TUSSEN DERTIEN EN TWINTIG JAZZ, geschiedenis 1956 Moentbet „-/Koonb, 5 't Is saai op Schouwen, zegt de jeugd die daar woont en vorm (ii) Veertiendaagse rubriek voor, maar voornamelijk dóór de Zeeuwse jeugd. oudheidkundig museum van ma ken". Jannie Geluk (17) uit Brüi- nisse dacht uiteraard het eerst aan haar eigen woonplaats. ..Voor de mosselen vind ik het erg, die zijn zo lekker„Bni" bestaat uit schippers, daar zijn de veran deringen erg vervelend voor". Maar ontspanningsmogelijkheden waren er altijd te weinig, vond ze. „Zo nu en dan wordt er een vol- HERMAN DOELEMAN aardigté oud stadje leybalclub of zoiets opgelicht, maar dat duurt meestal niet zo lang De Zierikzeese Herman Doeleman (17) was het met zijn stadgenoot Bennie de Wolf eens, dat Zierik- zee wel een beetje té oud is ge worden. ,,'t Is een aardig stadje" meende hij, „maar de ene helft staat op instorten en de andere helft is bijna rijp om afgebroken te worden...." Herman minde bovenal de rust van de Westhoek. Dat de rand- stadsdroom zal komen, vond hij reuze gunstig voor de hotelhou ders. Maar of het nu verder pret tig is ,:t Is saai op Schouwen, zeiden de acht van deze foto, die gemaakt werd bij het betreurde ,fLuitje". de vroegere aanlegplaats van de boot naar Katseveer. Van linies naar rechtsJannie Geluk uit Bruinisse, Nielc Felius uit Haam stede, Jan Flikweert uit Nieuwer- kerk, Herman Doeleman, Jannie HanseBennie van der Wolf en Wim Vermeulen, allen uit Zierik- zee en Rinus van Langeraad uit Kerkwerve. (Foto P.Z.C.). Gunstig vond Rinus v. Langeraad (20) uit Kerkwerve het voor de afvoer van landbouwprodukten. Voor de rest was hij geen groot voorstander van de dammen. ..Het eiland zal in de zomer wor den overstroomd" meende hij, ..dat is een groot nadeel". Heel Rotterdam stuift dan naar Schou wen onder het motto: „Daar is het lekker rustig"... Ook hij vond de ontspanningsmo gelijkheden op het eiland te be perkt. Daarbij sprak hij met na me over het gemis aan goede films en betaalbaar toneel. Een voordeel van het Deltaplan vond hij vooral, dat men op uit gebreide schaal omdat er geen zeewaardige jachten meer voor nodig zullen zijn de watersport kan gaan beoefenen. Maar voorshands vond hij het Schouwen-Duiveland als eiland fantastisch. „Je kunt hier nog van je rust genieten" zei hij, waarop Jannie Hanse interrumpeerde: „Heb jij dan al rust nodig? Ik nog niet!" Zoveel hoofden, zoveel zinnen, zou men vroeger gezegd hebben. Nu zijn „de meningen verdeeld". Al thans op het punt van de dam metjes. Een Schouwse, jeugdige verdeeldheid dus, die het op één punt met elkaar eens is: er zijn te weinig ontspanningsmogelijkhe den. En in dat licht worden de Deltawerken wel toegejuicht... HET IS ALTIJD bijzonder moeilijk om, uit te ma ken, wat nu eigenlijk echte jazzmuziek is. Te zeggen, dat jazz de muziek van de Noordamerikaan- se neger is, is ivel juist, maar tevens erg simplis tisch, want ook de blanke musici hebben veel bijge dragen tot de ontwikkeling van de jazzmuziek. Daarnaast kan men heus niet de musici in vakjes in delen en zeggen: die speelt jazz, maar deze hoort er niet bij. Een voorbeeld om dit duidelijker te maken Een der allergrootsten, de man die reeds bij zijn le ven welhaast een legende is geioorden, Louis Arm strong, maakte in de dertiger jaren en ook later nog opnamen, die een rechtgeaard jazz-liefliebber heus wel in zijn discotheek kan missen. Daarentegen kan men b.v. de naam van Glenn Millerwiens dansmu ziek vlak voor en tijdens de laatste wereldoorlog veel opgang maakte, tegenkomen op grammofoon platen, die uit jazzmuzikaal oogpunt bezien, zeer ze ker waardevol zijn. Het gaat ook niet aan om te zeggen, dat alleen de negers uit New Orle ans jazz speelden zoals de ultra-puristen menen en ook zelfs niet dat jazz een alleenrecht is van de neger in het algemeen. Maar wel staat als een paal boven water, dat de neger op dit gebied steeds de toon heeft aan gegeven bij de ontwikke ling en dat zijn blanke vakbroeder hem, vooral in het begin, trouw na volgde. En deze r navol ging ging tensotte in een richting, die op niets uitliep, d.w.z. waaruit de dans- en swingmuziek ontstond. Dat was de school van Paul White- man, die wel eens „King of jazz" wordt genoemd, maar nog nooit een noot jazzmuziek heeft voort- gébracht. VOOR HET ECHTER zover kwam, was er een