BEGROTINGSTEKORT 1318 MILJOEN
/n
REGERING WIL 1275 MILJOEN LENEN
Tijdelijke
zullen
belastingverhogingen
worden vi
verlengd
Economisch leven herstelt zich
Regering niet
pessimistisch
STREVEN NAAR AFSCHAFFING
VAN CONSUMENTENSUBSIDIES
WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze parlementaire redacteur)
De rijksbegroting voor het dienstjaar 1959 slnit
met een tekort van 1318 miljoen gulden.
In feite rekening gehouden met bijkomende
factoren is het tekort zelfs 1597 miljoen.
De regering hoopt het tekort voor het grootste
deel te overbruggen door de verlenging van eni
ge tijdelijke belastingverhogingen: 110 miljoen;
door voorinschrijving bij de pensioenfondsen:
425 miljoen; door te lenen van het grootboek
woningverbetering: 50 miljoen en door te lenen
op de open kapitaalmarkt: 800 miljoen. Voorts
zal grote zuinigheid noodzakelijk zijn.
De begroting als geheel toont een nogal somber
beeld. Het tekort is groter dan in tal van jaren
het geval is geweest. Daarbij mag echter niet
uit het oog verloren worden, zo schrijft de mi
nister van financiën, de heer Hofstra, dat een
groot deel van de uitgaven en inkomsten in wet
telijke bepalingen is vastgelegd, dat enkele bij
zondere gebeurtenissen de ontwikkeling in
Indonesië en de instorting van de zuivelmarkt
zware lasten op ons land leggen en dat de werk
gelegenheid hoge bedragen zal eisen. Voor het
ogenblik acht de bewindsman het tekort nog
toelaatbaar. Op langere termijn is echter de
grootst mogelijke voorzichtigheid geboden.
De regering is voornemens voor te stellen:
Verlenging van de op 1 januari 1959 vervallende tijdelijke
verhoging van het bijzonder invoerrecht op benzine en van
de motorrijtuigenbelasting voor o.m. dieselauto's.
Verlenging van de op 1 augustus 1959 vervallende tijdelijke
verhoging van de omzetbelasting voor een aantal artikelen,
welke verhogingen op 1 augustus 1957 en 10 februari 1958
zijn ingevoerd.
Verlenging van de tijdelijke verhoging van de vennootschaps
belasting van 41 tot 43 procent en van 44 tot 47 procent tot
1 januari 1961.
Verlenging van de tijdelijke verhoging der vermogensbelas
ting tot 1 januari 1962, doch deze tijdelijke verhoging zou
toch al doorlopen over 1959, zodat de verlenging op de begro
ting van 1959 geen invloed heeft.
plichtingen door Indonesië en de
instorting van de internationale
Zuivelmarkt. De budgetaire conse
quenties hiervan belopen voor
1959 ongeveer 500 miljoen gulden.
Minister Hofstra getuigt
ie. De oorzaken, die
van een
zekér optimisme,
tot hogere staatsuitgaven hebben
geleid, zijn naar zijn mening na
melijk voor een deel van tijdelijke
aard. Daarom meent hij, dat de
toeneming van het begrotings
tekort voor .1959 gemakkelijker
kan worden aanvaard dan een toé*
neming uit permanente en struc
turele oorzaken.
Op de inkomstenkant van zijn bere
kening heeft minister Hofstra een
bedrag van 7430 miljoen genoteerd
en op de uitgavenkant 8748 miljoen,
waarvan 7136 miljoen aan lopende
uitgaven met inbegrip van het na
delig saldo van het Landbouw Egali
satiefonds van 567 miljoen en 1612
miljoen aan kapitaalsuitgaven, dat
zijn de uitgaven voor grote werken.
Het officiële tekort is, zoals gezegd
1318 miljoen. Dat het nadelig saldo,
indien men rekening houdt met bij
komende posten, oploopt tot 1597 mil
joen is toe te schrijven aan de vol
gende factoren: defensie-uitgaven uit
hoofde van in vorige jaren niet opge
nomen gelden tot een bedrag van 31
miljoen, civiele uitgaven uit hoofde
van in vorige jaren niet opgenomen
gelden: 50 miljoen en lasten, die zul
len voortvloeien uit wettelijke rege
lingen, die op het tijdstip van de in
diening der begroting nog niet tot
stand zijn gekomen (sanering alge
meen burgerlijk pensioenfonds en
spoorwegpensioenfonds): 198 miljoen.
