De Gaulle bezocht nederzetting van hout en plaatijzer in Sahara KLANKBORD SPOORWEGEN HOUDEN DE HAND AAN DIENST- EN RUSTTIJDEN ZESDE" VAN ZOUTELANDE WON EEN M001E SCHOOLREIS ZATERDAG 6 DECEMBER 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT HASSl MESSAOUD: MOORDEND HEET EN KOUD „Olie uit deze woestijn is symbool van een nieuw Frankrijk" De Franse premier-generaal Charles de Gaulle heeft gis teren zijn toestemming ver leend voor de verdere ont wikkeling van de reeds bloei ende oliewinning in de Saha ra, wat de kosten daarvan ook zouden mogen zijn. De Gaulle kwam donderdag avond aan in de kleine hou ten en plaatijzeren nederzet ting, Hassi Messaoud, die eenvoudig uit de grond ge stampt is of liever groten deels uit de lucht aangevoerd, want het meeste wordt hier per vliegtuig en verder met enorme vrachtauto's heen gebracht. De Gaulle over nachtte in een van de cara vans, die er voor de gasten en ingenieurs zijn neergezet. Op Hassi Messaoud, ongeveer 700 km ten zuidwesten van Algiers, hebben vele Fransen de laatste twee jaar toe komstverwachtingen geves tigd. Na de Suez-crisis be sloten de Franse autoriteiten en oliemaatschappijen ern stig naar olie te gaan zoeken in de Sahara, daar de aanwe zigheid ervan gesignaleerd was. De nederzetting- van Hassi Messaoud werd een klein, kunstmatig in het leven geroepen dorp, met twee grote kampen van de twee olie- Belasting slot van pag. 1) thans voorgestelde herzieningen. Zij beogen bepaalde onbillijkheden uit te sluiten en dat heeft voornamelijk be trekking op het bedrijfsleven. De vrijgezellen krijgen de kous op het hoofd. De gehuwde, werkende vrouw krijgt eigenlijk ook die kous op het hoofd, want wat ze straks van het gezinsinkomen mag aftrek ken is voor verreweg de meesten niet de moeite waard. Met deze summiere mededeling moet hier volstaan worden en dat kan ook want die medede ling behoeft slechts de inleiding te vormen tot een verzuchting. Waarom is het onmogelijk om onze fiscale wetgeving eenvoudiger en be grijpelijker te maken voor de gewo ne burger? Er zijn landen, waar die wetgeving met haar uitvoeringsbe schikking-en beduidend helderder is dan in Nederland. Waar men veel sneller het gevoel krijgt, dat men weet waar men aan toe is en waar men de illusie heeft, dat men niet wandelt in een dal tus sen bergen van vage mogelijkheden, kansen, overwegingen en aanwijzin gen, die wellicht de billijkheid bevor- deren, maar die een bron van onze kerheid zijn. Het is zeker niet de bedoeling hier te vragen om wettelijke voorschrif ten, die zo helder zijn, dat ze de fi guur van de belastingconsulent over bodig zouden maken. Ook deze waardevolle adviseurs hebben in de twintigste eeuw tenvolle recht op een bestaan. Maar nu men toch aan het herzien is had men ook wel eens het pad van de vereenvoudiging kunnen be treden. Rekening houdende met het feit, dat honderdduizenden Nederlanders al jarenlang niet meer begrijpen wat ze aan de fiscus moeten afdragen en waarom. Helaas kan blijkbaar minister Hof- stra met zijn mannen dat pad niet vinden. GEEN SCHRAMMETJE. Maria José Rodrigues in Viseu te Portugal is ge durende twintig dagen een diep-be- droefde weduwe geweest, terwijl het hele dorp Vilar met haar meetreurde. Het bericht van het overlijden van haar man in Rio de Janeiro, waar hij werkte, werd haar meegedeeld door een buurman, die uit Brazilië was te ruggekeerd, aldus bericht het dag blad van Lissabon „Diario de Noti- cias". Hij zei, dat Januario door een vrachtauto was overreden. De rouw-periode eindigde toen een andere dorpeling, signora Custodia Pontes uit Rio terugkeerde en tot haar grote verbazing Maria José Rodrigues diep in de róuw aantrof. „Waarom?" vroeg zij. „Mijn man is dood", zei de