BORINAGE Finale schooldammen Vlissingèn staakt - voor werk MODERNISERING VAN DE WILLEM RUYS" GEREED PLAN VOOR TUNNELS ONDER NIEUWE WATERWEG EN OUDE MAAS ZATERDAG 21 FEBRUARI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Ergens bij een kolenmijn hebben sta kers e'en wagon dwars over de weg gelegd. Men heeft niet vergeten, het verkeerslicht in werking te stellen, zodat de weinige automobilisten die hier nog wisten door te dringen ge waarschuwd worden. Voor de rest doet men niets en kijkt. De mijnwerkers in de borinage HEBBEN ANGST. Vele mijnen, waar in zij werken zullen moeten worden geslo ten, omdat zij niet rendabel zijn. Als de poor ten dicht gaan, vrezen de mijnwerkers dat zij geen werk meer zullen hebben. Daarom heerst er thans onrust in dit sombere kolen bekken. De mijnwerkers hebben het werk neergelegd en richtten barricaden op. Uit protest. Ze willen in de mijnen blijven wer ken, de mijnen, die een gevaar zijn voor hun leven zoals de ramp in Marcïnelle heeft bewe zen. Deze mijnwerkers zijn gehecht aan die grauwe gebouwen en donkere kolenmassa's. Zij willen in hun eigen straatje blijven wonen en op tijd een glaasje wijn drinken in hun vertrouwde kroeg. De Borains zijn gehecht aan hun omgeving, waar de toerist zo snel mogelijk doorheen rijdt. Zo troosteloos is de omgeving. Maar de Borains willen Borains -blijven tot hun dood. Ook wil len zij niet terugvallen in werkloosheid, zoals voor de oorlog. Dat willen de Borains niet en dat willen de talrijke vreemde mijnwer kers niet, die uit Italië, Spanje, Grie kenland en Algerije komen. Dezen zijn vaak na langdurige werkloos heid in eigen land in de Borinage be land. Als men met hen spreekt dan komt ook bij deze vreemdelingen de wens naar boven, dat de mijnen open moeten blijven. En werken in nieuwe industrieën? „Nieuwe industrieën, och kom me neer", zei een wat oudere mijnwer ker, die bij een der vele barricaden rondhing. „Ilc wil in de mijn en al leen hier...,, Weer anderen vertellen verhalen, van plannen tot het vestigen van een grote industrie door Amerikanen. Dat ging niet door want „ze kunnen hier geen voldoende water krijgen" of „het water was niet goed genoeg. En toen zijn zë naar Holland ge gaan". Bij het besluit dat de onrendabele mijnen gesloten zouden moeten wor den is een saneringsplan opgesteld. De sluiting moet gepaard gaan met het tot stand brengen van nieuwe wel vaartsbronnen voor de bevolking. Bij de oprichting van de Europese Ge meenschap voor Kolen en Staal heeft men met deze overschakeling reke ning gehouden. Het verdrag bevat een aantal paragrafen om liaar soe pel te laten verlopen met het doel dat er zo min mogelijk werkloos heid ontstaat en dat de ondernemers 7,0 min mogelijk verliezen, lijden. Er is terstond een fonds opgericht, dat schadeloosstelling ïfioet uitbeta len aan bedrijven, die moeten slui ten, voorschotten moet verstrekken voor de oprichting van nieuwe be drijven en ondersteuning moet ver lenen aan arbeiders, die tijdelijk werkloos worden. Het fonds beschikt over een kapi taal van zulk een omvang, dat die doeleinden inderdaad verwezenlijkt kunnen worden. En ze worden ook verwezenlijkt. Dat blijkt uit de cij fers: op 1 januari 1951 telde België 156 mijn zet els, op 1 januari 1953 was dat getal verminderd tot 143, op 1 Januari 1958 tot 120 en thans be lief leven gaat door in de Borinage, maar de dood ook. Tussen de delen van een barricade door trekt een be grafenisstoet naar de parochiekerk van Cuesmes, een der centra van het ttakingsgebied. draagt het aantal 107. In acht jaar tijds is dertig procent van alle Bel gische mijnzetels gesloten, zonder dat zich onrust van betekenis onder de mijnwerkers heeft voorgedaan. Maar telkens als er een mijn dicht ging was er in de naaste omgeving werkgelegenheid geschapen voor dë arbeiders. Na de oorlog was er in Europa een groot gebrek aan kolen. O"; Ook de middenstand staakte mee op donderdag in de Borinage. Deze meu- belhandel deelde mee, dat zoioel voor als achter niets werd verkocht m die reden was het al niet verantwoord een groot aan tal mijnen te sluiten. Met het doel do verliezen