PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BOYCOT IN NEDERLAND STOPGEZET
Bij dertigtal schepen
in V.S. wordt gepost
Brand in
Chicago
school te
88 doden
Veerboot „Beatrix" ramde fuik in Vlissingen
BILT
f GOES KREEG BURGEMEESTER 1
LUDWIG ZIND VERDWENEN -
INTERPOL INGESCHAKELD
201e jaargang - no. 284
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dinsdag 2 dec. 1958
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mlm. Minim, p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1.—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro np. 353300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 81, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. «3, tel. 2478 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. P. de Pauwstr. 9, tel. 20; Temeuzen, Brouwerijstraat 2; Zlerikzee. red. tel. 2425. adm. tel. 2034.
Verwarring rond kwestie „goedkope vlaggen"
Nu te Rotterdam de omstandigheden aanleiding geven vast te
stellen, dat de oproep van de Internationale Transportarbeiders
Federatie tot boycot van schepen onder goedkope vlag niet die
weerklank heeft gevonden, die in eerder gemeenschappelijk op
treden kon worden verwacht, meent het bestuur van de Neder
landse Bond van Vervoerspersoneel ook voor de andere havens
van het land deze actie te moeten beëindigen. Aldus is gister
avond meegedeeld in het hoofdkwartier van de Internationale
Transportarbeiders Federatie ten kantore van de Centrale van
Zeevarenden ter Koopvaardij en Visserij te Rotterdam. Het be
sluit is genomen na overleg met en instemming van de secreta
ris-generaal van de LT.F., de Belg Omer Becu.
Blijkens de te Rotterdam uitgegeven Verklaring werd de boycot van het
schip „Union Metropole" in de haven van Delfzijl, waar de meerderheid
van de havenarbeiders in de Nederlandse Bond van Vervoerspersoneel
(N.V.V.) is georganiseerd, doeltreffend doorgevoerd. „Ook te Ternenzen,
waar schepen werden verwacht, en te Vlissingen stonden de N-B.V.-Ieden
gereed de internationale oproep op te volgen".
„Actie verloopt
niet gunstig en
niet slecht"
De heer Becu heeft gisteravond mee
gedeeld, dat naar zijn eerste indruk
ken, gebaseerd op zijn persoonlijke
verwachtingen, de eerste dag van de
internationale boycot van schepen
onder goedkope vlag niet gunstig
maar ook niet slecht is.
Al is de actie bepaald niet een vol
ledig succes, wel is zeker dat men
erin is geslaagd de hele wereld wak
ker te schudden voor het probleem
van de goedkope vlag-schepen, en
dat is het eerste doel geweest, aldus
de heer Becu.
In de Verenigde Staten werd giste
ren door leden der vakverenigingen
gepost bij vijftien schepen onder
goedkope vlag in de haven van Loui
siana, bij acht schepen te Baltimore
en bij acht schepen te Mobile in
In Frankrijk is van de boycot wei
nig gekomen, doordat de meeste ha-
Venarbeiders daar aangesloten 'zijn
bij een communistische organisatie,
die niet behoort bij het Internatio
naal Verbond van Transportarbei
ders.
De Duitse havenarbeiders mochten
tengevolge van een rechterlijke uit
spraak niet aan de boycot deelne
men. Van de meeste schepen onder
goedkope vlag, die in Engelse ha
vens lagen en waarop gisteren werd
gewerkt, hadden de reders er in
toegestemd de arbeidsovereenkom
sten van het Internationaal Verbond
van Transportarbeiders in Engeland
Hulster steen
In de meestal nogal rimpeloze po
litieke vijver van Zeeland is on
langs een fikse steen gemikt, toen
tijdens een K.V.P.-vergadering in
Hulst over de veertarieven werd ge
sproken. Die steen werd gegooid door
Gedeputeerde Di kotter, die zich op
dat ogenblik wellicht niet realiseerde,
dat nu allerlei golven en rimpelingen
zouden volgen. Niettemin klotste het
water flink en zelfs nu anderhalve
maand later deint het nog na. De
laatste rimpeling is het gisteren ge
publiceerde antwoord van Gedepu
teerde Staten op vragen van het Sta
tenlid Van Oorschot over deze kwes
tie.
