Raadsleden verontwaardigd over
verwoeste Vlissingse kademuren
Almanak
Uitvoerige discussies bij
artikelsgewijze behandeling
P0STBRUG TE WEMELDINGE
OPNIEUW GEPLAATST
OUD-DIJKGRAAF E. GEUZE UIT
POORTVLIET RIDDER O.N.
Agenda
i
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 3Ü JANUARI 1959
MIDDAG- EN AVONDZITTING VOOR BEGROTING
Burgemeester Kolff: stadhuisplan is
in een eindstadium beland
„Veertien jaar na de oorlog: nog altijd verwoeste kademuren ln Missin
gen"zo luidde bijna twee weken geleden een vier-koloms-kopregel in
deze krant! Deze aan dacht-vragende kopregel is gistermiddag in de Vlis
singse gemeenteraad het motto geworden voor een belangrijk deel van de
algemene beschouwingen, die naar aanleiding van de gemeentebegroting
voor 1959 werden gehouden. De woordvoerders gingen er van uit, dat het
Missings havenbedrijf nog altijd één van de belangrijkste economische
pijlers is voor deze plaats, maar dat deze pijler steeds verder afbrokkelt!
Ir. J. A. Krietemeijer (ar.) sprak zelfs van een deplorabele toestand.».
Maar burgemeester mr. B. Kolff be
toogde verontwaardigd, dat een der
gelijke duidelijke diskwalificatie ln
de raad niet uitgesproken mag wor
den. „Uit het oogpunt van propa
ganda mag dat nooit", zo onderwees
hij dit raadslid, „wat moet men er
elders wel van denken als dergelijke
uitlatingen in de raad gedaan wor
den". Ir. Krietemeijer meende ech
ter, dat na veertien jaar deze
uitlating zeker op haar plaats is. Zo
langzamerhand wordt het tijd te
zeggen waar het op staat en vol
gens de heer Krietemeijer Is voor ie
dere buitenlander, die met een zee
schip de Vlissingse haven binnen
komt, mede door deze verwoeste ka
demuren, deze haven maar een
„klein gedoe". Tevoren reeds hadden
ook de heren F. G. Smit (p.v.d.a.),
H. van Rooijen (c.h.) en E. G. Vader
(k.v.p.) ernstige en kritische opmer
kingen over de Vlissingse haven
en met name over de kademuren
gemaakt.
Overigens moest ook de burgemees
ter zelf toegeven, dat de kademuren
inderdaad in een .deplorabele toe
stand verkeren, maar hij maakte er
vooral bezwaar tegen, dat deze uit
drukking op de haven als geheel
van toepassing werd gemaakt. Hij
ging uitvoerig in op het steeds maar
uitblijvende herstel van de kademu
ren. Na de bevrijding werd niets ge
daan, omdat het vele jaren duurde
eer het definitief werd, dat de „Maat
schappij Zeeland" niet in Vlissingen
zou terugkeren. Daarna liet het zich
geruime tijd aanzien, dat de plaats
gereserveerd moest worden voor een
stuwadoorsmaatschappij en toen ook
dit van de baan ging, begonnen de
eindeloze besprekingen met rijkswa
terstaat. „Deze instantie beroept
zich op ziekte van ambtenaren en
gebrek aan ambtenaren bij het uit
blijven van de definitieve plannen,
maar nog altijd heeft het rijk een
contractuele verplichting tegenover
da haven", zo betoogde de. burge
meester, die ook kon vertellen, dat
de raad van toezicht ook vaak fel
geprotesteerd heeft tegen deze (tra
ge) gang van zaken.
Eindelijk zijn er in het najaar
van 1958 zes verschillende plan
nen ter tafel gekomen, stuk voor
stuk mogelijke oplossingen, die
nn onder de loep worden geno
men. De heer Van Rooijen, die
gevraagd had of het jnist is, dat
een glooiing de kademuren zal
vervangen, kon dan ook nog geen
definitief antwoord krijgen,
„want de zes oplossingen zijn nog
in studie".».. Overigens waren de
raadsleden het met die glooiing
niet eens, want velen begrepen,
dat daarmee de haven weinig ge
baat is.
