PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BOYCOT IN NEDERLAND STOPGEZET Bij dertigtal schepen in V.S. wordt gepost Brand in Chicago school te 88 doden Veerboot „Beatrix" ramde fuik in Vlissingen BILT f GOES KREEG BURGEMEESTER 1 LUDWIG ZIND VERDWENEN - INTERPOL INGESCHAKELD 201e jaargang - no. 284 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. v. d. Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dinsdag 2 dec. 1958 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mlm. Minim, p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 23 cent p. regel met een minimum van 1.—. „Brieven of adres bureau v. d. blad" 25 cent meer. Giro np. 353300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 81, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. «3, tel. 2478 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. P. de Pauwstr. 9, tel. 20; Temeuzen, Brouwerijstraat 2; Zlerikzee. red. tel. 2425. adm. tel. 2034. Verwarring rond kwestie „goedkope vlaggen" Nu te Rotterdam de omstandigheden aanleiding geven vast te stellen, dat de oproep van de Internationale Transportarbeiders Federatie tot boycot van schepen onder goedkope vlag niet die weerklank heeft gevonden, die in eerder gemeenschappelijk op treden kon worden verwacht, meent het bestuur van de Neder landse Bond van Vervoerspersoneel ook voor de andere havens van het land deze actie te moeten beëindigen. Aldus is gister avond meegedeeld in het hoofdkwartier van de Internationale Transportarbeiders Federatie ten kantore van de Centrale van Zeevarenden ter Koopvaardij en Visserij te Rotterdam. Het be sluit is genomen na overleg met en instemming van de secreta ris-generaal van de LT.F., de Belg Omer Becu. Blijkens de te Rotterdam uitgegeven Verklaring werd de boycot van het schip „Union Metropole" in de haven van Delfzijl, waar de meerderheid van de havenarbeiders in de Nederlandse Bond van Vervoerspersoneel (N.V.V.) is georganiseerd, doeltreffend doorgevoerd. „Ook te Ternenzen, waar schepen werden verwacht, en te Vlissingen stonden de N-B.V.-Ieden gereed de internationale oproep op te volgen". „Actie verloopt niet gunstig en niet slecht" De heer Becu heeft gisteravond mee gedeeld, dat naar zijn eerste indruk ken, gebaseerd op zijn persoonlijke verwachtingen, de eerste dag van de internationale boycot van schepen onder goedkope vlag niet gunstig maar ook niet slecht is. Al is de actie bepaald niet een vol ledig succes, wel is zeker dat men erin is geslaagd de hele wereld wak ker te schudden voor het probleem van de goedkope vlag-schepen, en dat is het eerste doel geweest, aldus de heer Becu. In de Verenigde Staten werd giste ren door leden der vakverenigingen gepost bij vijftien schepen onder goedkope vlag in de haven van Loui siana, bij acht schepen te Baltimore en bij acht schepen te Mobile in In Frankrijk is van de boycot wei nig gekomen, doordat de meeste ha- Venarbeiders daar aangesloten 'zijn bij een communistische organisatie, die niet behoort bij het Internatio naal Verbond van Transportarbei ders. De Duitse havenarbeiders mochten tengevolge van een rechterlijke uit spraak niet aan de boycot deelne men. Van de meeste schepen onder goedkope vlag, die in Engelse ha vens lagen en waarop gisteren werd gewerkt, hadden de reders er in toegestemd de arbeidsovereenkom sten van het Internationaal Verbond van Transportarbeiders in Engeland Hulster steen In de meestal nogal rimpeloze po litieke vijver van Zeeland is on langs een fikse steen gemikt, toen tijdens een K.V.P.