RIVELLA
„Moord
in de krantenwijk'
m,Mma
JU JH
Waar zijn onze schepen?
Als U 't niet wist
Tekko Taks op de vliegende Hollander
Pracht handen /r
ZATERDAG 1 NOVEMBER 1958. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Mist en dure veren
De laatste dagen heeft Zeeuwsch-
Vlaanderen (ook verder Holland)
weer te kampen met zware mist, zo
danig dat boten uitvallen en wij van
verder Holland zijn verstoken, en dit
niet alleen, doch op onze verkeerswe
gen is het met de auto levensgevaar
lijk, en nu voornamelijk met het zeer
drukke bietenvervoer, waardoor alle
mogelijke voertuigen bij dag en
nacht zich op de wegen bevinden.
Zeeuwsch-Vlaanderen, dat zich toch
al zwaar gedupeerd voelt met zijn
dure Veren, moet zich in een mistpe-
riode die wij nu gehad hebben toch
wel heel erg in de hoek gedreven voe
len als men zich des avonds (ik
spreek dan nog niet van bij dag
licht) met de auto op drukke wegen
bevindt, waar geen enkel houvast is
van rechts of links.
Ik wijs nu op de zeer drukke ver
keersweg van IJzendijke naar het
kanaal bij Diekwart, de gedeelten
IJzendijke-PontePyramide-Isabelle-
sluis en de weg door de Zandstraat
waar zich totaal geen witte strepen
op de weg bevindeny en waar men
zich maar een beetje moet oriënteren
op de zijkanten.
Het zou voor het verkeer toch wel
een grote veiligheid betekenen, als op
de bovengenoemde gedeelten witte
strepen werden aangebracht, die men
ook bij de zwaarste mist goed kan
onderscheiden en waardoor men ze
ker is aan de goede kant van de weg
te zitten; de donkere streep op die
gedeelten waar beton is, kan mis
schien dan ook een kwastje wit krij
gen.
0 Dit is toch wel het minste wat men
voor Zeeuwsch-Vlaanderen doen kan,
en waarschijnlijk nog niet eens zo
duur.
Ik hoop dat de betrokken instanties
dit artikeltje onder de ogen krijgen
en ten spoedigste maatregelen zullen
treffen om dit euvel op te heffen; de
Zeeuwsch-Vlaamse autobezitters zul
len hiervoor erg dankbaar zijn.
IJzendijke, nov. 1958. J. Bevin.
Als het ziekenfonds
niet betaalt
Het zal bekend zijn, dat er klachten
rijzen naar aanleiding van de gestes
der ziekenfondsen. Verschillende per
sonen hebben al eens ondervonden
dat die fondsen slechts zeer beperkt
tegemoet komen in de onkosten van
ziekenhuizen of onkosten van specia
listen. Zo is mij een geval bekend dat
iemand op advies van zijn huisdokter
en directeur ziekenhuis een behande
ling moest ondergaan in Utrecht
EVEN NADENKEN
Horizontaal: 1. artikel, afk. 4. slag
hout; 7. grappig zoogdier; 8. dit is,
afk.; 11. c-kruis; 12. voornaamwoord;
13. soort papegaai; 15. afnemer; 18.
geldvoorraad; 19. soort kraai; 20. fa
natieke liefhebber; 22. versnapering;
24. doel v. veel vakantiegangers; 26.
bevroren aardkost; 27. Israëliet, afk.
Verticaal: 2. deel v. e. maat; 3. ge
temd; 5. spil; 6 g-kruis; 8. maaltijd;
9. het „ik"; 10. visbeen; 13. zeevogel;
14. meisjesnaam; 16. Tibetaanse buf
fel; 17. bep. roofdier; 20. bep. pijn
lijke ontsteking; 21. waterdelen v. ,h
bloed; 23. uitroep; 25. hoge akker.
waarvoor deze specialist t 50.
clareerde. Het ziekenfonds keerde
daarvoor slechts f 13.75 uit. Genoem
de patiënt kon die dag wegens mist
Eer boot reizen en maakte toen ge-
ruik van de bus Terneuzen-Breda
om nog op tijd in het ziekenhuis te
Utrecht te komen. Ook deze kosten
werden niet geheel terugbetaald, wel
(na aftrek van f 2.50) van het be
drag van het spoorkaartje. Als men
zo iets ondervindt dan zou er toch
eigenlijk een instantie moeten be
staan waar men in hoger beroep kan
gaan. Ik heb bij enkele instanties
geïnformeerd of er zo'n hoger beroep-
instantie bestaat maar zonder resul
taat. Wie kan in deze inlichtingen
geven? X). A.