Houdt men rekening met de baten,
die zullen voortvloeien uit de verlen
ging van de tijdelijke belastingverho
gingen (110 miljoen), dan resulteert
dus een begrotingstekort van 1487
miljoen gulden.
Oorzaken van hoog
uitgavenpeil
De regering beijvert zich in de
miljoenennota, die al deze niet
bijster verkwikkende cijfers ont
hult, verscheidene oorzaken aan te
wijzen voor het hoge uitgavenpeil
en het daarmede samenhangende
grote tekort. Twee ervan, die ook
reeds in 1958 de schatkist voor
ernstige problemen stelden, zijn
van externe aard de verdere
verzaking van zijn financiële ver-
Andere krachten, die tot verho
ging van de uitgaven hebben bij
gedragen zijn maatregelen tot be
strijding van de werkloosheid, de
grote toevloed van leerlingen en
studenten naar het voortgezet en
het hoger onderwijs, de belangrijk
toenemende afkoopsommen inge
volge de financieringsregelingen
19471948 voor de particuliere
nieuwbouw en andere huursubsi
dies. Bovendien neemt het rijk ook
in 1959 de volledige financiering
van de woningwetbouw voor zijn
rekening. Voor dit doel is een be
drag van 670 miljoen in de begro
ting opgenomen, tegen 540 mil
joen in de oorspronkelijke begro
ting voor 1958.
Bouw 80.000 woningen
De financiering van de woningwet-
bouw drukt wel heel sterk haar stem-
tel op het uitgavenpeil van de rijks-
icgroting. Het bouwprogramma zal
weer, evenals in 1958, 80.000 wonin-
Vervolg op pag. 12)
S.E.R. geeft advies
over subsidies
(Van onze parlementaire redacteur)
De regering heeft dinsdag aan de So
ciaal Economische Raad advies ge
vraagd over het al of niet afschaf
fen van de consumentensubsidies op
de melk en op de huren. Met betrek
king tot de melk heeft de regering
op enige spoed bij het geven van ad
vies aangedrongen.
Op de begroting van het Landbouw-
Egalisatiefonds voor 1959, die een te
kort vertoont van 567.1 miljoen gul
den, heeft de regering een bedrag
van 110 miljoen aangebracht als con
sumentensubsidie voor de melk. Vlug
ge afschaffing van de subsidie op de
consumentenmelk zou dus een voor
deel betekenen voor de rijksbegro
ting 1959. De consument zou echter
bij intrekking van de subsidie 6 h 7
cent meer moeten betalen voor een
liter melk.
Er kan niet worden verwacht, dat
deze prijsverhoging een loonronde
met zich mee zou brengen. Niet al
leen gaat de Miljoenennota uit van
een onveranderd loonpeil, maar bo
vendien hééft de Sociaal Economische
Raad zich al in zijn nota over de be
stedingsbeperking principieel op het
standpunt gesteld, dat afschaffing
van de consumentensubsidies niet tot
een automatische loonsverhoging mag
leiden.
Verder is afschaffing van de sub
sidie op melk gemakkelijker door
te voeren dan opheffing van de
huursubsidies. Bij het laatste zijn
zoveel problemen op te lossen, on
der anderen het vraagstuk van de
compensatie, dat een eventueel be
sluit tot verhoging van de huren
toch niet eerder dan op 1 januari
1960 in werking zou kunnen tre
den.
De regering deelt mede, dat over
de begrenzing van de aan het
agrarische bedrijfsleven via prijs
garanties verleende steun, overleg
plaatsvindt met de organisaties
der betrokken groepen uit de
landbouw. Daarnaast overweegt de
regering een afschaffing van de
consumentensubsidie op melk.
Middelen en uitgaven van de staat
Miljoenen en nog eens miljoe
nen draaien over de drukpers.
