Zij Boycot-actie tegen K.L.M. werd getroffen door grote ramp KABINET- DREES UITEENGEVALLEN „goedkope vlaggen mislukt feillSsf Stormvloedkering in gebruik speelden een rol.... SoaaMsche bewindslieden zuilen altreden PROE BEEL VORMT Taak; mfdedngea vwrberadtea KABINET Burgeroorlog in Indonesië M;nder doden door beperking snelheid Belangrijke wetten Na uitvaerige'debWen'jn Tiverdf K.ime; MOTlE-RÓMME WERD AANCENOMEN "T1" v JL 31 AAS Op 17 oktober werd de waarnemend-burge meester van Doetinchem, de heer M, van Veen, benoemd tot staatssecretaris van oorlog. Nog vóórdat hij een woord in de Tweede Kamer had gesproken was hij weer staatssecretaris af. Niet alleen hij bedankte voor de eer, maar ook alle andere ministers en staatssecretarissen van de Partij van de Arbeid boden aan de koningin hun ontslag aan. Daarmee viel het kabinet- Drees uiteen en kwam er een einde aan de bestaande coalitie. Rond het uiteenvallen van ACHTENDERTIG GEWONDEN BÜAlTromKÉÖTSWC fM/,-. ff. r>,t t* B J. Hef/Ut I dit in de Eerste Kamer bad geëist, tot het aftreden op 1 juni van mr. Kranenburg als staatssecretaris van oorlog. Mr. Kranenburg bad deze functie zeven jaar vervuld. Tot dit ontslag op eigen verzoek heeft mede bijgedragen een verkeerde be oordeling van de zaak tegen majoor K. van het D.M.L. In zijn plaats werd benoemd de heer Van Veen, die door de kabinetscrisis slechts kort zijn functiè heeft kunnen uitoefenen. het kabinet-Drees hebben zich in de Tweede Kamer sensationele gebeurtenissen voorgedaan. Reeds eerder had men kunnen zien dat het ka binet zwak stond. De stevigheid werd eraan ont nomen door de uitslag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de gemeenteraden. De Partij van de Arbeid moest pijnlijk constateren, dat de voorspoedige groei van de laatste tijd niet alleen tot stilstand was gekomen, maar zelfs in zijn tegendeel was omgeslagen. De V.V. D. kwam daarentegen sterk in de running. Bij de verkiezingen van de leden voor de Provinciale Staten steeg het ze teltal der V.V.D. van 50 op 63. Ook de K.V.P. won en wel vier zetels. De P.v.d.A. verloor twee zetels. De A.R. liep met zes, de C.H.U. met vijf ze tels terug, waar echter tegenover staat dat de samenwerkende christelijke groepen in Noord-Brabant en Limburg vier zetels vooruit gingen. De C.P. N. kreeg klappen en verloor zes zetels. Deze tendens zette zich door bij de gemeenteraadsverkiezingen. De V.V.D. behaalde een zeer grote winst, ook de K.V.P. won en de Partij van de Arbeid verloor weer. Door deze verkiezingsuitslagen ver scherpten de politieke tegenstellin gen zich in ons land. Heftig begon het. kabinet te kraken tijdens de behandeling van de motie, die door de anti-revolutionaire afge vaardigde, de heer Biewenga, was in gediend. Deze motie gaf aan de wet, die de prijzen van landbouwgronden bij koop en verkoop regelt, een tijde- lijk karakter, hoewel in het rege ringsprogramma stond, dat een lang durige regeling zou worden inge voerd. Mr. Burger, de fractieleider van de Partij van de Arbeid, werd boos en deelde onder heftige verwij ten mede, dat de Partij van de Ar beid zich ook niet langer aan het re geringsprogram gebonden voelde. Op de Fakkeldragersdag te Utrecht ging mr. Burger verder en verklaarde dat de socialisti sche fractie en de socialistische ministers medewerking aan het kabinet niet langer verantwoord zouden vinden als niet op korte termijn aan een zevental verlan gens zou worden voldaan. De