Nederlands achterstand op gebied der kernenergie niet te somber zien Professor mag meerijden Atoomraad TONY CURTIS ALS SPEURDER IN „DE DOOD WAS SNELLER" P„ 10 PROVINCIAL* ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 15 NOVEMBER 1958 MINISTERS IN MEMORIE VAN ANTWOORD OVER ATOOMNOTA; Regering streeft naar intensieve internationale samenwerking (Van onze parlementaire redacteur.) De achterstand van Nederland op het gebied van de kernenergie meet niet te somber worden gezien, l iteraard kan Nederland niet zo volledig aan deze ontwikkeling deelnemen als bijvoor beeld de Verenigde Staten en Engeland. Dit is mede de roden, dat de regering streeft naar zo intensief mogelijke internatio nale samenwerking. Van belang is de vraag wat Nederland wil bereiken. Daarbij kan ia de eerste plaats worden genoemd het opdoen van ervaring om elders bereikte resultaten zelf te kun nen toepassen en het zich toeleggen op die gebieden, waarop reeds een zekere eigen ervaring bestaat. De centrale overheid zal door het beschikbaar stellen van fondsen een juiste keuze moeten bevorderen. De research en ontwikkeling op dit gebied is een kès^bare zaak en Nederland zal zich grotere financiële offers in de toekomst moeten getroosten. Dit deelt de minister van economi sche zaken, prof. Zijlst^a mede in de memorie va® antwoord pp de nota inzake de kernenergie. Ter bevordering van het ambtelijke interdepartementale overleg is in 1955 de commissie voor atoomener gie ingesteld, waarin een aantal de partementen, alsmede de gezond heidsraad en het Reactor Centrum Nederland zijn vertegenwoordigd. Het ligt in de bedoeling deze com missie. die de naam zal krijgen van Atoomraad, het centrale ambtelijke college te doen zijn,; welke de rege ring op kernenergetisch gebied advi seert en waarbij de eenheid van het beleid wordt bevorderd. D» organi satie zal zodanig worden, dat ook de adviesverlening op wetenschappelijk en technisch nïvean binnen het ka der van de Atoomraad zal plaats vinden#. De werkzaamheden van de raad zul len onder meer betreffen de finan ciële programmering van de totale Nederlandse inspanning op het ge bied van het kernenergetisch, onder zoek en de ontwikkeling, daarbij ge bruikmakend van de advisering door een uit. deskundigen samengestelde wetenschappelijke en technische commissie.. Mede op grond; van deze reorganisatie meent de regering, dat er geen behoefte bestaat aan de in stelling van een staatscommissie die klaarheid in de. situatie zou moeten brengen. Omdat niet alleen het aspect der elektriciteitsvoorziening aan de or de komt in deze memorie van ant woord, is zij mede ondertekend door de ministers van buitenlandse zaken en van volksgezondheid. De structurele énergiesttualie van West-Europa, en die van Neder land in het bijzonder, dwingt tot een krachtige bevordering van de toepassing van kernsplijting voor de energievoorziening. Reeds nu moet Nederland de helft van de grondstoffen voor zijn energiebe hoefte importeren. Conjuncturele verschijnselen, zoals de thans sterk toegenomen ste.enkQlen.YOQr- raden bij de Westeuropese mij nen, bullen dit structurele beeld op lange termijn niet wijzigen. Het standpunt van de regering is, dat in het algemeen in ons land de taak van de overheid zich beperkt tot het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de activiteiten der verschillende maatschappelijke groe peringen. en waar nodig, hét stellen van regelen-. Ook op het gebied van de kernenergie ziet de regering geen noodzaak tot verdergaande bemoei ingen, gezien de