Wrakstukken van verongelukte
vliegtuigen spreken moeilijke taal
KAPPIE
geel
Waar zijn onze schepen?
en hei geheim van de zeedraak
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
IS
FAAM
rollen in cellofaan
vers, altijd lekker
VLUCHT 629 ANTWOORDT NIET
Onderzoekingen noodzakelijk voor
veiligheid in de lucht
(Van een onzer redacteuren)
In de nacht van 1 op 2 november 1955 raapte een ambtenaar van
De Amerikaanse Civil Aernauties Board, een stuk afgescheurd
metaal van een zojuist verongelukt vliegtuig op. Hij rook er aan
en zei: „Fourth of July„Vier juli". Een Nederlander,
die toevallig bij het onderzoek aanwezig was, vroeg hem wat hij
bedoelde. De man lichtte toe: crackersvuurwerk.
Toen begreep die Nederlander hem. Op 4 juli. Onafhankelijk
heidsdag, steekt iedere Amerikaan immers vuurwerk af. Kruit
damp vergeet je nooit. En dit stuk metaal rook naar kruit, naar
explosieven.
Het werd opgeraapt ten noordoosten van het vliegveld Denver
in de staat Colorado. Om 19.03 uur op 1 november had de ver
keersleiding twee lichten gezien, die zich gedurende iets meer
dan een halve minuut naar de grond bewogen. Tegelijkertijd
werd een korte lichtflits waargenomen, me het hoge wolkendek
verlichtte. Men vermoedde een ongeluk en nam maatregelen. Alle
vliegtuigen in de omgeving werden opgeroepen. Op een na ant
woordden zij. Behalve vlucht 629. Dat was een DC 6-B, die om
18.44 uur van Denver was opgestegen. Even later wist men, dat
de machine was verongelukt en dat alle 44 inzittenden waren
omgekomen.
De wrakstukken van de machine la
gen, verspreid over een gebied van
zes'vierkante mijl, een lange strook
in noordoostelijke richting van de
luchthaven. Het staaï'tdeel van de
romp was in duizenden stukken uit
eengevallen, ongeveer anderhalve ki
lometer ten zuiden van de plaats,
waar men in twee diepe kraters de
motoren, het middendeel van de romp
en het landingsgestel vond1. De neus,
lag nog weer tweehonderd meter ver
der noordelijk, een vleugel 200 meter
naar het zuiden.
Deze verspreiding van de grootste en
zwaarste delen van de machine wees
er direct op, dat de vernietiging van
de machine in de lucht had plaatsge
vonden, op aanzienlijke hoogte, en dat
de staart van het voorste deel van de
machine gescheiden moest zijn voor
dat dit in stukken uiteenviel.
De duizenden delen van het staartge-
deelte lagen overal verspreid. Lichte
delen, zoals papier én isolatiemate
riaal tot op een afstand van veertien
kilometer. Zware branden woedden in
verschillende delen van de machine.
De positie van de neus wees erop, dat
de. DC 6-B verticaal naar beneden was
gekomen.
Duidelijk was dus, dat hoog boven de
grond een explosie had plaatsgevon
den. Maar tegelijkertijd kwam men
tot de conclusie, dat deze explosie van
een zodanige hevigheid was geweest,
dat het zeer onwaarschijnlijk was, dat
zij was veroorzaakt door enig-
systeem of onderdeel van het vlieg
tuig zelf. En toen kwam die „Fourth
of July": want vlekken en een speci
fieke geur van expïosicven werden
gevonden op die stukken van het
wrak, waarvan men wist, dat zij be
hoorden tot de omgeving van bagage
ruim nummer vier in de staart.
DYNAMIET
Alle brokstukken werden verzameld
en naar een loods overgebracht. En in
die loods ging men het achterste ge
deelte van de machine op gaas opbou
wen uit al die brokstukken. Men
kwam tot de verrassende conclusie,
dat het dichtst bij bagageruim 4 de
meeste stukken ontbraken en dat ook
daar de stukken het kleinst waren. En
verder dat dit verschijnsel in alle
richtingen werd geconstateerd niet
andere woorden: ruim 4 was het cen
trum van een explosie geweest. Dat
werd later ook bevestigd door oogge
tuigen, die de explosie hadden gezien.
En tegelijkertijd hadden anderen de
motoren onderzocht en de overige
resten van de machine. Zij vonden
geen sporen van breuken, geen ver
moeidheidsverschijnselen van meta
len, geen enkele aanwijzing, dat- een
andere oorzaak dan de in het begin
i-eeds vermoede explosie de oorzaak
van de ramp was geweest. En terwijl
met eindeloos geduld in die loods de
resten van het aöhterste deel van de
machine aan elkaar werden gepast,
gingen chemici zich bezighouden met
de vlekken, de neerslag op onderdelen
en bagage uit ruim 4. Hun conclusie
was: dynamiet.
