PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Stormvloedkering in Hollandse IJsel werd
plechtig in gebruik genomen
Vliegtuigbotsing in
Italië eist 31 levens
Op zij geschoven Zwindijk nu betrouwbaar
Vandaag...
Eerste Deltawerk kwam gereed
In zijn functie van minister van ver
keer en waterstaat ad interim heeft
de Nederlandse minister van Volks
huisvesting en Bouwnijverheid, ir. H.
B. J. Wittè, woensdagmiddag de
stormvloedkering in de Hollandse
IJsel, tussen Capelle en Krimpen en
de daarbij behorende moderne ver-
lceersbrugofficieel in gebruik ge
steld. De foto laat zien hoe het be
weegbare deel van de brug naar be
neden klapte, nadat de minister op
een knop had gedrukt.
Nieuwe man
In de Nederlandse pers komt nog
al wat verschil van mening tot
uiting over de benoeming van de
nieuwe staatssecretaris bij het mini
sterie van oorlog. Zoals men weet
werd deze functie toevertrouwd aan
de heer Van Veen, die gepensioneerd
burgemeester is en lid van de P. v.
d. A.
Het is niet het laatste waarover
het meningsverschil bestaat, want
men wist wel dat de functionaris zou
moeten voortkomen uit de kring van
deze partij. Dat was vastgelegd in
de politieke afspraak, waarop des
tijds de kabinetsformatie tot stand
kwam.
Men vindt het echter ongewoon,
dat een man, die een onder-
wijscarrière hij was h.b.s.-
directeur besloot met het burge
meesterschap van een middelgrote
gemeente en die daarna met pen
sioen ging, nu plotseling de geschikt
heid en de activiteit kan opbrengen
om een totaal nieuwe functie te aan-,
vaarden bij een zo belangrijk depar
tement als dat van oorlog.
Hij zal, zo zegt men, de eerste jaren
nodig hebben om in zijn functie in
gewerkt te raken en tegen die tijd
treedt het kabinet af.
De Rotterdammer (a.r.) is wel van
mening, dat de nieuwe man veel
werk uit handen van minister Staf
kan nemen, maar het blad komt toch
niet verder dan de aanduiding „eni
ge beheerstaken overnemen" en het
noemt als voorbeeld de zorg voor de
militaire gebouwen.
Hoewel het argument, dat men 'n
gepensioneerde liever niet in een
nieuwe functie moet zetten, een
bijzonder sterk argument is, valt er
in het geval Van Veen toch nog wel
een positief element te ontdekken.
De taak van een staatssecretaris bij
het departement van oorlog is zeker
niet die van een militaire expert.
Er zijn bij dat ministerie zoveel ex
perts. die staan te trappelen van
ongeduld om adviezen uit te brengen,
dat de staatssecretaris op alle ter
reinen zoveel raad kan krijgen als
hij wenst.
Zelf kan hij geen expert zijn op al
le terreinen, waarop de defensie-ac
tiviteiten zich bewegen. Dat kan nie
mand! Toch veroordeelt dat hem niet
tot een zo bijkomstige taak als de
controle op de zorg voor militaire
gebouwen. De staatssecretaris heeft
tezamen met de minister de taak de
defensie met al haar zware lasten
aanvaardbaar en dus „politiek
verkoopbaar" te maken voor het Ne
derlandse volk.
Die politieke functie van de staats-
(Zie slot pag. 3 kol. 1
Ir. Witte stelde ook mechanisme
van basculebrug in werking
Door het in beweging brengen van de buitenste schuif van de
stormvloedkering in de Hollandse IJsel heeft de minister van
verkeer en waterstaat ad interim, ir. H. B. J. Witte, gisteren te
Krimpen aan de IJsel deze stuw symbolisch in gebruik gesteld.
Daarna bracht hij door een druk op de knop het mechanisme
van de basculebrug in werking. Daardoor daalde de brug en
de verbinding tussen Capelle aan de IJsel en Krimpen aan de
IJsel was verwezenlijkt.
Zeer veel mensen waren getuige van de plechtigheid. Het leek
wel of de gehele Krimpenerwaard was uitgelopen. De dorpen
Capelle en Krimpen aan de IJsel waren versierd met duizenden
lampjes en vlaggen. Bij de stuw waren veel schoolkinderen,
zwaaiend met vlaggetjes en op de brug stond het muziekkorps
van de rijkspolitie opgesteld, dat bij het langzaam neerzakken
van de stuw het Wilhelmus speelde.
