PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Stormvloedkering in Hollandse IJsel werd plechtig in gebruik genomen Vliegtuigbotsing in Italië eist 31 levens Op zij geschoven Zwindijk nu betrouwbaar Vandaag... Eerste Deltawerk kwam gereed In zijn functie van minister van ver keer en waterstaat ad interim heeft de Nederlandse minister van Volks huisvesting en Bouwnijverheid, ir. H. B. J. Wittè, woensdagmiddag de stormvloedkering in de Hollandse IJsel, tussen Capelle en Krimpen en de daarbij behorende moderne ver- lceersbrugofficieel in gebruik ge steld. De foto laat zien hoe het be weegbare deel van de brug naar be neden klapte, nadat de minister op een knop had gedrukt. Nieuwe man In de Nederlandse pers komt nog al wat verschil van mening tot uiting over de benoeming van de nieuwe staatssecretaris bij het mini sterie van oorlog. Zoals men weet werd deze functie toevertrouwd aan de heer Van Veen, die gepensioneerd burgemeester is en lid van de P. v. d. A. Het is niet het laatste waarover het meningsverschil bestaat, want men wist wel dat de functionaris zou moeten voortkomen uit de kring van deze partij. Dat was vastgelegd in de politieke afspraak, waarop des tijds de kabinetsformatie tot stand kwam. Men vindt het echter ongewoon, dat een man, die een onder- wijscarrière hij was h.b.s.- directeur besloot met het burge meesterschap van een middelgrote gemeente en die daarna met pen sioen ging, nu plotseling de geschikt heid en de activiteit kan opbrengen om een totaal nieuwe functie te aan-, vaarden bij een zo belangrijk depar tement als dat van oorlog. Hij zal, zo zegt men, de eerste jaren nodig hebben om in zijn functie in gewerkt te raken en tegen die tijd treedt het kabinet af. De Rotterdammer (a.r.) is wel van mening, dat de nieuwe man veel werk uit handen van minister Staf kan nemen, maar het blad komt toch niet verder dan de aanduiding „eni ge beheerstaken overnemen" en het noemt als voorbeeld de zorg voor de militaire gebouwen. Hoewel het argument, dat men 'n gepensioneerde liever niet in een nieuwe functie moet zetten, een bijzonder sterk argument is, valt er in het geval Van Veen toch nog wel een positief element te ontdekken. De taak van een staatssecretaris bij het departement van oorlog is zeker niet die van een militaire expert. Er zijn bij dat ministerie zoveel ex perts. die staan te trappelen van ongeduld om adviezen uit te brengen, dat de staatssecretaris op alle ter reinen zoveel raad kan krijgen als hij wenst. Zelf kan hij geen expert zijn op al le terreinen, waarop de defensie-ac tiviteiten zich bewegen. Dat kan nie mand! Toch veroordeelt dat hem niet tot een zo bijkomstige taak als de controle op de zorg voor militaire gebouwen. De staatssecretaris heeft tezamen met de minister de taak de defensie met al haar zware lasten aanvaardbaar en dus „politiek verkoopbaar" te maken voor het Ne derlandse volk. Die politieke functie van de staats- (Zie slot pag. 3 kol. 1 Ir. Witte stelde ook mechanisme van basculebrug in werking Door het in beweging brengen van de buitenste schuif van de stormvloedkering in de Hollandse IJsel heeft de minister van verkeer en waterstaat ad interim, ir. H. B. J. Witte, gisteren te Krimpen aan de IJsel deze stuw symbolisch in gebruik gesteld. Daarna bracht hij door een druk op de knop het mechanisme van de basculebrug in werking. Daardoor daalde de brug en de verbinding tussen Capelle aan de IJsel en Krimpen aan de IJsel was verwezenlijkt. Zeer veel mensen waren getuige van de plechtigheid. Het leek wel of de gehele Krimpenerwaard was uitgelopen. De dorpen Capelle en Krimpen aan de IJsel waren versierd met duizenden lampjes en vlaggen. Bij de stuw waren veel schoolkinderen, zwaaiend met vlaggetjes en op de brug stond het muziekkorps van de rijkspolitie opgesteld, dat bij het langzaam neerzakken