brokken kwamen bij tie behande ling van de wetsontwerpen van mi nister Hofstra tot verlenging van dc tijdelijke verhoging van een aantal belastingen (onderdelen van het be- stedingsbeperkings-programma) met twee jaar. De heer Romnw, fractie leider van de K.V.P.. had een motie ingediend om de verlaging niet twee jaar, maar één jaar te laten zijn. Na een jaar zou dan weer kunnen wor den gepraat. Minister Hofstra achtte de motie on aanvaardbaar en kondigde aan dat hij na aanneming niet langer de verantwoordelijkheid kon dragen. De motie werd aangenomen en de so cialistische ministers trokken bij wijze van spreken hun jassen aan, de andere ministers stelden hun por tefeuille beschikbaar aan de ko ningin. Na de nodige beraadslagingen werd prof. dr. L. M. J. Beel tot informa teur benoemd en later tot formateur. Het resultaat was dat hij een Inte rim kabinet samenstelde dat als taak kreeg Kamerontbinding voor te be reiden. In hét voorjaar van 1959 zal Nederland derhalve naar de stembus gaan voor het kiezen van een nieu we Tweede Kamer. Tijdens de beraadslagingen deed zich in do Tweede Kamer nog een incident voor. Tegen do zin van de toenmalige regering in stelde dr. Kortenhorst voor de belasting- ontwerpen van minister Hofstra tezamen te behandelen en niet al leen de voorstellen voor verlen ging van indirecte belastingen. Voordat er gestemd zou worden had de fractie van de Partij van de Arbeid en bloc de Tweede Ka mer verlaten. Het politieke leven in ons land heeft echter nog meer stroomversnellingen moeten passeren. Fel interpelleerde de heer Ritmeester van de V.V.D. in de eerste dagen van mei over de be ruchte helmenaffaire. Zij leidde tot de benoeming van een Kamercommissie, die een onderzoek zou instellen naar het beleid van het Directoraat Materieel Landmacht en tenslotte, nadat mr. dr. L. de Gou Veel rumoer in de Tweede Ka mer en ook in ons land is ont staan over het terugzenden van 37 verstekelingen naar Indone sië. Mejuffrouw Ten Broecke- Hoekstra van de V.V.D. heeft daarover in de Tweede Kamer een bewogen interpellatie j_ houden. De minister van justi tie, mr. Samkalden was echter niet te bewegen. Tegen de Staat werd een kort geding gevoerd met als respltaat dat de verste kelingen naar Nederlands Nieuw-Guinea mochten gaan. INDONESISCHE BALANS 1958 -1 Uit de voorlopige cijfers van het cen traal bureau voor de statistiek blijkt, dat in de periode van 1 no vember 1957 t.m. 31 oktober 1953 in ons land 1502 personen bij verkeers ongevallen werden gedood, tegen over 1744 in het tijdvak van 12 maanden vóór 1 november 1957. Sedert de invoering van de maxi mum-snelheid voor motorvoertuigen in de bebouwde kom daalde het i aantal doden dus met 242 of bijna 14 pet. Vóór 1 november 1957 be droeg de stijging ten opzichte van 1956 ongeveer 9 pet. In de grote steden 12 gemeenten boven 100.000 inwoners was het resultaat van de snelheidsbeperking nog belangrijk gunstiger. Hier daal de in. 1 jaar tijd het aantal ver keersdoden van 423 tot 279, dus met 144 of 34 pet. In deze groep stond hier tegenover vóór 1 november 1957 een stijging van 20 pet. Het totaal aantal geconstateerde ver keersongevallen tenslotte, dus in clusief de ongevallen met uitslui tend materiële schade, dat vóór 1 november 1957 bijna 7 pel toenam, geeft daarna een daling te zien van slechts 17 pet (in de grote steden 3.6 pet.). De snelheidsbeperking heeft dus vooral de ernstige afloop van de omgevallen in