Dit antwoord is weliswaar omzichtig
geformuleerd, maar toch wel héél
duidelijk. Na lezing van het stuk lijkt
ons slechts de conclusie mogelijk, dat
de heer Dikötter destijds in Hulst een
verklaring heeft afgelegd, welke niet
de opvatting van het college vertolk
te. Hetgeen de voorzitters van de bei
de Zeeuwse Kamers van Koophandel
die nogal nat werden toen die Hul
ster steen in de vijver plonsde, onge
twijfeld veel voldoening zal geven.
De verklaring van Gedeputeerden
betekent echter tevens, dat er
over de gang van zaken in deze
tarievengeschiedenis toch wel enig
verschil van inzicht bestaat tussen de
heer Dikötter en de overige vijf le
den van het college. Zo wordt in de
nadere verklaring, die de heer Diköt
ter onlangs heeft afgelegd over het
geen hij in Hulst heeft gezegd (P.Z.
Z.C. van 17 november j.L), betoogd
dat het provinciaal bestuur duidelijk
afstand had genomen van het door
de Kamers van Koophandel genomen
initiatief. Weliswaar waren zij for
meel bevoegd tot het daarop schrij
ven van de „fatale" brief aan de mi
nister over de verbetering van de
veren-outillage met daaraan in
dien onvermijdelijk de koppeling
van hogere tarieven, maar zo zei
de heer Dikötter „men kan zich
afvragen, of de Kamers hiermede
de democratische tradities getrouw
bleven, waar toch Provinciale Staten,
vertegenwoordigend de bevolking van
Zeeland, zich tot dan toe positief voor
(Zie slot pag. 3 kol. 1)
te aanvaarden. Te Londen werd op
twee schepen gewerkt, op twee ande
re werd het werk geweigerd. Het
zelfde tegenstrijdige beeld vertoon
den andere havens, Te Huil verklaar
den de havenarbeiders dat kerstmis
te dichtbij is om het hun mogelijk te
maken, werk te weigeren.
De boycot der schepen onder „goed
kope vlag" trof gisteren te Antwer
pen slechts één schip, het Liberiaan
se vrachtschip „Santa Maria" van
13.000 ton, dat zaterdag uit de Ver
enigde Staten aankwam met een Vol
le lading kolen. Vier andere schepen
onder Liberiaanse of Panamese vlag
liggen in de haven, maar voor het
tankschip „Marathon" en het vracht
schip „Andros Glamour" (belde on
der Liberiaanse vlag) blijkt het in
orde te zijn met het arbeidscontract,
terwijl ook normaal gewerkt wordt
aan de Panamese schepen „Charo"
en „Theodoros", welke bij een
scheepsherstellingsbedrijf in repara
tie zijn.
Verwarrende factoren
Aan de verklaring van het hoofdbe
stuur van de Nederlandse Bond van
Vervoerspersoneel wordt nog 't vol
gende ontleend:
(Zie slot pag. 3 kol3)
Hier ziet men de secretaris-generaal
van de Internationale Transportar
beiders Federatie, de heer Romer
Been, een voormalige Belgische ra
dio-telegrafist. Van Rotterdam uit
leidt hij met wisselvallig resultaat de
internationale boycot van schepen on
der goedlcope vlaggen.
Bezwaren tegen
goedkope vlaggen"
De vierdaagse boycot van de
schepen, die onder zogenaamd
goedkope vlaggen varen, heeft
een slepende en onde kwestie on
der de aandacht van het grote pu
bliek gebracht.
De reders in de traditionele scheep
vaartlanden, Engeland, Neder
land, Frankrijk enz. vechten reeds
jaren tegen de goedkope-vlag-lan-
den en dat doen ook in bepaalde
mate de organisaties van tran
sportarbeiders, scheepsofficieren
enz.
De voornaamste goedkope vlag-
landen zijn Panama, Honduras en
Liberia. Men kan als reder sche-
Sen brengen onder de vlag van
eze landen en men deelt dan in
aanzienlijke belastingfaciliteiten
en andere faciliteiten, welke deze
staten bieden.
