RIVELLA „Moord in de krantenwijk' m,Mma JU JH Waar zijn onze schepen? Als U 't niet wist Tekko Taks op de vliegende Hollander Pracht handen /r ZATERDAG 1 NOVEMBER 1958. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Mist en dure veren De laatste dagen heeft Zeeuwsch- Vlaanderen (ook verder Holland) weer te kampen met zware mist, zo danig dat boten uitvallen en wij van verder Holland zijn verstoken, en dit niet alleen, doch op onze verkeerswe gen is het met de auto levensgevaar lijk, en nu voornamelijk met het zeer drukke bietenvervoer, waardoor alle mogelijke voertuigen bij dag en nacht zich op de wegen bevinden. Zeeuwsch-Vlaanderen, dat zich toch al zwaar gedupeerd voelt met zijn dure Veren, moet zich in een mistpe- riode die wij nu gehad hebben toch wel heel erg in de hoek gedreven voe len als men zich des avonds (ik spreek dan nog niet van bij dag licht) met de auto op drukke wegen bevindt, waar geen enkel houvast is van rechts of links. Ik wijs nu op de zeer drukke ver keersweg van IJzendijke naar het kanaal bij Diekwart, de gedeelten IJzendijke-PontePyramide-Isabelle- sluis en de weg door de Zandstraat waar zich totaal geen witte strepen op de weg bevindeny en waar men zich maar een beetje moet oriënteren op de zijkanten. Het zou voor het verkeer toch wel een grote veiligheid betekenen, als op de bovengenoemde gedeelten witte strepen werden aangebracht, die men ook bij de zwaarste mist goed kan onderscheiden en waardoor men ze ker is aan de goede kant van de weg te zitten; de donkere streep op die gedeelten waar beton is, kan mis schien dan ook een kwastje wit krij gen. 0 Dit is toch wel het minste wat men voor Zeeuwsch-Vlaanderen doen kan, en waarschijnlijk nog niet eens zo duur. Ik hoop dat de betrokken instanties dit artikeltje onder de ogen krijgen en ten spoedigste maatregelen zullen treffen om dit euvel op te heffen; de Zeeuwsch-Vlaamse autobezitters zul len hiervoor erg dankbaar zijn. IJzendijke, nov. 1958. J. Bevin. Als het ziekenfonds niet betaalt Het zal bekend zijn, dat er klachten rijzen naar aanleiding van de gestes der ziekenfondsen. Verschillende per sonen hebben al eens ondervonden dat die fondsen slechts zeer beperkt tegemoet komen in de onkosten van ziekenhuizen of onkosten van specia listen. Zo is mij een geval bekend dat iemand op advies van zijn huisdokter en directeur ziekenhuis een behande ling moest ondergaan in Utrecht EVEN NADENKEN Horizontaal: 1. artikel, afk. 4. slag hout; 7. grappig zoogdier; 8. dit is, afk.; 11. c-kruis; 12. voornaamwoord; 13. soort papegaai; 15. afnemer; 18. geldvoorraad; 19. soort kraai; 20. fa natieke liefhebber; 22. versnapering; 24. doel v. veel vakantiegangers; 26. bevroren aardkost; 27. Israëliet, afk. Verticaal: 2. deel v. e. maat; 3. ge temd; 5. spil; 6 g-kruis; 8. maaltijd; 9. het „ik"; 10. visbeen; 13. zeevogel; 14. meisjesnaam; 16. Tibetaanse buf fel; 17. bep. roofdier; 20. bep. pijn lijke ontsteking; 21. waterdelen v. ,h bloed; 23. uitroep; 25. hoge akker. waarvoor deze specialist t 50. clareerde. Het ziekenfonds keerde daarvoor slechts f 13.75 uit. Genoem de patiënt kon die dag wegens