PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer belangrijke prijsverlaging V/aar zijn onze schepen? Noodlanding i Fiai"'''l:Tim i in de winternacht 12 PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 14 FEBRUARI 1959 AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Licht afbr Nederland 1951 (3%) 961. 95% Nederland 1948 (3%) 88% 88% Nederland 1955 (3%) 90% 90% Nederland 1947 (3%) 3 92A 92A Nederland 19S7 3 89% 89% Dollarlening 1947 3 92% 91% Investeringscert. 3 97% 97 A Nederland 1962-64 3 96% 96% Ned. Intüë 1937 3 93 A 93A 6 pet. Wontngbouwlenlng '57 111% 111% Nat. Handelsbank 146% 145 Ned. HandelmlJ. 201% 203 Aig. Kunstzijde Unie 283% 286% Berghs' en Jurgens 279 280 Calvé-Delft 472 473 Hoogovens n.r. 337 355 Ned. Kabelfabriek 337% 338 Philips 618 517% Unilever 465% 463% Wilton-Feijenoord 201 201 Kon. Petroleum Mij. 173 17050 Amsterdam Rubber 95% 96% Holland Amerika Lijn 161% 169% Kon Paketvaart 136% 135 Rotterdamse Lloyd 149 145'/« Scheepvaart Unie 142% 138% Stv. Mij. Nederland 170 167% H.V.A. 143%' 141 Deli Mij. 154 153,30 Bank van Ned. gem 4% 98% 98 Bank van Ned. gem. 0-5-10 128 Van Berkels Patent 228'/. Centrale Suiker 208 270 Kon. MIJ. De Schelde N.B. 226% 220 Intern. Nickel 90% 90% American Motors 33% 33A Anaconda 67A 66% Baltimore en Ohio 42% Bethlehem Steel 52% 61% General Motors 46% 46 Kennecott 10S'/« 102% New York Central 27 EVEN NADENKEN Horizontaal: 1. spreek; 5. onstoffe lijk, persoonlijk wezen, schim; 9. al les ziende; 11. deel; 13. bedwelmings middelen; 15 eind; 16. lofgedicht; 17. schadelijk insekt; 18. de Eerw. Heer, (Lat. afk.); 21. den lezer heil, afk.; 22. vruchtb. plaats i. d. woestijn; 23. dunne slijtplek; 24. de oudere afk.; 26. onze spoorwegen, afk.; 28. tijd perk; 30. stang in bek van rijdier; 31. dienst der Posterijen, enz.; 32. feleïdelijk langzamer, (afk. muziek); 4. akelig; 35. haring; 38. meestal; 39. bevel tegen hond. Verticaal: 1. specerij; 2. gesteldheid; 3. zangstem; 4. ter zee, afk.; 5. gij; 6. zie horizontaal 15; 7. bijnaam van Ezau; 8. deel v. e. piano; 10. half bloed; 12. republiekje in de Pyre- neëen; 14. Ital. volksvoedsel (dikke pap); 19. boom; 20. boom; 24 ent stof; 25. vleugel; 27. keel; 29. wit koorhemd; 31. edelknaap; 33. niet vast; 34. windrichting, afk.; 36. ge wicht, afk. (diamanten); 37. persoon lijk voornaamwoord. elende markt Pennsylvania 17% 16% Republic Steel 69% 68% Shell Oil Comp. 80% 78% Tide Water 22% 22% U.S. Steel 34% 34% Nat. Can. Corp. - 13A PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 89% 90% Breda 1954 85 L 84 1. Eindhoven 1954 83 82% Enschede 1954 83% Den Haag 1952 I 95% 95% Den Haag 1952 n 94% Rotterdam 1952 I 92 b. Rotterdam 1952 11 97% 98 Utrecht 1932 93% Amsterdam 1956 I 87% 87% Amsterdam 1956 n 98 98% Amsterdam 1956 m 97% 98% Amsterdam '33 (C. en A 98% 98% Dordrecht 1955 85% Alkmaar 1956 - 85% Intern, concerns Industrie Scheepvaart Banken Indon. fondsen Algemeen BE URSO VERZICHT. Dat aandelen Kon. Olie vrijdagmiddag op het Damrak lager noteerden, vergeleken bij de slotkoersen van donderdag, was voor de beurs geen verrassing. De koers voor deze aandelen paste zich volkomen aan bij die van Wallstreet, waar de olie waarden donderdag bepaald flauw in de markt lagen tengevolge van de prijsver lagingen ln Amerika, Venezuela en het Midden-Oosten van de ruwe olie. Kon. Olies werden ln Amsterdam iets boven de f 168 verhandeld en verloren zodoen de