In 1945 was in de bovengenoem
de landen slechts 760.000 br. reg.
ton aan scheepsruimte ingeschre
ven. Thans is dat meer dan 16
miljoen ton, en die tonnage neemt
per jaar met 2 miljoen ton toe.
Ongeveer de helft van deze goed
kope vloot behoort aan Griekse
reders en ongeveer 35 aan Ame
rikanen.
Aanvankelijk was er voor de
bemanningen van de goedkope
vlaggenschepen geen behoorlijke
collectieve arbeidsovereenkomst
afgesloten en het staatstoezicht
op allerlei voorzieningen is in Pa
nama, Honduras en Liberia zwak.
Eerst in de laatste jaren is er wat
de sociale positie, de veiligheid en
de arbeidsvoorwaarden betreft
veel verbeterd.
Maar wettelijke regelingen ont
breken nog nagenoeg geheel.
Tevredengesteld zijn de vakor
ganisaties met. Zij blijven de in
schrijving onder de goedkope
vlaggen zien als een midael
om schepen te onttreken aan
landen, waar deze schepen thuis
behoren. Een voornaam bezwaar
is ook, dat schepen onder de goed
kope vlaggen voor lagere vracht
tarieven Kuniien varen en dus dè
economische positie van de rede
rijen (en hun personeel) in de tra
ditionele scheepvaartlanden aan
tasten.
•Men wil nu door de boycot deze
goedkope vlagreders waarschu
wen, dat ze hun schepen moeten
inschrijven in de werfceljjke lan
den van herkomst. Bovendien wil
men aan de regeringen van Pana
ma, Honduras en Liberia laten we
ten, dat hun optreden wordt afge
keurd.
En uiteindelijk verwacht men, dat
een commissie ingesteld door de
Verenigde Naties een einde zal
maken aan het gegoochel met de
goedkope vlaggen.
Dader bekent schuld;
onschuldige geëxecuteerd
De politie in Florida heeft een man
gearresteerd die bekend heeft verant
woordelijk te zijn voor een in Canada
op twee Amerikanen gepleegde
moord, waarvoor een andere man
twee jaar geleden was opgehangen.
De arrestant, Francis Gilbert Thomp
son geheten en 35 jaar oud, werd
woensdag gearresteerd toen hij met
een andere man op buit uit was in de
nabijheid van de jachten, die op de
rivier Miami gemeerd lagen.
Thompson zei dat hij en de andere man
Johnny Green, in het najaar van 1953
de beide Amerikanen in Bay Gaspe,
Quebec had en vermoord. De slacht
offers Eugen Lindsey, 45, en diens
zoon Richard, 17, werden vermoord
aangetroffen in de bossen nabij Bay
Gaspe.
Dc man, die de politie op het spoor
van de beide lijken had gebracht,
"Wilbur Coffin, werd van de moord
beschuldigd en na een proces opge
hangen.
Helikopter neergestort
inzittenden omgekomen
Een helikopter van de Canadese
luchtmacht, die met een Indiaanse
moeder en haar kind onderweg was
van een afgelegen nederzetting naar
een ziekenhuis en vérder een arts en
drie bemanningsleden "aan boord had,
is zondag neergestort én op het be
vroren Winnipegmeer verbrand. Alle
inzittenden kwamen om het leven.
De Westdnitse politie heeft de hulp
van Interpol ingeroepen: de 52-jarige
leraar Ludwig Zind, die vrijdag te
Karlsruhe tot een jaar gevangenis
straf werd veroordeeld wegens anti-
Semitische uitlatingen, is sinds vrij
dag spoorloos.
Hij is uit zijn woonplaats Offenburg
vertrokken met de mededeling dat hij
„een vriend in Siegen" ging bezoe
ken en sindsdien met teruggekeerd.
Nasporingen van de justitie hebben
tot dusver niets opgeleverd en men
vermoedt dat Zind naar Egypte wil
uitwijken, om zijn gevangenisstraf te
ontlopen. Er is thans een arrestatie
bevel uitgevaardigd, en Interpol is
gealarmeerd. Zind was tot een jaar
gevangenisstraf veroordeeld voor en
kele opmerkingen die hij in een café
te Offenburg had gemaakt in de
geest dat de Nazi's nog lang niet ge
noeg joden hadden vergast. In eerste
instantie werd hij veroordeeld. Het
vonnis werd in hoger beroep gehand
haafd. Vrijdag was de uitspraak ge
vallen en enkele uren later bleek
Zind verdwenen.
