Zij
Boycot-actie tegen
K.L.M. werd getroffen door
grote ramp
KABINET- DREES UITEENGEVALLEN
„goedkope
vlaggen
mislukt
feillSsf
Stormvloedkering in gebruik
speelden
een
rol....
SoaaMsche bewindslieden zuilen altreden
PROE BEEL VORMT
Taak; mfdedngea vwrberadtea
KABINET
Burgeroorlog in
Indonesië
M;nder doden door
beperking snelheid
Belangrijke wetten
Na uitvaerige'debWen'jn Tiverdf K.ime;
MOTlE-RÓMME WERD AANCENOMEN
"T1" v
JL 31 AAS
Op 17 oktober werd de waarnemend-burge
meester van Doetinchem, de heer M, van Veen,
benoemd tot staatssecretaris van oorlog. Nog
vóórdat hij een woord in de Tweede Kamer had
gesproken was hij weer staatssecretaris af.
Niet alleen hij bedankte voor de eer, maar ook
alle andere ministers en staatssecretarissen van
de Partij van de Arbeid boden aan de koningin
hun ontslag aan. Daarmee viel het kabinet-
Drees uiteen en kwam er een einde aan de
bestaande coalitie. Rond het uiteenvallen van
ACHTENDERTIG GEWONDEN
BÜAlTromKÉÖTSWC
fM/,-. ff. r>,t
t* B J. Hef/Ut
I dit in de Eerste Kamer bad geëist,
tot het aftreden op 1 juni van mr.
Kranenburg als staatssecretaris van
oorlog. Mr. Kranenburg bad deze
functie zeven jaar vervuld. Tot dit
ontslag op eigen verzoek heeft
mede bijgedragen een verkeerde be
oordeling van de zaak tegen majoor
K. van het D.M.L. In zijn plaats
werd benoemd de heer Van Veen, die
door de kabinetscrisis slechts kort
zijn functiè heeft kunnen uitoefenen.
het kabinet-Drees hebben zich in de Tweede
Kamer sensationele gebeurtenissen voorgedaan.
Reeds eerder had men kunnen zien dat het ka
binet zwak stond. De stevigheid werd eraan ont
nomen door de uitslag van de verkiezingen voor
de Provinciale Staten en de gemeenteraden. De
Partij van de Arbeid moest pijnlijk constateren,
dat de voorspoedige groei van de laatste tijd
niet alleen tot stilstand was gekomen, maar
zelfs in zijn tegendeel was omgeslagen. De V.V.
D. kwam daarentegen sterk in de running.
Bij de verkiezingen van de leden voor de Provinciale Staten steeg het ze
teltal der V.V.D. van 50 op 63. Ook de K.V.P. won en wel vier zetels. De
P.v.d.A. verloor twee zetels. De A.R. liep met zes, de C.H.U. met vijf ze
tels terug, waar echter tegenover staat dat de samenwerkende christelijke
groepen in Noord-Brabant en Limburg vier zetels vooruit gingen. De C.P.
N. kreeg klappen en verloor zes zetels.
Deze tendens zette zich door bij
de gemeenteraadsverkiezingen.
De V.V.D. behaalde een zeer
grote winst, ook de K.V.P. won en
de Partij van de Arbeid verloor weer.
Door deze verkiezingsuitslagen ver
scherpten de politieke tegenstellin
gen zich in ons land.
Heftig begon het. kabinet te kraken
tijdens de behandeling van de motie,
die door de anti-revolutionaire afge
vaardigde, de heer Biewenga, was in
gediend. Deze motie gaf aan de wet,
die de prijzen van landbouwgronden
bij koop en verkoop regelt, een tijde-
lijk karakter, hoewel in het rege
ringsprogramma stond, dat een lang
durige regeling zou worden inge
voerd. Mr. Burger, de fractieleider
van de Partij van de Arbeid, werd
boos en deelde onder heftige verwij
ten mede, dat de Partij van de Ar
beid zich ook niet langer aan het re
geringsprogram gebonden voelde.
Op de Fakkeldragersdag te
Utrecht ging mr. Burger verder
en verklaarde dat de socialisti
sche fractie en de socialistische
ministers medewerking aan het
kabinet niet langer verantwoord
zouden vinden als niet op korte
termijn aan een zevental verlan
gens zou worden voldaan.