weduwe, „door een vrachtauto overreden". „Dood?" riep de buurvrouw uit. „Door een vrachtauto verpletterd? Mijn lieve, je man maakt het best en heeft mij gevraagd, de groeten over te brengen. Die geschiedenis met die vrachtauto, dat was niet meer dan 'n duwtje, dat hij in de rug kreeg. Hij heeft er zelfs geen schrammetje van over gehouden. maatschappijen, die er concessies hebben en met ver in het rond boortorens waaromheen tenten kampen gegroepeerd zijn. Daar werken allerlei nationaliteiten, met Arabisch personeel, in de moordende hitte van de dag en de felle koude van de nacht in ploegen 24 uur rond, zonder op houden. Van rebellen merkt men hier niets en met de smalle buisleiding, die door de woestijn naar Toggourt loopt, riskeerde men ook weinig. Verderop, daar waar de spoor weg hef transport heeft overge nomen, van Touggourt naar Phi- lippeville aan de kust van de Middellandse Zee moesten wel om vangrijke veiligheidsmaatregelen worden genomen en op die spoor lijn zijn dan ook in het begin en kele aanslagen gepleegd. De onkosten, die uit deze aanslagen voortvloeiden waren zeer hoog, omdat het vervangende vervoer per vliegtuig of met vrachtauto's van 100 ton (de „Berliet") natuur lijk erg duur is. Maar de kosten gaan voor de baat uit en De Gaulle deelde dan ook gisteren aan de leiders van de Franse oliemaatschappijen (die zijn versterkt met enig buiten lands kapitaal) mee. dat zij hun gang konden gaan, daar de voor uitzichten veelbelovend zijn en de eerste resultaten meer dan be moedigend zijn geweest. Geschat wordt, dat in 1962 de pro- duktie van de olievelden van Has si Messaoud en van Edjele bij de Lybische grens ongeveer 20 mil joen ton ruwe olie zal bedragen, een ruwe olie, die van zeer hoog gehalte is. Economische interesse Het fiat van De Gaulle betekent, dat de grote bulsleiding, die bijna Binnenkort nieuw ontwerp rijtijdenbesluit De minister van Verkeer en Water staat heeft in zijn antwoord op vra gen van de vaste kamercommissie over de begroting 1959 medegedeeld, dat het ontwerp van het nieuwe rij tijdenbesluit met daarbij behorende toelichting vrijwel gereed is. Nadat de resultaten van een gedu rende de maand november 1958 ge houden proef met een nieuw model werkboekje zullen zijn bestudeerd, zal het ontwerp zo spoedig moge lijk om advies aan de sociaal eco nomische raad worden gezonden. Het zal van de inhoud van dit advies af hangen wanneer de invoering van het nieuwe rijtijdenbesluit tegemoet zal kunnen worden gezien. 880 miljoen gulden zal kos ten, tussen Messaoud en de Mid dellandse Zee zo gauw als moge lijk is, zal worden aangelegd en dat de aanleg van de buisleiding van Edjele naar een haven in Tu nesië zal worden bespoedigd. De Gaulle had donderdag een be zoek gebracht aan Böne en daar de mogelijkheid bestudeerd van het bouwen van een complex zwa re industrie, gebaseerd op de pro- duktie van 1 miljoen ton ijzererts uit de open mijn in het zuidoosten van Algerije gelegen, en het aard gas van Hassi M'Red, aan de zuid grens van Algerije, ten zuiden van Algiers. De Gaulle, die zich voorheen weinig met economische problemen heeft beziggehouden, zei gisteren, dat „de reusachtige veranderingen, die op het ogenblik in de Sahara plaatsvinden, nationaal en inter nationaal hun terugslag zullen hebben". „Zij zijn een schitterend succes voor de moderne techniek en er zullen economische veranderingen uit voortvloeien, omdat de olie van de Sahara het symbool is van een nieuw Frankrijk", zei hij. De Gaulle schudde vele Franse en mohammedaanse arbeiders en le den van de staf van de oliemaat schappijen de hand en zei: „U bent allen de pioniers en bouwers van een nieuw land". De premier is van plan om de ener giebronnen van de Sahara te ge