MORGEN OPENT DE VEERTIGSTE R.A.I.
Bedrijfsauto krijgt een steeds
grotere groep gebruikers
Overheid - weinig gewaardeerde -
constructeur van bedrijfsauto's
BI
Noviteiten op de R.A.I.
ALGEMEENE ZEEUWSCHE
Algemeene Zeeuwsche Verzekering Maatschappij N.V.
DONDERDAG 5 FEBRUARI 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Voor de laatste maal dan zal het R.A.I.-ge-
bouw aan de Ferdinand Bolstraat, te Am
sterdam bedrijfsautomobielen tussen zijn
muren en onder zijn spanten herbergen.
Misschien is er bij de bestuurderen van de
Vereniging de R.A.I. wel èen beetje weemoed
over dit feit, maar iedereen die met de ten
toonstelling te maken heeft, zal toch blij
zijn, dat er meer ruimte komt.
Dit temeer, omdat de bedrijfsauto door de
verlegging van de grens van dit begrip „naar
onderen" de combi-wagen - een steeds
grotere groep gebruikers telt. Ook omdat
met het vrijwel geheel verdwijnen van de
trams behoudens in de drié grootste ste
den van ons land steeds meer mensen de
autobus bijzonder goed leren kennen. Of,
om nog één voorbeeld te noemen, omdat
een steeds groter deel van de bevolking di
rect of indirect is aangewezen op de aanvoer
van goederen per vrachtwagen.
En zo hebben dan thans 185 exposanten be
slag gelegd op 23.000 m3 standruimte. Er
zullen 76 merken bedrijfsauto's worden ge
toond, afkomstig uit tien verschillende lan
den. Een groot deel van de ruimte is weer
bestemd voor de fabrikanten en importeurs
van toebehoren en ook zal er weer een Ne
derlands paviljoen zijn, waarop de toeleve
ringsbedrijven hun visitekaartje laten zien.
Dit Nederlandse paviljoen zal ditmaal gericht
zijn op de Euromarkt.
Naar meer diesels, nóg betere remmen
en plastic koetswerken
Er is een voortdurende vraag naar meer paardekrachten. Bij de die-
selr""''oi zoent men het antwoord veelal in vergroting van de eilin-
derinhoud. Hogere toerentallen durft men' nog niet aan. Er is
echter nog een andere methode, namelijk het in de cilinder persen van
de benodigde lucht, zodat de motor deze lucht niet zelf behoeft aan te
zuigen. Men noemt dit „oplading" en men zal dan ook in de program»
ma's van verschillende motorenfabrikanten een „opgeladen" motor vin
den.
Voortdurend zoekt men naar nieuwe
oplossingen voor problemen als rem-
fading en het op het juiste tijdstip
in werking stellen van de remmen
van aanhangwagens en opleggers.
Ook de „derde rem" noodzakelijk
op diesels, die nauwelijks op de mo
tor afremmen wordt meer en
meer toegepast, onder andere in de
vorm van de zogenaamde uitlaatrem.
Zowel de wegenbelasting vooral
bij diesels en motoren, die op L.P.G.
lopen als het brandstofgebruik
doen een toenemende vraag ontstaan
naar lichte koetswerken. Daarvoor
werd dan in het verleden veelal alu
minium gebruikt. En dat gebeurt
nog. Maar ook de kunstharsen zijn
hier op hun plaats. Polyester, ver
sterkt met glaswol, vormt een steeds
meer gebruikt, taai, sterk en boven
al licht materiaal voor vele doelein
den. Het is „in de stof" gekleurd, zo
dat men kleine beschadigingen er
niet op ziet. Op deze tentoonstelling
zullen verschillende toepassingen van
polyester in de carrosseriebouw te
zien zijn.
Stiefkind van de fiscus
Tenslotte de combi-wagen. Het
gebruik hiervan neemt hand
over hand toe. Het is de oplos
sing voor het kleine bedrijf.
Helaas denkt de regering daar
anders over. Terwijl de vracht
auto als zodanig in een laag
tarief valt, wordt de combi-wa
gen als personen-auto belast.
De' bedrijfsauto is langzamerhand een tech
nisch all-round vervoermiddel geworden. Er
is geen vervoersgebied, of er bestaat een
speciaal voertuig voor. Tegelijkertijd pro
beert vrijwel iedere fabrikant een zo ruün
mogelijke serie op te zetten, opdat de af
nemer het voor zijn bedrijf meest economi
sche vervoermiddel kan kiezen.
