BESTEDINGS-
WmMr
00^
PILOOT STORM ontvoerd
in de stratosfeer
3
AKKERTJES
Waar zijn onze schepen?
Pleegzuster Bloedwijn
Noodlanding
in de winternacht
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG IJ FEBRUARI 1959
Maetsuycker 8 620 m- z.z.o. v.
Christmas ell.
Malea 8 n Surabaja.
Maron 9 n. Savannah.
Martetje Bohmer 7 te Samos.
MarneUoyd 8 n. Los Angeles.
Meliskerk 4 te Basra.
Mirzam-N 7 te Fedala.
Molenkerk 30-1 te Mombasa.
Montferland 12 te IJmuiden verw.
Mqsi|loyd 2 Kp Guardalul gepass.
Mijdrecht 7 100 m. w. v. Abadan.
Meerkerk 7 te Chlttagong.
Mississippi Lloyd 22 n. Cristobal.
Naes6 Commander 7 v. Suez.
Naess Lion 8 Galita gepass.
Naess Tiger 9 n. IJoustpji.
Nestor 9 te Amsterdam.
NJas 8 te Freetown.
Nieuw Amsterdam 9 n. Cristobal.
Nore 8 te Rotterdam.
Nijkerk 8 205 m. z. v. Hongkong.
Oldekerk 9 n. Port Swettenham.
Oostkerk 8 n. Rotterdam.
Oranje 7 te Antwerpen.
Ossendreeht 7 te Antwerpen.
Ouwerkerk 10 te Antwerpen venv-
OranjeXonteln 10 te Antwerpen.
Perna 9 n. Beira.
Pergo 7 20 m- z.W. v. Sandhammem.
AMSTERDAMSE BEURS
Internationale waarden lager
Nederland 1951 (5%)
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 S
Investerlngscert- 3
Nederland 1962-64 3
9 febr. 10 febr.
- WA
88%
90%
92A
89% 893/
923% 93
97% 97/
96%
88 Vt
89%
92A
Ned. Indië 1937 3
94
93%
6 pet. Woningbouwlenlng '57
112 A
112%
Nat. Handelsbank
142%
142
Ned. Handejmy.
201%
200
Alg. Kunstzijde Unie
290
287%
Berghs' en Jurgens
278%
Calvé-Delft
480
471
Hoogovens n.r.
352
352
Ned. Kabelfabriek
340
334
Philips
509%
503%
Unilever
453%
458
Wilton-Fetjenoopd
208
201%
Kon. Petroleum Mij.
175
175
Amsterdam Rubber
95
94%
Holland Amerika Lijn
164%
163%
Kon. Paketvaart
136%
137
Rotterdamse Lloyd
149
149
Scheepvaart Unie
142%
141%
Stv. My. Nederland
171
171%
H.V.A.
140%
143%
Deli My.
152 05
152.45
Bank van Ned. gem 4%
98%
Bank van Ned- gem. 0-5-10
129
Van Berkels Patent
230
Centrale Suiker
260
280%
Kon. My. De Schelde NB.
222
Intern. Nickel
89%
89%
American Motor:
33%
31%
Anaconda
66A
65%
Baltimore en Ohio
62
Bethlehem Steel
52%
52
General Motors
46%
46A
Kenneeott
104%
103
Missouri K.T.
6%
6%
New York Central
27
26
Pennsylvania
17%
17
Republic Stee!
69%
60
Shell Oil Comp.
81
80%
Tide Water
23%
23%
U.S. Steel
34%
34%
Nat. Can. Corp
MA
-
PREM1ELEN IN GEN.
Amsterdam 1951
89%
89%
Breda 1954
85
85'/.
Eindhoven 1954
84%
83%
Enschede 1954
83%
Den Haag 1952 I
95%
94%
Den Haag 1952 n
95
95%
Rotterdam 1952 I
92'/.
Rotterdam 1952 H
97%
97
Utrecht 1952
93%
93%
Amsterdam 1956 I
88%
88
Amsterdam 1956 II
93%
85%
Amsterdam 1956 IH
98%
98%
Amsterdam '33 (C. en A.)
