TUSSEN DERTIEN EN TWINTIG
Bewuste kadervorming om
de hoela-rage in goede
banen te leiden
P.Z.C.-JEUGDFOTOWEDSTRIJD
Veertiendaagse rubriek
voormaar voornamelijk
dóór de Zeeuwse jeugd.
man zegt „Succes ermee" en je
staat op straat.
Juist hier, in dit stadium, moet er
ingegrepen worden. De adspirant-
hoela-hoepelaar moet als het wa
re opgevangen worden. De centjes
liggen nu in de toonbankla, daar
is niets meer aan te doen. In die
richting moet men het dus niet
zoeken.
Men zal de koper vertrouwd
moeten maken met de idee, dat
hij nu een hoepel bezit. Een
hoepel, helemaal voor hem al
leenHet lieve leven kan
beginnen. Schuchter misschien,
op een achterplaatsje, maar er
'zal een begin zijn!
Juist die eerste schreden zijn zo
belangrijk. Een klein klopje op
de schouder, voor enkelen een
fors duwtje misschienLouter
de wetenschap, dat er iemand
achter je staat, die de kneepjes
kent, kan al wonderen doen.
Zo'n man het mag ook een
vrouw zijn! hoeft eigenlijk
niets te zeggen. Een bemoedigend
knikje of een begrijpende glim
lach is al voldoende. Wat hebben
we dus nodig? Mensen, vrijwil
ligers. die bij de hoela-winkels
postvatten, de nieuwelingen op
vangen en verder de kunst ver
staan, bemoedigend te knikken
en met een begrijpende glimlach
achter iemand te staan.
Er is dus behoefte aan kader, be
wust geschoold kader. Dit kader
kan zowel uit het midden van de
buurtverenigingen of uit de kring
van de georganiseerde platte
landsvrouwen komen. Dat doet er
eigenlijk weinig toe. Misschien
dat er hier en daar nog- wel ver
enigingen sluimeren, die juist
hiervoor de geschikte leden tellen.
Zelf behoeven zij het hoela-hoepe
len niet machtig te zijn.
Hoewel ook enige materiaalkennis
vereist zal zijn, moet de beweging
pi'imair blijven^).
Het moeten bij voorkeur
zwijgzame lieden zijn. Som
migen zullen wellicht me
nen, dat door deze voorwaarde
de vrouw hiervoor minder ge
schikt zou zijn. Dit is een dwa
ling.
De vrouw kan, als dit op een
gegeven moment gewenst is, de
zelfde zwijgzaamheid opbrengen
als. de man. Het kén voorkomen,
dat zij deze verborgen eigenschap
in het verborgene houdt. Er zijn
echter andere punten wij den
ken hier aan het bemoedigend
knikken waarop de vrouw
haar achterstand op de man
ruimschoots inloopt. Er is dus geen
enkele reden de vrouw uit te slui
ten. Uit het kader behoeft geen
Sinds kort kent Amerika een nieuwe vorm van
amusement: het grimmige lied. Na de grimmige
mop, kunnen we dus ieder ogenblik het grimmige
mopje verwachten. Wayne Wiele, vertegenwoordiger
van deze stroming, komt naar Europa. Ter kennis
making een (vertaald) lied van Wayne Wiele.
Tegenwoordig houden de honden van
■pantoffels hijten
Robben knauwen op hun vinnen
Zelfs de kleine baby's kauioen; op hun duim
Als se ouder worden, wordt dat kauwgummi)
Maar ik houd van vlakgummi kauwen
en vlakgummi wordt heel graag gekauwd.
Vlakgummi is een wonderbaarlijke schepping
met beminnelijke, te kauwen eigenschappen
Vaak sit er een potlood aan vast, zodat je
geen verlies hebt
Ze zijn zacht, zonder bitterheid of nasmaak
Doktoren kauwen vlakgummi
Omdat vlakgummi gemaakt is om gekauwd
te worden.
Na deze vreemde voorkeur, toch iets meer over W.
W. Hij bespeelde korte tijd de klarinet, de banjo en
de signaalhoorn. Hij laat echter het schrijven van
de muziek aan anderen over. De componist van de
muziek bij bovenstaand produkt schreef deze in c;
hij kon met anders.