Nadat de Dieselmotor het zwaarste gebied
heeft veroverd alleen zever grote schepen
maken nog gebruik van stoomturbines en
binnenkort wel overal ter wereld de strijd
tegen de stoomlocomotief zal hebben gewon
nen, is hij thans bezig ook het lichte gebied
te betreden. Meer en meer wint de diesel
motor terrein in het niet meer specifieke
vrachtvervoer. Personenwagens en bestel
auto's met dieselmotoren zijn niets bijzon
ders meer. Iedereen weet, dat de dieselmotor
zuiniger is en bovendien van een goedkopere
brandstof gebruik maakt. Het enige bezwaar
kan dan nog de aanschaffingsprijs zijn, die
inderdaad boven die van de benzinemotor
met eenzelfde vermogen ligt. Dit verschil
wordt echter steeds kleiner. Zo klein zelfs,
dat in bepaalde gevallen na enkele duizenden
kilometers het prijsverschil al is verdiend.
Een ander belangrijk verschijnsel is, dat de
dieselmotor door zijn grotere zuinigheid de
promotor kan zijn voor de wat meer brand
stof opeisende automatische transmissie.
Voortdurend wordt gewerkt aan de
verbetering van de automatische
transmissie, vooral ook voor de auto
bus. En eigenlijk is het ook veel eer
der nodig, dat de chauffeur van de
zware wagen mechanische hulp
krijgt, dan de bestuurder van de
personenwagen. De invoering van de
automatische transmissie en ook van
de stuurbekrachtiging heeft in som
mige bedrijven zelfs tot wrijving ge
leid. De chauffeurs, die nog niet de
beschikking hadden over dit moder
ne materiaal voelden zich ten achter
gesteld bij hun collega's. En waar
de gemiddelde vrachtwagen- en bus
chauffeur toch beslist niet voor een
kleintje vervaard is, is dit toch wel
een heel duidelijke erkenning van de
grote voordelen van de automatische
transmissie in de praktijk.
Zitten op lucht
Op de vorige bedrijfswagen-R.A.1.,
twee jaar geleden, werd nog maar
schuchter gesproken over luchtve
ring. De voordelen waren duidelijk:
de veel grotere progressiviteit en de
mogelijkheid tot regeling, die een
goede vering bij ver uiteenlopende
belastingen mogelijk maakt. In die
twee jaar is veel gebeurd en op deze
R.A.I. zullen dan ook een aantal gro
te merken bussen met luchtvering
exposeren en eveneens zijn er een
aantal aanhangwagens en opleggers
met deze nieuwe vering te zien.
Minder spectaculair maar zeker bij
zonder belangrijk is, dat er steeds
meer aandacht wordt besteed aan de
remmen van bedrijfsautomobielen.
Elkt 10 voertuigen in
""Mn
TOTML AAHTAL
1111113
1950
597 3
(autobussen
1957J
7 778
ïio
MÜttt
42,255 52Ï198
vrachtauto's
29.161 .66.787.
ZZ3io U
10
il$Éɧij23:
bestelauto's
,986 10.182
zm io
,11114
(14.8? 3 21.160
In de laatste 7 jaar blijkt het
bruik van bestelauto's percentueel
het meeste te zijn toegenomen.
En dit alleen omdat de eigenaar
hem kan gebruiken als perso
nenwagen. Dat de combi-wagen
vrijwel altijd zes dagen van de
week een bedrijfsauto is, ziet
men daarbij blijkbaar over het
hoofd
Met man en macht werd de laatste dagen gewerkt om de 200 stands voor de bedrijf sautomobielententoon-
stelling, welke morgen, vrijdag, geopend wordt, klaar te krijgen
WEST-DUITSLAND LIGT ACHTER
Adxiertentie)
SERVICE
Git».., PRIJST
2 jaar garantie
Als enige! met''trioglas isolatie
Varta Service-
Station te GOES.
Blanckstraat 1-3
Tel. 01100-2828
D.A.F., Eindhoven, komt met
een aanzienlijk uitgebreid pro
gramma, waarin vier nieuwe mo
toren zijn opgenomen, een aantal
nieuwe modellen opleggers en aan
hangwagens, een groter aantal
vrachtwagenehassis, een speciale
tankwagen voor lmis aan huis be
zorging van huisbrandolie, lucht
vering voor opleggers en een
chassis voor een wagen voor ge
meentediensten. Verder heeft :nen
het „gezicht" van de D.A.F.-
wagens gewijzigd: minder chroom
en dus minder schittering voor te
genliggers bij zonnig weer.
Standard brengt een bestelauto
uit met een laadvermogen van
900 kilogram, de „Atlas", die op
vallend ruim is en voor zeer vele
doeleinden gebruikt zal kunnen
worden.
Fiat kondigt als nieuws o.a.
aan een buschassis met lucht
vering, een nieuw vrachtwa
genehassis C 50 N en een be
stelwagen 1100 T, ook in mi
crobus-uitvoering.
Borgward komt met een front-
stuur microbus voor 14 passagiers
en Hanomag met de „Kurier", een
frontstuur bestelwagen met die
selmotor.