gebleken bereidheid der betrokken groeperingen om de nodige activiteiten te ontplooien. Kernenergiecentrales Gezien de structuur van de Ne derlandse elektriciteitsvoorziening moet de financiering van de te bouwen kernenergiecentrales worden beschouwd als behorend tot de taak der provinciale en stedelijke elektriciteitsproduktïe- bedrijven. De toepassing van de kernenergie zal, aangezien ervan wordt uitgegaan dat "een econo mische elektriciteitsproduktie wordt verkregen, niet tot tarief verhoging behoeven te leiden. De vrees, dat onvoldoende deskundi gen beschikbaar zullen zijn voor de uitvoering van het programma inza ke de bouw van kernenergiecentrales wordt door minister Qals ongegrond geacht. Ten aanzien van de volksgezondheid wordt gezegd dat permanente con trol emetingcn op radioactiviteit van atmosfeer, bodem en water in Ne derland plaatshebben. wordt verdubbeld (Van onze parlementaire redacteur) De regering heeft besloten de bijdra ge van de staat aan het Reactor- Centrum Nederland te verdubbe len. Bij de oprichting van het R.C.N. had de regering reeds 14 miljoen gulden ter- beschikking gesteld, maar de bouw van de reactor te Betten zal 2-73 miljoen gulden meer kosten dan werd ge dacht, en nog 11.? miljoen gulden zal nodig zijn om het centrum geschikt te maken ter voorzie ning van d.e behoeften van. Ne derland in de eerstkomende jaren. De regering zal daarom de kapi- taalsbijdrage van de staat met 14 miljoen 2.73 plus 11.3 mil joen) verhogen in ruil voor een grotere medezeggenschap van de centrale overheid in het R.C.N,, dit wordt medegedeeld in de me morie van antwoord op de nota inzake de kernenergie, die giste ren is verschenen. De verhoging van de kapitaalsbijdra- ge betekent, dat tweederde van de investeringen door de staat wordt betaald alsmede circa vijf zesde van de exploitatiekosten (voor 19?0 gesteld op 7 miljoen gulden). Een grotere medezeg genschap. van, de centrale over heid in het R..C.N. acht de rege ring dan ook noodzakelijk. Deze zal haars inziens tot stand zijn gekomen, indien het bestuur van het R.Q.N. met twee regerings vertegenwoordigers wordt uitge breid. De bouw van de reactor te Petten kan begin 1959 gereed zijn. Na een zekére beproevingstijd zal dan met een inbedrijfstelling op 1 megawatt (1 miljoen watt) kun nen worden aangevangen, welk vermogen in 1960, na het gereed komen der nadere voorzieningen, tot 20 megawatt kan worden op gevoerd, Voor genoemd jaar wordt gerekend met een perso neelsbezetting van 300 350 man. van wie 80 a 90 academici. Kantonrechter te Zierikzee verzamelt mossel-gegevens. Kwekers willen schadevergoeding van Nederlandse staat. Kantonrechter mr. W. E. van Vloten nit Zierikzee, is vrijdag begonnen met het verzamelen van de contra- enquêtes in de zaak van een aantal Schouwse mosseikwekers contra de staat, der Nederlanden. Zoals bekend betreft deze zaak de procedure, die door de mosseikwe kers aanhangig is gemaakt. Zij be weren, dat als gevolg van de herstel werkzaamheden na de watersnood ramp vah 1953 aan verschillende mosselpercelen ernstige schade is. aangebracht en zij verlangen hier voor van de Nederlandse staat eep schadevergoeding. Als raadsman van de mosseikwekers treedt op mr. J. Verhoeven te Rotter dam. De belangen van de Nederland se staat worden verdedigd door mr. Drooglever- Fortuyn uit ©en Haag. Voor de kantonrechter verschenen vrijdag de heven W. van den Berg Dzn., J. F. Duinkerke, oud opziener der visserijen on de Zeeuwse stromen en P, L. 4, Stgketee, opzienev der visserijen op dé Zeeuwse