PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MIST STREMDE HET VERKEER
langs de kust van „Randstad"
Industriële klimaat kanaalzone
teveel belemmerende elementen
PRINSES BEATRIX WORDT 21
SLIPPENDE AUTO DUWDE
SCHIPPERSVROUW GRACHT IN
ZELFS TAXI'S STONDEN STIL;
TREINEN VIELEN UIT
Prins Rainier schorst
Monaco's parlement
Prins Rainier van Monaco heeft het
parlement gisteren van chantage be
schuldigd en geschorst. In de radio
toespraak, waarin hij dit meedeelde,
kondigde hij aan, dat de grondwet
zal worden gewijzigd en dat de vrou
wen actief en passief kiesrecht voor
de Nationale Raad (parlement) krij
gen. Dit is een van de eisen van de
oppositie.
De 35-jarige prins heeft ook de ge
meenteraad geschorst. Deze heeft
volgens hem een vijandige houding
aangenomen eri geweigerd financiële
controle door de staat te aanvaarden.
De moeilijkheden zijn vorig jaar jar
nuari begonnen. De toen gehouden
verkiezingen leverden een parlement
op, dat meer zeggenschap in staats
zaken wenste. De prins heeft de af
gevaardigden eraan herinnerd, dat
zij slechts een adviserend lichaam
vormen. Onder geen beding wil hij
zijn macht als absoluut soeverein be
knot zien.
Dr. Joseph Simon, die als voorzitter
van de Nationale Raad ijvert voor
grotere bevoegdheden voor het parle
ment, verklaarde donderdagavond,
dat prins Rainier volgens het parle
ment niet het recht heeft de grond
wet buiten werking te stellen. „Vol
gens ons heeft de prins een staats
greep gepleegd", zei hij.
Hongaarse vluchteling
schiet twee agenten dood
Een 29-jarïge Hongaarse vluchteling
heeft woensdagavond twee Ztvitserse
politiemannen doodgeschoten op het
spoorwegstation van Rhorschach,
omdat hij vreesde verhoord te wor
den naar aanleiding van een ruzie
met zijn meisje.
De vluchteling, Sandovne Csonka, is
in Bregenz (Oostenrijk), gearres
teerd. Hij heeft een volledige beken
tenis afgelegd.
Csonka had vijf schoten afgelost op
de twee politiemannen. Hij had ge
tracht zijn meisje over te halen om
naar Oostenrijk terug te gaan.
OP VELE PLAATSEN MIST
Op vele plaatsen mist met middag-
temperaturen om het vriespunt, eh
slechts voornamelijk in het oosten
en zuiden van het land hier en daar
zonnige perioden met maxima enkele
graden boven het vriespunt. Weinig
wind.
ZON EN MAAN
31 januari
Zon op 8.23 onder 17.24
Maan op 0.51 onder 11./.5
Lichte vensters
als bakens
Op verzoek van de Konink-
lijke Nederlandse Auto- S
mobiel Club heeft de N.C.
R.V. in haar uitzending
j».van gisteravond éen be-
-1 roep gedaan op de bevol- S
king, de huiskamergordij-
J nen open te laten, ten be-
I hoeve van het verkeer. „In
de diehte mist die vooral *1
in het westen van het land
heerst, betekent elk licht-
i punt een houvast en meer
oriënteringsmogelijkheid
voor elkeen langs de weg,
aldus dit verzoek. *1
Ook heeft de K.N.A.C.
l een beroep willen doen op
de gemeentebesturen om
op deze avond de straat-
verlichting na twaalf uur
niet te beperken.
Auto raakte te water:
één dode
Ten gevolge van de gladheid en de
mist waardoor de weg niet meer van
de wegberm was te onderscheiden is
in de nacht van woensdag op donder
dag op de Walingsdijk te Ursum een
personenauto, bestuurd door de ia-
jarige A- Floris uit Berkhout, in de
langs dè weg lopende- vaart gereden.
