VehkcJz
bedrijfs
automobielen
Tekko Taks duikt in het verleden
Waar zijn onze schepen?
NIEUW
Noodlanding
in de winternacht
10
PROVINOIALB ZEEÜW8B COURANT
VRUDAG 13 FEBRUARI 1959
RAI
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Internationale waarden in reactie
I! febr. 12 febr. i
Nederland 1951 (3%)
92A
961.
Nederland 1948 (3%)
88%
88%
Nederland 195-5 (3%)
89%
90%
Nederland 1947 (3%) S
92 A
Nederland 1937 3
89%
89%
Dollarlening 1947 3
92»/.
92%
Investeringscert. 3
97 Ar
97%
Nederland 1962-64 3
96%
96H
Ned. Indië 1937 3
93%
93 n
6 pet. Woningbouwlening '57
U2A
111%
Nat. Handelsbank
148
146%
Ned- Handelmij.
200%
201%
Alg. Kunstzijde Unie
292%
288%
Berghs' en Jurgens
278%
279
Calvé-Delft
474
472
Hoogovens nr.
360
357
Ned. Kabelfabriek
340
337%
Philips
528%
518
Unilever
472
465%
Wilton-Feijenoord
203
201
Kon. Petroleum Mij.
175
173
Amsterdam Rubber
95%
95%
HoUand Amerika Lijn
164%
161%
Kon. Paketvaart
137'/*
1363/4
Rotterdamse Lloyd
150
149
Scheepvaart Unie
143%
142%
Stv. Mij. Nederland
172%
170
H.V.A.
144
143%
Deli Mij.
154.35
154
Bank van Ned. gem. 4%
98%
Bank van Ned. gem. 0-5-10
129
Van Berkels Patent
228%
Centrale Suiker
263
268
Kon. Mij. De Schelde N.B.
227%
226%
Intern. Nickel
91
90%
American Motors
34
33'A
Anaconda
67%
67A
Baltimore en Ohio
43%
42'/.
Bethlehem Steel
53%
52%
General Motors
47%
46%
Kennecott
104%
103%
New York Central
27
27
Pennsylvania
17%
17%
Republic Steel
70
es2/.
Shell Oil Comp.
80%
80%
Tide Water
23ft
22%
U.S. Steel
34%
34%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
89%
89'/.
Breda 1954
85 1,
Eindhoven 1954
83
Enschede 1954
83%
Den Haag 1952 I
95
Den Haag 1952 II
95%
Rotterdam 1952 H
97
97%
Utrecht 1952
93%
Amsterdam 1956 I
87%
Amsterdam 1956 H
98%
98
Amsterdam 1958 Hl
98%
97%
Amsterdam '33 (C. en
A.)
98%
98%
Dordrecht 1956
861.
85%
Alkmaar 195Ü
86%
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES.
10-2
11-2
12-2
Intern, concerns
37426
383.47
377.10
Industrie
183.57
184.44
184-52
Scheepvaart
152.58
15259
150.83
Banken
148-50
14859
149.16
In don. fondsen
117.93
12055
118.78
Algemeen
259.37
264.26
260.96
Boerderij in Middel tot
de grond toe afgebrand
(Van onze correspondent)
Door tot nu toe onopgehelderde oor
zaak Is woensdagavond de boerderij
van de heer Yinke in de buurtschap
Middel (gemeente Olst) vrijwel tot
de grond toe afgebrand. Toen de
brand ontdekt werd, stond de boerde
rij, die een met riet gedekt pannedak
had, al in lichterlaaie.
De bewoners kregen, toen de brand
ontdekt werd, nauwelijks kans om
het huis te verlaten. Een poging
werd nog gedaan om het op stal
staande vee te redden. De deeldeuren
werden opengegooid en zo kon men
nog acht koeien en vier paarden naar
buit endrijven.
Vijftien andere koeien kwamen in de
vlammen om Verder gingen verschil
lende machines, een auto en tal van
landbouwwerktuigen verloren. Ook
van de inboedel kon niets worden ge
red. De eigenaar was slechts voor
een gedeelte tegen brandschade ver
zekerd.
BEURSOVERZICHT.
