ZO WAS HET IN ZEELAND Voorstellen tot verlenging van tijdelijke belastingverhogingen NIEUWE SPAANSE MODE LOS ANGELES OPGESCHRIKT DOOR RADIO-ACTIEVE STRALING JEUGDIGE VECHTERSBAZEN OVERMEESTERDEN BANDIET ZATERDAG 1 NOVEMBER 1958. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 1 TWEE WETSONTWERPEN INGEDIEND Vervroegde afschrijving en investeringsaftrek Vrijdag zijn bij de Staten-Generaal twee wetsontwerpen ingediend welke de belastingmaatregelen inhouden, die de regering in de miljoenennota reeds heeft aangekondigd. Het eerste wetsontwerp bevat de voorstellen tot verlenging van de verhoging van de vennootschapsbelasting en de vermogensbelasting, alsmede de voorzieningen met betrekking tot de vervroegde afschrijving en de investeringsaftrek. Het tweede wetsont werp houdt de voorstellen in tot verlenging van de verzwaring in de sfeer van de indirecte belastingen alsmede een verlenging voor de duur van twee jaren.van de bestaande tijdelijke vrijstelling van om zetbelasting voor sigaren. In de memorie van toelichting op het eerste, ontwerp waarin de algemene gronden voor het geheel van de thans voor gestelde maatregelen zijn uiteengezet, herinnert de minister van finan ciën er aan dat in het belang van het herstel van het financieel-econo- mische evenwicht, en met name ook om te geraken tot een verant woorde rijksbegroting, in 1957 en in het begin van 1958 een aantal maat regelen is getroffen. Hiertoe behoren de volgende tijdelijke belasting verhogingen, die zonder nadere voorziening, met ingang van of in 1959 zouden aflopen. bonden, te verruimen, in dier voege dat de mogelijkheid wordt geopend voor de na 31 december 1958 aan geschafte bedrijfsmiddelen het maxi mum van de vervroegde afschrijving ad 331/3% van de aanschaffings- Directe belastingen 1. Verhoging van het tarief van de vennootschapsbelasting van 40-43 procent tot 44-47 procent voor de ja ren 1957 en 1958. 2. Verhoging van de vermogensbelasting van 5 tot 6 promille voor de jaren 1958 en 1959. Indirecte belastingen 3. Verhoging van het bijzonder in voerrecht op benzine van 16.65 tot 24.25 per hl en van het verhogings percentage van de motorrijtuigenbe lasting voor dieselauto's etc. van 150 tot 220, een en ander voor het tijd vak 7 januari 1957 t.m. 31 december 1958. 4. Verhoging van het tussen- tarief van de omzetbelasting van 8 procent tot 10 procent en van het weeldetarief van 15 procent tot 18 procent alsmede verhoging van de omzetbelasting voor radiotoestellen en bier van 5 procent tot 10 procent, een en -ander voor het tijdvak van 1 augustus 1957 t.m. 31 juli 1959. 5 Verhoging van de omzetbelasting op sigaretten van 5 procent tot 7 pro cent vor 't tijdvak van 10 febr. 1958 t.m. 31 juli 1959. 6 Verhoging van de omzetbelasting op televisietoestellen van 10 tot 18 procent voor het tijd vak van 10 februari 1958 t.m. 31 juli 1959. 7 Verhoging van de omzetbe lasting van personenauto's en motor rijwielen van 15 procent tot 20 pro cent en van banden voor deze voer tuigen van 5 procent tot 20 procent voor het tijdvak van 10 februari 1958 tun. 31 juli 1959. Het niet verlengen van deze maat regelen zou het rijk op een ver lies aan middelen komen te staan dat voor 1959 wordt begroot op (bruto) 130 miljoen (netto 110 miljoen) en voor 1960 (biruto) 320 miljoen (netto 270 mil joen). Zoals uit de miljoenennota blijkt is de regering van "oordeel dat mèt het oog op een verantwoorde verhouding tussen middelen en uitgaven van de overheidshuishouding voor de eerst komende jaren aan handhaving van de bestaande toestand niet valt te ontkomen. Voor de lopende tijdelijke belastingverhogingen verbindt zij hieraan het voorstel de ultimo decem ber 1958 en ultimo juli 1959 aflo pende verhogingen te verlengen tot 1 januari 1961 en de verhoging van de vermogensbelasting, welke destijds 'n jaar later is ingegaan, te doen voort duren tot en met het jaar 1961. Vervroegde afschrijvingen