TUSSEN DERTIEN EN TWINTIG Bewuste kadervorming om de hoela-rage in goede banen te leiden P.Z.C.-JEUGDFOTOWEDSTRIJD Veertiendaagse rubriek voormaar voornamelijk dóór de Zeeuwse jeugd. man zegt „Succes ermee" en je staat op straat. Juist hier, in dit stadium, moet er ingegrepen worden. De adspirant- hoela-hoepelaar moet als het wa re opgevangen worden. De centjes liggen nu in de toonbankla, daar is niets meer aan te doen. In die richting moet men het dus niet zoeken. Men zal de koper vertrouwd moeten maken met de idee, dat hij nu een hoepel bezit. Een hoepel, helemaal voor hem al leenHet lieve leven kan beginnen. Schuchter misschien, op een achterplaatsje, maar er 'zal een begin zijn! Juist die eerste schreden zijn zo belangrijk. Een klein klopje op de schouder, voor enkelen een fors duwtje misschienLouter de wetenschap, dat er iemand achter je staat, die de kneepjes kent, kan al wonderen doen. Zo'n man het mag ook een vrouw zijn! hoeft eigenlijk niets te zeggen. Een bemoedigend knikje of een begrijpende glim lach is al voldoende. Wat hebben we dus nodig? Mensen, vrijwil ligers. die bij de hoela-winkels postvatten, de nieuwelingen op vangen en verder de kunst ver staan, bemoedigend te knikken en met een begrijpende glimlach achter iemand te staan. Er is dus behoefte aan kader, be wust geschoold kader. Dit kader kan zowel uit het midden van de buurtverenigingen of uit de kring van de georganiseerde platte landsvrouwen komen. Dat doet er eigenlijk weinig toe. Misschien dat er hier en daar nog- wel ver enigingen sluimeren, die juist hiervoor de geschikte leden tellen. Zelf behoeven zij het hoela-hoepe len niet machtig te zijn. Hoewel ook enige materiaalkennis vereist zal zijn, moet de beweging pi'imair blijven^). Het moeten bij voorkeur zwijgzame lieden zijn. Som migen zullen wellicht me nen, dat door deze voorwaarde de vrouw hiervoor minder ge schikt zou zijn. Dit is een dwa ling. De vrouw kan, als dit op een gegeven moment gewenst is, de zelfde zwijgzaamheid opbrengen als. de man. Het kén voorkomen, dat zij deze verborgen eigenschap in het verborgene houdt. Er zijn echter andere punten wij den ken hier aan het bemoedigend knikken waarop de vrouw haar achterstand op de man ruimschoots inloopt. Er is dus geen enkele reden de vrouw uit te slui ten. Uit het kader behoeft geen Sinds kort kent Amerika een nieuwe vorm van amusement: het grimmige lied. Na de grimmige mop, kunnen we dus ieder ogenblik het grimmige mopje verwachten. Wayne Wiele, vertegenwoordiger van deze stroming, komt naar Europa. Ter kennis making een (vertaald) lied van Wayne Wiele. Tegenwoordig houden de honden van ■pantoffels hijten Robben knauwen op hun vinnen Zelfs de kleine baby's kauioen; op hun duim Als se ouder worden, wordt dat kauwgummi) Maar ik houd van vlakgummi kauwen en vlakgummi wordt heel graag gekauwd. Vlakgummi is een wonderbaarlijke schepping met beminnelijke, te kauwen eigenschappen Vaak sit er een potlood aan vast, zodat je geen verlies hebt Ze zijn zacht, zonder bitterheid of nasmaak Doktoren kauwen vlakgummi Omdat vlakgummi gemaakt is om gekauwd te worden. Na deze vreemde voorkeur, toch iets meer over W. W. Hij bespeelde korte tijd de klarinet, de banjo en de signaalhoorn. Hij laat echter het schrijven van de muziek aan anderen over. De componist van de muziek bij bovenstaand produkt schreef