Op 14 november 1955 al werd John C.
Graham gearresteerd, verdacht van
het plaatsen van een bom in het vlieg
tuig, waarin zijn zwaar verzekerde
moeder reisde. Hij is inmiddels ter
dood gebracht...
DUIDELIJK VERHAAL
En op 14 mei 1956 concludeerde de
Amerikaanse Raad voor de Lucht
vaart, dé Civil Aeronautics Board,
.,dat de vermoedelijke oorzaak van
het ongeluk was de vernietigende
kracht' van de explosie van een dyna-
mietbom, welke plaats vond in bage-
geruim vier." Eén koele, zakelijke
zin...
Het was een minutieus onderzoek ge
weest. Het had tijd gekost, maar het
was geen moeilijk onderzoek. De
wrakstukken hadden duidelijk hun
eigen verhaal verteld. Duidelijker dan
in vele andere gevallen.
De Nederlander, die eerst die uit
drukking „Fourth of July" niet be
greep was de heer G. C. Wansbeek,
waarnemend Hoofd Bureau Veiligheid
van de K.L.M. sinds 1954 en
daarvoor vele jaren lang vooronder
zoeker voor de Raad voor de Lucht
vaart. De „Uiver" was het eerste on
geval, dat hij te onderzoeken kreeg.
Daarna zijn er vele gevolgd. Hij kent
dit onderzoek.
En hij weet hoe onvoorstelbaar moei
lijk vaak de taal van de wrakstukken
is. Hoe voorzichtig men moet zijn met
zijn conclusies. Maar hij. weet ook,
hoe noodzakelijk vocfr de veiligheid in
de lucht het is, dat er onderzocht
wordt. Niet zomaar oppervlakkig,
maar met een ernst en verbetenheid,
die nooit mag aflaten.
Als een machine in zee valt, zoals
in het geval van de „Hugo de
Groot", dan vindt men nog slechts
een gedeelte van de wrakstukken
en dan hebben de stromingen ervoor
gezorgd, dat al kort na de ramp ve
le stukken niet meer te vinden zijn
op de plaats, waar zij neervielen
maar elders worden opgévist. Toch
verzamelt men ook in die gevallen
alles wat gevonden wordt. Want
ook dan' kunnen de wrakstukken
vaak nog hun verhaal vertellen.
fAdvertentie
't Liefst
HUDSON APPLAUS
Het beste dekblad komt van Suma
tra, uit 't district „Deli". Uitsluitend
hiermede worden de Hudson Sigaren
gemaakt. Daarom is ook haar bol-
knak met de naam „APPLAUS" van
27 ct. zó lekker, zó geurig en zacht.
Rook 'n goede Sigaar voor uw geld!
Telefoontje: er ligt een
bom in bet vliegtuig
Iedere keer, dat een vliegtuig ver
ongelukt, krijgt de betrokken
luchtvaartmaatschappij een of
meer „tips", dat er een bom in het
vliegtuig zou zijn geweest. En
steeds ook weer overkomt het de
grote luchtvaartmaatschappijen
geen enkele schijnt eraan te
ontkomen dat een anoniem te
lefoontje waarschuwt; „In de ma
chine, die dan en dan naar daar en
daar vertrekt is een bom verbor
gen. Zoekt U maar goed..."
Eigenlijk weten de maatschap-
S" jen, dat het altijd vals alarm is.
aar zij mogen geen risico, nemen
en de hele machine wordt overhoop
gehaald, vaak als zij reeds geladen
Is en op het punt staat te vertrek
ken. Dergelijke telefonades bezor
gen de maatschappijen bijzonder
veel last.
Intussen is de bom, die John Gra
ham in het vliegtuig, waarin zijn
moeder reisde, plaatste, ook pre
cies de enige bom geweest in de
geschiedenis van de burgerlucht
vaart, die een vliegtuig heeft doen
verongelukken. Geen enkel ander
geval is bekend. Maar na ieder on
geval duikt weer het gerucht over
een helse machine op.
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK
Beroepen te Melissand (toezegging)
G. J. Voortman, kandidaat te Rijssen.
Beroepen te Tange-Alteveer (toezeg
ging) D. Driebergen, kandidaat te
Katwijk aan' de Rijn.
Beroepen te Warga -{toezegging) D.
Mulder te Borger.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Èmmercompascuum J. D.
B. van der Meulen, kandidaat te Am
sterdam.
Beroepen te Oud-Beyerland J. H.
Meijer te Haamstede.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Veenondaal (vacature R.
Kok) M. Baan te Dordrecht en B. Bij-
leveld te Noordeloos.
