BESTEDINGS- WmMr 00^ PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer 3 AKKERTJES Waar zijn onze schepen? Pleegzuster Bloedwijn Noodlanding in de winternacht 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG IJ FEBRUARI 1959 Maetsuycker 8 620 m- z.z.o. v. Christmas ell. Malea 8 n Surabaja. Maron 9 n. Savannah. Martetje Bohmer 7 te Samos. MarneUoyd 8 n. Los Angeles. Meliskerk 4 te Basra. Mirzam-N 7 te Fedala. Molenkerk 30-1 te Mombasa. Montferland 12 te IJmuiden verw. Mqsi|loyd 2 Kp Guardalul gepass. Mijdrecht 7 100 m. w. v. Abadan. Meerkerk 7 te Chlttagong. Mississippi Lloyd 22 n. Cristobal. Naes6 Commander 7 v. Suez. Naess Lion 8 Galita gepass. Naess Tiger 9 n. IJoustpji. Nestor 9 te Amsterdam. NJas 8 te Freetown. Nieuw Amsterdam 9 n. Cristobal. Nore 8 te Rotterdam. Nijkerk 8 205 m. z. v. Hongkong. Oldekerk 9 n. Port Swettenham. Oostkerk 8 n. Rotterdam. Oranje 7 te Antwerpen. Ossendreeht 7 te Antwerpen. Ouwerkerk 10 te Antwerpen venv- OranjeXonteln 10 te Antwerpen. Perna 9 n. Beira. Pergo 7 20 m- z.W. v. Sandhammem. AMSTERDAMSE BEURS Internationale waarden lager Nederland 1951 (5%) Nederland 1948 (3%) Nederland 1955 (3%) Nederland 1947 (3%) 3 Nederland 1937 3 Dollarlening 1947 S Investerlngscert- 3 Nederland 1962-64 3 9 febr. 10 febr. - WA 88% 90% 92A 89% 893/ 923% 93 97% 97/ 96% 88 Vt 89% 92A Ned. Indië 1937 3 94 93% 6 pet. Woningbouwlenlng '57 112 A 112% Nat. Handelsbank 142% 142 Ned. Handejmy. 201% 200 Alg. Kunstzijde Unie 290 287% Berghs' en Jurgens 278% Calvé-Delft 480 471 Hoogovens n.r. 352 352 Ned. Kabelfabriek 340 334 Philips 509% 503% Unilever 453% 458 Wilton-Fetjenoopd 208 201% Kon. Petroleum Mij. 175 175 Amsterdam Rubber 95 94% Holland Amerika Lijn 164% 163% Kon. Paketvaart 136% 137 Rotterdamse Lloyd 149 149 Scheepvaart Unie 142% 141% Stv. My. Nederland 171 171% H.V.A. 140% 143% Deli My. 152 05 152.45 Bank van Ned. gem 4% 98% Bank van Ned- gem. 0-5-10 129 Van Berkels Patent 230 Centrale Suiker 260 280% Kon. My. De Schelde NB. 222 Intern. Nickel 89% 89% American Motor: 33% 31% Anaconda 66A 65% Baltimore en Ohio 62 Bethlehem Steel 52% 52 General Motors 46% 46A Kenneeott 104% 103 Missouri K.T. 6% 6% New York Central 27 26 Pennsylvania 17% 17 Republic Stee! 69% 60 Shell Oil Comp. 81 80% Tide Water 23% 23% U.S. Steel 34% 34% Nat. Can. Corp MA - PREM1ELEN IN GEN. Amsterdam 1951 89% 89% Breda 1954 85 85'/. Eindhoven 1954 84% 83% Enschede 1954 83% Den Haag 1952 I 95% 94% Den Haag 1952 n 95 95% Rotterdam 1952 I 92'/. Rotterdam 1952 H 97% 97 Utrecht 1952 93% 93% Amsterdam 1956 I 88% 88 Amsterdam 1956 II 93% 85% Amsterdam 1956 IH 98% 98% Amsterdam '33 (C. en A.) 88% Dordrecht 1956 87 Alkmaar 1956 - 87% a.n.p.-C.b.S. Intern, concerns Industrie Scheepvaart Banken Indon. fondsen Algemeen BEURSIND1CES. 6-2 9-2 10-3 384.33 376.74 374-28 186.19 185 26 183.57 154.29 153 21 152.56 149.16 148.83 148-50 11922 117.65 117.93 285.10 260.99 259.37 BEURSOVERZICHT. De markt bood dinsdagmiddag goede weerstand, al waren de koersen voor de internationale waarden lager, vergele ken bij de slotkoersen van de vorige dag. Deze weerstand kwam van Zwit serland en Parijs en vond meelopers ln Amsterdam. Aanvankelijk had men op het Damrak gedacht, dat de koersen dinsdag veel lager zouden zijn, ln ver band met de flauwe tendentie waarmee Wallstreet was afgekomen. De openings koersen vielen dan ook heel erg mee. Hierdoor werd