ZO WAS HET IN ZEELAND
Voorstellen tot verlenging van
tijdelijke belastingverhogingen
NIEUWE SPAANSE MODE
LOS ANGELES OPGESCHRIKT
DOOR RADIO-ACTIEVE STRALING
JEUGDIGE VECHTERSBAZEN
OVERMEESTERDEN BANDIET
ZATERDAG 1 NOVEMBER 1958.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
1
TWEE WETSONTWERPEN INGEDIEND
Vervroegde afschrijving en
investeringsaftrek
Vrijdag zijn bij de Staten-Generaal twee wetsontwerpen ingediend welke
de belastingmaatregelen inhouden, die de regering in de miljoenennota
reeds heeft aangekondigd. Het eerste wetsontwerp bevat de voorstellen
tot verlenging van de verhoging van de vennootschapsbelasting en de
vermogensbelasting, alsmede de voorzieningen met betrekking tot de
vervroegde afschrijving en de investeringsaftrek. Het tweede wetsont
werp houdt de voorstellen in tot verlenging van de verzwaring in de
sfeer van de indirecte belastingen alsmede een verlenging voor de
duur van twee jaren.van de bestaande tijdelijke vrijstelling van om
zetbelasting voor sigaren. In de memorie van toelichting op het eerste,
ontwerp waarin de algemene gronden voor het geheel van de thans voor
gestelde maatregelen zijn uiteengezet, herinnert de minister van finan
ciën er aan dat in het belang van het herstel van het financieel-econo-
mische evenwicht, en met name ook om te geraken tot een verant
woorde rijksbegroting, in 1957 en in het begin van 1958 een aantal maat
regelen is getroffen. Hiertoe behoren de volgende tijdelijke belasting
verhogingen, die zonder nadere voorziening, met ingang van of in 1959
zouden aflopen.
bonden, te verruimen, in dier voege
dat de mogelijkheid wordt geopend
voor de na 31 december 1958 aan
geschafte bedrijfsmiddelen het maxi
mum van de vervroegde afschrijving
ad 331/3% van de aanschaffings-
Directe belastingen
1. Verhoging van het tarief van de
vennootschapsbelasting van 40-43
procent tot 44-47 procent voor de ja
ren 1957 en 1958. 2. Verhoging van
de vermogensbelasting van 5 tot 6
promille voor de jaren 1958 en 1959.
Indirecte belastingen
3. Verhoging van het bijzonder in
voerrecht op benzine van 16.65 tot
24.25 per hl en van het verhogings
percentage van de motorrijtuigenbe
lasting voor dieselauto's etc. van 150
tot 220, een en ander voor het tijd
vak 7 januari 1957 t.m. 31 december
1958. 4. Verhoging van het tussen-
tarief van de omzetbelasting van 8
procent tot 10 procent en van het
weeldetarief van 15 procent tot 18
procent alsmede verhoging van de
omzetbelasting voor radiotoestellen
en bier van 5 procent tot 10 procent,
een en -ander voor het tijdvak van 1
augustus 1957 t.m. 31 juli 1959.
5 Verhoging van de omzetbelasting
op sigaretten van 5 procent tot 7 pro
cent vor 't tijdvak van 10 febr. 1958
t.m. 31 juli 1959. 6 Verhoging van de
omzetbelasting op televisietoestellen
van 10 tot 18 procent voor het tijd
vak van 10 februari 1958 t.m. 31 juli
1959. 7 Verhoging van de omzetbe
lasting van personenauto's en motor
rijwielen van 15 procent tot 20 pro
cent en van banden voor deze voer
tuigen van 5 procent tot 20 procent
voor het tijdvak van 10 februari 1958
tun. 31 juli 1959.
Het niet verlengen van deze maat
regelen zou het rijk op een ver
lies aan middelen komen te staan
dat voor 1959 wordt begroot op
(bruto) 130 miljoen (netto 110
miljoen) en voor 1960 (biruto)
320 miljoen (netto 270 mil
joen).
Zoals uit de miljoenennota blijkt is
de regering van "oordeel dat mèt het
oog op een verantwoorde verhouding
tussen middelen en uitgaven van de
overheidshuishouding voor de eerst
komende jaren aan handhaving van
de bestaande toestand niet valt te
ontkomen. Voor de lopende tijdelijke
belastingverhogingen verbindt zij
hieraan het voorstel de ultimo decem
ber 1958 en ultimo juli 1959 aflo
pende verhogingen te verlengen tot 1
januari 1961 en de verhoging van de
vermogensbelasting, welke destijds 'n
jaar later is ingegaan, te doen voort
duren tot en met het jaar 1961.