bruiken zowel voor Algerije om er een industrieel land van te ma ken als voor Frankrijk om het onafhankelijk te maken van het buitenland voor zijn voorziening met olie. (United Press International) Overleg over opheffing Stop van Ternaaien nog gaande Het ontwerp voor de Belgiseh-N< (lerlandse overeenkomst over de op heffing van de Stop van Ternaaien is opgesteld. Het overleg hierover is nog gaande; over de voornaamste punten bestaat reeds overeenstem ming. De werken welke ten behoeve van de opheffing van deze stop zullen moeten worden ondernomen, zullen naar verwachting in 1961 kunnen worden voltooid. Het is technisch noch budgettair mogelijk de om vangrijke werken voor de verdrie voudiging van de sluizen in het Ju- lianakanaal met welke werken vele tientallen miljoenen guldens gemoeid zijn eveneens in genoemd jaar gereed te doen zijn. Aangeno men dat voldoende middelen ter be schikking komen zal er naar worden gestreefd deze werken einde 1963 te voltooien. Zo deelt de minister van verkeer en waterstaat mede in het eindverslag van de vaste commissie voor ver keer en waterstaat uit de Tweede Kamer over de rijksbegroting voor 1959. Sedert 1947 is de personeelssterkte van de Nederlandse Spoorwegen met bijna 9000 man gedaald, terwijl het aantal afgelegde treinkilometers met ruim 34 miljoen is gestegen. Hierbij dient te worden bedacht, dat in de eerste jaren na de bevrijding grote aantallen personeelsleden nodig wa ren om het bedrijf weer op te bou wen, terwijl anderzijds het aantal :ereden treinkilometers in 1947 ver ■encden het normale peil lag. Wat de verzwaring van de diensten betreft: aan de bepalingen van de dienst- en rusttijden, zoals deze zijn neergelegd in het alg. reglement dienst, wordt bij de N.S. strikt de hand gehouden. De minister van Verkeer en Water staat deelt dit mee in zijn antwoord op de vragen van de vaste commis sie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer over de begroting 1959. In het antwoord op deze vra gen zegt de minister voorts o.m., dat de wenselijkheid om ten behoe ve van de industrialisatie enkele spoorwegen, waar de reizigersdienst is gestaakt, weer voor dit vervoer open te stellen hem tot dusver niet is gebleken. Een ontwerp voor een koninklijk be sluit inhoudende dat de bij spoor wegovergangen voor het wegverkeer geldende maximum snelheid van 20 km per uur in het algemeen wordt afgeschaft, behouden bij die overwe gen, die niet voorzien zijn van knip perlichten, heeft het departement verlaten. De snelheidsproeven op het traject HelmondVenlo houden niet in, dat men in Nederland sneller wil gaan rijden. Deze telefoto geeft een beeld van het tweede bezoek, dat de Franse pre mier, generaal Charles de Gaulle, op het ogenblik brengt aan Algerije. De foto toont de premier omringd door Moslim-meisjes tijdens een be zoek aan Sidi Salem in de buurt van Bone. Regering kan goedkope vlaggen niet weren Minister van Aartsen is van mening, dat het sluiten van havens voor on der goedkope vlag varende schepen slechts tot het keren van het Panhon- lib-euvel zou kunnen leiden, als het middel over de gehele wereld zou worden toegepast. Hij acht intussen de kans op een dergelijke internatio nale overeenkomst uiterst gering. Men moge hierbij voorts bedenken dat een maatregel tot het voor zeke re categorieën van schepen sluiten van havens in strijd zou komen met het ook door Nederland aanvaarde verdrag van 1923 inzake het inter nationale havenregiem. De minister zegt dit in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer naar aanleiding van de begroting 1959. De minister gelooft niet dat men kan spreken van een tegen elkaar opbie den der scheepvaartnaties bij het verlenen van fiscale faciliteiten. Het verlenen