PETER TOWNSEND Wrakke kist kruipt door granatenregen KLAhmW De RAF-piloot, die door het hart van een mason Brnse prinses stal u DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT S In een reeds door macliinègeweervuur en. afweergeschut ge troffen bommenwerper zetten Peter Townsend en zijn man nen de aanval op de Franse stad Kijssel voort. Ieder ander zou zich van de bommenlast hebben ontdaan en snel koers hebben gezet naar Engeland. Niet Peter Townsend, die ver beten de inktzwarte nacht intuinde, de stuurknuppel kramp achtig omknelde en eigenlijk elk ogenblik de explosie ver wachtte, die de Stirling uit elkaar zou scheuren. Townsend vlucht uit hospitaal Toen de bommenrichter 't sein „Recht zo ze gaat" riep, gat de buitenst e bakboordmotor de geest, waardoor de bommen werper op een hoogte van slechts 1500 voet naar haar doel hinkte. Dichte rookwolken hingen boven de verduisterde stad. „Ik kan de juiste richting niet vinden", zei de richter door de telefoon tot Townsend. „Kunt U nog iets la ger gaan?" „Houd ze nog maar vast, Jones", riep Townsend terug en liet de zware kist dalen tot vijfhonderd i voet. Door dc gaten in het wol kendek zagen zij de stad somber en dreigend liggen, een zwarte vlek. waaruit plotseling felle steekvlammen begonnen te schie ten toen de Flakbatterijen het vuur op de laag overkomende bommenwerper openden. Waar de rest van de formatie was geble ven, kon Townsend bij benadering niet zeggen. Zeker 'was, dat ze hun bommen al op Rijssel hadden laten vallen, want in de oostelijke i en zuidelijke buitenwijken van de stad, waar de voornaamste doelen lagen, woedden diverse branden. .Jets trof de stuurboordvleugel en wierp de reusachtige bommen werper opzij, zodat ze een hoelc maakte van negentig graden. Ze hing enkele seconden in deze hachelijke situatie en begon toen langzaam gelijk een krab, zij waarts af te glijden naar bene den. Ijskoud zweet. Terwijl de twee motoren wild raasden en de propellers zich in de lucht schenen vast te bijten alsof ze (vilden voorkomen, dat het toestel zou neerstorten, rukte Townsend, badend in ijskoud zweet, aan liet roer en de ailerons en wist zowaar de kist langza merhand terug te brengen in haar vüegpositie. De granaten van het afweergeschut bleven haar overal raken. „Doel in zicht", hoorde hij over de telefooninstallatie. „Houdt koers". De Stirling vloog nog ternauwernood toen de bomlui-' ken zich openden cn de dodelij ke last naar beneden zweefde om enkele tellen later een in ferno van vuur en verwoesting aan te richten. Dc zeven sccon- j den, die er lagen tussen dc me- i dcdeling dat ze hoven het doel waren en dat de laatste bom- men waren geworpen, leken Townsend meer dan zeven jaar j te duren. Vlak hoven de grond begon hij aan zi jn manmoedige poging om de kreupele machi- no in de richting van de Franse kust te loodsen. Vliegend wrakhout. DE complete stuurboordvleugel was weggeschoten, zodat het toestel overhing als een vo gel met een zwaar gehavende wiek. De twee buitenste motoren hadden het opgegeven en de twee andere, waarvan nu alles afhanke lijk was, begonnen gevaarlijk warm te lopen. Maar desondanks kropen ze steeds dichter naar het Kanaal. De gehele route lang stond de Stirling bloot aan hevig grond- vuur, doch om een of andere re den, waarvoor noch Townsend noch de andere leden van de be manning ook maar een verklaring konden vinden, verscheen er geen enkele nachtjager om het onher roepelijke doodvonnis snel te vol trekken. „Zouden we het klaarspelen, Pe- De bommenwerper zwaai de heen en weer als een bootje op een wilde zee, maar geen van de mannen wilde