Juda en Hengeveld komen met „Sonate-avond" Bij Rotterdam wordt imposante oeververbinding gebouwd KLAPROOSCOLLECTE WORDT OP 15 NOVEMBER GEHOUDEN KONINGSAREND. UIT ITALIË PER VLIEGTUIG AANGEKOMEN POLEN WILLEN DE SCHEVE TOREN VAN PISA REDDEN DINSDAG 4 NOVEMEER 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BACHBRAHMSDEBUSSY Donderdagavond in Middelburg TWEE VERMAARDE NEDER LANDSE musici geven donder dagavond in Middelburg een op merkelijk concert, waarbij vier grote en bekende werken worden uitgevoerd. Jo Juda (viool) en Gerard Hengeveld (piano) spelen namelijk sonaten van Bach, Brahms, Debussy en Ravel. Een „sonate-avond" dus. En juist daar om belangwekkend! Want al luis terend wordt men ingeleid in de ontwikkeling van een bepaalde muzikale- vorm, die van oudsher de componisten heeft geboeid, een vorm ook, die zich heeft ver nieuwd tot in deze eeuw toe. Wat is een sonate en hoe is zij ontstaan? Zij is uit meer delen opgebouwd en geschreven voor één of meer instrumenten. Dat laatste is essentieel, want het hangt ten nauwste samen met het ontstaan van deze muzikale vorm. In vroeger tijden namelijk wer- "den vocale en instrumentale mu ziek niet beschouwd als afzonder lijke zaken, zodat dezelfde compo sities zowel werden gezongen als gespeeld. Maar langzamerhand gingen de muziek voor de stem en die voor het instrument eigen we gen, zodat men bij composities in de laatste categorie sprak over een „canzone da sonar", een lied om te spelen. Men ziet: deze aan duiding is nog geheel ontleend aan de vocale kunst. Al spoedig echter werd de naam veranderd en werd een speelstuk aangeduid met „so nata", welke naam tot op de huidige dag in zwang is. Maar dat wil niet zeggen, dat in de muziek elk stuk voor instru ment nu maar aanspraak mag maken op de titel „Sonate. Geenszins, in de loop der tij den ontwikkelde zich een zeer speciale „sonate-vorm", waar aan bepaalde regels ten grond slag liggen. Alleen die muziek, die in deze vorm is onderge bracht, wordt sonate genoemd. Maar ook die vorm heeft in de loop der tijden een ontwikkeling doorgemaakt en de aanvankelijk strenge voorschriften werden in later jaren veel gemakkelijker op gevat. Dat nu is juist het boeien de van een concert als dat van donderdagavond: men kan in gro te lijnen deze ontwikkeling volgen, een ontwikkeling die in dit geval loopt van Bach tot Ravel, In de dagen van Bach was de ont wikkeling reeds ver gevorderd. Met name in Italië was de sonate tot een belangrijke muzikale vorm verheven en volgens Italiaanse voorbeelden werkten Bach, Han del, Tartini, Locatelli enz. Hier en daar durfde men al wat vrijer met de oude Italiaanse vorm om te springen en worden de eerste voorboden van een nieuwe tijd merkbaar, een tijd die via Haydn en Mozart op Beethoven zou uit lopen. De Bach-sonate welke don derdagavond wordt gespeeld, heeft echter nog een sterke gebonden heid aan de oude normen: twee langzame delen, twee snelle, om een voorbeeld te noemen. De tweede naam op het program ma is Brahms. De tijd is verder geschreden en sonate heeft wat men noemt haar „klassieke vorm" gekregen, waaraan met na me Mozart zijn deel heeft bijge dragen. Maar ook de reus Beet hoven heeft zijn part in de ont wikkeling geleverd en vooral door en na hem wordt de muziek dienst baar gemaakt aan de individuele expressie van een componist. Bij Brahms nu ziet men enerzijds nog een groot respect voor de vorm en anderzijds de grote bewogen heid van de romanticus. Welnu, zij gaan voortreffelijk samen, zo als de donderdag te spelen sonate opus 108 bewijst. Tenslotte twee Franse namen: Debussy en Ravel. De eerste heeft slechts één vioolsonate geschre ven, een driedelig werk. De vorm is hier niet meer dwingend, de grenzen zijn vervloeid. Voorheen was de interne opbouw van de onderdelen der sonate eveneens onderworpen aan vaste schema's, maar Debussy gooit ze