-vergadering in Hulst over de veertarieven werd ge sproken. Die steen werd gegooid door Gedeputeerde Di kotter, die zich op dat ogenblik wellicht niet realiseerde, dat nu allerlei golven en rimpelingen zouden volgen. Niettemin klotste het water flink en zelfs nu anderhalve maand later deint het nog na. De laatste rimpeling is het gisteren ge publiceerde antwoord van Gedepu teerde Staten op vragen van het Sta tenlid Van Oorschot over deze kwes tie. Dit antwoord is weliswaar omzichtig geformuleerd, maar toch wel héél duidelijk. Na lezing van het stuk lijkt ons slechts de conclusie mogelijk, dat de heer Dikötter destijds in Hulst een verklaring heeft afgelegd, welke niet de opvatting van het college vertolk te. Hetgeen de voorzitters van de bei de Zeeuwse Kamers van Koophandel die nogal nat werden toen die Hul ster steen in de vijver plonsde, onge twijfeld veel voldoening zal geven. De verklaring van Gedeputeerden betekent echter tevens, dat er over de gang van zaken in deze tarievengeschiedenis toch wel enig verschil van inzicht bestaat tussen de heer Dikötter en de overige vijf le den van het college. Zo wordt in de nadere verklaring, die de heer Diköt ter onlangs heeft afgelegd over het geen hij in Hulst heeft gezegd (P.Z. Z.C. van 17 november j.L), betoogd dat het provinciaal bestuur duidelijk afstand had genomen van het door de Kamers van Koophandel genomen initiatief. Weliswaar waren zij for meel bevoegd tot het daarop schrij ven van de „fatale" brief aan de mi nister over de verbetering van de veren-outillage met daaraan in dien onvermijdelijk de koppeling van hogere tarieven, maar zo zei de heer Dikötter „men kan zich afvragen, of de Kamers hiermede de democratische tradities getrouw bleven, waar toch Provinciale Staten, vertegenwoordigend de bevolking van Zeeland, zich tot dan toe positief voor (Zie slot pag. 3 kol. 1) te aanvaarden. Te Londen werd op twee schepen gewerkt, op twee ande re werd het werk geweigerd. Het zelfde tegenstrijdige beeld vertoon den andere havens, Te Huil verklaar den de havenarbeiders dat kerstmis te dichtbij is om het hun mogelijk te maken, werk te weigeren. De boycot der schepen onder „goed kope vlag" trof gisteren te Antwer pen slechts één schip, het Liberiaan se vrachtschip „Santa Maria" van 13.000 ton, dat zaterdag uit de Ver enigde Staten aankwam met een Vol le lading kolen. Vier andere schepen onder Liberiaanse of Panamese vlag liggen in de haven, maar voor het tankschip „Marathon" en het vracht schip „Andros Glamour" (belde on der Liberiaanse vlag) blijkt het in orde te zijn met het arbeidscontract, terwijl ook normaal gewerkt wordt aan de Panamese schepen „Charo" en „Theodoros", welke bij een scheepsherstellingsbedrijf in repara tie zijn. Verwarrende factoren Aan de verklaring van het hoofdbe stuur van de Nederlandse Bond van Vervoerspersoneel wordt nog 't vol gende ontleend: (Zie slot pag. 3 kol3) Hier ziet men de secretaris-generaal van de Internationale Transportar beiders Federatie, de heer Romer Been, een voormalige Belgische ra dio-telegrafist. Van Rotterdam uit leidt hij met wisselvallig resultaat de internationale boycot van schepen on der goedlcope vlaggen. Bezwaren tegen goedkope vlaggen" De vierdaagse boycot van de schepen, die onder zogenaamd goedkope vlaggen varen, heeft een slepende en onde kwestie on der de aandacht van het grote pu bliek gebracht. De reders in de traditionele scheep vaartlanden, Engeland, Neder land, Frankrijk enz. vechten reeds jaren tegen de goedkope-vlag-lan- den en dat doen ook in bepaalde mate de organisaties van tran