ruim 3 gulden. De aandelen lagen cir ca pariteit New York en de handel was zeer kalm. Gezien de tendentie in Wall street, hielden de overige Internationale waarden zich op het Damrak zeer goed. Er werden echter ten opzichte van don derdag kleine verliezen geleden. Unile vers waren circa 3 punten, A-K.U.'s 2 punten en aandelen Philips 1 punt la ger. De converteerbare obligaties Philips bleven prijshoudend. K-L-M. werd iets lager geadviseerd. De scheepvaartaandelen vertoonden la gere koersen. In deze sector gingen ge ruchten, dat Van Nievelt met een con verteerbare obligatielening op de markt zal komen. Van officiële zijde was hier over echter niets medegedeeld. De ge ruchten hadden een deprimerende in vloed op de koersen van de scheepvaart aandelen, die 2 tot 3 punten lager no teerden. Ook de a-s. clalmhandel K-N-S. M. hangt hier boven de markt, waar door de koers van aandelen K.N.S.M. mogelijk gedrukt kan worden. De om zetten waren ook hier niet groot Het bericht uit Djakarta, dat alle grote Nederlandse cultuurondememlngen, blij kens een mededeling van de minister van landbouw aldaar, bij besluit van de Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 10.59%—10-39%, New York 3.77%—3.77%. Montreal 3.85-3.85%. Parijs 76.9077.00, Brussel 7.64%— 7.55, Frankfort 90.22%—90.27%, Stockholm 72.90—72.95, Ztlrich 87-45%—87.50%, Milaan 60.75%- 60.80'/., Kopenhagen 64.66%-«4.71%, Oslo 52.85%—52.90%, Wenen 14.54% —14.55%, Ankara 3.77—377'/., Praag 52.84—52 94, Lissabon 13.20%—13.32'/. Indonesische regering zijn genationali seerd, was niet van invloed op de koer sen van de cultuuraandelen. De tenden tie in deze sector was lichtelijk verdeeld. De koersverschillen, vergeleken bij de slotkoersen van donderdag, waren slechts van geringe betekenis. De staatsfondsen waren door elkaar aan de vaste kant. Er was vraag van publie ke zijde. De liquidaties voor de storting op de nieuwste staatslening 1959, groot f 400 min., die maandag a.s. plaatsvindt, waren achter de rug. Verder werden aandelen Internationale Gewapend Beton een paar punten hoger geadviseerd, op het hogere dividend van 10 procent (v.J. 9 pet.). Aandelen Zwols- man en de nieuwe aandelen Pletterij Enthoven werden goed prijshoudend ge adviseerd. Prolongatie 3 procent. Aagt*dijk 10 145 m. z.x-O- v. Suez. Aagtekerk 12 te East London. Aalsdljk 12 te Mobile. Aardljk 7 te Belawan- Abbekerk 12 te Shanghai. Albireo 13 te Santos- AlblasserdJJk n. Rotterdam. Alcor 30 te Buenos Aires. Aldabl 8 te Buenos Aires. Alhenay 11 te Antwerpen- Alioth 12 te Rotterdam. Almdljk 11 240 m. n.o. v. A zo ren. Alnati 11 v. Las Palmas. Alphacca 11 te Paranagua. Amerskerk 11 te Marseille- Amstelkroon 11 220 m. z.w. v. Bermuda's. Andljk 11 n. New Orleans. Appingedijk n. Buenos Aires. Arkeldljk 8 te Belawan. Arnedijk 9 te Brownsville. Asmidlske 11 dw. v. Noord Hinder. Astrld Naess n. Aruba. Attis 11 n. Trinidad. Axeldijk 11 te Philadelphia. Ball 8 te Belawan. Boissevain 6 n. Mauritius. Boskoop 11 1320 m. z. v. Azoren. Calllsto 10 te Pepel. Cal tex Arnhem 10 466 m. o.n o, v. New York. Caltex Delft 12 n. Bahrein. Caltex Eindhoven 11 te Rastanura. Caltex the Hague 11 165 m. n. v. Socotra. Caltex Nederland n. San Francisco. Camitla 11 850 m. o.t.n. v. Bermuda's. Capricormus 7 n. Spilt. Carillo 11 n. Bremen- Castor 11 400 w. n. Azoren. Celebes 11 600 m. o. v. Ascunsion. HOOG EN LAAG WATER nap nap nap nap uur meter uur meter uur meter