Onderschrift redactie.
In het algemeen zijn de kosten van
verpleging en behandeling, indien pa
tiënten worden verwezen naar Aca
demische ziekenhuizen, volledig voor
rekening der ziekenfondsen. Een en
ander indien opname enz. conform de
bestaande voorschriften wordt aan
gevraagd.
Vergoeding van reiskosten per open
baar middel van vervoer vindt plaats
na aftrek van een eigen betaling
van f 5.per reis. Deze bijbetaling
werd officieel vastgesteld.
Ter bepaling van de totale kosten
worden zowel bus- spoor- en boot
kaartjes samengeteld.
Indien bezwaren bestaan tegen een
beslissing van het Ziekenfonds kun
nen verzekerden zich steeds wenden
tot het bureau van de Ziekenfonds
raad, P. C. Hooftstraat 162-166, Am
sterdam.
Aagtedijk 28 te Mombasa.
Aalsdijk 28 340 m. w. Mlnikol.
Aardijk 29 378 m. w.n.w. Scllly'».
Abbekerk 30 v. Alexandrië n. Genua.
Alcor 28 te Clngra d. Reis.
Aldabi 29 v. Montevideo.
Alh^na S0 te Rotterdam.
Almdijk 27 te Houston.
Alphacca p. 28 Saba.
Alphard 29 100 m. z. Sta. Caterlna.
Amerskerk 28 te Antwerpen.
Andijk 27 te Houston.
Annenkertc 29 v. Port Said.
Arendskerk 29 dw. v. Ouessant.
Astrld Naess 30 v. Aruba n. Newport
News.
Asmidiske 30 te Amsterdam.
Bantam 29 75 m. z.o. v. Aden.
Bengalen 24 te Los Angeles.
Binnenhaven 29 dw. Beachy Head.
Bloemfontein 28 v. A'dam n. Hamburg.
Bolssevaln 25 te Mauritius.
Caltex Arnhem 28 te Portland Maine.
Caltex Nederland 24 te Karachi.
Camitia p. 30 Gibraltar n. Bombay.
Carillo 29 te Guayaquil.
Cartago 30 v. Los Angeles n. Guayaquil.
Castor 30 te Amsterdam.
Colytto 28 610 m. w. Azoren.
Crania 30 v. Curagao n. Durban.
Esso Amsterdam 29 v. Rotterdam n.
Fawley.
Esso Nederland 29 25 m. v. Burlings.
Greta 29 10 m. n.w. Malin Head.
Groote Beer 30 v. A'dam n. Kaapstad.
Heemskerk 30 te Pt. Kernbla.
Helicon 30 v. A'dam n. Curagao.
Hoogkerk 30 te Bremen.
Hulst 28 te Antwerpen.
Hydra 26 v. Barranquilla n. Gonaives.
Ivoorkust 30 te Amsterdam.
Japara (K.R.L.) 28 te New York.
Johanca 28 dw. v. Toulon.
Kabylia 28 v. Punta Cardon n. B. Aires
Kalydon 30 te Rotterdam.
Kellia 29 Curago n. Thameshaven.
Kennemerland 30 te Bahia.
Kermlna 27 te Vudapoint.
Khasiella 25 te Curagao.
Kloosterdijk 28 te Rotterdam.
Korenia 30 v. R'dam n. Stockholm.
Korovina 29 95 m. o n.o. Socotra.
Kreeft so te Rotterdam.
Kryptos 29 200 m. z. Havana.
Kasicia 30 v. R'dam n. Curagao.
Laarderkerk 29 90 z. Kreta.
Lekkerkerk 29 te Khorramshahr.
Lemsterkerk 28 té Koeweit.
Limburg 27 te Bombay.
Lijnbaan 20 te Libenlk.
Maashaven 30 te Rotterdam.
