De Gaulle bezocht nederzetting
van hout en plaatijzer in Sahara
KLANKBORD
SPOORWEGEN HOUDEN DE HAND
AAN DIENST- EN RUSTTIJDEN
ZESDE" VAN ZOUTELANDE WON EEN M001E SCHOOLREIS
ZATERDAG 6 DECEMBER 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
HASSl MESSAOUD: MOORDEND HEET EN KOUD
„Olie uit deze woestijn is symbool
van een nieuw Frankrijk"
De Franse premier-generaal
Charles de Gaulle heeft gis
teren zijn toestemming ver
leend voor de verdere ont
wikkeling van de reeds bloei
ende oliewinning in de Saha
ra, wat de kosten daarvan
ook zouden mogen zijn.
De Gaulle kwam donderdag
avond aan in de kleine hou
ten en plaatijzeren nederzet
ting, Hassi Messaoud, die
eenvoudig uit de grond ge
stampt is of liever groten
deels uit de lucht aangevoerd,
want het meeste wordt hier
per vliegtuig en verder met
enorme vrachtauto's heen
gebracht. De Gaulle over
nachtte in een van de cara
vans, die er voor de gasten
en ingenieurs zijn neergezet.
Op Hassi Messaoud, ongeveer
700 km ten zuidwesten van
Algiers, hebben vele Fransen
de laatste twee jaar toe
komstverwachtingen geves
tigd. Na de Suez-crisis be
sloten de Franse autoriteiten
en oliemaatschappijen ern
stig naar olie te gaan zoeken
in de Sahara, daar de aanwe
zigheid ervan gesignaleerd
was.
De nederzetting- van Hassi Messaoud
werd een klein, kunstmatig in het
leven geroepen dorp, met twee
grote kampen van de twee olie-
Belasting
slot van pag. 1)
thans voorgestelde herzieningen. Zij
beogen bepaalde onbillijkheden uit te
sluiten en dat heeft voornamelijk be
trekking op het bedrijfsleven.
De vrijgezellen krijgen de kous op
het hoofd. De gehuwde, werkende
vrouw krijgt eigenlijk ook die kous
op het hoofd, want wat ze straks
van het gezinsinkomen mag aftrek
ken is voor verreweg de meesten
niet de moeite waard.
Met deze summiere mededeling
moet hier volstaan worden en
dat kan ook want die medede
ling behoeft slechts de inleiding te
vormen tot een verzuchting.
Waarom is het onmogelijk om onze
fiscale wetgeving eenvoudiger en be
grijpelijker te maken voor de gewo
ne burger? Er zijn landen, waar die
wetgeving met haar uitvoeringsbe
schikking-en beduidend helderder is
dan in Nederland.
Waar men veel sneller het gevoel
krijgt, dat men weet waar men aan
toe is en waar men de illusie heeft,
dat men niet wandelt in een dal tus
sen bergen van vage mogelijkheden,
kansen, overwegingen en aanwijzin
gen, die wellicht de billijkheid bevor-
deren, maar die een bron van onze
kerheid zijn.
Het is zeker niet de bedoeling hier
te vragen om wettelijke voorschrif
ten, die zo helder zijn, dat ze de fi
guur van de belastingconsulent over
bodig zouden maken. Ook deze
waardevolle adviseurs hebben in de
twintigste eeuw tenvolle recht op
een bestaan.
Maar nu men toch aan het herzien
is had men ook wel eens het pad
van de vereenvoudiging kunnen be
treden.
Rekening houdende met het feit, dat
honderdduizenden Nederlanders al
jarenlang niet meer begrijpen wat ze
aan de fiscus moeten afdragen en
waarom.
Helaas kan blijkbaar minister Hof-
stra met zijn mannen dat pad niet
vinden.
GEEN SCHRAMMETJE. Maria José
Rodrigues in Viseu te Portugal is ge
durende twintig dagen een diep-be-
droefde weduwe geweest, terwijl het
hele dorp Vilar met haar meetreurde.
Het bericht van het overlijden van
haar man in Rio de Janeiro, waar hij
werkte, werd haar meegedeeld door
een buurman, die uit Brazilië was te
ruggekeerd, aldus bericht het dag
blad van Lissabon „Diario de Noti-
cias". Hij zei, dat Januario door een
vrachtauto was overreden.