mist Eer boot reizen en maakte toen ge- ruik van de bus Terneuzen-Breda om nog op tijd in het ziekenhuis te Utrecht te komen. Ook deze kosten werden niet geheel terugbetaald, wel (na aftrek van f 2.50) van het be drag van het spoorkaartje. Als men zo iets ondervindt dan zou er toch eigenlijk een instantie moeten be staan waar men in hoger beroep kan gaan. Ik heb bij enkele instanties geïnformeerd of er zo'n hoger beroep- instantie bestaat maar zonder resul taat. Wie kan in deze inlichtingen geven? X). A. Onderschrift redactie. In het algemeen zijn de kosten van verpleging en behandeling, indien pa tiënten worden verwezen naar Aca demische ziekenhuizen, volledig voor rekening der ziekenfondsen. Een en ander indien opname enz. conform de bestaande voorschriften wordt aan gevraagd. Vergoeding van reiskosten per open baar middel van vervoer vindt plaats na aftrek van een eigen betaling van f 5.per reis. Deze bijbetaling werd officieel vastgesteld. Ter bepaling van de totale kosten worden zowel bus- spoor- en boot kaartjes samengeteld. Indien bezwaren bestaan tegen een beslissing van het Ziekenfonds kun nen verzekerden zich steeds wenden tot het bureau van de Ziekenfonds raad, P. C. Hooftstraat 162-166, Am sterdam. Aagtedijk 28 te Mombasa. Aalsdijk 28 340 m. w. Mlnikol. Aardijk 29 378 m. w.n.w. Scllly'». Abbekerk 30 v. Alexandrië n. Genua. Alcor 28 te Clngra d. Reis. Aldabi 29 v. Montevideo. Alh^na S0 te Rotterdam. Almdijk 27 te Houston. Alphacca p. 28 Saba. Alphard 29 100 m. z. Sta. Caterlna. Amerskerk 28 te Antwerpen. Andijk 27 te Houston. Annenkertc 29 v. Port Said. Arendskerk 29 dw. v. Ouessant. Astrld Naess 30 v. Aruba n. Newport News. Asmidiske 30 te Amsterdam. Bantam 29 75 m. z.o. v. Aden. Bengalen 24 te Los Angeles. Binnenhaven 29 dw. Beachy Head. Bloemfontein 28 v. A'dam n. Hamburg. Bolssevaln 25 te Mauritius. Caltex Arnhem 28 te Portland Maine. Caltex Nederland 24 te Karachi. Camitia p. 30 Gibraltar n. Bombay. Carillo 29 te Guayaquil. Cartago 30 v. Los Angeles n. Guayaquil. Castor 30 te Amsterdam. Colytto 28 610 m. w. Azoren. Crania 30 v. Curagao n. Durban. Esso Amsterdam 29 v. Rotterdam n. Fawley. Esso Nederland 29 25 m. v. Burlings. Greta 29 10 m. n.w. Malin Head. Groote Beer 30 v. A'dam n. Kaapstad. Heemskerk 30 te Pt. Kernbla. Helicon 30 v. A'dam n. Curagao. Hoogkerk 30 te Bremen. Hulst 28 te Antwerpen. Hydra 26 v. Barranquilla n. Gonaives. Ivoorkust 30 te Amsterdam. Japara (K.R.L.) 28 te New York. Johanca 28 dw. v. Toulon. Kabylia 28 v. Punta Cardon n. B. Aires Kalydon 30 te Rotterdam. Kellia 29 Curago n. Thameshaven. Kennemerland 30 te Bahia. Kermlna 27 te Vudapoint. Khasiella 25 te Curagao. Kloosterdijk 28 te Rotterdam. Korenia 30 v. R'dam n. Stockholm. Korovina 29 95 m. o n.o. Socotra. Kreeft so te Rotterdam. Kryptos 29 200 m. z. Havana. Kasicia 30 v. R'dam n. Curagao. Laarderkerk 29 90 z. Kreta. Lekkerkerk 29 te Khorramshahr. Lemsterkerk 28 té Koeweit. Limburg 27 te Bombay. Lijnbaan 20 te Libenlk. Maashaven 30 te Rotterdam. Maaskerk 28 t. anker Westhindev. Maetsuycker 29 45 m. n. Gibraltar. Meliskerk 29 te Hamburg. Mirzan N. 27 v. Agadri n. Safi. Molenkerk 29 te Lourengo Marques. Mulderkerk 30 v. Las Palmas n. Duinkerken.