REMONSTR. BROEDERSCHAP
Aan het seminarium van de Remon
strantse Broederschap is geslaagd
voor het proponentsexamen en mits
dien beroepbaar mej. A. Visscher te
Bussum.
Toch voorwerpen van Hugo
de Groot op „Perion"?
Uit betrouwbare bron wordt te La
Coruna vernomen dnt de schipper van
het Spaanse visserschip „Perion" ver
schillende van de „Hugo de Groot"
afkomstige voorwerpen en documen
ten aan de Spaanse scheepvaartauto-
riteïten heeft overhandigd.
Metaalbewerkers willen
hoger loon en korter werktijd
(Van onze Haagse redactie)
De werknemersorganisaties in de me
taalindustrie willen in de nieuwe c.a.b.
een hoger loonpeil en een verkorting
van de arbeidstijd opgenomen zien.
De béstaande c.a.o. loopt binnenkort
af en de bonden hebben besloten over
de nieuwe collectieve arbeidsovereen
komst onderhandelingen te gaan vóe-
ren met als inzet een vijftal verbete
ringen, die binnen drie jaar geheel
van kracht moeten zijn.
Het eerste punt betreft een geleide
lijke verkorting van de arbeidstijd
met als doel de vijfdaagse werkweek
van 45 uur op 1 januari 1962. Afschaf
fing van de tariefbasislonen, die nu
tien proeent lager liggen dan de tijd
lonen en als gevolg daarvan een her
ziening van de tarieven, is het tweede
doel van de bonden. De drie volgende
wensen van de werknemersorganisa
ties zijnverwerking van de huurcom-
pensatie in de lonen, versnelde invoe
ring van de werkclassificatie en in
voering van een nieuwe gemeente
klassenindeling.
S.ER. brengt advies uit
over ziekenfondspremie
De Sociaal-Economische Raad zal in
oktober de beschikking krijgen over
nadere gegevens inzake de kosten
van de ziekenfondsverzekering. Het
ligt in de bedoeling, dat de S.E.R. een
advies over de premiehoogte zal uit
brengen.
De ziekenfondsraad heeft inmiddels
aan de minister van sociale zaken en
volksgezondheid een voorlopig advies
uitgebracht over de hoogte van de
ziekenfondspremie van de verplichte
verzekering over het jaar 1959. In
dit advies stelt de ziekenfondsraad
voor, de huidige premie van 4.4 pro
cent te verhogen tot 4.7 procent.
De verhoging van deze premie wordt
verklaard uit allerlei factoren, zoals
het teruglopen van de reserve in het
vereveningsfonds, de stijging van de
kosten van de geneesmiddelen, van
de honoraria, van de ziekenhuisver-
pleging en de toenemende vraag naar
specialistische hulp.
Op de najaarsbeurs in de Duitse stad
Frankfort is als interessante nieu
wigheid te zien deze theetafel, waarin
onder het glazen bovenblad een plexi
glazen aquarium is gebouwd, echt een
tafel dus om onder het genot van een
kopje thee te luisteren naar een
onvervalst stukje visserslatijn. Het
aquarium, waarin een aantal vissen
zwemt, kan ook indirect worden ver
licht. De prijs van de tafel is onge
veer 4-00 gulden.
Zelf» bij bewolkte hemel
•traalt de zon: met Flexa-
geel in de kamer I
Zo sprankelend, zo zonnig
zo fel en 't gaat zo snel...
op houtwerk en muren.
de verf voor het schilderfeest
Vraag hel gratis b
FLEXA o.a. VERKRIJGBAAR BIJ
JO MAES, St.-Jacobsstraat 15
"Vlissingen - Telefoon 2294
SCHILDERSBEDRIJF HEIJBOER,
Balans 1 - Middelburg - Tel. 2386
F. R. UITTERHOEVE-DE BOECK,
Burgemeester Lewestraat 10,
Lewedorp - Telefoon 384
Rijtoer van koninklijk gezin
op prinsjesdag
Na de opening van het nieuwe zit
tingsjaar der Staten-Generaal op
dinsdag aanstaande zullen de konin
gin en de prins een rijtoer door de
binnenstad van Den Haag maken.
Het ligt in de bedoeling, dat de vier
prinsessen de rijtoer meemaken.
De route, welke dé stoet zal nemen,
is nog niet bekend.
Aagtedljk 9 te Antwerpen
Aalsdijk 8 120 m. w. van Key West
Aar dijk 5 te Bremen
Abbekerk 8 te Shanghai
Aleor 8 v. Las Palmas
Aldabi 8 130 m. w.z.w. v. Lissabon
Alhena 5 Pto Alegre
Alioth 9 te Rotterdam.
Almdljk 8 '700 m. o. Kaap Race
Alphacca 5 te Buenos Aires
Alphard 8 v. Recife
Amerskerk 8 teBeira
Andijk 8 v. R'dam n. Hamburg
Annenkèrk 7 te Port Elizabeth-
Arendskerk 8 600 m. w. van Cdcos eil.
