MORGEN OPENT DE VEERTIGSTE R.A.I. Bedrijfsauto krijgt een steeds grotere groep gebruikers Overheid - weinig gewaardeerde - constructeur van bedrijfsauto's BI Noviteiten op de R.A.I. ALGEMEENE ZEEUWSCHE Algemeene Zeeuwsche Verzekering Maatschappij N.V. DONDERDAG 5 FEBRUARI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Voor de laatste maal dan zal het R.A.I.-ge- bouw aan de Ferdinand Bolstraat, te Am sterdam bedrijfsautomobielen tussen zijn muren en onder zijn spanten herbergen. Misschien is er bij de bestuurderen van de Vereniging de R.A.I. wel èen beetje weemoed over dit feit, maar iedereen die met de ten toonstelling te maken heeft, zal toch blij zijn, dat er meer ruimte komt. Dit temeer, omdat de bedrijfsauto door de verlegging van de grens van dit begrip „naar onderen" de combi-wagen - een steeds grotere groep gebruikers telt. Ook omdat met het vrijwel geheel verdwijnen van de trams behoudens in de drié grootste ste den van ons land steeds meer mensen de autobus bijzonder goed leren kennen. Of, om nog één voorbeeld te noemen, omdat een steeds groter deel van de bevolking di rect of indirect is aangewezen op de aanvoer van goederen per vrachtwagen. En zo hebben dan thans 185 exposanten be slag gelegd op 23.000 m3 standruimte. Er zullen 76 merken bedrijfsauto's worden ge toond, afkomstig uit tien verschillende lan den. Een groot deel van de ruimte is weer bestemd voor de fabrikanten en importeurs van toebehoren en ook zal er weer een Ne derlands paviljoen zijn, waarop de toeleve ringsbedrijven hun visitekaartje laten zien. Dit Nederlandse paviljoen zal ditmaal gericht zijn op de Euromarkt. Naar meer diesels, nóg betere remmen en plastic koetswerken Er is een voortdurende vraag naar meer paardekrachten. Bij de die- selr""''oi zoent men het antwoord veelal in vergroting van de eilin- derinhoud. Hogere toerentallen durft men' nog niet aan. Er is echter nog een andere methode, namelijk het in de cilinder persen van de benodigde lucht, zodat de motor deze lucht niet zelf behoeft aan te zuigen. Men noemt dit „oplading" en men zal dan ook in de program» ma's van verschillende motorenfabrikanten een „opgeladen" motor vin den. Voortdurend zoekt men naar nieuwe oplossingen voor problemen als rem- fading en het op het juiste tijdstip in werking stellen van de remmen van aanhangwagens en opleggers. Ook de „derde rem" noodzakelijk op diesels, die nauwelijks op de mo tor afremmen wordt meer en meer toegepast, onder andere in de vorm van de zogenaamde uitlaatrem. Zowel de wegenbelasting vooral bij diesels en motoren, die op L.P.G. lopen als het brandstofgebruik doen een toenemende vraag ontstaan naar lichte koetswerken. Daarvoor werd dan in het verleden veelal alu minium gebruikt. En dat gebeurt nog. Maar ook de kunstharsen zijn hier op hun plaats. Polyester, ver sterkt met glaswol, vormt een steeds meer gebruikt, taai, sterk en boven al licht materiaal voor vele doelein den. Het is „in de stof" gekleurd, zo dat men kleine beschadigingen er niet op ziet. Op deze tentoonstelling zullen verschillende toepassingen van polyester in de carrosseriebouw te zien zijn. Stiefkind van de fiscus Tenslotte de combi-wagen. Het gebruik hiervan neemt hand over hand toe. Het is de oplos sing voor het kleine bedrijf. Helaas denkt de regering daar anders over. Terwijl de vracht auto als zodanig in een laag tarief valt, wordt de combi-wa gen als personen-auto belast. De' bedrijfsauto is langzamerhand een tech nisch all-round vervoermiddel geworden. Er is geen vervoersgebied, of er bestaat een speciaal voertuig voor. Tegelijkertijd pro beert vrijwel iedere fabrikant een zo ruün mogelijke serie op te zetten, opdat de af nemer het voor zijn bedrijf meest economi sche vervoermiddel kan kiezen. Nadat de Dieselmotor het zwaarste gebied heeft veroverd alleen zever grote schepen maken nog gebruik van stoomturbines en binnenkort wel overal ter wereld de strijd tegen de stoomlocomotief zal hebben gewon nen, is hij thans bezig ook het lichte gebied te betreden. Meer en meer