PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
belangrijke prijsverlaging
V/aar zijn onze schepen?
Noodlanding i Fiai"'''l:Tim i
in de winternacht
12
PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 14 FEBRUARI 1959
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Licht afbr
Nederland 1951 (3%)
961.
95%
Nederland 1948 (3%)
88%
88%
Nederland 1955 (3%)
90%
90%
Nederland 1947 (3%) 3
92A
92A
Nederland 19S7 3
89%
89%
Dollarlening 1947 3
92%
91%
Investeringscert. 3
97%
97 A
Nederland 1962-64 3
96%
96%
Ned. Intüë 1937 3
93 A
93A
6 pet. Wontngbouwlenlng '57
111%
111%
Nat. Handelsbank
146%
145
Ned. HandelmlJ.
201%
203
Aig. Kunstzijde Unie
283%
286%
Berghs' en Jurgens
279
280
Calvé-Delft
472
473
Hoogovens n.r.
337
355
Ned. Kabelfabriek
337%
338
Philips
618
517%
Unilever
465%
463%
Wilton-Feijenoord
201
201
Kon. Petroleum Mij.
173
17050
Amsterdam Rubber
95%
96%
Holland Amerika Lijn
161%
169%
Kon Paketvaart
136%
135
Rotterdamse Lloyd
149
145'/«
Scheepvaart Unie
142%
138%
Stv. Mij. Nederland
170
167%
H.V.A.
143%'
141
Deli Mij.
154
153,30
Bank van Ned. gem 4%
98%
98
Bank van Ned. gem. 0-5-10
128
Van Berkels Patent
228'/.
Centrale Suiker
208
270
Kon. MIJ. De Schelde N.B.
226%
220
Intern. Nickel
90%
90%
American Motors
33%
33A
Anaconda
67A
66%
Baltimore en Ohio
42%
Bethlehem Steel
52%
61%
General Motors
46%
46
Kennecott
10S'/«
102%
New York Central
27
EVEN NADENKEN
Horizontaal: 1. spreek; 5. onstoffe
lijk, persoonlijk wezen, schim; 9. al
les ziende; 11. deel; 13. bedwelmings
middelen; 15 eind; 16. lofgedicht; 17.
schadelijk insekt; 18. de Eerw. Heer,
(Lat. afk.); 21. den lezer heil, afk.;
22. vruchtb. plaats i. d. woestijn; 23.
dunne slijtplek; 24. de oudere afk.;
26. onze spoorwegen, afk.; 28. tijd
perk; 30. stang in bek van rijdier;
31. dienst der Posterijen, enz.; 32.
feleïdelijk langzamer, (afk. muziek);
4. akelig; 35. haring; 38. meestal;
39. bevel tegen hond.
Verticaal: 1. specerij; 2. gesteldheid;
3. zangstem; 4. ter zee, afk.; 5. gij;
6. zie horizontaal 15; 7. bijnaam van
Ezau; 8. deel v. e. piano; 10. half
bloed; 12. republiekje in de Pyre-
neëen; 14. Ital. volksvoedsel (dikke
pap); 19. boom; 20. boom; 24 ent
stof; 25. vleugel; 27. keel; 29. wit
koorhemd; 31. edelknaap; 33. niet
vast; 34. windrichting, afk.; 36. ge
wicht, afk. (diamanten); 37. persoon
lijk voornaamwoord.
elende markt
Pennsylvania
17%
16%
Republic Steel
69%
68%
Shell Oil Comp.
80%
78%
Tide Water
22%
22%
U.S. Steel
34%
34%
Nat. Can. Corp.
-
13A
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951
89%
90%
Breda 1954
85 L
84 1.
Eindhoven 1954
83
82%
Enschede 1954
83%
Den Haag 1952 I
95%
95%
Den Haag 1952 n
94%
Rotterdam 1952 I
92 b.
Rotterdam 1952 11
97%
98
Utrecht 1932
93%
Amsterdam 1956 I
87%
87%
Amsterdam 1956 n
98
98%
Amsterdam 1956 m
97%
98%
Amsterdam '33 (C. en A
98%
98%
Dordrecht 1955
85%
Alkmaar 1956
-
85%
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
BE URSO VERZICHT.