het toestel verlaten. E3 Met een gewonde voet kroop Townsend weer in de cockpit. „Engeland hébft zijn vliegers nodig", was zijn simpele commen taar. Geen van de dorpelingen slaagde erin de oorlogs held op een feestje te zij ner ere ie krijgen. Hij bleef thuis om élke ver ering te ontlopen. bevel geef. Ik kan de radiostilte niet verbreken omdat er misschien nachtjagers in de buurt zijn". Terwijl de golven van het Kanaal bijna tegen haar buik spatten zocht de Stilling kreunend haar weg naar de overkant. De hoogte meter stond op nul. de brandstof- meter wees nog slechts een kleine 150 liter aan en de snelheid (70 VRIEND VAN DE POLITIE. Toen het testament van Kurt Nielsen te Amarillo (Texas) geopend werd de man is op 79-jarige leeftijd ge storven, na 57 jaar geleden als immi grant naar Amerika te zijn gekomen en er een bescheiden fortuintje te hebben gekweekt bleek dat de man zijn boerderij en zijn land, aan de politie van Amarillo vermaakt had. „Gewoonlijk is men niet erg op de politie gesteld. Ik ben dat wel". Toen de notaris deze aanhef had voorgelezen werd met spoed de hoofd commissaris gewaarschuwd, om aan wezig te zijn bij de verdere voorle zing. Kurt Nielsen heeft een stuk land van 250 ha zomaar aan de politie gege ven, plus 20.000 gulden voor een nieuw gebouw en 52.000 gulden voor bouw en inrichting van een politie museum. (Amarillo is niet zo'n erg grote plaats). En tenslotte bepaalde Nielsen dat al le opbrengsten van zijn land en zijn boerderij door de politie besteed moe ten worden aan het onderhoud van weduwen en wezen van politieman nen die bij de uitoefening van hun plicht het leven hebben gelaten. ter?" vroeg Bennett, de navigator, vanuit het achtergedeelte van de cockpit. „Ik ga het proberen", sprak Townsend via de telefoonin stallatie. Het luchtafweer liet opnieuw een stroom van vurige kogels op <le wankele machine los en terwijl de luchtafweergranaten overal rond 't vliegtuig uit elkaar barstten, en de Stirling af en toe heen en weer zwaaide als een klein bootje op een woeste zee, klonk rustig zijn stem: „We zijn nu vier mijl van het Kanaal, mannen. De kans, dat we er overheen komen is uiterst gering. Wanneer we midden in het Kanaal moeten landen, dan is de kans zeer klein dat we zullen wor den gered. Als er dus iemand is, die naar buiten wil dan is het nu zijn tijd. Ik geef jullie toestem ming de kist te verlaten". De bewoners van Offham dach ten hun nieuwe, beroemde in woner te hunnen fêteren, maar Townsend was wars van fees- ten en partijtjes. „We blijven" ER heerste enkele minuten stil te in de telefoon, terwijl de bommenwerper intussen voortstrompelde onder het hevige afweervuur. Toen zei Fleming, de staart-schutter: „We blijven bij U meneer". Niemand zei er verder iets. Bene den hen kwamen de Franse kust en de glinsterende zee in zicht. De stuurboordmotor was rood gloeiend en de motor aan bakboord sputterde alsof ze er elk ogenblik mee kon ophouden. „Ik moet nu vlak boven zee vlie gen". rapporteerde Townsend aan zijn bemanning. „Jullie moeten ge reed zijn om te springen als ik het mijl) was eigenlijk onvoldoende om het toestel in de lucht te hou den. Door een of ander wonder bleef de Stirling echter nog juist vrij van de golven. Uitgeput en met een zwart gezicht van de rook, die door de versplin terde cabinekap kwam, zag Thownsend hoe de Engelse kust lijn in zicht kwam. Pas toen de neus vau de bommenwerper bo ven het strand zat verbrak hij de radiostilte en verzocht om hulp bij de noodlanding, die zou moeten volgen. Als hij naar het westen zwaaide wist hij, dat er nog zes mijl te vliegen waren naar