Nehroe reisde op een muilezel naar het geheimzinnige land Bhoetan Lockheed F-104 Starfighter houder wereldsnelheidsrecord Waar de tijd zevenhonderd jaar bleef stilstaan KOPENHAGEN GEEFT VOORBEELD VAN VOETGANGERS-VOORRANG EERSTE BOERDERIJEN WORDEN OVER VIJF JAAR VERPACHT 13 PROVING J ALB ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 10 OKTOBER 195# TT\e Indische ministerpresident Nehroe heeft een van de avontuurlijkste reizen gemaakt, die ooit een modern staatsman ondernam. Te voet en op de schommelende rug van een muil ezel reisde Nehroe naar het geheimzinnigste en meest geïsoleerde land ter wereld naar Bhoe tan. Geen moderne betonweg voert naar dit middeleeuwse feodale rijk aan de voet van de Himalaya. Slechts over smalle geitenpaden Slechts weinige Europeanen hebben toegang gekregen Tien dagen had premier Nehroe nodig om over 2000 meter hoge passen de residentie Poenaka te bereiken, tien dagen voor een afstand, die het vliegtuig in enkele uren kan afleggen. Enige jaren geleden reeds had Nehroe een uitnodiging ontvangen van de vorst van Bhoetan. Dat hij hieraan Juist nu gevolg geeft, heeft een politieke reden. Bhoetan behoort, evenals Sikkim en Nepal tot de bufferstaten tussen India en de Chinees- communistische machtssfeer. India, vaak van een zeer meegaand neutra- Tot hier en niet verder, betekende voor de communistische expansie de lisme, toont zich aan de voet van de Himalaya van een energieker zijde, reis van Nehroe door de half-onafhankelijke Hlmalaya-staten. India's „beschermende" geste heeft een zeer reële achter grond. Binnen de Himalaya- staten liggen de enige toegangs wegen naar het Rijk van Mao Tse- toeng, de Himalaya-passen, die ech ter tegelijkertijd de sluipwegen zijn van de communistische propaganda en infiltratie. Overigens is in Bhoetan de kans be trekkelijk gering, dat de communisti sche bacil vat zal krijgen op de 800.000 inwoners. De geografische af geslotenheid heeft hier, onder het „dak van de wereld", niet alleen een staat met een god op de troon in le ven gehouden, maar ook het wezen en denken van de mensen in dit land is blijven stilstaan in de middeleeu wen. Een vorm van Boeddhisme met geesten en demonen vormt 'n scherm tussen de bewoners van het hoogge legen land en alle vreemde ideolo gieën, zowel westerse als communis tische. De oude, kleine maharadjah verenigt in zijn persoon het geestelijk en we reldlijk leiderschap. Zijn onderdanen werpen zich voor nem in het stof als voor een godheid. De oerkrachten van de omringende wereld hemel hoge bergen met eeuwige sneeuw, brullende lawines, wervelende berg stromen, gloeiend hete oerwouden met kudden olifanten, sluipende wil de katten en alles vertrappende neus hoorns doet deze mensen vol angst de bescherming van de goden afsme ken. En zo klapperen dan dag en nacht de gebedsmolentjes in de lama- kloosters. SCHILDKNAPEN MET ZWAARDEN Niet alleen het geestelijke en reli gieuze denken van de Bhoetha- nis vertoeft nog in de middel eeuwen, ook het leven zelf is middel eeuws. Het land wordt door ridders, de Penlops, geregeerd, die met hun schildknapen in burchten hof houden als feodale heren uit onze middeleeu wen. De bewapening van de mannen bestaat uit brede zwaarden en leren schilden. Van het bestaan van straaljagers en atoomkanonnen hebben deze ridders even weinig notie als de bergboeren op hun eenzame hoeven van elek trisch licht en auto's. De bewoners van het land, die nog steeds hetzuiver Tibetaans van de dertiende eeuw spreken, hebben geen woorden voor alle mogelijke techni sche begrippen als fototoestel, auto of vliegtuig. De techniek heeft Bhoetan nog niet veroverd en de maharadja met zijn ridders zijn ook beslist niet van plan het ijzeren gordijn voor het onbekende op te trekken. Slechts