van de stuw het Wilhelmus speelde. Hij herinnerde aan het instellen van de z.g. Deltacommissie op 18 febr. '53. Bij de installatie dezer commissie wees minister Algera erop, dat wij vpor de keuze zijn gesteld, om ofwel de dijken over meer dan duizend ki lometer lengte aanmerkelijk te ver hogen, dan wel zee-armen af te slui ten op zodanige wijze, dat de door stormvloeden bedreigde kustlijn aan zienlijk wordt verkort. De minister herinnerde er daarbij aan, hoe moeilijk het is een oplos sing te vinden voor de problemen, die door het simpele woord „kustverkor- ting" aan onze waterstaatkundige ingenieurs worden gesteld. Op 26 mei 1955 verscheen het tweede interim advies van de Deltacommissie, waar in de afsluiting van de Hollandse IJsel werd aanbevolen. De minister ging de overwegingen en de beteke nis van deze afsluiting na en vertel de, waarom werd besloten tot een beweegbare kering. Het stemt vol gens hem tot grote voldoening, dat men erin geslaagd is, ondanks de moeilijke probleemstelling en zonder terug te kunnen grijpen op overeen komstige constructies in binnen- en buitenland, de beweegbarekering te maken. Ook bij de uitvoering moesten moeilijkheden overwonnen worden. Zo diende men er naar te streven, dat de scheepvaart zo min moge lijk hinder ondervond. Ook moest men rekening houden met de in- en uitgaande getijstroom. In het vervolg van zijn betoog wees ir. Witte erop, dat, als de schuif wordt gesloten, het scheep vaartverkeer toch kan passeren door de naast de eigenlijke af sluiting gebouwde schutsluis Behalve met het verkeer te water werd ook en in niet mindere mate rekening gehouden met het ver keer te land. Spreker herinnerde aan de bestaande plannen voor een oever verbinding hier ter plaatse, die in het complex van kunstwerken kon wor den opgenomen. De Krimpenerwaard wordt door de nieuwe verbinding aan het grote net van verkeerswegen aangesloten, waardoor er ongekende mogelijkheden tot een verdere ont wikkeling van dit zo belangrijke ge bied ontstaan. is het twee jaar geleden, dat r in Hongarije de opstand tegen c het communistisch bewind uit- S C brak, die op 4 november d.a.v. met bloedig geweld werd onder- drukt. C genodigden waren onder ud-minister van verkeer en Onder de meer waterstaat, mr. J. Algera, de direc teur-generaal van de rijkswaterstaat, ir. J. Maris, burgemeesters, scheeps bouwers en militaire autoriteiten en ingenieurs van de rijkswaterstaat. Voor de ingebruikstelling sprak de minister een rede uit, waarin hij erop wees, dat het voornaam ste doel van het complex is het lage polderland aan weerszijden van de Hollandse IJsel te beveili gen. wwwwwww\*\*w\**v Bejaarde vrouw overleden door gasverstikking De 78-jarige alleenwonende weduwe S. J. van Veen-Zeegers is woensdag morgen levenloos in haar woning te Rotterdam-zuid aangetroffen. De buren hadden een sterke gaslucht waargenomen en toen men de wo ning van de weduwe binnengedron gen was, bleek dat bij haar de gas kraan open stond. De vrouw zou in hoge mate aan aderverkalking gele den hebben en daarom neemt de po litie aan, dat zij de kraan per onge luk open heeft laten staan. „Mr. Algera-brug" De commissaris van de konin- §j gin in Zuid-Holland, mr. J. f§ Klaasesz, nodigde woensdag na de officiële opening van de stuw in de Hollandse IJsel, mevrouw Algera, die met haar echtgenoot, de oud-minister H van verkeer en waterstaat, mr. J. Algera, aanwezig was, uit, de naam van de basculebrug te onthullen. Mevrouw Algera n trok aan een koord en hoog in M de lucht gleed langzaam een doek weg, waardoor de naam „Algera-brug" zichtbaar, werd op een der spanten. Daarna es fj hernam mr. Klaasesz 't woord l§ H en bracht onder meer de be- si s scheidenheid van mr. Algera ter sprake, die hij meende te H moeten temperen. Een der overwegingen bij het voorstel H de brug „Algera-brug" te