- Musllloyd 28 te Bclawan. Mijdrecht 29 80 m. n.o. Maïrrah. Naess Commander 27 90 m. z. Flnisterre. Naess Tiger 29 110 m. n. Algiers. Nestor 29 te New York. Noordzee 29 te Barra. Oldekerk 27 v. Shimlru n. Yokohama. Ommenkerk 28 te Kaapstad. Ossendrecht 29 23 m. z Sable eiland. Ouwerkerk 26 te Sjanghai. Perregaux 29 He de Yeu. Plato 30 te Rotterdam. Ridderkerk 30 v. Suez n. Aden. Roggeveen 30 te Adelaide. Rijndam 30 v. Cobh n. Halifax. Rijnkerk 25 te Hamburg. Salatiga 29 dw. v. Gibraltar. Sarpedon 29 v. La Guaria n- Aruba. Schelpwijk 2ff- 210 m. o.t.n. Gibraltar. Sibajak p. 29 ïlbal Attair. Slamat 28 te Adelaide. Sliedrecht 29 v.. Fao n. Aden. Soestdijk 31 te New York. Sommelsdijk 29 v. Antwerpen. Stad Arnhem 30 te Amsterdam. Stad Rotterdam 29 dw. v. Las Palmas. Stad Schiedam 29 25 z z.o. Almenia. zou U rthst gekivtfi dat HVEILA esn product uit molk is. Zó kristalhelder, zó sprankelend goudgeel en zó fria is Rivellal En tochmét d* onmistar» B-ritaminen en da kostbare mineralen uil msik! drink het keel! dan atvdeM Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 10.56*4—10.57, New York 3.76%—3.77%, Montreal 3.882s—3-89'/e Parijs 89.75—89.85, Brussel 7.58%— 7.58%, Frankfort 90.37—90-42, Stock holm 72.98*4—73.03*4, Zürich 86.45— 86.50, Zürich tvr. frcs.) 88.73*4— 88.78%, Milaan 60.55%—6O.60V1, Ko penhagen 54.61-54.66, Oslo 52.81 li-» 52.86*3, Wenen 14.59*4—14.60*4, An kara 3.80*43.80%. Praag 52.84— 52.94, Lissabon 13.26*4—13.28. Statendam 29 te New York. Steenwük 28 300 m. w.t.z. Azoren. Straat Malakka 29 te Hongkong. Tablnta 28 te Belawan. Taria 28 190 m. n.w. Penang. Telamon 29 te Paramaribo. Tjlmenteng 28 v. Sjanghai n. Madi. Tibia 29 300 m. n.o. Lourengo Marques. Van Heemskerk 29 v. Penang n. Pt. Swetrtenham. Van Spilbergen 25 v. Hongkong n. Singapore. Vasum 28 te Curagao. Vivipara 29 430 m. z.w. Azoren. Weltevreden 29 te Rotterdam. Zasnkerk 30 v. Aden n. Bremen. Zeeland 31 te Singapore. Zuiderkerk 29 te Suez. HOOG EN LAAG WATER nap nap nap nap uur meter uur meter uur meter uur meter Vlissingen 4.50 1.86 17.15 1.87 11.21 1.91 23.35 1.65 Terneuzen 5.19 2.02 17.43 2.03 11.47 2.07 Hansweert 5.52 2.19 18.17 2.18 12.20 2.21 Zierikzee 6.06 1.32 18.27 1.41 12.03 1.46 Wemeldinge 7.11 1.46 19.35 1.62 0.36 1.50 12^58 1.63 nap nap nap nap uur meter uur meter uur meter uur meter Vlissingen 5.30 1.69 18.01 1.70 12.04 1.82 Terneuzen 5.57 1.86 18.27 1.87 0.00 1.81 12.28 1.99 Hansweert 6.28 2.02 18.59 2.03 0.33 1.95 13.00 2.12 Zierikzee 6.40 1.24 19.08 1.41 0.25 1.32 12.51 1.44 Wemeldioge 7.11 1.46 19.35 1.62 0.36 1.50 12.58 1.63 (Advertentie) Uk 't «11 met SH3D0-MEX Transparante kleur lak céta-Bever AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS A.K.U's en Philips in reactie 30 okt. 31 okt. Nederland 1951 (3*4) 93?& Nederland 1948 (3*4) 85% 85*8 Nederland 1955 (3*4) 37'/. 87,*.. Nederland 1947 (3*4) 3 901» 90T4 Nederland 1937 3 88 Vi 88*s Dollarlening 1947 3 89 90 Investeringscert. 3 95*4 95% Nederland 1962-64 3 93*a 93'/. 1 Nederland N W-S. 2*4 59% Ned. Indië 1937 3 95 95% Nat. Handelsbank 103 120 Ned. Handelmij. 