88%
Dordrecht 1956
87
Alkmaar 1956
-
87%
a.n.p.-C.b.S.
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
BEURSIND1CES.
6-2 9-2 10-3
384.33 376.74 374-28
186.19 185 26 183.57
154.29 153 21 152.56
149.16 148.83 148-50
11922 117.65 117.93
285.10 260.99 259.37
BEURSOVERZICHT.
De markt bood dinsdagmiddag goede
weerstand, al waren de koersen voor de
internationale waarden lager, vergele
ken bij de slotkoersen van de vorige
dag. Deze weerstand kwam van Zwit
serland en Parijs en vond meelopers ln
Amsterdam. Aanvankelijk had men op
het Damrak gedacht, dat de koersen
dinsdag veel lager zouden zijn, ln ver
band met de flauwe tendentie waarmee
Wallstreet was afgekomen. De openings
koersen vielen dan ook heel erg mee.
Hierdoor werd aangetoond, dat het aan
bod zeer minimaal was en dat de koop
orders eerder ln de merkt domineerden.
Aandelen Philips, wederom zeer actief,
werden bij de opening met tientallen te
gelijk uit de markt genomen op 501. In
de murgenuren werden deze aandelen
pog verhandeld op 495 496. De arbitrage
was zeer actief en had de moed wat
aandelen voor te kopen in de verwach
ting, deze stukken in Wallstreet met
winst te kunnen slijten. Aanhoudende
vraag bracht de koers op 503. De slot
koers van maandag was 509%. De con
verteerbare obligaties Philips waren
slechts 2 punten lager. Unilevers noteer
den op 460'/i circa 3 punten beneden de
slotkoers van de vorige dag. De laagste
koers in de morgenuren was 455. AK.
U.'s liepen op van 205% tot 287%. Hier
was de slotkoers van maandag 290. Kon.
Olies openden op f 172.50, drie gulden
boven de laagste koers van de morgen
uren en bleven slechts een halve gulden
onder maandag. De aandelen noteerden
elrca 2 gulden boven pariteit New York
KL.M. werd iets lager geadviseerd. De
internationale waarden sloten op vrijwel
het hoogste punt van de dag.
Scheepvaarten waren geheel verlaten
en de koersen bewogen zich omstreeks
het slotnlveau van maandag. Voor de
staatsfondsen bestond een vrij regelma
tige belangstelling gedurende de gehele
beursduur en de koersen waren door-
elkaar prijshoudend. Van de cultures
waren H.V.A.'s op 142% ruim 2 punten
boven maandag, zodat een gedeelte van
het dividend reeds werd Ingehaald. Am
sterdam Rubbers onveranderd, Deli frac-
tioneel hoger en Senembah een punt be
ter.
Van de lokale sector werden nog gead
viseerd aandelen metaalbuizepfabriek
Excelsior op 95 (03), Aiweco op 23 (20
laten) en Scholten's Carton op 310 (315),
op het onveranderde dividend van 16
procent, Voor de inschrijving op 700
aandelen De Boer 135 pet. bestond ter
beurze, in verhouding tot de omvang van
de emissie, een behoorlijke belangstel
ling.
Prolongatie 3 procent.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN-
Londen 10.58%—10-59%, New York
3.76H—3.77A, Montreal 3.86%-3.86%
Parijs 76-85—76.95, Brussel 754%—
7 55%, Frankfort 90.22—00.27, Stock
holm 72.80-72-93, Zürich 87.44Va-r
87.49%, Milaan 60.73',if—60.78%, Ko
penhagen 54-65—64.70, Oslo 5285—
52.90, Wenen 14.54—14.55, Ankara
3.76V1—3.77%, Praag 52.84-62 94, Lis
sabon 13-21—13.22%.