gustige zin beïnvloed. Op wetjvend gebied zijn In 1958 be langrijke dingen tot stand gebracht. We noemen in bonte volgorde: de nieuwe pachtwet en de wet op de vervreemding van landbouwgronden, die de pachtprijzen en de prijzen bij koop en verkoop van landbouwgron den beheersen; de wet tot instel ling van het staatsbedrijf „Artille rie-Inrichtingen; de Jeugdspaarwet; een wijziging van de lager onder wijswet, waardoor bet voorschrift, dat de huwende onderwijzeres ont slagen moet worden, werd opgehe ven; de Deltawet; de wet op de ge neesmiddelenvoorziening; de verde re opbouw van het nieuwe Burgerlijk Wetboek; een wijziging van de wet op het Nederlanderschap. De boycot-actie tegen de schepen, die onder goedkope vlaggen varen is in ons land mislukt. De president van de recht bank te Rotterdam had in 'n kort geding, dat aanhangig was gemaakt door de Scheep- vaart Vereniging Zuid tegen de Nederlandse Bond van vervoerspersoneel aangeslo ten bij het N.V.V. en de Ne derlandse r.-k. bond van Transportarbeiders St Boni- facius, de vordering aan deze vereniging ontzegd. De vor dering van de scheepvaart vereniging was de gedaagden te bevelen binnen 24 uur na het vonnis van de president de aan de havenarbeiders ge dane aanzegging tot staking in te trekken. In Amsterdam kwam de president van de rechtbank in een kort ge ding aanhangig gemaakt door de Scheepvaartvereniging Noord tot een tegengestelde uitspraak. Hij besliste dat de opwekking tot boycot van de schepen onder goed kope vlag een onrechtmatige daad was en tot wanprestatie zou lei den. Het N.V.V. werd ernstig ver ontrust „door de uit de overwegin gen van het vonnis van de Am sterdamse rechtbank sprekende ontkenning van de vrijheid van ac tie, welke de vakbeweging behoeft om haar taak in de maatschappij nationaal en internationaal ln het volle besef van haar verant woordelijkheid naar behoren te kunnen vervullen". Het N.V.V. sprak als zijn oor deel uit dat „zo deze ontken ning geboden zou zijn door het geldende recht, ten spoedigste een voorziening moet worden getroffen, opdat in de rechtsor de de noodzakelijke vrijheid van actie wordt geschapen zulks in het belang van die rechsorde zelf". De vakbonden hebben in het afge lopen jaar meer van zich doen spreken. De voorzitter van het N. V-V. zei naar aanleiding van de adviesaanvrage van de regering aan de SER over subsidies en hu ren, dat op de medewerking van het NVV niet gerekend behoeft te worden. Hij noemde de adviesaan vrage een verzoek om aan te ge ven op weJke wijze een verdere be stedingsbeperking tot stand kon De secretaris-generaal van het I.T.F. de internationale federatie van transportarbeiders Omer Bécu ge fotografeerd tijdens een conferentie fn Rotterdam. komen, maar dat volstrekt eenzij dig gericht was naar de kant der werknemers. De K.A.B. kenschetste de Troonrede en de advies aanvra ge als perspectiefloos en tege lijk fantasieloos. De verbonds raad van het C.N.V. achtte het ongewenst nog voor het overleg was begonnen bindende uitspra ken te doen, die de totstandko ming van overeenstemming zouden kunnen bemoeilijken. De SER heeft in het r.fgelopen jaar geen advies uitgebracht over de huren en de subsidies. Aan het einde van het jaar legde het C.N.V. enige dringende kwesties o.a. over huren en lonen voor aan het in terim-kabinet. OE12 NEDERLANDSE MAANDEN VAN 1958... .MAART 2adicuactieve besmet. ïss&SÊL-k len Laatstestoomlocoh motief verdwiint- ra Ned