deze in c; hij kon met anders. Deze liedjes pretenderen „grimmig" te zijn. Ik vind ze zo stom, zo flauw en hopeloos vervelend, dat ik ze minstens twee keer zou draaien. Ik hoop dat dit een rage is die Europa (dus ook Nederland) nu eens niet klakkeloos overneemt. Ik denk er liever niet aan hoe het zal zijn als ook dit vertaald op de gramofoonplaat komt. Nog dit: Wayne Wiele kreeg een aanbod om z'n liedjes in het esperanto uit te brengen. Peter B. nET WORDT tijd, dat er eens een ernstig woord wordt gezegd over de hoela-hoepel. Een gemeend woord van hart tot hart. Want ofschoon men er niet in geslaagd is deze rage uit ons toch altijd nog enigszins geïsoleerde gewest te weren, heeft niemand een woord van vermaan laten horen. Het lijkt waarachtig wel, of de Zeeuw bij het aan schouwen van de hoela-hoepel alle reserves heeft laten varen. Men hoepelt maar. In Middelburg en Vlissingen, zowel als in Koewacht en Burghsluis. Er is iemand hoela-hoepelend het Zwin doorgetrokken. Op het veer van Zijpe is een bootsgezel, die 's nachts teruggetrokken in een roefje, in alle geheim aan de hoepel is. En dit zijn slechts enkele symptomen. Erger is het geval-Ellemeet. Hier hebben" drie jongelui, spruiten eigenlijk nog, zich als een pneumatische boor de grond ingedraaid. Twee zijn er tussen Renesse en Noordwelle weer bovengekomen. De derde, die men wandelend in Zierikzee terugvond, wist zich van het hele geval niets te herinneren. Minder bekend is het drama van Graauw- en Langendam. Was er in Yerseke een jongeman, die 't met negen hoepels tegelijk kon en daar het plaatselijk chauvinisme speelde daarbij een belangrijke rol! voor de officieuze Zeeuwse kampioen werd versleten, in de gemeente Graauw- en Langedam was een krach tig manspersoon, die alles sloeg. Bescheiden met een tiental hoepels begonnen, bewees hij zijn niveau door hier van dag tot dag een tiental hoepels aan toe te voegen. Dit is zo en kele maanden') goed gegaan. De ganse bevolking van Graauw- en Langedam sleepte hoepels aan voor dit fenomeen. Hij is er ten leste aan ten onder gegaan. Donderdag- werd 't hem teveel. Helemaal onderin de hoela- chaos heeft men hem terugge vonden. Met behulp van een bulldozer hebben vier opperlieden en een toevallig passerend lid van een commissie tot wering van schoolverzuim hem uit de wrakstukken gehaald. Hij is naar elders vertrokken. Scherp treedt hierbij het gebrek aan techniek van het Zeeuwse gehoepel aan de dag! Want hoe wordt er gehoepeld? Slecht, niet minder dan slécht! Men doet maar een beetje. Men mist het gave in de beweging van boven de ri vieren. Iedereen die daar lust toe gevoelt, schaft zich maar zo'n hoela-ding a"an=) en slaat aan de hoepel. Wat is het gevolg? Een onge organiseerd. onesthetisch gezwaai, dat van elke soeplesse is ge speend. Er is reeds gesteld, dat het Zeeuwse gehoepel gelijkenis zou vertonen met een aardworm, die een trouwring heeft gevonden, 't ding versleepte, welke last hem te zwaar werd, zodat 't beest nu in de ring ligrt te stuiptrekken. Deze vergelijking hebben we van de hand moeten wijzen, 't is te grof. Maar ook een opgeheven vinger! Werd in deze inleiding het Zeeuwse gehoepel scherp gekritiseerd, thans zullen we pogen het probleem meer van de positieve zijde te benaderen. Men moet rekening houden met de volgende feiten: a) Er wordt gehoepeld. b) Voorlopig