sportarbeiders, scheepsofficieren enz. De voornaamste goedkope vlag- landen zijn Panama, Honduras en Liberia. Men kan als reder sche- Sen brengen onder de vlag van eze landen en men deelt dan in aanzienlijke belastingfaciliteiten en andere faciliteiten, welke deze staten bieden. In 1945 was in de bovengenoem de landen slechts 760.000 br. reg. ton aan scheepsruimte ingeschre ven. Thans is dat meer dan 16 miljoen ton, en die tonnage neemt per jaar met 2 miljoen ton toe. Ongeveer de helft van deze goed kope vloot behoort aan Griekse reders en ongeveer 35 aan Ame rikanen. Aanvankelijk was er voor de bemanningen van de goedkope vlaggenschepen geen behoorlijke collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten en het staatstoezicht op allerlei voorzieningen is in Pa nama, Honduras en Liberia zwak. Eerst in de laatste jaren is er wat de sociale positie, de veiligheid en de arbeidsvoorwaarden betreft veel verbeterd. Maar wettelijke regelingen ont breken nog nagenoeg geheel. Tevredengesteld zijn de vakor ganisaties met. Zij blijven de in schrijving onder de goedkope vlaggen zien als een midael om schepen te onttreken aan landen, waar deze schepen thuis behoren. Een voornaam bezwaar is ook, dat schepen onder de goed kope vlaggen voor lagere vracht tarieven Kuniien varen en dus dè economische positie van de rede rijen (en hun personeel) in de tra ditionele scheepvaartlanden aan tasten. •Men wil nu door de boycot deze goedkope vlagreders waarschu wen, dat ze hun schepen moeten inschrijven in de werfceljjke lan den van herkomst. Bovendien wil men aan de regeringen van Pana ma, Honduras en Liberia laten we ten, dat hun optreden wordt afge keurd. En uiteindelijk verwacht men, dat een commissie ingesteld door de Verenigde Naties een einde zal maken aan het gegoochel met de goedkope vlaggen. Dader bekent schuld; onschuldige geëxecuteerd De politie in Florida heeft een man gearresteerd die bekend heeft verant woordelijk te zijn voor een in Canada op twee Amerikanen gepleegde moord, waarvoor een andere man twee jaar geleden was opgehangen. De arrestant, Francis Gilbert Thomp son geheten en 35 jaar oud, werd woensdag gearresteerd toen hij met een andere man op buit uit was in de nabijheid van de jachten, die op de rivier Miami gemeerd lagen. Thompson zei dat hij en de andere man Johnny Green, in het najaar van 1953 de beide Amerikanen in Bay Gaspe, Quebec had en vermoord. De slacht offers Eugen Lindsey, 45, en diens zoon Richard, 17, werden vermoord aangetroffen in de bossen nabij Bay Gaspe. Dc man, die de politie op het spoor van de beide lijken had gebracht, "Wilbur Coffin, werd van de moord beschuldigd en na een proces opge hangen. Helikopter neergestort inzittenden omgekomen Een helikopter van de Canadese luchtmacht, die met een Indiaanse moeder en haar kind onderweg was van een afgelegen nederzetting naar een ziekenhuis en vérder een arts en drie bemanningsleden "aan boord had, is zondag neergestort én op het be vroren Winnipegmeer verbrand. Alle inzittenden kwamen om het leven. De Westdnitse politie heeft de hulp van Interpol ingeroepen: de 52-jarige leraar Ludwig Zind, die vrijdag te Karlsruhe tot een jaar gevangenis straf werd veroordeeld wegens anti- Semitische uitlatingen, is sinds vrij dag spoorloos. Hij is uit zijn woonplaats Offenburg vertrokken met de mededeling dat hij „een vriend in Siegen" ging bezoe ken en sindsdien met teruggekeerd. Nasporingen van de justitie hebben tot dusver niets opgeleverd en men vermoedt dat Zind naar Egypte wil uitwijken, om zijn gevangenisstraf