Het is geen krant in een mil
joenenoplaag, noch wordt er
liier geld gedrukt. Neen, het is
de miljoenennota die over de
persen van de staatsdrukkerij
vliegt. Er zijn heel wat exem
plaren nodigvoor de leden
van de regering, voor de Ka
merleden, voor de pers, voor
het particuliere bedrijfsleven,
dat er belang in stelt, voor ar
chieven, voor dit en voor dat.
De drukker, die zo nauwlettend
kijkt of het letterbeeld wel
goed helder op het papier
komt, heeft een vertrouwens-
positie. Hij heeff vroegtijdig
weet van een der geheimste
regeringsstukken van het jaar.
Geheim tot aan prinsjesdag.
Daarna een stuk waar nog
maanden over gesproken zal
worden.
(Foto exclusief P.Z.C.)
REGERINGSBELEID VOOR 1959
Snelle „inhaal" van
woningtekort
(Van onze parlementaire redacteur)
In de miljoenennota heeft de minister
van financiën niet alleen een over
zicht gegeven van wat ons de staats
huishouding in 1959 gaat kosten en
welke middelen ons dat jaar ten dien
ste staan, hij heeft er ook enkele
innten in opgesomd betreffende het
teleid, dat de regering zich voorstelt
in 1959 te voeren:
De grote last, die tengevolge van
de prijssubsidies op het budget van
de staat drukt, vermindert naar hij
meedeelt de ruimte, die voor andere
onderwerpen van staatszorg beschik
baar is en maakt handhaving van ho
ge belastingtarieven onvermijdelijk.
De regering beraadt zich op de mid
delen om het tekort van het Land
bouw Egalisatie Fonds terug te bren
gen. Het standpunt van de regering
ten aanzien van de consumentensub
sidies blijft, dat algemeen gebruikte
goederen en diensten normaliter uit
het inkomen moeten worden bekos
tigd en dat zij niet uit belastinggel
den moeten worden gesubsidieerd.
Het ligt in het voornemen het ge
hele complex van vraagstukken over
de prijssubsidies waaronder het
probleem van de huren nader te
bezien. Ten'aanzien van het consu-
mentensubsïdie op melk zal de rege
ring vóór 1 januari 1959 haar stand
punt bepalen.
De regering rekent het tot haar
primaire taak ervoor te waken, dat
net interne en externe
niet
monetaire
opnieuw wordt ver-
^llllllllllllllllllllllllllllllillllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
H Minister-président Drees is een
ernstig man, zeker als het gaat §g
om mïljoenencijfers. Onze eni-
ge vrouwelijke minister, dr. M.
H A. M. Klompé wijst hem hier
H naar het schijnt met een grap- M
je op de betrekkelijkheid van
alle miljoenen.
s Maar minister Drees blijft ern-
stig, evenals minister J. G.
Suurhoff van sociale zaken en
H volksgezondheid en minister
mr. J. M. L. Th. Cals van O.
II K. en W. (geheel rechts
H (Foto exclusief P.Z.C.)
BESTEDINGSBEPERKING HAD GUNSTIGE INVLOED
Weer overschot op
betalingsbalans
(Van onze parlementaire
redacteur)
De eerste zes maanden van 1958
zullen naar verwachting een
overschot van 650 miljoen op de
betalingsbalans opleveren, zo
vermeldt de Miljoenennota. De
ze gunstige ontwikkeling is ten
dele een gevolg van een reële
verbetering in de verhouding
tussen middelen en bestedingen,
anderdeels van veranderingen in
de voorradengedurende het
laatste kwartaal van 1957 na
men de voorraden niet meer toe,
en aangenomen kan worden, dat
in de eerste helft van 1958 inte-
ring plaats vond.
De betalingsbalans is een goede
graadmeter voor de veranderingen,
lie zich in de maatschappelijke wel
stand van een land voltrekken. Van
daar, dat de bewegingen altijd nauw
gezet door de regering gevolgd wor
den en dat zij ernaar streeft een zo
gunstig mogelijke betalingsbalans te
verkrijgen: dat wil zeggen het to
taal van de vorderingen op het bui
tenland het totaal van de schulden
aan het buitenland te doen overtref
fen.