Onbegrijpelijke
verhoging
De kritische opmerkingen waren- niet
alleen gericht op de verwoeste kade
murenOok achtten verschillende
sprekers de laad- en losgelegenheid
verre van voldoende en burgemeester
Kolff, die in zijn antwoord wees op
de aanschaf korte tijd geleden
van een „mobiele kraan met een be
hoorlijk hefvermogen" stortte daar
mee geen olie op de golven, maar op
het vuur! „De moeilijkheden ont
staan vooral", zo zei bijvoorbeeld de
heer Vader, „omdat de kade zich niet
leent voor rijdende elektrische kra
nen, die juist nodig zijn om de Vlis
singse haven betekenis te geven". En
dit raadslid kreeg onmiddellijk steun
van de heer Krietemeijer, die vertel
de, dat een reparatieschip voor „De
Schelde"— de „Canada" niet eens
met de havenmiddelen gelost kon
worden. Burgemeester Kolff was niet
blind voor deze bezwaren: „Inder
daad lenen de kademuren zich niet
voor elektrische kranen, omdat deze
kade ook nog maar voorlopig is her
steld".
„Onbegrijpelijk" noemde de heer
Krietemeijer, de plotselinge verho
ging van de Missingse haventarie
ven, waardoor opgelegde Liberty-
schepen Vlissingen gaan verlaten.
„Werkt deze verhoging niet ave
rechts?", vroeg dit raadslid zich af,
„want door liet wegvaren van de Li
berties verliest Missingen een be
langrijke inkomstenbron en wordt de
scheepvaart nog meer afgestoten".
Het motief, dat de haventarieven
van Mlssingen nu nog iets onder die
van Amsterdam en Rotterdam lig
gen is niet steekhoudend, volgens' de
heer Krietemeijer, want het Is toch
waanzin de Missingse accommodatie
bijvoorbeeld met die van Rotterdam
te vergelijken? In zijn antwoord
merkte burgemeester Kolff op: „Als
er nu een schip is, dat de havenou-
tillage niet nodig heeft, dan is het
toch wel een Liberty".
Overigens waren er ook nog licht
punten voor de Vlissingse haven. De
heer Smit had namelijk in zijn alge
mene beschouwing een heel program
ma van eisen voor een haven opge
somd, zoals dat programma tijdens
een congres ln Hamburg was vast
gesteld. „En tot mijn vreugde .oet
ik zeggen," verklaarde burgemeester
Kolff, „dat Vlissingen aan de mees
te eisen voldoet".
In eindstadium
Het lag voor de hand, dat ook het
woord „stadhuisplan" in de algemene
beschouwingen nog al eens zou val
len.... En inderdaad vonden enkele
woordvoerders de financiële positie
van de gemeente zo benard, dat zij
vreesden dit plan in het gedrang te
zien komen.
In dit geval kon burgemeester
Koiff echter wél olie op de golven
storten. Tegen de heer Smit, die
had betoogd, dat „thans de tijd is
aangebroken om de reserves aan
te spreken", zei de voorzitter, dat
die reserves juist voor het stad
huis bestemd zijn. „Overigens",
zo zei de heer Kolff, „mag en kan
de positie van de begroting geen
rem zijn voor de bouw van het
stadhuis". En zonder zich echter
aan een bepaalde datum te bin
den zei hij veel-beiovend: „We
zijn met de stadhuisplannen ln
een zeker eindstadium beland"
Uitvoerig ging wethouder W. Poppe
in op het aanspreken van de reser
ves. „Tussen de regels door heb ik
enige kritiek bespeurd", zo consta
teerde hij. „Is het wel een goed be
leid geweest zoveel te reserveren en
krijgen we juist daarom geen ver
hoogde uitkering? Dat zijn de kriti
sche vragen, die weliswaar niet zo
direct, maar dan toch in de onder
toon naar voren kwamen", zo com
bineerde en deduceerde de heer Pop
pe.... Met klem verklaarde hij, dat
de reserves niet het zwaartepunt
vormen bij het beoordelen van de
vraag of een gemeente voor een ver
hoogde uitkering in aanmerking
komt. Overigens wees hij er op, dat
de reconstructie van de begroting al
veel van de reserve zal vragen en
dat het verder stadhuisbouw!
noodzakelijk is, die reserves zoveel
mogelijk intact te laten. De heer
Smit, die gevraagd had die reserves
nu maar aan te spreken, kreeg dan
ook nul op 't rekwest. Ook kan wet
houder Poppe een meerjarig investe
ringsplan, dat door vele sprekers
met name door de heer H. B. J.
