dat, als op 1 mei een aantal
mijnen in de Borinage wordt ge
sloten, 6500 mijnwerkers werkloos
zullen zijn. Tegen die tijd moeten er
dus nieuwe fabrieken zijn. Als die
nog niet in aanbouw zijn, dan
werkloosheid niet te vermijden.
Amerikaanse en ook Neder
landse ondernemers zijn be
reid in de Belgische mijnge
bieden bedrijven op te richten als
het Belgische bedrijfsleven te kort
mocht schieten. Vast staat ook
dat de goede mijnen elders in
België zeker terstond een 4000
mijnwerkers uit dë Borinage zou
den kunnen en willen overnemen.
Men wil ook graag van de Itali
aanse mijnwerkers af, die nu bij
duizenden in België werken. In
feite hebben de Italianen dus
meer reden om te jammeren dan
de Borains...
Hoe dan ook, het is een ingewikkel
de kwestie, die niet binnen 24 uur
is op te lossen. Het is mogelijk dat
men in het verleden te weinig heeft
gedaan om het kwaad van onrenda
bele mijnen te saneren, zon
der dat de arbeiders onrustig werden
en op de barricaden gingen staan...
BenGoerion: Ook geschil
Israël-Arabieren oplossen
De Israëlische premier Ben Goerion
heeft vrijdag op een persconferentie
gezegd dat de Verenigde Naties de
oplossing voor het Cyprische vraag
stuk als wegwijzer voor een oplos
sing van het Arabisch-Israëlische ge
schil zouden moeten beschouwen.
Duidelijk was zijns inziens aange
toond dat geschillen goed door recht
streeks onderhandelen kunnen wor
den opgelost.
Wat hem aanging was hij nog steeds
bereid Nasser op elk gewenst tijdstip
te ontmoeten. Met verontwaardiging
wees hij de aantijgingen van de hand
dat de huidige golf van immigranten
voor Israëlisch expansionisme zou
dienen. Gevraagd waarom Roemenië
vele Roemeense Joden laat emigreren
antwoordde d^ premier te vermoeden
dat de reden een menselijkeachter
grond heeft gezien het feit dat vele
Roemeense Joden omstreeks 1940
naar Palestina kwamen en Israël
herhaaldelijk verzocht heeft om her
eniging van de gezinnen en families
(vrijdag zijn 800 Roemeense Joden
uit Napels naar Israël vertrokken).
Overval met plundering
in Belgisch Kongo
Belgische militairen hebben donder
dag de plaats Ngoefoe, 100 km. ten
westen van Leopoldstad, bezet, na
dat daar bureaus van de overheids
diensten waren overvallen en geplun
derd door aanhangers van een reli
gieuze sekte. Er is ook een rooms-ka-
tholieke kapel geplunderd.
De betogers hebben verklaard dat zij
in het vervolg alleen maar met een
inheemse missionaris te maken wil
len hebben en dan nog op voorwaar
de dat deze zich onthoudt van gods
dienstige plechtigheden.
SILHOUET EN INTERIEUR GEWIJZIGD
v>
Ruimte voor 350
passagiers méér
(Van onze speciale verslaggever)
De herboren Willem Ruys, liet vlag-
geschip van de Rotterdamsche Lloyd
is gisteravond voorzichtig het. groot
ste bomvdok van Wilton Feijehoord
te Schiedam uitgevaren. Na een ver
bouwing die op de kop af vijf maan
den duurde kon het schip precies op
tijd weer aan de Lloyd worden over
gedragen. Deze 23.300 tonner, die vijf
maanden geleden nog een 21.000 ton
ner was zal op 25 februari voor een
driedaagse proefvaart zee kiezen met
800 gasten aan boord, en op zeven
maart zijn eerste van een serie re
gelmatige tochten rond de wereld met
1300 passagiers beginnen.