Hij wist zich met zijn moeder én
twee broers uit de over de kop geslar
gen auto te bevrijden.. De 54-jarigè
vader de heer A. J. Floris werd ech
ter levénloos uit de auto gehaald. De
familie kwam terug van éen ver
jaarsvisite:
202e jaargang - no. 25
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F v. d. Velde en P B.
den Boer Adjunct: W de Pagter.
Hoofdredacteur: W Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.G A de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 66 cent per
week; f 7.00 p bw.. fr p p 7.25
per kw Losse nummers 15 cent
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 30 januari '59
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mim Minim p advertentie 4.—.
Ing mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van I.— ..Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no 358300 PZ.C.. Middelburg.
Bureaus Vlisslngen Walstr 58-60 tel 2355 4 lijnen (b.g.g 3508 of 3546). Middelburg, Markt 61. tel 3841. Goes. L. Vorststr 63. tel- 2475 (b.g.g adv 2234); Oóstburg. G -P de Pauwstr 9. tel 20. Terneuzen, Brouwerijstraat 2. Zierikzee. red tel 2425 adm tel 2094.
Onbewoonbaar
In het tijdschrift „Natuur en Land
schap", orgaan van de contact
commissie voor natuur- en land
schapsbescherming heeft het redac
tielid drs. R. J. de Wit een uitvoerige
beschouwing gewijd aan het rapport
„De ontwikkeling van het westen des
lands."
Dit rapport verscheen vorig jaar als
resultaat van de arbeid, die verricht
was door 'een commissie, welke'door
het departement van volkshuisves
ting was ingesteld.
Er is over dit rapport al heel wat
gediscussieerd, voornamelijk door
planologen, economen, burgemees
ters enz., maar nu komen dan de na
tuurbeschermers aan het woord.
De natuurbeschermers onderschrij
ven de hoofdlijnen van het rapport.
Zij constateren met erkentelijkheid,
dat steden niet ongelimiteerd mogen
groeien, juist ook om het contact
met de recreatieruimten te kunnen
handhaven.
De heer de Wit verklaart zich in
dit. verband voorstander van
een grotere industriële sprei
ding en hij merkt met teleurstelling
op, dat van de regering geen ster
kere stimulansen uitgaan voor vesti
ging van industrieën Duiten het wes
ten des lands.
Hij vraagt aandacht voor het slechts
povere subsidiebedrag, dat de over
heid wil geven voor de vestiging van
nieuwe industrieën elders in het land,
terwijl zich in het Nieuwe-Water-
weg-gebied gigantische ontwikkelin
gen aftekenen.
De bedreiging van de miljoenen-
monsterstad is nergens zo tastbaar
als in het gebied Rotterdam-Den
Haag, nu ent hij:
En dan schrijft hij onder meer het
volgende
Werkelijk essentieel voor een
goede ruimtelijke ordening in ons
land zou ons inziens zijn de ontwik
keling in het gebied van de Nieuwe
Waterweg enigszins ai' te remmen
ten gunste van andere, aan diep
vaarwater gelegen gebieden, waarbij
met name aan de Westerschelde moet
worden gedacht.
Het uitblijven van concrete, door het
rijk te geven richtlijnen voor de
spreiding van de aan diep vaarwater
gebonden werkgelegenheid maakt,
dat in het gebied van Rotterdam en
omgeving de planologie volledig ach
ter de maatschappelijke ontwikke
ling aanloopt. Het is typerend, dat
het rapport „De ontwikkeling van
het westen des lands" zich over dit
brandende vraagstuk niet heeft uit-
(Zie slot pag. 3 kol 1)
In de Biesbósch is een grote evacua
tie-oefening gehouden. De hulpverle
ning was opgedragen aan het pon
tonniersbataljon te Keizersveer en de
transportcompagnie vaartuigendienst
te Dordrecht. Foto boven: boer
Klundêrt, die midden in de Biesbósch
woont, wordt met zijn gezin geëva
cueerd. Foto onder: de pontonniers in
hun vletjesonderweg naar hun
posten in het gebied van de Bies
bósch
„Oorlogsdreiging voor
Nw-Guinea" tegengesproken
Het Londense blad Daily Mail heeft
donderdag onder de kop „Oorlogs
dreiging voor Nieuw-Guinea" eeii be
richt gepubliceerd volgens hetwelk
Nederland de Britse regering er
van op de hoogte gesteld zou heb
ben dat Indonesië in de lente een in
vasie in Nieuw-Guinea zou willen on
dernemen. De diplomatieke corres
pondent van het blad schreef, dat
blijkens gegevens van inlichtingen
diensten honderden kleine vaartuigen
voor de invasie gereed gemaakt wër-
den.