het dichtstbij zijnde vliegveld. „Ik ga landen", kondigde hij aan via, de radio-telefoon. „Er is geen tijd voor een landing volgens de voorschriften. Ik kom recht toe recht aan vliegen. Houd eeu ambu lance gereed voor twee gewonden". Veilig geland. Beneden zich zag hij twee rijen lichten uit het duister opspringen toen de bommenwerper op amper dertig voet kwam bin nenvliegen. Geen van de me ters gaf nog enige aanwijzing en Townsend had dan ook geen idee hoe hoog hij precies zat toen de wielen de drassi ge grond raakten. Het vlieg tuig draaide af naar rechts en snelde in razende vaart naar het pad van schijnwerpers; Townsend scheurde het roer om en slaagde erin de kist in de andere richting te doefl slippen om haar vervolgens in de juiste koers te houden. De remmen grepen zich vast en even wilde de staart van het toe stel omhoog. Dan echter rolde de machine uit. Townsend hoorde het sirenegehuil van de brandweerwa gens en de ambulance-auto's. Toen de eerste hulpploegen arri veerden was Townsend bezig de twee gewonde leden van zijn be manning naar buiten te helpen. Daarna keek hij naar de twee mo toren, die hen toch nog naar huis hadden gebracht. Ze waren wit gloeiend Een paar weken later Peter Townsend liad juist het commando van het 85ste squadron gekregen meldde het alarm aan alle RAF-posten in Zuid-Engeland, dat een armada van 250 vijandelijke vliegtuigen koers zette naar Lon den. Townsend instrueerde zijn bemanningen gewaagd maar toch niet roekeloos en weinig minuten later verdiende hij de balk aan zijn Distinguished Flying Cross door eigenhandig drie vijan den neer te schieten voor hij zijn squadron ten aanval leidde en de gehele Duitse formatie uit elkaar rukte en verspreidde. Onderscheiding. ]N mei 1910 won hij zijn Dis tinguished Flying Cross, toen hij drie Heinkels aanviel, ter wijl ziju armoedige handvol ja gers zeven in totaal zich op begeleidende Duitse jachttoestel- leu wierp. Hij schoot alle drie Heinkels neer ofschoon zijn eigen vliegtuig zo zwaar was getroffen, dat hij, nadat de laatste Heinkel in een kolom van vuur en rook was neergestort, zelf naar buiten moest springen. Hij was in het luchtgevecht aan zijn rechtervoet gewond geraakt, maar enkele boeren hadden hem aan zijn parachute zien neerko men, zodat hij. onmiddellijk naar een hospitaal kon worden ver voerd. Daar vertelde men hem, dat hij tenminste voor drie weken en misschien zelfs een maand het bed zou moeten houden. De diepblauwe, verstandige ogen van de vlieger onthulden niets van wat er in hem omging toen men hem dit meedeelde, maar een ver legen glimlach trok over zijn ble ke en regelmatige gezicht. Drie ochtenden later ontdekte de medisch officier, die de zieken en gewonden kwam inspecteren, een leeg,bed op de zaal. „Waar is luit. kolonel Townsend?" vroeg hij aan de bezorgde ver pleegster. „I... Ik... ik weet het niet meneer" antwoordde ze zenuwachtig. Dok ter Connor keek haar scherp aan „U weet het wel, maar wilt het niet zeggen. Vooruit, waar is Townsend?" Geen voet nodig. Hij is weer opgeroepen, me neer", antwoordde het meis je. „Meneer Townsend zei, dat het er nu heet toeging en dat de luchtmacht een tekort had aan ervaren vliegers en meneer Towns- end zei ook nog, dat een man in de lucht; zijn voeten niet nodig heeft om te lopen". Inderdaad was Townsend terugge gaan naar zijn squadron met zijn voet nog steeds in verband. Lord Potal, de plaatsvervangend chef van de luchtmacht, protes teerde bij zijn bezoek aan het vliegveld, dat Townsend niet had gewacht tot zijn voet geheel gene zen was. „Een man kan net zo goed met een gewonde als