Op een verkoping te Trier in West-
Duitstand is een fles moeselwijn van
1949 voor 140 markt verkocht. Dit ls
naar men gelooft een recordprijs voor
Duitsland. Er bestaan in totaal 1350 fles
sen van deze wijn, die in een restaurant
zeker 350 mark per fles aal kosten.
Goes heeft weer een burgemeester Gistermiddag werd de heer H.
K. Michaëlis namelijk geïnstalleerd als burgemeester van deze Be-
velandse centrum-gemeente. In de Korenbeurswaar een druk
bezochte receptie werd gehouden, bewonderen burgemeester en
mevrouw Michaëlis, alsmede hun beide zoontjes, een door de vei
lingvereniging Zuid-Beveland gemaakt fruittableau met de wapens
van Zeeland, Goes en Bruinisse. Ook de heer J. J. van Melle, die
wekenlang waarnemend-burgemeester is geweest, geeft blijk van
zijn bewondering.
Voor een verslag van de installatie van burgemeester Michaëlis ver
wijzen we naar pagina S. (Foto P.Z.C.).
Kinderen sprongen
met brandende
kleren uit ramen
Een brand in een r.-k. parochie
school te Chicago heeft maan-
lag talrijke slachtoffers geëist.
In de afgelopen nacht werd
door United Press medegedeeld,
dat 88 personen, van wie 82
kinderen, omgekomen zijn.
Gevreesd wordt, dat het aantal
slachtoffers nog zal stijgen.
De brand ontstond nadat er
zich in het gebouw een ontplof
fing had voorgedaan. Sommige
kinderen sprongen met bran
dende kleren uit de ramen van
de hoogste verdieping en lagen
gewond op straat. Een groot
aantal kinderen is met brand
wonden of andere kwetsuren in
ziekenhuizen opgenomen.
De toestand van sommigen van
hen is ernstig.
Ongeveer anderhalf uur na de ont
ploffing had de brandweer het vuur
bedwongen. Het duurde echter nog
geruime tijd voordat de brandweer
lieden in het gebouw konden door
dringen.
In één klaslokaal werden de stoffe
lijke overschotten van 24 kinderen
aangetroffen. Voor hen lagen de res
ten van aardrijkskundeboekjes.
Een menigte van 5000 personen, on
der wie vele moeders van kinderen
die zich in de school bevonden, ver
zamelde zich kort na de explosie
voor het brandende gebouw.
Al het in de buurt beschikbare brand-
blusmateriaal werd naar de plaats
van de brand gedirigeerd. Twee-en-
twintig ziekenauto's brachten de kin
deren in snelle vaart naar een half
dozijn ziekenhuizen. Priesters en non
nen gaven zich alle moeite om kinde
ren op ordelijke wijze naar buiten te
krijgen.
Op het trottoir voor de school, waar
heen de moeders van de kinderen zich
gespoed hadden, speelden zich hart
verscheurende tonelen af.
Kinderen, die de ramp overleefd heb
ben, vertelden dat zij op hun buik
door gangen gekropen hadden waar
het inktzwart was door de rook. Zij
hielden elkaar daarbij bij de kleren
vast.
100 gewonden
Nader wordt gemeld, dat naar
schatting honderd kinderen ge
wond of ziek zijn door 't inademen
van rook. De school, die 1700 leer
lingen telde, had slechts een
brandtrap.