uur meter 15 februari Vlissingen 6.34 1.68 19.09 151 0.20 1.62 1257 154 Terneuzen 7.00 1.86 19.32 1.69 0.46 1.79 13.22 2.02 Hansweert .723 2.03 20.00 1.86 1.19 1.92 1352 2.15 Zierlkzee 7.36 1.18 20.09 1.24 1.20 1.32 13.46 1.62 Wemeldinge 8.07 1.39 20.38 1.44 1.23 1.54 1352 1.84 nap 4- nap nap nap uur meter uur meter uur meter uur meter 16, februari Vlissingen 7.24 1.49 20.06 1.33 1.04 150 13.45 1.66 Terneuzen 7.47 1.65 20.28 1.51 1.28 1.67 14.07 153 Hansweert 8.09 1.84 20.51 1.70 1.59 150 14.35 1.96 Zierikzee 8.20 1.10 21.00 1.10 2.14 1.26 14.38 1.50 Wemeldinge 9.49 1.29 21.29 1.29 2.09 1.45 14.39 1.69 Charts 10 550 m. n.o. v. Paramaribo. Colytto 12 n. Willemstad. Crania 12 Sydney. Delfshaven 7 te Port Arthur. Dlemerdijk 11 te Londen. Dinteldfjk 10 v. Los Angeles. Duivendrecht 11 35 m. o. v- Azoren. Edison 9 v. Abo. Eemdljk 9 n. Bremen. Eenhoorn 12 n. Beyrouth. Ena 11 n. Panama. Esso Amsterdam 8 n. Rotterdam. Esso Nederland 12 te Port Said. Friesland (K.R.L.) li 950 m. o n.o. n. Bermuda's. Gaasterkerk 11 bij Terneuzen t.a. Giessenkerk 13 te Yokohama. Groote Beer 11 770 m. n.o. v. Ascension. Groote Kerk 9 te Dar es Salaam. Harold 11 v. Londen n- HulL Heemskerk 12 n. Singapore. Hera 11 n. Ciudad Tunjlllo. Holendrecht 11 690 m. w.t.z. Hoogkerk 13 te Antwerpen. Houtman (K.P.M.) n. Durban. Hulst 11 te Rotterdam. Hydra 12 n. Hamburg. Ivoorkust 9 v. Lagos. Jacob Verolme 11 325 m. n.w. van Lima. Japara (K.R.L.) 8 te Port Swettenham. Jason 7 n. La Gualra. Johanca 11 n. Rouaan. Kaltnga n. Perzische Golf. Kalydon 11 n.o. m- z.w. v. Okinawa. Katelysla 10 n. Curacao. Kara 10 n. Rotterdam. Kellla 13 te,Mlrl. Kenia 11 n. Curacao. Kennemerland 5 te Porto Alegre. Khasiella 11 200 m. o n-o- v- Martinique. Kinderdijk 12 Vlisslngen gepass. Kloosterdak 10 te Tampico. Koplonella 11 500 m. z.o- v Santos. Korenia 11 270 m. n. v Mona Isle. Kosicla 11 dw n. San Miguel. Kreeft 11 235 m. z.z.w. v. Lindesness. Kryptos 12 te Sydney. Laagkerlc 12 n. Antwerpen. Laarderkerk 12 n. Abadan. Labotas 10 te Kopenhagen. Langkoeas 12 te Barcelona. Laurenskerk 11 290 m. n.o. v. Mogadiscio. Lelderkerk 11 n Rotterdam. Lekkerkerk 11 te Rotterdam. Lelykerk 6 te Londen. Le Malre 9 610 m. n.n.w. n. A'dam ell. Leopoldskerk 9 n. Damman. Leto II n. Las Palmas. Limburg 11 n. Bremen. Lindekerk 7 te Kuwelt. Lissekerk 7 te Bahrein. Loenerkerk 10 265 m- w.nw. v. Alexandrië. Lombok 8 te Lourenco Marques. Lutterkerk n. Amsterdam. Lijnbaan n- Europa. Maaskerk 11 90 m. z.w. v. Westpunt Kreta. Maetsuycker 12 n- Singapore. Malea 12 m. Balik Papan. Maron 10 te Savannah. Marcelia 12 dw. n. Goeree v. 6. Marletje Bohmer 11 n. Lelxoes. Marnelloyd 10 n. San Francisco. Mataram 11 te New Orleans. Meliskerk 6 te Basra. Mirzam-N 10 n. Rouaan. Molenkerk 12 te Tanga. Montferland 11 Wight gepass. 1097. Wonder boven wonder was noch piloot Storm, noch kapitein Mare getrof fen door het eerste onver wachte salvo. Vanuit hun schuilplaats zagen zij op gelucht toe, hoe de paral projectielen op enkele me ters afstand ontploften, zon der dat zij echter geraakt werden. „Toch moet dat mannetje snel uitgeschakeld worden", meende Arend. Hij gebaarde naar zijn vriend, dat deze op de plaats moest blijven waar hij was, terwijl hijzelf zou trachten de verdekt opge stelde schutter langs een andere weg te benaderen. Het duurde niet lang, of Arend bereikte een andere luchtsluis. Met ongeduld wachtte hij tot de cel zich met zuurstof