Advertentie j
Hebt U neg
AkkertjesIn hul* T
Zorg dat U altijd "Akkertjes" bij
dc hand hebt, snellere „Akker-
tjes"-huip voor kriebelende, ver
moeiende, koortsige verkoud
heid. Verwaarloos verkoudheid
niet - die geniepige griepbacillen
mogen geen kan> krijgen I Een
"Akkertje" in water zacht laten
worden - doorslikken het ge
neeskrachtige micro-poeder lost
snel en zacht op zonder nadeel
voor maag, hart en nieren. Zo be
strijdt een "Akkertje" Uw griep I
flitsen uw hlatbttn wtgf
LEZERS SCHRIJVEN
Werkloosheid.
In uw blad van 2 februari j.l. las ik
een verhandeling over de werkloos
heid. Een bewijs dat uw blad zich
terdege bewust is van de grote geva
ren, die hieruit voortvloeien. Is het
niet zó, dat het verloop precies gaat
gelijken op dat na de eerste wereld
oorlog? Eerst hoogconjunctuur lang
zaam overgaande in crisis en werk
loosheid en dan weer opleving omdat
men zich gaat voorbereiden op een
nieuwe oorlog.
Ze hebben immers al, een koude oor
log, waarin Rusland en Amerika zich
dapper weren. Moet dit nu straks
weer de oplossing zijn va ncrisis en
werkloosheid? Zou dat nu piet eens
anders kunnen, zonder geweld?
Met zoveel machines en mensen naar
een hoger welvaartsplan te streven
zou dat voor onze staatslieden en
vooral ook economen niet veel eervol
ler .zijn? Zou hun naam in de ge
schiedenis niet eervoller worden ver
meld, dan die van Hitier, Napoleon
en verdere geweldenaars?
Biezelinge. Abonnee.
Aagtedijk 9 te Port Said.
Aagtekerk 9 te Port Elisabeth.
Aalsdijk 9 te Panama City.
Aardljk 7 te Belawan.
Abbekerk S te Robe,
Albireo 7 285 m. o.t w- V- Salvador-
Alblasserdijk 8 n. R'dam vla Le Havre.
Aldibl 7 v, Montevideo.
Alhena 11 te Antwerpen.
Alioth 9 te Antwerpen verw.
Almdijk 8 850 m. w-ss-w, van Azoren,
Alphacca 9 n. Paranagua.
Amerskerk 9 te Genua.
Amstelkroon 7 310 m. q.z.p, v. Key West-
Andijk 8 n- Rotterdam.
Applngedijk 8 240 m. n. y. Fortaleza.
Arkeldijk 8 te Belawan.
Arnedijk 9 te Bronsville.
Astrid Naess 8 50 m. p. v. Azoren.
Attis 7 te Quanta.
Axeldtjk 9 te Norfolk.
Bali 8 te Belawan.
Binnenhaven 7 n. Rouaan-
Boskoop 8 250 m- n.p. y. Barbados.
Callisto 8 190 m w. v. Dakar.
Caltex Arnhem 8 1100 m. o z o. var»
New York.
Caltex Delft 8 10 m. z. v. Jebal Astair.
Caltex Eindhoven 8 95 m. z z w. van
Masira eil.
Caltex the Hague 8 430 ra. o. v.
Mombassa
Camtia 1 n. New Orleans.
Capricormus 2 60 m. w- v- Sleljtö.
Carillo 6 55 m. z.w. v. Start Point.
Castor 8 300 m. n.o, y. Azoren.
Celebes 8 180 m. w. v. Fretown.
Charls 8 n. Europa.
Colytto 6 te Gothenburg,
Corsica 8 te Rotterdam.
versterkt Uw ZENUWEN,
herstelt Uw ENERGIE
'i> Hoco produel
Crania 8 75 m. z.o. v. Rapa eU.
Delishaven 7 te Port Arthur.
Diemerdijk 9 te Southampton.
Dinteldljk 6 te San franeisco.
Duivendijk 8 te Tocoma.
Dulvendrecht 8 720 m w.z.w. v. Azoren.
Eemdijk 9 n. Bremen.
Eenhoorn 9 te Iskenderum.