De rouw-periode eindigde toen een
andere dorpeling, signora Custodia
Pontes uit Rio terugkeerde en tot
haar grote verbazing Maria José
Rodrigues diep in de róuw aantrof.
„Waarom?" vroeg zij.
„Mijn man is dood", zei de weduwe,
„door een vrachtauto overreden".
„Dood?" riep de buurvrouw uit.
„Door een vrachtauto verpletterd?
Mijn lieve, je man maakt het best en
heeft mij gevraagd, de groeten over
te brengen. Die geschiedenis met die
vrachtauto, dat was niet meer dan 'n
duwtje, dat hij in de rug kreeg. Hij
heeft er zelfs geen schrammetje van
over gehouden.
maatschappijen, die er concessies
hebben en met ver in het rond
boortorens waaromheen tenten
kampen gegroepeerd zijn. Daar
werken allerlei nationaliteiten,
met Arabisch personeel, in de
moordende hitte van de dag en
de felle koude van de nacht in
ploegen 24 uur rond, zonder op
houden.
Van rebellen merkt men hier niets
en met de smalle buisleiding, die
door de woestijn naar Toggourt
loopt, riskeerde men ook weinig.
Verderop, daar waar de spoor
weg hef transport heeft overge
nomen, van Touggourt naar Phi-
lippeville aan de kust van de
Middellandse Zee moesten wel om
vangrijke veiligheidsmaatregelen
worden genomen en op die spoor
lijn zijn dan ook in het begin en
kele aanslagen gepleegd.
De onkosten, die uit deze aanslagen
voortvloeiden waren zeer hoog,
omdat het vervangende vervoer
per vliegtuig of met vrachtauto's
van 100 ton (de „Berliet") natuur
lijk erg duur is.
Maar de kosten gaan voor de baat
uit en De Gaulle deelde dan ook
gisteren aan de leiders van de
Franse oliemaatschappijen (die
zijn versterkt met enig buiten
lands kapitaal) mee. dat zij hun
gang konden gaan, daar de voor
uitzichten veelbelovend zijn en de
eerste resultaten meer dan be
moedigend zijn geweest.
Geschat wordt, dat in 1962 de pro-
duktie van de olievelden van Has
si Messaoud en van Edjele bij de
Lybische grens ongeveer 20 mil
joen ton ruwe olie zal bedragen,
een ruwe olie, die van zeer hoog
gehalte is.
Economische interesse
Het fiat van De Gaulle betekent,
dat de grote bulsleiding, die bijna
Binnenkort nieuw ontwerp
rijtijdenbesluit
De minister van Verkeer en Water
staat heeft in zijn antwoord op vra
gen van de vaste kamercommissie
over de begroting 1959 medegedeeld,
dat het ontwerp van het nieuwe rij
tijdenbesluit met daarbij behorende
toelichting vrijwel gereed is.
Nadat de resultaten van een gedu
rende de maand november 1958 ge
houden proef met een nieuw model
werkboekje zullen zijn bestudeerd,
zal het ontwerp zo spoedig moge
lijk om advies aan de sociaal eco
nomische raad worden gezonden. Het
zal van de inhoud van dit advies af
hangen wanneer de invoering van
het nieuwe rijtijdenbesluit tegemoet
zal kunnen worden gezien.
880 miljoen gulden zal kos
ten, tussen Messaoud en de Mid
dellandse Zee zo gauw als moge
lijk is, zal worden aangelegd en
dat de aanleg van de buisleiding
van Edjele naar een haven in Tu
nesië zal worden bespoedigd.
De Gaulle had donderdag een be
zoek gebracht aan Böne en daar
de mogelijkheid bestudeerd van
het bouwen van een complex zwa
re industrie, gebaseerd op de pro-
duktie van 1 miljoen ton ijzererts
uit de open mijn in het zuidoosten
van Algerije gelegen, en het aard
gas van Hassi M'Red, aan de zuid
grens van Algerije, ten zuiden
van Algiers.
De Gaulle, die zich voorheen weinig
met economische problemen heeft
beziggehouden, zei gisteren, dat
„de reusachtige veranderingen,
die op het ogenblik in de Sahara
plaatsvinden, nationaal en inter
nationaal hun terugslag zullen
hebben".
„Zij zijn een schitterend succes voor
de moderne techniek en er zullen
economische veranderingen uit
voortvloeien, omdat de olie van
de Sahara het symbool is van een
nieuw Frankrijk", zei hij. De
Gaulle schudde vele Franse en
mohammedaanse arbeiders en le
den van de staf van de oliemaat
schappijen de hand en zei: „U
bent allen de pioniers en bouwers
van een nieuw land".