Maaskerk 28 t. anker Westhindev.
Maetsuycker 29 45 m. n. Gibraltar.
Meliskerk 29 te Hamburg.
Mirzan N. 27 v. Agadri n. Safi.
Molenkerk 29 te Lourengo Marques.
Mulderkerk 30 v. Las Palmas n.
Duinkerken.-
Musllloyd 28 te Bclawan.
Mijdrecht 29 80 m. n.o. Maïrrah.
Naess Commander 27 90 m. z. Flnisterre.
Naess Tiger 29 110 m. n. Algiers.
Nestor 29 te New York.
Noordzee 29 te Barra.
Oldekerk 27 v. Shimlru n. Yokohama.
Ommenkerk 28 te Kaapstad.
Ossendrecht 29 23 m. z Sable eiland.
Ouwerkerk 26 te Sjanghai.
Perregaux 29 He de Yeu.
Plato 30 te Rotterdam.
Ridderkerk 30 v. Suez n. Aden.
Roggeveen 30 te Adelaide.
Rijndam 30 v. Cobh n. Halifax.
Rijnkerk 25 te Hamburg.
Salatiga 29 dw. v. Gibraltar.
Sarpedon 29 v. La Guaria n- Aruba.
Schelpwijk 2ff- 210 m. o.t.n. Gibraltar.
Sibajak p. 29 ïlbal Attair.
Slamat 28 te Adelaide.
Sliedrecht 29 v.. Fao n. Aden.
Soestdijk 31 te New York.
Sommelsdijk 29 v. Antwerpen.
Stad Arnhem 30 te Amsterdam.
Stad Rotterdam 29 dw. v. Las Palmas.
Stad Schiedam 29 25 z z.o. Almenia.
zou U rthst gekivtfi dat HVEILA esn product uit molk is.
Zó kristalhelder, zó sprankelend goudgeel en zó fria is Rivellal
En tochmét d* onmistar» B-ritaminen en da kostbare mineralen uil msik!
drink het keel!
dan atvdeM
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.56*4—10.57, New York
3.76%—3.77%, Montreal 3.882s—3-89'/e
Parijs 89.75—89.85, Brussel 7.58%—
7.58%, Frankfort 90.37—90-42, Stock
holm 72.98*4—73.03*4, Zürich 86.45—
86.50, Zürich tvr. frcs.) 88.73*4—
88.78%, Milaan 60.55%—6O.60V1, Ko
penhagen 54.61-54.66, Oslo 52.81 li-»
52.86*3, Wenen 14.59*4—14.60*4, An
kara 3.80*43.80%. Praag 52.84—
52.94, Lissabon 13.26*4—13.28.
Statendam 29 te New York.
Steenwük 28 300 m. w.t.z. Azoren.
Straat Malakka 29 te Hongkong.
Tablnta 28 te Belawan.
Taria 28 190 m. n.w. Penang.
Telamon 29 te Paramaribo.
Tjlmenteng 28 v. Sjanghai n. Madi.
Tibia 29 300 m. n.o. Lourengo Marques.
Van Heemskerk 29 v. Penang n. Pt.
Swetrtenham.
Van Spilbergen 25 v. Hongkong n.
Singapore.
Vasum 28 te Curagao.
Vivipara 29 430 m. z.w. Azoren.
Weltevreden 29 te Rotterdam.
Zasnkerk 30 v. Aden n. Bremen.
Zeeland 31 te Singapore.
Zuiderkerk 29 te Suez.
HOOG EN LAAG WATER
nap
nap
nap
nap
uur
meter
uur
meter
uur
meter
uur meter
Vlissingen
4.50
1.86
17.15
1.87
11.21
1.91
23.35 1.65
Terneuzen
5.19
2.02
17.43
2.03
11.47
2.07
Hansweert
5.52
2.19
18.17
2.18
12.20
2.21
Zierikzee
6.06
1.32
18.27
1.41
12.03
1.46
Wemeldinge
7.11
1.46
19.35
1.62
0.36
1.50
12^58 1.63
nap
nap
nap
nap
uur
meter
uur
meter
uur
meter
uur meter
Vlissingen
5.30
1.69
18.01
1.70
12.04
1.82
Terneuzen
5.57
1.86
18.27
1.87
0.00
1.81
12.28 1.99
Hansweert
6.28
2.02
18.59
2.03
0.33
1.95
13.00 2.12
Zierikzee
6.40
1.24
19.08
1.41
0.25
1.32
12.51 1.44
Wemeldioge
7.11
1.46
19.35
1.62
0.36
1.50
12.58 1.63
(Advertentie)
Uk 't «11 met SH3D0-MEX Transparante kleur lak céta-Bever
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
A.K.U's en Philips in reactie
30 okt. 31 okt.