Ena 6 Guayaquil.
Esso Amsterdam 8 n- Rotterdam.
Esso Nederland 9 n. Port Said,
friesland (k.r.l.) s 260 m. z.o. v.
Azoren.
Gaasterkerk 8 10 m. w. v. West Hinder.
Glessenkerk 6 dw- V- Zuld-Korea.
Groote Beer 7 v. Walvisbaai.
Groote Kerk 7 n. Dar es T
Harold 9 dw. v. Pltboel.
Heemskerk 5 n. Anzio.
Hera 7 288 m. n.p. v. San Juaq.
Houtman 6 te Kaapstad
Hydra 5 520 m. w. v Kp. Flnisterre.
Ivoorkust 9 n. Port Harcourt.
Jacob Verolme 7 te Cristobal.
Jason 7 ij. Le Gunalra.
Johanca 8 te BrunsbutteL
Kab. lia 6 te Hamburg.
Kalinga 5 n. Perz. Golf.
Katelysia 7 te Curacao.
Kara 4 n. Petit Couronne.
Kellia 8 te Balikpapan
Kenia 10 te Paramaribo vedw.
Kennemerland 5 te Porto Alegri.
kernia 8 in Kielerkanaal.
Khasiella 8 1080 m- z.o. v. Kp. Verde.
Kinderdijk 7 te Antwerpen.
Kloosterdijk 10 te Tamplco.
Kopionella 8 n. Curacao.
Korenia 8 220 m. z.o. v. New York.
Kpsicla 7 te Curacao.
Kreewt 9 te Rotterdam.
Kryptos 12 te Ambon verw.
Laagkerk 6 te Hamburg.
Laarderkerk 3 te Basra.
Labotas 7 Kielerkanaal.
Langkoeas 8 60 m. z.o. n. Kreta.
Laurenskerk 9 n. Zanzibar.
Leiderkerk 7 n- Bremen.
Lekkerkerk 10 n. Rotterdam.
Leleykerk 6 te Londen.
Lemsterkerk 9 te Rotterdam.
Beoppldskerk 4 te Bahrein.
Limburg 6 te Hamburg.
Llndekerk 7 te Kuweit.
Lisseicerk 7 te Bahrein.
Lombok 8 te Lourengo Marques.
Lijnbaan 8 te Aden.
Maaskerk 10 te Port Said.
Advertentie
liliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiliiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii
Perregaux 6 te Bordeaux,
Polydorus 10 te Singapore.
Pr, Willem van Oranje 5 te Antwerpen.
Randfontein 81-1 te Durban.
Reza Sjah the Great 10 te Isle of Grain
verw-
Rlddprkerk 10 te Colombo,
Rijndam 8 te New York-
Rljnkerk 7 te Antwerpen.
Sarnarlnda 9 te pjjbout|.
Sarpedon 8.-250 m. v. Opessant.
Schelpwljk 8 40 m. w.n.vy. v. Kp. Bon,
Schie 4 n. Hamburg.
Schiedijk 7 te Antwerpen.
Scherpendrecht 8 n. Westville
Sibajak 7 v. Aden.
Sibigo 9 te Singapore,
Slamat 10 n. Hamburg.
Sloterdljk 8 te Norfolk.
Stad Arnhem 9 n. Gent.
Stad Rotterdam 8 100 m. z. v. Dakar-
Statue of fJberty 10 te Suez n- Perz.
Golf
Statendam 8 te Lourengo Marques.
Stanvao Talang Akar 8 te Buantan.
Straat Bali 5 te Durban
Straat Cook 7 te Loqrengo Marques.
Straat Mpgelftaen 9 n. Singapore.
Straat Torres 8 te Colombo.
Sumatra 8 te Singapqre.
Tabinta 8 te Madras.
Tara 7 n. R'dam viq Santos.
Taria 8 te Singapore.
Telamon 9 n. Marcaibo.
Tjlmenteng 6 n. Mombasa.
Tjlnegara 6 te Kobe.