De premier is van plan om de ener
giebronnen van de Sahara te ge
bruiken zowel voor Algerije om
er een industrieel land van te ma
ken als voor Frankrijk om het
onafhankelijk te maken van het
buitenland voor zijn voorziening
met olie.
(United Press International)
Overleg over opheffing Stop
van Ternaaien nog gaande
Het ontwerp voor de Belgiseh-N<
(lerlandse overeenkomst over de op
heffing van de Stop van Ternaaien
is opgesteld. Het overleg hierover is
nog gaande; over de voornaamste
punten bestaat reeds overeenstem
ming.
De werken welke ten behoeve van
de opheffing van deze stop zullen
moeten worden ondernomen, zullen
naar verwachting in 1961 kunnen
worden voltooid. Het is technisch
noch budgettair mogelijk de om
vangrijke werken voor de verdrie
voudiging van de sluizen in het Ju-
lianakanaal met welke werken
vele tientallen miljoenen guldens
gemoeid zijn eveneens in genoemd
jaar gereed te doen zijn. Aangeno
men dat voldoende middelen ter be
schikking komen zal er naar worden
gestreefd deze werken einde 1963
te voltooien.
Zo deelt de minister van verkeer en
waterstaat mede in het eindverslag
van de vaste commissie voor ver
keer en waterstaat uit de Tweede
Kamer over de rijksbegroting voor
1959.
Sedert 1947 is de personeelssterkte
van de Nederlandse Spoorwegen met
bijna 9000 man gedaald, terwijl het
aantal afgelegde treinkilometers met
ruim 34 miljoen is gestegen. Hierbij
dient te worden bedacht, dat in de
eerste jaren na de bevrijding grote
aantallen personeelsleden nodig wa
ren om het bedrijf weer op te bou
wen, terwijl anderzijds het aantal
:ereden treinkilometers in 1947 ver
■encden het normale peil lag.
Wat de verzwaring van de diensten
betreft: aan de bepalingen van de
dienst- en rusttijden, zoals deze zijn
neergelegd in het alg. reglement
dienst, wordt bij de N.S. strikt de
hand gehouden.
De minister van Verkeer en Water
staat deelt dit mee in zijn antwoord
op de vragen van de vaste commis
sie voor Verkeer en Waterstaat uit
de Tweede Kamer over de begroting
1959. In het antwoord op deze vra
gen zegt de minister voorts o.m.,
dat de wenselijkheid om ten behoe
ve van de industrialisatie enkele
spoorwegen, waar de reizigersdienst
is gestaakt, weer voor dit vervoer
open te stellen hem tot dusver niet
is gebleken.
Een ontwerp voor een koninklijk be
sluit inhoudende dat de bij spoor
wegovergangen voor het wegverkeer
geldende maximum snelheid van 20
km per uur in het algemeen wordt
afgeschaft, behouden bij die overwe
gen, die niet voorzien zijn van knip
perlichten, heeft het departement
verlaten.
De snelheidsproeven op het traject
HelmondVenlo houden niet in, dat
men in Nederland sneller wil gaan
rijden.
Deze telefoto geeft een beeld van het
tweede bezoek, dat de Franse pre
mier, generaal Charles de Gaulle, op
het ogenblik brengt aan Algerije.
De foto toont de premier omringd
door Moslim-meisjes tijdens een be
zoek aan Sidi Salem in de buurt van
Bone.
Regering kan goedkope
vlaggen niet weren
Minister van Aartsen is van mening,
dat het sluiten van havens voor on
der goedkope vlag varende schepen
slechts tot het keren van het Panhon-
lib-euvel zou kunnen leiden, als het
middel over de gehele wereld zou
worden toegepast. Hij acht intussen
de kans op een dergelijke internatio
nale overeenkomst uiterst gering.
Men moge hierbij voorts bedenken
dat een maatregel tot het voor zeke
re categorieën van schepen sluiten
van havens in strijd zou komen met
het ook door Nederland aanvaarde
verdrag van 1923 inzake het inter
nationale havenregiem.
De minister zegt dit in antwoord op
vragen uit de Tweede Kamer naar
aanleiding van de begroting 1959.