zonder voet vechten", luidde het commen taar. „Iedere keer als ik naar mijn voet kijk of de pijn voel dan weet ik, dat ik nog wat met de vijand heb te verrekenen. Noem het maar een aansporing, meneer". In het begin van 1941 kocht Pe ter Townsend een lief rood bak stenen huis in Georgiaanse stijl in liet dorpje Offham, waar de dor pelingen er op gebrand waren de jonge oorlogsheld, die zo menige overwinning had bevochten, te ontmoeten en aangenaam bezig te houden. T eruggetrokken. NIEMAND echter kende Tohwnsend. Hij was speciaal in het dorpje komen wonen om de glans van de publiciteit en de heldenverering, die hem ver volgden, te ontlopen. Hij kon zich zelf alleen ontvluchten door zich ergens op te sluiten. Ofschoon hij zijn persoonlijke pantser afwierp als hij tussen zijn (weinige) vrien den was, kroop hij onmiddellijk in zijn schulp terug wanneer er vreemdelingen bij waren. In Offham bijvoorbeeld ging hij nooit naar de plaatselijke pub en dat betekent tóch wel wat voor een rechtgeaard Engelsman en evenmin ging hij naar de feestjes waarvoor men hem had uitge nodigd. Townsend, verlegen en teruggetrokken, schuwde zelfs de plaatsen waar zijn collega's-officieren zich op hielden. Volgende artikel: Rosemary de eerste vrouw. Townsend weer terug in Parijs voor regeling van zijn „filmreis." Kolonel Peter Townsend is naar Parijs teruggekeerd voor nadere be sprekingen over de film van zijn reis om de wereld, aldus heeft een woord voerder vau de filmmaatschappij „Pathe" gisteren gezegd. „Pathe" betaalt een gedeelte van (le onkosten van de film, die Towns end samen met de Amerikaanse pro ducent Victor Stoloff, zal maken. De vroegere held van de R.A.F. kwam in Parijs maandagavond vanuit Ro me aan, vergezeld door Stoloff en een aantal technici. Zijn terugkeer heeft geruchten doen ontstaan, dat hij van zijn reis zou hebben afgezien, omdat Stoloff de film had willen brengen. Maar de woordvoerder van „Pathe" zei, dat zijn komst in Parijs alleen maar te maken had met de financiële kant van de zaak. Hij voegde daaraan toe, dat Stoloff zeer binnenkort naar Ro me zou terugkeren om met Townsend de reis om de wereld te hervatten. Noch Townsend noch Stoloff konden voor het ogenblik bereikt worden voor commentaar op een en ander. Toen hij de laatste keer in Parijs was, heeft Townsend niet nadrak ontkend, dat hij en Stoloff getwist hadden over de vraag of de idylle met Margaret in de film moest wor den gebracht. Townsend zei op dat moment, dat hij een speciale clausule in zijn con tract had laten opnemen, volgens welke het verboden was, een derge lijke verandering in de plannen aan te brengen. Stoloff zei toen, dat het niet zijn bedoeling was sensatie té bren gen en dat de film uitsluitend betrekking zou hebben op de reis om de wereld, die de Engelsman het vorig jaar met zijn „landro ver" maakte. „Dat onderwerp is op zichzelf goed genoeg om ver kocht te worden", had Stoloff aan „United Press International" bij die gelegenheid gezegd. Pleidooi voor regionale concentraties bij Zwolle bouwt nieuwe wijk. Bij het treffen van stimulerende maatregelen buiten de Randstad ver dient de methode van de regionale concentraties aanbeveling. Dit zei ïr. Kraayenliagen, directeur van de Pro vinciale Overijsselse Planologische Dienst, gisteren in een rede over het vraagstuk „Het westen en. overig Nederland". Een groot aantal auto riteiten, onder wie de minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid, ir. H„ B. J. Witte, die naar Zwolle waren gekomen voor het officiële be gin met de bouw van ongeveer 3700 woningen in een nieuw geprojecteer de wijk, luisterden