Deze liedjes pretenderen „grimmig" te zijn. Ik vind
ze zo stom, zo flauw en hopeloos vervelend, dat ik
ze minstens twee keer zou draaien. Ik hoop dat dit
een rage is die Europa (dus ook Nederland) nu
eens niet klakkeloos overneemt.
Ik denk er liever niet aan hoe het zal zijn als ook
dit vertaald op de gramofoonplaat komt. Nog dit:
Wayne Wiele kreeg een aanbod om z'n liedjes in
het esperanto uit te brengen. Peter B.
nET WORDT tijd, dat er eens een ernstig woord wordt
gezegd over de hoela-hoepel. Een gemeend woord van
hart tot hart. Want ofschoon men er niet in geslaagd is
deze rage uit ons toch altijd nog enigszins geïsoleerde
gewest te weren, heeft niemand een woord van vermaan
laten horen. Het lijkt waarachtig wel, of de Zeeuw bij het aan
schouwen van de hoela-hoepel alle reserves heeft laten varen.
Men hoepelt maar. In Middelburg en Vlissingen, zowel als in
Koewacht en Burghsluis. Er is iemand hoela-hoepelend het Zwin
doorgetrokken. Op het veer van Zijpe is een bootsgezel, die
's nachts teruggetrokken in een roefje, in alle geheim aan de
hoepel is. En dit zijn slechts enkele symptomen. Erger is het
geval-Ellemeet. Hier hebben" drie jongelui, spruiten eigenlijk
nog, zich als een pneumatische boor de grond ingedraaid. Twee
zijn er tussen Renesse en Noordwelle weer bovengekomen. De
derde, die men wandelend in Zierikzee terugvond, wist zich van
het hele geval niets te herinneren.
Minder bekend is het drama van Graauw- en Langendam. Was
er in Yerseke een jongeman, die 't met negen hoepels tegelijk
kon en daar het plaatselijk chauvinisme speelde daarbij een
belangrijke rol! voor de officieuze Zeeuwse kampioen werd
versleten, in de gemeente Graauw- en Langedam was een krach
tig manspersoon, die alles sloeg.
Bescheiden met een tiental
hoepels begonnen, bewees
hij zijn niveau door hier van
dag tot dag een tiental hoepels
aan toe te voegen. Dit is zo en
kele maanden') goed gegaan. De
ganse bevolking van Graauw- en
Langedam sleepte hoepels aan
voor dit fenomeen.
Hij is er ten leste aan ten onder
gegaan. Donderdag- werd 't hem
teveel. Helemaal onderin de hoela-
chaos heeft men hem terugge
vonden.
Met behulp van een bulldozer
hebben vier opperlieden en een
toevallig passerend lid van een
commissie tot wering van
schoolverzuim hem uit de
wrakstukken gehaald.
Hij is naar elders vertrokken.
Scherp treedt hierbij het gebrek
aan techniek van het Zeeuwse
gehoepel aan de dag! Want hoe
wordt er gehoepeld? Slecht, niet
minder dan slécht! Men doet maar
een beetje. Men mist het gave
in de beweging van boven de ri
vieren. Iedereen die daar lust toe
gevoelt, schaft zich maar zo'n
hoela-ding a"an=) en slaat aan de
hoepel.
Wat is het gevolg? Een onge
organiseerd. onesthetisch gezwaai,
dat van elke soeplesse is ge
speend. Er is reeds gesteld, dat
het Zeeuwse gehoepel gelijkenis
zou vertonen met een aardworm,
die een trouwring heeft gevonden,
't ding versleepte, welke last hem
te zwaar werd, zodat 't beest nu
in de ring ligrt te stuiptrekken.
Deze vergelijking hebben we van
de hand moeten wijzen, 't is te
grof.
Maar ook een opgeheven vinger!
Werd in deze inleiding het
Zeeuwse gehoepel scherp
gekritiseerd, thans zullen
we pogen het probleem meer van
de positieve zijde te benaderen.
