VehkcJz bedrijfs automobielen Tekko Taks duikt in het verleden Waar zijn onze schepen? NIEUW Noodlanding in de winternacht 10 PROVINOIALB ZEEÜW8B COURANT VRUDAG 13 FEBRUARI 1959 RAI AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Internationale waarden in reactie I! febr. 12 febr. i Nederland 1951 (3%) 92A 961. Nederland 1948 (3%) 88% 88% Nederland 195-5 (3%) 89% 90% Nederland 1947 (3%) S 92 A Nederland 1937 3 89% 89% Dollarlening 1947 3 92»/. 92% Investeringscert. 3 97 Ar 97% Nederland 1962-64 3 96% 96H Ned. Indië 1937 3 93% 93 n 6 pet. Woningbouwlening '57 U2A 111% Nat. Handelsbank 148 146% Ned- Handelmij. 200% 201% Alg. Kunstzijde Unie 292% 288% Berghs' en Jurgens 278% 279 Calvé-Delft 474 472 Hoogovens nr. 360 357 Ned. Kabelfabriek 340 337% Philips 528% 518 Unilever 472 465% Wilton-Feijenoord 203 201 Kon. Petroleum Mij. 175 173 Amsterdam Rubber 95% 95% HoUand Amerika Lijn 164% 161% Kon. Paketvaart 137'/* 1363/4 Rotterdamse Lloyd 150 149 Scheepvaart Unie 143% 142% Stv. Mij. Nederland 172% 170 H.V.A. 144 143% Deli Mij. 154.35 154 Bank van Ned. gem. 4% 98% Bank van Ned. gem. 0-5-10 129 Van Berkels Patent 228% Centrale Suiker 263 268 Kon. Mij. De Schelde N.B. 227% 226% Intern. Nickel 91 90% American Motors 34 33'A Anaconda 67% 67A Baltimore en Ohio 43% 42'/. Bethlehem Steel 53% 52% General Motors 47% 46% Kennecott 104% 103% New York Central 27 27 Pennsylvania 17% 17% Republic Steel 70 es2/. Shell Oil Comp. 80% 80% Tide Water 23ft 22% U.S. Steel 34% 34% PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 89% 89'/. Breda 1954 85 1, Eindhoven 1954 83 Enschede 1954 83% Den Haag 1952 I 95 Den Haag 1952 II 95% Rotterdam 1952 H 97 97% Utrecht 1952 93% Amsterdam 1956 I 87% Amsterdam 1956 H 98% 98 Amsterdam 1958 Hl 98% 97% Amsterdam '33 (C. en A.) 98% 98% Dordrecht 1956 861. 85% Alkmaar 195Ü 86% A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES. 10-2 11-2 12-2 Intern, concerns 37426 383.47 377.10 Industrie 183.57 184.44 184-52 Scheepvaart 152.58 15259 150.83 Banken 148-50 14859 149.16 In don. fondsen 117.93 12055 118.78 Algemeen 259.37 264.26 260.96 Boerderij in Middel tot de grond toe afgebrand (Van onze correspondent) Door tot nu toe onopgehelderde oor zaak Is woensdagavond de boerderij van de heer Yinke in de buurtschap Middel (gemeente Olst) vrijwel tot de grond toe afgebrand. Toen de brand ontdekt werd, stond de boerde rij, die een met riet gedekt pannedak had, al in lichterlaaie. De bewoners kregen, toen de brand ontdekt werd, nauwelijks kans om het huis te verlaten. Een poging werd nog gedaan om het op stal staande vee te redden. De deeldeuren werden opengegooid en zo kon men nog acht koeien en vier paarden naar buit endrijven. Vijftien andere koeien kwamen in de vlammen om Verder gingen verschil lende machines, een auto en tal van landbouwwerktuigen verloren. Ook van de inboedel kon niets worden ge red. De eigenaar was slechts voor een gedeelte tegen brandschade ver zekerd. BEURSOVERZICHT. De internationale waarden ondergingen donderdagmiddag, bij zeer kalme