aangetoond, dat het aan bod zeer minimaal was en dat de koop orders eerder ln de merkt domineerden. Aandelen Philips, wederom zeer actief, werden bij de opening met tientallen te gelijk uit de markt genomen op 501. In de murgenuren werden deze aandelen pog verhandeld op 495 496. De arbitrage was zeer actief en had de moed wat aandelen voor te kopen in de verwach ting, deze stukken in Wallstreet met winst te kunnen slijten. Aanhoudende vraag bracht de koers op 503. De slot koers van maandag was 509%. De con verteerbare obligaties Philips waren slechts 2 punten lager. Unilevers noteer den op 460'/i circa 3 punten beneden de slotkoers van de vorige dag. De laagste koers in de morgenuren was 455. AK. U.'s liepen op van 205% tot 287%. Hier was de slotkoers van maandag 290. Kon. Olies openden op f 172.50, drie gulden boven de laagste koers van de morgen uren en bleven slechts een halve gulden onder maandag. De aandelen noteerden elrca 2 gulden boven pariteit New York KL.M. werd iets lager geadviseerd. De internationale waarden sloten op vrijwel het hoogste punt van de dag. Scheepvaarten waren geheel verlaten en de koersen bewogen zich omstreeks het slotnlveau van maandag. Voor de staatsfondsen bestond een vrij regelma tige belangstelling gedurende de gehele beursduur en de koersen waren door- elkaar prijshoudend. Van de cultures waren H.V.A.'s op 142% ruim 2 punten boven maandag, zodat een gedeelte van het dividend reeds werd Ingehaald. Am sterdam Rubbers onveranderd, Deli frac- tioneel hoger en Senembah een punt be ter. Van de lokale sector werden nog gead viseerd aandelen metaalbuizepfabriek Excelsior op 95 (03), Aiweco op 23 (20 laten) en Scholten's Carton op 310 (315), op het onveranderde dividend van 16 procent, Voor de inschrijving op 700 aandelen De Boer 135 pet. bestond ter beurze, in verhouding tot de omvang van de emissie, een behoorlijke belangstel ling. Prolongatie 3 procent. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN- Londen 10.58%—10-59%, New York 3.76H—3.77A, Montreal 3.86%-3.86% Parijs 76-85—76.95, Brussel 754%— 7 55%, Frankfort 90.22—00.27, Stock holm 72.80-72-93, Zürich 87.44Va-r 87.49%, Milaan 60.73',if—60.78%, Ko penhagen 54-65—64.70, Oslo 5285— 52.90, Wenen 14.54—14.55, Ankara 3.76V1—3.77%, Praag 52.84-62 94, Lis sabon 13-21—13.22%. Advertentie j Hebt U neg AkkertjesIn hul* T Zorg dat U altijd "Akkertjes" bij dc hand hebt, snellere „Akker- tjes"-huip voor kriebelende, ver moeiende, koortsige verkoud heid. Verwaarloos verkoudheid niet - die geniepige griepbacillen mogen geen kan> krijgen I Een "Akkertje" in water zacht laten worden - doorslikken het ge neeskrachtige micro-poeder lost snel en zacht op zonder nadeel voor maag, hart en nieren. Zo be strijdt een "Akkertje" Uw griep I flitsen uw hlatbttn wtgf LEZERS SCHRIJVEN Werkloosheid. In uw blad van 2 februari j.l. las ik een verhandeling over de werkloos heid. Een bewijs dat uw blad zich terdege bewust is van de grote geva ren, die hieruit voortvloeien. Is het niet zó, dat het verloop precies gaat gelijken op dat na de eerste wereld oorlog? Eerst hoogconjunctuur lang zaam overgaande in crisis en werk loosheid en dan weer opleving omdat men zich gaat voorbereiden op een nieuwe oorlog. Ze hebben immers al, een koude oor log, waarin Rusland en Amerika zich dapper weren. Moet dit nu straks weer de oplossing zijn va ncrisis en werkloosheid? Zou