noe- men was, dat de naam kort es e| moest zijn. De naam was even- j= p wel gegeven om de minister te p eren die de Deltawet er bij de Z2 p Kamers in zo'n korte tijd heeft p doorgekregen. ee iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiif Koch ontkent alle schuld aan nazi-massamoorden. Erich Koch, de voormalige nazi gouwleider van Noordoost-Polen, die te Warschau terecht staat, heeft woensdag verklaard niet schuldig te 7.1 in. „Ik heb nu eerst uit de tenlas telegging vernomen van al die ver schrikkelijke dingen die tiidens de oorlog in Polen zijn gebeurd", zo zei Koch, die tot dusver had gezegd, te ziek te zijn om de tenlastelegging te lezen. Volgens Koch heeft hij niets te maken met de in de acte van be schuldiging genoemde misdrijven. „Ik heb nooit, hetzij mondeling het zij schriftelijk, orders uitgegeven als die welke in de tenlastelegging wor den aangehaald. Mijn enige schuld is, dat ik behoord heb tot die natie (Duitsland) en die organisatie (de Nazi-partij). Persoonlijk heb ik geen schuld". Koch wordt ervan beschul digd de dood van 72.000 Polen en 16.000 Joden op zijn geweten te heb ben. Hij wordt oök verantwoordelijk geacht voor de dood van vier miljoen ekrainers, maar is in dit proces hiervan niet officieel beschuldigd. ZEVEN KILOMETER HOOG Straaljager tegen Britse Viscount Een Vickers „Viscount" van de British European Airways met bestemming Napels is gisteren zes kilometer ten noorden van de Italiaanse stad Anzio in bot sing gekomen met een.Italiaan- se straaljager. Beide toestellen stortten neer. De zesentwintig passagiers en vijf bemannings leden van het Britse toestel werden allen gedood. De piloot van het Italiaanse F-84 straal vliegtuig kwam met zijn val scherm veilig in de Middelland se Zee terecht en werd door een motorboot opgepikt. David Craig, de hoofdvertegenwoor diger van de B.E.A. in Italië deelde aan journalisten mede, dat er geen reden is om-aan te nemen dat de „Viscount" van zijn normale route is afgeweken. De romp van het vlieg tuig vertoont een groot gat, waar door de meeste passagiers naar bui ten moeten zijn gezogen. Dit zou aantonen dat de botsing niet veroor zaakt werd door het Britse toestel. De commandant van het vliegveld Ciampino heeft verklaard dat de meeste passagiers door het wegval len van de druk in het vliegtuig als gevolg van de botsing plotseling moeten zijn gedood. De straaljager piloot, die met een shock naar het ziekenhuis van Nettuno is overge bracht, heeft nog geen verklaring van de ramp kunnen geven. De dertig lijken van de omgekome nen werden neergelegd in het stad huis van Nettuno, waarheen ook ten tijde van de landing van Engelse en Amerikaanse troepen in de Tweede Wereldoorlog de slachtoffers werden gebracht. Het stoffelijk overschot van de 31e inzittende van het vlieg tuig ligt in het ziekenhuis van Net tuno, waarheen men hem vervoerd had omdat hij na een val van zeven kilometer hoogte nog ademde. Op weg naar het ziekenhuis overleed deze jongeman echter. Onder de passagiers van de „Vis count" bevond zich de Engelse mannequin Jane Buckingham, die naar Napels op weg was om te proberen een verzoening tot stand te brengen met prins Shiv, die haar, naar kortgeleden werd ge meld, in de steek had gelaten voor de Hongaarse filmactrice Eva Bartok. Miss Buckingham werd vergezeld door drie journa listen van de Londense „Daily Sketch". De namen van de an dere passagiers zijn niet onmid dellijk bekendgemaakt. Belgen moeten nog beginnen.... m HET MEEST WESTELIJKE puntje van Zeeuwsch-Vlaande- ren zijn deze zomer bijna letter lijk „bergen werk" verzet Daar langs de boorden van liet historische Zwin schoven vijf draglines en twee bulldo zers in luttele maanden tijds een complete, honderden meters lange zeedijk enkele tientallen meters op zij! Maar bij „op zij schuiven" alleen bleef het niet...: de