De internationale waarden ondergingen
donderdagmiddag, bij zeer kalme handel,
een reactie. De slotkoersen van New
York vielen tegen en hadden een sterk
remmende invloed op de kooporders in
Amsterdam. Van grote verkopen was ook
geen sprake, doch hier en daar werd
winst genomen. Dit geringe aanbod was
voldoende om de koersen voor de in
ternationale waarden beneden de slot
koersen van de voriget dag te brengen
Aandelen Philips moesten op 518% een
verlies van circa 10 punten Incasseren.
De winst van woensdag voor deze aande
len bedroeg 25 punten. Het liet zich aan
zien, dat de handel in deze hoek be
langrijk minder was, vergeleken bij die
van woensdag. De converteerbare obli
gaties Philips moesten een viertal pun
ten prijs geven. Unilevers verloren op
467% circa 4 punten. A.K.U.'s moesten op
283 vrijwel de gehele koerswinst van de
vorige dag loslaten bij minimale om
zetten. Kon. Olies verloren bijna t 3, in
gevolge WaUstreet, doch bleven op
t 171.60 op pariteit New York. De prijs
verlaging van ruwe olie in Venezuela
door de Venezolaanse dochtermaatschap
pij van de Koninklijke/Shell groep, hield
de kopers voor de olie-waarden óp het
Damrak uit de markt. Gevreesd wordt
dat ook de ruwe olieprijs in het Midden-
Oosten zal worden verlaagd. De arbitrage
kon moeilijk tot zaken komen. Londen
had op lage prijzen wat belangstelling
voor de olie-aandelen. K.L.M. werd een
halve gulden lager geadviseerd.
Voor de scheepvaarten bestond heel
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.59%10.59%, New York
3.77%—3.77%, Montreal 3.85%—3.857/8
Parijs 76.87%—76.97%, Brussel 754%
—7.55%, Frankfort 90.23—90.28.
Stockholm 72.91—72.96, ZUrlch
87.46%—87.51%, Milaan 60.74%-
70.79%, Kopenhagen 54 67—54.72,
Oslo 52.87—52.92, Wenen 1454%—
14-55%, Praag 52.84—52.94, Lissabon
13.20%—13.22%.
wwwwvwwwwvw
weinig belangstelling en noteerden door
elkaar een puntje lager. Van de leiden
de cultures waren Amsterdam Rubbers
goed prijshoudend, Deli fractloneel ho
ger en H.V.A.'s een tikje luier. Senem-
bah onveranderd. Staatsfondsen op het
slotnlveau van woensdag.
De laatste dag van de claimhandel Mosa
bracht een adviesprijs van f 125 (f 110).
De inschrijving op de aandelenemissie
Mosa, die donderdag plaatsvond, kon als
geslaagd worden beschouwd. De eerste
noteringen nieuwe aandelen Pletterij
Enthoven en Scholten's Aardappelmeel
werden resp. op 199 en 340 geadviseerd,
tegen woensdag resp. 198 en 349 op basis
van de laatste claimwijk. Aandelen
Zwolsman werden een paar punten ho
ger geadviseerd op de nieuwe opdrach
ten Deze aandelen worden door een
groot commissiehuis getipt. Aandelen
Nederlandsehe Credietbank lagen Iets
beter in de marlet op het verhoogde di
vidend van 8 procent (v.j. 7 procent).
Prolongatie 3 procent.
HOOG EN LAAG WATER
nap
uur meter
nap
uur meter
VH «gingen
Temeuzen
Hanswee rt
5.50
6.20
6.47
Wemeldinge 7.30
1-.83
2.00
2.15
1.26
1.49
18.17
18.46
19.16
19.26
19.54
1.72
1.90
2.07
1.35
1.59
12.18
0.12
0.46
0.33
0.48
ïap nap
meter uur meter
1.99
1.88
2.02
1.38
1.61
12.46
13.17
13.03
13.10
Aagtedljk 10 145 m. z.z.o. v. Suez.
Aagtekerk 12 te East London.
Aalsdijk 12 te Mobile.
Aardijk 7 te Belawan.
Abbekerk 12 te Shanghai.
Albireo 11 te Rio de Janeiro.
Alblasserdljk n. Rotterdam.