handel, een reactie. De slotkoersen van New York vielen tegen en hadden een sterk remmende invloed op de kooporders in Amsterdam. Van grote verkopen was ook geen sprake, doch hier en daar werd winst genomen. Dit geringe aanbod was voldoende om de koersen voor de in ternationale waarden beneden de slot koersen van de voriget dag te brengen Aandelen Philips moesten op 518% een verlies van circa 10 punten Incasseren. De winst van woensdag voor deze aande len bedroeg 25 punten. Het liet zich aan zien, dat de handel in deze hoek be langrijk minder was, vergeleken bij die van woensdag. De converteerbare obli gaties Philips moesten een viertal pun ten prijs geven. Unilevers verloren op 467% circa 4 punten. A.K.U.'s moesten op 283 vrijwel de gehele koerswinst van de vorige dag loslaten bij minimale om zetten. Kon. Olies verloren bijna t 3, in gevolge WaUstreet, doch bleven op t 171.60 op pariteit New York. De prijs verlaging van ruwe olie in Venezuela door de Venezolaanse dochtermaatschap pij van de Koninklijke/Shell groep, hield de kopers voor de olie-waarden óp het Damrak uit de markt. Gevreesd wordt dat ook de ruwe olieprijs in het Midden- Oosten zal worden verlaagd. De arbitrage kon moeilijk tot zaken komen. Londen had op lage prijzen wat belangstelling voor de olie-aandelen. K.L.M. werd een halve gulden lager geadviseerd. Voor de scheepvaarten bestond heel Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 10.59%10.59%, New York 3.77%—3.77%, Montreal 3.85%—3.857/8 Parijs 76.87%—76.97%, Brussel 754% —7.55%, Frankfort 90.23—90.28. Stockholm 72.91—72.96, ZUrlch 87.46%—87.51%, Milaan 60.74%- 70.79%, Kopenhagen 54 67—54.72, Oslo 52.87—52.92, Wenen 1454%— 14-55%, Praag 52.84—52.94, Lissabon 13.20%—13.22%. wwwwvwwwwvw weinig belangstelling en noteerden door elkaar een puntje lager. Van de leiden de cultures waren Amsterdam Rubbers goed prijshoudend, Deli fractloneel ho ger en H.V.A.'s een tikje luier. Senem- bah onveranderd. Staatsfondsen op het slotnlveau van woensdag. De laatste dag van de claimhandel Mosa bracht een adviesprijs van f 125 (f 110). De inschrijving op de aandelenemissie Mosa, die donderdag plaatsvond, kon als geslaagd worden beschouwd. De eerste noteringen nieuwe aandelen Pletterij Enthoven en Scholten's Aardappelmeel werden resp. op 199 en 340 geadviseerd, tegen woensdag resp. 198 en 349 op basis van de laatste claimwijk. Aandelen Zwolsman werden een paar punten ho ger geadviseerd op de nieuwe opdrach ten Deze aandelen worden door een groot commissiehuis getipt. Aandelen Nederlandsehe Credietbank lagen Iets beter in de marlet op het verhoogde di vidend van 8 procent (v.j. 7 procent). Prolongatie 3 procent. HOOG EN LAAG WATER nap uur meter nap uur meter VH «gingen Temeuzen Hanswee rt 5.50 6.20 6.47 Wemeldinge 7.30 1-.83 2.00 2.15 1.26 1.49 18.17 18.46 19.16 19.26 19.54 1.72 1.90 2.07 1.35 1.59 12.18 0.12 0.46 0.33 0.48 ïap nap meter uur meter 1.99 1.88 2.02 1.38 1.61 12.46 13.17 13.03 13.10 Aagtedljk 10 145 m. z.z.o. v. Suez. Aagtekerk 12 te East London. Aalsdijk 