stromem allen te Bruinisse. H, Koningin ht.ee] t cle heer H. Krelsele-r, fhhits lid vqn de Euratom- oommissie, op paleis Soestdijlc ont vangen. PORTEMONNAIES PORTEFEUILLES Garantie op ieder ZEKA artikel FILMS IN ZEELAND Weense sfeer van lang geleden herleeft in „Even afrekenen heren" In het kleurige en bewogen wereldje van de Italiaanse Amerikanen in San Frane-iaeo. is iets geheurd, dat ieder een met afschuw vervult en dat oor zaak is van grote verslagenheid on der de temperamentvolle bewoners van de buurt. Er is een moord gebeurd en aUes is nog treuriger, omdat het slachtoffer van deze moord do alom geachte vader Thomasïno, de geliefde pastoor, is, Be moord op vader To- masino is vooral een schok voor ver- keersagent Joe Martini (Tony Curtis) die ais wees door de pastoor werd op gevoed. Dat is het droeve begin van ,.De dood was sneller", Grand (Goes). Maar zo nu en dan heldert het Holly- woodse hemeltje op en kan men ge nieten van vertederde tafereeltjes, die hartverwarmend werken na al die triestheid. Zo is ook het einde van de film- Een „happy ending" dus. maar voor het zover is volgt men geboeid de belevenissen van politie-agent joe. die op zijn speurtocht naar de moordenaar van pastoor Tomasino, kennis maakt met 'n allercharmantst Italiaans meisje (Marisa Pavan). „De slavin van Pointe du Roup" is een film van de soort, waarin we Clarck Gahie graag zien. Hij beeldt er de eigenaar van een plan tage in het zuiden van de Verenig de Staten tijdens de burgeroorlog in uit, een rol die deze charmeur wel ligt en die overeenkomst ver toont met zi in creatie in „Gejaagd door de wind". Om op de rolprent, die in Alhambra (Vlissingen) draait terug te komen, plantagebezitter Gable komt op de markt in het bezit van een knappe slavin (Yvonne de Carlo), en op deze schone dame wordt hij verliefd. Dit is de kern van het verhaal waaromheen zich allerlei verwikkelingen weven- Sidney Ppitier, die dezer dagen nog een bezoek, aan Londen bracht, ziet men in de, uitermate goede, rol van de neger-opzichter Rau-Ru, wraak gierig en tenslotte toch edelmoedig- Gaat het welzijn van velen boven hét geluk van anderen? Dat is de vraag waarom het in de film „Over moord wordt niet gesproken", Schouwburg (Middelburg) gaat. Revolutionaire Latijns-Amerikanen willen een bom plaatsen in het vliegtuig, waarmee de president van hun land op reis gaat, maar waarmee ook onschuldige pas- In Goes spoedig begin van bouw hervormd jeugdhuis. Over enkele maanden zal worden be gonnen met de bouw van een her vormd jeugdgebouw te Goes, dat aan de Keïzersdijk zal verrijzen. Van het benodigde beginkapitaal van hon derdduizend gulden heeft de bouw commissie reeds negentigduizend gul den ri handen, zodat het er naar uit ziet. dat de plannen op korte termijn verwezenlijkt zullen worden. Deze mededeling werd gedaan door de heer H. Joosse, sprekende namens de bouwcommissie tijdens de vrijdag avond in de gereformeerde Ooster- Kerk te Goes gehouden contactavond van Wijk I der Hervormde Kerk. In het te bouwen jeugdhuis zullen alle onderdelen van het door de Hervorm de Jeugdraad ondernomen werk een plaats krijgen. De contactavond, die druk was bezocht en die werd. geleid door ds. M, N. Nijssen, stond voorts in het teken van ontspanning. Flatcomnlex van 72 woningen in Valckeslot te Goes. Het Pensioenmijn werkersfonds, dat in verschillende plaatsen van ons land woningen bouwt, is voornemens ook in Goes een gigantisch flatcom plex op te trekken, dat tn Valokeslot zou moeten verrijzen. Het complex, bestaat uit één