In vijf maanden tijds is de passa-
giersaceommodatie uitgebreid met eir
ca 350 plaatsen, zodat er nu hut-,
zit- en ontspanningsruimte is geko
men voor 1200 1300 passagiers in
eerste en tourklasse. Maar bovendien
werden de schoorstenen een paar me
ter verhoogd, werden er op de bodem
van het schip vier hulpmotoren ver
vangen, werden er stabilisatie-vinnen
aangebracht, werd het hele schip
voorzien van 'n airconditioning-instal
latie, waarvoor liefst 41 fan-kamers
moesten worden ingericht, werden er
nieuwe dekken gemaakt nieuwe zwem
baden, de bestaande wasserij ver
plaatst en aanzienlijk uitgebreid,
nieuwe proviandruimen, linnenkamers
en bagageruimen gecreëerd, ja, werd
er zoveel aan de Ruys vertimmerd,
gewijzigd en vernieuwd, dat maar
weinigen van de duizenden mensen
die de afgelopen tien jaar een reis
van of naar Indonesië meemaakten,
er de „oude" Ruys nog in zullen her
kennen. De verbouwing van de Wil
lem Ruys. die volgens zeggen meer
dan 20 miljoen gulden heeft gekost
zes miljoen meer dan de bouwsom,
die begroot was toen het schip vlak
voor de oorlog bij de N.V. Koninklij
ke Maatschappij De Schelde in Vlis-
singen op stapel werd gezet is het
uiterlijk symptoom van de koersver
andering, waartoe de Rotterdamsche
Lloyd zo goed als de Maatschappij
Nederland in Amsterdam, na de oor
log gedwongen is door het groten
deels wegvallen van het passagiers-
verkeer tussen Nederland en Indone
sië.
Het schip heeft, zoals bekend, deze
modernisering ondergaan voor de
nieuwe dienst van de Rotterdamsche
Lloyd in oostwaarse richting rond de
wereld, een dienst die men vijf maal
per jaar, telkens in 63 dagen, denkt
te onderhouden.
COMITÉ OPGERICHT
In tracée van Zoomweg
(Rotterdam-Antwerpen)
Zoals reeds bekend zijn plannen ge
opperd tot het bouwen van een tun
nel onder de Nieuwe Waterweg en
een onder de Oude Maas als onderde
len van de Zoomweg (Rotterdam-
West-BrabantAntwerpen)die in
het kader van het Deltaplan is ont
worpen. Deze weg heeft ook grote be
tekenis voor Zeeland. Thans is te
Vlaardingen een comité gevormd, dat
met particulier kapitaal deze tunnels
Wil laten bouwen.
In principe is besloten tot het oprich
ten van een N.V. met een verhou
dingsgewijs klein aandelenkapitaal en
als participanten de belanghebbende
gemeenten en vertegenwoordigers
van het bedrijfsleven. Het ligt in de
bedoeling, dat het rijk te zijner tijd
de tunnels overneemt tegen de boek
waarde van dat ogenblik. Tot dat
tijdstip zou de N.V. de bevoegdheid
nioeten hebben tol te heffen.
Het comité dat is gevormd staat on
der voorzitterschap van de burge-
van Vlaardingen, mr. A.
Heusdens. Verder hebben in dit comi
té zitting: ir. J. Ernste, directeur van
Shell Pernis en het bedrijf in Vlaar
dingen, ir. J. Woltjer, directeur van
Wilton Feijenoord in Schiedam, ir.
W. den Bakker, directeur van de Eer
ste Nederlandse Kunstmestfabrïek,
de heer C. H. Buschmann, voorzitter
van de Kamer van Koophandel voor
de Benedenmaas en mr. K. P. van de
Mandele, voorzitter van de Rotter
damse Kamer van Koophandel.
De plannen zullen volgende maand
aan de regering worden voorgelegd.
De rijkswaterstaat zou er niet afwij
zend tegenover staan. De opinie van
de Rijkswaterstaat was dat het bou
wen van een tunnel onder de Nieuwe
Waterweg in het tracée van de
Zoomweg eerst omstreeks 1980 aan
de orde zou komen. Te Vlaardingen
is men van mening dat niet zolang
kan worden gewacht.
Burgemeester Van Heusdens en de
industrie betogen, dat de prognose
van de rijksinstanties door de tijd
zullen worden achterhaald vooral
omdat de brug over het Haring
vliet en de Volkerakdam zeer
waarschijnlijk tien jaar eerder
klaar zullen zijn dan het plan
(1967) aangeeft.
Onderzoek schrootfraude
wordt nog uitgebreid
Na afloop van de gisteren in Luxem
burg gehouden vergaderingvan de
commissie van de interne markt van
het Europese parlement heeft het
Nederlandse lid Korthals op een pers
conferentie enige mededelingen ge
daan met betrekking tot de schroot-
fraude, welke een belangrijk punt op
de agenda vormde.