Nederland 1951 (3*4)
93?&
Nederland 1948 (3*4)
85%
85*8
Nederland 1955 (3*4)
37'/.
87,*..
Nederland 1947 (3*4) 3
901»
90T4
Nederland 1937 3
88 Vi
88*s
Dollarlening 1947 3
89
90
Investeringscert. 3
95*4
95%
Nederland 1962-64 3
93*a
93'/. 1
Nederland N W-S. 2*4
59%
Ned. Indië 1937 3
95
95%
Nat. Handelsbank
103
120
Ned. Handelmij.
183
180*4
Alg. Kunstzijde Unie
257%
251*4'
Bergh's en Jurgens
255
256
Calvé-Delft
353
359
Hoogovens n.r.
333
332
Ned. Kabelfabrlek
297Vi
298
Philips
397
390%
Unilever
450%
458*4
Wilton-Feljenoord
213
213
Billiton
258*4
Kon. Petroleum MIJ.
189
108.70
Amsterdam Rubber
70%
71*4
Holland Amerika Lijn
152
153
Kon. Paketvaart
132
133%
Rotterdamse Lloyd
129'/»
132
Scheepvaart Unie
132*4
133*8
Stv. Mij. Nederland
142*2
143*4
H.V.A.
122
123*s
Bank van Ned. gm. 4*4
96*4
96
Centrale Suiker
238*4
245
Kon. Mij. De Schelde N.
B. 193*4
194*4
Intern. Nickel
89%
American Motors
35
Anaconda
60%
Baltimore en Ohio
43*8
Bethlehem Steel
52
General Motors
48*4
43*4
Kennecott
98
New York Central
29%
28'/.
Pennsylvania
I7A
17A
Republic Steel
65%
65*4
Shell Oil Comp.
82%
82*4
Tide Water
24 U
24%
U.S. Steel
85%
84%
Nat. Can- Corp
13%
13%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
88*4
88%
Breda 1954
84%
Eindhoven 1954
84
Enschede 1954
82*4
Den Haag 1952 I
94%
03%
Den Haag 1952 II
94%
94%
Rotterdam 1952 I
94%
94*4
Utrecht 1952
95%
Amsterdam 1956 I
85
84%
Amsterdam 1956 H
94'/»
94*4
Amsterdam 1956 III
94
94*4
Amsterdam '33 (C. en A-)
94%
94%
83
Dordrecht 1956
83%
Alkmaar 1956
83*s
83*4
28. Zodra onze vriend het
dek enigszins verkend had,
daalde hij de kajuitstrap af
om ook in het inwendige
van het spookschip wat
thuis te geraken. Tot zijn
verbazing vond hij in de ka
juit een man in gewoon bur
ger, die zich. bekendmaakte
als de assistent van mister
Brills en die Tekko verze
kerde, dat behalve de lam
pen, alles aan boord volko
men echte namaak was.
„Daar uw bemanning na
tuurlijk niet met die oude
tuigage kan omgaan!" deel
de de assistent onze vriend
vertrouwelijk mede, „wordt
de „Vliegende Hollander"
straks door een sleepboot de
haven uitgetrokken, en tot
de opnamen gemaakt zijn,
voor anker gelegd. Ik ben
nu klaar met het opstellen
van de lampen en stap dadelijk over op de
sleepboot!"
En zo gebeurde het, dat even later het statige,
BEURSO VERZICHT.