toe. Ir. Kraayenhagen toonde zich inge nomen met de mening van de eco noom Ed van Cleef van het Centraal Planbureau, dat het aanwijzen van drie concentratiepunten aanbeveling verdient. De heer Van Cleef noemde in dit verband „Groningen, één stad in het oosten en Eindhoven." „Dit ge luid", aldus ir. Kraayenhagen, „vormt een goed tegenwicht tegen over het streven van talloze ge meentebesturen die menen bij de oplossing van dit vraagstuk een rol te kunnen spelen. De waar heid zal hier in het midden liggen, dat wil zeggen dat voor Overijssel aan drie kernen als opvangcentra van de eerste orde moet worden gedacht, namelijk aan het Twentse stedentrio, aan Deventer en aan de agglomeratie Zwolle. Daarnaast kunnen Kampen, Steen- wijk en Hardenberg als streekcen- tra van betekenis worden". Ook Vrije Universiteit kampt met ruimtegebrek. In de Woestduinkerk te Amsterdam heeft de aftredende rector magnifi cus van de Vrije Universiteit prof. dr. G. H. A. Grosheide F. Wzn. gis termiddag het rectoraat overgedra gen aan zijn opvolger voor het nieu we academiejaar, prof. dr. G. C. Berkouwer. Vooraf gaf prof. Grosheide een over zicht van de lotgevallen der univer siteit in het afgelopen cursusjaar. Aan het einde van het jaar waren in actieve dienst 53 gewone hoogleraren, 14 buitengewone hoogleraren alsme de 12 lectoren. Gedurende de zeker niet afzienbare tijd, dat alle plannen voor de nieuwe gebouwen nog niet verwezenlijkt zijn, aldus prof. Gros heide, moet steeds getracht worden in de meest dringende behoeften te voorzien door het treffen van tijdelij ke maatregelen. Naast het terrein aan de Amstel- veenseweg, waar het academisch zie kenhuis verrijst, wordt nu een aan tal poliklinieken ingericht, die bin nenkort in gebruik zullen worden nomen. In kringen van het stu( fonds zijn plannen ontworpen voor de bouw van een modern en groot studentenhuis. Het totaal aantal ingeschreven stu denten is 2431, waarvan 2049 heren en 383 dames, tegen 2259 het vorige jaar. Sprekend over het pleidooi tot hand haven der rechten en vrijheden van het bijzonder onderwijs in de com missie spreiding hoger onderwijs, zei de rector magnificus dat liet ook voor de Vrije Universiteit van groot gewicht is te zorgen voor voldoende gebouwen en docenten om de kinde ren van haar geestverwanten te ont vangen. Op de plaats waar 120 jaar gele den de voortrekkersleider Piet Retief door de Zoeloes werd vermoord gaan de Nederduits Gereformeerde Ker ken van Transvaal en Natal een zen dingskerk bouwen als teken van wel willendheid der blanken tegenover de Zoeloes. De kerk zal 400 zitplaatsen hebben en de totale kosten zullen 100.000 bedragen. De kerk krijgt de vorm van een traditionele Zoeloe- kraal. Het Wereldgebeuren Zijn hobby: debat Rond de verkiezing van een voor zitter voor de Algemene Verga dering der Verenigde Naties is zelden zoveel deining ontstaan als dit jaar. De vertegenwoordigers van de landen in het Midden-Oosten konden het er niet over eens worden, of dr. Charles Malik, minister van buiten landse zaken in Libanon, dan wel Mo hammed Mahgoeb, zijn Soedanese collega, voor deze belangrijke functie in aanmerking kwam. De landen die in het voetspoor van Egypte's presi dent Nasser streven naar een „posi tieve neutraliteit" konden zich met de kandidatuur van Malik helemaal niet verenigen. De Libanese minister immers was verleden jaar in hoge mate verantwoordelijk voor het feit, dat de regering in Beiroet de Eisen- howerleer tot economische en des noods militaire bescherming van het Midden-Oosten tegen communistische machinaties aanvaardde. Nassers vrienden moesten