te ontlopen. Er is thans een arrestatie bevel uitgevaardigd, en Interpol is gealarmeerd. Zind was tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld voor en kele opmerkingen die hij in een café te Offenburg had gemaakt in de geest dat de Nazi's nog lang niet ge noeg joden hadden vergast. In eerste instantie werd hij veroordeeld. Het vonnis werd in hoger beroep gehand haafd. Vrijdag was de uitspraak ge vallen en enkele uren later bleek Zind verdwenen. Op een verkoping te Trier in West- Duitstand is een fles moeselwijn van 1949 voor 140 markt verkocht. Dit ls naar men gelooft een recordprijs voor Duitsland. Er bestaan in totaal 1350 fles sen van deze wijn, die in een restaurant zeker 350 mark per fles aal kosten. Goes heeft weer een burgemeester Gistermiddag werd de heer H. K. Michaëlis namelijk geïnstalleerd als burgemeester van deze Be- velandse centrum-gemeente. In de Korenbeurswaar een druk bezochte receptie werd gehouden, bewonderen burgemeester en mevrouw Michaëlis, alsmede hun beide zoontjes, een door de vei lingvereniging Zuid-Beveland gemaakt fruittableau met de wapens van Zeeland, Goes en Bruinisse. Ook de heer J. J. van Melle, die wekenlang waarnemend-burgemeester is geweest, geeft blijk van zijn bewondering. Voor een verslag van de installatie van burgemeester Michaëlis ver wijzen we naar pagina S. (Foto P.Z.C.). Kinderen sprongen met brandende kleren uit ramen Een brand in een r.-k. parochie school te Chicago heeft maan- lag talrijke slachtoffers geëist. In de afgelopen nacht werd door United Press medegedeeld, dat 88 personen, van wie 82 kinderen, omgekomen zijn. Gevreesd wordt, dat het aantal slachtoffers nog zal stijgen. De brand ontstond nadat er zich in het gebouw een ontplof fing had voorgedaan. Sommige kinderen sprongen met bran dende kleren uit de ramen van de hoogste verdieping en lagen gewond op straat. Een groot aantal kinderen is met brand wonden of andere kwetsuren in ziekenhuizen opgenomen. De toestand van sommigen van hen is ernstig. Ongeveer anderhalf uur na de ont ploffing had de brandweer het vuur bedwongen. Het duurde echter nog geruime tijd voordat de brandweer lieden in het gebouw konden door dringen. In één klaslokaal werden de stoffe lijke overschotten van 24 kinderen aangetroffen. Voor hen lagen de res ten van aardrijkskundeboekjes. Een menigte van 5000 personen, on der wie vele moeders van kinderen die zich in de school bevonden, ver zamelde zich kort na de explosie voor het brandende gebouw. Al het in de buurt beschikbare brand- blusmateriaal werd naar de plaats van de brand gedirigeerd. Twee-en- twintig ziekenauto's brachten de kin deren in snelle vaart naar een half dozijn ziekenhuizen. Priesters en non nen gaven zich alle moeite om kinde ren op ordelijke wijze naar buiten te krijgen. Op het trottoir voor de school, waar heen de moeders van de kinderen zich gespoed hadden, speelden zich hart verscheurende tonelen af. Kinderen, die de ramp overleefd heb ben, vertelden dat zij op hun buik door gangen gekropen hadden waar het inktzwart was door de rook. Zij hielden elkaar daarbij bij de kleren vast. 100 gewonden Nader wordt gemeld, dat naar schatting honderd kinderen ge wond of ziek zijn door 't inademen van rook. De school, die 1700 leer lingen telde, had slechts een brandtrap. Kapitein riep waarschuwing in microfoon Met vrij grote snelheid is maandagmiddag rond vier uur de veerboot „Prinses Beatrix" in de aanlegsteiger te Vlissingen tegen de af rem- installatie gevaren. Door nog niet opgehelderde oorzaak weigerden plotseling de