Aan de hausse van de aandelen Philips
en A.K.U. kwam 'vrijdag bij de laatste
officiële beursdag van deze week, een
einde. Beide aandelen ondergingen een
gevoelige reactie bij de opening. Het bui
tenland liet in de Philipshoek en ook in
de hoek van de kunstzijde-aandelen ver
stek gaan en dit betekende dat tegen
over het aanbod niet voldoende vraag
aanwezig was, hetgeen een scherpe koers
daling tot gevolg had. Een en ander werd
door de beurs als zijnde „normaal" be.
schouwd, gezien de forse koersstijgin
gen van de laatste dagen voor belde aan
delen. Aandelen Philips openden op 390,
ofwel 7 punten lager vergeleken bij de
vorige slotkoers. Dit was het gevolg van
een stoplosorder. Hierna herstelde het
fonds zich circa 2 punten. Vanzelfspre
kend verloren de converteerbare obliga
ties Philips enige percenten op 172 (176).
Unilevers,, hoewel bij de opening circa 3
punten lager, hielden zich zeer goed. Ge
durende het verdere beursverloop kwam
er voor deze aandel_en geleidelijke vraag,
waardoor de koers enige procenten
steeg. Het hoogste punt kwam op cir
ca #457tegenover een slotkoers van de
vorige dag op 451, op geruchten, dat zeer
binnenkort een bonus van 25 pet. voor
de Unilever aandeelhouders kan worden
verwacht. De grootste activiteit ging dan
ook uiteindelijk van tie hoek van de
Unilevers uit. Kon. Olies schommelde
rond de f 188.30, hetgeen circa 30 pet. bo
ven het niveau van eergisteren was. De
handel in deze hoek was minimaal. K.L.
M. totaal verwaarloosd. A-K.Ü.'s onder
gingen bij de opening een gevoelige re
actie van circa 10 punten tengevolge
van middenkoersaanbod. Deze prijs
bleek wat te laag, waardoor een herstel
van circa 2 punten het gevolg was. Het
uiteindelijk verlies vergeleken bij don
derdag beliep toch altijd nog circa 8
punten.
Scheepvaarten hadden de wind in de
zeilen en over de gehele linie kon een
winst worden geboekt van een tot twee
punten. Een zeer vaste tendentie ont
stond in de hoek van certificaten Deli,
die rond de f 130,50 noteerden. De koers
winst beliep hier circa 5 gulden verge
leken bij donderdag. Er ging een gerucht
Ier beurze dat een concern een groot
pakket certificaten Deli zou overnemen
tot de koers van f 130 a f 140. Posten van
200 certificaten in één klap verwisselden
bij de opening van eigenaar. In het ver
dere beursverloop nam de activiteit in
deze hoek af. doch de koerswinst bleef
vrijwel onaangeroerd.
Het bericht over nationalisatie van de
Nederlandse zaken en bedrijven ln Indo
nesië werd op het Damrak zonder enige
emotie ontvangen. De koersen van de
aandelen van Nederlandse bedrijven met
belangen in Indonesië ondergingen geen
noemenswaardige verandering. Staats
fondsen lichtelijk in herstel.
Aandelen Cobra werden op 263 geadvi
seerd tengevolge van de gepubliceerde
herkapitalisatiebonus etc. De vorige
slotkoers was 225 pet- aandelen Leidsche
Wol werden vernomen op 185 pet. ex 7*4
pet. dividend (191), op de overname van
f 2 miljoen eigen aandelen op een koers
die belangrijk beneden de huidige beurs-
prijs ligt. Aandelen Verenigde Machi
nes werden vier punten hoger op 164 ge
adviseerd in verband met een belangrijke
opdracht voor de N.V. Werkspoor in
het Botlek-gebied.
Prolongatie 3*4 procent.
Advertentie
oude zeilschip door een modern sleepbootje
van de haven naar open water werd gesleept.
Zachtjes bolde de wind in de zeilen en Teltlto
hingen als ervaren zeevaarders over
Uen nimmer
ruw of schraal.- n
Het is de Hamomelis die hef 'm doet
FKUILMfTON
DOOR ANDREW GARVE.
41 -
Wat Is cr, miss Timmins?". De hand
van de secretaresse was naar haar
mond gegaan, alsof ze zich met schrik
iets herinnerde.
„Het schiet me juist te binnen nir.
Cardew was daar, maar dat kan na
tuurlijk niets te maken hebben
metHaar stem stokte.
