PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BILT
Weggestuurde 37 verstekelingen kunnen niet
naar Nederland terugkeren
Vele schepen zijn
in nood geraakt
Alarmsein vond heel Zeeland paraat
Motie Bruins-Slot in Tweede Kamer verworpen
Vandaag...
VERWACHT.
201e jaargang - no. 245
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
djjn Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 17 oktober '58
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mim. Minim, p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1.—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 61, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red. tel. 2425, adm. tel. 2094.
Tijdens de storm, die in de nacht van woensdag op donderdag en
ook nog gistermiddag over Zeeland joeg, was aan de Vlissingse
boulevards duidelijk het verschil te zien tussen de uitwerking van
C het opgezweepte water op de nieuwe glooiing nabij de „bomvrije
toren" (bovenste foto) waar het water rustig uitvloeide en op
de oude boulevardmuur nabij het Roeiershoofd, waar het water
„als vanouds" waarlijk huizenhoog oversloeg (foto onder).
S Meer bijzonderheden over storm en gevolgen in het artikel „Alarm-
S sein vond Zeeland paraat", op deze pagina. (Foto's P.Z.C.)
(Van onze parlementaire redacteur)
Mej. Ten Broecke Hoekstra (v.v.d.) heeft gisteren in
de Tweede Kamer de minister van justitie, prof. Sam
kalden, geïnterpelleerd over het terugzenden van 37
verstekelingen naar Indonesië. Aan het einde van de
behandeling heeft de Kamer haar vertrouwen in het
door de minister gevoerde beleid uitgesproken. De Ka
mer verwierp met 91 tegen 29 stemmen een motie van
de heer Bruins Slot (a.r.), waarin de regering werd
verzocht de verstekelingen in staat te stellen, indien
zij dit willen, naar Nederland terug te keren. Dan zou
Prof. Samkalden zette uitvoerig
gevolgd regeringsbeleid uiteen
De interpellante mejuffrouw Ten Broecke Hoekstra zette, alvorens zeven
vragen aan de minister te stellen, uiteen dat de haars inziens onvoldoende
beantwoording van de schriftelijke vragen, die zij met mr. Van Rijcke-
vorsel van de K.V.P. over deze zaak had gesteld, aanleiding was voor de
interpellatie. Ook het Nederlandse volk is over deze beantwoording onte
vreden, zo voegde zij eraan toe. Het rechtsgevoel van velen is gekrenkt.
De terugzending is onmenselijk.
Zij erkende, dat de terugzending for
meel-juridisch te verdedigen is. Maar
wat zijn de gevolgen van de terug
keer naar een land, waar het recht
met voeten getreden wordt? De mi
nister vertrouwt erop, dat de 37 niets
zal overkomen, doch mejuffrouw Ten
Broecke Hoekstra had hieromtrent
geen enkele zekerheid.
De terugzending achtte zij mo
reel niet verantwoord en een on
Nederlandse daad. Dringend en
met grote klem verzocht zij mi
nister Samkalden nog op zijn be
sluit terug te komen.
Minister Samkalden zei, dat de re
gering een grote behoefte heeft aan
een uiteenzetting over het beleid, dat
zij ten aanzien van de verstekelingen
na een eventueel nader onderzoek, opnieuw over hun
toelating kunnen worden beslist. Een motie van de
interpellante, waarin de regering zonder meer werd
uitgenodigd de verstekelingen met de „Johan van Ol-
denbarnevelt" naar Nederland terug te doen keren, was
tevoren ingetrokken. Tegende motie van de heer Bruins
Slot stemden de gehele fractie van de P. v. d. A., de
fractie van de K.V.P., met uitzondering van de heren
Van Rijckevorsel en Fens, de fractie van de C.H., be
halve *de heer Calmeyer en de C.P.N.-ers Bakker en
Borst.
volgt, temeer daar zij allerlei verwij
ten te horen gekregen heeft.