van die Eisenhower- leer niets hebben. Bij de binnenlandse moeilijkheden in Libanon is wel ge bleken, dat zij zich geheel aan de zij de schaarden van de rebellen die het onmiddellijke aftreden eisten van de evenals Malik pro-westerse president Camille Sjamoen. Ondanks de tegen kanting handhaafde Libanon de kan didatuur van Malik en dinsdag heeft hij in het duel met Mahgoeb gezege vierd: hij kreeg 45 stemmen, zijn te genstander niet meer dan 31, waar onder die van de Sowjet-Unie. Malik is een veelzijdig man. Dez( 52-jarige Libanees heeft ah zoon van een dorpsdokter inder tijd wis- en natuurkunde gestudeerd aan de in Beiroet gevestigde'Ameri kaanse universiteit. Nadat hij een tijdje aan diezelfde universiteit lec tor was geweest en in Egypte een door slakken op mensen overgebrach te oosterse ziekte had bestudeerd in opdracht van de Rockefellerstichting toog hij naar Harvard in de Verenig de Staten om een terrein te verken nen dat hem meer en meer belang in boezemde: dat van de wijsbegeerte. Later doceerde hij in Beiroet de Li banese jongelui die op dezelfde wijze als hij begerig naar wijsheid waren. Zijn begeerte naar de doctorstitel werd in 1937 bevredigd, toen hij in Harvard promoveerde. In zijn vrije tijd houdt hij zich nog vaak op in de kringen der Libanese geleerden. Maar sinds 1945 is zijn vak de politiek. Voordat hij een paar jaar geleden werd benoemd tot mi nister van buitenlandse zaken, is hij onder meer ambassadeur van zijn land in de Verenigde Staten geweest. Op de algemene vergaderingen dei- Verenigde Naties was hij elk jaar present. De nieuwe voorzitter" is er dus allerminst een vreemdeling. Zoals aan elke autoriteit, hebben journalisten ook aan Malik wei eens de vraag voorgelegd, wat zijn hobby is. Hij antwoordde, dat hij zich heerlijk kan ontspannen met een vurig en diepgaand debat. Aan die vorm van „ontspanning" zal het naar alle waarschijnlijkheid niet ont breken tijdens de komende vergade- ringen der Verenigde Naties. Het is voor hem te hopen, dat er na de pre sidentswisseling deze maand geen fundamentele politieke koersverande ring in Libanon zal optreden. Theore tisch zou het mogelijk zijn, dat hij wordt teruggeroepen om plaats té maken voor een „andersdenkende" gedelegeerde Er zijn ongetwijfeld belangrijke din gen te verwachten van deze Midden- oosterse politicus, die een ingewijde is in de problemen van de Afrikaans- Aziatische x-evolutie en die het stand punt inneemt dat deze revolutie niet ten koste mag gaan van de democra tie zoals het westen die kent. Het zou al een succes te noemen zijn als hij zijn Arabische collega's kon'bren gen tot de houding die hij in zijn eer ste voorzittersrede aanbeval: een houding van verdraagzaamheid, be grip en geduld DR. CHARLES MALIK duel gewonnen Chauffeur zou zeven mille hebben verduisterd. De politie heeft de 39-jarige chauf feur H. A. S. uit Rotterdam aange houden, die ten nadele van zijn vroe gere patroon, een textiel- en meubel bedrijf, 7000.zou hebben verduis terd. Hij is bij dit bedrijf in dienst geweest en bracht bestellingen buiten de stad rond. Tevens was hij met in casso belast. Toen hij gelden bleek te hebben ach tergehouden, werd hij op staande voet ontslagen, maar hij beloofde de tekorten weer te zullen aanzuiveren. Hij betaalde in totaal 700.terug. Men dacht dat het om geringe bedra gen was gegaan, maar later kwam aan het licht, dat de man 29 maal geld tot een totaalbedrag van 7000 had achtergehouden. Men begreep dat de chauffeur dit nooit zou kun nen aanzuiveren en aangifte bii de politie volgde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 3