wint de diesel motor terrein in het niet meer specifieke vrachtvervoer. Personenwagens en bestel auto's met dieselmotoren zijn niets bijzon ders meer. Iedereen weet, dat de dieselmotor zuiniger is en bovendien van een goedkopere brandstof gebruik maakt. Het enige bezwaar kan dan nog de aanschaffingsprijs zijn, die inderdaad boven die van de benzinemotor met eenzelfde vermogen ligt. Dit verschil wordt echter steeds kleiner. Zo klein zelfs, dat in bepaalde gevallen na enkele duizenden kilometers het prijsverschil al is verdiend. Een ander belangrijk verschijnsel is, dat de dieselmotor door zijn grotere zuinigheid de promotor kan zijn voor de wat meer brand stof opeisende automatische transmissie. Voortdurend wordt gewerkt aan de verbetering van de automatische transmissie, vooral ook voor de auto bus. En eigenlijk is het ook veel eer der nodig, dat de chauffeur van de zware wagen mechanische hulp krijgt, dan de bestuurder van de personenwagen. De invoering van de automatische transmissie en ook van de stuurbekrachtiging heeft in som mige bedrijven zelfs tot wrijving ge leid. De chauffeurs, die nog niet de beschikking hadden over dit moder ne materiaal voelden zich ten achter gesteld bij hun collega's. En waar de gemiddelde vrachtwagen- en bus chauffeur toch beslist niet voor een kleintje vervaard is, is dit toch wel een heel duidelijke erkenning van de grote voordelen van de automatische transmissie in de praktijk. Zitten op lucht Op de vorige bedrijfswagen-R.A.1., twee jaar geleden, werd nog maar schuchter gesproken over luchtve ring. De voordelen waren duidelijk: de veel grotere progressiviteit en de mogelijkheid tot regeling, die een goede vering bij ver uiteenlopende belastingen mogelijk maakt. In die twee jaar is veel gebeurd en op deze R.A.I. zullen dan ook een aantal gro te merken bussen met luchtvering exposeren en eveneens zijn er een aantal aanhangwagens en opleggers met deze nieuwe vering te zien. Minder spectaculair maar zeker bij zonder belangrijk is, dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan de remmen van bedrijfsautomobielen. Elkt 10 voertuigen in ""Mn TOTML AAHTAL 1111113 1950 597 3 (autobussen 1957J 7 778 ïio MÜttt 42,255 52Ï198 vrachtauto's 29.161 .66.787. ZZ3io U 10 il$Éɧij23: bestelauto's ,986 10.182 zm io ,11114 (14.8? 3 21.160 In de laatste 7 jaar blijkt het bruik van bestelauto's percentueel het meeste te zijn toegenomen. En dit alleen omdat de eigenaar hem kan gebruiken als perso nenwagen. Dat de combi-wagen vrijwel altijd zes dagen van de week een bedrijfsauto is, ziet men daarbij blijkbaar over het hoofd Met man en macht werd de laatste dagen gewerkt om de 200 stands voor de bedrijf sautomobielententoon- stelling, welke morgen, vrijdag, geopend wordt, klaar te krijgen WEST-DUITSLAND LIGT ACHTER Adxiertentie) SERVICE Git».., PRIJST 2 jaar garantie Als enige! met''trioglas isolatie Varta Service- Station te GOES. Blanckstraat 1-3 Tel. 01100-2828 D.A.F., Eindhoven, komt met een aanzienlijk uitgebreid pro gramma, waarin vier nieuwe mo toren zijn opgenomen, een aantal nieuwe modellen opleggers en aan hangwagens, een groter aantal vrachtwagenehassis, een speciale tankwagen voor lmis aan huis be zorging van huisbrandolie, lucht vering voor opleggers en een chassis voor een wagen voor ge meentediensten. Verder heeft :nen het „gezicht" van de D.A.F.- wagens gewijzigd: minder chroom en dus minder schittering voor te genliggers bij zonnig weer. Standard brengt een bestelauto uit met een laadvermogen van 900 kilogram, de „Atlas", die op vallend ruim is en voor zeer vele doeleinden gebruikt zal kunnen worden. Fiat kondigt als nieuws o.a. aan een buschassis met lucht vering, een nieuw vrachtwa genehassis C 50 N en een be stelwagen 1100 T, ook in mi crobus-uitvoering. Borgward komt met een front- stuur microbus voor 14 passagiers en Hanomag met de „Kurier", een frontstuur bestelwagen met die selmotor. Op de 40e R.A.I. zal de nieuwe reportagewagen van de N.T.S. met polyester koetswerk te zien zijn de grootste