schroeven, die het schip de manoeuvre „volle kracht achteruit" moeten laten ma ken. Persoonlijke ongeluk ken deden zich niet voor* maar wel werden enkele au to's door de hevige schok te gen elkaar geworpen. Drie vrachtauto's en vier perso nenauto's werden hierbij be schadigd. Ook de veerboot en de aanlegïnrichting wer den beschadigd, maar niet in ernstige mate. Zodra de ma chinestoring, die gezocht moet worden in het „elek trisch circuit", gevonden en hersteld zal zijn, zal de „Prinses Beatrix" na een proefvaart weer dienst kunnen doen. De boot is in de fuik blijven liggen en technici hebben de afgelopen nacht doorgewerkt om te trachten het euvel te herstel len. Intussen wordt de dienst Vlissin genBreskens onderhouden door ae oudere en kleinere veerboten „Prins Hendrik" en „Koningin Wilhelmina", die in Breskens moe ten meren aan de reserve-ponton voor boten met zijlading. De aan- leginrichting in de oude veerha ven is daar namelijk sinds vorige week defect. Het is derhalve voorshands niet mogelijk, dat zwaardere vracht auto's of trucks en trailers ge bruik maken van de dienst Vlis singenBreskens. Grote voertui gen moeten over andere veren naar Zeeuvvsch-Vlaanderen gaan. Uiteraard veroorzaakte het inci dent gistermiddag en gisteravond onmiddellijk vrij grote stagnatie en moesten tientallen automobilis ten zowel in Vlissingen als in Breskens wachttijden maken, die soms enkele uren beliepen. Het lossen en laden aan de zijponton in Breskens vergt namelijk vrij veel tijd (rond drie kwartier voor de „Prins Hendrik" en een half uur voor de „Wilhelmina"). Rond tien uur had men de achterstand evenwel ingelopen. De botsing met de „Prinses Beatrix" gebeurde om tien mi nuten over vier; de gezagvoer der, kapitein Van Dijk, vond nog gelegenheid om passagiers en bemanning via de geluidsin stallatie voor te bereiden op de schok, die zou volgen. Zodra hij bemerkte, dat het schip niet normaal reageerde riep hij een waarschuwing in de microfoon. Ongetwijfeld is het mede hier aan te danken, dat niemand enig letsel bekwam. De directeur van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, mr. J. L. Nieuwenhuis, gaf nog als zijn mening te kennen, dat het op elkaar botsen van de zeven auto's vermoedelijk te wijten ls aan het feit, dat één van deze wagens mo gelijkerwijs niet „op de rem" heeft gestaan. Deze auto, een vrachtwa gen, zou als enige zijn „doorge schoten", waardoor als het ware een kleine kettingreactie volgde. De vele overige auto's, die aan boord waren, doorstonden de schok zonder; in beweging te komen, Duitser wilde naar Belgische Congo vluchten De Westdnitser Heinrich N. uit Bay- reuth, die ongeveer 2 weken geleden in de bossen bij Swalmen (L.) een taxi-chauffeur heeft doodgeschoten, is van plan geweest naar Belgisch Congo te vluchten, zo heeft zijn echt genote gisteren in Bayrenth ver klaard. De vrouw is geheel berooid uit Antwerpen in de stad terugge keerd. De man heeft een gevangenisstraf van een half jaar, die hij moest uitzitten wegens een ernstig verkeersongeval in Zuid-Duitsland, willen ontduiken door tezamen met zijn echtgenote over Brussel naar de Congo te vluch ten. In de laatste maanden heeft N., die thans is aangehouden in Bayreuth uitsluitend van oplichting e.d. geleefd. VERWACHT... IETS LAGERE TEMPERATUREN In de ochtend plaatselijk mist, overi gens opklaringen en op de meeste {ilaatsen droog. Weinig winr. Iets agere temperaturen dan gisteren. ZON EN MAAN 3 december Zon op 8.27 onder 16.32 Maan op. onder 12.43

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 1