12 te Mobile. Aardijk 7 te Belawan. Abbekerk 12 te Shanghai. Albireo 11 te Rio de Janeiro. Alblasserdljk n. Rotterdam. Alcor 30 te Buenos Aires. Aldabi 8 te Buenos Aires. Alhena 11 te Antwerpen. Alioth 10 dw. West Hinder. Almdijk 10 150 m. w.n.w. v. Azoren. Alnati 11 n. Antwerpen. Alphacca 11 Paranagua- Amerskerk 11 te Marseille. Amstelkroon 10 400 m. wz.w. v. Bermuda's. Andijk 12 te Antwerpen verw. Appingeaijk n. Buenos Aires. Arkeldijk 8 te Belawan. Arnedijk 9 te Brownsville. Asmiddiske 11 n. Hampton Roads. Astrid Naess 10 475 m. z.w. v. Azoren. Attis 9 n. Carupano. Axeldijk 11 te Philadelphia. Bali 8 te Belawan. Boissevain 6 n. Mauritius. Boskoop 10 840 m. n.o. v. Barbados. Callisto 10 te Pepel. Caltex Arnhem 10 466 m. ,w. v. New York Caltex Delft 10 dw. v. Ras Fartak. Caltex Eindhoven 11 te Rastanura. Caltex the Hague 10 420 m. z. v. Socotra- Caltex Rotterdam 11 te Rotterdam. Camltia 10 670 m. w.z.w. v. Fayal. Caprlcormus 7 n. Split. Carillo 11 n. Bremen. Castor 10 350 m. w.n.w. v. Azoren. Celebes n. Belra. Charis 10 550 m. n.o. v. Paramaribo. Cleodora n. Lourengo Marques. Colytto 10 n. Curacao Crani i 10 670 m. o. v. Kp. Maria v. Bremen. Delfshaven 7 te Port Arthur. Diemerdïjk 11 te Londen. Dlnteldïjk 10 v. Los Angeles. Dulvendijk 11 n Stockholm. Dulvendreeht U Flores gepass. n. R'dam. Duiveland 10 n. Brussel. Eenhoorn 10 te Avomur Ena 5 te Guaquil. Esso Amsterdam 8 n. Rotterdam. Esso Nederland 12 te Port Said. Friesland (K.R.L.) 11 te Rotterdam. (Advertentie) De bekende Verkade Ruyterkoek nu in een moderne, fleurige verpakking. Prijs 29 cent, Gebruikers van Verkade Beschuit ontvan gen deze koek voor slechts 10 ct. bij inleve ring van 5 koek-spaarbonnen van de be schuitrol. Zie de bijzonderheden op de ro RUYTERKOEK 'Verkade is royaal met honing Gaasterkerk 11 te Antwerpen. Giessenkerk 0 dw. v. Zuid-Korea. Groote Beer 10 900 m. n.w. v. St.-Helena. Groote Kerk 9 te Dar es Salaam. Heemskerk 9 100 m. n.o. v. Massowah. Hera 11 n. Ciudad Trujillo. Holendreeht n. Batimore. Hoogkerk 11 n. Antwerpen. Houtman 11 n. Durban. Hulst 10 Vlisslngen gepasseerd. Hydra 9 Dover gepass. Ivoorkust 9 v. Lagos. Jacob Verolme 10 95 m. z.w. v. Guayaquil Japara (K-K-L.) 8 te Port Swettenham. Jason 7 n. La Gualra. Johanca 10 te Hamburg. Kabylia 10 te Holterman. Kalinga n. Perz. Golf. Kalydon 9 310 m. z.t.w. v. Formosa. Katelysla 10 n. Curagao. Kara 10 n. Rotterdam. Kellla 10 n. Mirl. Kenia 11 n. Curagao. Kennemerland 6 te Porto Alegre. Kermia 11 te Rotterdam. Kinderdijk 7 te Antwerpen. Kloosterdijk 10 te Tampico. KopioneUa 10 600 m. z. v. Santos. Korenia 10 250 m. zw. v. Bermuda's. Kosicla 11 dw. v. San MigueL Kreeft 10 n. Narvik. Kryptos 12 te Ambon verw. Laagkerk 10 te Bremen. Laarderkerk 4 te Basra. Labotas 10 te Kopenhagen. Langkoeas 11 te Genua. Laurenskerk 9 30 m. z Socotra. Lekkerkerk 11 te Rotterdam. Le Maire 9 610 m. n.n.w. v. A'dam ell. Leto 12 te Las Palmas. Liberte 4 dw. v. Kp. Flnlsterre, Limburg 6 te Hamburg, Lindekerk 7 te Kuweit, Lissekerk 7 te Bahrein. Loenerkerk 10 265 