In het eerste, wetsontwerp wordt voorgesteld de tot dusverre tijdelijke mogelijkheid van vervroegde af schrijving als blijvend instituut in de fiscale wetgeving op te nemen. De regering acht het voorts gewenst de bewegingsvrijheid van de onderne mer op het stuk van de versnelde af schrijving, welke thans aan een tem porisering van 10% per jaar is ge- Op dinsdag november hoopt de be kende Amsterdamse kunstschilder Piet van Wijngaerdt, zijn 85-ste ver jaardag te vieren. De heer Van Wijn gaerdt, die sinds 19/,0 in Abcoude woont, heeft zijn atelier aan de over toom in Amsterdam. De foto toont hem daar am het werk. firijs reeds in twee jaar te bereiken, n de temporiseringsbeschikking, wel ke op grond van de herziene wet zal worden uitgevaardigd, zal daartoe worden bepaald, dat voor het eerste jaar waarin van de vervroegde af schrijving gebruik kan worden ge maakt, een limiet wordt gesteld aan het vervroegd af te schrijven bedrag van 16 2/3% van de aanschaffings prijs. De overige 16 2/3% kan dan in het volgende jaar worden afgeschre ven. Deze verruiming van de vervroegde afschrijving zal echter niet gelden voor enkele groepen van bedrijfs middelen, die voor de structuur van onze economie minder noodzakelijk zijn, t.w. gebouwde eigendommen uitgezonderd nieuwe fabrieksgebou- v«en die tot verhoging van de pro- duktiviteit leiden auto's die niet worden gebruikt voor het beroeps vervoer over de weg en kantoorin ventarissen. Hiervoor zal de bestaan de jaarlijkse temporisering tot 10% gehandhaafd blijven. Investeringsaftrek Mede aan de hand van de ervaringen welke met de investeringsaftrek se dert 1953 zijn opgedaan, meent de regering dat het wenselijk is het per centage daarvan te verminderen, met dien verstande evenwel, dat deze be lastingverlichting dan in haar geheel eerder wordt verleend dan onder de bestaande regeling. Daarom stelt zij aanschaffingskosten gedurende 5 ja ren, een vermindering te verlenen van 8% gedurende 2 jaren. De ver korting van de werkingsduur tot 2 jaar heeft het voordeel, dat daardoor een doeltreffende hantering van de faciliteit voor conjuncturele doelein den wordt vergroot. Daarenboven vereenvoudigt het nieuwe systeem de toepassing van de faciliteit door de beperking van de administratieve ar beid bij de belastingadministratie en bij de ondernemer. Tenslotte betekent de concentratie van de investeringsaftrek in een pe riode van 2 jaar een financierings- voordéel voor de ondernemer, die dan vergeleken met de bestaande re geling de totale aftrek eerder geniet. Op langere termijn betekent de nieuwe regeling een .voordeel voor de schatkist van rond 60 miljoen per jaar. Aan de andere kant brengt zij in de eerstkomende jaren, waarin ook de vijfjaarsaftrek voor vroegere investeringen nog doorwerkt, onver mijdelijk een verlies aan middelen voor het rijk mede. Naar globale schatting bedraagt deze vermindering der middelen voor 1959 15 min., voor 1960 ƒ80 min. en voor 1961 115 min. Daarna daalt dit verlies en in 1964 en volgende jaren treedt het genoemde voordeel van 60 min. op. Verkoop diepvrieskip door kruideniers (Van onze parlementaire redacteur) De regering zal binnenkort een wij ziging v&n de Vestigingswet Kleinbe drijf 1937 voorstellen met het doel de verkoop van diepvrieskip door kruideniers wettelijk mogelijk te ma ken. Zij zal echter eerst het advies afwachten, dat de S.E.R. eerstdaags zal uitbrengen over het vestigingsbe- sluit levensmiddelenbedrijven. Dit deelde minister Vondeling don- Een tweetal avondjaponnendie deel uitmaken van de nieuwe collectie van de Spaanse mode-ontwerpers Herrera en Ollero uit Madridr derdagavond mee in de Tweede Ka mer bij de behandeling van zijn be groting voor 1959, in zijn antwoord aan de heer Kikkert (c.h.), die had gevraagd of de regering bereid was te bevorderen, dat er meer verkoop plaatsen voor kip zouden komen. Bij een recent arrest van de Hoge Raad was beslist, dat