Dat aandelen Kon. Olie vrijdagmiddag op
het Damrak lager noteerden, vergeleken
bij de slotkoersen van donderdag, was
voor de beurs geen verrassing. De koers
voor deze aandelen paste zich volkomen
aan bij die van Wallstreet, waar de olie
waarden donderdag bepaald flauw in de
markt lagen tengevolge van de prijsver
lagingen ln Amerika, Venezuela en het
Midden-Oosten van de ruwe olie. Kon.
Olies werden ln Amsterdam iets boven
de f 168 verhandeld en verloren zodoen
de ruim 3 gulden. De aandelen lagen cir
ca pariteit New York en de handel was
zeer kalm. Gezien de tendentie in Wall
street, hielden de overige Internationale
waarden zich op het Damrak zeer goed.
Er werden echter ten opzichte van don
derdag kleine verliezen geleden. Unile
vers waren circa 3 punten, A-K.U.'s 2
punten en aandelen Philips 1 punt la
ger. De converteerbare obligaties Philips
bleven prijshoudend. K-L-M. werd iets
lager geadviseerd.
De scheepvaartaandelen vertoonden la
gere koersen. In deze sector gingen ge
ruchten, dat Van Nievelt met een con
verteerbare obligatielening op de markt
zal komen. Van officiële zijde was hier
over echter niets medegedeeld. De ge
ruchten hadden een deprimerende in
vloed op de koersen van de scheepvaart
aandelen, die 2 tot 3 punten lager no
teerden. Ook de a-s. clalmhandel K-N-S.
M. hangt hier boven de markt, waar
door de koers van aandelen K.N.S.M.
mogelijk gedrukt kan worden. De om
zetten waren ook hier niet groot
Het bericht uit Djakarta, dat alle grote
Nederlandse cultuurondememlngen, blij
kens een mededeling van de minister
van landbouw aldaar, bij besluit van de
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.59%—10-39%, New York
3.77%—3.77%. Montreal 3.85-3.85%.
Parijs 76.9077.00, Brussel 7.64%—
7.55, Frankfort 90.22%—90.27%,
Stockholm 72.90—72.95, Ztlrich
87-45%—87.50%, Milaan 60.75%-
60.80'/., Kopenhagen 64.66%-«4.71%,
Oslo 52.85%—52.90%, Wenen 14.54%
—14.55%, Ankara 3.77—377'/., Praag
52.84—52 94, Lissabon 13.20%—13.32'/.
Indonesische regering zijn genationali
seerd, was niet van invloed op de koer
sen van de cultuuraandelen. De tenden
tie in deze sector was lichtelijk verdeeld.
De koersverschillen, vergeleken bij de
slotkoersen van donderdag, waren slechts
van geringe betekenis.
De staatsfondsen waren door elkaar aan
de vaste kant. Er was vraag van publie
ke zijde. De liquidaties voor de storting
op de nieuwste staatslening 1959, groot
f 400 min., die maandag a.s. plaatsvindt,
waren achter de rug.
Verder werden aandelen Internationale
Gewapend Beton een paar punten hoger
geadviseerd, op het hogere dividend van
10 procent (v.J. 9 pet.). Aandelen Zwols-
man en de nieuwe aandelen Pletterij
Enthoven werden goed prijshoudend ge
adviseerd.
Prolongatie 3 procent.
Aagt*dijk 10 145 m. z.x-O- v. Suez.
Aagtekerk 12 te East London.
Aalsdljk 12 te Mobile.
Aardljk 7 te Belawan-
Abbekerk 12 te Shanghai.
Albireo 13 te Santos-
AlblasserdJJk n. Rotterdam.
Alcor 30 te Buenos Aires.
Aldabl 8 te Buenos Aires.
Alhenay 11 te Antwerpen-
Alioth 12 te Rotterdam.
Almdljk 11 240 m. n.o. v. A zo ren.
Alnati 11 v. Las Palmas.