van belastingfacilitei ten aan de scheepvaart houdt ver band met het belastingregiem dei- goedkope vlaggen. Dit geldt in het bijzonder voor de Westeuropese ma ritieme naties. De minister heeft de indruk, dat ieder land, uitgaande van eigen fiscale structuur en op eigen wijze, tracht aan de belastingvrije concurrentie het hoofd te bieden, ech ter zonder langs die weg tevens te pogen in de onderlinge verhouding der maritieme naties een voorsprong te behalen. Journalisten in Italië staken. Circa 4000 Italiaanse journalisten hebben gisteren 24 uur gestaakt om kracht bij te zetten aan hun eisen inzake salarisverhoging, kortere werkweek en vakantie tijdens de win ter. Vorige week liepen de onderhande lingen tussen de organisaties der be trokken partijen vast. Uit kinderpostzegelactie „Voor het kind". De zesde klas van de christelijke la gere school van Zoutelande is vrijdag verblijd met do mededeling, dat zij tot de elf klassen behoort, die hij de landelijke kinderpostzegelactie „Door het kind-voor het kind" een eendaag se schoolreis in Nederland heeft ge wonnen. Een bijzonder gelukkige klas, die zesde van de enige lagere school voor Zoutelande: er namen in geheel Nederland 18.788 school klassen aan de kinderpostzegel actie deelDaarvoor waren twintig prijzen beschikbaar, die ten overstaan van een notaris werd verloot. De hoofdprijs, een veertiendaagse vakantie „ergens" in Nederland, werd gewonnen door een klas van de Barendrechtse landbouwliuïs- lioudschool. De tweede prijs, een zevendaagse vakantie in Neder land, ging naar een klas van de Montessorischool „Kralingen" uit Rotterdam, de derde prijs, een tweedaagse reis door Nederland, viel een klas van de St.-Barbara- school uit Eindhoven ten deel. De vierde tot en met de veertiende prijs bestond uit een eendaagse schoolreis door Nederland, de vijf tiende tot en met de twintigste prijs uit een radio voor school gebruik. Als vierde was de enige Zeeuwse klas onder de winnaars de zes de klas van de school uit Zoute lande uit de bus gekomen! De Zoutelandse klas heeft dus wel bijzonder geboft. Een welkome surprise op deze Sinterklaasver jaardag; de bekendmaking werd in „de zesde" met een stormach tig gejuich begroet! De klus, die voor ruim tweehonderd gulden aan kinderpostzegels ver kocht, zal dus een geheel gratis prachtige schoolreis mogen maken. Wanneer en waarheen? Dat staat nog niet vast. Vrijdagmorgen maakten de kinderen bereids een bescheidener uitstapje naar het strand van hun woonplaats. Waar de ganse dolgelukkige klas met het schoolhoofd, de heer H. J. Schoenmaker, kon worden ge kiekt. Een toekomstig reisgezel schap Het Wereldgebeuren Kiezen in Berlijn Tot degenen, die thans in het cen trum der belangstelling staan, behoort Ernst Lemmer, de Westduitse minister voor zaken, heel Duitsland betreffende. Hij behoort al 37 jaar tot de inwo ners van het nu weer door politieke manoeuvres van de Russen bedreig de West-Berlijn en beschikt in de Westduitse regeringsstad Bonn over twee kamers die alleen telkens als tijdelijk onderdak dienen als zijn functie hem naar Bonn voert. Als verwoed schaker heeft deze chris ten-democratische staatsman persoon lijke contacten die de partijgrenzen verre te buiten gaan. Gedurende de nazi-tijd wist hij zich als free-lance journalist in leven te houden zonder zich geestelijk aan de nazi's te onderwerpen. Nadat Duits land had gecapituleerd belde aan Lemmers huis in de Russische zone van Berlijn een Sowjet-officier aan. die vroeg of hij burgemeester was. „Neen", zei Lemmer. Maar de officier trok zijn pistool: „U bent burgemeester of dood". „Dan liever burgemeester", zei Lem mer. Van dat ogenblik af is hij actief po liticus geweest. Niet dat het burge meesterschap, voor