hoepelt men nog wel even. c) Er wordt slecht gehoepeld. d) Als er niets gebeurt, blijft men slecht hoepelen. De kern van het probleem is wel, dat het hoepelen voornamelijk ge schiedt door autodidacten. Je koopt zo'n ding in de winkel, de 7. Denk niet, dat U beter hoe pelt dan al die anderen. Men wordt nimmer meer dan hoe la-hoepelaar. Maar dat is juist 't aantrekkelijke. S. Denk ook niet, dat U slechter hoepelt dan al die anderen. De hoela-hoepel is van de massa. Niemand steekt daar bovenuit of behoeft daarin ten onder te gaan. De gelijk heid onder de hoepelaars is niet te doorbreken. 9. Als uw hoepel het begeeft, koop dan geen andere. Be denk liever: dit was het. En 't was een goeje. Wat 'k nu krijg- zou wel eens kunnen tegenvallen. 10. Hoepel op. De laatste wenk is. kennelijk overhaast geschreven en niet geheel afgemaakt. Ook wordt wel aangenomèn, dat hier de toevoeging „gepaste tijden" is weggevallen. Overduidelijk blijkt echter uit de wenkenreeks, dat deze jonge be weging naar verheffing streeft. Dat is een verdienste, waarvoor een gevoel van warme dankbaar heid zeker op zijn plaats is. Slechts op één punt stelt het pro gram teleur: in de wenken wordt niet gerept over de gevaren van het hoepelen-oni-den-brode. Ner gens wordt geageerd tegen de hoela-kampioenschappen die alom worden georganiseerd, het optre den voor televisie en meer van dergelijke fratsen, die men daar mee meent te moeten laten sa mengaan. Juist uit deze vermeende hoogte punten wordt het professionalis me geboren. Als het zover komt, zal het met de innige beleving van het hoepelen, de oprechte hoe la-vreugde, spoedig gedaan zijn. Het is uiteraard teleurstellend dat tegen dit gevaar op geen en kel punt wordt gewaarschuwd. Wellicht bewust. De K.N.V.B. kon het ook niet tegenhouden en dat zegt genoeg. Dé verdienste, dat de beweging bij het samenstellen van de wen ken tot het diepste wezen van de rage is doorgedrongen, blijft uiteraard. Fijntjes is bijvoorbeeld, dat de bewering van sommi gen, dat het hoela-hoe pelen de heupen eerder zou ontwikkelen dan dat een af slanking een gevolg van de be oefening zou zijn, geheel wordt verzwegen. Dit is trouwens een rancuneuze gedachte, die bij het verstrekken van deze richtlijnen niet behoef de door te klinken. Rest nog de kampioenschappen, waartegen wij tenslotte zelf ernstig de vinger willen verheffen. Een eenvoudig voorbeeld mag hiertoe bijdragen. Diep in de Peel woonde een man, vergToeid met zijn Peelgrond. vredig en gelukkig. Totdat liij met de hoela-hoepel in aanraking kwam. Het eenvoudige werk was hem. niet genoeg, hij wilde méér. Stil, in het diepste geheim is hij begonnen te oefenen. Hij trok zich terug op een zolderkamertje. Twee maal per dag rende hij het kamertje uit, de trap af in de rich ting Weert, waar hij telkens een nog grotere hoepel kocht, zo dat hij spoedig naar een andere oefenruimte moest omzien. Reeds na een week kon hij de huur niet meer opbrengen. Hij was uitgehoepeld, maar de bewe ging bleef. De man kan zich niet meer stilhouden en ligt nu te Utrecht in een dwangbuis. Dit moge dan een exceptie zijn, het zegt iets. Men zal hierbij de opmerking maken, dat het hoela-hoepelen eigenlijk eerst sedert enkele we ken in Zeeland wordt beoefend. Graauio en Langendam maakt hierop echter een uitzonde ring. De hoela-hoepel is hier sedert de Oostenrijkse Succes