Begin van dit jaar kwam het vraag
stuk van de verstekelingen aan de
orde. Er arriveerden eerst kleine
groepjes, later grotere en tenslotte
voer de „Johan van Oldenbarnevelt"
met 70 verstekelingen huistoe. Dat
kon de regering niet onverschillig la
ten, Aldus de minister.
De bewindsman gaf vervolgens een
uitvoerige uiteenzetting van het be
leid, dat de regering ten aanzien van
verstekelingen voert, 'n beleid, waar
in humanitaire overwegingen een be
langrijke rol spelen. De regering
heeft duizenden Indonesiërs, die om
een visum voor Nederland gevraagd
hebben, moeten afwijzen. Zij kan dan
niet toestaan, dat wel. gastvrijheid
wordt verleend aan een groep men
sen, die op abnormale wijze ons land
is binnengedrongen.
Er is in alle 37 gevallen een minu
tieus individueel onderzoek ingesteld.
Zie slot pag. 3 kol. 2)
ZWARE STORM OP ZEE
„Schelde" nam Noors schip
„Gudrun" op sleeptouw
Mej. Ten Broecke Hoekstra.
Opgeheven
Er is een vereniging in Nederland
opgeheven. Dat op zichzelf is
geen groot nieuws, want aan
verenigingen is geen gebrek, in Ne
derland, integendeel, er zijn ér veel
te veel en zolang er in kleine steden
nog mensen rondlopen, die van zo'n
twintig of vijfentwintig verenigingen
bestuurslid zijn, kunnen er rustig
hele series verenigingen verdwijnen.
Maar de vereniging, die kort geleden
werd opgeheven, was toch wel een
heel bijzondere en zij heeft dan ook
van haar georganiseerd bestaan af
scheid genomen mét een ietwat ont
roerende zwanenzang.
Het gaat hier om de Nederlandse'
Vereniging voor Vrijhandel, die
zestig jaren lang het Nederland
se volk heeft voorgehouden, dat vrij
handel over de gehele wereld
een grote bijdrage tot de wereldwel
vaart zou kunnen leveren.
De vereniging heeft haar doel niet
bereikt. De mensheid is op dit ogen
blik verder van de- vrije wereldhan
del verwijderd, dan in de dagen toen
de vereniging werd opgericht.
Hoe was het zestig jaar geleden toen
de eerste mannen zich organiseerden
om voor de vrijhandel te strijden
Er waren hier en daar wat lastige
invoerrechten, waartegen men pro
testeerde. Voor het overige was alles
vrij. Het geld was in nagenoeg alle
landen gezond en stabiel. Men kon
reizen en trekken waar men wilde
en men kon zich vestigen waar men
wilde. De internationale goederenuit
wisseling verliep vrijwel zonder be
lemmeringen.
Die vrijheid is thans verdwenen.
In de zwanenzang van de Ne
derlandse vrijhandelaren wordt
de verdwijning toegeschreven aan de
grote geestelijke en materiële ver
anderingen, welke zich in de maat
schappij hebben voltrokken en men
kan het met die conclusie wel eens
zijn.
Het risico van de onbeperkte vrijheid
in onze hedendaagse maatschappij
met zijn massaproduktie, zijn me
chanisatie, zijn overproductie, zijn
geweldige investeringen in kostbare
machineparken en in enorme voorra
den,, zou te groot geworden zijn.
De drang naar beheersing van al
deze verschijnselen moest zich wel
keren tegen de onbeperkte vrijheid.
In de zwanenzang wordt daarover
tenslotte gezegd: „Het is logisch, dat
(Zie slot pag. 3 kol 1)
Vele schepen zijn gisteren tijdens de
zware storm in nood geraakt. Het
Noorse vrachtschip „Gudrun" zond
gisteren uit een positie zes mijl ten
noordoosten van 't lichtschip Smith's
I Knoli noodseinen uit. Het schip
j maakte slagzij. De vuren onder de
J ketels waren uitgegaan en de pom-
I pen werkten niet. Omdat het schip
water maakte was de bemanning
overgestapt op de Franse treiler Cap
St.-Marie. De sleepboot „Schelde"
van Smit en Co uit Hoek van Holland
heeft gisteravond de Gudrun op
sleeptouw genomen. De „Schelde"
had de wedloop naar het schip met
slechts enkele meters verschil gewon
nen van de sleepboten Holland en
Simson. De sleep naar Rotterdam
vordert slechts langzaam.