Knoop (v.v.d.) was voorgesteld als
tegenhanger van een urgentieplan,
niet toejuichen. Zo'n meerjarenplan
wordt te veel beïnvloed door factoren
die wij niet kunnen beïnvloeden, do
ceerde hij. „Neen, voorlopig moeten
we hépl voorzichtig spelen", betoog,-
VAN
TOT
HAVENS.
Zijpe heeft niet alleen zijn wijd en
zijd bekende vluchthaven: het bezit
ook een tweetal tramhavens, die of
ficieel Stóofpolderhaven en Willenis-
polderhaven heten.
Het zijn daarenboven nog drukbe
zochte havens ook: In de Stoofpol-
derhaven liep in het afgelopen jaar
11.985 maal een schip van de Rotter-
VAKMAN
Kom poes jij hoort hier niet",
sprak de kelner in dat Vlissingse
café-restaurant vriendelijk en ver-
volgens zette hij poes via de i-raai-
deur buiten. Op het terras bleef het
dier als een vroege toerist kouwelijk
even zitten; toen stak het de staart
in de lucht en ging op een sukkel
drafje heen, de duisternis in. De kel
ner wijdde zich weer aan zijn werk.
Nauwelijks tviee minuten later klonk
er wederom een opgewekt gemiauw
door het etablissement. Het kwam
van bovenvan het balcon en jawel
hoor, daar kwam de poes weer aan.
Ze had even een ommetje gemaakt
en kans gezien via een zaal, een
trap en een gang weer innen te ko
men.
,fNou moet je niet lastig worden",
mompelde de kelner, vatte de poes
opnieuw in de donzige kraag en hup,
daar ging die kat weer. De duisternis
in.
Ditmaal duurde het aanmerkelijk
korter. Poes wist nu de weg zo on
geveer. Maar toch nog niet helemaal
precies, want ditmaal kwam zij
de zaal terechtwaar een uitvoering
zou worden gegeven. Vanzelfspre
kend was er onder de bezoekers een
vriendelijke dame. trAch, kijk es
een poesje", sprak ze vertederd; dat
hoort zeker in het café thuis".
Met poes in haar armen betrad ze
hit café. alwaar de kelner haar met
enig afgrijzen zag naderen. Maar
het was een uitstekende vakman,
want met een welwillende glimlach
nam hij poes in ontvangst en beleefd
sprak hij: hartelijk dank voor de
moeite, mevrouw".
Wat hij dacht moogt ge driemaal ra
den
damse Tramweg Maatschappij bin
nen 2.332.060 ton en bovendien
51 binnenvaartuigen, totaal 4236 ton.
Voorts meerden er nog 76 vaartui
gen'van het rijk.
In de Willemspolderhaven kwamen
in 1958 11.364 R.T.M.-schepen binnen
(2.235.064 ton), 64 rijksvaartulgen
en 26 binnenschepen met een inhoud
van 3311 ton.
BENARD.
Niet zover van deze havens, in Brui-
nisse, heeft het 11-jarlge zoontje
van de familie De K. enkele benauw
de ogenblikken beleefd. In Bruinisse
wordt momenteel de oude Spuisluis
afgebroken, die voorheen de verbin
ding vormde tussen Spuikom en ha
ven.
Door het slopen van het metsel
werk was een diepe kloof ont
staan, met aan weerszijden eer
hoge aarden wal. Het jongetje
waagde zich te dicht bij de kloof,
gleed naar beneden en kwam tot
aan zijn middel in het water te
staan. Hij slaagde er niet ln tegen
de steile kant op te klimmen. Ge
lukkig waren er twee koene red
ders, de heren Hoogerwerf en
Kostense, die het ventje uit zijn,
wat men dan gemeenlijk noemt
„benarde positie" bevrijdden.
TOREN.
Zijn we ditmaal, in tegenstelling tot
de naam van deze rubriek met Zijpe
begonnen, het slot komt uit de buurt
van het ZwinIn Retranchement
is men namelijk begonnen met het
herstel van de toren van de her
vormde kerk de toren werd in no
vember van het vorig jaar door de
bliksem getroffen. Retranchement
krijgt weer een gave toren en dat
zou een mooi besluit zijn, zo er niet
nog meer zaken in deze gemeente
werden aangepakt.