overboord. Het lijkt alsof hij fragmentarisch werkt, daarbij elk fragment van twee k drie maten telkens herha lend. In meer dan één opzicht is de ze sonate van Debussy een aangrijpend stuk. Zo is het b.v. zijn laatste werk, dat hij vol tooide en kwam het tot stand in het jaar 1917, het barre oor logsjaar, toen de Duitsers voor Parijs lagen en de componist zelf ongeneeslijk ziek was. In maart 1917 begeleidt hij Gas ton Poulet bij de eerste uitvoe ring van de sonate in de Salie Gaveau, de laatste maal dat hij in het openbaar het podium betreedt. Een jaar later stierf hij... Ravels sonate is in de ontwikke lingsgang van "deze muzikale vorm eveneens opmerkelijk: drie delen, waarvan het middendeel 'n jazz-stuk is, namelijk „Blues". In derdaad, een opvallende evolutie sinds de aan de Italianen verwan te Bach! Een Engelse Ravel-bio- graaf vertelt ergens hoe een band leider van grote faam hem verze kerde, dat deze „Blues" perfect van opbouw is. De man was ver baasd, dat een componist van ern stige muziek zo iets kon schrij ven... Het laatste deel van deze sonate is een „Perpetuo Mobile", ook niet bepaald passend in de klassieke sonate-traditie. Niettemin schreef Ravel met deze sonate een boeiend en vaak fascinerend werk, daarbij demonstrerend dat de vorm ten slotte ondergeschikt is aan de muzikale intentie. Een sonate-avond dus, donderdag. Een stuk boeiende muziekgeschie denis, verteld zoals zij moet wor den verteld: in klanken. Vertel lers: Jo Juda en Gerard Henge veld. MOEILIJK WERK IN STEPPE-BODEM Basculebrug met klep van vijftig meter lengte Nederland, dat op waterstaatkundig gebied altijd een voorste plaats heeft ingenomen en de wereld versteld heeft doen staan van zijn gigantische prestaties op dit gebied men denke aan de Afsluitdijk en de inpoldering van de Zuiderzee, aan het bui tengewoon snelle herstel van de enorme schade, die de waters nood van 1953 had aangericht en aan het Deltaplan staat opnieuw voor de uitvoering van een werk, dat zijn. grootse tra ditie zal bevestigen: de bouw van een brug over de Nieuwe Maas. ten oosten van Rotterdam bij Van Brienenoord. Deze oeververbinding zal een onder deel vormen van de verbinding tus sen rijksweg 16, dat is de weg Rot terdam-Dordrecht en de rondweg om Rotterdam, welke laatste rondweg toegang geeft tot de weg Rotterdam- Gouda en de weg Rotterdam-Den Haag. Als de brug en de daarop aan sluitende weg klaar zijn, zal dus heel veel verkeer ten oosten van Rotter dam omgeleid kunnen worden. Deze brug zal de meest imposante oeververbinding van Europa worden: door zijn omvang en door de bewon derenswaardige ingenieurskunst, die het klaarspeelt om het zware ge vaarte in de ter plaatse slappe bo dem een hechte grondslag te geven. Afgezien van reeds eerder verrich te grondonderzóekingen is dit jaar een eerste begin gemaakt met de bouw van deze nieuwe oever verbinding, enkele kilometers ten westen van het Kralingse Veer over de oostpunt van het eiland „Van Brienenoord" naar IJssel- monde. Op de begroting voor 1958 was voor de werkzaamheden een bedrag van twee miljoen uitge trokken. In 1959 denkt men aan de bouw van de brug voor 4.3 miljoen te vei'werken. Tevens zal men volgend jaar beginnen met de aanleg van de toegangswegen haar de brug en de ter weerszij den daaraan aansluitende gedeel ten van de weg Rotterdam-Dor drecht (E 10). Hieraan zal 'n som van ongeveer drie miljoen worden besteed. Wat de bouwkosten betreft valt voorts het volgende te vermelden: Het betonwerk voor de brug alleen al vordert een bedrag van 25 miljoen gulden. De kosten van de staalcon structie zijn op 20 miljoen begroot. Men heeft overwogen hier een tunnel te bouwen, doch men heeft ervan af gezien, omdat hij veel duurder ge weest zou zijn dan de brug. Bij de aanleg van de noordelijke toe gangsweg staan de waterstaatkun digen: voor een schier onmogelijke taak; De weg en