Zes sleepboten van N.V, Bureau
Wijsmiiller zijn woensdagnacht erin
geslaagd het tussen de IJmuidense
pieren gestrande Argentijnse „Entre
Rios" vlot te brengen. Het schip is
door vier sleepboten naar de Noorder-
sluis gebracht.
De Deense viskotter „Solglint" gela
den met paling is in de storm van
gisteren ten noordoosten van het
vuurschip Terschellingerbank lek ge
slagen. De bemanning wgrd met veel
moeite overgenomen door het zuster
schip „Valde". Er werd sleepbootas-
sistentie gevraagd.
Het Deense schip „Adler Svan-
holm" kwam donderdagmiddag op
de Noordzee op circa 75 mijl ten
iiwordoosten van de Humber in
nood te verkeren. Twee ruimen
warén lekgeslagen. De sleepboot
„Holland", die uitgevaren was om
de Noorse „Gudrun" te assisteren
is doorgevaren naar de „Adler
Svanholm". De bemanning hoopt
het schip met pompen drijvende te
houden tot de „Holland" ter plaat
se zou zijn. Twee treilers zouden
in de buurt van het schip blijven
om zonodig te kunnen helpen.
Op circa 55 mijl ten noord-oosten van
Ameland is donderdagmiddag een on
bekende kleine kustvaarder in nood
komen te verkeren. Het Poolse "schip
„Generaal Bern" Ijeeft gemeld, dat uit
de lichtseinen van de kustvaarder is
opgemaakt dat het roer van dit schip
is weggeslagen.
De Duitse reddingsboot „Hermanna-
pelt" voer uit, maar moest later te
rugkeren omdat het sciiip moeilijkhe
den met zijn stuurinrichting kreeg.
Uit Ameland was daarop de redding
boot „Oostmahorn" uitgevaren.
Als gevolg van de zware storm heb
ben zeventig Duitse en buitenlandse
treilers beschutting gezocht in Cux-
haven.
In het Skagerak wordt de Deense
treiler „Hansine Hl" vermist. Het
laatste wat men van dit schip heeft
vernomen waren noodseinen. Het
Russische stoomschip „Tomsk" meld
de dat de Russische treiler „S.R.T.
4442" bij de Shetlandse eilanden in
nood verkeerde en dat dringend hulp
nodig was.
Eerste najaarsstorm woedde hevig,
maar de schade bleef gering
HET ALARMSEIN ging gisteren op rood voor de Zeeuwse waterkerin
gen I En voor Zeeland niet alleen, want toen rijkswaterstaat in de vroege
ochtend eens goed de voorspellingen voor waterstanden en windkracht had
bestudeerd, werd tien voor half elf een „beperkte dijkbewaking" afge
kondigd voor het gehele district zuid: van IJmuiden tot aan de Belgische
grens toe.... Dat betekende dat overal de dijkwachten opgetrommeld
werden en dat bovendien de bewakingsbureaus bezet moesten blijven. Na
tuurlijk kon het vele duizenden man sterke dijkleger nog rustig „op fa
briek en kantoor" blijven. Want verontrustend was de toestand nog al
lerminst. En dat is de situatie ook niet geworden, want tenslotte bleek
het „rode alarmsein voor Zeeland" loos alarm. Even na zessen 's avonds
werd in deze provincie de beperkte bewaking al weer ingetrokken, hoe
wel men wel paraat bleef.
Onjuist was het overigens bepaald motto „beter voorkomen dan gene-
niet, dat 's ochtends de beperkte be- zen" uit. Daarom wordt een „be
waking werd ingesteld. Na „febru- perkte dijkbewaking" afgekondigd
ari 1953" gaat men terecht van het 1 zodra de verwachting luidt, dat het
water tot 3.50 boven NAP zal ko
men. En die verwachting was er gis
terochtend.