repor tagewagen, die Nederland tot nu toe heeft gehad. Commer brengt een serie nieu we 4, 5 en 6-tonners uit met de nieuwe horizontale Perkins-diesel- motor. Een wat vreemde verschijning zal zijn het Britse Scammall drie- wielige „trekdier", dat „Scarab Mechanical Morse" heet, een trek ker voor fabrieksterreinen, wer ven, havengebieden, maar tevens ook geschikt voor de grote weg. In Engeland is dit type driewieler niets bijzonders, in ons land ziet men het praktisch nog niet. Pon, Amersfoort, laat een ver lengde Volkswagen bestelauto zien, die in volledige overeenstem ming met de fabriek te Wolfsbur? werd ontwikkeld en wordt ge maakt door de carrosseriefabriek Kamperink. De verlenging van de wielbasis bedraagt 99 cm. Volvo komt met een licht bus- chassis en een bestelwagen, Sca nia Vabis met een serie vrachtwa gen- en treliautochassis met front besturing. Voorschriften over afmetingen, asdruk e.d. van invloed op kostprijs vervoer De komst van supertankers en straalvliegtuigen is geen op zich zelf staand verschijnsel. In de gehele vervoerssector is er een drang naar grotere eenheden waar te nemen, niet onder in vloed van een bepaalde mode, maar als resultaat van het te gen elkaar afwegén van techni sche en economische factoren; grotere transportmiddelen leve ren in het algemeen lagere kos ten per vervoerd gewicht op en zijn dus, wanneer andere om standigheden zich daar niet te gen verzetten, meer economisch in exploitatie. Het goederenver voer over de weg maakt hierop geen uitzondering. Bij het ver voer van grotere hoeveelheden over langere afstanden zal de bedrijfsautohouder er dan ook steeds op uit zijn om binnen het raam van wat dienstig en uitvoerbaar is materieel met zo groot mogelijke transportcapa citeit op de weg te brengen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld trein en vliegtuig heeft de auto ech ter geen eigen „baan", maar moet hij de beschikbare ruimte delen met an dere weggebruikers. Het is daarom niet verwonderlijk, dat de overheid met het oog op het algemeen welzijn aan het materieel voor het wegver voer bepaalde regels heeft moeten stellen c.q. de grootte van bedrijfs wagens aan bepaalde maxima bindt. Dat betekent derhalve, dat de wette lijk toegestane lengte, breedte en hoogte, zowel als een of meer gewich ten in de vorm van wiel- of asdruk en/of totaal geladen gewicht van vrachtauto en vrachtautocombinaties van overheidswege zijn vastgelegd. De hierboven genoemde regels ge ven niet alleen de contouren van de bedrijfswagen aan, maar blij ken van zo ingrijpende aard te zijn op de constructieve uitvoe ring, dat zonder overdrijving de overheid in deze als constructeur van bedrijfswagens kan worden aangemerkt. Aangezien ook de vervoerseconomie hier ten nauw ste bij betrokken is, heeft de over heid in deze kwaliteit al of niet gewild eveneens invloed op de kostprijs van het vervoer. Nederland kent twee soorten wegen, namelijk A- en B-wegen; Op A-we gen mogen bedrijfswagens een maxi mum-breedte hebben van 2.50 m., ter wijl de maximum wieldruk 4000 kg niet mag overschrijden. Deze maxi ma liggen voor B-wegen aanzienlijk lager en wel op 2.20 voor wat de breedte betreft, terwijl de toegestane wieldruk 2.400 kg is. Deze maxima bepalen In belangrijke mate het ma ximumlaadvermogen, dat voor ver- voermaterieel te realiseren is. Houdt men voor ogen, dat vele streken van Nederland bijzonder rijk met B-we gen „gezegend" zijn zonder dat in de aanwijzing als B-wegen overigens veel lijn valt te ontdekken dan zal het duidelijk zijn, dat handel en in dustrie bij het B-wegen-probleem ten nauwste betrokken zijn. De zoveel la gere toegestane wieldruk betekent een ernstige beperking van de ver voerscapaciteit, waardoor de trans portkosten zullen stijgen. Teneinde dit zoveel mogelijk tegen te gaan, zijn speciale constructies ontwikkeld, gekenmerkt door een groot aantal wielen, om zodoende toch ook op B- wegen een redelijke laadcapaciteit te kunnen bereiken, zonder met de wet in conflict te komen. Omdat de ma ximum-breedte van 