Alphacca 11 te Paranagua.
Amerskerk 11 te Marseille-
Amstelkroon 11 220 m. z.w. v. Bermuda's.
Andljk 11 n. New Orleans.
Appingedijk n. Buenos Aires.
Arkeldljk 8 te Belawan.
Arnedijk 9 te Brownsville.
Asmidlske 11 dw. v. Noord Hinder.
Astrld Naess n. Aruba.
Attis 11 n. Trinidad.
Axeldijk 11 te Philadelphia.
Ball 8 te Belawan.
Boissevain 6 n. Mauritius.
Boskoop 11 1320 m. z. v. Azoren.
Calllsto 10 te Pepel.
Cal tex Arnhem 10 466 m. o.n o, v. New
York.
Caltex Delft 12 n. Bahrein.
Caltex Eindhoven 11 te Rastanura.
Caltex the Hague 11 165 m. n. v. Socotra.
Caltex Nederland n. San Francisco.
Camitla 11 850 m. o.t.n. v. Bermuda's.
Capricormus 7 n. Spilt.
Carillo 11 n. Bremen-
Castor 11 400 w. n. Azoren.
Celebes 11 600 m. o. v. Ascunsion.
HOOG EN LAAG WATER
nap
nap
nap
nap
uur
meter
uur
meter
uur
meter
uur meter
15 februari
Vlissingen
6.34
1.68
19.09
151
0.20
1.62
1257
154
Terneuzen
7.00
1.86
19.32
1.69
0.46
1.79
13.22
2.02
Hansweert
.723
2.03
20.00
1.86
1.19
1.92
1352
2.15
Zierlkzee
7.36
1.18
20.09
1.24
1.20
1.32
13.46
1.62
Wemeldinge
8.07
1.39
20.38
1.44
1.23
1.54
1352
1.84
nap
4-
nap
nap
nap
uur
meter
uur
meter
uur
meter
uur meter
16, februari
Vlissingen
7.24
1.49
20.06
1.33
1.04
150
13.45
1.66
Terneuzen
7.47
1.65
20.28
1.51
1.28
1.67
14.07
153
Hansweert
8.09
1.84
20.51
1.70
1.59
150
14.35
1.96
Zierikzee
8.20
1.10
21.00
1.10
2.14
1.26
14.38
1.50
Wemeldinge
9.49
1.29
21.29
1.29
2.09
1.45
14.39
1.69
Charts 10 550 m. n.o. v. Paramaribo.
Colytto 12 n. Willemstad.
Crania 12 Sydney.
Delfshaven 7 te Port Arthur.
Dlemerdijk 11 te Londen.
Dinteldfjk 10 v. Los Angeles.
Duivendrecht 11 35 m. o. v- Azoren.
Edison 9 v. Abo.
Eemdljk 9 n. Bremen.
Eenhoorn 12 n. Beyrouth.
Ena 11 n. Panama.
Esso Amsterdam 8 n. Rotterdam.
Esso Nederland 12 te Port Said.
Friesland (K.R.L.) li 950 m. o n.o. n.
Bermuda's.
Gaasterkerk 11 bij Terneuzen t.a.
Giessenkerk 13 te Yokohama.
Groote Beer 11 770 m. n.o. v. Ascension.
Groote Kerk 9 te Dar es Salaam.
Harold 11 v. Londen n- HulL
Heemskerk 12 n. Singapore.
Hera 11 n. Ciudad Tunjlllo.
Holendrecht 11 690 m. w.t.z.
Hoogkerk 13 te Antwerpen.
Houtman (K.P.M.) n. Durban.
Hulst 11 te Rotterdam.
Hydra 12 n. Hamburg.
Ivoorkust 9 v. Lagos.
Jacob Verolme 11 325 m. n.w. van Lima.
Japara (K.R.L.) 8 te Port Swettenham.
Jason 7 n. La Gualra.
Johanca 11 n. Rouaan.
Kaltnga n. Perzische Golf.
Kalydon 11 n.o. m- z.w. v. Okinawa.
Katelysla 10 n. Curacao.
Kara 10 n. Rotterdam.