183 180*4 Alg. Kunstzijde Unie 257% 251*4' Bergh's en Jurgens 255 256 Calvé-Delft 353 359 Hoogovens n.r. 333 332 Ned. Kabelfabrlek 297Vi 298 Philips 397 390% Unilever 450% 458*4 Wilton-Feljenoord 213 213 Billiton 258*4 Kon. Petroleum MIJ. 189 108.70 Amsterdam Rubber 70% 71*4 Holland Amerika Lijn 152 153 Kon. Paketvaart 132 133% Rotterdamse Lloyd 129'/» 132 Scheepvaart Unie 132*4 133*8 Stv. Mij. Nederland 142*2 143*4 H.V.A. 122 123*s Bank van Ned. gm. 4*4 96*4 96 Centrale Suiker 238*4 245 Kon. Mij. De Schelde N. B. 193*4 194*4 Intern. Nickel 89% American Motors 35 Anaconda 60% Baltimore en Ohio 43*8 Bethlehem Steel 52 General Motors 48*4 43*4 Kennecott 98 New York Central 29% 28'/. Pennsylvania I7A 17A Republic Steel 65% 65*4 Shell Oil Comp. 82% 82*4 Tide Water 24 U 24% U.S. Steel 85% 84% Nat. Can- Corp 13% 13% PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 88*4 88% Breda 1954 84% Eindhoven 1954 84 Enschede 1954 82*4 Den Haag 1952 I 94% 03% Den Haag 1952 II 94% 94% Rotterdam 1952 I 94% 94*4 Utrecht 1952 95% Amsterdam 1956 I 85 84% Amsterdam 1956 H 94'/» 94*4 Amsterdam 1956 III 94 94*4 Amsterdam '33 (C. en A-) 94% 94% 83 Dordrecht 1956 83% Alkmaar 1956 83*s 83*4 28. Zodra onze vriend het dek enigszins verkend had, daalde hij de kajuitstrap af om ook in het inwendige van het spookschip wat thuis te geraken. Tot zijn verbazing vond hij in de ka juit een man in gewoon bur ger, die zich. bekendmaakte als de assistent van mister Brills en die Tekko verze kerde, dat behalve de lam pen, alles aan boord volko men echte namaak was. „Daar uw bemanning na tuurlijk niet met die oude tuigage kan omgaan!" deel de de assistent onze vriend vertrouwelijk mede, „wordt de „Vliegende Hollander" straks door een sleepboot de haven uitgetrokken, en tot de opnamen gemaakt zijn, voor anker gelegd. Ik ben nu klaar met het opstellen van de lampen en stap dadelijk over op de sleepboot!" En zo gebeurde het, dat even later het statige, BEURSO VERZICHT. Aan de hausse van de aandelen Philips en A.K.U. kwam 'vrijdag bij de laatste officiële beursdag van deze week, een einde. Beide aandelen ondergingen een gevoelige reactie bij de opening. Het bui tenland liet in de Philipshoek en ook in de hoek van de kunstzijde-aandelen ver stek gaan en dit betekende dat tegen over het aanbod niet voldoende vraag aanwezig was, hetgeen een scherpe koers daling tot gevolg had. Een en ander werd door de beurs als zijnde „normaal" be. schouwd, gezien de forse koersstijgin gen van de laatste dagen voor belde aan delen. Aandelen Philips openden op 390, ofwel 7 punten lager vergeleken bij de vorige slotkoers. Dit was het gevolg van een stoplosorder. Hierna herstelde het fonds zich circa 2 punten. Vanzelfspre kend verloren de converteerbare obliga ties Philips enige percenten op 172 (176). Unilevers,, hoewel bij de opening circa 3 punten lager, hielden zich zeer goed. Ge durende het verdere beursverloop kwam er voor deze aandel_en geleidelijke vraag, waardoor de koers enige procenten steeg. Het hoogste punt kwam op cir ca #457tegenover een slotkoers van de vorige dag op 451, op geruchten, dat zeer binnenkort een bonus van 25 pet. voor de Unilever aandeelhouders kan worden verwacht. De grootste activiteit ging dan ook uiteindelijk van tie hoek van de Unilevers uit. Kon. Olies schommelde rond de f 188.30, hetgeen circa 30 pet. bo ven het niveau van eergisteren was. De handel in deze hoek was minimaal. K.L. M. totaal verwaarloosd. A-K.