Hij herinnerde aan het instellen van
de z.g. Deltacommissie op 18 febr. '53.
Bij de installatie dezer commissie
wees minister Algera erop, dat wij
vpor de keuze zijn gesteld, om ofwel
de dijken over meer dan duizend ki
lometer lengte aanmerkelijk te ver
hogen, dan wel zee-armen af te slui
ten op zodanige wijze, dat de door
stormvloeden bedreigde kustlijn aan
zienlijk wordt verkort.
De minister herinnerde er daarbij
aan, hoe moeilijk het is een oplos
sing te vinden voor de problemen, die
door het simpele woord „kustverkor-
ting" aan onze waterstaatkundige
ingenieurs worden gesteld. Op 26 mei
1955 verscheen het tweede interim
advies van de Deltacommissie, waar
in de afsluiting van de Hollandse
IJsel werd aanbevolen. De minister
ging de overwegingen en de beteke
nis van deze afsluiting na en vertel
de, waarom werd besloten tot een
beweegbare kering. Het stemt vol
gens hem tot grote voldoening, dat
men erin geslaagd is, ondanks de
moeilijke probleemstelling en zonder
terug te kunnen grijpen op overeen
komstige constructies in binnen- en
buitenland, de beweegbarekering te
maken.
Ook bij de uitvoering moesten
moeilijkheden overwonnen worden.
Zo diende men er naar te streven,
dat de scheepvaart zo min moge
lijk hinder ondervond. Ook moest
men rekening houden met de in-
en uitgaande getijstroom.
In het vervolg van zijn betoog
wees ir. Witte erop, dat, als de
schuif wordt gesloten, het scheep
vaartverkeer toch kan passeren
door de naast de eigenlijke af
sluiting gebouwde schutsluis
Behalve met het verkeer te water
werd ook en in niet mindere mate
rekening gehouden met het ver
keer te land. Spreker herinnerde aan
de bestaande plannen voor een oever
verbinding hier ter plaatse, die in het
complex van kunstwerken kon wor
den opgenomen. De Krimpenerwaard
wordt door de nieuwe verbinding aan
het grote net van verkeerswegen
aangesloten, waardoor er ongekende
mogelijkheden tot een verdere ont
wikkeling van dit zo belangrijke ge
bied ontstaan.
is het twee jaar geleden, dat
r in Hongarije de opstand tegen
c het communistisch bewind uit- S
C brak, die op 4 november d.a.v.
met bloedig geweld werd onder-
drukt. C
genodigden waren onder
ud-minister van verkeer en
Onder de
meer
waterstaat, mr. J. Algera, de direc
teur-generaal van de rijkswaterstaat,
ir. J. Maris, burgemeesters, scheeps
bouwers en militaire autoriteiten en
ingenieurs van de rijkswaterstaat.
Voor de ingebruikstelling sprak
de minister een rede uit, waarin
hij erop wees, dat het voornaam
ste doel van het complex is het
lage polderland aan weerszijden
van de Hollandse IJsel te beveili
gen.
wwwwwww\*\*w\**v
Bejaarde vrouw overleden
door gasverstikking
De 78-jarige alleenwonende weduwe
S. J. van Veen-Zeegers is woensdag
morgen levenloos in haar woning te
Rotterdam-zuid aangetroffen.
De buren hadden een sterke gaslucht
waargenomen en toen men de wo
ning van de weduwe binnengedron
gen was, bleek dat bij haar de gas
kraan open stond. De vrouw zou in
hoge mate aan aderverkalking gele
den hebben en daarom neemt de po
litie aan, dat zij de kraan per onge
luk open heeft laten staan.
„Mr. Algera-brug"
De commissaris van de konin- §j
gin in Zuid-Holland, mr. J.
f§ Klaasesz, nodigde woensdag
na de officiële opening van de
stuw in de Hollandse IJsel,
mevrouw Algera, die met haar
echtgenoot, de oud-minister
H van verkeer en waterstaat, mr.