Het plantsoentje op de Markt,
waarin het een beetje „vol" was
geworden, wordt momenteel duch
tig onder handen genomen. Een
teveel aan hegjes en struiken
moet verdwijnen, ook worden er
enkele bomen gerooid. De fraaie
kastanjebomen blijven uiteraard
behouden. De Markt van Retran
chement krijgt hierdoor een rui
mer en frisser aanzien.
Lek schip loste deel van
lading in Wemeldinge
Het motorschip „Loevesteijn" dat
woensdag op de Oosterschelde in aan
varing kwam met het motorschip
„Neska 93" heeft slechts een gedeel
te van haar lading behoeven te los
sen.
Er werd juist zoveel van de lading
vuurvaste steen gelost dat de lekka
ge boven de waterlijn kwam te lig
gen. Door het reparatiebedrijf van
de firma Van de Burght uit Wemel-
dinge werd een stalen plaat over het
beschadigde gedeelte gelast. Na de
noodreparatie kon de „Loevesteijn"
haar reis naar Antwerpen vervolgen
de hij, „en de oplossing zo veel mo
gelijk vinden door verschuiving".
Als voorbeeld noemde hij hierbij,
dat het in verband met andere drin
gende uitgaven voorlopig nog niet
mogelijk zal zijn de zo nodige uit
breiding van de huishoudschool tot
stand te brengen.
Contact met Belgen
Verder kwamen nog talrijke onder
werpen ter sprake. Zo pleitte de
heer Knoop voor de „spoedige stich
ting van een sporthal" en de heer
Krietemeijer toonde er zich verheugd
over, dat de dubbelstad Middelburg-
Vlissingen de bouw van een overdekt
zwembad wellicht mogelijk maakt.
Dit laatste raadslid drong ook aan
op meer direct contact met de Bel
gen, vooral in verband met de ont
wikkeling van het Sloeplan. Burge
meester Kolff was het daarihee vol
komen eens en hoewel ieder buiten
lands contact behalve voor de
sport via „Den Haag" moet lo
pen, is hij toch gaarne bereid naar
middelen te zoeken om dit contact
te verkrijgen. Wat betreft Britann'a
door de heer Krietemeijer „een
blok aan het been voor de gemeente"
genoemd kon burgemeester
Kolff zeggen, dat er druk gewerkt
wordt aan de plannen voor herbouw
van het hotelgedeelte, „hoewel op
lang niet zo'n grote schaal als vroe
ger".
Vrijwel alle sprekers met name
de heer Vader juichten nog weer
eens de Middelburgs-Vllssingse sa
menwerking toe. In dit verband
„hoe lang blijft Souburg nog zelf
standig?" informeerde de heer
Vader naar de stand van zaken met
de grenswijziging.
Burgemeester Kolff kon hem me
dedelen dat „zeer spoedig" met de
wettelijk voorgeschreven procedure
zal worden begonnen. Op een vraag
van de heer Vader of „De Schelde"
na het gereedkomen van de plannen
ten aanzien van het Sloe de helling
aan de Walstraat prijs zou geven,
antwoordde de heer Kolff dat dit zo
ver hem bekend niet zou gebeuren.
Ook sneed de heer Vader het door
trekken van de Boulevard nogmaals
aan. In dit verband zei hij te weten,
dat men bij het Loodswezen de Bui
tenhaven prefereert voor de loon
diensten.
AVONDVERGADERING
Ook bij do artikelsgewijze behande
ling iu de avondvergadering, welke
ruim drie uur duurde, beuben de
raadsleden tal van onderwerpen uit
voerig behandeld. Verschillende vra
gen en opmerkingen welke bij het
vooronderzoek van de begroting naar
voren waren gekomen, werden op
nieuw aan het college van B. en W.
voorgelegd.
Zo kwam de heer Priester (p.v.d.a.)
met de kwestie van de straatverlich
ting naar voren, waarbij hij pleitte
voor vervanging van de gaslan
taarns door elektrische, terwijl zijn
fractiegenoot D. Romijn, die bijvul
kreeg van het c.h.-raadslid Bikner,
de verkeerssituaties op de drukke
kruispunten P. Krugerstraat-Schelcle-
straat en -Van Dishoeckstraat aan
een beschouwing onderwierp en op
een voorziening met verkeerslichten
aandrong.