dat nu piet eens anders kunnen, zonder geweld? Met zoveel machines en mensen naar een hoger welvaartsplan te streven zou dat voor onze staatslieden en vooral ook economen niet veel eervol ler .zijn? Zou hun naam in de ge schiedenis niet eervoller worden ver meld, dan die van Hitier, Napoleon en verdere geweldenaars? Biezelinge. Abonnee. Aagtedijk 9 te Port Said. Aagtekerk 9 te Port Elisabeth. Aalsdijk 9 te Panama City. Aardljk 7 te Belawan. Abbekerk S te Robe, Albireo 7 285 m. o.t w- V- Salvador- Alblasserdijk 8 n. R'dam vla Le Havre. Aldibl 7 v, Montevideo. Alhena 11 te Antwerpen. Alioth 9 te Antwerpen verw. Almdijk 8 850 m. w-ss-w, van Azoren, Alphacca 9 n. Paranagua. Amerskerk 9 te Genua. Amstelkroon 7 310 m. q.z.p, v. Key West- Andijk 8 n- Rotterdam. Applngedijk 8 240 m. n. y. Fortaleza. Arkeldijk 8 te Belawan. Arnedijk 9 te Bronsville. Astrid Naess 8 50 m. p. v. Azoren. Attis 7 te Quanta. Axeldtjk 9 te Norfolk. Bali 8 te Belawan. Binnenhaven 7 n. Rouaan- Boskoop 8 250 m- n.p. y. Barbados. Callisto 8 190 m w. v. Dakar. Caltex Arnhem 8 1100 m. o z o. var» New York. Caltex Delft 8 10 m. z. v. Jebal Astair. Caltex Eindhoven 8 95 m. z z w. van Masira eil. Caltex the Hague 8 430 ra. o. v. Mombassa Camtia 1 n. New Orleans. Capricormus 2 60 m. w- v- Sleljtö. Carillo 6 55 m. z.w. v. Start Point. Castor 8 300 m. n.o, y. Azoren. Celebes 8 180 m. w. v. Fretown. Charls 8 n. Europa. Colytto 6 te Gothenburg, Corsica 8 te Rotterdam. versterkt Uw ZENUWEN, herstelt Uw ENERGIE 'i> Hoco produel Crania 8 75 m. z.o. v. Rapa eU. Delishaven 7 te Port Arthur. Diemerdijk 9 te Southampton. Dinteldljk 6 te San franeisco. Duivendijk 8 te Tocoma. Dulvendrecht 8 720 m w.z.w. v. Azoren. Eemdijk 9 n. Bremen. Eenhoorn 9 te Iskenderum. Ena 6 Guayaquil. Esso Amsterdam 8 n- Rotterdam. Esso Nederland 9 n. Port Said, friesland (k.r.l.) s 260 m. z.o. v. Azoren. Gaasterkerk 8 10 m. w. v. West Hinder. Glessenkerk 6 dw- V- Zuld-Korea. Groote Beer 7 v. Walvisbaai. Groote Kerk 7 n. Dar es T Harold 9 dw. v. Pltboel. Heemskerk 5 n. Anzio. Hera 7 288 m. n.p. v. San Juaq. Houtman 6 te Kaapstad Hydra 5 520 m. w. v Kp. Flnisterre. Ivoorkust 9 n. Port Harcourt. Jacob Verolme 7 te Cristobal. Jason 7 ij. Le Gunalra. Johanca 8 te BrunsbutteL Kab. lia 6 te Hamburg. Kalinga 5 n. Perz. Golf. Katelysia 7 te Curacao. Kara 4 n. Petit Couronne. Kellia 8 te Balikpapan Kenia 10 te Paramaribo vedw. Kennemerland 5 te Porto Alegri. kernia 8 in Kielerkanaal. Khasiella 8 1080 m- z.o. v. Kp. Verde. Kinderdijk 7 te Antwerpen. Kloosterdijk 10 te Tamplco. Kopionella 8 n. Curacao. Korenia 8 220 m. z.o. v. New York. Kpsicla 7 te Curacao. Kreewt 9 te Rotterdam. Kryptos 12 te Ambon verw. Laagkerk 6 te Hamburg. Laarderkerk 3 te Basra. Labotas 7 Kielerkanaal. Langkoeas 8 60 m. z.o. n. Kreta. Laurenskerk 9 n. Zanzibar. Leiderkerk 7 n- Bremen. Lekkerkerk 10 n. Rotterdam. Leleykerk 6 te Londen. Lemsterkerk 9 te Rotterdam. Beoppldskerk 4 te Bahrein. Limburg 6 te Hamburg. Llndekerk 7 te Kuweit. Lisseicerk 7 te Bahrein. Lombok 8 te Lourengo Marques. Lijnbaan 8 te Aden. Maaskerk 10 te Port Said. Advertentie liliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiliiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii Perregaux 6 te Bordeaux, Polydorus 10 te Singapore. Pr, Willem van Oranje 5 te Antwerpen. Randfontein 81-1 te Durban. Reza Sjah the Great 10 te Isle of Grain verw- Rlddprkerk 10 te Colombo, Rijndam 8 te New York- Rljnkerk 7 te Antwerpen. Sarnarlnda 9 te pjjbout|. Sarpedon 8.