hem was wegge legd, maar wel werd hij gekozen in het bestuur van de vrije Duitse Vak beweging in de Oostelijke zone. In 1947 kwam het echter tot een de finitieve breuk tussen hem en zijn vrienden enerzijds en de Russen aan de andere kant. De maat was vol en hij weigerde, deel te nemen aan een „volkscongres". Dit bete kende ook het einde van het streven, om onder de Russische bezetting de eigen christen-democratische politie ke invloed organisatorisch te doen gelden. Hij en zijn medestander Kaiser namen de wijk naai' het wes ten. Menigeen zegt Lemmer in het gezicht, het te betwijfelen of ooit het streven naar hereni ging van de beide Duitslanden met succes zal worden bekroond. Maar Lemmer geeft dan altijd van een groot optimisme blijk, dat hij niet alleen maar „beroepshalve" tentoon spreidt. De minister voor zaken, heel Duitsland betreffende, zei onlangs tot de journalist Josef Müller-Marein, die hem interviegwe: „Beste collega, als U een beetje historisch inzicht hebt, dan moet het voor U onmogelijk zijn te geloven, dat Duitsland in de toe komst niet een vereend en een enig land zal worden". Hij heeft herhaaldelijk blijk gegeven erop te vertrouwen dat de Russen tot een politiek vergelijk met het westen wilden komen om nog meer aandacht en inspanning te kunnen besteden aan de economische wedren van hun eigen land met Amerika. En hij was daarbij de mening toegedaan, dat zo'n vergelijk de Russen veel waard zou zijn; zelfs het prijsgeven van Oost-Duitsland als een communisti sche satelliet. Het is zeer de vraag of Lemmer er nog zo over denkt na de jongste Russische nota over de toekomst van West-Berlijn en van Duitsland, die door haar ultimatie ve toon nog steeds een onderwerp van zorg en van gesprek is in het westen. Het Russische plan om de Oostduitsers soevereiniteit te geven over de toegangswegen te land, te water en in de lucht naar Berlijn duidt erop, dat zij tot een prijsgeven van dit marionettenregime niet be reid zijn, dat zij het integendeel zo vast mogelijk in het zadel willen zetten. Het Russische drijven naar een federatie der beide Duitse repu blieken (met alle gevaar van com munistische omwentelingspogingen in het federale bestuur) blijft voor het westen onaanvaardbaar. En de Rus sen voelen niets voor de voorwaarde die het westen aan de Duitse hereni ging stelt: de samenstelling van een nieuwe regering op grond van vrije verkiezingen in heel Duitsland. In de (zo gevaarlijk-afhankelijke) westerse oase West-Berlijn temidden van de Oostduitse dictatoriale woes tijn worden zondag democratische verkiezingen gehouden. De commu nisten behaalden er in 1954 bij de verkiezingen voor een gemeenteraad slechts 2.7 procent der stemmen. (In het omringende Oost-Duitsland wor den alle stemmen uitgebracht op de ene. door de communisten samen gestelde lijst). Lemmer besluit van daag zijn campagne voor de verkie zingen die zondag in West-Berlijn worden gehouden. Ook bondskanse lier Adenauer is donderdag naar Berlijn gevlogen om zijn bijdrage tot de christendemocratische cam pagne te leveren. Maar of nu de christen-democraten dan wel de so cialistische aanhangers van West- Berlijns burgemeester Brandt betere successen behalen: .deze verkiezingen zuil enongetwijfeld een nieuwe de monstratie zijn van Wesi-Berlijns wens. om niet onder communistisch schrikbewind te komen. KONRAD ADENAUER ...ook naar Berlijn... Secretaris-generaal Hammarskjöld van de Verenigde Naties zal bij het po- litieleger der Verenigde Naties in Gaza Kerstmis vieren. Daarna zal hij waar schijnlijk bezoeken brengen aan Ethiopië, v Egypte, Israël, Libanon, Jordanië en nog (foto F.Z.C.) I andere landen van het Midden-oosten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 13