Ü.'s onder gingen bij de opening een gevoelige re actie van circa 10 punten tengevolge van middenkoersaanbod. Deze prijs bleek wat te laag, waardoor een herstel van circa 2 punten het gevolg was. Het uiteindelijk verlies vergeleken bij don derdag beliep toch altijd nog circa 8 punten. Scheepvaarten hadden de wind in de zeilen en over de gehele linie kon een winst worden geboekt van een tot twee punten. Een zeer vaste tendentie ont stond in de hoek van certificaten Deli, die rond de f 130,50 noteerden. De koers winst beliep hier circa 5 gulden verge leken bij donderdag. Er ging een gerucht Ier beurze dat een concern een groot pakket certificaten Deli zou overnemen tot de koers van f 130 a f 140. Posten van 200 certificaten in één klap verwisselden bij de opening van eigenaar. In het ver dere beursverloop nam de activiteit in deze hoek af. doch de koerswinst bleef vrijwel onaangeroerd. Het bericht over nationalisatie van de Nederlandse zaken en bedrijven ln Indo nesië werd op het Damrak zonder enige emotie ontvangen. De koersen van de aandelen van Nederlandse bedrijven met belangen in Indonesië ondergingen geen noemenswaardige verandering. Staats fondsen lichtelijk in herstel. Aandelen Cobra werden op 263 geadvi seerd tengevolge van de gepubliceerde herkapitalisatiebonus etc. De vorige slotkoers was 225 pet- aandelen Leidsche Wol werden vernomen op 185 pet. ex 7*4 pet. dividend (191), op de overname van f 2 miljoen eigen aandelen op een koers die belangrijk beneden de huidige beurs- prijs ligt. Aandelen Verenigde Machi nes werden vier punten hoger op 164 ge adviseerd in verband met een belangrijke opdracht voor de N.V. Werkspoor in het Botlek-gebied. Prolongatie 3*4 procent. Advertentie oude zeilschip door een modern sleepbootje van de haven naar open water werd gesleept. Zachtjes bolde de wind in de zeilen en Teltlto hingen als ervaren zeevaarders over Uen nimmer ruw of schraal.- n Het is de Hamomelis die hef 'm doet FKUILMfTON DOOR ANDREW GARVE. 41 - Wat Is cr, miss Timmins?". De hand van de secretaresse was naar haar mond gegaan, alsof ze zich met schrik iets herinnerde. „Het schiet me juist te binnen nir. Cardew was daar, maar dat kan na tuurlijk niets te maken hebben metHaar stem stokte. „Een ogenblik", riep Haines scherp, „laten we dit onmiddellijk nader be kijken. U zegt dus, dat mr. Cardew in de kamer was toen mr. Ede er niet was?" „Ja. Het was even na zessen. U moet weten, dat mr. Cardew een speciale vriend van mr. Ede is en daarom ver keert hij in een uitzonderlijke positie. Hij maakt van die deur gebruik al naar hij verkiest hij is de enige, die dat doet. Ik was dat helemaal ver geten. Toen ik hoorde, dat er iemand binnen was, meende ik eerst, dat het mr. Ede was hij was even