geheel: op de begane grond komen vijftien garages annex bergruimte, met daarboven vier woonlagen van eik 18 huizen. In to taal cmvat het project dus de bouw van 72 woningen. Inmiddels is reed9 de riikspremie aangevraagd. Ver wacht wordt, dat over een tweetal weken de definitieve goedkeuring voor deze bouw zal afkomen. Er lopen aldoor geruchten dat de conservatieve regering - nog deze winter algemene verkiezingen voor het lagerhuis wil laten houden. Dat moet toch op. zijn laatst volgend jaar gebeu ren. en van. het conservatieve standpunt valt er heel waf te zeg gen om de datum een beetje te vervroegen. Als radicaal, die los van de twee hoofdpartijen staat, moet ik toegeven dat ik de con servatieven. groot gelijk geef als ze de stap wagen. Maemülan, de premier, is op het ogenblik gewel dig populair. Dat hij dit verdient zeg ik niet, maar wel dat het een feit is, Macmillan is populair om dat hij dat moet zijn: men heeft een fikse stuurman nodig, en mijn voormalige collega Gaitskell, lei der van de oppositie, is wel erg en helemaal een professor. Vergeet niet dat een prof hier minder in de smaak valt dan in Nederland. Zoveel is zeker, dat de conserva tieven een hele serie maatregelen aan het nemen zijn, die beslist op voorbereidende verkiezingsmaatre- felen lijken. Het afschaffen van eperkingen voor het kopen op af betaling. het „Hire purchase" sys teem. of zoals dat in de volks mond heet, het „never-never", d.i. 't stelsel van nooi-nooit, geef velen 't heerlijk gevoel dat de ouderwet se vrijheid teruggekeerd is. En dan is er ook de afschafifng van de be perking op het gebruik van. auto's bij verkiezingen. Die beperking was door de arbeiderspartij inge voerd. Die zei, toen ze aan het be wind was; onze mensen hebben minder auto's dan de andere par tij. We kunnen dus minder bejaar de en zieke kiezers naar de stem- bureau's vervoeren. Dat moet nu eens uit zijn. Voortaan zullen alle auto's die op verkiezingsdag ge bruikt worden geregistreerd wor den, en het aantal per kandidaat zal van. het aantal namen op de kiezerslijst afhangen. Waar kiesplicht hestaat maakt het aantal auto's in gebruik geen verschil, maar hier blijft wie wil thuis. Nu hebben de conservatie ven het artikel over de beperking van het gebruik van auto's uit de kieswet geschrapt. Labour zegt dat dit Klasse-legïslatie is. De conservatieven antwoordenhet bezit van oen auto duidt geen khvs- seversohil meer aan. Labour repli ceert: we hebben evenveel auto's als jullie, maar wij moeten over dag werken, en kunnen ze dus niet gebruiken. De meerderheid krijgt haar zin, er zullen op verkiezingsdag meer conservatieve dan arbeidêrsauto's rijden: en tenslotte blijft het stem men geheim, en iedereen kan in een zwarte- auto rijden en rood (ik he- doel licht-rose) stemmen, of omge keerd,. Maar beide partijen zijn het dan toch op één punt eens: het aantal auto's op de weg is in de laatste jaren geweldig gestegen. Parkeren wordt een steeds minder oplosbaar probleem, en dat niet alleen in Londen. Op de drukke uren kan men.beter met de trein en de ondergrondse reizen dan per auto. Tot deze verwarde toestand heb ik zelf bijgedragen, want ik ben een maand of zes geleden eigenaar van een auto geworden. Tenmin ste ik heb een cheque mogen te kenen, en op week-ends en 's avonds mag ik met mijn vrouw in de wagen die door het tekenen van die cheque de hare is gewor den meerijden. Is dat het vermel den in een Londense brief aan een serieuze krant waard? „De profes sor doet ook mee" sensationeel kan men dat bericht niet noemen. Toch is het. een heel klein brokje cultuurgeschiedenis, door een en keling gezien en beleefd. De eerste keer dat ik van een. au tomobiel weet heb gehad, was om streeks 1901. Bleek en. bibberend liep ons dienstmeisje de huiska mer binnen. Ze kwam van Nieuw en St.