TJikampek 5 Durban.
Tlbla 8 560 m. w. v. Ascension.
Ternate 8 18 m. z. v. Kaap Roca.
Theobaldius 8 800 m. w n.w. v. Bemuda>e
Talisse 8 IJmuiden (oponthoud mist).
Utrecht 5 v. Djakarta n- R'dam.
Van Heemskerk 3 Port Hercpurt.
Van Spilbergen 8 Hongkong.
Van Waerwijk 5 v. Manila n. Yokohama-
Vivipara 2 v. Lavera n. Mena al Ahmadl,
Waal JO p. Pto Torres.
Waterman 8 50 m. w. v Oporto.
Weltevreden 6 Belawan.
Westland 10 te Montevideo.
Wleldrecht 8 289 m. o. v. Kaap
Hatteras.
Willem Barendsz 8 dw. v. Start Point.
Willemstad 8 115 m. w.p w. v. Madeira.
\yjtmarsum 10 te Houston.
Woepsdrecht 8 v. Norfolk n. Puerto |g
Cruz
Wonosarl 7 Boston.
Vonogiri 9 n. Bahrein.
Zaankerk 9 n. TriPPU-
Zeeland 7 240 m. o. v Azoren.
Zulderkerk 5 Sydney.
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Bergum (toez.) dr. J. M.
Hasselaar, laatstelijk predikant te
Djakarta; beroepen te Wijk bij
Heusden A. Muilwijk, kandidaat te
Ameide; beroepen te Houten
(Utrecht), (toez.) j. T. Doornenbal
te Oene; bedankt voor Oudega (W.)
J. F. Storm te Nljbroek; bedankt
voor Boven Hardinxveld P. J. F. La-
mens te Èlspeet; bedankt voor Wor?
kum (töez.) J. W. van der Heide te
Ooster Nijkerk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Boechout (België) drs.
J. Vegh te Andijk; beroepen te Sy-
brandaburen C. A. H. Gilhuis, kandi
daat te Amsterdam; beroepen te
Schoonoord L. J. Wolthuis, kandidaat
te Groningen; bedankt voor Bever
wijk (tweede predikantsplaats) A.
Ukema te Tweede Exploërmond; be
roepbaar ds. C. M. Boerma, reserve
leger predikant te Bergen op Zoom.
1094. Keer op keer riep de
Onyx m het ruimtestation
op, doch de stilte in de ae
ther werd niet verbroken
Enkele ogenblikken stond
kapitein Marc in twijfel,
wat hij doen zou. De reis
naar Thallerba had al veel
te veel vertraging onder
vonden. Was het verant
woord nog meer tijd te ver
liezen met een onderzoek?
Al die manip{|latjes voordat
er voldoende snelheid ge?
minderd was... en dan later
weer een nieuwe start
Misschien was het een exr
tra zintuig, dat hem waar
schuwde, dat er iets niet in
de haak was met station
Astar. In ieder geval klonk
opeens zijn zwafe stem via
de boordradio naar het ma-
chineruim: „Stoppen en ke
ren". In de wijde boog joeg de Onoyx III door
het hemelruim terug "naar de plaats waar de
kunstmatige satelliet in ogenschijnlijke rust
zijn boog rond Valeron beschreef. In voor Pi
loot Storm onbegrijpelijk korte tijd hing de
Onyx m bijna bewegingloos naast de opening
van het ruimtestation. Eerst kreeg Arend enig
idee van de kolossale afmetingen van de me
talen box. Door de openstaande deuren van de
reparatiehal kon men een ander Shasterschip
zien liggen. Nergens was echter een teken
van leven te onderkennen. .,Daa,r zit een
vreemd luchtje aan", snoof Mare. „Ik ga eens
op onderzoek Uit- Ga je mee, Arend?" Onze
piloot hees zich al tn een ryimtepak".