te dekken, die de onrendabele mijnen ople verden werd op de Nederland se en Duitse kolen een heffing ge heven. Via deze heffingen zijn 220 mil joen Duitse mark en 17 miljoen gul den in Belgische mijnen gepompt. Dat is nu afgelopen. Er is een over vloed van kolen. De produktie in eigen land en de invoer uit het bui tenland zijn te groot. Ook was er na de oorlog een contract gesloten met' j de Amerikanen voor het leveren van I kolen. Dat was toen nodig om de industrie gaande te houden. De vraag naar kolen is vermin derd, maar de Amerikanen staan er op dat de contracten worden na gekomen; En de kolenvoorraden sta pelen zich niet alleen in België maar in geheel Europa op tot ongekende hoogte. Er is dus alle reden om de onrenda bele mijnen en alle verouderde mij nen te sluiten. Dat kan alleen als, er een plan is om in hetzelfde tempo in de mijngebieden nieuwe fabrieken tc stichten, opdat er geen werkloos heid op grote schaal kan ontstaan. Zo'n plan is er in België. Maar naar het oordeel van E.G.K.S. is het een ondeugdelijk plan. En Brussel heeft te verstaan gekre gen' dat het plan aan bepaalde voor waarden moet voldoen wil men aan spraken kunnen maken op uitkerin- §en uit het fonds. De Kolen- en taalgemeenschap heeft de indruk gekregen dat de Duitse en Neder landse miljoenen, die naar België zijn overgeheveld in een bodemlozé put zijn terechtgekomen. En men wil nu wel eens een bodem in de put, dat wil zeggen, men wil de waarborg.dat de te verstrekken gelden worden ge ïnvesteerd en niet geconsumeerd. Of het plan inderdaad ondeugdelijk is kunnen wij niet beoordelen. Vast staat dat, als op 1 mei een aantal mijnen in de Borinage wordt ge sloten, 6500 mijnwerkers werkloos zullen zijn. Tegen die tijd moeten er dus nieuwe fabrieken zijn. Als die nog niet in aanbouw zijn, dan werkloosheid niet te vermijden. Amerikaanse en ook Neder landse ondernemers zijn be reid in de Belgische mijnge bieden bedrijven op te richten als het Belgische bedrijfsleven te kort mocht schieten. Vast staat ook dat de goede mijnen elders in België zeker terstond een 4000 mijnwerkers uit dë Borinage zou den kunnen en willen overnemen. Men wil ook graag van de Itali aanse mijnwerkers af, die nu bij duizenden in België werken. In feite hebben de Italianen dus meer reden om te jammeren dan de Borains... Hoe dan ook, het is een ingewikkel de kwestie, die niet binnen 24 uur is op te lossen. Het is mogelijk dat men in het verleden te weinig heeft gedaan om het kwaad van onrenda bele mijnen te saneren, zon der dat de arbeiders onrustig werden en op de barricaden gingen staan... BenGoerion: Ook geschil Israël-Arabieren oplossen De Israëlische premier Ben Goerion heeft vrijdag op een persconferentie gezegd dat de Verenigde Naties de oplossing voor het Cyprische vraag stuk als wegwijzer voor een oplos sing van het Arabisch-Israëlische ge schil zouden moeten beschouwen. Duidelijk was zijns inziens aange toond dat geschillen goed door recht streeks onderhandelen kunnen wor den opgelost. Wat hem aanging was hij nog steeds bereid Nasser op elk gewenst tijdstip te ontmoeten. Met verontwaardiging wees hij de aantijgingen van de hand dat de huidige golf van immigranten voor Israëlisch expansionisme zou dienen. Gevraagd waarom Roemenië vele Roemeense Joden laat emigreren antwoordde d^ premier te vermoeden dat de reden een menselijkeachter grond heeft gezien het feit dat vele Roemeense Joden omstreeks 1940 naar Palestina kwamen en Israël herhaaldelijk verzocht heeft om her eniging van de gezinnen en families (vrijdag zijn 800 Roemeense Joden uit Napels naar Israël vertrokken). Overval met plundering in Belgisch Kongo Belgische militairen hebben donder dag de plaats Ngoefoe, 100 km. ten westen van Leopoldstad, bezet, na dat daar bureaus van de overheids diensten waren overvallen en geplun derd door aanhangers van een reli gieuze sekte. Er is ook een rooms-ka- tholieke kapel geplunderd. De betogers hebben verklaard dat zij in het vervolg alleen maar met een inheemse missionaris te maken wil len hebben en dan nog op voorwaar de dat deze zich onthoudt van gods dienstige