„Een ogenblik", riep Haines scherp,
„laten we dit onmiddellijk nader be
kijken. U zegt dus, dat mr. Cardew in
de kamer was toen mr. Ede er niet
was?"
„Ja. Het was even na zessen. U moet
weten, dat mr. Cardew een speciale
vriend van mr. Ede is en daarom ver
keert hij in een uitzonderlijke positie.
Hij maakt van die deur gebruik al
naar hij verkiest hij is de enige,
die dat doet. Ik was dat helemaal ver
geten. Toen ik hoorde, dat er iemand
binnen was, meende ik eerst, dat het
mr. Ede was hij was even wegge
gaan, weet U maar toen ik naar
binnen ging, zag ik dat het mr. Car
dew was. Hij verliet juist de kamer".
„Heeft hij iets tegen U gezegd?"
„Neen, hij was alweer weg, voordat
ik de gelegenheid had een woord met
hem te wisselen en bijna onmiddellijk
daarna kwam mr. Ede weer terug".
„Hoe lang, denkt U, was mr. Cardew
in de kamer?"
„Bijna geen moment. Hoogstens een
enkele minuut".
Haines keek Ogilvie aan. „We doen
beter met mr. Cardew maar eens te
laten komen, denk ik", zei hij.
„Goed, chef". Ogilvie was het er di
rect mee eens en ging de kamer uit.
Miss Timmins keek zeer onthutst,
toen de deur achter hem dichtging.
„Maar, inspecteur, ik ben er zeker
van, dat mr. Cardew onmogelijk
„Dat zult U aan ons moeten overla
ten, miss Timmins. Nu zou ik graag
willen dat U opnieuw uw geheugen
eens raadpleegde. Is U er volkomen
zeker van, dat zich in de loop van de
dag niets anders van die aard heeft
voorgedaan? U zult zelf kunnen be
grijpen, hoe belangrijk het is, dat er
geen vergissing wordt gemaakt".
„Ik ben er absoluut zeker van", zei
miss Timmins, en zij voegde er tame
lijk koeltjes aan toe. „en ik kan ge
woonweg niet geloven, dat iemand
vergif in de kamer van mr. Ede durf
de brengen, terwijl hij heel goed wist,
dat ik in de kamer daarnaast zat".
Peinzend streek Haines over zijn kin.
Dat kon hij zich lichtelijk indenken
behalve dan dat deze moordenaar
een ongewoon koelbloedige klant was
gebleken. Hij vaagde de twijfel weg.
„Nu, miss Timmins", zei hij, „wij
zijn nu zover gekomen, naar het
schijnt, dat van het ogenblik dat U
gisteravond naar huis ging totdat U
vanavond mr. Ede op de vloer zag
liggen, niemand anders in Edes afwe
zigheid de kamer kon zijn binnenge
komen. dan mr. Cardew of iemand,
die onbevoegd een reservesleutel in
zijn bezit had. Is dat juist?"
„Ja".
„En natuurlijk uzelf", voegde Halnes
eraan toe, waarbij hij haar recht aan
keek.
Miss Timmins staarde hem een ogen
blik wezenloos aan. „Ja, inderdaad..."
„Wij moeten aan alles denken, weet
U", zei Haines zachtjes. Hij begon
zich af te vragen, of hij wel voldoen
de aandacht aan miss Timmins had
besteed. Hoe zou het in werkelijkheid
met haar gesteld zijn, achter die fa-
gade van efficiency? Wat zij soms
verliefd geweest op haar patroon en
nu om de een of andere reaen op hem
gebeten Men kon het. feit niet', weg
cijferen, dat zij een unieke gelegen
heid had gehad om het vergif in Edes
kamer te deponeren en het wer
ken met vergif was heel dikwijls de
misdaad, waartoe vrouwen overgin
gen. Hij herinnerde zich, dat zij in de
moordzaak-Hind evenmin een alibi
had en natuurlijk had zij alles van
die lunchpartij afgeweten. Maar wat
kon zij tegen Hind hebben gehad?