2.20 m vrijwel nergens elders in Europa wordt aan- getroffén, mag de betekenis van deze Nederlandse bepaling niet worden onderschat. Het aantal typen middel zware vrachtwagens met een maxi mum-breedte van 2.20 m. of minder wordt elk jaar kleiner, omdat ver schillende factoren vóór een grotere breedte pleiten. Het terugbrengen op een breedte van 2.20 m. van hier te lande geïmporteerde of geassembleer de chassis moet dan ook op steeds grotere schaal plaatsvinden. Het „niet breder dan 2,20 m" blijkt steeds meer een aan belangrijkheid winnend verkoopargument in de bedrijfsauto- sector te worden. Buitenland Ook in het buitenland zijn de maxi mum toegestane afmetingen en ge wichten van bedrijfsauto's van over heidswege vastgelegd, die al of niet in combinatie met vergelijkbare voor schriften, voor leverancier en afne mer het punt aangeven tot hoever zij kunnen gaan. Het ligt voor de hand, dat met toenemende betekenis van het grensoverschrijdend vervoer over de weg de noodzaak van enige eenheid ten aanzien van zo belangrijke maxi ma als afmetingen en gewichten groeide. In 1949 werd in Genève een internationale overeenkomst nopens het wegverkeer gesloten met een apart hoofdstuk over de aan de af metingen en gewichten gestelde gren zen, waaraan bedrijfswagens in het internationale vervoer moesten vol doen om in de deelnemende landen te worden toegelaten. Ongetwijfeld heeft deze overeenkomst tot een zekere uniformering van de op dit punt van kracht geworden bepalingen in ver schillende landen geleid. Van een wer kelijk Europese oplossing van het probleem kan echter geenszins wor den gesproken. De maximum toegestane asdruk die in Nederland en West-Duitsland 8 ton is, werd bijvoorbeeld in België, Lu xemburg en Frankrijk op 13 ton ge steld. Nederland heeft een toegesta ne belasting van een tandemstel van 16 ton, België 20, West-Duitsland 12 en Frankrijk 14.65. De vrachtauto met aanhangwagen, die in Nederland en Frankrijk een max. lengte van 18 meter mag hebben, is in België en Italië 22 meter toegestaan, terwijl voor West-Duitsland deze lengte slechts 14 meter mag bedragen. Beziet men deze gegevens, dan valt het op, hoe aanzienlijk de in West-Duitsland thans van kracht zijnde beperkingen ten achter lig gen bij die van de overige part ners in de Euromarkt. De uitzon deringspositie, waarin West-Duits land zich heeft gesteld, is voor het bedrijfsleven óok daarom des te leurstellender omdat in de afgelo pen tien jaar in technisch opzicht aan de bedrijfswagens veel verbe terd is. Het zijn echter niet de verkeerstech nische overwegingen geweest al moesten die wel als de vlag fungeren, die de lading moest dekken welke in Duitsland hebben geleid tot een zo aanzienlijke beperking van de trans portcapaciteit van het wegvervoer. Naar mate de bedrijfswagen natio naal en/of internationaal aan meer beperkt'ndè afmetingen en gewichten wordt gebonden, wordt het voor het bedrijfsleven noodzakelijker de be- schikuare „levensruimte" tot op de laatste centimeter en kilogram te be nutten. Dit heeft tot gevolg, dat de „ingebouwde" motor meer en meer in zwang komt en het type met voorbe sturing derhalve terrein wint ten kos te van de wagen met naar voren uit stekende motorkap. Een andere con sequentie is, dat waar mogelijk op het dode gewicht van het materieel moet worden bespaard, wat het gebruik van lichtmetaal als bouwmateriaal voor carrosserieën in de hand werkt. Beide ontwikkelingen zijn op de 40ste R.A.I.-tentoonstelling in velerlei uit voeringen te zien. Zonder overdrij ving kan dan ook worden gesteld, dat het beeld van deze bedrijfsautoten toonstelling in de klasse van het zwaardere materieel in niet onbe langrijke mate bepaald wordt door de overheid, als (overigens weinig gewaardeerde) constructeur van be drijfsautomobielen. BEROEPSGOEDERENVER- VOER IN ONS LAND Alle schadeverzekeringen Vraag inlichtingen bij onze vertegenwoordigers of ten kantore der Maatschappij, Houtkade 11, Middelburg TELEFOON 01180—3443

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 7