-Joosland, en droeg de mooie klederdracht. „Mensen, mensen", viep ze, „d'r is een waegen op 'of!" We liepen naar de voordeur, en daar., nog niet ver van ons huis in de Vlissingse Badhuisstraat, da verde en knalde ons allereerste door interne combustie gedreven voertuig. Aan het eind van de straat draaide het gevaarte met veel lawaai, en weer reed het voor bij, in de richting van de stad. at was het begin van de mechanisatie die gedurende dat eerste decennium van de 20ste eeuw zoveel verandering in onze levens zou brengen, Zelfs fietsen waren toen nog zeldzaam. Artsen hadden hun rijtuigjes opgegeven en reden op de fiets naar hun patiënten- Dokter Duivis had een „ge zondheids/adel" dat uit twee afzonderlijke helften bestond- Een jaar of wat later trad, of liever knalde, de soldaat Reep maker op het toneel, Iedere dag reed hij na zijn diensturen, en die waren toen blijkbaar niet zo lang, op zijn „stoomfiets" voorbij. En toen kreeg Vlissin- gen zijn eerste fietspad. We regen ook een stoambrand- spuït, en die fungeerde niet al te best. Wij kinderen zongen: En ze hebben een stoombrandspuit, En d'r komt geen water uit. O Vlissingen, Wat ga je toch vooruit! Nu is voor mij het eind van de evolutie gekomen ik rijd. in mijn eigen auto, net als een heer. Maar maar daar heb je nu weer de el lende van het intellectueel zijn: men is steeds maar een. proefko-- nijn in eigen ogen, In plaats van bij het rijden te genieten zit ik een sociaal en psychologisch verschijnsel te bestuderen. Intellectuelen zijn gedoemd om levenslang in het spiegeltje te kijken en hun eigen reacties te noteren. Daar heb je nu de kwestie van een garage. Het kost ons 30 gulden in de maand om voor ons autootje onderdak te vinden. En dat moet wel, want hét beestje kan niet to gen de vochtige nachtlucht. En toch zijn er niet minder dan vier auto's die iedere nacht onbezorgd voor het huis van hun eigenaar in onze Montpeüer Row staan te sla pen- We hebben, nu de Reniers zich bij de meerderheid geschaard hebben, in onze straat allen een auto. En al de andere gaan, net als de onze. 's avonds op stal. Be halve dan die vier. Hoe zit dat? Antwoord: in drie gevallen is het een sociologisch verschijnsel, in 't vierde een van economische aard. De sociologische anto.'s zijn van die kanjers, groot als een zeesleep- boot, die op Harer Majesteit»' we gen de ruimte van drie zoals de onze innemen. Een behoort aan een heel bekend chirurg, die hem om 't ander jaar voor het nieuwste model ruilt, en die onkosten en de preciatie op de uitgavenrekening mag zetten. Hrj heeft trouwens als rechtvaar diging' het onbetwistbaar fei.t dat. hij in het midden van de nacht voor een dringende operatie Kan worden opgeheld en zó moét kun nen wegrijden. De twee andere wagens behoren niet tot hun „eige naars". Die heren zijn „company directors", leden van de raad van beheer van een heel groot naam loos vennootschap in het ene ge val, en van een heel klein in het andere. Zij gebruiken voor hun werk een auto d'e aan de zaak be hoort, en 't werk van een admini strator is nnoi' over. 