wegge gaan, weet U maar toen ik naar binnen ging, zag ik dat het mr. Car dew was. Hij verliet juist de kamer". „Heeft hij iets tegen U gezegd?" „Neen, hij was alweer weg, voordat ik de gelegenheid had een woord met hem te wisselen en bijna onmiddellijk daarna kwam mr. Ede weer terug". „Hoe lang, denkt U, was mr. Cardew in de kamer?" „Bijna geen moment. Hoogstens een enkele minuut". Haines keek Ogilvie aan. „We doen beter met mr. Cardew maar eens te laten komen, denk ik", zei hij. „Goed, chef". Ogilvie was het er di rect mee eens en ging de kamer uit. Miss Timmins keek zeer onthutst, toen de deur achter hem dichtging. „Maar, inspecteur, ik ben er zeker van, dat mr. Cardew onmogelijk „Dat zult U aan ons moeten overla ten, miss Timmins. Nu zou ik graag willen dat U opnieuw uw geheugen eens raadpleegde. Is U er volkomen zeker van, dat zich in de loop van de dag niets anders van die aard heeft voorgedaan? U zult zelf kunnen be grijpen, hoe belangrijk het is, dat er geen vergissing wordt gemaakt". „Ik ben er absoluut zeker van", zei miss Timmins, en zij voegde er tame lijk koeltjes aan toe. „en ik kan ge woonweg niet geloven, dat iemand vergif in de kamer van mr. Ede durf de brengen, terwijl hij heel goed wist, dat ik in de kamer daarnaast zat". Peinzend streek Haines over zijn kin. Dat kon hij zich lichtelijk indenken behalve dan dat deze moordenaar een ongewoon koelbloedige klant was gebleken. Hij vaagde de twijfel weg. „Nu, miss Timmins", zei hij, „wij zijn nu zover gekomen, naar het schijnt, dat van het ogenblik dat U gisteravond naar huis ging totdat U vanavond mr. Ede op de vloer zag liggen, niemand anders in Edes afwe zigheid de kamer kon zijn binnenge komen. dan mr. Cardew of iemand, die onbevoegd een reservesleutel in zijn bezit had. Is dat juist?" „Ja". „En natuurlijk uzelf", voegde Halnes eraan toe, waarbij hij haar recht aan keek. Miss Timmins staarde hem een ogen blik wezenloos aan. „Ja, inderdaad..." „Wij moeten aan alles denken, weet U", zei Haines zachtjes. Hij begon zich af te vragen, of hij wel voldoen de aandacht aan miss Timmins had besteed. Hoe zou het in werkelijkheid met haar gesteld zijn, achter die fa- gade van efficiency? Wat zij soms verliefd geweest op haar patroon en nu om de een of andere reaen op hem gebeten Men kon het. feit niet', weg cijferen, dat zij een unieke gelegen heid had gehad om het vergif in Edes kamer te deponeren en het wer ken met vergif was heel dikwijls de misdaad, waartoe vrouwen overgin gen. Hij herinnerde zich, dat zij in de moordzaak-Hind evenmin een alibi had en natuurlijk had zij alles van die lunchpartij afgeweten. Maar wat kon zij tegen Hind hebben gehad? Hoewel zij heel geschikt leek, was zij toch beslist geen schoonheid en kon men zich niet voorstellen, dat zij een geheime verhouding met Hind had gehad. En zij kon zeker niet de olij ven voor Ede bedoeld hebben zij kende immers beter dan ieder ander zijn hoedanigheden als gastheer. Hai nes kwam tot de conclusie, dat hij de zaak onnodig ingewikkelder maakte. Er zou nog tijd genoeg zijn om op miss Timmins terug te komen, wan neer hij had uitgemaakt, wie