wat gammele dijk werd bo vendien verzwaard en op Delta hoogte gebracht. En zo kon bet gebeuren, dat het Zwin plotse ling een „ander gezicht" heeft gekregen: waar eerst een wan kele en dus volkomen onbe trouwbare verdediging togen 't water lag, strekt zich nu een zeewering uit, even betrouw baar als de kluisdeuren van de Nederlandsche Bank En wankel en gammel is deze zeewe ring inderdaad geweestNog al tijd is het een raadsel hoe in die be ruchte rampnacht van '53 toen het Zwin tot aan de nok afgeladen was met het dreigend opgejaagde water de ruim vijf meter hoge „dijk" overeind is gebleven! Slechts één (mogelijke) oplossing kunnen de des kundigen aanvoeren: in de trechter, die het Zwin heet, lag zoveel rijs hout, stroo, weggespoelde planten en andere rommel langs de oevers, dat de aanstormende golven hun vernie tigende kracht verloren In deze soms één meter dikke laag Erg overtuigend klinkt dat be paald niet en het was duidelijk, (Zie slot pag. S kol. 3) Langs de schorren van het Zwin, die nu grauio en troosteloos onder een grijze herfstlucht liggen, zijn enke le tientallen dijkioerkers bezig de laatste hand te leggen aan een ver zwaarde en verhoogde dijk. Irak wees Russische wapenhulp van de hand. Volgens het Libanese dagblad „Al Hayat" heeft Irak een Russisch aan bod, wapens en vliegtuigen en tech nische deskundigen beschikbaar te stellen, afgeslagen. Het blad voegde daaraan toe, dat de regering van Irak dank zegde voor het aanbod, maar de Russen liet weten, dat het Iraake leger al het moderne militaire materiaal bezat, dat het nodig had. Wordt op Noord-Veluwe natuurreservaat gesticht Als de plannen van de wildschade- comniissie in Den Haag worden ver wezenlijkt, zal op de Noord-Veluwe een groot natuurreservaat worden gesticht. Dezer dagen is deze commissie in Elspeet geweest om de plannen met de gemeenteraad van Ermelo te be spreken. Zo'n reservaat zou een eind maken aan de voortdurend toenemen de schade, die wilde zwijnen, dam herten en edelherten aan landbouw gronden op de Noord-Veluwe aan richten. Het is namelijk de bedoeling zoveel mogelijk van dit wild in het reservaat onder te brengen. Het wild, dat zich dan mettertijd nog buiten de omrastering zal bevinden, wordt ge schoten. Het reservaat zal waar schijnlijk vrij toegankelijk zijn. Brand verwoestte instituut voor kernonderzoek Een grote brand in het gebouwen complex van de voormalige lakenfa briek te Aken heeft in de nacht van dinsdag op woensdag het instituut voor kernonderzoek van de Akense Technische Hogeschool en een op slagplaats van verpakkingsmateriaal van de Duitse Philipsfabriek ver woest. De schade wordt op een miljoen mark geschat. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. VERWACHT. LATER OPKLARINGEN. Aanvankelijk zwaarbewolkt met hier en daar wat motregen. Daarna van het noorden uit enkele opklaringen. Zwakke tot matige wind tussen west en noord. Weinig verandering in tem peratuur. ZON EN MAAN 24 oktober Zon op 7.19 onder 17.29 Maan op 16.41 onder 3.55 Adjunct-hoofdred.O. A. de Kok. p. T) 7P2s WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN 201e jaargang - no. 250 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. v. d. Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. per kw. Losse nummers 15 cent. Donderdag 23 okt. '58 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mlm. Minlm. p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 23 cent p. regel met een minimum van I.—. „Brieven of adres bureau v. d. blad" 28 cent moer. Giro po. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlissingen Waistr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. «3, tel. 2475 (b.g.g. aqv. 2234); Oostburg. G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee. red. tel. 2425, adm. tel. 2094.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 1