Wethouder Van Popering was het er
mee eens dat overschakeling op elek
trische straatverlichting gewenst is,
omdat de exploitatiekosten van f 180
per lamp per jaar dan tot ongeveer
de helft kunnen worden terugge
bracht. Door de nodige investeringen
bij elektrificatie zijn dan echter de
eerste tien jaren de kosten hoger. En
wat de voorzieningen voor het ver
keer op de genoemde kruispunten
betreft, moest burgemeester Kolff
meedelen, dat de aanleg van dure in
stallaties momenteel nog niet verant
woord is. Wel wilde hij de plaatsing
van knipperlichten overwegen, zoals
de heer Bikker had gesuggereerd.
Vrij uitvoerig werd ook nog van
gedachten gewisseld oyer de huis
vesting, waarbij de heer Romijn
speciaal de aandacht vroeg voor
de reeds lange tijd leegstaande
niuewe woningen aan de Singel en
de St. Maartenlaan, wat hij een
„blamage" voor Vlissingen noem
de. Ilij vroeg met name voor de
bewuste flatwoningen aan de Sin
gel om tot vordering over te gaan
en dan deze woningen te verhuren.
Hoewel voor wethouder Van Pope-
ring deze situatie eveneens „een
doorn In het oog" was, zag deze aan
het vorderen ook bezwaren kleven.
Niettemin vond hij dat toch wel over
wogen moet worden of het gemeente
bestuur hier thans niet moet ingrij
pen. De eigenaar zal echter eerst nog
de gelegenheid gegeven moeten wor
den om zelf tot verhuur over te gaan.
Subsidie Zomershow
Een vrij uitvoerig debat ontwikkelde
zich ook om de post van 6000,
als subsidie voor de Zomershow. Om
dat de heer Smit (p.v.d.a.) meende,
dat de Vlissingse middenstand hier
op teveel zou steunen, deed hll het
voorstel om de subsidie voorlopig
pro memorie op de begroting te
plaatsen en dan eerst af te wachten,
wat de middenstand financieel zelf
doet. Wethouder Poppe voelde wel
iets voor die gedachte, doch de heer
E. T. Oosterhuis (v.v.d.) was een ge
heel tegenovergestelde mening toege
daan. Aan de hand van cijrermate-
riaal betoogde hij, dat het bedrijfs
leven een belangrijk hoger bedrag
bijeenbrengt, terwijl bovendien een
groot deel van de uitgaven juist aan
de burgerij ten goede komt en van
feen enkel belang is voor de mid-
enstand. De heren Bikker, Van
Rooijen en Vader vielen hem daarin
bij, terwijl wethouder Van Popering
de in de politiek bekend geworden
uitdrukking „Moet dat nu zo be
zigde. Toen deze laatste de suggestie
deed om de zaak nog eens door B.
en W. te laten bekijken, trok de heer
Smit zijn voorstel in.
Het jeugdwerk had met name de
aandacht van de heren Bikker en
Van Rooijen. Eerstgenoemde pleitte
voor verhoging van de subsidie aan
de Hervormde Jeugdraad voor aan
stelling van een jeugdleider (wethou
der Gillissen Verschage: „wij zullen
dit verzoek in ernstige overweging
nemen"), terwijl de heer Van Rooij
en bij de begroting van het woning-
"j
De In december 1958 door de coaster
„Tom van der Heide" beschadigde
postbrug te Wemeldinge, die voor
reparatie op de loswal was* geplaatst,
is donderdagmorgen weer op haar
oorspronkelijke plaats terugge
bracht.
Hiertoe waren de drijvende bokken
„Meeuw" en „Actief" respectievelijk
van de Rotterdamse bergingsbedrij
ven W. A. van der Tak en Van de
Graaf en Mulder door de sleepboten
„Stormvogel" en ,;Zeearend" naar
Wemeldinge gesleept, s Morgens om
streeks 9 uur waren de werkzaamhe
den zover gevorderd dat het 140 ton
wegende gevaarte omhoog gehesen
kon worden. Langzaam en gelijkma
tig kwam de brug van de stopblok-
ken los en hing spoedig op de ver
langde hoogte. Nadat de beide bok
ken met de hangende brug in het
midden achter elkaar gemanoeu
vreerd waren werden ze naar de
brugpijlers gesleept. Op de plaats
van bestemming aangekomen werd
de brug met feilloze zekerheid door
de bokken op haar spil geplaatst.