sieoorlog een algemeen inge burgerd gebruiksartikel. Zelfs meent men, bij recente Opgra vingen in een gestolde laag Romeins een afdruk van een hoela-hoepel te hebben waarge nomen. -) In het prijsverloop van de hoe la-hoepels valt een opmerke lijke tendens waar te nemen. Noteerden zij eerst ruim vier gulden, thans kan men reeds voor minder dan twee gulden eigenaar zijn van een derge lijk instrument. Onze economi sche medewerker zal hieraan nog een uitvoerige beschou wing wijden. Ook wordt over wogen in de rubriek ^Markt berichten" het koersverloop van dag tot dag te vermelden, 'i) Tijdens de kaderdagen zal ook het werkje ,Drie eeuwen aan de hoepel", dat dezer dagen van de hand van mr. J. Betin- ga het licht zag, worden be sproken. vereniging, noch een federatie of ander overkoepelend orgaan te worden geformeerd. Daar het hier ongesalarieerde krachten betreft. is.de vrees, dat een nieuwe Bond zal ontstaan, geheel ongegrond. Bijeenkomsten zullen overbodig zijn: men ontvangt alle instruc ties per circulaire thuis, zodat men van de veranderingen in het hoela-beleid steeds op de hoogte blijft. Toch zal er een binding zijn door het gezamenlijk posten voor de winkels. Men zal elkander trouwens kunnen kennen doer- -het in signe, een gestyleerd verguld- op-zilver hoepeltje, dat op de linker-revers (steeds van de overjas of mantel) wordt ge dragen. Wie honderd kopers heeft: bewerkt, ontvangt de Gouden Hoepel en een beschei den pensioentje. Kandidaten, die tijdens de te hou den kaderdagen worden afgetest, kunnen zich: verdienstelijk maken door het verspreiden van circu laires onder die categorie, die reeds vóór de aanvang van het werk in het bezit van een hoepel was. „Circulair e" is hier enigs zins misplaatst, omdat het hier een gestencild werkje betreft, waarin tien wenken zijn vervat. Deze zijn: 1. Hoepel discreet. 2. Verg niet teveel van uw hoe pel. Bedenk steeds: 't heeft geld gekost. 3. Stijfheid, ontstaan door 't hoepelen, kan alleen met dóórhoepelen worden verdre ven. 4. School niet samen; het straatbeeld wordt met twee tot drie beoefenaars voldoen de gesierd. 5. Schroom U niet, als 't hoe pelen U begint tegen te staan, 't instrument over de knieën in vier gelijke delen te breken, 't Bergt veel gemak kelijker op. 6. Goed hoepelen wordt niet af gelezen van het aantal hoe pels, waarmee wordt gehoe- laad. Eén hoepel en uiterst spaarzame bewegingen wer ken voornamer. HET DRAMA-GRAAU'W EN LANGENDAM vertwijfelde figuur, die naar elders vertrok (Foto P.Z.C.) Boom in de sneeuw. DEZE WEEK een boom in de sneeuw. Gefotografeerd door de Middelburgse rijkskweekschool leerling Robert Velthuizen. De beste van de foto's, die in de af gelopen veertien dagen voor de tot oudejaar durende P.Z.C.- jeugdfotowedstrijd werd inge zonden. Een foto met een fijne, grafische werking. Er kwamen in de voor bije veertien dagen veel goede foto's binnen, zodat de keuze niet gemakkelijk was. Ook heb ben wij aan de box-bezitters nog steeds een belofte in te lossen: zo mogelijk zal volgende week een aantal goede, met eenvou dige camera's vervaardigde, fo to's worden gepubliceerd. De wedstrijd staat zoals bekend open voor jonge amateurs tot 20 jaar. Iedere veertien dagen wordt de beste foto, die in de achterliggende twee weken werd ingezonden, gepubliceerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 17