vier bewoners van Bhoetan hebben tot dusverre een westerse universiteit bezocht. De onzekerheid in dit land voert Tien maanden tegen jachtopziener geëist De officier van justitie bij de recht bank te Arnhem, mr. J. van Ysen- doorn, heeft tegen de 59-jarige jacht opziener S. tien maanden gevange nisstraf en de ontzegging van het recht van jachtopziener te zijn voor de tijd van vijf Jaar geëist. S. is de Jachtopziener, die op IS fe bruari met een pistoolschot de 26-ja- rige landbouwer H. J. Heitink van het leven heeft beroofd. Verdachte had iemand op de fiets de weg naar het jachtterrein zien in slaan en wilde deze fietser staande houden, omdat hij het, gezien het nachtelijk uur, verdacht vond. Hij bescheen de man met zijn lantaarn, maar deze gaf hem een klap en reed door. Dit vond de president van de rechtbank, jhr. mr. F. O. W. van Nispen tot Pannerden, zeer vanzelf sprekend. Verdachte trok toen zijn pistool en loste waarschuwingsschoten. De fiet ser, werd getroffen en overleed kort daarna. Verdachte was er van over tuigd de grootst mogelijke voorzich tigheid in acht genomen te hebben, hetgeen de president van de recht bank echter in twijfel trok. Over veertien dagen zal de recht bank uitspraak doen. langs duizelingwekkend diepe ravijnen en door dampende oerwouden bereikt de reiziger Bhoe tan als hij het tenminste ooit bereikt want de buitenlander en zelfs de Indiër vindt op zijn weg grenswachters met hellebaarden, die met grimmige gezichten de toegang bewaken tot het Goddelijke Rijk van de Maharadja Sigme Dorji Wank-choek. tot zeer barbaarse gebruiken. Zo wordt een jonggeborene een ge roosterde klont gerstemeel in de mond gestopt. Als het kind deze behandeling overleeft, dan zegt men: „Hij is levensvatbaar en zal opgewassen zijn tegen de gevaren van het aards bestaan". In dit merkwaardige land is het ook niet ongewoon, dat een vrouw vijf mannen trouwt. Slechts weinig Europeanen hebben tot nu toe toestemming gekregen dit land aan de voet van de Himalaya te betreden. De Schotse arts dr. Craig die jarenlang in Tibet heeft gewoond behoort tot de weinige blanken, die vrij mochten rondreizen in Bhoetan teneinde daar de zieken in de lama kloosters te kunnen bezoeken. Het reizen is er overigens zeer oncomfor tabel en 't land mag dan niet groot zijn ongeveer gelijk aan Zwitser land men moet toch rekenen met enige dagreizen om plaatsen te berei ken, waar men met moderne ver keersmiddelen in enkele uren zou kunnen zijn. Maar men wil in Bhoe tan geen auto's: zij zouden niet alleen het stof van de wegen doen opwerve- len maar ook de wereldbeschouwing, en dat willen de goden niet. Liever neemt men epidemieën en kraam vrouwenkoorts op de koop toe en al- lerlei-andere ziekten, dan dat men de „Witte duivel" in het land toelaat. ROEPIAH De Britten hebben overigens uit de tijd, dat zij India beheersten, geen goede herinnering aan Bhoetan. De oude koningin Victoria heeft eens streng het voorhoofd ge fronst over dit weerbarstige volk aan de noordgrens van haar rijk. Of schoon de Britten de beide radjahs, die toen het land regeerden, duizend roepiah per jaar betaalden, overvie len de krijgslustige stammen toch het Britse garnizoen. Het conflict werd weliswaar met nog een paar duizend roepiah bijgelegd, maar ook India moet tegenwoordig jaarlijks de maharadja de aanzienlij ke som van een half miljoen roepiah betalen voor zijn welzijn. En de enige tegenprestatie is, dat India de buiten landse belangen van het vorstendom mag vertegenwoordigen. e ultra-sonische straaljager van de Amerikaanse Luchtmacht, de Lockheed F-104 Starfigh ter, welke houder is van t wereld snelheidsrecord met 2259 km. per uur en het wereldhoogterecord met ruim 35.000 meter, is momenteel in flinke aantallen in in operatio nele dienst. Verschillende lucht verdedigingseskaders zijn reeds uitgerust met dit vliegtuig dat mo menteel de beste troef van de Amerikaanse Luchtverdediging is. De Lockeed F-104 is het meest ge avanceerde straalvliegtuig ter we reld en de opvolger van de hier te lande ook bekende Super Sabre F-100. Alhoewel.