Inderdaad werd 's middags om
streeks vier uur bij de hoogste
stand in Zeeland 3.55 meter bo
ven .NAP afgelezen. Dat was in
Cadzand,- waar in het Zwin de
dijk rond de zogenaamde kleiput,
waaruit klei wordt gehaald voor
versteviging van de. nieuwe Zwin-
dijk, wegspoelde. Het werk aan
de Zwindijk had over enkele we
ken klaar kunnen zijn, maar deze
tegenvaller brengt enige vertra
ging met zich mee.
Dat was overigens de enige, streek
in Zeeland, waar het water de alarm-
grens van 3.50 plus passeerde. In
Vlissingen kwam het nog juist niet
zover: 3.46 plus en dat is „slechts"
een verhoging van 98 centimetér. In
Burghsluis en Zierikzee bleef het
zelfs beperkt tot ongeveer 2.80 plus.
Voor Zierikzee was deze waterstand
L)e eerste najaarsstoim is gis-
M teren over Zeeland geraasd en p
ook de dijk van Westkapelle s
P werd dit seizoen voor het eerst
M door de elementen aan een ove-
H rigens goed doorstane „proe- p
ve" onderworpen. Met de f§
kracht van de wind viel niet
H te spotten: de stormband rond
s de pet van deze Westkapelaar
H drukt het respect voor de s
storm uit
1 (Foto P.Z.C.)
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
overigens al voldoende om de kade
óp verschillende plaatsen tot 8 me
ter breedte onder te laten lopen.
Maar de vloedplanken, die in de klei
ne straatjes, die op de kade uitko
men, waren geplaatst, werden niet
eens nat... Wel was er aan de Val
wat schade: stukken krammatten
(Zie slot pag. 3 kol. 2)
„Boskoop" gestrand
bij IJmuiden
Het 5910 brt metende vrachtschip
van de K.N.S.M. Boskoop" is om
half twee hedenmorgen gestrand "op
het strand ten zuiden van de zuidpier
te IJmuiden.
De „Boskoop" verliet omstreeks
kwart over één de noordersluis te
IJmuiden, en liep even na het verla
ten van de havenmond uit liet roer
en strandde.
De sleepboten „Hektor", „Stentor"
en „Simson" van Wijsmiiller zijn te
IJmuiden naar het schip vertrokken
om assistentie te verlenen.
In Rotterdam liepen
kaden en straten onder
Tijdens het hoge water, te Rotterdam
zijn gisteren gedeelten van kaden en
straten in de onmiddellijke omgeving
van de Nieuwe Maas onder water
Aar alleen de Spaanse kade moest
voor het verkeer worden afgesloten.
Op twee plaatsen elders heeft zich
een verzakking voorgedaan, doch de
politie heeft deze met lichten voor
het verkeer aangegeven.
Het is dus voor wat Rotterdam be
treft nogal meegevallen en- de kant
op haar Capelle aan de'IJsel is het
water heneden de dijk gebleven.
bestaat de Ned. Joumalis-
H tenkring 75 jaar.
....bestaat het marinevlifeg- M
kamp De Kooy te Den Helder
40 jaar, p
p „...viert de bekende Nederland- jjf
se romanschrijver, dichter en p
li essayist Simon Vestdijk, aan
M wie in 1951 de P. C. Hooft-
p prijs en in 1955 de Contantijn
c§ Huygensprijs van de Jan Cam-
H pertstichting werd toegekend,
te Doorn zijn 60e verjaardag, p
iliniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiil
Opklaringen en plaatselijk nog enke
le bnïen. Noordwestelijke wind verder
afnemend tot vrij krachtig of matig.
Dezelfde temperaturen als gisteren of
iets hogere.
ZON EN MAAN
18 oktober
Zon op 7.08 onder 17.41
Maan op 13.20 onder 22.28