Een woordvoerder van het ministerie
van buitenlandse zaken in Den Haag
heeft gisteren verklaard, dat de be
richten over een spoedige invasie van
Nederlands Nieuw-Guinea geheel
voor rekening blijven van het blad
dat dit bericht heeft gelanceerd.
Van een acute bedreiging van Neder
lands Nieuw-Guinea is de Nederland
se regering niets bekend, aldus de
woordvoerder.
Ook van Indonesische zijde is een te
genspraak gevolgd.
Prinses Irene
(onopgemerkt)
op Jan Steententoonstelling
Geheel onverwachts en ook onopge
merkt door de overige bezoekers heeft
prinses Irene giste-middag een be
zoek gebracht aan de Jan Steenten
toonstelling in het Mauritshuis te Den
Haag- Zij bracht ruim een uur op de
expositie door. De prinses was verge
zeld van een vriendin.
KETTINGINCIDENT LIEP GOED AF
Kinderwagen beschadigd
baby kreeg geen letsel
Toen gistermiddag omstreeks kwart
voor vier een grote personenauto,
bestuurd door de 34-jarige zanger
W. W. bij de brug van de Brou
wersgracht te Amsterdam slipte en
de Prinsengracht in reed, werd
daarbij de juist passerende ol-ja-
rige schippersvrouw, mevrouw. B.
KunstVan Beek, onverhoeds mer
de het water ingeduwd.
De vrouw schoot voor de bumper van
de auto weg en slaagde er al spar
telend in, aan de oppervlakte té
blijven. Haar zwager, de '63-jarige
schipper Bos, greep terstond een
boothaak van éen woonscheepje én
slaagde erindé vróuw op de wal
te trekken. Het gelukte de bestuur
der, wiens autó op dé zijkant in
het water was gevallen, na enige
tijd een zijraam open te. rukken,
zodat hij zich uit zijn benarde po-,
sitie kon bevrijden. Hij zwom naar
de kant en werd door toegeschoten
omstanders op het droge geholpen.
Tussen een grote boom en, de langs-
schurende auto, raakte eën kinder
wagen beschadigd waarin de baby
een kleindochtertje van mevr.
Kunst geen letsel opliep.
De brandweer had geruime tijd werk
om de auto op te takelen en een
motorfiets, die ook bij de slippartij
in hét water was geschoven.
JAARREDE VOORZITTER KAMER VAN KOOPHANDEL
Bij verdeling bouwvolume letten op
plaatsen, waar werkgelegenheid is
In zijn, in de donderdag gehouden vergadering van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen uitgesproken, jaarrede
heeft de voorzitter der Kamer, ir. O. A. L. Horstmaan een beschouwing ge
geven over de werkloosheid in Zeeuwsch-Vlaanderen. Van het westen kan
worden gezegd, aldus de heer Horstmann, dat tien twaalf procent van
de beroepsbevolking werkloos is; in liet oosten ligt dit cijfer tussen de 7/2
en 10 procent. „Zeer gunstig steekt de kanaalzone hierbij af", zo vervolg
de hij. Ilier zijn weliswaar werklozen ingeschreven, maar het cijfer komt
nimmer boven de drie procent.