-250 m. v. Opessant. Schelpwljk 8 40 m. w.n.vy. v. Kp. Bon, Schie 4 n. Hamburg. Schiedijk 7 te Antwerpen. Scherpendrecht 8 n. Westville Sibajak 7 v. Aden. Sibigo 9 te Singapore, Slamat 10 n. Hamburg. Sloterdljk 8 te Norfolk. Stad Arnhem 9 n. Gent. Stad Rotterdam 8 100 m. z. v. Dakar- Statue of fJberty 10 te Suez n- Perz. Golf Statendam 8 te Lourengo Marques. Stanvao Talang Akar 8 te Buantan. Straat Bali 5 te Durban Straat Cook 7 te Loqrengo Marques. Straat Mpgelftaen 9 n. Singapore. Straat Torres 8 te Colombo. Sumatra 8 te Singapqre. Tabinta 8 te Madras. Tara 7 n. R'dam viq Santos. Taria 8 te Singapore. Telamon 9 n. Marcaibo. Tjlmenteng 6 n. Mombasa. Tjlnegara 6 te Kobe. TJikampek 5 Durban. Tlbla 8 560 m. w. v. Ascension. Ternate 8 18 m. z. v. Kaap Roca. Theobaldius 8 800 m. w n.w. v. Bemuda>e Talisse 8 IJmuiden (oponthoud mist). Utrecht 5 v. Djakarta n- R'dam. Van Heemskerk 3 Port Hercpurt. Van Spilbergen 8 Hongkong. Van Waerwijk 5 v. Manila n. Yokohama- Vivipara 2 v. Lavera n. Mena al Ahmadl, Waal JO p. Pto Torres. Waterman 8 50 m. w. v Oporto. Weltevreden 6 Belawan. Westland 10 te Montevideo. Wleldrecht 8 289 m. o. v. Kaap Hatteras. Willem Barendsz 8 dw. v. Start Point. Willemstad 8 115 m. w.p w. v. Madeira. \yjtmarsum 10 te Houston. Woepsdrecht 8 v. Norfolk n. Puerto |g Cruz Wonosarl 7 Boston. Vonogiri 9 n. Bahrein. Zaankerk 9 n. TriPPU- Zeeland 7 240 m. o. v Azoren. Zulderkerk 5 Sydney. KERKNIEUWS NED. HERV. KERK. Beroepen te Bergum (toez.) dr. J. M. Hasselaar, laatstelijk predikant te Djakarta; beroepen te Wijk bij Heusden A. Muilwijk, kandidaat te Ameide; beroepen te Houten (Utrecht), (toez.) j. T. Doornenbal te Oene; bedankt voor Oudega (W.) J. F. Storm te Nljbroek; bedankt voor Boven Hardinxveld P. J. F. La- mens te Èlspeet; bedankt voor Wor? kum (töez.) J. W. van der Heide te Ooster Nijkerk. GEREF. KERKEN Beroepen te Boechout (België) drs. J. Vegh te Andijk; beroepen te Sy- brandaburen C. A. H. Gilhuis, kandi daat te Amsterdam; beroepen te Schoonoord L. J. Wolthuis, kandidaat te Groningen; bedankt voor Bever wijk (tweede predikantsplaats) A. Ukema te Tweede Exploërmond; be roepbaar ds. C. M. Boerma, reserve leger predikant te Bergen op Zoom. 1094. Keer op keer riep de Onyx m het ruimtestation op, doch de stilte in de ae ther werd niet verbroken Enkele ogenblikken stond kapitein Marc in twijfel, wat hij doen zou. De reis naar Thallerba had al veel te veel vertraging onder vonden. Was het verant woord nog meer tijd te ver liezen met een onderzoek? Al die manip{|latjes voordat er voldoende snelheid ge? minderd was... en dan later weer een nieuwe start Misschien was het een exr tra zintuig, dat hem waar schuwde, dat er iets niet in de haak was met station Astar. In ieder geval klonk opeens zijn zwafe stem via de boordradio naar het ma- chineruim: „Stoppen en ke ren". In de wijde boog joeg de Onoyx III door het hemelruim terug "naar de plaats waar de kunstmatige satelliet in ogenschijnlijke rust zijn boog rond Valeron beschreef. In voor Pi loot Storm onbegrijpelijk korte tijd hing de Onyx m bijna bewegingloos naast de opening van het ruimtestation. Eerst kreeg Arend enig idee van de kolossale afmetingen van de me talen box. Door de openstaande deuren van de reparatiehal kon men een ander Shasterschip zien