m. w-n.w. v. Alexandrië. Lombok 8 te Lourengo Marques. Lijnbaan 8 te Aden. Maetsuycker 8 620 m. z-z-o. v. Christmas eil. Malea 10 te Surabaja. MarceUa 10 n. de Thames. Marie Christine 10 n. Londen. Mamelloyd 9 n. San Francisco. Mataram 11 te New Orleans. Mellskerk 4 te Basra. Mlrzam-N 10 n. Rouaan. Moordrecht 10 Maslrah ell. gepass. MusiUoyd 10 480 m. w. v. Mlnikot. Mijdrecht 9 100 m. z.w. v. Kuria eü. Meerkerk 7 te Chitagang. Merwe Lloyd 11 te Piraeus Naess Commander 7 Suez gepass. Naess Lion 12 te Port Said. Naess Tlger 10 100 m. o.z.o. v. Bahrein. Nias 11 te Freetown. Nieuw Amsterdam 12 n. Havanna. Nore 11 te Antwerpen. Nijkerk 11 Singapore gepass. n. Aden. Oldekerk 9 v. Penang. Ommenkerk 11 te Rotterdam. Oostkerk 11 te Rotterdam. Oranje 9 v. Genua. Ossendrecht 7 Antwerpen, Ouwerkerk 10 Antwerpen. Oranjefontein 11 te Antwerpen. Perna 10 90 m. o-n.o. v. Bahrein. Pergo 10 Amsterdam- Perregaux 10 75 m. n.o. v. Estaca Point. Polydorus 10 Singapore. Pr. Willem v. Oranje 10 v. Antwerpen. Polyphemus 7 v. Kingston n. New York 21. Daar stormde de zieden de Ghoot reeds op hem af. Tijd om overeind te komen had onze vriend niet meer. Maar net op tijd trok hij van angst armen en benen in, zodat hij als een schild pad onder zijn schild kwam te liggen. De drietand stuit te knersend af. Geheel ver bluft stond de blonde reus een ogenblik te staren naar het platte ronde ding waar onder zijn tegenstander ver dwenen was. Dan kwam echter plotseling het zwaard van onder het schild van daan, venijnig rondmaai- end. En onder het uoonge- lach van het publiek, dat opgetogen was over de stra tegie van favoriet Taksius, moest meneer de Ghoot snel achteruit springen pm te voet te kunnen blijven. Zo'n vreemde strijdwijze had hij nog nooit meege maakt. Daar moest snel een eind aan komen. Onverwacht wierp hij het net snel over het schild heen en trok met zo'n kracht terug, dat hij Tekko het schild uit de handen rukte en onze vriend als een armzalig hoopje mens on beschermd op het zand bleef liggen. KERKNIEUWS Ds. G, A. van der Hooft 55 jaar predikant Zaterdag 14 februari a.s. zal het vijf envijftig jaar geleden zijn, dat ds. G. A. van der Hooft uit Overschie werd bevestigd als predikant in de Neder lands Hervormde Kerk. Ds. Van der Hooft werd op 10 juli 1876 te Terneuzen geboren. Hij be zocht eerst het stedelijk gymnasium te Middelburg en studeerde daarna verder nog aan de universiteit te Ge- nève in Zwitserland en te Montauban Frankrijk. Op 14 februari 1904 werd hij te Domburg in het ambt be vestigd. Op 27 augustus 1911 verwis selde de jubilaris deze gemeente met die van Overschie, welke hij diende tot 30 decemberl943, toen hem na bijna veertig volbrachte dienstjaren op ruim zevenenzestig-jarige leeftijd emeritaat werd verleend. Na zijn emeritaat bleef ds. Van der Hooft nog tot 1946 te Overschie werkzaam als hulpprediker. NED. HERVORMDE KERK. Beroepen te Stavenisse: C. van den Bergh, kand. te Delft; te Hedel: A. Muilwijk, kand. te Ameide. GEREF. KERKEN. Beroepen te Balk: H. Gilhuis, kand. te AmsterdarA CHRIST. GEREF. KERKEN. Beroepen te 's-Gravendeel: M. Vliet- stra te Eemdijk. GER. GEMEENTEN. Beroepen te Veen (N.