-deze F-100 nog wel de nodige jaartjes mee zal lo pen in het gelid der Century Fighters, dient dit type toch te zij ner tijd weer vervangen te worden, daar de Russen een gelijkwaardi ge tegenhanger voor de Super Sa bre hebben In de vorm van de MIG-19 „Farmer." Vier jaren lang heeft men, met schaalmodellen in 8 verschillende windtunnels proeven genomen, die berekend waren voor een vliegtuig dat Mach 2,5 zou moeten kunnen vliegen. Deze proeven werden in het grootste geheim uitgevoerd. AGENTEN ALS „SPELLEIDERS" Het voorschrift is, dat voetgan gers op een oversteekplaats niet fehlnderd, dus niet in gevaar ge- racht mogen worden. De rege ling werkt, door goed samenspel van voetgangers en rijverkeer, zeer soepel. Slechts op spitsuren is op zeer drukke punten met bre de rijbanen wel eens een agent als „spelleider" nodig. Opstoppingen komen zelfs op de drukste uren nauwelijks of geheel niet voor. Deskundigen beraden ach over invoering in ons land Tijdens de internationale verkeers technische leergang en het congres voor verkeersveiligheid te Kopenha gen hebben Nederlandse deskundi gen een studie gemaakt van de Deen se oplossing van het voetgangers- vraagstuk. De voorzitter van de po- litie-verkeerscommissie in Nederland mr. J. F. E. Hopman, verkeerscom- missaris van Den Haag en de chefs van de verkeersafdelingen van de K.N.A.C. en de A.N.W.B. de heren A. L. Roscam Abbing en ir. C. A. Kuys- ten, zijn van mening dat nader on derling beraad nodig zal zijn om tot een eventuele aanbeveling te komen de voetganger in Nederland recht op voorrang op elke oversteekplaats toe te kennen met een verbod tot hinder voor het rijdend verkeer. Bij even tueel toekennen van voorrang op oversteekplaatsen aan voetgangers zal de situering van een aantal ze bra's moeten worden herzien. Dit systeem dat In Denemarken wordt toegepast voldoet ln de prak tijk zeer goed. De voetgangers heb ben op oversteekplaatsen (zebra's en spijkerpaden) onvoorwaardelijk voor rang indien de weg door de algeme ne verkeerstekens wordt vrijgege ven. Afbuigend rijverkeer moet, hij groen licht, voor een oversteekplaats wachten, totdat de voetgan gers zijn overgestoken. Alleen bij in gewikkelde situaties zijn, buiten de normale lichten, nog speciale voet gangerslichten toegepast. Voor het overige richten de voetgangers zich dus naar de algemene verkeerslich ten of tekens van een verkeersagent. De voetgangers zijn verplicht van de oversteekplaatsen gebruik te maken. Slecht op enkele punten in Kopenha gen zijn bij wijze van proef met oranje knipperbollen bebakende over steekplaatsen ingericht. Het oranje licht wordt beschouwd als een extra aanduiding midden in zeer drukke rijwegen. Premier Nehroe van India brengt een bezoek aan de maharadja van Bhoetan. Nehroe moest daartoe door Tibet, dat door de Chinese volksrepubliek is „geannexeerd". Foto: Premier Nehroe werd aan de Tibetaanse grens verwelkomd door de Chinese generaal Tang Kwam San. 