Vervroegde afschrijvingen
In het eerste, wetsontwerp wordt
voorgesteld de tot dusverre tijdelijke
mogelijkheid van vervroegde af
schrijving als blijvend instituut in
de fiscale wetgeving op te nemen. De
regering acht het voorts gewenst de
bewegingsvrijheid van de onderne
mer op het stuk van de versnelde af
schrijving, welke thans aan een tem
porisering van 10% per jaar is ge-
Op dinsdag november hoopt de be
kende Amsterdamse kunstschilder
Piet van Wijngaerdt, zijn 85-ste ver
jaardag te vieren. De heer Van Wijn
gaerdt, die sinds 19/,0 in Abcoude
woont, heeft zijn atelier aan de over
toom in Amsterdam. De foto toont
hem daar am het werk.
firijs reeds in twee jaar te bereiken,
n de temporiseringsbeschikking, wel
ke op grond van de herziene wet zal
worden uitgevaardigd, zal daartoe
worden bepaald, dat voor het eerste
jaar waarin van de vervroegde af
schrijving gebruik kan worden ge
maakt, een limiet wordt gesteld aan
het vervroegd af te schrijven bedrag
van 16 2/3% van de aanschaffings
prijs. De overige 16 2/3% kan dan in
het volgende jaar worden afgeschre
ven.
Deze verruiming van de vervroegde
afschrijving zal echter niet gelden
voor enkele groepen van bedrijfs
middelen, die voor de structuur van
onze economie minder noodzakelijk
zijn, t.w. gebouwde eigendommen
uitgezonderd nieuwe fabrieksgebou-
v«en die tot verhoging van de pro-
duktiviteit leiden auto's die niet
worden gebruikt voor het beroeps
vervoer over de weg en kantoorin
ventarissen. Hiervoor zal de bestaan
de jaarlijkse temporisering tot 10%
gehandhaafd blijven.
Investeringsaftrek
Mede aan de hand van de ervaringen
welke met de investeringsaftrek se
dert 1953 zijn opgedaan, meent de
regering dat het wenselijk is het per
centage daarvan te verminderen, met
dien verstande evenwel, dat deze be
lastingverlichting dan in haar geheel
eerder wordt verleend dan onder de
bestaande regeling. Daarom stelt zij
aanschaffingskosten gedurende 5 ja
ren, een vermindering te verlenen
van 8% gedurende 2 jaren. De ver
korting van de werkingsduur tot 2
jaar heeft het voordeel, dat daardoor
een doeltreffende hantering van de
faciliteit voor conjuncturele doelein
den wordt vergroot. Daarenboven
vereenvoudigt het nieuwe systeem de
toepassing van de faciliteit door de
beperking van de administratieve ar
beid bij de belastingadministratie en
bij de ondernemer.
Tenslotte betekent de concentratie
van de investeringsaftrek in een pe
riode van 2 jaar een financierings-
voordéel voor de ondernemer, die dan
vergeleken met de bestaande re
geling de totale aftrek eerder
geniet. Op langere termijn betekent
de nieuwe regeling een .voordeel voor
de schatkist van rond 60 miljoen
per jaar. Aan de andere kant brengt
zij in de eerstkomende jaren, waarin
ook de vijfjaarsaftrek voor vroegere
investeringen nog doorwerkt, onver
mijdelijk een verlies aan middelen
voor het rijk mede. Naar globale
schatting bedraagt deze vermindering
der middelen voor 1959 15 min.,
voor 1960 ƒ80 min. en voor 1961
115 min. Daarna daalt dit verlies
en in 1964 en volgende jaren treedt
het genoemde voordeel van 60 min.
op.
Verkoop diepvrieskip
door kruideniers
(Van onze parlementaire redacteur)
De regering zal binnenkort een wij
ziging v&n de Vestigingswet Kleinbe
drijf 1937 voorstellen met het doel
de verkoop van diepvrieskip door
kruideniers wettelijk mogelijk te ma
ken. Zij zal echter eerst het advies
afwachten, dat de S.E.R. eerstdaags
zal uitbrengen over het vestigingsbe-
sluit levensmiddelenbedrijven.
Dit deelde minister Vondeling don-
Een tweetal avondjaponnendie deel
uitmaken van de nieuwe collectie
van de Spaanse mode-ontwerpers
Herrera en Ollero uit Madridr
derdagavond mee in de Tweede Ka
mer bij de behandeling van zijn be
groting voor 1959, in zijn antwoord
aan de heer Kikkert (c.h.), die had
gevraagd of de regering bereid was
te bevorderen, dat er meer verkoop
plaatsen voor kip zouden komen. Bij
een recent arrest van de Hoge Raad
was beslist, dat verkoop van diep
vrieskip door niet-poeliers in strijd
met de wet is.