gevuld had, toen trad hij met zijn paral in de aanslag behoedzaam de twee- de deur door. HIJ bevond zich ln een verlaten gang, die naar het binnenste van het heelal- station voerde. Vraag ook de verlaagde prljten Fiat verhoogde zijn productie, de yan de andere Fiat typen! Euromarkt verlaagde de ln*°"rechtCT |.le0„„d L»i'. Au,omobt,lb,d,,l... N V vandaar dit voordelige nieuw,I Su'dhoudmk,d. - Aie.wrd.ei T«l Moordrecht 10 Maslrah ell- gepass. Musilloyd 12 n. Penang. Mijdrecht 9 100 m. z.w- n. Kurla Murta ell. Meerkerk 13 te Vizagapatnam. Mississippi Lloyd 12 n Cristobal. Naess Commander 11 195 m. o. v. Azoren Naess Lion 12 Port Said gepass. Naess Tiger 12 n. Houston. Nias 11 te Freetown. Nieuw Amsterdam 12 n- Havannah Nijkerk 12 Singapore gepass. Oldekerk 11 v. Port Swettenham. Ommenkerk 11 te Rotterdam. Oranje 12 n. Suez. Ossendrecht 7 te Antwerpen. Ouwerkerk 10 te Antwerpen. Oranjefontein 11 v-m. te Antwerpen verw. Plancius 9 te Stockholm. Pendrecht n. Napels. Perna 12 Ras al Hadd gepass. Perregaux 10 75 m. n.o. v. Estaca Point. Polydorus 12 n. Balawan. Pr. Willem v. Oranje 11 v Antwerpen. Polyphemus 7 n New York. Randfonteln 11 te East London. Reza Si ah the Great 10 te Isle of Grain. Ridderkerk 10 te Colombo. Rijndam 12 n- Cobe. Rijnkerk 12 te Rotterdam. Ruys n Yokohama. Samarinda 12 te Assab. Sarpedon 11 160 m. n t o v FayaL Schelpwljk 11 te Port Said. Schouten n Kaapstad. Schie 11 te Hamburg. Schledijk 13 te Rotterdam. Scherpendrecht 9 30 m- n.n.w. v. Sabe. Sibajak 12 v Port Said. Slbigo 12 te Kuching. Sigli 10 n. Brisbane. Slamat 11 vertrek van de Schelde. Sloterdljk 11 te Baltimore. Slledrecht 7 n. Venetië Sommelsdijk 11 130 m. zzo. v. Kp Raco Stad Arnhem 11 v. Trondheim. Stad Rotterdam 11 140 m. n.t.w v Kaap Blanca. Statue of Liberty 11 Suez gepass. Statendam 12 n Mombasa. Stanvac Talang Akar n Sungel Gerong. Straat Bali n. Yokohama. Straat Cook n. Sydney. Straat Lombok 12 n. Port Elizabeth Straat Magelhaen 13 te Singapore. Straat Torres 8 te Colombo. Sumatra 12 n Port Swettenham. Sylvia 12 te Portsmouth. Stad Lelden 22 te Avonmouth. Tabinta 11 v. Madras. Tamo 7 te Buenos Aires. Tara 7 n. Rotterdam. Taria 10 te Pladju. Telamon 12 te Maracaiho. Tegelberg 7 111 m. o. v. Singapore Tjiluwah 11 te Hongkong. TJimenteng 10 n Semarang. Tjinegara 10 n. Yokohama. Titus n. Trinidad. TUbotas 9 te Shanghai Theobaldius 11 Mona Passage gep. Ternate 12 n. Port Said Utrecht 13 te Port Swettenham Van Heemskerk 12 t.a rede Accra. Van Spilbergen 10 n. Kobe. Van Waerwijk 10 te Yokohama. Vasum 11 Ras al Hadd gepass. Vivipara 11 30 m- o. v Aden. VI 1st U 720 m. w v. Land's End. Waal 12 n. Puerto Torres. Waterman 11 te Rotterdam. Weltevreden 10 v Belawan. Wieldrecht 12 te Puerto La Cruz- Willemstad 13 te Guadeloupe. Wltmareum 11 te Houston Woensdrecht 13 te Puerto la Cruz. Wonosari 9 te New York- Wonoglri 9 te Bahrein. Zaankerk 8 te Adelaide. Zeeland 12 te Tripoll. Zulderkerk 12 n. Brisbane. Zuiderkruis 12 n. Melbourne. (Advertentie) Advertentie I'mlirirl I Oii<lr Vat ilt'llt'XT f 7.40 per liter P ruagt t ir slijter„f IN>II<-n Itollci'iiiim illc «Inn «'-«"• 11 i-ieiiiiili i' hu-I I'm «lijlri- ri-n.'ll. LAWRENCE EARL De neus van het vliegtuig schoot naar boven alsof er met een touw aan getrokken werd. Voor de eerste maal in twee uur zag Dahl vluchtig land onder zich. Een steile helling van granieten rots, nog geen zes me ter onder hun zoemende drijvers. Een