's-Hertogenbosch heeft zeventigduizend inwoners. De zeventigduizendste inwoner van 's Hertogenbosch is Emilie Buiten kamp, dochter van de 44-jarige fa brieksarbeider Adrïanus Buitenkamp en de 42-jarige Helena Buitenkamp Van Haren. Emilie is het twaalfde kind, waaraan moeder Buitenkamp het leven heeft geschonken. Een kind is overleden. De aangifte geschiedde ten stadhuize in de kamer van burgemeester mr. H. Loeff. Daar werd het reeds bij de ge lukkige vader gerezen vermoeden bewaarheid. Op de vraag, welke naam de dochter zou dragen, antwoordde hij dat hij haar in dit geval wilde noemen naar de echtgenote van de burgemeester, welke geste door mr. Loeff gaarne en in dank aanvaard werd. De burgemeester overhandigde aan de vader een spaarbankboekje met 250. Wegens het overlijden van paus Plus XII zal ieder uiterlijk feestvertoon in de stad achterwege blijven. Voor de kinderen op de kleuterscholen en voor de bejaarden in de tehuizen waren er beschuiten met muisjes. Prins Bernhard opent nieuw bedrijf in Breda Prins Bernhard zal op 13 oktober de grossierderij ia. Th. Albada Jelgersma te Breda openen. Dit vrijwillige fi liaalbedrijf behoort tot de verkoop gemeenschap Végé-Nederland, moe derorganisatie van de Europese Végè- unie, waarbij 16.000 zelfstandige kruideniers zijn aangesloten. 0 Op de recente viering van het zilveren Jubileum der Zweedse fllmsociëteit is gebleken dat het gezelschap over het oudste filmarchief ter wereld beschikt. In het archief bevinden zich een kleine miljoen rolprenten, waaronder vele zeld zame fllmcopleën en een ptoniersprodukt uit 1897 over de toenmalige Stockholmse tentoonstelling. Het zou een jager moeten worden met de volgende prestaties: een topsnelheid van 2100 km. per uur op 9000 meter hoogte en onder be paalde omstandigheden een snel heid van Mach 2.5, d.w.z. 2500 km. per uur, in horizontale vlucht, en een hoogtebereik van meer dan 30.000 meter. e afmetingen van de F-104 zijn een openbaring, want de leng te van de romp is 16,7 meter lang, terwijl de vleugels welke messcherp en geen pijlstelling hebben slechts 2,3 meter van de romp tot de vleugeltip meten. Vol gens de mensen van de Lockheed fabriek levert deze vleugel, gedu rende de hoge snelheden een grote re draagkracht en geeft daardoor zelfs op grote hoogte de mogelijk heid tot buitengewone prestaties. Deze vleugel is een der revolutio- nairste ideeën die in het vliegtuig is verwerkt, omdat ze recht Is. De vleugel is erg dun uitgevoerd maar van buitengewone sterkte, want gedurende een gevechtsop dracht moeten er twee zware brandstoftanks aan meegenomen kunnen worden. De vorm van de romp is die van een raket op hel eerste gezicht. Lang en smal als een potlood en schijn baar erg eenvoudig. Maar zo een voudig is deze romp niet opge bouwd. De cockpit is voorzien van de om vangrijkste electronische uitrus ting welke ooit in een civiel of mi litair vliegtuig is ingebouwd. ndanks de grote snelheid van de Frl04, ls het type niet gevaar lijker dan andere straaljagers te vliegen. In normale vlucht ls de Starfighter in staat zonder tril lingen door tweemaal de geluids- barri're te breken en het hoog ge plaatste stabilo (hoogteroer en kielvlak) maakt het vliegtuig tweemaal gemakkelijker bestuur baar dan andere staartvormen. Ook de landings- en startsnelheid zijn geheel identiek met die van conventionele jagers, terwijl de F- 104 door gebruik van de rempara- chute zelfs binnen de 1800 meter tot staan kan komen. Deze facto ren maken het vliegen van de F-104 zelfs gemakkelijker dan de T-33 straaltrainer, volgens Tone Levier. testpiloot van de Lockheed. Bij geval van „bale out" schiet de uitschietbare stoel van de vlieger naar beneden uit het vliegtuig, wat een bijzonder veilige manier ls. Te vens is de garantie dat de Star fighter elk bestaand vliegtuig kan inhalen en vernietigen een zeer be langrijke morele veiligheidsfactor voor de vlieger. BEWAPENING. e bewapening van de F-104 be staat uit let wel een kanon van 20 mm. met 6 lopen, wel ke door een bepaald systeem rond draaien en zodoende een ontzetten de vuursnelheid kan bereiken die om en nabij de 2000 schoten per minuut moet liggen. Tevens voert hij nog geleide projectielen van verschillend type met zich die dus hun eigen weg zoeken wanneer 't