FBUILLÜT01V
DOOR
LAWRENCE EARL
Dit soort verkoeling van zijn werk-
geyer was hem eerder overkomen, of
schoon niet- bij de Ungava Erts en
Exploratie Mij. en niet bij Hugh
Greatorex. Met eeq wrang gevoel van
onvermijdelijkheid voelde hij zich of
hij voor een derde keer bij een twee
derangs filmvoorstelling opgesloten
zat. Alleen gaf het meisje, onverr
wacht in de film optredend, het nu
een ongewoon element. Het was on
waarschijnlijk dat de gang van zaken
hierdoor zou veranderen.
Zelfs nu, enerzijds opgetogen omdat
ze eindelijk op weg waren naar de
bewoonde wereld, anderzijds teneer-
geslagen omdat hij wist dat vast en
zeker iemand anders het werk ?ou
afmaken dat hij begonnen was en
doezelig als hij Was, zag Dahl de be
kende, Devestigende tekenen. Dit was
alweer een betrekking die hem het
volgende seizoen niet aangeboden zou
worden.
Des Surrey, de vlieger van de Norse
man, v/as middelmatig van lengte
maar zijn gedrongenheid en de rön«
de, kinderlijke vorm van zijn gezicht
maakten dat hij veel kleiner leek.
Zijn snor stak wijd uit, als te eer
zuchtige vleugels, op het punt om
door hun eigen gewicht te vallen en
toeh op de een of andere manier over
eind blijvend. Zijn lichtblauwe ogen
schepten vermaak in de wereld en in
de mensen die erop leefden.
Verbazend lenig sprong hij van het
vliegtuig op de ruw afgewerkte stei-
maar!", sprekend met een afgebeten
Engels schoolaccent. Hij was bij de
RLA-F. geweest, hetgeen een verkla
ring was voor zijn buitengewone snor.
Óp dit teken zette het meisje
haar innerlijke zenuwachtigheid om
iri daden. Ze bukte zich naar haar
ouderwetse maar weinig gebruikte
biezen koffertje.
Greatorèx en frowse raapten rug
zakken plunjezakken, béd-rollen en
een werphengel ln een glimmende
ajuminium kokei', op. De hengel be
hoorde toe aan Greatorex, maar
Prowse droeg' hem. Dahl vormde de
achterhoede met vier halve-literfles-
sen whisky rjnkelend PP 2'n rug, een
Advertentiei
samengebonden uitrusting van kle
ren van rendierhuid, als souvenir,
aan een hand bengelend. In de an
dere hield hij zijn slaapzak, bol van
de extra uitrusting, aan de strak ge
spannen riem. De laatste slok whis
ky had al de vorige naar boven ge
bracht en zijn voeten leken erg vér
weg.
Bij nader inzien liet Greatprex zijn
spullen vallen. Hij zei: „Sta me foe 'f
met een zalvende, ouderwetse hoffe
lijkheid en steunde Alispp Pobies el
leboog terwijl ze door de wijde deUF
naar bipnen k|pm; De hoffelijkheid
was overbodig want hef melSji
woog zich vïöt, als een zwemmende
otter. Haar zenuwachtige lach klonk
weer en daarna gemompelde woorden
van dank. Ze scheen niet gewend te
zijn zo behandeld to wordep en werd
er verlegen onder. Met een emhapdi*
ge zwaai vplgde Greatorex haar naar
binpen, een keer kreunend terwijl hij
paar boven klom. Prowse vplgde op
zijn hielen, de volpiaakte onderge
schikte.
Bij ieder instappende passagier werd
het regelmatige dobberen van het
vliegtuig onderbroken en ging over
in een onregelmatiger en heftiger
slingeren. Zijn kans waarnepiend
slingerde Dahl zijn bed-rol naar bin
nen, daarna de bundel met kleren van
rendierhuid, die bestond uit een kor
te jas. broek en toebehoren. Nu was
het zijp beurt. Hij concentreerde zjch
op de verraderlijk op en neer dan
sende deuropening, zich afvragend
waarom die alleen voor hem moelijk
te vinden was.
Greaterex riep hem ongeduldig van
uit de eabine: „Laat ons niet wachten
tot de zaak dichtgevroren is, Dahl!"