-Br.)Chr. van Dam te Rotterdam-Z. Randfonteln 11 East London. Reza Sjah the Great 10 Isle of Grain. Ridderkerk 10 Colombo. Rijndam 10 v. N. York n- Cobh. Rijnkerk 7 Antwerpen. Samarinda 9 Djibouti. Sarpedon 6 v. A'dam n Curagao. Schelpwijk 11 te Port Said. Schie 11 Hamburg. Schiedijk 10 v. Antwerpen. Scherpendrecht 9 30 m. n.n.w. v. Saba. Stbajak 12 n. Rotterdam. Slbigo 12 Kuching. Slgll 10 v. Cydney n. Brisbane. Slamat 10 v. Antwerpen n. Hamburg. Sloterdljk 10 v. Newport News n. Baltimore. Sliedrecht op weg naar Venetië. Stad Arnhem 9 v. Narvik n. Gent- Stad Rotterdam 10 70 m. z.w. v. Kaap Hanco. Statue of Liberty 11 n. Bandar Mashur. Statendam 9 v. Lourengo Marques. Stanvac Talang Akar 9 v. Buatan n. Sungei Gerang. Straat Bali 10 v. .Durban n. Yokohama. Straat Cook 10 v. Lourengo Marques. Straat Malakka 3 B. Aires. Straat Magelhaen 9 v. Hongkong n. Singapore. Straat Torres 8 Colombo. Sumatra 8 Singapore. Straat Madura 7 Sydney. Twente (kustv.) 10 v. Swansea n. Zaandam. Tabinta 8 Madras. Tamo 7 B. Aires. Tankhaven 11 Sungei Perong. Tara 7 v- B. Aires n. R'dam. Tarla 10 Pladju. Telamon 12 te Maracaibo. Tegelberg 7 lil m. o. v. Singapore. Tjiluwah 10 460 m. z.z.w. v. Hongkong. TJimenteng 7 Mombasa. Tjinegara 10 v. Nagoya n. Yokohama. Tjikampek 6 Durban. Tibia 10 180 m. o. v- Kaap San Roque. Twin (kustv.) p. 11 Klelerlcanaal. Ternate 9 25 m. w.z.w. v. Gibraltar. Tjibotas 9 Shanghai. Theobaldlus 9 280 m. z.w Talisse 8 IJmuiden. Utrecht 7 Singapore. Van Heemskerk 6 Lagos. Van Spilbergen 10 v. Hongkong n. Kobe. Van Waerwijk 10 Yokohama. Vasum n. Portland. Vlvipara II n. Mena al Ahmadi. Vllst 9 240 m. w. v. Land's End. Waal p. 10 Finisterre. Waterman 11 te Rotterdam. Weltevreden 10 v. Belawan. Westland 12 te Buenos Aires. Wieldrecht 12 n. Puerto la Cruz verw. Wltmarsum 11 Houston. Woensdrecht 10 300 m. n. v. Dominica. Wonosari 9 New York. Wonogiri 9 Bahrein. Zaankerk 12 n. Aden. Zeeland 12 te Tripolis. Zulderkerk 10 v. Sydney n. Newcastle N.S.W. v. St.-Michaels FtilllLLKTON DOOR LAWRENCE EARL De wind sloeg met wilde vlagen te gen de grote spanwijdte van de vleu gels, waarbij de Norseman iedere keer naar boven gegooid werd. Er was weinig kans op afzondering in het kleine vliegtuig en Dahl was in staat om Surrey's gevecht tegen de storm aan te voelen, hoewel hij dit niet zien kon. Vaak wanneer de vlie ger met de roeren compenseerde voor een stijgwind. verdween de winddruk onverwacht met een kwaad aardige verraderlijkheid. Dan dook het vliegtuig naar beneden, te plotse- ling. Het meisje keek voortdurend over het middenpad naar Greatorex om geruststelling, maar hij was ver vuld van zijn eigen twijfel en Dahl zag hem over zijn linkerarm wrij ven, waar deze buiten de armleuning uitstak. Prowse leunde stijf naar vo ren in zijn stoel, terwijl hij te snel aan een klein sigaartje trok, zodat het leek of het wegsmolt. Na een buitengewoon zware remous- stoot zag Dahl Burd