paar minuten eerder zou hij met een schok teruggeschrokken zijn. Nu deed de uitwerking van de laatste slok het gevaar minder werkelijk lij ken. Hij kon zich geen enkele dusda nige formatie ergens in de buurt van Burnt Creek voor de geest halen. Hij werd echter opgeschrikt door een luide schreeuw en zenuwachtig lachen van het meisje. Toen ze weer horizontaal vlogen, een kleine honderd meter hoger, leunde Graetorex over het middenpad en klopte haar aarzelend op de schou der. Het leek Dahl dat hij het deed om zowel zichzelf als het meisje ge rust te stellen. Ze keek echter be schaamd en mompelde een veront schuldiging. Prowse zag gelig bleek. Zijn lange, benige handen, die duide lijk zijn spanning verraadden, klem den zich om de armleuningen, zoals een patiënt in de stoel van een tand arts. Zijn knokkels glommen vanwe ge de gespannen huid. De warme gloed van de drank voe lend, dacht Dahl: „Ze zijn allemaal bang, behalve ik". Toen nam hij de laatste grote slok uit het kwart-literflesjes. Opnieuw was er buiten niets te zien dan val lende sneeuw. Het volgende ogenblik werd zijn aan dacht ruw naar voren getrokken door een onmenselijke, krampachtige gil die zijn bloed deed stollen. Hij wist dat het de motor was. Er ont stond een geschud dat hem in zijn stoel deed wankelen, en het malende, gekwelde gegier van vastlopende me talen. Dit kwam even plotseling als de eerste donderslag van een zomers onweer. Na een paar ogenblikken was er helemaal geen geluid meer Deze nieuwe stilte van de motor en de schroef bracht een eigen kille verschrikking met zich mee. Surrey sprak onpersoonlijk over zijn schouder in kort afgebroken woor den. „Riemen vastmaken". „Wat is er aan de hand?" De stem van het meisje klonk te hoog ln deze wereld van stilte. „Moeten we Dahl maakte automatisch zijn veilig heidsriem vast en probeerde deze. Niemand antwoordde op de afgebro ken vraag van het meisje. Dahl hoor de een eigenaardig geratel aan zijn linkerkant en daarna het geluid van Prowse, die overgaf; en hij was klaar om zich ironisch geamuseerd te tonen, tot de zure stank tot hem doordrong en hem afstootte. Van buitenaf kwam het vreemde gekreun van de door de vleugel veroorzaakte wind. Zo voelde men zich dus daarbij. Dahl was verbaasd, had zelfs plezier over zijn gebrek aan angst. Zó werd men zich dus bewust van de dood die hij zo lang gevreesd had. De lege veldfles lag op zijn schoot. Hij veegde hem opzettelijk op de vloer. Het zwevende vliegtuig kwam ln een kleine benedenwaartse stroming en viel een halve meter, met een uitein delijke opwaartse schok. „Zijn uw riemen allemaal vast aan gehaald?" vroeg Surrey beleefd, zich niet omdraaiend. Uit het raam turend zag Dab! plotse ling een boomtop, zo dichtbij aat hij instinctief terugdeinsde. Prowse had opgehouden met overgeven. Dahl vroeg zich af of zijn zuster Peggy in Saint John. zijn enige overgebleven familielid, spijt zou hebben of zou ze opgelucht zijn? en zonder eni ge reden die lets met de omstandig heden te maken zou kunnen hebben, herinnerde hij zich hoe prettig het laatste jaar op de universiteit ge weest was, juist voor het uitbreken van de grote oorlog. Het laatste goe de Jaar. Het was merkwaardig hoe gevoelens, meer nog dan gebeurtenis sen uit een ver verleden, in een zeer korte tijd weer herinnerd konden worden. Een van de drijvers schoof langs een tak en wierp het vliegtuig uit zijn koers. Dahl wachtte op de