De brokken kwamen bij tie behande
ling van de wetsontwerpen van mi
nister Hofstra tot verlenging van dc
tijdelijke verhoging van een aantal
belastingen (onderdelen van het be-
stedingsbeperkings-programma) met
twee jaar. De heer Romnw, fractie
leider van de K.V.P.. had een motie
ingediend om de verlaging niet twee
jaar, maar één jaar te laten zijn. Na
een jaar zou dan weer kunnen wor
den gepraat.
Minister Hofstra achtte de motie on
aanvaardbaar en kondigde aan dat
hij na aanneming niet langer de
verantwoordelijkheid kon dragen. De
motie werd aangenomen en de so
cialistische ministers trokken bij
wijze van spreken hun jassen aan,
de andere ministers stelden hun por
tefeuille beschikbaar aan de ko
ningin.
Na de nodige beraadslagingen werd
prof. dr. L. M. J. Beel tot informa
teur benoemd en later tot formateur.
Het resultaat was dat hij een Inte
rim kabinet samenstelde dat als taak
kreeg Kamerontbinding voor te be
reiden. In hét voorjaar van 1959 zal
Nederland derhalve naar de stembus
gaan voor het kiezen van een nieu
we Tweede Kamer.
Tijdens de beraadslagingen deed
zich in do Tweede Kamer nog een
incident voor. Tegen do zin van
de toenmalige regering in stelde
dr. Kortenhorst voor de belasting-
ontwerpen van minister Hofstra
tezamen te behandelen en niet al
leen de voorstellen voor verlen
ging van indirecte belastingen.
Voordat er gestemd zou worden
had de fractie van de Partij van
de Arbeid en bloc de Tweede Ka
mer verlaten.
Het politieke leven in ons land heeft
echter nog meer stroomversnellingen
moeten passeren. Fel interpelleerde
de heer Ritmeester van de V.V.D. in
de eerste dagen van mei over de be
ruchte helmenaffaire.
Zij leidde tot de benoeming van een
Kamercommissie, die een onderzoek
zou instellen naar het beleid van het
Directoraat Materieel Landmacht en
tenslotte, nadat mr. dr. L. de Gou
Veel rumoer in de Tweede Ka
mer en ook in ons land is ont
staan over het terugzenden van
37 verstekelingen naar Indone
sië. Mejuffrouw Ten Broecke-
Hoekstra van de V.V.D. heeft
daarover in de Tweede Kamer
een bewogen interpellatie j_
houden. De minister van justi
tie, mr. Samkalden was echter
niet te bewegen. Tegen de Staat
werd een kort geding gevoerd
met als respltaat dat de verste
kelingen naar Nederlands
Nieuw-Guinea mochten gaan.
INDONESISCHE BALANS 1958
-1
Uit de voorlopige cijfers van het cen
traal bureau voor de statistiek
blijkt, dat in de periode van 1 no
vember 1957 t.m. 31 oktober 1953 in
ons land 1502 personen bij verkeers
ongevallen werden gedood, tegen
over 1744 in het tijdvak van 12
maanden vóór 1 november 1957.
Sedert de invoering van de maxi
mum-snelheid voor motorvoertuigen
in de bebouwde kom daalde het i
aantal doden dus met 242 of bijna
14 pet. Vóór 1 november 1957 be
droeg de stijging ten opzichte van
1956 ongeveer 9 pet.
In de grote steden 12 gemeenten
boven 100.000 inwoners was het
resultaat van de snelheidsbeperking
nog belangrijk gunstiger. Hier daal
de in. 1 jaar tijd het aantal ver
keersdoden van 423 tot 279, dus met
144 of 34 pet. In deze groep stond
hier tegenover vóór 1 november
1957 een stijging van 20 pet.
Het totaal aantal geconstateerde ver
keersongevallen tenslotte, dus in
clusief de ongevallen met uitslui
tend materiële schade, dat vóór 1
november 1957 bijna 7 pel toenam,
geeft daarna een daling te zien van
slechts 17 pet (in de grote steden
3.6 pet.).
De snelheidsbeperking heeft dus
vooral de ernstige afloop van de
omgevallen in gustige zin beïnvloed.