Kellla 13 te,Mlrl.
Kenia 11 n. Curacao.
Kennemerland 5 te Porto Alegre.
Khasiella 11 200 m. o n-o- v- Martinique.
Kinderdijk 12 Vlisslngen gepass.
Kloosterdak 10 te Tampico.
Koplonella 11 500 m. z.o- v Santos.
Korenia 11 270 m. n. v Mona Isle.
Kosicla 11 dw n. San Miguel.
Kreeft 11 235 m. z.z.w. v. Lindesness.
Kryptos 12 te Sydney.
Laagkerlc 12 n. Antwerpen.
Laarderkerk 12 n. Abadan.
Labotas 10 te Kopenhagen.
Langkoeas 12 te Barcelona.
Laurenskerk 11 290 m. n.o. v. Mogadiscio.
Lelderkerk 11 n Rotterdam.
Lekkerkerk 11 te Rotterdam.
Lelykerk 6 te Londen.
Le Malre 9 610 m. n.n.w. n. A'dam ell.
Leopoldskerk 9 n. Damman.
Leto II n. Las Palmas.
Limburg 11 n. Bremen.
Lindekerk 7 te Kuwelt.
Lissekerk 7 te Bahrein.
Loenerkerk 10 265 m- w.nw. v.
Alexandrië.
Lombok 8 te Lourenco Marques.
Lutterkerk n. Amsterdam.
Lijnbaan n- Europa.
Maaskerk 11 90 m. z.w. v. Westpunt
Kreta.
Maetsuycker 12 n- Singapore.
Malea 12 m. Balik Papan.
Maron 10 te Savannah.
Marcelia 12 dw. n. Goeree v. 6.
Marletje Bohmer 11 n. Lelxoes.
Marnelloyd 10 n. San Francisco.
Mataram 11 te New Orleans.
Meliskerk 6 te Basra.
Mirzam-N 10 n. Rouaan.
Molenkerk 12 te Tanga.
Montferland 11 Wight gepass.
1097. Wonder boven wonder
was noch piloot Storm,
noch kapitein Mare getrof
fen door het eerste onver
wachte salvo. Vanuit hun
schuilplaats zagen zij op
gelucht toe, hoe de paral
projectielen op enkele me
ters afstand ontploften, zon
der dat zij echter geraakt
werden. „Toch moet dat
mannetje snel uitgeschakeld
worden", meende Arend.
Hij gebaarde naar zijn
vriend, dat deze op de
plaats moest blijven waar
hij was, terwijl hijzelf zou
trachten de verdekt opge
stelde schutter langs een
andere weg te benaderen.
Het duurde niet lang, of
Arend bereikte een andere
luchtsluis. Met ongeduld
wachtte hij tot de cel zich
met zuurstof gevuld had, toen trad hij met
zijn paral in de aanslag behoedzaam de twee-
de deur door. HIJ bevond zich ln een verlaten
gang, die naar het binnenste van het heelal-
station voerde.
Vraag ook de verlaagde prljten
Fiat verhoogde zijn productie, de yan de andere Fiat typen!
Euromarkt verlaagde de ln*°"rechtCT |.le0„„d L»i'. Au,omobt,lb,d,,l... N V
vandaar dit voordelige nieuw,I Su'dhoudmk,d. - Aie.wrd.ei T«l
Moordrecht 10 Maslrah ell- gepass.
Musilloyd 12 n. Penang.
Mijdrecht 9 100 m. z.w- n. Kurla Murta
ell.
Meerkerk 13 te Vizagapatnam.
Mississippi Lloyd 12 n Cristobal.
Naess Commander 11 195 m. o. v. Azoren
Naess Lion 12 Port Said gepass.
Naess Tiger 12 n. Houston.
Nias 11 te Freetown.
Nieuw Amsterdam 12 n- Havannah
Nijkerk 12 Singapore gepass.
Oldekerk 11 v. Port Swettenham.
Ommenkerk 11 te Rotterdam.
Oranje 12 n. Suez.
Ossendrecht 7 te Antwerpen.