Alcor 30 te Buenos Aires.
Aldabi 8 te Buenos Aires.
Alhena 11 te Antwerpen.
Alioth 10 dw. West Hinder.
Almdijk 10 150 m. w.n.w. v. Azoren.
Alnati 11 n. Antwerpen.
Alphacca 11 Paranagua-
Amerskerk 11 te Marseille.
Amstelkroon 10 400 m. wz.w. v.
Bermuda's.
Andijk 12 te Antwerpen verw.
Appingeaijk n. Buenos Aires.
Arkeldijk 8 te Belawan.
Arnedijk 9 te Brownsville.
Asmiddiske 11 n. Hampton Roads.
Astrid Naess 10 475 m. z.w. v. Azoren.
Attis 9 n. Carupano.
Axeldijk 11 te Philadelphia.
Bali 8 te Belawan.
Boissevain 6 n. Mauritius.
Boskoop 10 840 m. n.o. v. Barbados.
Callisto 10 te Pepel.
Caltex Arnhem 10 466 m. ,w. v. New York
Caltex Delft 10 dw. v. Ras Fartak.
Caltex Eindhoven 11 te Rastanura.
Caltex the Hague 10 420 m. z. v. Socotra-
Caltex Rotterdam 11 te Rotterdam.
Camltia 10 670 m. w.z.w. v. Fayal.
Caprlcormus 7 n. Split.
Carillo 11 n. Bremen.
Castor 10 350 m. w.n.w. v. Azoren.
Celebes n. Belra.
Charis 10 550 m. n.o. v. Paramaribo.
Cleodora n. Lourengo Marques.
Colytto 10 n. Curacao
Crani i 10 670 m. o. v. Kp. Maria v.
Bremen.
Delfshaven 7 te Port Arthur.
Diemerdïjk 11 te Londen.
Dlnteldïjk 10 v. Los Angeles.
Dulvendijk 11 n Stockholm.
Dulvendreeht U Flores gepass. n. R'dam.
Duiveland 10 n. Brussel.
Eenhoorn 10 te Avomur
Ena 5 te Guaquil.
Esso Amsterdam 8 n. Rotterdam.
Esso Nederland 12 te Port Said.
Friesland (K.R.L.) 11 te Rotterdam.
(Advertentie)
De bekende Verkade Ruyterkoek nu in een
moderne, fleurige verpakking. Prijs 29 cent,
Gebruikers van Verkade Beschuit ontvan
gen deze koek voor slechts 10 ct. bij inleve
ring van 5 koek-spaarbonnen van de be
schuitrol. Zie de bijzonderheden op de ro
RUYTERKOEK
'Verkade is royaal met honing
Gaasterkerk 11 te Antwerpen.
Giessenkerk 0 dw. v. Zuid-Korea.
Groote Beer 10 900 m. n.w. v. St.-Helena.
Groote Kerk 9 te Dar es Salaam.
Heemskerk 9 100 m. n.o. v. Massowah.
Hera 11 n. Ciudad Trujillo.
Holendreeht n. Batimore.
Hoogkerk 11 n. Antwerpen.
Houtman 11 n. Durban.
Hulst 10 Vlisslngen gepasseerd.
Hydra 9 Dover gepass.
Ivoorkust 9 v. Lagos.
Jacob Verolme 10 95 m. z.w. v. Guayaquil
Japara (K-K-L.) 8 te Port Swettenham.
Jason 7 n. La Gualra.
Johanca 10 te Hamburg.
Kabylia 10 te Holterman.
Kalinga n. Perz. Golf.
Kalydon 9 310 m. z.t.w. v. Formosa.
Katelysla 10 n. Curagao.
Kara 10 n. Rotterdam.
Kellla 10 n. Mirl.
Kenia 11 n. Curagao.
Kennemerland 6 te Porto Alegre.
Kermia 11 te Rotterdam.
Kinderdijk 7 te Antwerpen.
Kloosterdijk 10 te Tampico.
KopioneUa 10 600 m. z. v. Santos.
Korenia 10 250 m. zw. v. Bermuda's.
Kosicla 11 dw. v. San MigueL
Kreeft 10 n. Narvik.