's Avonds moét hij vor«- zaken gaan dineren, en gedurende het week-end moet hij golf spelen om 's maandags weer flink en hard te kunnen wer ken. De zaak zo'-gt ook voor ben zine en onderhoud. Maar een ei gen garage zou men zelf moeten betalen. De „economische" auto behoort aan een student, die drie maal per jaar zeven weken in Oxford door brengt, en zelfs dan een goeje jongen zoals je er tegenwoordig maar weinig hebt het week-end thuis doorbrengt. Hij heeft wat men hier „a vintage car" noemt. Dat is een term uit de wijnhandel, die men wellicht als „een belegen auto" zou kunnen vertalen. Hij dateert van 1931. De jongeman is er erg trots op, het is trouwens onder de jongeren mode om met zulke historische monumenten te rijden. Maar vaders.' subsidie, al is het heus niet karig, is toch ook niet van die aard dat je er dertig gulden in de maand voor garage kunt aftrekken. Er restteert weinig ruimte om over de psychische intro spectie van een nieuwbakken medeeigenaar te schrijven. Maar de meeste lezers zullen dat eigen lijk net zo goed voor mij kunnen doen. Wel ja, i.k heb natuurlijk ontdekt dat voetgangers toch maar lastige en domme schepsels zijn. Van de wegencode hebben ze gèen besef. Dat je, als een licht voor het verkeer groen staat, het recht niet hebt om zonder kijken de weg over te steken, dat als er een agent bij een zebra-oversteek staat "de voetganger alleen dan prioriteit heeft, als de agent het verkeer stopt, neen dat weten ze niet. Dat de prioriteit van de voet ganger op de zebra-oversteek eerst aan begint, wanneer hij met één voet van het trottoir is afgestapt, schijnen de lui ook niet te besef fen. Die superieurheid die ik nu voel is toch niet helemaal het gevolg van mijn overstappen van de kaste van voetgangers naar die van motor rijders. Toen ik nog niet droomde dat ik eens tot de geprivilegieerde minderheid of is het nu meer derheid? zou gaan behoren heb ik de „highway code" gelezen om mijn plichten en rechten als voet ganger te kennen. Zelfs toen wist ik dat, diep in de motorrijder ver scholen, er een hart en een ziel stak, en ook een minimum van in telligentie, waar ik, voetganger, mee kon samenwerken, lie had ook nog een vergelijking willen maken tuisen rijden in Ne derland en in Engeland. Dit kan ditmaal niet. Laat ik U enkel ver tellen dat op zijn wegen de Ne derlandse motorrijder egoïst, on beleefd, snelheidsmaniak, en bui tengewoon competent is. De En gelsman is beleefd, hulpvaardig, rijdt langzaam, en heel sleeht. Als dé Nederlander bij zijn ondeugden niet hoogst competent was, en de Brit bij zijn afschuwelijk chauffe ren niét hoffelijk en voorzichtig dan waren d? autobestuurders in beide landen al lang allemaal dood. sagiers reizen. Het grote probleem is. of men deze mensen mag opofferen. Be oplossing, die regisseur Alex Joffe aan de hand doet kunt U beoordelen in Schouwburg (Middelburg) dus. In dé hoofdrollen bekende sterren als Pierre Freanay, Michel' Auclair en Franeoise Fabian. Electro (Middelburg) brengt de voor-treffelijke Franse thriller „De lift naar het schavot" met Jeanne Moreau en Maurice Ronet qp het witte doek. Onlangs be spraken we deze rolprent waarin twee moorden door elkaar wor den gehaald en de man die een perfecte misdaad meende te heb- hen gepleegd wordt gepakt door de fouten van een andere moor- „Eyen afrekenen, heven", Luxor (Vlissingen) is vol van de oude gezel lige sfeer, die kenmerkend was voor <\e Weense koffiehuizen van weleer. Paul Hörbiger en Hans Moser zijn twee aete.uvs, die in die sfeer volko men passep. In cleze rolprent van Emo zien we hen als zeer ge slaagde kcllners tegen de gemoedelij ke achtergrond, die gevovmd wordt door de vrolijke gasten van het „Wie ner Kaffeehaus". Zondagmiddag beleven