Ouwerkerk 10 te Antwerpen.
Oranjefontein 11 v-m. te Antwerpen
verw.
Plancius 9 te Stockholm.
Pendrecht n. Napels.
Perna 12 Ras al Hadd gepass.
Perregaux 10 75 m. n.o. v. Estaca Point.
Polydorus 12 n. Balawan.
Pr. Willem v. Oranje 11 v Antwerpen.
Polyphemus 7 n New York.
Randfonteln 11 te East London.
Reza Si ah the Great 10 te Isle of Grain.
Ridderkerk 10 te Colombo.
Rijndam 12 n- Cobe.
Rijnkerk 12 te Rotterdam.
Ruys n Yokohama.
Samarinda 12 te Assab.
Sarpedon 11 160 m. n t o v FayaL
Schelpwljk 11 te Port Said.
Schouten n Kaapstad.
Schie 11 te Hamburg.
Schledijk 13 te Rotterdam.
Scherpendrecht 9 30 m- n.n.w. v. Sabe.
Sibajak 12 v Port Said.
Slbigo 12 te Kuching.
Sigli 10 n. Brisbane.
Slamat 11 vertrek van de Schelde.
Sloterdljk 11 te Baltimore.
Slledrecht 7 n. Venetië
Sommelsdijk 11 130 m. zzo. v. Kp Raco
Stad Arnhem 11 v. Trondheim.
Stad Rotterdam 11 140 m. n.t.w v Kaap
Blanca.
Statue of Liberty 11 Suez gepass.
Statendam 12 n Mombasa.
Stanvac Talang Akar n Sungel Gerong.
Straat Bali n. Yokohama.
Straat Cook n. Sydney.
Straat Lombok 12 n. Port Elizabeth
Straat Magelhaen 13 te Singapore.
Straat Torres 8 te Colombo.
Sumatra 12 n Port Swettenham.
Sylvia 12 te Portsmouth.
Stad Lelden 22 te Avonmouth.
Tabinta 11 v. Madras.
Tamo 7 te Buenos Aires.
Tara 7 n. Rotterdam.
Taria 10 te Pladju.
Telamon 12 te Maracaiho.
Tegelberg 7 111 m. o. v. Singapore
Tjiluwah 11 te Hongkong.
TJimenteng 10 n Semarang.
Tjinegara 10 n. Yokohama.
Titus n. Trinidad.
TUbotas 9 te Shanghai
Theobaldius 11 Mona Passage gep.
Ternate 12 n. Port Said
Utrecht 13 te Port Swettenham
Van Heemskerk 12 t.a rede Accra.
Van Spilbergen 10 n. Kobe.
Van Waerwijk 10 te Yokohama.
Vasum 11 Ras al Hadd gepass.
Vivipara 11 30 m- o. v Aden.
VI 1st U 720 m. w v. Land's End.
Waal 12 n. Puerto Torres.
Waterman 11 te Rotterdam.
Weltevreden 10 v Belawan.
Wieldrecht 12 te Puerto La Cruz-
Willemstad 13 te Guadeloupe.
Wltmareum 11 te Houston
Woensdrecht 13 te Puerto la Cruz.
Wonosari 9 te New York-
Wonoglri 9 te Bahrein.
Zaankerk 8 te Adelaide.
Zeeland 12 te Tripoll.
Zulderkerk 12 n. Brisbane.
Zuiderkruis 12 n. Melbourne.
(Advertentie)
Advertentie
I'mlirirl I
Oii<lr Vat ilt'llt'XT
f 7.40 per liter
P ruagt t ir slijter„f
IN>II<-n Itollci'iiiim
illc «Inn «'-«"• 11 i-ieiiiiili i' hu-I
I'm «lijlri- ri-n.'ll.
LAWRENCE EARL
De neus van het vliegtuig schoot
naar boven alsof er met een touw
aan getrokken werd. Voor de eerste
maal in twee uur zag Dahl vluchtig
land onder zich. Een steile helling
van granieten rots, nog geen zes me
ter onder hun zoemende drijvers.