De minister gelooft niet dat men kan
spreken van een tegen elkaar opbie
den der scheepvaartnaties bij het
verlenen van fiscale faciliteiten.
Het verlenen van belastingfacilitei
ten aan de scheepvaart houdt ver
band met het belastingregiem dei-
goedkope vlaggen. Dit geldt in het
bijzonder voor de Westeuropese ma
ritieme naties. De minister heeft de
indruk, dat ieder land, uitgaande van
eigen fiscale structuur en op eigen
wijze, tracht aan de belastingvrije
concurrentie het hoofd te bieden, ech
ter zonder langs die weg tevens te
pogen in de onderlinge verhouding
der maritieme naties een voorsprong
te behalen.
Journalisten in
Italië staken.
Circa 4000 Italiaanse journalisten
hebben gisteren 24 uur gestaakt om
kracht bij te zetten aan hun eisen
inzake salarisverhoging, kortere
werkweek en vakantie tijdens de win
ter.
Vorige week liepen de onderhande
lingen tussen de organisaties der be
trokken partijen vast.
Uit kinderpostzegelactie
„Voor het kind".
De zesde klas van de christelijke la
gere school van Zoutelande is vrijdag
verblijd met do mededeling, dat zij
tot de elf klassen behoort, die hij de
landelijke kinderpostzegelactie „Door
het kind-voor het kind" een eendaag
se schoolreis in Nederland heeft ge
wonnen.
Een bijzonder gelukkige klas, die
zesde van de enige lagere
school voor Zoutelande: er namen
in geheel Nederland 18.788 school
klassen aan de kinderpostzegel
actie deelDaarvoor waren
twintig prijzen beschikbaar, die
ten overstaan van een notaris
werd verloot.
De hoofdprijs, een veertiendaagse
vakantie „ergens" in Nederland,
werd gewonnen door een klas van
de Barendrechtse landbouwliuïs-
lioudschool. De tweede prijs, een
zevendaagse vakantie in Neder
land, ging naar een klas van de
Montessorischool „Kralingen" uit
Rotterdam, de derde prijs, een
tweedaagse reis door Nederland,
viel een klas van de St.-Barbara-
school uit Eindhoven ten deel.
De vierde tot en met de veertiende
prijs bestond uit een eendaagse
schoolreis door Nederland, de vijf
tiende tot en met de twintigste
prijs uit een radio voor school
gebruik.
Als vierde was de enige Zeeuwse
klas onder de winnaars de zes
de klas van de school uit Zoute
lande uit de bus gekomen!
De Zoutelandse klas heeft dus wel
bijzonder geboft. Een welkome
surprise op deze Sinterklaasver
jaardag; de bekendmaking werd
in „de zesde" met een stormach
tig gejuich begroet!
De klus, die voor ruim tweehonderd
gulden aan kinderpostzegels ver
kocht, zal dus een geheel gratis
prachtige schoolreis mogen
maken.
Wanneer en waarheen? Dat staat
nog niet vast. Vrijdagmorgen
maakten de kinderen bereids een
bescheidener uitstapje naar het
strand van hun woonplaats. Waar
de ganse dolgelukkige klas
met het schoolhoofd, de heer H. J.
Schoenmaker, kon worden ge
kiekt. Een toekomstig reisgezel
schap
Het Wereldgebeuren
Kiezen in Berlijn
Tot degenen, die thans in het cen
trum der belangstelling staan,
behoort Ernst Lemmer, de
Westduitse minister voor zaken, heel
Duitsland betreffende.
Hij behoort al 37 jaar tot de inwo
ners van het nu weer door politieke
manoeuvres van de Russen bedreig
de West-Berlijn en beschikt in de
Westduitse regeringsstad Bonn over
twee kamers die alleen telkens als
tijdelijk onderdak dienen als zijn
functie hem naar Bonn voert. Als
verwoed schaker heeft deze chris
ten-democratische staatsman persoon
lijke contacten die de partijgrenzen
verre te buiten gaan.
Gedurende de nazi-tijd wist hij zich
als free-lance journalist in leven te
houden zonder zich geestelijk aan de
nazi's te onderwerpen. Nadat Duits
land had gecapituleerd belde aan
Lemmers huis in de Russische zone
van Berlijn een Sowjet-officier aan.
die vroeg of hij burgemeester was.
„Neen", zei Lemmer.
Maar de officier trok zijn pistool:
„U bent burgemeester of dood".