In de twintiger jaren kreeg Yerseke
een autobusverbinding met Goes
HET WAS in het begin van de
twintiger jaren, dat een
voortvarende autobusonderne-
ming een .lijndienst Yerseke
KapelleKloetingeGoes vice-
versa opende. Weshalve er regel
matig autobussen in Yerseke
verschenen, waarvan de bewaard -
gebleven en hierbij afgedrukte
afbeelding getuigtEen voor
die dagen fraaie bus, met huise
lijke gordijntjes, een voordeur
aan de achterkant en een klas
sieke neus.
En op dezelfde plaats de
hoek LangevieleKerkhoek-
straat mag dan nu een mo
derner, comfortabeler en sneller
openbaar vervoermiddel zijn
gefotografeerd: het busje uit de
jaren twintig dééd het toch
maar. Zelfs konden er, a raison
van vijftien centen, fietsen wor
den meegenomen
Deze kregen een plaatsje óp de van
een imperiaal voorziene bus, een
hoge plaats, die op zomerse dagen
vaak het domein van de school
jeugd was
Had de afgebeelde autobus voor
het „personenvervoer" een betrek
kelijk geringe capaciteit er wa
ren zestien zitplaatsen voor een
fiets méér op het dak was altijd
nog wel plaats. Die fietsen lagen
bovenop en door elkaar; de voor
naamste herinnering van de nu 63-
jarige heer L. Slotboom uit Yerse
ke, die als chauffeur op deze lijn
dienst heeft gereden, gaat wel uit
naar de manipulaties met
de fietsen, die gemaakt" moes
ten worden als het rijwiel
van een tussen de eindpunten uit
stappende meneer helemaal onder
aan lag.... Zoiets vergde wel eens
10 minuten.
En de diensttijden voor de chauf
feurs waren lang Werden
er eerst zes ritten gemaakt,
later werd dit uitgebreid tot negen:
de chauffeurs waren van 's mor
gens zeven tofc 's middags half drie
en half vier tot 's avonds half acht
in touw.
Maar toch vond de heer Slotboom
het altijd knus in de bus. Het leek
wel, of de ontwerpers van 't vehi
kel zich nog niet hadden kunnen
losmaken van het trekschuit-prin
cipe: zo hadden de eerste bussen
uitsluitend (houten) banken, die in
de lengterichting waren geplaatst.
Dat bepaalde, mét de gordijntjes,
de zeegras kussentjes en het tree
plankje voor het opstappen, de
•sfeer in en rond de bus. Bordjes
„Niet spreken met den besuurder"
kende men in die dagen nog niet
de verkeersintensiteit was nog niet
groot genoeg om de gedachtenwe-
reld van de bestuurder te isoleren.
Daarom kon hij, vanachter het
stuurrad, rustig deelnemen aan de
besprekingen rond de problemen
van de gaande en komende passa
giers.
Toch, zo gemoedelijk was het
nu ook weer niet. Er was name
lijk een harde concurrentie
strijd ontbrand tussen twee
autobusondernemingen die bei
de een bus op deze lijn lieten
lopen
't Ging tussen de firma's Kraak
Steeman en Van der PeijlUfkes
en dat vaak hard tegen hard Zo
hard, dat men de heer Slotboom,
die wel eens het éérst bij de wach
tende passagiers was want daar
ging het om! een keer gepro
beerd heeft met zijn bus de sloot
in te rijden
..met huiselijke gordijntjes
Maar er zijn uiteraard ook veel
prettige herinneringen. Zo
als de schooljongens, die 'n
tijdlang vol trots een fonograaf
de bus binnendroegen, zodat de da
gelijkse rit naar school met muzi
kale ondersteuning kon worden ge
maakt. Een voorloper van de auto
radio
Het waren dezelfde schooljongens,
die de bus van de heer Slotboom,
toen die onder Kapelle eens een
achteras had gebroken, helemaal
tot aan de „postbrug" over het Ka
naal door Zuid-Beveland duwden.
Was het mistig, dan bond Slot
boom een rode zakdoek voor de
koplampen. Veel deining ontstond
ér rond de claxon, die de sierlijk
gekrulde hoorn als „waarschu
wingsinstallatie" zou vervangen.
De claxon maakte zo'n leven, dat
het gebruik ervan op verzoek
van de verschrikte omwonenden
prompt werd verboden.
