TUSSEN DERTIEN EN TWINTIG JAZZ achter de Westerschelde JAZZ achter de WesterscheldePeter Schilperoort is met zijn vermaarde kwartet deze week twee dagen de gast geweest van de jonge Zeeuws-Vlaamse Jazz Sociëteit! Het is een bijzonder succesvolle tournee geworden, met een jong en enthousiast publiek in Hulst, Sas van Gent en Oostburg. Drie concerten gaf het kwartet, in drie plaatsen stuwde Pe ter Schilperoort met zijn jubelende klarinet zijn jonge toe hoorders naar een spontaan enthousiasme. Geen rock 'n rollende en zenuwschokkende jeugd, maar een naar een concert luisterend publiek, dat iets van de blijheid proefde, die deze muziek zo eigen is. Geen orgie van klanken dus, geen banale rock 'n roll roes, maar muziek, goede en vooral échte jazz, soepel swingend door een perfect musicerend kwartet gebracht in het land van Hulst en Cad- zand. Jazz zou niet bijster populair zijn'in Zeeuwsch-Vlaan deren, men zou er daar eigenlijk nog allerlei verkeerde denk beelden over hebben. Het Peter-Schilperoortkwartet kwam om daarmee op ge decideerde wijze af te rekenen. Het rekende af met gedach ten aan herrie, lawijt en kabaal uit koperen toeters. Het re kende af met de gedachte, dat alle amusementsmuziek die qua ritmiek maar even aan de jazz verwant is, ook werkelijk jazz zou zijn. Succesvolle tweedaagse tournee van kwartet Peter Schilperoort Het was uiteraard een gedurfd initiatief van de Zeeuws- Vlaamse Jazz Sociëteit om Schilperoort met zijn klarinet de Schelde-oversteek te laten maken. Een initiatief derhalve, dat kreten als „alle hulde" en zo glansrijk verdient. De groei van de Sociëteit, die nu reeds ISO leden telt, gedoogde de komst van hét kwartet- Men durft nu rustig verder te gaan. Het trio Pim Jacobs zal naar Zeeuwsch-Vlaanderen komen. De exponenten van de moderne jazz in Nederland... Greetje Kauffeld zal erbij zingen. 1 november van het vorig jaar, aan durven denken? Pim Jacobs en zijn trio komt de kamermuziek in de jazz in Zeeuwsch-Vlaande- ren brengen Toch denkt of misschien ook dacht men in het mooie polder land achter de Westerscheldedij- ken niet zo gunstig over de jazz. Toch zijn ze gekomen, de musici van het P.8.-kwartet. Langs Kuit aart en Ter hoie zijn ze van Pérk- polderhavcn naar Hulst gereden. Men heeft daar in de door een winterzonnetje beschenen Zeeuws- Vlaamse gehuchten Kuitaart en Terhole niet zo'n weet van gehad. De jazz is er trouwens niet popu lair. In de staminees luistert men 's avonds naar zingende vrouwe lijke familieleden en forse, door en door Nederlandse tenoren, die balladen over duivenplatjes en Westertorens op gevoelige wijze tot verklanking brengen. Dat is natuurlijk niet specifiek des Kuitaarts of des Terholes. De jukeboxen ln de Zeeuws- Vlaamse taveernen zijn over het algemeen gevuld met liederen,, die met elkaar een „leutige" muziek vormen met een enkel weemoedig trekje, dat zich laat determineren als een bittere traan. Waarvoor men de caféhouders of de mensen, die de juke-boxen vul len, geen verwijten moet maken. Men vraagt kennelijk om deze muziek. Maar ook de vragers moet men niets verwijten. Het is louter een kwestie van apprecia tie. Welke plaats wordt dan over het algemeen de jazz toegedacht? De juke-boxen wijzen het uit: geen grote. De voorzitter van de Zeeuws- Vlaamse Jazz Sociëteit, Wim Re- mery uit Sas van Gent, beaamde dit. Het „leutige" wint het voors hands van de jazz, hoe puur die ook mag zijn Niet bij de leerlingen van liet Hulster Janseniuslyeeum, waar het P.S.