zich bezorgd naar Surrey overbuigen, alsof hij op het punt stond iets te zeggen. De vlieger keerde zich met een glimlach naar hem toe en gaf hem een vlug, vertrouwenwekkend knipoogje. Toch moest hij geweten hebben dat het niet de eerste keer zou zijn dat in dit ver laten land een vliegtuig door een on verwachte draaiing van de wind en slechter worden van het weer ver van zijn gegiste koerslijn gedreven was. Veel vroeger, terwijl hij in Engeland op de invasie wachtte, had Dam een aantal mannen met Surrey's oplei ding en R.A.F.-achtergrond ontmoet. Ze waren volkomen verschillend van anderen die hij in Canada of de Ver enigde Staten ontmoet had. Ze had den hem in sommige opzichten dom geschenen, bijzonder ontvankelijk in andere en vastbesloten om het be staan van vrees te negeren. „Je kunt ie niet laten gaan, weet je", scheen hun steevaste houding ten opzichte van het leven te zijn; en er bestond een aanvulling op hun code, die voor zag in een klein achterdeurtje voor het menselijke element. Als de angst kwam, ongevraagd, moest deze ver borgen gehouden worden. Mischien was dit de reden van Surrey's knip oogje. De vingers van Greatorex bewogen zich op en neer terwijl hij opnieuw zijn arm wreef. Dahl kende het ge voel van prikkende spelden en naal den dat erdoor ging, dat Greatorex het leven zuur maakte vanwege de angst om zijn hart. Greatorex had het recht niet om in zijn conditie lange terreintochten te riskeren, zelfs al was dit een excuus om weg te zijn uit een ongelukkig tehuis. Er beston den weinig geheimen in het leven van een man, die niet vroeg of laat te voorschijn kwamen gedurende de lange avonden van tocht-kameraad- schap en door het in elkaar passen van de impulsieve vertrouwelijke uit latingen van Greatorex, had Dahl zich een tamelijk uitgebreid beeld ge vormd van het innerlijk van de man die zijn chef was. In de loop der ja ren was Greatorex steeds verder ver wijderd geraakt van zijn vrouw, die volgens zijn verhalen geworden was tot een vrouw die overvloeide van me delijden met zichzelf en leefde in een wereld van smart om verloren jeugd, om een lang geleden opgege ven ambitie om op het concertpodium piano te spelen, om de tijden dat zij gedurende de afwezigheid van Grea torex alleen was, zonder vrienden. Misschien dat een kind. heel in het begin, hun de eerste stappen op de weg naar geluk had kunnen wijzen, maar het kind was nooit geboren. Dahl wist niet en hij twijfelde eraan of Greatorex het wist óf het voornamelijk hierdoor was, dat Amy Greatorex opgehouden had de ziel van het bestaan van haar man te zijn, maar dit was een even waar schijnlijke oorzaak als elke andere. Als ze een dochter hadden gehad, zou deze dezelfde leeftiid kunnen hebben als Alison Dobie, dacht Dahl en plotseling doemde de vage herinne ring die hem eerder ontsnapt was, op. Greatorex had Prowse en Dahl de dag ervoor ingelicht over de komst van het meisje. Het was een teveel aan whisky dat zijn geheugen bene veld had. Met een opwelling van hernieuwde belangstelling verplaatste hij zijn