Op de 40e R.A.I. zal de nieuwe
reportagewagen van de N.T.S.
met polyester koetswerk te
zien zijn de grootste repor
tagewagen, die Nederland tot
nu toe heeft gehad.
Commer brengt een serie nieu
we 4, 5 en 6-tonners uit met de
nieuwe horizontale Perkins-diesel-
motor.
Een wat vreemde verschijning
zal zijn het Britse Scammall drie-
wielige „trekdier", dat „Scarab
Mechanical Morse" heet, een trek
ker voor fabrieksterreinen, wer
ven, havengebieden, maar tevens
ook geschikt voor de grote weg.
In Engeland is dit type driewieler
niets bijzonders, in ons land ziet
men het praktisch nog niet.
Pon, Amersfoort, laat een ver
lengde Volkswagen bestelauto
zien, die in volledige overeenstem
ming met de fabriek te Wolfsbur?
werd ontwikkeld en wordt ge
maakt door de carrosseriefabriek
Kamperink. De verlenging van de
wielbasis bedraagt 99 cm.
Volvo komt met een licht bus-
chassis en een bestelwagen, Sca
nia Vabis met een serie vrachtwa
gen- en treliautochassis met front
besturing.
Voorschriften over afmetingen, asdruk
e.d. van invloed op kostprijs vervoer
De komst van supertankers en
straalvliegtuigen is geen op zich
zelf staand verschijnsel. In de
gehele vervoerssector is er een
drang naar grotere eenheden
waar te nemen, niet onder in
vloed van een bepaalde mode,
maar als resultaat van het te
gen elkaar afwegén van techni
sche en economische factoren;
grotere transportmiddelen leve
ren in het algemeen lagere kos
ten per vervoerd gewicht op en
zijn dus, wanneer andere om
standigheden zich daar niet te
gen verzetten, meer economisch
in exploitatie. Het goederenver
voer over de weg maakt hierop
geen uitzondering. Bij het ver
voer van grotere hoeveelheden
over langere afstanden zal de
bedrijfsautohouder er dan ook
steeds op uit zijn om binnen
het raam van wat dienstig en
uitvoerbaar is materieel met zo
groot mogelijke transportcapa
citeit op de weg te brengen.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld
trein en vliegtuig heeft de auto ech
ter geen eigen „baan", maar moet hij
de beschikbare ruimte delen met an
dere weggebruikers. Het is daarom
niet verwonderlijk, dat de overheid
met het oog op het algemeen welzijn
aan het materieel voor het wegver
voer bepaalde regels heeft moeten
stellen c.q. de grootte van bedrijfs
wagens aan bepaalde maxima bindt.
Dat betekent derhalve, dat de wette
lijk toegestane lengte, breedte en
hoogte, zowel als een of meer gewich
ten in de vorm van wiel- of asdruk
en/of totaal geladen gewicht van
vrachtauto en vrachtautocombinaties
van overheidswege zijn vastgelegd.
De hierboven genoemde regels ge
ven niet alleen de contouren van
de bedrijfswagen aan, maar blij
ken van zo ingrijpende aard te
zijn op de constructieve uitvoe
ring, dat zonder overdrijving de
overheid in deze als constructeur
van bedrijfswagens kan worden
aangemerkt. Aangezien ook de
vervoerseconomie hier ten nauw
ste bij betrokken is, heeft de over
heid in deze kwaliteit al of niet
gewild eveneens invloed op de
kostprijs van het vervoer.
Nederland kent twee soorten wegen,
namelijk A- en B-wegen; Op A-we
gen mogen bedrijfswagens een maxi
mum-breedte hebben van 2.50 m., ter
wijl de maximum wieldruk 4000 kg
niet mag overschrijden. Deze maxi
ma liggen voor B-wegen aanzienlijk
lager en wel op 2.20 voor wat de
breedte betreft, terwijl de toegestane
wieldruk 2.400 kg is. Deze maxima
bepalen In belangrijke mate het ma
ximumlaadvermogen, dat voor ver-
voermaterieel te realiseren is. Houdt
men voor ogen, dat vele streken van
Nederland bijzonder rijk met B-we
gen „gezegend" zijn zonder dat in
de aanwijzing als B-wegen overigens
veel lijn valt te ontdekken dan zal
het duidelijk zijn, dat handel en in
dustrie bij het B-wegen-probleem ten
nauwste betrokken zijn. De zoveel la
gere toegestane wieldruk betekent
een ernstige beperking van de ver
voerscapaciteit, waardoor de trans
portkosten zullen stijgen. Teneinde
dit zoveel mogelijk tegen te gaan,
zijn speciale constructies ontwikkeld,
gekenmerkt door een groot aantal
wielen, om zodoende toch ook op B-
wegen een redelijke laadcapaciteit te
kunnen bereiken, zonder met de wet
in conflict te komen. Omdat de ma
ximum-breedte van 2.20 m vrijwel
nergens elders in Europa wordt aan-
getroffén, mag de betekenis van deze
Nederlandse bepaling niet worden
onderschat. Het aantal typen middel
zware vrachtwagens met een maxi
mum-breedte van 2.20 m. of minder
wordt elk jaar kleiner, omdat ver
schillende factoren vóór een grotere
breedte pleiten. Het terugbrengen op
een breedte van 2.20 m. van hier te
lande geïmporteerde of geassembleer
de chassis moet dan ook op steeds
grotere schaal plaatsvinden. Het
„niet breder dan 2,20 m" blijkt steeds
meer een aan belangrijkheid winnend
verkoopargument in de bedrijfsauto-
sector te worden.