Het Zwitserse accountantsbureau dat
zijn onderzoek heeft ingesteld over
de periode van 1 april 1954 tot 30
april 1957 zal een nog langere periode
in zijn naspeuringen betrekken.
Waar het eerste onderzoek betrek
king had op een verevening van 2,1
miljoen ton schroot, zal dit thans
worden uitgebreid tot 8,2 miljoen ton.
Het zal onder meer betrekking heb
ben op het uit de Verenigde Staten
ingevoerde schroot.
De Hoge Autoriteit heeft naar de
heer Korthals meedeelde de verte-
woordigers van alle zes landen de
Europese Gemeenschap voor Kolen
en Staal verzocht tóe te zien op
hetgeen met betrekking tot het
schroot in hun land gebeurt. De
fraude beperkt zich namelijk niet
tot Nederland, maar doet zich ook
in andere landen voor.
Foster Dulles onderging
eerste bestraling
De Amerikaanse minister van buiten
landse zaken, Foster Dulles, is vrij
dag ongeveer een minuut bestraald en
heeft de behandeling goed doorstaan,
zo heeft het Amerikaanse ministe
rie van buitenlandse zaken, gisteren
meegedeeld.
Een woordvoerder van het State De
partment verklaarde dat de behande
ling misschien drie a vier weken zal
worden voortgezet en dat Dulles in
die periode dagelijks maximaal vijf
minuten bestraald zal worden. Zoals
bekend hebben zich bij de minister
verschijnselen van kanker voorge
daan.
Andrew Berding, onderminister van
buitenlandse zaken van de Ver. Sta-
ten, speciaal belast met de behande
ling van openbare aangelegenheden,
moet twee weken rust houden.
De 57-jarige Berding, die Dulles op
bijna al zijn reizen heeft vergezeld,
heeft te hard gewerkt.
St.-Paulus-ulo en
V.G.L.O,
kampioenen
Op het moment dat deze
foto vrijdagavond in de
aula van de St. Petrus-
school in Vlissingèn werd
genomen kon nog nie
mand voorspellen wie
tien minuten later de
winnaar zou zijn van
het schooldamtoernooi
(groep oudere scholie
ren). Onder grote be
langstelling werden de
laatste partijen gespeeld,
die tenslotte de beslis
sing brachten: 1. St.
Paulu8-ulo met zes pun
ten, 2, gemeentelijke
technische school met
drie punten en 3. de rijks
h.b.s. met eveneens drie
punten. Om de tweede en
derde plaats moest wor
den geloot.
Bij de jongeren was de
beslissing reeds eerder
op de avond gevallen. De
V.G.L.O.-school ging hier
met de eer strijken na
negen punten te hebben
behaald. Verder is de
volgorde hier: 2. St. Pe-
trusschool met zeven
punten, 3. Prins Willem-
school met zes punten, 4.
Oranjeschool met twee
punten. De wethouder
van onderwijs, de heer
W. Poppe, reikte de prij
zen uit, waaronder twee
wisselbekers voor de
winnende teams in beide
groepen. De heer Poppe
richtte zich daarbij aller
eerst tot de heer L.
Goedbloed, voorzitter van
de Vlissingse damvereni
ging „Dammen is den
ken", die onbaatzuchtig
een groot deel van zijn
vrije tijd beschikbaar
stelde om de schoolcom-
petitie te leiden. Onder
het toeziend oog van de
heer Goedbloed werden
in totaal gedurende
de kerstvakantie en in de
finale gedurende de af
gelopen weken 19S0
partijen gespeeld. De
wethouder bracht de heer
Goedbloed hiervoor de
dank van het gemeente
bestuur over en verze
kerde hem, dat het ge
meentebestuur bij de
competitie 1959 alle mo
gelijke steun zal verle
nen. Vervolgens reikte
de heer Poppe de bekers
en medailles uit aan de
teamleiders. De beer
Goedbloed, die met zo
veel succes als jeugdlei
der optrad, dankte het
hoofd van de St. Petrus-
school, de heer J. F. de
Bruyne tenslotte nog
voor het welwillend be
schikbaar stellen van de
aula van zijn school.
(Foto PiC.),