Wanneer de produktie in Nederland
weer stijgt, zullen de voorraden even
eens toenemen, met het gevolg, dat
het overschot op de betalingsbalans
ten dele weer verloren gaat. We moe
ten de aanschaffing van grondstof-
fenvoorraden aan het buitenland be
talen en de voorraden afgewerkte
produkten wachten nog op buiten
landse kopers en dus op betaling.
Aangezien de voorraadvorming jaar
lijks gemiddeld 500 a 600 miljoen be
draagt en onder normale conjunctu
rele omstandigheden tevens een over
schot op de betalingsbalans van on
geveer 500 miljoen nodig is, moet
voor beide doeleinden tezamen een
miljard gulden per jaar normaal wor
den geacht.
Het jaar 1957 is belangrijk onder de
ze norm gebleven; 1958 zal er naar
verwachting aan voldoen.
Uit de stijging van de uitvoer in
1958 tegen de wereldconjunctuur
in blijkt de invloed, die is uitge
gaan van de ruimte, die als gevolg
van de bestedingsbeperking in het
produktie-apparaat is ontstaan.
Tevens heeft de bestedingsbeper
king geleid tot een daling van de
invoer.
Er wordt verwacht, dat verschillende
bestedingscategorieën in 1959 licht
zullen stijgen, met name de consump
tieve bestedingen van de particuliere
sector en van de overheid.
Ook de investeringen van de lagere
publiekrechtelijke lichamen en van
hun bedrijven zullen waarschijnlijk
toenemen. De woningproduktïe zal in
1959 vermoedelijk 'ongeveer op het
peil van 1958 liggen.
Besparing 20 pet.
noodzakelijk
Minister Hofstra is van oordeel, dat
een besparïngspeil overeenkomende
met ongeveer 20 procent van het na
tionale inkomen nodig is om aan on
ze omvangrijke structurele kapiaal-
behoeften te voldoen.
Op allerlei gebieden wachten ons land
nog zware taken. De minister wijst
op de industrialisatie en de heroriën
tering op de Euromarkt, op de kern
energie, op de steeds groeiende be
dragen, die het hoger onderwijs aan
investeringen vergt, op de noodzaak
de verkeersvoorzieningen wegen,
tunnels, enz. op peil te brengen
en te houden; op de Deltawerken; op
de bij voortduring grote bedragen
vergende woningbouw, meer en
meer in samenhang met de noodzaak
van krotopruiming en op de tendentie
om steeds meer uitbreiding te geven
aan allerlei vormen van internatio
nale hulp, die slechts uit nationale
besparingen kan worden verleend.
Hij acht het gerechtvaardigd een be
roep op de kapitaalmarkt te doen
voor uitgaven die de kracht van onze
nationale economie ten goede komen
Overigens vindt hij, dat ons land er,
op de lange duur beschouwd, niet
aan kan ontkomen althans een deel
van de overheidsinvesteringen uit
eigen besparingen te financieren.
evenwicht
stoord.
In samenhang hiermede zal aan
het probleem van de hoogte der na
tionale besparingen bijzondere aan
dacht worden besteed.
Het verschaffen van voldoende
werkgelegenheid voor de groeiende
bevolking zal bij voortduring de aan
dacht van de regering behouden. Als
middel tot verbetering van werkgele
genheid ziet zij in de eerste plaats de
vergroting van de uitvoer en, ter ver
ruiming van de werkgelegenheid op
korte termijn, het treffen van ge
richte maatregelen, zoals de uitvoe
ring van aanvullende werken. De
noodzaak tot handhaving van het mo
netaire evenwicht stelt evenwel gren
zen aan de omvang van de maatrege
len tot bestrijding van de werkloos
heid.
De regering streeft naar een snelle
inhaal van het woningtekort. Tenein
de de financiering van de woningwet-
bouw te verzekeren is in de begroting
1959 een bedrag van 670 miljoen op
genomen voor woningwetvoorschot
ten. Daarnaast blijft de begroting be
last met subsidies in de vorm van ex
ploitatiebijdragen voor woningnet
woningen en met premies a fonds
perdu ten behoeve van de woning
bouw door particulieren.
DE WONINGEN QIEW'iTCKORT KOM EK
I9<5 '<6 tij '48'19'50 -51 W
IOftOTwiii9Pn