„We zien dus in onze streek een uitgesproken werkgelegenlieidsgebied
langs het kanaal en in het oosten en het westen uitgesproken zeer zwar
te gebieden", aldus de heer Horstmann.
„Het is zeer opvallend dat het inwo-
tertal van de vijf samenwerkende ge
meenten van de kanaalzone slechts
alleen voor Terneuzen behoorlijk is
vooruitgegaan en in de andere ge
meenten stabiel bleef of achteruit
liep, terwijl toch ïn Terneuzen be
trekkelijk weinig industrie gevestigd
is.
Daarnaast zien we een aantal ge
meenten waar beslist te weinig werk
gelegenheid is voor de bestaande be
volking en waar dus een groot aan
tal werklozen is, terwijl desondanks
het inwonertal aanzienlijk is toege
nomen.
Stel ik hiertegenover, dat in de in
dustrie van de kanaalzone honderden
Belgische, arbeiders werken, die ho
ger worden betaald dan de Neder
landse, dan meen ik, dat er bij de
verdeling van het bouwvolume in de
•ste plaats moet worden gelet op
die plaatsen, waar werkgelegenheid
De voorzitter van de Kamer van
Koophandel stelde daarbij, dat het
weinig zin heeft woningen te bouwen
voor werklozen en toekomstige werk
lozen. Hij was er dan ook van over
tuigd, dat de provincie, door een wel
doordachte verdeling van het welis
waar karige bouwvolume, kan bij
dragen tot vermindering van de
werkloosheid, al zou dat misschien
betekenen, dat er door deze maatre
gel minder Belgen tewerkgesteld
zouden zijn in de Nederlandse indu
strie.
Spreker stipte vervolgens aan, dat
er na de oorlog in de kanaalzone
nog geen industrievestiging van
enige betekenis is gedaan, waar
uit hij concludeerde, dat de om
standigheden hiervoor dus ongun
stig zijn. „Op Belgisch gebied",
zo vervolgde hij „zien we langs
liet kanaal nog voortdurend nieu
we industrievestigingen. De lig
ging langs het kanaal is dus een
funstige factor, maar er zijn op
eeuws gebied nog teveel belem
merende elementen in het indu
striële klimaat."
Het zojuist verschenen boekwerk
over de plannen van West Brabant
noemde ir. Horstmann een „keurig
uitgevoerde studie." In dit verband
zei hij: „Wij mogen dan trots zijn
dat wij wonen aan de monding van
de Schelde en dat deze rivier behoort
tot de grote toevoerwegèn van West
Europa. Maar wij zouden toch meer
reden hebben trots te zijn indien on
ze provincie op' de atlas niet meer
dat lege aspect zou vertonen van en
kele tientallen jaren geleden, en
evenals Noord-Brabant, alles In het
werk zou stellen om haar eigen be
volking werk te geven op eigen ge
bied."
Over het onderzoek van het ministe
rie van economische zaken naar de
toestand van de vlasindustrie deelde
ir. Horstmann mee, dat hierbij is
aangetoond, dat er vooral op organi
satorisch gebied in deze industrie nog
veel te verbeteren is. Samenwerking
kan tot een verlaging van de kost
prijs leiden, gezamenlijke in- en ver
koop zou de positie van de vlassers
kunnen versterken.
Verbindingen
Sprekend over het vraagstuk der ver
bindingen zei de heer Horstmann te
hopen, dat na de grote revisie van de
veerboot „Prinses Beatrix" vaarze-
kerlieïd zal zijn verkregen.
„Dit klemt des te meer voor Bres-
kens, omdat juist voor de zomerpe
riode de reserve veerdienst uit de
oude veerhaven zal worden Iamge-
(Zie slot pag. 5 kol. 3)
Een zware mist hing gisteren boven de „Randstad". Omstreeks
vijf uur 's avonds was de mist zo dicht, dat men nauwelijks vier
meter voor zich uit kon zien en de brandende koplampen van ver
voermiddelen op vijftien meter afstand nauwelijks meer te on
derscheiden waren.