liggen. Nergens was echter een teken van leven te onderkennen. .,Daa,r zit een vreemd luchtje aan", snoof Mare. „Ik ga eens op onderzoek Uit- Ga je mee, Arend?" Onze piloot hees zich al tn een ryimtepak". FBUILLÜT01V DOOR LAWRENCE EARL Dit soort verkoeling van zijn werk- geyer was hem eerder overkomen, of schoon niet- bij de Ungava Erts en Exploratie Mij. en niet bij Hugh Greatorex. Met eeq wrang gevoel van onvermijdelijkheid voelde hij zich of hij voor een derde keer bij een twee derangs filmvoorstelling opgesloten zat. Alleen gaf het meisje, onverr wacht in de film optredend, het nu een ongewoon element. Het was on waarschijnlijk dat de gang van zaken hierdoor zou veranderen. Zelfs nu, enerzijds opgetogen omdat ze eindelijk op weg waren naar de bewoonde wereld, anderzijds teneer- geslagen omdat hij wist dat vast en zeker iemand anders het werk ?ou afmaken dat hij begonnen was en doezelig als hij Was, zag Dahl de be kende, Devestigende tekenen. Dit was alweer een betrekking die hem het volgende seizoen niet aangeboden zou worden. Des Surrey, de vlieger van de Norse man, v/as middelmatig van lengte maar zijn gedrongenheid en de rön« de, kinderlijke vorm van zijn gezicht maakten dat hij veel kleiner leek. Zijn snor stak wijd uit, als te eer zuchtige vleugels, op het punt om door hun eigen gewicht te vallen en toeh op de een of andere manier over eind blijvend. Zijn lichtblauwe ogen schepten vermaak in de wereld en in de mensen die erop leefden. Verbazend lenig sprong hij van het vliegtuig op de ruw afgewerkte stei- maar!", sprekend met een afgebeten Engels schoolaccent. Hij was bij de RLA-F. geweest, hetgeen een verkla ring was voor zijn buitengewone snor. Óp dit teken zette het meisje haar innerlijke zenuwachtigheid om iri daden. Ze bukte zich naar haar ouderwetse maar weinig gebruikte biezen koffertje. Greatorèx en frowse raapten rug zakken plunjezakken, béd-rollen en een werphengel ln een glimmende ajuminium kokei', op. De hengel be hoorde toe aan Greatorex, maar Prowse droeg' hem. Dahl vormde de achterhoede met vier halve-literfles- sen whisky rjnkelend PP 2'n rug, een Advertentiei samengebonden uitrusting van kle ren van rendierhuid, als souvenir, aan een hand bengelend. In de an dere hield hij zijn slaapzak, bol van de extra uitrusting, aan de strak ge spannen riem. De laatste slok whis ky had al de vorige naar boven ge bracht en zijn voeten leken erg vér weg. Bij nader inzien liet Greatprex zijn spullen vallen. Hij zei: „Sta me foe 'f met een zalvende, ouderwetse hoffe lijkheid en steunde Alispp Pobies el leboog terwijl ze door de wijde deUF naar bipnen k|pm; De hoffelijkheid was overbodig want hef melSji woog zich vïöt, als een zwemmende otter. Haar zenuwachtige lach klonk weer en daarna gemompelde woorden van dank. Ze scheen niet gewend te zijn zo behandeld to wordep en werd er verlegen onder. Met een emhapdi* ge zwaai vplgde Greatorex haar naar binpen, een keer kreunend terwijl hij paar boven klom. Prowse vplgde op zijn hielen, de volpiaakte onderge schikte. Bij ieder instappende passagier werd het regelmatige dobberen van het vliegtuig onderbroken en ging over in een onregelmatiger en heftiger slingeren. Zijn kans waarnepiend slingerde Dahl zijn bed-rol naar bin nen, daarna de bundel met kleren van rendierhuid, die bestond uit een kor te jas. broek en toebehoren. Nu was het zijp beurt. Hij concentreerde