J. Algera, aanwezig was, uit,
de naam van de basculebrug te
onthullen. Mevrouw Algera n
trok aan een koord en hoog in
M de lucht gleed langzaam een
doek weg, waardoor de naam
„Algera-brug" zichtbaar, werd
op een der spanten. Daarna es
fj hernam mr. Klaasesz 't woord l§
H en bracht onder meer de be- si
s scheidenheid van mr. Algera
ter sprake, die hij meende te
H moeten temperen. Een der
overwegingen bij het voorstel
H de brug „Algera-brug" te noe-
men was, dat de naam kort es
e| moest zijn. De naam was even- j=
p wel gegeven om de minister te p
eren die de Deltawet er bij de Z2
p Kamers in zo'n korte tijd heeft
p doorgekregen. ee
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiif
Koch ontkent alle schuld
aan nazi-massamoorden.
Erich Koch, de voormalige nazi
gouwleider van Noordoost-Polen,
die te Warschau terecht staat, heeft
woensdag verklaard niet schuldig te
7.1 in. „Ik heb nu eerst uit de tenlas
telegging vernomen van al die ver
schrikkelijke dingen die tiidens de
oorlog in Polen zijn gebeurd", zo zei
Koch, die tot dusver had gezegd, te
ziek te zijn om de tenlastelegging te
lezen. Volgens Koch heeft hij niets
te maken met de in de acte van be
schuldiging genoemde misdrijven.
„Ik heb nooit, hetzij mondeling het
zij schriftelijk, orders uitgegeven als
die welke in de tenlastelegging wor
den aangehaald. Mijn enige schuld is,
dat ik behoord heb tot die natie
(Duitsland) en die organisatie (de
Nazi-partij). Persoonlijk heb ik geen
schuld". Koch wordt ervan beschul
digd de dood van 72.000 Polen en
16.000 Joden op zijn geweten te heb
ben. Hij wordt oök verantwoordelijk
geacht voor de dood van vier miljoen
ekrainers, maar is in dit proces
hiervan niet officieel beschuldigd.
ZEVEN KILOMETER HOOG
Straaljager tegen
Britse Viscount
Een Vickers „Viscount" van de
British European Airways met
bestemming Napels is gisteren
zes kilometer ten noorden van
de Italiaanse stad Anzio in bot
sing gekomen met een.Italiaan-
se straaljager. Beide toestellen
stortten neer. De zesentwintig
passagiers en vijf bemannings
leden van het Britse toestel
werden allen gedood. De piloot
van het Italiaanse F-84 straal
vliegtuig kwam met zijn val
scherm veilig in de Middelland
se Zee terecht en werd door een
motorboot opgepikt.
David Craig, de hoofdvertegenwoor
diger van de B.E.A. in Italië deelde
aan journalisten mede, dat er geen
reden is om-aan te nemen dat de
„Viscount" van zijn normale route
is afgeweken. De romp van het vlieg
tuig vertoont een groot gat, waar
door de meeste passagiers naar bui
ten moeten zijn gezogen. Dit zou
aantonen dat de botsing niet veroor
zaakt werd door het Britse toestel.
De commandant van het vliegveld
Ciampino heeft verklaard dat de
meeste passagiers door het wegval
len van de druk in het vliegtuig als
gevolg van de botsing plotseling
moeten zijn gedood. De straaljager
piloot, die met een shock naar het
ziekenhuis van Nettuno is overge
bracht, heeft nog geen verklaring
van de ramp kunnen geven.
De dertig lijken van de omgekome
nen werden neergelegd in het stad
huis van Nettuno, waarheen ook ten
tijde van de landing van Engelse en
Amerikaanse troepen in de Tweede
Wereldoorlog de slachtoffers werden
gebracht. Het stoffelijk overschot
van de 31e inzittende van het vlieg
tuig ligt in het ziekenhuis van Net
tuno, waarheen men hem vervoerd
had omdat hij na een val van zeven
kilometer hoogte nog ademde. Op
weg naar het ziekenhuis overleed
deze jongeman echter.
Onder de passagiers van de „Vis
count" bevond zich de Engelse
mannequin Jane Buckingham, die
naar Napels op weg was om te
proberen een verzoening tot stand
te brengen met prins Shiv, die
haar, naar kortgeleden werd ge
meld, in de steek had gelaten
voor de Hongaarse filmactrice
Eva Bartok. Miss Buckingham
werd vergezeld door drie journa
listen van de Londense „Daily
Sketch". De namen van de an
dere passagiers zijn niet onmid
dellijk bekendgemaakt.