uiteraard de pijlers van de brug zal moeten steuhèn op een vasté" zandlaag. Wel nu, deze ligt hier ongeveer 16 meter beneden het zogenaamde maaiveld. Dit betekent, dal de slappe laag hier een dikte heeft van ongeveer veertien meter. De oeverbinding krijgt een totale lengte van 1640 meter. De toeleidin gen zullen een lengte hebben van respectievelijk 750 meter voor de zujdelijke (vijftien overspanningen van 50 nieter) en 500 meter voor de noordelijke toerit (tien overspannin gen van 50 meter). De breedte ervan bedraagt 24,5 meter. Dé boogoverspanning krijgt een leng te van 290 meter. Deze getallen krij- geii betekenis als men weet, dat de overspanning van de brug over de Waal bij Nijmegen, tot op dit ogenblik de grootste vrije overspan ning in Nederland een lengte van 244 meter heeft. De brug krijgt een bijzonder grote doorvaarthoogte. De onderkant van het brugdek komt in het midden na melijk te liggen op 25 meter boven N.A.P. De wijde overspanning is noodza kelijk, omdat in deze omgeving de zogenaamde „aanmaakplaats" is voor de Rijnscheepvaart. Dit wil zeggen, dat de schepen er worden geformeerd. Coasters zullën ónder de vaste overspanning kunnen passeren. Dat geeft enig idee van de bijzondere afmetingen van dit kunstwerk; Zij blijken trouwens ook uit het feit, dat de boog, die uitgevoerd is in staalconstructie met een stalen vloer, aan de bo venkant tot 70 meter boven N.A. P. reikt. In aansluiting op de boog zal een basculebrug gebouwd worden met een doorvaartbreedte van 50 meter. Het bijzondere ervan is, dat de lin ker weghelft en de rechter weghelft van deze brug afzonderlijk kunnen worden bewogen. Eigenlijk komen er dus twee afzonderlijke bruggen naast elkaar. De klap van de bascule brug, een lengte dus van 50 meter, wordt in zijn geheel opgeheven, als de brug geopend moet worden. Dit betekent, dat een gevaarte van 50 meter bijna rechtop komt te staan. In open stand reikt de klap tot onge veer 80 meter boven N.A.P. Er komt heel veel ingenieurskunst en inge wikkeld rekenwerk voor kijken om de zware machines te kunnen con strueren voor het bewegingswerk. De basculebrug wordt gemaakt om zeeschepen, die .worden gebouwd of hersteld op de stroomopwaarts gele gen werven, bokken, enz. doorgang te kunnen verlenen. De aanleg van deze gehele oeverver binding heeft nu al de intense belang stelling ook van buitenlandse water staatkundigen, die met bewondering gadeslaan, hoe de Nederlanders hun heerschappij over het water elke dag versterken. Men hoopt in het najaar van 1962 met_de brug gereed tè zijn. Wielrij ders, bromfietsen en voetgangers zul len de brug kunnen bereiken langs paden aan de voet van de toeleidin gen. Aan de zuidzijde bij de bascule brug en aan de noordelijke kant van de boog worden roltrappen gemaakt, waarop zii zich naar boven kunnen begeven. Die roltrappen hebben een stijghoogte van 20 meter, dat is nog drie meter hoger dan de roltrappen in de Maastunnel te Rotterdam. De brug zelft krijgt een breedte van 36,5 meter tussen de leuningen, on derverdeeld in twee rijbanen van elk 10,75 meter, twee fiets- en voetpaden van elk 5 meter breedte en tussen bennen van respectievelijk één en twee meter. Het autoverkeer zal op de brug dus een zesbaansweg aan treffen. HULP VOOR NABESTAANDEN GESNEUVELDEN „British Legion" biedt 22 collectanten reis aan Toen in 1945 het geluid van de laat ste schoten van de Tweede Wereld oorlog in Europa nauwelijks was verstorven, richtte een groep van landgenoten het Nederland Oorlogs- gravencomité op. Zij voelden zich geroepen om Iets te doen voor de na bestaanden van de geallieerde sol- daten^ die voor onze vrijheid sneu velden'. Zij bevorderden dat graven van geallieerde soldaten werden ge adopteerd door Nederlanders en dat met nabestaanden der gevallenen in het buitenland werd gecorrespon deerd. Het comité stuurde die nabe staanden ook foto's van de graven en op gedenkdagen legden Nederlan- Prinses Margaret was bij de in wijding aanwezig van de St.