Op wetjvend gebied zijn In 1958 be
langrijke dingen tot stand gebracht.
We noemen in bonte volgorde: de
nieuwe pachtwet en de wet op de
vervreemding van landbouwgronden,
die de pachtprijzen en de prijzen bij
koop en verkoop van landbouwgron
den beheersen; de wet tot instel
ling van het staatsbedrijf „Artille
rie-Inrichtingen; de Jeugdspaarwet;
een wijziging van de lager onder
wijswet, waardoor bet voorschrift,
dat de huwende onderwijzeres ont
slagen moet worden, werd opgehe
ven; de Deltawet; de wet op de ge
neesmiddelenvoorziening; de verde
re opbouw van het nieuwe Burgerlijk
Wetboek; een wijziging van de wet
op het Nederlanderschap.
De boycot-actie tegen de
schepen, die onder goedkope
vlaggen varen is in ons land
mislukt.
De president van de recht
bank te Rotterdam had in
'n kort geding, dat aanhangig
was gemaakt door de Scheep-
vaart Vereniging Zuid tegen
de Nederlandse Bond van
vervoerspersoneel aangeslo
ten bij het N.V.V. en de Ne
derlandse r.-k. bond van
Transportarbeiders St Boni-
facius, de vordering aan deze
vereniging ontzegd. De vor
dering van de scheepvaart
vereniging was de gedaagden
te bevelen binnen 24 uur na
het vonnis van de president
de aan de havenarbeiders ge
dane aanzegging tot staking
in te trekken.
In Amsterdam kwam de president
van de rechtbank in een kort ge
ding aanhangig gemaakt door de
Scheepvaartvereniging Noord tot
een tegengestelde uitspraak. Hij
besliste dat de opwekking tot
boycot van de schepen onder goed
kope vlag een onrechtmatige daad
was en tot wanprestatie zou lei
den. Het N.V.V. werd ernstig ver
ontrust „door de uit de overwegin
gen van het vonnis van de Am
sterdamse rechtbank sprekende
ontkenning van de vrijheid van ac
tie, welke de vakbeweging behoeft
om haar taak in de maatschappij
nationaal en internationaal
ln het volle besef van haar verant
woordelijkheid naar behoren te
kunnen vervullen".
Het N.V.V. sprak als zijn oor
deel uit dat „zo deze ontken
ning geboden zou zijn door het
geldende recht, ten spoedigste
een voorziening moet worden
getroffen, opdat in de rechtsor
de de noodzakelijke vrijheid
van actie wordt geschapen
zulks in het belang van die
rechsorde zelf".
De vakbonden hebben in het afge
lopen jaar meer van zich doen
spreken. De voorzitter van het N.
V-V. zei naar aanleiding van de
adviesaanvrage van de regering
aan de SER over subsidies en hu
ren, dat op de medewerking van
het NVV niet gerekend behoeft te
worden. Hij noemde de adviesaan
vrage een verzoek om aan te ge
ven op weJke wijze een verdere be
stedingsbeperking tot stand kon
De secretaris-generaal van het I.T.F.
de internationale federatie van
transportarbeiders Omer Bécu ge
fotografeerd tijdens een conferentie
fn Rotterdam.
komen, maar dat volstrekt eenzij
dig gericht was naar de kant der
werknemers.
De K.A.B. kenschetste de
Troonrede en de advies aanvra
ge als perspectiefloos en tege
lijk fantasieloos. De verbonds
raad van het C.N.V. achtte het
ongewenst nog voor het overleg
was begonnen bindende uitspra
ken te doen, die de totstandko
ming van overeenstemming
zouden kunnen bemoeilijken.
De SER heeft in het r.fgelopen
jaar geen advies uitgebracht
over de huren en de subsidies.
Aan het einde van het jaar legde het
C.N.V. enige dringende kwesties o.a.
over huren en lonen voor aan het in
terim-kabinet.
OE12 NEDERLANDSE MAANDEN VAN 1958...
.MAART
2adicuactieve besmet.
ïss&SÊL-k
len Laatstestoomlocoh
motief verdwiint- ra
Ned wijst 3 Russische
diplomaten uit.Eerste
KLM.piloten.Verkie.
Z ingen voordeProvinö.
ale Staten.