Daar het rijdek nog enige voorzie
ningen behoeft, zal de brug voorlo
pig nog niet voor het rijverkeer te
gebruiken zijn.
(Foto P.Z.C.).
voormalige Willem Hl-kazerne. We
gens hinder voor de herbergouders,
moeten de padvinders naar beneden
verhuizen, zo zette wethouder Gillis
sen Verschage uiteen. Hij gaf even
wel de verzekering, dat de padvin
ders niet uit de Willem IH zullen
worden gebannen. Wanneer de ver
huizing extra kosten met zich mocht
brengen, ls het gemeentebestuur
bereid om hierin tegemoet te komen.
De huurprijs welke moet worden be
taald, zal nog nader bekeken wor
den, zo kreeg do heer Van Rooijen
verder te horen.
Het was reeds tegen half elf toen de
raad zich door de begroting had „ge
worsteld". Zonder hoofdelijke stem
ming werd deze daarop aanvaard en
hetzelfde geschiedde daarop met de
verschillende bedrijfsbegrotingen.
Enkele kleine voorstellen leverden
weinig stof meer tot discussie op, zo
dat burgemeester Kolff kort daarna
de vergadering kon sluiten.
Voor Zeeuws nieuws zie ook
de pagina's 5, 7 en 10.
bedrijf de aandacht vroeg voor de
huisvesting van de padvinderij in de
VEERTIG JAAR IN WATERSCHAPSZAKEN
Commissaris der koningin
speldde onderscheiding op
De grote waardering voor het werk
van de thans 71-jarige heer E. C. W.
A. Geuze uit Poortvliet, vóór de con
centratie van de polders en water
schappen op Tholen dijkgraaf van
het „Waterschap Poortvliet", is tij
dens de donderdag in het „Hof van
Holland" gehouden vergadering van
het nieuwe waterschap tot uitdruk
king gekomen. De commissaris der
koningin in de provincie Zeeland,
jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, deel
de mede, dat de heer Geuze bij Ko
ninklijk Besluit van 15 januari 1959 is
benoemd lot rilder in Orde van Oran
je Nassau. De commissaris speldde de
bejaarde waterschapsman persoonlijk
de onderscheiding op de borst.
De heer Geuze, die in verband met
zijn leeftijd niet gekozen kon worden
in het bestuur van het „Waterschap
Tholen", is 39 jaar dijkgraaf geweest
van het „Waterschap Poortvliet", na
melijk van april 1919 tot april 1958.
Door zijn toedoen zijn in deze polder
enkele belangrijke verbeteringen tot
stand gebracht: o.m. in 1931 door het
stichten van een elektrisch gemaal.
Gedurende de ambtsperiode van de
heer Geuze is de polder tweemaal on
der water gelopen, in 1944 en in 1953,
in welke perioden hij de belangen
van het waterschap op voortreffelijke
wijze heeft behartigd. De heer Geu
ze heeft tot het bereiken van de leef
tijdsgrens tal van andere functies be
kleed. In 1955 is hij benoemd tot voor»
zitter van de commissie tot concen
tratie van het Thoolse waterschaps
wezen, in 1947 tot bestuurslid van de
Zeeuwse Polder- en Waterschapsbond.
In het plaatselijke maatschappelijk
en kerkelijk leven neemt de nieuw
benoemde Ridder nog een vooraan
staande plaats in.
Van 1945 af is hij voorzitter van de
groep Poortvliet van de Eerste Coöpe
ratieve Kunstmestfabriek te Vlaardin-
gen. Hij is lid van de Provinciale Be
plantingscommissie, regent van het
tehuis voor bejaarden te Tholen en
plaatselijk bestuurslid van de Nuts-
spaarbank. Van 1930 tot 1946 is de
heer Geuze voorts kerkvoogd ge
weest van de Ned Herv. Kerk te
Poortvliet Behalve door de commis
saris der koningin werd hij toege
sproken door burgemeester W. J. van
Doorn van Poortvliet, die de nieuwe
Ridder met zijn benoeming feliciteer
de.