nu ei genlijk als verdachten moesten wor den beschouwd. „In elk geval", zei hij. na deze over denking het gesprek hervattend, „hen ik U zeer dankbaar, miss Timmins. U bent zeer duidelijk en hulpvaardig geweest. Als ik in uw plaats was zou ik nu naar huis gaan en eens lekker gaan slapen. Morgenochtend zult U vermoedelijk wel een reactie onder vinden na al dr -e ontstellende dingen. Goedenavond". Het zinspelen op verdenking was te veel voor miss Timmins geweest, „Goedenavond", griende zij, nu vol komen in de war. Haines zat als het ware gekromd voor de sprong te wachten, luisterend naar de snel naderbijkomende voet stappen in de gang. De deur ging open en Cardew kwam binnen, met een opgewonden kleur op zijn ge zicht, terwijl Ogilvie hem op de hie len volgde. „Het spijt me, dat ik boodschappers achter U aan moest sturen, mr. Car dew", zei Haines. „Het is niet te ongelegen, hoop ik?" „Helemaal niet", zei Cardew, „lk was toch thuis". Haines knikte. „Neemt U plaats. Ik vermoed, dat U het goede nieuws over mr. Ede reeds heeft gehoord?" „Ja, ik had juist een telefoongesprek met het ziekenhuis gehad, toen in specteur Ogilvie mij opbelde". Het scheen, dat de jongeman zich moest inspannen om kalm te praten. „Het is een ontstellende schok geweest". „Dat was het voor ons allen", zei Haines. „Evenwel, eind goed al goed, mr. Cardew. Steek een sigaret op". „Dank U". Cardew nam een sigaret uit de koker van de inspecteur en knipte zijn aansteker aan. Hij inha leerde diep en zijn gezicht ontspande zich. Klaar voor de sprong, leunde Haines voorover in zijn stoel en zei scherp: „Waarom ging U vanavond om zes uur de kamer vas mr. Ede binnen?" Cardews mond ging open en dicht zonder dat er enig geluid kwam. Hij was volkomen uit zijn evenwicht ge bracht. Cardews gezicht was bleek gewor den. „Het spijt me, inspecteur, sta melde hij, als het ware hopeloos zoe kend naar een antwoord, dat de vraag recht zou doen wedervaren. „Ik ik herinner me het niet goed..." „Herinnert U zich dat niet! Nog geen drie uur geleden en U weet van niets meer! Laat mij U helpen uw geheugen daarover op te frissen. U ging juist even voor zes uur Edes kamer door de gangdeur binnen. U bleef daar slechts enige minuten en verliet de_ kamer juist voor hij terug keerde. U moet er met een bepaalde bedoeling naar toe zijn gegaan, wel ke was die?" Cardew ademde zwaar. De spanning van de afgelopen dagen met nu weer de poging tot moord op Ede was bijna meer geweest dan hij kon dragen en zijn hersenen waren allesbehalve helder. „Laat me even denken, inspecteur, ja laat me even denken. Deze afschuwelijke geschie denis heeft me volkomen in de war gebracht. Het moet iets met redac tiewerk te maken hebben gehad, ver moed ik Op dringende toon zei Haines: „Ik vermoed, dat U daarheen bent ge gaan om blauwzuur in zijn douchecel neer te leggen om hem te doden, mr. Cardew". Cardew sprong op, terwijl zijn ogen vlam schoten. „Hoe durf je dat te zeggen, lelijk zwijn?" Doodsbleek en trillend staarde hij naar de inspec teur. Ogilvie was eveneens opge staan, op alles voorbereid. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 9