Hij kneep zijn ogen een ogenblik stijf
dicht en" opénde ze toen weer hoop
vol. Waarom kon die deur niet rustig
blijven? De stank van benzine was
sterk. Gedurende een ogenblik dacht
Dahl dat hij over zou moeten geven.
Het ging echter over.
„Ik kom", pioippelde hij en zelfs in
zijn eigen oren klonken de woorden
vreemd onduidelijk.
Hij deed een onhandige stap en strui
kelde over een uitsteken^ stuk van
de olankep vlqer. Zijn val duurde
lapg. Dë geribbelde metalen vloer
van de cabine kwapi langhaam naar
boven, als bezorgd voor zijp pmag ep
liet toen plotseling dje bezorgdheid
varen. Hij sloeg dubbel, voorover op
zijp kin en bleef liggen, niet in staat
onj te denken en buiten adem, onge
deerd", maar nleïlielèmaal bij bewust
zijn.
Dahl hoorde het meisje uitroepen?
„Oh, arrne map!"
"j hoorde Greatorex brullen; ,,Idi«
Hij 1
oot!"
Hij hoorde Prpwpe zoetsappig zeg
en: „Ach, het geeft niet Hpgh, ik
elp hem wel".
Toen werd hij er z|ch van bewust dat
hij In het vliegtuig getrokken werd,
maar het was iets \yat hem niet aan
ging en het kon hem niets schelen.
Slaap was veel belangrijker en de
slaap kwam als een "ontzaglijk ep
welkom geronk.
Toen Dahl wakker werd, ging de Nor
seman in de ruwe lucht 'te keer als
een raceboot die in zware zee op z'n
step loopt.
Het geronk was er nog steeds, treite
rig aanhoudend. Meer dan dat, het
geluid viel hem van alle zijden kwaad
aardig aan. zodat zijn hoofd, dat zich
ertegen wilde verzetten in zelfverde
diging, klopte met een band van dof
fe pijn. De motor van de Norseman,
natuurlijk maar het besef hiervan
kwam pas na een poosje. Even Ipter
was het vliegen weer rustig.
Dahl had een smerige en zure smaak
ip zijn mond en zijn tong vulde de
mondholte als een reep gezwollen,
doorweekt bont. Zijn zenuwen jengel
den ep tj-okken. Hij dacht met snelle
opluchting aan de veldfles, maar toen
hij probeerde om piet zijn handen ip
de zakken van zijn nylon windjack te
duiken, kpn hij zich niet bewegen.
Iemand, waarschijnlijk Prowse, had
hem steviger met de veiligheidsriem
vastgebonden dan nodig was. Met een
opwelling van wrevel maakte hjj hem
De veldfles was weg.
Meteen werd het kloppen in zijn hoofd
erge?1. Dahl wierp een achterdochtige
en onderzoekende blik i'ondoip in het
vliegtuig. Er was geen vaste afschei
ding tussen de cockpit waar de vlie
ger en de boordmonteur zaten, en de
passagierspa bine; enkel twee meta
len bulzen die schuin naar binnen hel
den vaiiaf het dak naar dè zijden van
het middenpad, als een van onderen
open V. Een barbaarse, bleke lucht,
met blauw als in Chimo, schitterde
door de ruit van de cockpit en
schroeide zijn ogen. Hij zag sterre
tjes die telkens weer kwapien en ver
dwenen tot zë eindelijk voorgoed weg
bleven. Dahl voelde zich een beetje
sterker.
Vlak voor hem zat Greatorex, zijn ta
nige nek gerimpeld, gegroefde en
bruin. Greatorex moest nodig naar de
kapper, evenals alle anderen na het
seizoen in de eenzame rimboe. Schuin
tegenover hem zat het meisje en naast
Dahl, gescheiden door het smalle
middenpad, zat Carl Prowse.
Achter hem, op de twee lege plaatsen
en op de vloer, lag hun bagage.
(wordt vervolgd.)