verkoop van diep vrieskip door niet-poeliers in strijd met de wet is. In de twintiger jaren kreeg Yerseke een autobusverbinding met Goes HET WAS in het begin van de twintiger jaren, dat een voortvarende autobusonderne- ming een .lijndienst Yerseke KapelleKloetingeGoes vice- versa opende. Weshalve er regel matig autobussen in Yerseke verschenen, waarvan de bewaard - gebleven en hierbij afgedrukte afbeelding getuigtEen voor die dagen fraaie bus, met huise lijke gordijntjes, een voordeur aan de achterkant en een klas sieke neus. En op dezelfde plaats de hoek LangevieleKerkhoek- straat mag dan nu een mo derner, comfortabeler en sneller openbaar vervoermiddel zijn gefotografeerd: het busje uit de jaren twintig dééd het toch maar. Zelfs konden er, a raison van vijftien centen, fietsen wor den meegenomen Deze kregen een plaatsje óp de van een imperiaal voorziene bus, een hoge plaats, die op zomerse dagen vaak het domein van de school jeugd was Had de afgebeelde autobus voor het „personenvervoer" een betrek kelijk geringe capaciteit er wa ren zestien zitplaatsen voor een fiets méér op het dak was altijd nog wel plaats. Die fietsen lagen bovenop en door elkaar; de voor naamste herinnering van de nu 63- jarige heer L. Slotboom uit Yerse ke, die als chauffeur op deze lijn dienst heeft gereden, gaat wel uit naar de manipulaties met de fietsen, die gemaakt" moes ten worden als het rijwiel van een tussen de eindpunten uit stappende meneer helemaal onder aan lag.... Zoiets vergde wel eens 10 minuten. En de diensttijden voor de chauf feurs waren lang Werden er eerst zes ritten gemaakt, later werd dit uitgebreid tot negen: de chauffeurs waren van 's mor gens zeven tofc 's middags half drie en half vier tot 's avonds half acht in touw. Maar toch vond de heer Slotboom het altijd knus in de bus. Het leek wel, of de ontwerpers van 't vehi kel zich nog niet hadden kunnen losmaken van het trekschuit-prin cipe: zo hadden de eerste bussen uitsluitend (houten) banken, die in de lengterichting waren geplaatst. Dat bepaalde, mét de gordijntjes, de zeegras kussentjes en het tree plankje voor het opstappen, de •sfeer in en rond de bus. Bordjes „Niet spreken met den besuurder" kende men in die dagen nog niet de verkeersintensiteit was nog niet groot genoeg om de gedachtenwe- reld van de bestuurder te isoleren. Daarom kon hij, vanachter het stuurrad, rustig deelnemen aan de besprekingen rond de problemen van de gaande en komende passa giers. Toch, zo gemoedelijk was het nu ook weer niet. Er was name lijk een harde concurrentie strijd ontbrand tussen twee autobusondernemingen die bei de een bus op deze lijn lieten lopen 't Ging tussen de firma's Kraak Steeman en Van der PeijlUfkes en dat vaak hard tegen hard Zo hard, dat men de heer Slotboom, die wel eens het éérst bij de wach tende passagiers was want daar ging het om! een keer gepro beerd heeft met zijn bus de sloot in te rijden ..met huiselijke gordijntjes Maar er zijn uiteraard ook veel prettige herinneringen. Zo als de schooljongens, die 'n tijdlang vol trots een fonograaf de bus binnendroegen, zodat de da gelijkse rit naar school met muzi kale ondersteuning kon worden ge maakt. Een voorloper van de auto radio Het waren dezelfde schooljongens, die de bus van de heer Slotboom, toen die onder Kapelle eens een achteras had gebroken, helemaal tot aan de „postbrug" over het Ka naal door Zuid-Beveland duwden. Was het mistig, dan bond Slot boom een rode zakdoek voor de koplampen. Veel deining ontstond ér rond de claxon, die de sierlijk gekrulde hoorn als „waarschu wingsinstallatie" zou vervangen. De claxon maakte zo'n leven, dat het gebruik ervan op verzoek van de verschrikte omwonenden prompt werd verboden. Ook was de bus een tijdje uitge rust met een fluitje, dat met de voet werd bediend en allerlei sjil pende geluiden de Yersekse ether inzond Moet men deze pastorale klanken nu missen, de bus, zij het dan in een andere vorm, rijdt nog steeds. ..op dezelfde plaats: nog altijd een bus (Foto P.Z.C.) GEVOLG VAN ATOOMPROEVEN „Bevolking behoeft niets te vrezen" In Los Angeles is donderdag een gro te hoeveelheid radio-actieve straling ontdekt. Duizenden inwoners maak ten zich beangst en burgemeester Norris Poulson ging haastig telefone ren met het Witte Huis. Het stroom de bij de politie, kranten, radio- en t.v.