-kwartet in de gymnastiekzaal zijn eerste Zeeuws-Vlaamse concert gaf. Het d- pondente voor Hulst van de Z.V.J.S., de 16-jarige Maria Fri- cot was hoogst tevreden met de uitleg, die zij van Peter Schilper oort (rechts) over diens klarinet kreeg. (Foto P.Z.C.) was een middag in een stijl, die de jeugd „lag". Instructief, maar vlot en onderhoudend, nergens vervelend. De rector van het Janseniusly eeum, drs. Van Roessel, hield een voortreffelijk openingstoespraak je. Geen lange 'tirade, maar enkele geestige kanttekeningen rond een gebeuren, dat, zoals hij 'het zei, de gemoederen op de school meer in beweging had gebracht dan een volgende stap in de ruimtevaart dit zou doen. Toen hij zich achter de micro foon opstelde, dacht hij aan een gevaar. Het gevaar namelijk, dat de Hulster leerlingen zou den kunnen denken, dat de rec tor zich tot croonen geroepen voelde Voor de rector was jazz geen on bekende zaak. „Het is iets anders dan het dansliedje, dat langs de zee deint" zo zei hij. Drs. Van Roessel hoopte, dat de komst van het kwartet het begin zou zijn van een bloei van de goede mo derne muziek in Zeeuwsch-Vlaan- deren. De rector is er uiteraard van overtuigd, dat het beluisteren van jazz-muziek nu of later geen sta-in-de-weg behoeft te zijn om „tot de klassieken" te komen. In intiemer kring verklapte hij nog uit zijn jeugd, dat hij eens de Mattheus Passion moest beluiste ren op een leeftijd, dat hij dit prachtige werk nog niet kón be grijpen. Vóór de klas werd een grammofoon opgesteld en dan zat je een gans uur stil in de bank. „Ondanks dat ben ik er later ge lukkig toch van gaan houden" voegde de heer Van Roessel hier nog aan toeVoor de aanvang van liet concert vertelde Peter Schilperoort over de geschiedenis van de jazz. die dus in wezen geen amusementsmuziek is. Hij vertel de van de spirituals, de gospel songs en de wörksongs van de als slaaf naar Noord-Amerika reko- men neger, wiens gemoed zich na zijn vrijmaking uitte in dc blues. Het kwartet liet het schema van de blues horen en pianist Paul Ruys zong overtuigend de wee moedig klinkende „My first name is James, my second name has ne ver been told" en „Once I had a girl". Peter Schilperoort vertelde ook over de moeilijke omstandigheden, waaronder de neger kort na zijn vrijmaking leefde. De neger zong en speelde, maar geld voor goede instrumenten was er niet. Een aarden kruik, waarin iemand „bromde", vormde een overigens perfect'klinkende bas. De invloed van de marsmuziek deed zich gelden: het kwartet il lustreerde dit met een hoekig ge speelde „Alexanders' Rag Time Band", die een vloeiender reprise kreeg in „hedendaagse" stijl. Er volgden nog andere voorbeelden over stijlen en improvisaties en bijna onmerkbaar gleed het kwar tet van het instructieve gedeelte naar het eigenlijke concert. ding van Paul Ruys ipiano'. Hank Wood (bas) en Louis de Lussanet (slagwerk), welke laatste enkele magistrale soli ten beste gaf. - Tussen deze twee schoolconcerten lag het „eigenlijke" optreden voor de Zeemvs-Vlaamse Jazz Sociëteit, liet concert, dat dinsdagavond in de Sas van Gentse spiegelglasfa- j2eeuu)s-V(axmse ^A33 Sociëteit kw/zm kihoiuier snel ioi Woei Basin street blues" kreeg reeds een daverend applaus, na een bijzonder opgewekt „When the saints go marching in" kende het enthousiasme van de Zeeuws-Vlaamse jeugd geen gren zen meer. Zo stil als er geluisterd werd, zo hard werd er geklapt. Een ware ovatie volgde op „I cried for you"; van „After you've gone" werd een bissement afge dwongenDat was dinsdag middag.. Woensdagmiddag in het Oostburgse Ledeltheater, con cert voor de leerlingen van Oost- burgs Lyceum, r.k.h.b.s. „St. Eloy" en landbouwschool Schoondijke hetzelfde beeld. Een verrukkelijke toon uit da klarinet van Peter Schilperoort en even voortreffelijke begelei- briek werd gegeven. Weer die spontane sfeer, weer een enthou siaste zaal Na het instructieve deel en het concert volgde er een bal, waarbij^ het P.S.