„Dan liever burgemeester", zei Lem
mer.
Van dat ogenblik af is hij actief po
liticus geweest. Niet dat het burge
meesterschap, voor hem was wegge
legd, maar wel werd hij gekozen in
het bestuur van de vrije Duitse Vak
beweging in de Oostelijke zone.
In 1947 kwam het echter tot een de
finitieve breuk tussen hem en zijn
vrienden enerzijds en de Russen
aan de andere kant. De maat was
vol en hij weigerde, deel te nemen
aan een „volkscongres". Dit bete
kende ook het einde van het streven,
om onder de Russische bezetting de
eigen christen-democratische politie
ke invloed organisatorisch te doen
gelden. Hij en zijn medestander
Kaiser namen de wijk naai' het wes
ten.
Menigeen zegt Lemmer in het
gezicht, het te betwijfelen of
ooit het streven naar hereni
ging van de beide Duitslanden met
succes zal worden bekroond. Maar
Lemmer geeft dan altijd van een
groot optimisme blijk, dat hij niet
alleen maar „beroepshalve" tentoon
spreidt. De minister voor zaken, heel
Duitsland betreffende, zei onlangs tot
de journalist Josef Müller-Marein, die
hem interviegwe: „Beste collega, als
U een beetje historisch inzicht hebt,
dan moet het voor U onmogelijk zijn
te geloven, dat Duitsland in de toe
komst niet een vereend en een enig
land zal worden".
Hij heeft herhaaldelijk blijk gegeven
erop te vertrouwen dat de Russen tot
een politiek vergelijk met het westen
wilden komen om nog meer aandacht
en inspanning te kunnen besteden
aan de economische wedren van hun
eigen land met Amerika. En hij was
daarbij de mening toegedaan, dat
zo'n vergelijk de Russen veel waard
zou zijn; zelfs het prijsgeven van
Oost-Duitsland als een communisti
sche satelliet.
Het is zeer de vraag of Lemmer
er nog zo over denkt na de
jongste Russische nota over de
toekomst van West-Berlijn en van
Duitsland, die door haar ultimatie
ve toon nog steeds een onderwerp
van zorg en van gesprek is in het
westen. Het Russische plan om de
Oostduitsers soevereiniteit te geven
over de toegangswegen te land, te
water en in de lucht naar Berlijn
duidt erop, dat zij tot een prijsgeven
van dit marionettenregime niet be
reid zijn, dat zij het integendeel zo
vast mogelijk in het zadel willen
zetten. Het Russische drijven naar
een federatie der beide Duitse repu
blieken (met alle gevaar van com
munistische omwentelingspogingen in
het federale bestuur) blijft voor het
westen onaanvaardbaar. En de Rus
sen voelen niets voor de voorwaarde
die het westen aan de Duitse hereni
ging stelt: de samenstelling van een
nieuwe regering op grond van vrije
verkiezingen in heel Duitsland.
In de (zo gevaarlijk-afhankelijke)
westerse oase West-Berlijn temidden
van de Oostduitse dictatoriale woes
tijn worden zondag democratische
verkiezingen gehouden. De commu
nisten behaalden er in 1954 bij de
verkiezingen voor een gemeenteraad
slechts 2.7 procent der stemmen. (In
het omringende Oost-Duitsland wor
den alle stemmen uitgebracht op de
ene. door de communisten samen
gestelde lijst). Lemmer besluit van
daag zijn campagne voor de verkie
zingen die zondag in West-Berlijn
worden gehouden. Ook bondskanse
lier Adenauer is donderdag naar
Berlijn gevlogen om zijn bijdrage
tot de christendemocratische cam
pagne te leveren. Maar of nu de
christen-democraten dan wel de so
cialistische aanhangers van West-
Berlijns burgemeester Brandt betere
successen behalen: .deze verkiezingen
zuil enongetwijfeld een nieuwe de
monstratie zijn van Wesi-Berlijns
wens. om niet onder communistisch
schrikbewind te komen.
KONRAD ADENAUER
...ook naar Berlijn...
Secretaris-generaal Hammarskjöld
van de Verenigde Naties zal bij het po-
litieleger der Verenigde Naties in Gaza
Kerstmis vieren. Daarna zal hij waar
schijnlijk bezoeken brengen aan Ethiopië,
v Egypte, Israël, Libanon, Jordanië en nog
(foto F.Z.C.) I andere landen van het Midden-oosten