Kryptos 12 te Ambon verw.
Laagkerk 10 te Bremen.
Laarderkerk 4 te Basra.
Labotas 10 te Kopenhagen.
Langkoeas 11 te Genua.
Laurenskerk 9 30 m. z Socotra.
Lekkerkerk 11 te Rotterdam.
Le Maire 9 610 m. n.n.w. v. A'dam ell.
Leto 12 te Las Palmas.
Liberte 4 dw. v. Kp. Flnlsterre,
Limburg 6 te Hamburg,
Lindekerk 7 te Kuweit,
Lissekerk 7 te Bahrein.
Loenerkerk 10 265 m. w-n.w. v.
Alexandrië.
Lombok 8 te Lourengo Marques.
Lijnbaan 8 te Aden.
Maetsuycker 8 620 m. z-z-o. v. Christmas
eil.
Malea 10 te Surabaja.
MarceUa 10 n. de Thames.
Marie Christine 10 n. Londen.
Mamelloyd 9 n. San Francisco.
Mataram 11 te New Orleans.
Mellskerk 4 te Basra.
Mlrzam-N 10 n. Rouaan.
Moordrecht 10 Maslrah ell. gepass.
MusiUoyd 10 480 m. w. v. Mlnikot.
Mijdrecht 9 100 m. z.w. v. Kuria eü.
Meerkerk 7 te Chitagang.
Merwe Lloyd 11 te Piraeus
Naess Commander 7 Suez gepass.
Naess Lion 12 te Port Said.
Naess Tlger 10 100 m. o.z.o. v. Bahrein.
Nias 11 te Freetown.
Nieuw Amsterdam 12 n. Havanna.
Nore 11 te Antwerpen.
Nijkerk 11 Singapore gepass. n. Aden.
Oldekerk 9 v. Penang.
Ommenkerk 11 te Rotterdam.
Oostkerk 11 te Rotterdam.
Oranje 9 v. Genua.
Ossendrecht 7 Antwerpen,
Ouwerkerk 10 Antwerpen.
Oranjefontein 11 te Antwerpen.
Perna 10 90 m. o-n.o. v. Bahrein.
Pergo 10 Amsterdam-
Perregaux 10 75 m. n.o. v. Estaca Point.
Polydorus 10 Singapore.
Pr. Willem v. Oranje 10 v. Antwerpen.
Polyphemus 7 v. Kingston n. New York
21. Daar stormde de zieden
de Ghoot reeds op hem af.
Tijd om overeind te komen
had onze vriend niet meer.
Maar net op tijd trok hij
van angst armen en benen
in, zodat hij als een schild
pad onder zijn schild kwam
te liggen. De drietand stuit
te knersend af. Geheel ver
bluft stond de blonde reus
een ogenblik te staren naar
het platte ronde ding waar
onder zijn tegenstander ver
dwenen was. Dan kwam
echter plotseling het zwaard
van onder het schild van
daan, venijnig rondmaai-
end. En onder het uoonge-
lach van het publiek, dat
opgetogen was over de stra
tegie van favoriet Taksius,
moest meneer de Ghoot snel
achteruit springen pm te
voet te kunnen blijven. Zo'n
vreemde strijdwijze had hij nog nooit meege
maakt. Daar moest snel een eind aan komen.
Onverwacht wierp hij het net snel over het
schild heen en trok met zo'n kracht terug, dat
hij Tekko het schild uit de handen rukte en
onze vriend als een armzalig hoopje mens on
beschermd op het zand bleef liggen.
KERKNIEUWS
Ds. G, A. van der Hooft
55 jaar predikant
Zaterdag 14 februari a.s. zal het vijf
envijftig jaar geleden zijn, dat ds. G.
A. van der Hooft uit Overschie werd
bevestigd als predikant in de Neder
lands Hervormde Kerk.