Buitenland
Ook in het buitenland zijn de maxi
mum toegestane afmetingen en ge
wichten van bedrijfsauto's van over
heidswege vastgelegd, die al of niet
in combinatie met vergelijkbare voor
schriften, voor leverancier en afne
mer het punt aangeven tot hoever zij
kunnen gaan. Het ligt voor de hand,
dat met toenemende betekenis van het
grensoverschrijdend vervoer over de
weg de noodzaak van enige eenheid
ten aanzien van zo belangrijke maxi
ma als afmetingen en gewichten
groeide. In 1949 werd in Genève een
internationale overeenkomst nopens
het wegverkeer gesloten met een
apart hoofdstuk over de aan de af
metingen en gewichten gestelde gren
zen, waaraan bedrijfswagens in het
internationale vervoer moesten vol
doen om in de deelnemende landen te
worden toegelaten. Ongetwijfeld heeft
deze overeenkomst tot een zekere
uniformering van de op dit punt van
kracht geworden bepalingen in ver
schillende landen geleid. Van een wer
kelijk Europese oplossing van het
probleem kan echter geenszins wor
den gesproken.
De maximum toegestane asdruk die
in Nederland en West-Duitsland 8 ton
is, werd bijvoorbeeld in België, Lu
xemburg en Frankrijk op 13 ton ge
steld. Nederland heeft een toegesta
ne belasting van een tandemstel van
16 ton, België 20, West-Duitsland 12
en Frankrijk 14.65. De vrachtauto
met aanhangwagen, die in Nederland
en Frankrijk een max. lengte van 18
meter mag hebben, is in België en
Italië 22 meter toegestaan, terwijl
voor West-Duitsland deze lengte
slechts 14 meter mag bedragen.
Beziet men deze gegevens, dan
valt het op, hoe aanzienlijk de in
West-Duitsland thans van kracht
zijnde beperkingen ten achter lig
gen bij die van de overige part
ners in de Euromarkt. De uitzon
deringspositie, waarin West-Duits
land zich heeft gesteld, is voor het
bedrijfsleven óok daarom des te
leurstellender omdat in de afgelo
pen tien jaar in technisch opzicht
aan de bedrijfswagens veel verbe
terd is.
Het zijn echter niet de verkeerstech
nische overwegingen geweest al
moesten die wel als de vlag fungeren,
die de lading moest dekken welke
in Duitsland hebben geleid tot een zo
aanzienlijke beperking van de trans
portcapaciteit van het wegvervoer.
Naar mate de bedrijfswagen natio
naal en/of internationaal aan meer
beperkt'ndè afmetingen en gewichten
wordt gebonden, wordt het voor het
bedrijfsleven noodzakelijker de be-
schikuare „levensruimte" tot op de
laatste centimeter en kilogram te be
nutten. Dit heeft tot gevolg, dat de
„ingebouwde" motor meer en meer in
zwang komt en het type met voorbe
sturing derhalve terrein wint ten kos
te van de wagen met naar voren uit
stekende motorkap. Een andere con
sequentie is, dat waar mogelijk op het
dode gewicht van het materieel moet
worden bespaard, wat het gebruik
van lichtmetaal als bouwmateriaal
voor carrosserieën in de hand werkt.
Beide ontwikkelingen zijn op de 40ste
R.A.I.-tentoonstelling in velerlei uit
voeringen te zien. Zonder overdrij
ving kan dan ook worden gesteld, dat
het beeld van deze bedrijfsautoten
toonstelling in de klasse van het
zwaardere materieel in niet onbe
langrijke mate bepaald wordt door
de overheid, als (overigens weinig
gewaardeerde) constructeur van be
drijfsautomobielen.
BEROEPSGOEDERENVER-
VOER IN ONS LAND
Alle schadeverzekeringen
Vraag inlichtingen bij onze vertegenwoordigers of ten kantore der
Maatschappij, Houtkade 11, Middelburg
TELEFOON 01180—3443