- Mary's Nexoington Church in Lon den. In mei van het- vorige jaar legde prinses Margaret de eerste steen voor het in 19^1 door bom bardeinenten verwoeste gebouw. De prinses droeg bij de inwijding van de wederopgebouxode kerk een veren hoedje ders uit naam der familieleden bloe men op de kerkhoven. Duizenden brieven bereikten later het Nederlands Oorlogsgravencomité en hoewel ze verschillend van inhoud en handschrift waren, ze kwamen in een ding op hetzelfde neer: de dankbaar- i voor wat Nederland deed en... de wens om zelf eens te kunnen ko men om het graf van man, vader, zoon of broér te bezoeken. Maar bijna al deze mensen konden de dure reis en het verblijf in ons land niet bekostigen. Zij zijn hier echter toch geweest, dank zij de financiële hulp die het Oorlogsgravencomité hun gaf, en zo werd hun hartewens ver vuld. Sedert de bevrijding hebben meer dan vijftienduizend nabestaan den zo een bezoek kunnen, brengen aan een der oorlogskerkhoven in Ne derland. Op 15 november de internationale gedenkdag der oorlogsdoden wordt in ons land ten bate van het Oorlogs gravencomité én al zijn werkzaam heden weer de Klaprooscollecte ge houden, die nauwelijks een woord van aanbeveling nodig heeft. The British Legion, de grote orga nisatie van oud-strijders en nabe staanden in Engeland, waarmee het Oorlogsgravencomité nauw sa menwerkt, vertolkt ook dit jaar weer de dank van het Britse volk door aan tweeëntwintig collectan ten (zij worden door loting aange wezen) een gratis reis naar en ver blijf in Engeland aan te bieden. Duitse vrouwen riskeren te veel bij het huishouden De centrale Westduitse gezond- heidscommissie is tot de bevin- ding gekomen dat de huisvrou- wen in de Bondsrepubliek het £ze meeste risico, nemen bij het H aan kant houden van haar wo- ning. H In de staat Hessen gebeuren M meer ongelukken binnen de be- slotenheid van de woning dan op straat. In de afgelopen zes p maanden kwamen 394 perso- nen om bij werk binnenshuis, 366 bij verkeersongelukken. Elk uur komen in de Bondsre- i H publiek drie ongelukken met dodelijke afloop voor: een in M het huishouden, een bij het ver- keer, een op-het werk. Per jaar sterven 7500 Duitse H huisvrouwen door ongelukken in de woning, 5000 van haar is beneden de 25. illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllH^ Poolse geleerden willen de scheve to ren van Pisa redden. Het beroemde bouwwerk helt namelijk steeds meer over en men kan zelfs de dag bere kenen, dat deze toren verleden tijd zal zijn. Reeds dertig jaar geleden waarschuwden bouwkundigen voor dit gevaar. Betonnen palen werden in de grond gedreven, duizend ton ce ment verdween in de bodem. Het hielp allemaal niets: de ondergrond van drijfzand en pijpaarde liet zich niet temmen. De toren staat in letterlijke zin op „voeten van pottenbakkers- klei". Reeds de oude bouwmeesters, die in 1170 met de bouw van de klokkento ren van Pisa begonnen, maakten zich zorgen over hun gedurfde bouwwerk. Met behulp van een schietlood con stateerden zij 'n zwakke helling, toen de toren nog maar tien meter hoog was. Men zette het werk stop. Na honderd jaar ontdekte men, dat er verder geen veranderingen meer wa ren ingetreden en men probeerde bij het verder bouwen de toren weer in het lood te brengen. Dat gelukte slechts gedeeltelijk en zo werd de bouw, toen men tot de zevende ver dieping gevorderd was, opnieuw stop gezet. Ronds 1370 durfde men het tenslotte aan, er de laatste verdie ping met de klokkenstoel op te zet ten. Nu gaat het spannen om deze to ren. die Galilei hielp bij het vast stellen van zijn natuurkundige wetten. De Italianen weten er zelf eigenlijk geen raad meer op. Een voorstel van een professor aan de Universiteit van Pisa om de toren die de trots van de stad is en