Kapitein riep
waarschuwing
in microfoon
Met vrij grote snelheid is
maandagmiddag rond vier
uur de veerboot „Prinses
Beatrix" in de aanlegsteiger
te Vlissingen tegen de af rem-
installatie gevaren. Door nog
niet opgehelderde oorzaak
weigerden plotseling de
schroeven, die het schip de
manoeuvre „volle kracht
achteruit" moeten laten ma
ken. Persoonlijke ongeluk
ken deden zich niet voor*
maar wel werden enkele au
to's door de hevige schok te
gen elkaar geworpen. Drie
vrachtauto's en vier perso
nenauto's werden hierbij be
schadigd. Ook de veerboot
en de aanlegïnrichting wer
den beschadigd, maar niet in
ernstige mate. Zodra de ma
chinestoring, die gezocht
moet worden in het „elek
trisch circuit", gevonden en
hersteld zal zijn, zal de
„Prinses Beatrix" na een
proefvaart weer dienst
kunnen doen. De boot is in
de fuik blijven liggen en
technici hebben de afgelopen
nacht doorgewerkt om te
trachten het euvel te herstel
len.
Intussen wordt de dienst Vlissin
genBreskens onderhouden door
ae oudere en kleinere veerboten
„Prins Hendrik" en „Koningin
Wilhelmina", die in Breskens moe
ten meren aan de reserve-ponton
voor boten met zijlading. De aan-
leginrichting in de oude veerha
ven is daar namelijk sinds vorige
week defect.
Het is derhalve voorshands niet
mogelijk, dat zwaardere vracht
auto's of trucks en trailers ge
bruik maken van de dienst Vlis
singenBreskens. Grote voertui
gen moeten over andere veren
naar Zeeuvvsch-Vlaanderen gaan.
Uiteraard veroorzaakte het inci
dent gistermiddag en gisteravond
onmiddellijk vrij grote stagnatie
en moesten tientallen automobilis
ten zowel in Vlissingen als in
Breskens wachttijden maken, die
soms enkele uren beliepen. Het
lossen en laden aan de zijponton
in Breskens vergt namelijk vrij
veel tijd (rond drie kwartier voor
de „Prins Hendrik" en een half
uur voor de „Wilhelmina"). Rond
tien uur had men de achterstand
evenwel ingelopen.
De botsing met de „Prinses
Beatrix" gebeurde om tien mi
nuten over vier; de gezagvoer
der, kapitein Van Dijk, vond
nog gelegenheid om passagiers
en bemanning via de geluidsin
stallatie voor te bereiden op de
schok, die zou volgen. Zodra hij
bemerkte, dat het schip niet
normaal reageerde riep hij een
waarschuwing in de microfoon.
Ongetwijfeld is het mede hier
aan te danken, dat niemand
enig letsel bekwam.
De directeur van de Provinciale
Stoombootdiensten in Zeeland, mr.
J. L. Nieuwenhuis, gaf nog als
zijn mening te kennen, dat het op
elkaar botsen van de zeven auto's
vermoedelijk te wijten ls aan het
feit, dat één van deze wagens mo
gelijkerwijs niet „op de rem" heeft
gestaan. Deze auto, een vrachtwa
gen, zou als enige zijn „doorge
schoten", waardoor als het ware
een kleine kettingreactie volgde.
De vele overige auto's, die aan
boord waren, doorstonden de schok
zonder; in beweging te komen,
Duitser wilde naar
Belgische Congo vluchten
De Westdnitser Heinrich N. uit Bay-
reuth, die ongeveer 2 weken geleden
in de bossen bij Swalmen (L.) een
taxi-chauffeur heeft doodgeschoten,
is van plan geweest naar Belgisch
Congo te vluchten, zo heeft zijn echt
genote gisteren in Bayrenth ver
klaard. De vrouw is geheel berooid
uit Antwerpen in de stad terugge
keerd.
De man heeft een gevangenisstraf van
een half jaar, die hij moest uitzitten
wegens een ernstig verkeersongeval
in Zuid-Duitsland, willen ontduiken
door tezamen met zijn echtgenote
over Brussel naar de Congo te vluch
ten. In de laatste maanden heeft N.,
die thans is aangehouden in Bayreuth
uitsluitend van oplichting e.d. geleefd.
VERWACHT...
IETS LAGERE TEMPERATUREN
In de ochtend plaatselijk mist, overi
gens opklaringen en op de meeste
{ilaatsen droog. Weinig winr. Iets
agere temperaturen dan gisteren.
ZON EN MAAN
3 december
Zon op 8.27 onder 16.32
Maan op. onder 12.43