Een paar minuten eerder zou hij met
een schok teruggeschrokken zijn. Nu
deed de uitwerking van de laatste
slok het gevaar minder werkelijk lij
ken. Hij kon zich geen enkele dusda
nige formatie ergens in de buurt van
Burnt Creek voor de geest halen.
Hij werd echter opgeschrikt door
een luide schreeuw en zenuwachtig
lachen van het meisje.
Toen ze weer horizontaal vlogen, een
kleine honderd meter hoger, leunde
Graetorex over het middenpad en
klopte haar aarzelend op de schou
der. Het leek Dahl dat hij het deed
om zowel zichzelf als het meisje ge
rust te stellen. Ze keek echter be
schaamd en mompelde een veront
schuldiging. Prowse zag gelig bleek.
Zijn lange, benige handen, die duide
lijk zijn spanning verraadden, klem
den zich om de armleuningen, zoals
een patiënt in de stoel van een tand
arts. Zijn knokkels glommen vanwe
ge de gespannen huid.
De warme gloed van de drank voe
lend, dacht Dahl: „Ze zijn allemaal
bang, behalve ik".
Toen nam hij de laatste grote slok
uit het kwart-literflesjes. Opnieuw
was er buiten niets te zien dan val
lende sneeuw.
Het volgende ogenblik werd zijn aan
dacht ruw naar voren getrokken
door een onmenselijke, krampachtige
gil die zijn bloed deed stollen. Hij
wist dat het de motor was. Er ont
stond een geschud dat hem in zijn
stoel deed wankelen, en het malende,
gekwelde gegier van vastlopende me
talen. Dit kwam even plotseling als
de eerste donderslag van een zomers
onweer. Na een paar ogenblikken
was er helemaal geen geluid meer
Deze nieuwe stilte van de motor en
de schroef bracht een eigen kille
verschrikking met zich mee.
Surrey sprak onpersoonlijk over zijn
schouder in kort afgebroken woor
den. „Riemen vastmaken".
„Wat is er aan de hand?" De stem
van het meisje klonk te hoog ln deze
wereld van stilte. „Moeten we
Dahl maakte automatisch zijn veilig
heidsriem vast en probeerde deze.
Niemand antwoordde op de afgebro
ken vraag van het meisje. Dahl hoor
de een eigenaardig geratel aan zijn
linkerkant en daarna het geluid van
Prowse, die overgaf; en hij was
klaar om zich ironisch geamuseerd
te tonen, tot de zure stank tot hem
doordrong en hem afstootte. Van
buitenaf kwam het vreemde gekreun
van de door de vleugel veroorzaakte
wind.
Zo voelde men zich dus daarbij. Dahl
was verbaasd, had zelfs plezier over
zijn gebrek aan angst.
Zó werd men zich dus bewust van de
dood die hij zo lang gevreesd had. De
lege veldfles lag op zijn schoot. Hij
veegde hem opzettelijk op de vloer.
Het zwevende vliegtuig kwam ln een
kleine benedenwaartse stroming en
viel een halve meter, met een uitein
delijke opwaartse schok.
„Zijn uw riemen allemaal vast aan
gehaald?" vroeg Surrey beleefd, zich
niet omdraaiend.
Uit het raam turend zag Dab! plotse
ling een boomtop, zo dichtbij aat hij
instinctief terugdeinsde. Prowse had
opgehouden met overgeven. Dahl
vroeg zich af of zijn zuster Peggy in
Saint John. zijn enige overgebleven
familielid, spijt zou hebben of zou
ze opgelucht zijn? en zonder eni
ge reden die lets met de omstandig
heden te maken zou kunnen hebben,
herinnerde hij zich hoe prettig het
laatste jaar op de universiteit ge
weest was, juist voor het uitbreken
van de grote oorlog. Het laatste goe
de Jaar. Het was merkwaardig hoe
gevoelens, meer nog dan gebeurtenis
sen uit een ver verleden, in een zeer
korte tijd weer herinnerd konden
worden.