Ned bezit291.000 TV_
toestellen. Majoor K.
'■"ijqesproken.Ned.
^EODy/srkioze
Gemeenteraadsverkie.
zingen.KonirgBoude.
wijn v. Belgie brengt
particulier bezoekaar
Soestdijk.Fferinwoner
rookt N6dt222si9aretten
Jeugdspaarwet aange ir
nomen.Begin uitwe. ir
ring Europoort.plan. c,
Zeeuwen demonst re- g
ren voor vrije veren.
J.vliegfe
?ra1eVro
KruiserUeZeven Pro.
s vinciën"bij denHelder
Igestrand.KLM .vlieg tug
Hugo deGroof'in Atl.
)ceaan verongelukt,
•stralfsehermnister
J - NOVEMBER Vf-V DECEMBER
lekortopstaatsbegro :-
ting Umiljaiti gldVier.
ling in Friesland ge.
boren. Het ss."Rofter.
dam;'gn»tste passagier
schip ooit in Ned. ge.
xxjwdtevoterqeeten
37lndonesrsche
stekelinqen naarNw
Totaal 36S00gerepaGuinea. Geschil boek-, -
IriewdenuitWoness handeLkruiderèers Wabinetscrisis.Boycot
in Ned.aangekomen, over het pocketboek, jactie tegenschepen
Geleplaatvax-brom.«ferrnoefeninginO.Ttel| ondermedkope
fietsenvoorgeschrevgn,'wor30-0CI0soldaten, j vlag mislukt. 3 PI»
fn zijn functie van minister van verkeer en waterstaat
ad interim heeft de Nederlandse minister van volks
huisvesting en bouwnijverheid, ir. H. B. J. Witte, de storm
vloedkering in de Hollandse IJsel, tussen Capelle en
Krimpen en de daarbij behorende moderne verkeersbrug,
officieel gebruik gesteld. Het is het eerste deel van de
Deltawerken dat gereed kwam. De foto laat zien hoe het
beweegbare deel van de brug naar beneden klapte, nadat
de minister op een knop had gedrukt.
rn liet afgelopen jaar werd ons
land door verscheidene ram
pen getroffen. De verslagenheid
in Zuid-Limburg was zeer
groot, toen in begin maart een
pijler in de staatsmijn Maurits
instortte. Van de 45 mijnwer
kers, die in de pijler werkzaam
waren, werden er zeven ver
mist. Zij zijn allen om het leven
.gekomen.
„Er komt een. trein, spring er uit".
riep een militair op het moment, dat
een autobus op 1 oktober de onbe
waakte overweg te Wezep passeer
de. De autobus werd door de trein
geramd, drie mensen werden gedood
en zeven ernstig gewond.
Zaterdagavond 25 oktober deed zich
tussen Delft en Overschie een onge
luk voor. Vijf mensen hebben daarbij
de dood op de weg gevonden. Tijdens
andere verkeersongelukken gedu
rende dat weekeinde werden nog ze
ven personen gedood.
Op 14 augustus is het K.L.M.-toe-
stel PHLKM „Hugo de Groot"
van het type Lockheed Supei
Constellation op zijn vlucht
naar New-York tijdens de over
tocht van Shannon (Ierland) naar
Gandar (New-Foundland) op on
geveer 210 km uit de Ierse kust
m de Atlantische Oceaan gestort.
Het was de grootste ramp, die de
K.L.M. ooit overkwam: 91 passa
giers en 8 bemanningsleden kwa
men om het leven. Als de meest
waarschijnlijke oorzaak voor deze
ramp Is genoemd: een plotseling
wegvallen van de overdruk in de
cabine als gevolg van een breuk
in het geheel van dc drukcabine.
Ons land werd nog getroffen door
een vliegtuigramp: een Nederlands
marinevliegtuig stortte neer bij Aba-
dan. Aan het leven van tien mensen
kwam een einde. Het vliegtuig was
kort na de start in brand eraakt.
De brandweer rukte direct uit naar
de plaats van de ramp, maar geen
der inzittenden kon worden gered uit
het brandende toestel. Er lagen ne
gen weken tussen het vertrek uit
Nieuw-Guinea en de start bij Aba-
dan. Er waren onderweg verschei
dene keren ernstige gebreken ge
constateerd.