-stations telefoontjes binnen van angstige mensen. De burgemeester kon de vijf miljoen inwoners van zijn gebied echter geruststellen. Er was geen gevaar te duchten van deze ra dio-activiteit, die kennelijk het resul taat was van de haastige pogingen van Amerikaanse geleerden om voor middernacht van donderdag op vrij dag nog gereed te komen met hun serie atoomproeven in Nevada. In de afgelopen vijf dagen zijn zeven ex plosies teweeg gebracht. Een paniek Is niet ontstaan onder de 1 bevolking van Los Angeles. Men heeft niet haastig dekking gezocht en men ging gewoon zijn gang, nadat verzekerd was dat geen gevaar be- stond. Poulson meldde dat hem door de autoriteiten in Washington beloofd is dat de Verenigde Staten hun kern proeven zouden staken zoals was j voorgenomen en dat de proeven voor lopig niet hervat zullen worden. 'Poulson belde het Witte Huls nadat zijn gezondheidsdienst hem had ver teld dat de radio-activiteit groter dan ooit was en de gehele week gestegen was. Donderdag werd de straling in de stadslucht gemeten op een maxi mum van 1.200 micro-microcuries per kubieke meter. Volgens de me dische autoriteiten is men zijn gehele leven veilig, in een lucht die tot 1.000 micro-microcuries bevat. Verwacht wordt dat de betrekke- kelijk hoge concentratie van don derdag snel zal teruglopen nu de atoomproeven beëindigd zijn. Naar de mening van de geleerden van de commissie voor atoomener gie hebben de bewoners van het zuiden van Californië niets te vrezen. Schipper van reddingboot bij afscheid onderscheiden De schipper van de Stellendamse reddingboot „Koningin Wilhelmïna", Willem de Jager, is door H.M. de Koningin onderscheiden met'de gou den erepenning met oorkonde voor menslievend hulpbetoon. De heer De Jager heeft de onder scheiding gisteren ontvangen uit han den van de commissaris der koningin in Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, tij dens een bijeenkomst, waarin hij als schipper af schei dnam. Op 60-jarige leeftijd heeft de heer De Jager name lijk om gezondheidsredenen het roer uit handen moeten geven. Opdracht aan Hènk Badings De staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft aan ir. Henk Badings te Bilthoven op dracht verleend tot het componeren en vervaardigen van een werk op het gebied van de elektronische muziek, dat als basis zal kunnen dienen voor een choreografie van een ballet. Een groep jongens eu meisjes uit de Londense voorstad Greenwich, ge middeld nog geen 15 jaar oud, is er in geslaagd een bandiet, die ruim 45ÖÖ gulden gestolen had, zijn geld afhandig te maken. De groep was op weg naar een on bebouwd terrein om daar een andere, groep een afstraffing toe te dienen. Uit tekens van uitgezette „wachtpos ten" maakten de jongens en meisjes op, dat er iets aan de hand was. Zij renden naar een afgelegen steeg en zagen daar een kwitantieloper vechten met een man die hem zijn geldtas trachtte te ontfutselen. De 14-jarige leider van de groep gaf een teken en als één man wierpen de jon gens en meisjes zich toen op de ro ver. Deze sloeg met de geldtas op cntervolgd JJ vlucht, achtervolgd door de luid schreeuwende groep. De leider schoot intussen met pijlen op de bandiet en slaagde er in deze zo in het nauw te drijven dat de man zijn mes trok. Maar Michael zo heet de knaap wist niettemin de geldtas te bemach tigen, naar een telefooncel te vluch ten en de politie te bellen. Na een korte jacht werd de dief toen gegre pen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 3