Men moet rekening houden met
de volgende feiten:
a) Er wordt gehoepeld.
b) Voorlopig hoepelt men nog
wel even.
c) Er wordt slecht gehoepeld.
d) Als er niets gebeurt, blijft
men slecht hoepelen.
De kern van het probleem is wel,
dat het hoepelen voornamelijk ge
schiedt door autodidacten. Je
koopt zo'n ding in de winkel, de
7. Denk niet, dat U beter hoe
pelt dan al die anderen. Men
wordt nimmer meer dan hoe
la-hoepelaar. Maar dat is
juist 't aantrekkelijke.
S. Denk ook niet, dat U slechter
hoepelt dan al die anderen.
De hoela-hoepel is van de
massa. Niemand steekt daar
bovenuit of behoeft daarin
ten onder te gaan. De gelijk
heid onder de hoepelaars is
niet te doorbreken.
9. Als uw hoepel het begeeft,
koop dan geen andere. Be
denk liever: dit was het. En
't was een goeje. Wat 'k nu
krijg- zou wel eens kunnen
tegenvallen.
10. Hoepel op.
De laatste wenk is. kennelijk
overhaast geschreven en
niet geheel afgemaakt. Ook
wordt wel aangenomèn, dat hier
de toevoeging „gepaste tijden" is
weggevallen.
Overduidelijk blijkt echter uit de
wenkenreeks, dat deze jonge be
weging naar verheffing streeft.
Dat is een verdienste, waarvoor
een gevoel van warme dankbaar
heid zeker op zijn plaats is.
Slechts op één punt stelt het pro
gram teleur: in de wenken wordt
niet gerept over de gevaren van
het hoepelen-oni-den-brode. Ner
gens wordt geageerd tegen de
hoela-kampioenschappen die alom
worden georganiseerd, het optre
den voor televisie en meer van
dergelijke fratsen, die men daar
mee meent te moeten laten sa
mengaan.
Juist uit deze vermeende hoogte
punten wordt het professionalis
me geboren. Als het zover komt,
zal het met de innige beleving
van het hoepelen, de oprechte hoe
la-vreugde, spoedig gedaan zijn.
Het is uiteraard teleurstellend
dat tegen dit gevaar op geen en
kel punt wordt gewaarschuwd.
Wellicht bewust. De K.N.V.B. kon
het ook niet tegenhouden en dat
zegt genoeg.
Dé verdienste, dat de beweging
bij het samenstellen van de wen
ken tot het diepste wezen van
de rage is doorgedrongen, blijft
uiteraard.
Fijntjes is bijvoorbeeld, dat
de bewering van sommi
gen, dat het hoela-hoe
pelen de heupen eerder zou
ontwikkelen dan dat een af
slanking een gevolg van de be
oefening zou zijn, geheel wordt
verzwegen.
Dit is trouwens een rancuneuze
gedachte, die bij het verstrekken
van deze richtlijnen niet behoef
de door te klinken. Rest nog de
kampioenschappen, waartegen wij
tenslotte zelf ernstig de vinger
willen verheffen. Een eenvoudig
voorbeeld mag hiertoe bijdragen.
Diep in de Peel woonde een man,
vergToeid met zijn Peelgrond.
vredig en gelukkig. Totdat liij
met de hoela-hoepel in aanraking
kwam. Het eenvoudige werk was
hem. niet genoeg, hij wilde méér.
Stil, in het diepste geheim is hij
begonnen te oefenen. Hij trok
zich terug op een zolderkamertje.
Twee maal per dag rende hij het
kamertje uit, de trap af in de rich
ting Weert, waar hij telkens
een nog grotere hoepel kocht, zo
dat hij spoedig naar een andere
oefenruimte moest omzien.
Reeds na een week kon hij de
huur niet meer opbrengen. Hij
was uitgehoepeld, maar de bewe
ging bleef. De man kan zich niet
meer stilhouden en ligt nu te
Utrecht in een dwangbuis. Dit
moge dan een exceptie zijn, het
zegt iets.
Men zal hierbij de opmerking
maken, dat het hoela-hoepelen
eigenlijk eerst sedert enkele we
ken in Zeeland wordt beoefend.