te vens een goede bron van inkom sten, in een stalen steiger te zet ten, werd onlangs in duscussie ge bracht en verworpen. Dit ging de bewoners van Pisa toch te ver. Zijn plan hield namelijk in, de toren met een waar corset van staal en draad te omgeven en wel zó lang, tot men de fundamenten had blootgelegd en ondersteund met machtige blok ken beton. Rond om de fundamenten wilde hij bovendien een damwand slaan om het grondwater uit de buurt te houden. Afgezien van het feit, dat de burgers van Pisa hun toren niet ontsierd wilden zien, liet het plan ook nog vele technische vragen open. Thans hebben de autoriteiten zich in hun wanhoop gewend tot twee be roemde Poolse onderzoekers, profes sor Romuald Cebertowitsj van de Technische Hogeschool van Dantzig en professor Bagdan Marconi, de chef van het centrale laboratorium voor de instandhouding van historische ge bouwen te Warschau.Het procédé, dat de beide geleerden in Pisa en la ter ook voor het bedreigde Dogenpa leis van Venetië willen toepassen werd ontwikkeld aan de Technische Hogeschool van Dantzig. Het is nieuw en revolutionair: met behulp van elektrische stroom die men door de aarde en het drijfzand zendt hoopt men deze losse materie tot gesteente aanéén te bakken. De uitvinders spre ken van ..elektrokinetische bodem- verstening". Het procédé is zeer eenvoudig maar belooft veel. Rondom het bouwwerk worden op nauwkeurig berekende afstanden een soort elektroden in de bodem gedreven en onder stroom gezet. In het ge hele gebied, waar deze stroom doorheen vloeit, begint dan een versteningsproces. Rechtzetten kan men de toren niet meer, maar het leven van dit symbool van de stad Pisa zal wel voor de ko mende eeuwen gegarandeerd kun nen worden. In de nacht van zater dag op zondag is het K.L.M.-vrachttoestel uit Milaan op Schiphol aan gekomen, aan boord waarvan zich in een grote kooi een steen arend, ook wel konings arend geheten, bevond, een geschenk van de Italiaanse stad Trento aan Artis. Enige jaren geleden heeft Artis aan Trento een echtgenote-zwaan aangeboden, toen het wijfje van het zwanen paar van het Italiaanse stadje was gestorvene Aangezien het manne tje als weduwnaar weg kwijnde, maakte Artis het aardige gebaar om aan Trento een Amster damse zwaan aan te bieden, een geschenk, dat door de Italiaanse dierenvrienden hogelijk op prijs werd gesteld. Trento heeft nu een hoffelijk gebaar terug- gemaakt en aan de Am sterdamse dierentuin een steenarend, levend in de Dolomieten vlak bij Trento, aangeboden-, waarvan Artis geen exemplaar bezit. De vogel heeft de vlieg tocht via Milaan naar Schiphol uitstekend overleefd, voelde zich toen het toestel boven Zwitserland zweefde, echt op zijn gemak en bleek springlevend te zijn, toen het personeel van Artis het dier op Schiphol kwam afhalen. Thans zit de steen arend in de Amster damse dierentuin in de gebruikelijke quaran taine van enkele we ken. De gemeente Amster dam is zo verheugd met deze schenking, dat men gemeend heeft een verrassing aan de komst van de koningsarend te moeten verbinden. Bepaald was n.l., dat de 'jongeman en jonge- vrouw, die als eersten in het huwelijk zouden treden op de 14e dag na aankomst van de arend, een gratis hu welijksreis van een week naar Trento (dat niet ver van het Gar- dameer afligt) zou aan geboden krijgen. Zonder twijfel zal in de registers van de bui> gelijke stand van Am sterdam te "vinden zijn, welke jongeman en jon- gevrouw op Maandag 17 november de geluk kigen zuilen zijn. Min.-pres. dr. W. Drees heeft dagmorgen aan de oud-minister van verkeer en waterstaatmr. J. Algera, de versierselen uitgereikt, behorende bij de koninklijke onderscheiding groot-officier in de orde van Oranje- Nassau. De uitreiking gechiedde ten huize van mr. J. Algera te 's-Graven- hage. „VOETEN VAN POTTENBAKKERSKLEI"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 3