Ook was de bus een tijdje uitge
rust met een fluitje, dat met de
voet werd bediend en allerlei sjil
pende geluiden de Yersekse ether
inzond
Moet men deze pastorale klanken
nu missen, de bus, zij het dan in
een andere vorm, rijdt nog steeds.
..op dezelfde plaats: nog altijd
een bus
(Foto P.Z.C.)
GEVOLG VAN ATOOMPROEVEN
„Bevolking behoeft
niets te vrezen"
In Los Angeles is donderdag een gro
te hoeveelheid radio-actieve straling
ontdekt. Duizenden inwoners maak
ten zich beangst en burgemeester
Norris Poulson ging haastig telefone
ren met het Witte Huis. Het stroom
de bij de politie, kranten, radio- en
t.v.-stations telefoontjes binnen van
angstige mensen. De burgemeester
kon de vijf miljoen inwoners van zijn
gebied echter geruststellen. Er was
geen gevaar te duchten van deze ra
dio-activiteit, die kennelijk het resul
taat was van de haastige pogingen
van Amerikaanse geleerden om voor
middernacht van donderdag op vrij
dag nog gereed te komen met hun
serie atoomproeven in Nevada. In de
afgelopen vijf dagen zijn zeven ex
plosies teweeg gebracht.
Een paniek Is niet ontstaan onder de
1 bevolking van Los Angeles. Men
heeft niet haastig dekking gezocht en
men ging gewoon zijn gang, nadat
verzekerd was dat geen gevaar be-
stond.
Poulson meldde dat hem door de
autoriteiten in Washington beloofd is
dat de Verenigde Staten hun kern
proeven zouden staken zoals was
j voorgenomen en dat de proeven voor
lopig niet hervat zullen worden.
'Poulson belde het Witte Huls nadat
zijn gezondheidsdienst hem had ver
teld dat de radio-activiteit groter dan
ooit was en de gehele week gestegen
was. Donderdag werd de straling in
de stadslucht gemeten op een maxi
mum van 1.200 micro-microcuries
per kubieke meter. Volgens de me
dische autoriteiten is men zijn gehele
leven veilig, in een lucht die tot 1.000
micro-microcuries bevat.
Verwacht wordt dat de betrekke-
kelijk hoge concentratie van don
derdag snel zal teruglopen nu de
atoomproeven beëindigd zijn.
Naar de mening van de geleerden
van de commissie voor atoomener
gie hebben de bewoners van het
zuiden van Californië niets te
vrezen.
Schipper van reddingboot
bij afscheid onderscheiden
De schipper van de Stellendamse
reddingboot „Koningin Wilhelmïna",
Willem de Jager, is door H.M. de
Koningin onderscheiden met'de gou
den erepenning met oorkonde voor
menslievend hulpbetoon.
De heer De Jager heeft de onder
scheiding gisteren ontvangen uit han
den van de commissaris der koningin
in Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, tij
dens een bijeenkomst, waarin hij als
schipper af schei dnam. Op 60-jarige
leeftijd heeft de heer De Jager name
lijk om gezondheidsredenen het roer
uit handen moeten geven.
Opdracht aan
Hènk Badings
De staatssecretaris van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen heeft aan
ir. Henk Badings te Bilthoven op
dracht verleend tot het componeren
en vervaardigen van een werk op het
gebied van de elektronische muziek,
dat als basis zal kunnen dienen voor
een choreografie van een ballet.
Een groep jongens eu meisjes uit de
Londense voorstad Greenwich, ge
middeld nog geen 15 jaar oud, is er
in geslaagd een bandiet, die ruim
45ÖÖ gulden gestolen had, zijn geld
afhandig te maken.
De groep was op weg naar een on
bebouwd terrein om daar een andere,
groep een afstraffing toe te dienen.
Uit tekens van uitgezette „wachtpos
ten" maakten de jongens en meisjes
op, dat er iets aan de hand was.
Zij renden naar een afgelegen steeg
en zagen daar een kwitantieloper
vechten met een man die hem zijn
geldtas trachtte te ontfutselen. De
14-jarige leider van de groep gaf een
teken en als één man wierpen de jon
gens en meisjes zich toen op de ro
ver.
Deze sloeg met de geldtas op
cntervolgd JJ
vlucht, achtervolgd door de luid
schreeuwende groep. De leider schoot
intussen met pijlen op de bandiet en
slaagde er in deze zo in het nauw te
drijven dat de man zijn mes trok.
Maar Michael zo heet de knaap
wist niettemin de geldtas te bemach
tigen, naar een telefooncel te vluch
ten en de politie te bellen. Na een
korte jacht werd de dief toen gegre
pen.