zjch op de verraderlijk op en neer dan sende deuropening, zich afvragend waarom die alleen voor hem moelijk te vinden was. Greaterex riep hem ongeduldig van uit de eabine: „Laat ons niet wachten tot de zaak dichtgevroren is, Dahl!" Hij kneep zijn ogen een ogenblik stijf dicht en" opénde ze toen weer hoop vol. Waarom kon die deur niet rustig blijven? De stank van benzine was sterk. Gedurende een ogenblik dacht Dahl dat hij over zou moeten geven. Het ging echter over. „Ik kom", pioippelde hij en zelfs in zijn eigen oren klonken de woorden vreemd onduidelijk. Hij deed een onhandige stap en strui kelde over een uitsteken^ stuk van de olankep vlqer. Zijn val duurde lapg. Dë geribbelde metalen vloer van de cabine kwapi langhaam naar boven, als bezorgd voor zijp pmag ep liet toen plotseling dje bezorgdheid varen. Hij sloeg dubbel, voorover op zijp kin en bleef liggen, niet in staat onj te denken en buiten adem, onge deerd", maar nleïlielèmaal bij bewust zijn. Dahl hoorde het meisje uitroepen? „Oh, arrne map!" "j hoorde Greatorex brullen; ,,Idi« Hij 1 oot!" Hij hoorde Prpwpe zoetsappig zeg en: „Ach, het geeft niet Hpgh, ik elp hem wel". Toen werd hij er z|ch van bewust dat hij In het vliegtuig getrokken werd, maar het was iets \yat hem niet aan ging en het kon hem niets schelen. Slaap was veel belangrijker en de slaap kwam als een "ontzaglijk ep welkom geronk. Toen Dahl wakker werd, ging de Nor seman in de ruwe lucht 'te keer als een raceboot die in zware zee op z'n step loopt. Het geronk was er nog steeds, treite rig aanhoudend. Meer dan dat, het geluid viel hem van alle zijden kwaad aardig aan. zodat zijn hoofd, dat zich ertegen wilde verzetten in zelfverde diging, klopte met een band van dof fe pijn. De motor van de Norseman, natuurlijk maar het besef hiervan kwam pas na een poosje. Even Ipter was het vliegen weer rustig. Dahl had een smerige en zure smaak ip zijn mond en zijn tong vulde de mondholte als een reep gezwollen, doorweekt bont. Zijn zenuwen jengel den ep tj-okken. Hij dacht met snelle opluchting aan de veldfles, maar toen hij probeerde om piet zijn handen ip de zakken van zijn nylon windjack te duiken, kpn hij zich niet bewegen. Iemand, waarschijnlijk Prowse, had hem steviger met de veiligheidsriem vastgebonden dan nodig was. Met een opwelling van wrevel maakte hjj hem De veldfles was weg. Meteen werd het kloppen in zijn hoofd erge?1. Dahl wierp een achterdochtige en onderzoekende blik i'ondoip in het vliegtuig. Er was geen vaste afschei ding tussen de cockpit waar de vlie ger en de boordmonteur zaten, en de passagierspa bine; enkel twee meta len bulzen die schuin naar binnen hel den vaiiaf het dak naar dè zijden van het middenpad, als een van onderen open V. Een barbaarse, bleke lucht, met blauw als in Chimo, schitterde door de ruit van de cockpit en schroeide zijn ogen. Hij zag sterre tjes die telkens weer kwapien en ver dwenen tot zë eindelijk voorgoed weg bleven. Dahl voelde zich een beetje sterker. Vlak voor hem zat Greatorex, zijn ta nige nek gerimpeld, gegroefde en bruin. Greatorex moest nodig naar de kapper, evenals alle anderen na het seizoen in de eenzame rimboe. Schuin tegenover hem zat het meisje en naast Dahl, gescheiden door het smalle middenpad, zat Carl Prowse. Achter hem, op de twee lege plaatsen en op de vloer, lag hun bagage. (wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 12