aantal blanken, dat te rugkeerde van de ver keerdeweg en serieus begon te trachten het karakter van de neger- muztek te doorgronden. Hun muziek werd Dixie- land-jazz genoemd naar het meest bekende or kest in die dagen, de Original Dixieland Jazz Band- van Dominick la Rocca. De „blanke" jazz kwam veel overeen met de Neio Orleans-stijl van de negers maar deze was reeds beïnvloed door mars- en volksmuziek van Europse origine. De vertegenwoordigers van deze Dixieland-muziek worden door de zg. pu risten dus niet au seri- eux genomen maar in 't kader van de ontwikke ling van de jazz mogen zij beslist niet onge noemd blijven. Zeker niet omdat ook van de Dixie land enige invloed op de negerjazz uitging. Zo werd b.v. de instrumen tale vaardigheid van de neger groter, het bete kende ook een harmoni sche vooruitgang en te vens was het te merken aan de instrumentatie: de negers namen in hun orkesten ook de van de blanke bands afkomsti ge saxofoon over, wat overigens meestal reen aanwinst bleek te zijn. EEN NOG KLEMMEN DER bewijs van de moei lijkheid van wat nu als echte jazzmuziek be schouwd mag worden, is wél de mening van som mige jazzkenners vol gens welke de muziek van de wereldberoemde bandleider Duke Elling ton geen echte jazzmu ziek is, omdat het gehe le Ellington-oeuvre ge componeerd en gearran geerd is. Het is een vrij zwakke stelling de fi guur en de muziek van Elington zullen wij ove rigens nog nader be schouwen en veelal een kwestie van persoon lijke voorkeur, maar het bewijst eens te meer, dat het zeer lastig is de grens tussen jazz en pseudo-jazz scherp te trekken. Het is zeer moeilijk om een definitie te geven van wat jazz Is, maar er zijn lieden, die zich daar aan gewaagd hebben. De beste omschrijving von den wij in J. E. Beh- rendts' „Das Jazzbuch" van de Amerikaanse jazzcriticus Marshall Stearns, die zegt: „Jazz is een géimproviseerde Amerikaanse muziek, die Europese instrumenten gébruikt en élementen van Europese harmonie leer, Europees-Afrikaan se mélodie en Afrikaan se ritmiek met elkaar verbindt". wereld afgesloten", zei hij. „er is veel te weinig vertier. Dit zal met de komst van het Deltaplan ver beteren". Over dat vertier is Niek Fe lius (16) uit Haamstede het roerend met hem eens. „Er - valt hier weinig te beleven en evenmin iets te bereiken". Dat isolement vindt hij nogal meeval len „vooral 's zomers is er van isolement geen sprake". Maar hij AWWMVWWWW ,,/kógHijkfieèen zijn te bereikt, je kunt niet genoeg beieiken" voegde eraan toe: „Voordat de dammen er liggen, hoop ik van het eiland af te zijn. Het is moei lijk hier een goede functie te be reiken. Er zijn eenvoudig geen mogelijkheden". Jannie Hanse uit Zierikzee (16) is ondanks haar „Soms kan 't eiland me gestolen wor den" een opgewekt meisje. Zij vindt Zierikzee wel leuk met die oude, smalle straatjes en „antieke" geveltjes. Toch wil ze weg. „Naar een vreemd land Frankrijk, da's een leuk landje. Of anders maar bibliothecaresse, ergens buiten Schouwen Het gebrek aan goede films vond ze vooral een gemis „ook ont breekt hier een goede, aardige club". Dat die dammen en misschien al die mensen naar Schouwen ko men? „Dat is gezellig. Van zake lijke dingen weet ik niets af, 'k vindt het alleen maar gezellig. En de rust? Die kun je zelf opzoe ken". Jan Flikweert (16) uit Nïeuwer- kerk wacht de dingen maar rus tig af. ,,'k Zit me precies aan de andere kant van 't eiland" zo zei hij, ,,'t is me net eender of er veel of weinig toeristen komen.... Maar hoe of 't ook gaat: Zierik zee sterft uit. Er komt geen ver keer meer..." Daarmee had hij het verplaatsen van de plaats van aankomst van „de boot" van 't Luitje naar „De Val" aangesneden; iets, dat alle acht zeer betreurden. Het is voor Zierikzee het eind" meende ook de 15-jarige Ben nie van der Wolf, die in de ze plaats woont. Dat Schouwen door de aanleg van de dammen zal worden ontsloten, juichte de zake lijk, als een toekomstig planoloog redenerende Bennie zeer toe. „Het is gunstig voor de hotel- lerie en de middenstand" zei hij, „maar voor Zierikzee, dat in een uithoek komt te liggen, blijf ik het donker inzien. Vóór „De Val" gingen alle mensen door Zierikzee dat was gun stig voor de middenstand". Saai vond hij 't ook in zijn woon plaats. „Heel Zierikzee bestaat uit antiquiteiten, daarom is het zo saai. We