plechtigheden. SILHOUET EN INTERIEUR GEWIJZIGD v> Ruimte voor 350 passagiers méér (Van onze speciale verslaggever) De herboren Willem Ruys, liet vlag- geschip van de Rotterdamsche Lloyd is gisteravond voorzichtig het. groot ste bomvdok van Wilton Feijehoord te Schiedam uitgevaren. Na een ver bouwing die op de kop af vijf maan den duurde kon het schip precies op tijd weer aan de Lloyd worden over gedragen. Deze 23.300 tonner, die vijf maanden geleden nog een 21.000 ton ner was zal op 25 februari voor een driedaagse proefvaart zee kiezen met 800 gasten aan boord, en op zeven maart zijn eerste van een serie re gelmatige tochten rond de wereld met 1300 passagiers beginnen. In vijf maanden tijds is de passa- giersaceommodatie uitgebreid met eir ca 350 plaatsen, zodat er nu hut-, zit- en ontspanningsruimte is geko men voor 1200 1300 passagiers in eerste en tourklasse. Maar bovendien werden de schoorstenen een paar me ter verhoogd, werden er op de bodem van het schip vier hulpmotoren ver vangen, werden er stabilisatie-vinnen aangebracht, werd het hele schip voorzien van 'n airconditioning-instal latie, waarvoor liefst 41 fan-kamers moesten worden ingericht, werden er nieuwe dekken gemaakt nieuwe zwem baden, de bestaande wasserij ver plaatst en aanzienlijk uitgebreid, nieuwe proviandruimen, linnenkamers en bagageruimen gecreëerd, ja, werd er zoveel aan de Ruys vertimmerd, gewijzigd en vernieuwd, dat maar weinigen van de duizenden mensen die de afgelopen tien jaar een reis van of naar Indonesië meemaakten, er de „oude" Ruys nog in zullen her kennen. De verbouwing van de Wil lem Ruys. die volgens zeggen meer dan 20 miljoen gulden heeft gekost zes miljoen meer dan de bouwsom, die begroot was toen het schip vlak voor de oorlog bij de N.V. Koninklij ke Maatschappij De Schelde in Vlis- singen op stapel werd gezet is het uiterlijk symptoom van de koersver andering, waartoe de Rotterdamsche Lloyd zo goed als de Maatschappij Nederland in Amsterdam, na de oor log gedwongen is door het groten deels wegvallen van het passagiers- verkeer tussen Nederland en Indone sië. Het schip heeft, zoals bekend, deze modernisering ondergaan voor de nieuwe dienst van de Rotterdamsche Lloyd in oostwaarse richting rond de wereld, een dienst die men vijf maal per jaar, telkens in 63 dagen, denkt te onderhouden. COMITÉ OPGERICHT In tracée van Zoomweg (Rotterdam-Antwerpen) Zoals reeds bekend zijn plannen ge opperd tot het bouwen van een tun nel onder de Nieuwe Waterweg en een onder de Oude Maas als onderde len van de Zoomweg (Rotterdam- West-BrabantAntwerpen)die in het kader van het Deltaplan is ont worpen. Deze weg heeft ook grote be tekenis voor Zeeland. Thans is te Vlaardingen een comité gevormd, dat met particulier kapitaal deze tunnels Wil laten bouwen. In principe is besloten tot het oprich ten van een N.V. met een verhou dingsgewijs klein aandelenkapitaal en als participanten de belanghebbende gemeenten en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Het ligt in de bedoeling, dat het rijk te zijner tijd de tunnels overneemt tegen de boek waarde van dat ogenblik. Tot dat tijdstip zou de N.V. de bevoegdheid nioeten hebben tol te heffen. Het comité dat is gevormd staat on der voorzitterschap van de burge- van Vlaardingen, mr. A. Heusdens. Verder hebben in dit comi té zitting: ir. J. Ernste, directeur van Shell Pernis en het bedrijf in Vlaar dingen, ir. J. Woltjer, directeur van Wilton Feijenoord in Schiedam, ir. W. den Bakker, directeur van de Eer ste Nederlandse Kunstmestfabrïek, de heer C. H. Buschmann, voorzitter van de Kamer van Koophandel voor de Benedenmaas en mr. K. P. van de Mandele, voorzitter van de Rotter damse Kamer van Koophandel. De plannen zullen volgende maand aan de regering worden voorgelegd. De rijkswaterstaat zou er niet afwij zend tegenover staan. De opinie van de Rijkswaterstaat was dat het bou wen van een tunnel onder de Nieuwe Waterweg in het tracée van de Zoomweg eerst omstreeks 1980 aan de orde zou komen. Te Vlaardingen is men van mening dat niet zolang kan worden gewacht. Burgemeester Van Heusdens en de industrie betogen, dat