-kwartet eveneens voor de muziek zorgde. Het bijzonder aar dige was echter wel, dat de mu- ziek de dominerende plaats be hield. Er werd gedanst, uiteraard, maar de klank van het kwartet bleef prominent. Blues werden af gewisseld met evergreens. Er was zelfs een Terneuzens meisje, Gre ta den Haan, dat met bege leiding van het P.S.-kwartet een niet onverdienstelijk „Lullaby of birdland" kwam voordragen De tournee van het kwartet is een groot succes gewor den. Ook voor de Jazz-So- ciëteit, die het precies eender verging als op de oprichtings vergadering. Zestig leden telde de sociëteit toen, maar om half negen kon bereids het honderd ste lid, Ria Kole uit Terneuzen, worden ingeschreven Nu zijn er 180 leden, van wie de meesten uit Terneuzen komen (70). In Sas van Gent wonen on geveer veertig leden, de rest is verspreid over Sluiskil, Hulst, Westdorpe, Axel, Philippine, Hoek en ook Biervliet in westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Want ook in westelijk 'Zeeuwsch-Vlaan deren begint de sociëteit meer le den te krijgen. De voorzitter, Wim Remery, woont in Sus van Gent, de vice-voorzitter. Jan de Rooy, in Sluiskil. Ad den Boer uit Sas van Gent is secretaris, Huub de Klerk uit Terneuzen penning meester. Het jongste bestuurslid is een meisje, de 16-jarige Lies- >eth Slot uit Sas van Gent. In hel Testuur is nog een plaats open 'oor 'n lid uit westelijk Zeeuwsch- /laanderen. 3e sociëteit staat intussen ,veer een nieuw evenement te vachten: het bezoek van het ;rio Pim Jacobs, /oor andermaal: met ex cuses, aan „Jazz behind the dikes" jazz achter de Wes terschelde 1pname van het schoolconcert te 'ulst met op het podium van nies naar rechts pianist Paul Iuysbassist Hanlc Wood, klari- ettist Peter Schilperoort en slag werker Louis de Lussanet. (Foto P.Z.C.) 1 Veertiendaagse rubriek voor, maar voornamelijk dóór de Zeeuwse jeugd Louis de Lussanet magistraal slagwerk Loui§ de Lussanet was de „stu wende man" van het P.S.-lcwartet: voor zijn magistrale soli beloonde de Zeeuws-Vlaamse jeugd hem met menig „open doekje". Of er werd ademloos geluisterd en toe gekeken, zoals de inzet de fo to werd tijdens het schoolconcert te Hulst gemaakt toont. (Foto's P.Z.C.) Kanttekeningen bij bezoek van kwartet Slagwerker Louw de Lussanil .-ad het druk met het uitreiken run handtekeningen. Toen de 16-juri- ge Liesbeth Slot uit Sas van Gent (boven), bestuurslid van de Z.V.J.S., het ijs eenmaal had ge broken, durfden' ook deze twee Terneuzense meisjes (onder) de slagwerker wel even vanachter zijn cimbalen te halen. Foto's P.Z.C.) De wagen, waarmee het Peter Schil- peroort-kwartet dóór Zeeuwsch- Vlaanderen trok was reeds op een afstand kenbaar aan het op het dak vastgesnoerde instrumentarium. Toch was het mogelijk, dat men de be stuursleden van de Z.V.J.S. voor de musici versleet: de auto, waarin zij vóór het kwartet uitreden droeg een markant opschrift in zwart op oran je: „Peter Schilperoort-kwartef'. weshalve deze auto meer belangstel ling trok dan die, waarin het heuse kwartet was gezeten.... De verwarring moet in Sas van Gent nog groter geworden zijn, toen het Z.V.J S.-bestuur de wagen verliet en een al wat bedaagde heer alleen met de auto verder reed. Met daar achterop in keurige letters zwart op oranje: „Peter Schilperoort-ksvar- tet".... Jazz is inderdaad in Zeeuwsch-Vlaan deren nóg geen wijd en zijd bekend begrip. De drukker van de biljetten, waarop de komst van het kwartet werd aangekondigd 'een man. die overigens met de regeltjes van de spelling goed op de hoogte is bel de op een gegeven moment in wan hoop het Z.V-J.S.-bestuur op met de vraag: „Moet jazz nu met één of met twee s'en?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 7