Vlissingse huzaar kwam
voor de krijgsraad
Hee! wat gedweeër dan hij op 24 ok
tober van het vorig jaar was geweest
stond woensdagmorgen de dienst
plichtige huzaar W. S, uit Missingen
voor de krijgsraad te velde West in
Den Haag. Opstandigheid braeht hem
voor dit militaire rechtscollege, dat
opmerkelijk veel begrip voor de moei
lijkheden van beklaagde toonde.
Beklaagde had namelijk geweigerd,
toen hij dat" bevel van een wacht
meester en later van een ritmeester
gekregen had, een militair uniform
aan te trekken. Een paar dagen te
voren had hij een bezoek gebracht
aan het militair hospitaal in Utrecht,
maar in plaats van naar zijn kazerne
terug te keren was hij naar Missin-
L)rle&dagen later werd hij In zijn
woonplaats door de Koninklijke Ma
rechaussee aangehouden. Hij werd
naar de kazerne overgebracht, waar
hij zich schuldig maakte aan dienst
weigering.
„Liever een paar jaar in de nor dan
in het leger" zou hij bij die gelegen
heid gezegd hebben, maar van die
grote woorden had hij spoedig spijt
gekregen.
Aan zijn commandant beloofde hij
dan ook beterschap en na een proef
tijd van enkele maanden bleek, dat
het beklaagde ernst was. Hij had zijn
leven gebeterd en dat was voor de
auditeur-militair aanleiding een lich
te straf te vorderen. In zijn requisi
toir wees hij op de vooruitgang bil
beklaagde en hij meende dan ook dat
hij met drie weken wegens opzette
lijke ongehoorzaamheid, gepleegd in
tijd van oorlog voldoende zwaar ge
straft was. Het voorarrest was ook
drie weken geweest, dus beklaagde
kwam „met de schrik" vrij.
Uiteraard had de raadsman daar niet
veel op te zeggen. Hij sloot zich bij
de eis van de auditeur-militair aan
en wees op zijn beurt ook op de voor
uitgang, die zijn cliënt in korte tijd
gemaakt had.
Na raadkamer veroordeelde de
krijgsraad de Vlissinger conform de
eis tot drie weken met aftrek van
het voorarrest.
Ontploffing in oliekachel
te Terneuzen
Donderdagmorgen even na negen unr
werd de Tcrneuzense brandweer ge
alarmeerd, omdat er brand en ge
vaar voor ontploffing was ont«ti<na
in de auto-uitdeuk- en spuitinrlchting
van de heer A. O. de Vin in de 2e
Kor test raat.
Er was een ontploffing geweest in de
grote oliekachel, waarbij de tank
was gebarsten. Hierdoor vloeide bran
dende olie ln de richting van enige
zuurstofflessen. waardoor het gevaar
voor nieuwe ontploffingen ontstond.
Door energiek optreden van de heor
De Vin en diens personeel kon de
brandende olie met eigen middelen
worden geblust. De brandweer, die
vrij spoedig met t.wee auto'a ter
plaatse was, behoefde alleen nog na-
bluswerk te verrichten. De Rohsde
viel mee. Behalve de kapotte kachel
was er alleen wat verbrand hout
werk.
VANDAAG
Middelburg - Electro: „Scampolo", 19
en 21-15 uur. aj. Schouwburg: „De
hei der verlorenen". 20 uur. 14 Jaar.
Schuttershof: Jubileumuitvoering tam
boer- en pijperskorps „Ju'iana", 19.30
uur De Vergenoeging: Koninklijke
Vereniging Oost en West, causerie
„Volk van Suriname". 20 uur.
vlissingen Alhambra: „The Tommy
Steel Story", 19 en 21 uur. a l. Luxor-
.Tamango". 19 en 21 uur, 18 Jaar Bri
tannia: Vllsslngsch Schouwspel met
„Uitstekend mylord". 20 uur ANMB-
„■ebouw: bijeenkomst P.v.d.A 20 uur.
Johanneekerk: filmavond afd. Vlissin
gen Nederlands Bijbelgenootschap, 20
uur.
Goes Grand: „Verborgen moeder
schap". 20 uur, 18 Jaar.