de prognose van de rijksinstanties door de tijd zullen worden achterhaald vooral omdat de brug over het Haring vliet en de Volkerakdam zeer waarschijnlijk tien jaar eerder klaar zullen zijn dan het plan (1967) aangeeft. Onderzoek schrootfraude wordt nog uitgebreid Na afloop van de gisteren in Luxem burg gehouden vergaderingvan de commissie van de interne markt van het Europese parlement heeft het Nederlandse lid Korthals op een pers conferentie enige mededelingen ge daan met betrekking tot de schroot- fraude, welke een belangrijk punt op de agenda vormde. Het Zwitserse accountantsbureau dat zijn onderzoek heeft ingesteld over de periode van 1 april 1954 tot 30 april 1957 zal een nog langere periode in zijn naspeuringen betrekken. Waar het eerste onderzoek betrek king had op een verevening van 2,1 miljoen ton schroot, zal dit thans worden uitgebreid tot 8,2 miljoen ton. Het zal onder meer betrekking heb ben op het uit de Verenigde Staten ingevoerde schroot. De Hoge Autoriteit heeft naar de heer Korthals meedeelde de verte- woordigers van alle zes landen de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal verzocht tóe te zien op hetgeen met betrekking tot het schroot in hun land gebeurt. De fraude beperkt zich namelijk niet tot Nederland, maar doet zich ook in andere landen voor. Foster Dulles onderging eerste bestraling De Amerikaanse minister van buiten landse zaken, Foster Dulles, is vrij dag ongeveer een minuut bestraald en heeft de behandeling goed doorstaan, zo heeft het Amerikaanse ministe rie van buitenlandse zaken, gisteren meegedeeld. Een woordvoerder van het State De partment verklaarde dat de behande ling misschien drie a vier weken zal worden voortgezet en dat Dulles in die periode dagelijks maximaal vijf minuten bestraald zal worden. Zoals bekend hebben zich bij de minister verschijnselen van kanker voorge daan. Andrew Berding, onderminister van buitenlandse zaken van de Ver. Sta- ten, speciaal belast met de behande ling van openbare aangelegenheden, moet twee weken rust houden. De 57-jarige Berding, die Dulles op bijna al zijn reizen heeft vergezeld, heeft te hard gewerkt. St.-Paulus-ulo en V.G.L.O, kampioenen Op het moment dat deze foto vrijdagavond in de aula van de St. Petrus- school in Vlissingèn werd genomen kon nog nie mand voorspellen wie tien minuten later de winnaar zou zijn van het schooldamtoernooi (groep oudere scholie ren). Onder grote be langstelling werden de laatste partijen gespeeld, die tenslotte de beslis sing brachten: 1. St. Paulu8-ulo met zes pun ten, 2, gemeentelijke technische school met drie punten en 3. de rijks h.b.s. met eveneens drie punten. Om de tweede en derde plaats moest wor den geloot. Bij de jongeren was de beslissing reeds eerder op de avond gevallen. De V.G.L.O.-school ging hier met de eer strijken na negen punten te hebben behaald. Verder is de volgorde hier: 2. St. Pe- trusschool met zeven punten, 3. Prins Willem- school met zes punten, 4. Oranjeschool met twee punten. De wethouder van onderwijs, de heer W. Poppe, reikte de prij zen uit, waaronder twee wisselbekers voor de winnende teams in beide groepen. De heer Poppe richtte zich daarbij aller eerst tot de heer L. Goedbloed, voorzitter van de Vlissingse damvereni ging „Dammen is den ken", die onbaatzuchtig een groot deel van zijn vrije tijd beschikbaar stelde om de schoolcom- petitie te leiden. Onder het toeziend oog van de heer Goedbloed werden in totaal gedurende de kerstvakantie en in de finale gedurende de af gelopen weken 19S0 partijen gespeeld. De wethouder bracht de heer Goedbloed hiervoor de dank van het gemeente bestuur over en verze kerde hem, dat het ge meentebestuur bij de competitie 1959 alle mo gelijke steun zal verle nen. Vervolgens reikte de heer Poppe de bekers en medailles uit aan de teamleiders. De beer Goedbloed, die met zo veel succes als jeugdlei der optrad, dankte het hoofd van de St. Petrus- school, de heer J. F. de Bruyne tenslotte nog voor het welwillend be schikbaar stellen van de aula van zijn school. (Foto PiC.),

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 15