klap, maar de zweefvlucht ging in de nieuwe richting door, drijvend op harde windvlagen. Toch moest het spoedig voorbij zijn. Hij zou nooit meer bang zijn om de dood onder de ogen te zien. „Oh, nee!" Het klagend protest kwam van Prowse. Omdat hij het laatste ogen blik voor zichzelf wilde hebben, beet Dahl hem toe: „Hou je mond, Carl!" En Prowse gehoorzaamde. Toen, onverwacht, kwam het donke re water. Sneeuw dwarrelde neer op de oppervlakte ervan en ontelbare witte vlokken werden erin opgevan gen. De drijvers van het vliegtuig waren dichtbij, centimeters van het water. Met een zachte schok, die kwam als een anticlimax, gleden ze er overheen. Sedert het moment dat de motor knarsend tot volmaakte stilte overgegaan was, leek dit het meest onwerkelijke ogenblik van al les. Dahl was bijna opgelucht toen het water eindigde en hot geweld een aanvang nam. Het begon toen de boeg van de rechterdrijver een rots blok ontmoette en in plooien terugge slagen werd terwijl, na een dronken zwaai, de voortgaande beweging van de Norseman gedurende een ogenblik stopte. Het vliegtuig viel toen zijde ling weg, zijn gewicht hierbij op de linkervleugeltip gooiend, als een krab die probeert met een polsstok te springen. Zich schrap zettend voor de uiteinde lijke smak hoorde Dahl een schreeuw zijn eigen een ge smoorde uiting van angst; en weer zag hij, met een angstaanjagende duidelijkheid die de jaren niet hadden kunnen verdoezelen, de bloedige, ge- zichtloze vorm van de sluipschutter die bovenop hem viel, vanuit het venster van het kapotte huis in Fa- laise. Toen kwam de verwachte verbijste rende klap en verder niets. HOOFDSTUK 2. Toen het ogenblik van alles over heersende schrik voorbij was, liet Alison Dobie een huiverende zucht ontsnappen. Ze zoog de lucht naar binnen die ze dringend nodig had, want ze was aan haar lot overgela ten niet een lichaam dat volkomen futloos was en haar hersens konder op dat ogenblik nergens aan denken Dat duurde echter niet lang. Haar eerste bewuste gedachten gin gen uit naai de twee gloeiende plek ken in het vlees op haai' heupen, waar het stijve, dikke zeildoek van de veiligheidsriem tot op het been ruw ingedrukt was, zonder de huid te beschadigen. Dit werd gevolgd door een golf van absurde opluchting, niet omdat zij nog in leven was, maar door het uitstel dat ze kreeg voor de aanraking met de buitenwereld, die haar vijandig leek, omdat ze er zich zo weinig van kon herinneren. Toen werd ze doelbewust praktisch. Ze opende en sloot haar vingers om haar handen te proberen. Toen ze niet gewona bleken te zijn, deed ze pogingen om ermee aan ae gesp van de riem te morrelen tot ze vrij was om zich te hewegen. Terwijl ze nog steeds zat, strekte ze haar henen voor zich uit. Ze hadden haar nooit zo zwaar toegeschenen. Het geweld van de botsing had haar tweecuok en mantel hoog over haar heupen geschoven waardoor benen zichtbaar werden, die met een centi meter of vijf blote dij smaller toelie pen in haar ruwe, grijsbruine wollen kousen tot aan de prachtige enkels. Ze wriggelde haar voeten en tenen, zich voortdurend bewust van een on willekeurig beven. Het zich bewust worden van de dingen buiten haar eigen persoonlijke wereld, stelde ze opzettelijk uit. Een gesmoord, dof. laag geluid drong tot haar dooi Met een plotseling ge voel vj»n schaamte wierp ze alle ge dachten aan zichzelf van zich af. (wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 8