zover is. Wanneer de F-104 tegen gronddoelen wordt gebruikt, want het vliegtuig is bijzonder flexibel en kan voor verschillende doelein den gebruikt worden, is het m.i. mogelijk dat het atoomwapens met zich meevoert. Laten wij allen ho pen dat dit vliegtuig nooit in ge bruik zal behoeven te komen. De dezer dagen op Formosa gestatio neerde F-104's hebben bijna op het punt gestaan in te grijpen, geluk kig is het niet zover gekomen. Maar wanneer het nodig mocht zijn zal het vliegtuig een machtig wapen blijken te zijn, een der machtigste wapens van het Wes ten. J. W. B. Kloosterman Jr. Daders yan roofoverval in Voerendaal kregen 1,5 jaar. De Maastrichtse rechthank heeft maandagmorgen de 87-jarige mijn- machinist L. J. G. uit Heerlen en de 40-jarige Auke T. te Hoensbroek we gens het bedrijven van een roofover val in Voerendaal ieder veroordeeld tot een jaar en zes maanden gevan genisstraf. Zij hadden de roofoverval gepleegd op de avond van 29 maart van dit Jaar. Zij maakten zich meester van een bedrag ad 3500 ten nadele van het bejaarde echtpaar Verheggen Geurts. De officier van justitie mr. J. Cors- ten had op 22 september tegen de verdachten ieder twee jaar gevange nisstraf geëist. De 60-jarige groentehandelaar J. van der V. uit Heerlen hoorde zich ter zake van uitlokking en poging tot uitlokking van deze roofoverval door het vestigen van de aandacht op de mogelijkheid om bij de oude mensen te Voerendaal een goede slag te slaan, eveneens tot een jaar en zes maanden veroordeeld. Tegen hem was twee twee jaar geëist. In Canada is een vereniging opge richt voor de vooruitgang van kleur lingen. De voorzitter' verklaarde dat de 32.000 Canadese negers een spreek buis moeten hebben. VOORUITGANG IN DE FLEVOPOLDER Over vijf jaar zullen in het thans in ontginning zijnde gebied in de Flevopolder de eerste boerderijen, waar schijnlijk van 15 tot 45 hectare groot, compleet niet bedrijfsgebouwen en woningen kunnen worden verpacht. Op het ogenblik zijn de zes eerste grote land- bouwschuren in aan bouw. In de twee jaar na de dijksluiting zijn reeds zevenduizend hec tare ontgonnen. Aan het eind van 1969 zul ruim 12.000 hectare van deze nu nog af schrikwekkende mod der- en rietvlakte in cultuur zijn gebracht. De polder zal geen weidebedrijven bevat ten, daar de rentabili teit van zulke bedrijven betwijfeld wordt en de 270 hectare zanderige gronden bij Roggebot zich beter voor bos bouw lenen. Van de eerst gereedgemaakte gronden zijn dit jaar reeds oogsten van 2000 kg koolzaad en tot 5000 kg tarwe per hec tare gehaald. Voor het schonen en drogen van het pro- dukt werd een ver plaatsbaar complex aluminium silo's met oen drogerij gebouwd. Van de 35.000 hectare, die in het geheel nog in cultuur gebracht moeten worden rekent men tenminste 4000 hectare per jaar te kunnen ontginnen. Ge zien de bodem-omstan digheden in de polder zullen de werkzaamhe den zich gestadig in de richting van Lelystad uitbreiden om daarna ongeveer zuidwaarts te gaan. De „hoek bij Harder wijk" zal het laatst voor ontginning aan de beurt komen, om dat in dit gebied vrij aanzienlijke kwel uit het Veluwemeer voor komt. Bij het huidige tempo zal de polder over negen jaar geheel klaar kunnen zijn, waarna de afbouw van de laatste boerderijen en het afwerken van de wegen niet veel tijd meer zal vergen. Reeds verwijlen de ge dachten van ontginners en bouwers nu en dan bij de polder, die lang zamerhand aan de Hollandse overkant gaat groeien: de Mar kerwaard, die naar schatting over een twintigtal jaren vol tooid kan zijn. En dan zal er nog maar één project voor de IJsel- meerpioniers overblij ven: de zuidelijke Fle vopolder. die technisch wellicht de minste moeilijkheden op zal leveren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 8