Bud Ahott en Lqu Coxtello dolle avonturen in „Geintjes met geesten", Grand (Goes) Het zijn de geesten van een keuken meid en een ketellapper, die honderd- vijfenzestig iaar tevoren werden om gebracht. Een kolderfïlm. waaraan de toeschouwer veel plezier zal kun nen beleven. Hengelclub Middelburg bestaat tien jaar De jaren vlak na de Tweede Wereld oorlog ver vezen de liengei sportver enigingen in Nederland als het ware als paddestoelen uit de grond. Ook in Middelburg bleef men niet achter en op initiatief van de heer W. C. Kunst werd op 6 november 1948 de hengelsportvereniging Middelburg opgericht, aanvankelijk met enkele tientallen leden. Deze maand bestaat deze vereniging dus tien jaar en de leden willen dit heuglijke feit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Dat het ontstaan van de hengelsport clubs na de oorlog zulk een snelle vlucht nam, is te danken aan de in voering van het nylohsnoer, dat weer het ontstaan van de werphengel tot gevolg had. Het doel der vereniging is het propageren van de hengelsport in de ruimste zin des woords, het verkrijgen van goed viswater en het en dat is bijzonder belangrijk uitzetten van vis. Voorts worden in structieavonden en filmavonden be legd, waarop tevens ervaringen uit gewisseld worden. Thans stelt de Middelburgse club in samenwerking met andere Zeeuwse verenigingen pogingen in het werk om in het ka der van het Deltaplan bij de visse rijkamer een plaats te krijgen voor de vissport als recreatie. De Middelburgse hengelclub, die ge leid wordt door de heer A. J. W. Ma- thijssen, heeft thans ongeveer 175 pervijver op „Toorenvliedt" tot zijn beschikking, waarin alleen de leden hun aas niogen uitwerpen. Voor het grootste deel wordt echter in zee ge vist. Voorts nemen de hoofdstedelijke hen gelaars regelmatig deel aan concour sen, war ruit. talrijke prijzen „weg gesleept" worden, terwijl zij ook zelf reeds tweemaal een geslaagd hen- gelfestijn aan de Walcherse kust or- f aniseerden. Ter gelegenheid van het weede lustrum houdt het bestuur op zaterda22 november a.s. in het Ne derlands Koffiehuis een receptie (van 4 tot 5 uur), gevolgd door een feest maaltijd en als besluit een feest-, avond in het Schuttershof met me dewerking van „The Moonliners". Muziekinstrumenten circus Mullens weer teruggegeven De instrumenten van de musici, ver bonden aan het circus Mullens, dio woensdagavond in beslag werden ge nomen. zi.in diezelfde avond weer te ruggeven. De beslaglegging geschied de, zoals reeds eerder vermeld, op grond van een vordering, die de Bu- um op het circus meent te hebben. De directeur, de hoor Jos Mullens, ontkent enige schuld aan de Buniu. Van een „verkeerde opgave over het aantal zitplaatsen in zijn tent. is geen sprake. Reeds jaar en dag. zo verklaarde hij, wordt per voorstelling zes gulden aan rechten betaald. Steeds is daar normaal genoegen mee genomen en is daarvoor een kwitan tie verstrekt.. Intussen heeft de heer Mullens een brief van de Buma ont vangen, waarin dit bureau zich be reid verklaart, uiterlijk half januari met de heer Mullens een regeling te treffen en voorts verklaart toestem ming te verlenen tot het gebruik van het repertoire voor de nóg resteren de voorstellingen in het lopende sei zoen. Universitair examen. Aan de Rijksuniversiteit te Utrecht slaagde voor het doctoraal examen scheikunde de heei R W Rlias uit Vlissingen. Aan dé Rijksuniveisitel' e Utrecht slaagde voor het do et 01 a al examen farmacie mej. J. J. den Herder te Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 20