Ds. Van der Hooft werd op 10 juli
1876 te Terneuzen geboren. Hij be
zocht eerst het stedelijk gymnasium
te Middelburg en studeerde daarna
verder nog aan de universiteit te Ge-
nève in Zwitserland en te Montauban
Frankrijk. Op 14 februari 1904
werd hij te Domburg in het ambt be
vestigd. Op 27 augustus 1911 verwis
selde de jubilaris deze gemeente met
die van Overschie, welke hij diende
tot 30 decemberl943, toen hem na
bijna veertig volbrachte dienstjaren
op ruim zevenenzestig-jarige leeftijd
emeritaat werd verleend. Na zijn
emeritaat bleef ds. Van der Hooft
nog tot 1946 te Overschie werkzaam
als hulpprediker.
NED. HERVORMDE KERK.
Beroepen te Stavenisse: C. van den
Bergh, kand. te Delft; te Hedel: A.
Muilwijk, kand. te Ameide.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Balk: H. Gilhuis, kand.
te AmsterdarA
CHRIST. GEREF. KERKEN.
Beroepen te 's-Gravendeel: M. Vliet-
stra te Eemdijk.
GER. GEMEENTEN.
Beroepen te Veen (N.-Br.)Chr. van
Dam te Rotterdam-Z.
Randfonteln 11 East London.
Reza Sjah the Great 10 Isle of Grain.
Ridderkerk 10 Colombo.
Rijndam 10 v. N. York n- Cobh.
Rijnkerk 7 Antwerpen.
Samarinda 9 Djibouti.
Sarpedon 6 v. A'dam n Curagao.
Schelpwijk 11 te Port Said.
Schie 11 Hamburg.
Schiedijk 10 v. Antwerpen.
Scherpendrecht 9 30 m. n.n.w. v. Saba.
Stbajak 12 n. Rotterdam.
Slbigo 12 Kuching.
Slgll 10 v. Cydney n. Brisbane.
Slamat 10 v. Antwerpen n. Hamburg.
Sloterdljk 10 v. Newport News n.
Baltimore.
Sliedrecht op weg naar Venetië.
Stad Arnhem 9 v. Narvik n. Gent-
Stad Rotterdam 10 70 m. z.w. v. Kaap
Hanco.
Statue of Liberty 11 n. Bandar Mashur.
Statendam 9 v. Lourengo Marques.
Stanvac Talang Akar 9 v. Buatan n.
Sungei Gerang.
Straat Bali 10 v. .Durban n. Yokohama.
Straat Cook 10 v. Lourengo Marques.
Straat Malakka 3 B. Aires.
Straat Magelhaen 9 v. Hongkong n.
Singapore.
Straat Torres 8 Colombo.
Sumatra 8 Singapore.
Straat Madura 7 Sydney.
Twente (kustv.) 10 v. Swansea n.
Zaandam.
Tabinta 8 Madras.
Tamo 7 B. Aires.
Tankhaven 11 Sungei Perong.
Tara 7 v- B. Aires n. R'dam.
Tarla 10 Pladju.
Telamon 12 te Maracaibo.
Tegelberg 7 lil m. o. v. Singapore.
Tjiluwah 10 460 m. z.z.w. v. Hongkong.
TJimenteng 7 Mombasa.
Tjinegara 10 v. Nagoya n. Yokohama.
Tjikampek 6 Durban.
Tibia 10 180 m. o. v- Kaap San Roque.
Twin (kustv.) p. 11 Klelerlcanaal.
Ternate 9 25 m. w.z.w. v. Gibraltar.
Tjibotas 9 Shanghai.
Theobaldlus 9 280 m. z.w
Talisse 8 IJmuiden.
Utrecht 7 Singapore.
Van Heemskerk 6 Lagos.
Van Spilbergen 10 v. Hongkong n. Kobe.
Van Waerwijk 10 Yokohama.
Vasum n. Portland.
Vlvipara II n. Mena al Ahmadi.
Vllst 9 240 m. w. v. Land's End.
Waal p. 10 Finisterre.
Waterman 11 te Rotterdam.
Weltevreden 10 v. Belawan.
Westland 12 te Buenos Aires.
Wieldrecht 12 n. Puerto la Cruz verw.
Wltmarsum 11 Houston.
Woensdrecht 10 300 m. n. v. Dominica.
Wonosari 9 New York.
Wonogiri 9 Bahrein.
Zaankerk 12 n. Aden.
Zeeland 12 te Tripolis.