Belgen moeten
nog beginnen....
m HET MEEST WESTELIJKE
puntje van Zeeuwsch-Vlaande-
ren zijn deze zomer bijna letter
lijk „bergen werk" verzet
Daar langs de boorden van
liet historische Zwin schoven
vijf draglines en twee bulldo
zers in luttele maanden tijds
een complete, honderden meters
lange zeedijk enkele tientallen
meters op zij! Maar bij „op zij
schuiven" alleen bleef het niet...:
de wat gammele dijk werd bo
vendien verzwaard en op Delta
hoogte gebracht. En zo kon bet
gebeuren, dat het Zwin plotse
ling een „ander gezicht" heeft
gekregen: waar eerst een wan
kele en dus volkomen onbe
trouwbare verdediging togen 't
water lag, strekt zich nu een
zeewering uit, even betrouw
baar als de kluisdeuren van de
Nederlandsche Bank
En wankel en gammel is deze zeewe
ring inderdaad geweestNog al
tijd is het een raadsel hoe in die be
ruchte rampnacht van '53 toen het
Zwin tot aan de nok afgeladen was
met het dreigend opgejaagde water
de ruim vijf meter hoge „dijk"
overeind is gebleven! Slechts één
(mogelijke) oplossing kunnen de des
kundigen aanvoeren: in de trechter,
die het Zwin heet, lag zoveel rijs
hout, stroo, weggespoelde planten en
andere rommel langs de oevers, dat
de aanstormende golven hun vernie
tigende kracht verloren In deze soms
één meter dikke laag
Erg overtuigend klinkt dat be
paald niet en het was duidelijk,
(Zie slot pag. S kol. 3)
Langs de schorren van het Zwin, die
nu grauio en troosteloos onder een
grijze herfstlucht liggen, zijn enke
le tientallen dijkioerkers bezig de
laatste hand te leggen aan een ver
zwaarde en verhoogde dijk.
Irak wees Russische
wapenhulp van de hand.
Volgens het Libanese dagblad „Al
Hayat" heeft Irak een Russisch aan
bod, wapens en vliegtuigen en tech
nische deskundigen beschikbaar te
stellen, afgeslagen.
Het blad voegde daaraan toe, dat
de regering van Irak dank zegde
voor het aanbod, maar de Russen liet
weten, dat het Iraake leger al het
moderne militaire materiaal bezat,
dat het nodig had.
Wordt op Noord-Veluwe
natuurreservaat gesticht
Als de plannen van de wildschade-
comniissie in Den Haag worden ver
wezenlijkt, zal op de Noord-Veluwe
een groot natuurreservaat worden
gesticht.
Dezer dagen is deze commissie in
Elspeet geweest om de plannen met
de gemeenteraad van Ermelo te be
spreken. Zo'n reservaat zou een eind
maken aan de voortdurend toenemen
de schade, die wilde zwijnen, dam
herten en edelherten aan landbouw
gronden op de Noord-Veluwe aan
richten. Het is namelijk de bedoeling
zoveel mogelijk van dit wild in het
reservaat onder te brengen. Het wild,
dat zich dan mettertijd nog buiten de
omrastering zal bevinden, wordt ge
schoten. Het reservaat zal waar
schijnlijk vrij toegankelijk zijn.
Brand verwoestte instituut
voor kernonderzoek
Een grote brand in het gebouwen
complex van de voormalige lakenfa
briek te Aken heeft in de nacht van
dinsdag op woensdag het instituut
voor kernonderzoek van de Akense
Technische Hogeschool en een op
slagplaats van verpakkingsmateriaal
van de Duitse Philipsfabriek ver
woest.
De schade wordt op een miljoen
mark geschat. De oorzaak van de
brand is nog niet bekend.
VERWACHT.
LATER OPKLARINGEN.
Aanvankelijk zwaarbewolkt met hier
en daar wat motregen. Daarna van
het noorden uit enkele opklaringen.
Zwakke tot matige wind tussen west
en noord. Weinig verandering in tem
peratuur.
ZON EN MAAN
24 oktober
Zon op 7.19 onder 17.29
Maan op 16.41 onder 3.55
Adjunct-hoofdred.O. A. de Kok.
p. T) 7P2s WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
201e jaargang - no. 250
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
per kw. Losse nummers 15 cent.
Donderdag 23 okt. '58
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mlm. Minlm. p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van I.—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 28 cent moer.
Giro po. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Waistr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. «3, tel. 2475 (b.g.g. aqv. 2234); Oostburg. G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee. red. tel. 2425, adm. tel. 2094.