Een van de drijvers schoof langs een
tak en wierp het vliegtuig uit zijn
koers. Dahl wachtte op de klap, maar
de zweefvlucht ging in de nieuwe
richting door, drijvend op harde
windvlagen. Toch moest het spoedig
voorbij zijn. Hij zou nooit meer bang
zijn om de dood onder de ogen te
zien.
„Oh, nee!"
Het klagend protest kwam van
Prowse. Omdat hij het laatste ogen
blik voor zichzelf wilde hebben, beet
Dahl hem toe: „Hou je mond, Carl!"
En Prowse gehoorzaamde.
Toen, onverwacht, kwam het donke
re water. Sneeuw dwarrelde neer op
de oppervlakte ervan en ontelbare
witte vlokken werden erin opgevan
gen. De drijvers van het vliegtuig
waren dichtbij, centimeters van het
water. Met een zachte schok, die
kwam als een anticlimax, gleden ze
er overheen. Sedert het moment dat
de motor knarsend tot volmaakte
stilte overgegaan was, leek dit het
meest onwerkelijke ogenblik van al
les.
Dahl was bijna opgelucht toen het
water eindigde en hot geweld een
aanvang nam. Het begon toen de
boeg van de rechterdrijver een rots
blok ontmoette en in plooien terugge
slagen werd terwijl, na een dronken
zwaai, de voortgaande beweging van
de Norseman gedurende een ogenblik
stopte. Het vliegtuig viel toen zijde
ling weg, zijn gewicht hierbij op de
linkervleugeltip gooiend, als een krab
die probeert met een polsstok te
springen.
Zich schrap zettend voor de uiteinde
lijke smak hoorde Dahl een
schreeuw zijn eigen een ge
smoorde uiting van angst; en weer
zag hij, met een angstaanjagende
duidelijkheid die de jaren niet hadden
kunnen verdoezelen, de bloedige, ge-
zichtloze vorm van de sluipschutter
die bovenop hem viel, vanuit het
venster van het kapotte huis in Fa-
laise.
Toen kwam de verwachte verbijste
rende klap en verder niets.
HOOFDSTUK 2.
Toen het ogenblik van alles over
heersende schrik voorbij was, liet
Alison Dobie een huiverende zucht
ontsnappen. Ze zoog de lucht naar
binnen die ze dringend nodig had,
want ze was aan haar lot overgela
ten niet een lichaam dat volkomen
futloos was en haar hersens konder
op dat ogenblik nergens aan denken
Dat duurde echter niet lang.
Haar eerste bewuste gedachten gin
gen uit naai de twee gloeiende plek
ken in het vlees op haai' heupen,
waar het stijve, dikke zeildoek van
de veiligheidsriem tot op het been
ruw ingedrukt was, zonder de huid te
beschadigen. Dit werd gevolgd door
een golf van absurde opluchting, niet
omdat zij nog in leven was, maar
door het uitstel dat ze kreeg voor de
aanraking met de buitenwereld, die
haar vijandig leek, omdat ze er zich
zo weinig van kon herinneren.
Toen werd ze doelbewust praktisch.
Ze opende en sloot haar vingers om
haar handen te proberen. Toen ze
niet gewona bleken te zijn, deed ze
pogingen om ermee aan ae gesp van
de riem te morrelen tot ze vrij was
om zich te hewegen.
Terwijl ze nog steeds zat, strekte ze
haar henen voor zich uit. Ze hadden
haar nooit zo zwaar toegeschenen.
Het geweld van de botsing had haar
tweecuok en mantel hoog over haar
heupen geschoven waardoor benen
zichtbaar werden, die met een centi
meter of vijf blote dij smaller toelie
pen in haar ruwe, grijsbruine wollen
kousen tot aan de prachtige enkels.
Ze wriggelde haar voeten en tenen,
zich voortdurend bewust van een on
willekeurig beven. Het zich bewust
worden van de dingen buiten haar
eigen persoonlijke wereld, stelde ze
opzettelijk uit.
Een gesmoord, dof. laag geluid drong
tot haar dooi Met een plotseling ge
voel vj»n schaamte wierp ze alle ge
dachten aan zichzelf van zich af.
(wordt vervolgd.)