Zulderkerk 10 v. Sydney n. Newcastle
N.S.W.
v. St.-Michaels
FtilllLLKTON
DOOR
LAWRENCE EARL
De wind sloeg met wilde vlagen te
gen de grote spanwijdte van de vleu
gels, waarbij de Norseman iedere
keer naar boven gegooid werd. Er
was weinig kans op afzondering in
het kleine vliegtuig en Dahl was in
staat om Surrey's gevecht tegen de
storm aan te voelen, hoewel hij dit
niet zien kon. Vaak wanneer de vlie
ger met de roeren compenseerde
voor een stijgwind. verdween de
winddruk onverwacht met een kwaad
aardige verraderlijkheid. Dan dook
het vliegtuig naar beneden, te plotse-
ling. Het meisje keek voortdurend
over het middenpad naar Greatorex
om geruststelling, maar hij was ver
vuld van zijn eigen twijfel en Dahl
zag hem over zijn linkerarm wrij
ven, waar deze buiten de armleuning
uitstak. Prowse leunde stijf naar vo
ren in zijn stoel, terwijl hij te snel
aan een klein sigaartje trok, zodat
het leek of het wegsmolt.
Na een buitengewoon zware remous-
stoot zag Dahl Burd zich bezorgd
naar Surrey overbuigen, alsof hij op
het punt stond iets te zeggen. De
vlieger keerde zich met een glimlach
naar hem toe en gaf hem een vlug,
vertrouwenwekkend knipoogje. Toch
moest hij geweten hebben dat het niet
de eerste keer zou zijn dat in dit ver
laten land een vliegtuig door een on
verwachte draaiing van de wind en
slechter worden van het weer ver van
zijn gegiste koerslijn gedreven was.
Veel vroeger, terwijl hij in Engeland
op de invasie wachtte, had Dam een
aantal mannen met Surrey's oplei
ding en R.A.F.-achtergrond ontmoet.
Ze waren volkomen verschillend van
anderen die hij in Canada of de Ver
enigde Staten ontmoet had. Ze had
den hem in sommige opzichten dom
geschenen, bijzonder ontvankelijk in
andere en vastbesloten om het be
staan van vrees te negeren. „Je kunt
ie niet laten gaan, weet je", scheen
hun steevaste houding ten opzichte
van het leven te zijn; en er bestond
een aanvulling op hun code, die voor
zag in een klein achterdeurtje voor
het menselijke element. Als de angst
kwam, ongevraagd, moest deze ver
borgen gehouden worden. Mischien
was dit de reden van Surrey's knip
oogje.
De vingers van Greatorex bewogen
zich op en neer terwijl hij opnieuw
zijn arm wreef. Dahl kende het ge
voel van prikkende spelden en naal
den dat erdoor ging, dat Greatorex
het leven zuur maakte vanwege de
angst om zijn hart. Greatorex had
het recht niet om in zijn conditie
lange terreintochten te riskeren, zelfs
al was dit een excuus om weg te zijn
uit een ongelukkig tehuis. Er beston
den weinig geheimen in het leven van
een man, die niet vroeg of laat te
voorschijn kwamen gedurende de
lange avonden van tocht-kameraad-
schap en door het in elkaar passen
van de impulsieve vertrouwelijke uit
latingen van Greatorex, had Dahl
zich een tamelijk uitgebreid beeld ge
vormd van het innerlijk van de man
die zijn chef was. In de loop der ja
ren was Greatorex steeds verder ver
wijderd geraakt van zijn vrouw, die
volgens zijn verhalen geworden was
tot een vrouw die overvloeide van me
delijden met zichzelf en leefde in een
wereld van smart om verloren
jeugd, om een lang geleden opgege
ven ambitie om op het concertpodium
piano te spelen, om de tijden dat zij
gedurende de afwezigheid van Grea
torex alleen was, zonder vrienden.
Misschien dat een kind. heel in het
begin, hun de eerste stappen op de
weg naar geluk had kunnen wijzen,
maar het kind was nooit geboren.
Dahl wist niet en hij twijfelde
eraan of Greatorex het wist óf het
voornamelijk hierdoor was, dat Amy
Greatorex opgehouden had de ziel
van het bestaan van haar man te
zijn, maar dit was een even waar
schijnlijke oorzaak als elke andere.