wijst 3 Russische diplomaten uit.Eerste KLM.piloten.Verkie. Z ingen voordeProvinö. ale Staten. Ned bezit291.000 TV_ toestellen. Majoor K. '■"ijqesproken.Ned. ^EODy/srkioze Gemeenteraadsverkie. zingen.KonirgBoude. wijn v. Belgie brengt particulier bezoekaar Soestdijk.Fferinwoner rookt N6dt222si9aretten Jeugdspaarwet aange ir nomen.Begin uitwe. ir ring Europoort.plan. c, Zeeuwen demonst re- g ren voor vrije veren. J.vliegfe ?ra1eVro KruiserUeZeven Pro. s vinciën"bij denHelder Igestrand.KLM .vlieg tug Hugo deGroof'in Atl. )ceaan verongelukt, •stralfsehermnister J - NOVEMBER Vf-V DECEMBER lekortopstaatsbegro :- ting Umiljaiti gldVier. ling in Friesland ge. boren. Het ss."Rofter. dam;'gn»tste passagier schip ooit in Ned. ge. xxjwdtevoterqeeten 37lndonesrsche stekelinqen naarNw Totaal 36S00gerepaGuinea. Geschil boek-, - IriewdenuitWoness handeLkruiderèers Wabinetscrisis.Boycot in Ned.aangekomen, over het pocketboek, jactie tegenschepen Geleplaatvax-brom.«ferrnoefeninginO.Ttel| ondermedkope fietsenvoorgeschrevgn,'wor30-0CI0soldaten, j vlag mislukt. 3 PI» fn zijn functie van minister van verkeer en waterstaat ad interim heeft de Nederlandse minister van volks huisvesting en bouwnijverheid, ir. H. B. J. Witte, de storm vloedkering in de Hollandse IJsel, tussen Capelle en Krimpen en de daarbij behorende moderne verkeersbrug, officieel gebruik gesteld. Het is het eerste deel van de Deltawerken dat gereed kwam. De foto laat zien hoe het beweegbare deel van de brug naar beneden klapte, nadat de minister op een knop had gedrukt. rn liet afgelopen jaar werd ons land door verscheidene ram pen getroffen. De verslagenheid in Zuid-Limburg was zeer groot, toen in begin maart een pijler in de staatsmijn Maurits instortte. Van de 45 mijnwer kers, die in de pijler werkzaam waren, werden er zeven ver mist. Zij zijn allen om het leven .gekomen. „Er komt een. trein, spring er uit". riep een militair op het moment, dat een autobus op 1 oktober de onbe waakte overweg te Wezep passeer de. De autobus werd door de trein geramd, drie mensen werden gedood en zeven ernstig gewond. Zaterdagavond 25 oktober deed zich tussen Delft en Overschie een onge luk voor. Vijf mensen hebben daarbij de dood op de weg gevonden. Tijdens andere verkeersongelukken gedu rende dat weekeinde werden nog ze ven personen gedood. Op 14 augustus is het K.L.M.-toe- stel PHLKM „Hugo de Groot" van het type Lockheed Supei Constellation op zijn vlucht naar New-York tijdens de over tocht van Shannon (Ierland) naar Gandar (New-Foundland) op on geveer 210 km uit de Ierse kust m de Atlantische Oceaan gestort. Het was de grootste ramp, die de K.L.M. ooit overkwam: 91 passa giers en 8 bemanningsleden kwa men om het leven. Als de meest waarschijnlijke oorzaak voor deze ramp Is genoemd: een plotseling wegvallen van de overdruk in de cabine als gevolg van een breuk in het geheel van dc drukcabine. Ons land werd nog getroffen door een vliegtuigramp: een Nederlands marinevliegtuig stortte neer bij Aba- dan. Aan het leven van tien mensen kwam een einde. Het vliegtuig was kort na de start in brand eraakt. De brandweer rukte direct uit naar de plaats van de ramp, maar geen der inzittenden kon worden gered uit het brandende toestel. Er lagen ne gen weken tussen het vertrek uit Nieuw-Guinea en de start bij Aba- dan. Er waren onderweg verschei dene keren ernstige gebreken ge constateerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 27