aandacht weer naar haar, om te pro beren het beeld vóór hem in over eenstemming te brengen met wat over haar verleden verteld was. Haar koperkleurig haar, nog steeds wat verwaaid, was ouderwets lang en krulde vrij over haar schouders. Dahl dacht dat hij nu wist wat er verkeerd was aan haar kleding, een saai, onpersoonlijk mantelpakje van Harris tweed, zware bruine rijgschoe nen en de driekwart lange, bruine mantel. Ze waren het resultaat lukrake inkopen per post, veel van model om te passen bij ouwelijk een meisje van vierentwintig jaar. Toch was het verbazingwekkend hoe beschaafd ze scheen in manieren en spraak, haar afgezonderde opvoeding in aanmerking genomen. Was het mogelijk dat ze niet buiten Ungava geweest was sinds ze negen jaar was Haar vader en moeder moesten haar een groot deel van zichzelf ge geven hebben in de eenzame jaren van haar jeugd en Dahl vroeg zich een ogenblik af wat hun, zelfs als toegewijde zendelingen, gedwongen had om zo lang van de wereld ge scheiden te blijven. Toen, als vond hij een verloren stuk je van een boeiende legpuzzel terug, herinnerde hij zich het laatste ge deelte van het verslag van Greatorex. „Er wonen geen blanken in Rahklek Bay", had Greatorex gezegd, „behal ve haar vader natuurlijk. Haar ou ders meenden dat ze wel, dat ze de kans moest krijgen om te trouwen. Natuurlijk. Dus sturen ze haar nu naar een oom in New Jersey. Heb je MacCauley in de Post horen zeggen dat het jaarlijkse bevoorradingsschip over tijd is Ik heb toen aangeboden om haar per vliegtuig een lift te ge ven". Daarna voegde Greatorex er fron send aan toe: „Pak haar met zachte handschoenen aan, begrepen? Vol gens de normen van rijpheid is ze nog niet ouder dan negen jaar". Prowse had gelachen, „Kijk niet naar mij, Hugh. Ik heb wel andere pijlen op mijn boog". Als slechts de helft van Prowse's snoeverij over meisjes die hij achter na gelopen en veroverd had, waar was, was dit een zeer gematigde uit drukking. Dahl werd zich bewust van een zwaarder geronk van de motor van de Norseman en wist dat Surry pro beerde boven het slechte weer uit te klimmen. Het lukte hem niet. Hij bracht het vliegtuig weer lager en maakte even later een grote, wijde boog op lage hoogte. Er was nergens iets te zien als langs vliegende sneeuw. Er trok een onbehaaglijk heid door het vliegtuig, een levend begrip. Ze hadden lang geleden in Knob moeten landen. Dahl vroeg zich af hoeveel brandstof er nog in de tanks over was. Met de nieuwe gloed die volgde op een flinke slok uit de veldfles, ver vaagde zijn vrees. De storm zou spoedig overwaaien. Het was slechts een kwestie van tijd. Surrey vloog waarschijnlijk rond, omdat hij wist dat hun landingsplaats beneden hen lag. Korte tijd later was hij er minder zeker van. Surrey bracht hen op nieuw omlaag voor een hernieuwde poging om een herkenningspunt of écn onderbreking van de storm te vinden. Een fel, schrikaanjagend ge brul zei Dahl, dat hij de motor een plotselinge stoot gas gegeven had. (wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 12