Hoewel zij heel geschikt leek, was zij
toch beslist geen schoonheid en kon
men zich niet voorstellen, dat zij een
geheime verhouding met Hind had
gehad. En zij kon zeker niet de olij
ven voor Ede bedoeld hebben zij
kende immers beter dan ieder ander
zijn hoedanigheden als gastheer. Hai
nes kwam tot de conclusie, dat hij de
zaak onnodig ingewikkelder maakte.
Er zou nog tijd genoeg zijn om op
miss Timmins terug te komen, wan
neer hij had uitgemaakt, wie nu ei
genlijk als verdachten moesten wor
den beschouwd.
„In elk geval", zei hij. na deze over
denking het gesprek hervattend, „hen
ik U zeer dankbaar, miss Timmins.
U bent zeer duidelijk en hulpvaardig
geweest. Als ik in uw plaats was zou
ik nu naar huis gaan en eens lekker
gaan slapen. Morgenochtend zult U
vermoedelijk wel een reactie onder
vinden na al dr -e ontstellende dingen.
Goedenavond".
Het zinspelen op verdenking was te
veel voor miss Timmins geweest,
„Goedenavond", griende zij, nu vol
komen in de war.
Haines zat als het ware gekromd
voor de sprong te wachten, luisterend
naar de snel naderbijkomende voet
stappen in de gang. De deur ging
open en Cardew kwam binnen, met
een opgewonden kleur op zijn ge
zicht, terwijl Ogilvie hem op de hie
len volgde.
„Het spijt me, dat ik boodschappers
achter U aan moest sturen, mr. Car
dew", zei Haines. „Het is niet te
ongelegen, hoop ik?"
„Helemaal niet", zei Cardew, „lk was
toch thuis".
Haines knikte. „Neemt U plaats. Ik
vermoed, dat U het goede nieuws
over mr. Ede reeds heeft gehoord?"
„Ja, ik had juist een telefoongesprek
met het ziekenhuis gehad, toen in
specteur Ogilvie mij opbelde". Het
scheen, dat de jongeman zich moest
inspannen om kalm te praten. „Het
is een ontstellende schok geweest".
„Dat was het voor ons allen", zei
Haines. „Evenwel, eind goed al goed,
mr. Cardew. Steek een sigaret op".
„Dank U". Cardew nam een sigaret
uit de koker van de inspecteur en
knipte zijn aansteker aan. Hij inha
leerde diep en zijn gezicht ontspande
zich.
Klaar voor de sprong, leunde Haines
voorover in zijn stoel en zei scherp:
„Waarom ging U vanavond om zes
uur de kamer vas mr. Ede binnen?"
Cardews mond ging open en dicht
zonder dat er enig geluid kwam. Hij
was volkomen uit zijn evenwicht ge
bracht.
Cardews gezicht was bleek gewor
den. „Het spijt me, inspecteur, sta
melde hij, als het ware hopeloos zoe
kend naar een antwoord, dat de
vraag recht zou doen wedervaren.
„Ik ik herinner me het niet
goed..."
„Herinnert U zich dat niet! Nog
geen drie uur geleden en U weet
van niets meer! Laat mij U helpen
uw geheugen daarover op te frissen.
U ging juist even voor zes uur Edes
kamer door de gangdeur binnen. U
bleef daar slechts enige minuten en
verliet de_ kamer juist voor hij terug
keerde. U moet er met een bepaalde
bedoeling naar toe zijn gegaan, wel
ke was die?" Cardew ademde zwaar.
De spanning van de afgelopen dagen
met nu weer de poging tot moord op
Ede was bijna meer geweest dan hij
kon dragen en zijn hersenen waren
allesbehalve helder. „Laat me even
denken, inspecteur, ja laat me even
denken. Deze afschuwelijke geschie
denis heeft me volkomen in de war
gebracht. Het moet iets met redac
tiewerk te maken hebben gehad, ver
moed ik
Op dringende toon zei Haines: „Ik
vermoed, dat U daarheen bent ge
gaan om blauwzuur in zijn douchecel
neer te leggen om hem te doden, mr.
Cardew".
Cardew sprong op, terwijl zijn ogen
vlam schoten. „Hoe durf je dat te
zeggen, lelijk zwijn?" Doodsbleek en
trillend staarde hij naar de inspec
teur. Ogilvie was eveneens opge
staan, op alles voorbereid.
(Wordt vervolgd)