Als ze een dochter hadden gehad, zou
deze dezelfde leeftiid kunnen hebben
als Alison Dobie, dacht Dahl en
plotseling doemde de vage herinne
ring die hem eerder ontsnapt was, op.
Greatorex had Prowse en Dahl de
dag ervoor ingelicht over de komst
van het meisje. Het was een teveel
aan whisky dat zijn geheugen bene
veld had.
Met een opwelling van hernieuwde
belangstelling verplaatste hij zijn
aandacht weer naar haar, om te pro
beren het beeld vóór hem in over
eenstemming te brengen met wat over
haar verleden verteld was.
Haar koperkleurig haar, nog steeds
wat verwaaid, was ouderwets lang
en krulde vrij over haar schouders.
Dahl dacht dat hij nu wist wat er
verkeerd was aan haar kleding, een
saai, onpersoonlijk mantelpakje van
Harris tweed, zware bruine rijgschoe
nen en de driekwart lange, bruine
mantel. Ze waren het resultaat
lukrake inkopen per post, veel
van model om te passen bij
ouwelijk
een meisje van vierentwintig jaar.
Toch was het verbazingwekkend hoe
beschaafd ze scheen in manieren en
spraak, haar afgezonderde opvoeding
in aanmerking genomen. Was het
mogelijk dat ze niet buiten Ungava
geweest was sinds ze negen jaar
was Haar vader en moeder moesten
haar een groot deel van zichzelf ge
geven hebben in de eenzame jaren
van haar jeugd en Dahl vroeg zich
een ogenblik af wat hun, zelfs als
toegewijde zendelingen, gedwongen
had om zo lang van de wereld ge
scheiden te blijven.
Toen, als vond hij een verloren stuk
je van een boeiende legpuzzel terug,
herinnerde hij zich het laatste ge
deelte van het verslag van Greatorex.
„Er wonen geen blanken in Rahklek
Bay", had Greatorex gezegd, „behal
ve haar vader natuurlijk. Haar ou
ders meenden dat ze wel, dat ze
de kans moest krijgen om te trouwen.
Natuurlijk. Dus sturen ze haar nu
naar een oom in New Jersey. Heb je
MacCauley in de Post horen zeggen
dat het jaarlijkse bevoorradingsschip
over tijd is Ik heb toen aangeboden
om haar per vliegtuig een lift te ge
ven".
Daarna voegde Greatorex er fron
send aan toe: „Pak haar met zachte
handschoenen aan, begrepen? Vol
gens de normen van rijpheid is ze
nog niet ouder dan negen jaar".
Prowse had gelachen, „Kijk niet
naar mij, Hugh. Ik heb wel andere
pijlen op mijn boog".
Als slechts de helft van Prowse's
snoeverij over meisjes die hij achter
na gelopen en veroverd had, waar
was, was dit een zeer gematigde uit
drukking.
Dahl werd zich bewust van een
zwaarder geronk van de motor van
de Norseman en wist dat Surry pro
beerde boven het slechte weer uit te
klimmen. Het lukte hem niet. Hij
bracht het vliegtuig weer lager en
maakte even later een grote, wijde
boog op lage hoogte. Er was nergens
iets te zien als langs vliegende
sneeuw. Er trok een onbehaaglijk
heid door het vliegtuig, een levend
begrip. Ze hadden lang geleden in
Knob moeten landen. Dahl vroeg zich
af hoeveel brandstof er nog in de
tanks over was.
Met de nieuwe gloed die volgde op
een flinke slok uit de veldfles, ver
vaagde zijn vrees. De storm zou
spoedig overwaaien. Het was slechts
een kwestie van tijd. Surrey vloog
waarschijnlijk rond, omdat hij wist
dat hun landingsplaats beneden hen
lag.
Korte tijd later was hij er minder
zeker van. Surrey bracht hen op
nieuw omlaag voor een hernieuwde
poging om een herkenningspunt of
écn onderbreking van de storm te
vinden. Een fel, schrikaanjagend ge
brul zei Dahl, dat hij de motor een
plotselinge stoot gas gegeven had.
(wordt vervolgd.)