zouden er enkele moeten behouden, maar men moet er geen E LOPEN hier op 't eiland met alles een beetje TT achter" zei de scholier Rinus van Langeraad op de Zierikzeese havenkade, „kijk maar, de hoela-rage is hier nog steeds in volle gang". Tegen een decor van oude geveltjes aan een kade met groen en grauw water waren twee meisjes op de oude klinkerbestrating aan de hoepel. De hoela-hoepel was dus vóór de Oosterschelde en het Zijpe niet tot staan gekomen Er liepen nog vijf jongens en twee meisjes op die Zierikzeese kade. Zo van de leeftijd 15-16-17 jaar. Ze waren het allemaal wel met Rinus eens, dat de dingen op Schouwen een beetje achterliepen. Saai moet het op het eiland zijn. Niet meer dan saai. Te weinig goede en betaalbare toneelvoorstellin gen. Te weinig goede films en teveel slechte. En er gebeurt zo weinig op Schouwen. Wat zou er dan moeten gebeuren? Nou ja, dingen. Wat voor dingen, dat is zo moeilijk te om schrijven, maar er moeten dingen gebeuren, in ieder geval dingen tjes van ganser harte toe. Maar over dat andere, de mo gelijkheid. dat de Rotterdam mers èn de andere randstad- bewoners zo gemakkelijk naar Schouwen en vooral het strand van Schouwen zul len kunnen komen, was het enthousiasme minder onver deeld. Sommigen vinden dat zelfs al lerminst plezierig Maar toch, dammetjes of geen dammetjes, men wil maar liever weg van Schouwen. Reden? De mogelijkheden zijn te beperkt. Je kunt niet genoeg bereiken. Wim Vermeulen uit Zierikzee, ze ventien jaar, staat de komst van de dammen, waardoor Schouwen- Duiveland uit zijn nog altijd be perkte isolement zal worden ver- lost, aan alle kanten voor. „Nu RINUS VAN LANGERAAD: zijn we nog teveel van de buiten- prettig isolement..... genoeg plaats op het brede strand van Schouwen. I x t u komen de dammetjes. De teerde waterkerinkfes. Dan |H terdam en omgekeerd... Over dat eerste waren alle acht de jongelui wét enthousiast. Mins- «H tens eenmaal per veertien dagen ,y ^if\J|S||P mening, een uitstapje^ naar Kot- toneelstuk of een goede film, bal- i een voortreffelijk concert... i^^L. ln zoverre juichten die acht ver- ers van de Schouw- JANNIE HANSE: lomst van de damme- meer mensen, gezéllig tegenwoordige se jeugd de k< Avond, 5 november 1956 is de titel van de foto, de beste van het materiaal, dat in de afgelopen veertien dagen voor de jeugd fotowedstrijd van de P.Z.C. werd ingezonden. Het is een foto van de 19-jarige Kees Boender uit Middelburg, leerling van de christelijke kweekschool in deze plaats. Het is een foto, die in verschillende hoedanigheden voortreffelijk is. In de eerste plaats qua symboliek. De inzender verklaarde de titel aldus: „De foto heb ik twee jaar geleden genomen, van af de dijk van de nieuwe Flevopolder bij Kampen. Het water is het Veluwemeer, aan de horizon is nog iets van de Veluwezoom zichtbaar. Het liep tegen de avond van de dag, na de zwarte zondag, waarop Hongarije door de Russische laars vertrapt werd. Persoonlijk bekijk ik de fo to in dat licht". In die hoedanigheid is het dus reeds een bijzonder goe de foto. Doch ook geheel los van deze titel zou het qua artistieke conceptie dus een voortreffelijke plaat zijn. Hopelijk gaan de fijne nuances in de grijzen en de ho ge lichten aan horizon en rechts op de voorgrond bij de reproduktie niet te veel teloor. Een derde prestatie is, dat de foto werd gemaakt met een camera, die door haar beperkte mogelijkheden en weinig lichtsterke lens f9 in de klasse van de boxcamera's thuishoort. Waarmee dus nog eens duidelijk is aangetoond, dat een goede foto in de eerste plaats niet door de mogelijkhe den van het toestel wordt gemaakt, maar door de visie van de man, die de camera, hoe bescheiden van uit voering ook, bedient. De mogelijkheden in de jeugdfotowedstrijd van cle P.Z.C., de inzendingen moeten uiterlijk op woensdag morgen 31 december a.s. het kantoor van de P.Z.C. in Vlissingen hebben bereikt liggen dus nog open. De wedstrijd staat open voor „jongeren" tot twintig jaar. Achterop de foto worden uiteraard naam, straat, woonplaats, leeftijd, school of beroep vermeld en zo mogelijk enkele gegevens over de opname en de came ra, waarmee de foto werd gemaakt. Na de komende jaarwisseling worden de foto's aan de inzendsters en inzenders teruggezonden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 15