Omstreeks zeven uur gisteravond is h et taxiverkeer in die stad, wegens de
dichte mist, in onderling overleg tussen verscheidene taxibedrijven, geheel
stilgelegd. Chauffeurs verklaarden de punt van de motorkap van hun wa
gens uit niet meer te kunnen ontwaren. Ze de.den ongeveer één uur over
een afstand van vijf kilometer. Vele bestuurders van particuliere auto's
zetten hnn wagens aan de kant van de weg om hun weg per tram of per
trein te vervolgen.
Het autobusverkeer van. de Haagse
Tramweg Maatschappij werd stopge
zet. De chauffeurs die liet aandurf
den mochten tussen zeven en acht
unr gisteravond nog naar de garages
rijden. De trams bleven rijden, zij het
-in opdracht stapvoets, dus met
een snelheid van een vijf kilometer
per uur.
Op tal van drukke verkeerspun
ten onder meer dat bij Malie
veld/Koningskade te Den Haag
hoorde men slechts het fluitje der
verkeersagenten. Rood en groen
van de verkeersborden en de
dwars-passerende files waren niet
meer te onderscheiden. De ver
keersagenten moesten meermalen
de auto aan de kop van een file
ophalen om beweging in het ver
keer te krijgen.
Geen bussen tussen
Amsterdam en Den Haag
Wegens de dichte mist staakten te
gen de avond de Nederlandse Spoor
wegen hun busdiensten tussen Am
sterdam en Den Haag. Passagiers die
bij de halten stonden te wachten zijn
opgehaald en naar het station ge
bracht.
Enkele treinen tussen Rotterdam en
Maassluis richting Delft werden we
gens het geringe zicht over het tra
ject uit de dienst genomen.
Als gevolg van de mist en de glad
heid is gistermorgen in Den Oever bij
de splitsing naar de Afsluitdijk een
vrachtauto niet oplegger van een zui
velfabriek uit Marum in botsing ge
komen met een personenauto uit Hei-
loo. De beide inzittenden van de per
sonenauto werden ernstig gewond
naar het Centraal Ziekenhuis in Alk
maar overgebracht.
De mist was er de oorzaak van dat
gisteravond een personenauto in de
Houtzagerssingel te 's-Gravenhage
terecht kwam. De bestuurder, die al
leen in de wagen zat, kon er iiog tij
dig uitkomen en de brandweer zorg
de er korte tijd later voor dat de au
to weer vaste grond onder de wiélén
kreeg.
Te water geraakt
De, ook in Rotterdam zeer dichte
mist, heeft in deze gemeente tal van
ongelukken tengevolge gehad. Hier
bij kwam veel materiële schade voor
en er is een slachtoffer gevallen, de
72-jarige heer B. S. uit de Heem
raadstraat. Hij geraakte, door mist
misleid, in het water van de Delha-
venseschie. In het ziekenhuis Cool-
singel is hij later op de avond over
leden. De 70-jarige heer W. C. van
dé Schoonenbergerweg raakte even
eens in de Delfhavenseschie, toen hij
zijn weg zocht. Een voorbijganger
hielp hem op het droge. -
Aanvaring op Waterweg
Het Nederlandse motorschip „Trom-
penburgh" is" gisteravond in dichte
mist op de Nieuwe Rotterdamsche
Waterweg ter hoogte van de
scheepswerf Wilton Feijenoord in
aanvaring gekomen met een sleep-'
boot, die twee lichters sleepte. De
„Trompenburgh" was op de thuisreis
van Kings Lynn naar Rotterdam.
Het schip kreeg een scheur boven de
waterlijn én is ter plaatse voor an
ker gegaan.
EEN' RECENTE OPNAME VAN
H.K.H. PRINSES BEATRIX DIE
OP 31 JANUARI A.S. HAAR 21ste
VERJAARDAG HOOPT TE
VIEREN.
(Foto M. C. Meyboom).