Graauio en Langendam maakt
hierop echter een uitzonde
ring. De hoela-hoepel is hier
sedert de Oostenrijkse Succes
sieoorlog een algemeen inge
burgerd gebruiksartikel. Zelfs
meent men, bij recente Opgra
vingen in een gestolde laag
Romeins een afdruk van een
hoela-hoepel te hebben waarge
nomen.
-) In het prijsverloop van de hoe
la-hoepels valt een opmerke
lijke tendens waar te nemen.
Noteerden zij eerst ruim vier
gulden, thans kan men reeds
voor minder dan twee gulden
eigenaar zijn van een derge
lijk instrument. Onze economi
sche medewerker zal hieraan
nog een uitvoerige beschou
wing wijden. Ook wordt over
wogen in de rubriek ^Markt
berichten" het koersverloop
van dag tot dag te vermelden,
'i) Tijdens de kaderdagen zal ook
het werkje ,Drie eeuwen aan
de hoepel", dat dezer dagen
van de hand van mr. J. Betin-
ga het licht zag, worden be
sproken.
vereniging, noch een federatie of
ander overkoepelend orgaan te
worden geformeerd. Daar het hier
ongesalarieerde krachten betreft.
is.de vrees, dat een nieuwe Bond
zal ontstaan, geheel ongegrond.
Bijeenkomsten zullen overbodig
zijn: men ontvangt alle instruc
ties per circulaire thuis, zodat
men van de veranderingen in het
hoela-beleid steeds op de hoogte
blijft. Toch zal er een binding zijn
door het gezamenlijk posten voor
de winkels.
Men zal elkander trouwens
kunnen kennen doer- -het in
signe, een gestyleerd verguld-
op-zilver hoepeltje, dat op de
linker-revers (steeds van de
overjas of mantel) wordt ge
dragen. Wie honderd kopers
heeft: bewerkt, ontvangt de
Gouden Hoepel en een beschei
den pensioentje.
Kandidaten, die tijdens de te hou
den kaderdagen worden afgetest,
kunnen zich: verdienstelijk maken
door het verspreiden van circu
laires onder die categorie, die
reeds vóór de aanvang van het
werk in het bezit van een hoepel
was. „Circulair e" is hier enigs
zins misplaatst, omdat het hier
een gestencild werkje betreft,
waarin tien wenken zijn vervat.
Deze zijn:
1. Hoepel discreet.
2. Verg niet teveel van uw hoe
pel. Bedenk steeds: 't heeft
geld gekost.
3. Stijfheid, ontstaan door 't
hoepelen, kan alleen met
dóórhoepelen worden verdre
ven.
4. School niet samen; het
straatbeeld wordt met twee
tot drie beoefenaars voldoen
de gesierd.
5. Schroom U niet, als 't hoe
pelen U begint tegen te
staan, 't instrument over de
knieën in vier gelijke delen te
breken, 't Bergt veel gemak
kelijker op.
6. Goed hoepelen wordt niet af
gelezen van het aantal hoe
pels, waarmee wordt gehoe-
laad. Eén hoepel en uiterst
spaarzame bewegingen wer
ken voornamer.
HET DRAMA-GRAAU'W EN
LANGENDAM
vertwijfelde figuur, die naar
elders vertrok
(Foto P.Z.C.)
Boom in de sneeuw.
DEZE WEEK een boom in de
sneeuw. Gefotografeerd door de
Middelburgse rijkskweekschool
leerling Robert Velthuizen. De
beste van de foto's, die in de af
gelopen veertien dagen voor de
tot oudejaar durende P.Z.C.-
jeugdfotowedstrijd werd inge
zonden.
Een foto met een fijne, grafische
werking. Er kwamen in de voor
bije veertien dagen veel goede
foto's binnen, zodat de keuze
niet gemakkelijk was. Ook heb
ben wij aan de box-bezitters nog
steeds een belofte in te lossen:
zo mogelijk zal volgende week
een aantal goede, met eenvou
dige camera's vervaardigde, fo
to's worden gepubliceerd.
De wedstrijd staat zoals bekend
open voor jonge amateurs tot 20
jaar. Iedere veertien dagen
wordt de beste foto, die in de
achterliggende twee weken werd
ingezonden, gepubliceerd.