Astrid Naess 8 270 m w. v. Bermuda
Asmldlske 8 160 m. z.w. Kp. Race
Bantam 9 te Suez
Bawean p 6 Sabang
Bloemfontein 10 te Kaapstad
Boissevain 10 te Rlo de Janeiro
Calamares 2 v. Teha te Puerto Barrios
Caltex Arnhem 8 22 m. o.n.o. v. Gibraltar
Caltex Delft 9 215 m z.z.w. v. Adelaide
Caltex Nederland 9 te Manchester
Cartago 9 v. New Orleans n. Punta
Libertador
Castor 7- Stettin
Cleodora 8 te Portland
Colytto 8 95 m z.z.w. v Kaap Hattei;as
Crania 8 410 m n.w, v. Kaap Finisterre
Dlemerdljk 2 te Los Angeles
Dordrecht 6 v. Manchester n.
Philadelphia
Duivendijk 6 v Portland
Dlnteldijk 9 v. Panama n Los Angeles
Groote Beer 8 240 m. z. Kaap Race
Heemskerk 8 te Port Said
Helicon 10 te New Orleans
Holendrecht 8 400 m n. Fayal
Hoogkerk 6 té Hongkong
Hydra 5 n Cindad Trojillo
Ivoorkust 6 v. Lagos
Jagersfontein 8 330 m w. Walvisbaai
Kabylia 9 v. Cabimas n.. Houston
Kalydon 9 te Bandas Mashur
Kara 9 te Curasao
:<ènnemerland 8 v. Vitbria
Kermla 8 750 m. w. v. St. Helena
Khasiella 8 35 m. .z.w; Kreta
Kloosterdijk 9 te Rotterdam
Korenia 10 te Fréderika
Kreeft 6 n. Wabana
ICryptos .8 300 m. z.o. v. Santos
Hoslcia 12 te Thames haven verw.
Laagkerk p 9 Gibraltar n. Marseille
Laarderkerk 9 te Abadan
Lelckerkerk 8 200 m. n. van Port Sudan
Leopoldskerk 5 te Koeweit
Limburg 8 320 m. %v.z-w. v. Az>ren
Lissekerlc 8 te Bandar Shahpur
Loenerkerk 9 v. R'dam n. Bombay
Maaskerk 10 te Calcutta
Maetsuycker p 8 Banka
31. Dus je wil niet meewer
ken?" vroeg Norse Norge
aan Kappie.
Kappie schudde zijn hoofd.
„Geen denken aari", ant
woordde hij.
„Prachtig! Zo mag ik het
horen!" riep Norge terwijl
hij zijn arm hartelijk om
Kappie heen sloeg. „Hoe
koppigei1 je bent, hoe meer
je op een echte viking lijkt
en hoe meer ik ervan over
tuigd raak, dat je bij ons
hoort."
„Kom", vervolgde hij toen,
Kappie naar buiten leidend.
„Ik doe je een voorstel. Je
mag vrij rondlopen in mijn
hoofdkwartier. Als je van
nabij gezien hebt met hoe
veel vreugde iedereen hier
zeedraken bouwt, zul je wel
inzien, dat Ik zonder jouw hulp mijn doel
ook wel bereikIk weet zeker, dat je
dan wel op je besluit terugkomt. Bij Thor!
Man, we kunnen toch samen de zeeën ver
overen!"
Marletje Bohmer 4 te Londen
Marnelloyd 4 te New Orleans
Meliskerk 6 v. Port Sudan
Merwede 5 n. Sapele
Montferland 10 te Las Palmas
Muiderkerk 4 te Mombassa
Musllloyd 8 te Sorong
Mijdrecht 8 100 m z. v. Cuba
Musi (KPM) 1 te Singapore
Naess Commander 7 100 m. w. v. KieL
Naess Lion 7 200 m z.o. v. Fayal.
Naess *Tiger 9 te Houston
Nestor 8 te Amsterdam
Noordzee 8 v. Kuwelt
Oldekerk 10 te Bangkok
Omala 9 te Recife
Ommenkerk 9 v. Genua n. Marseille
Ossendrecht 9 te Antwerpen
O uwerkerk 9 Amsterdam
Perna 7 v. Singapore n. Cebu.
Plato 8 te Rotterdam
Ridderkerk 9 te Lissabon
Roggeveen 4 v. Mauritius
Rijndam 8 760 m. o.t.n. Kp. Rac:
Rljnkerk 4 n. Amsterdam
Salatlga 6 te Djakarta
Sarpedon 10 te Kaap Haitien
Schelpwijk 9 v. Cabinas n. Spezia
Senegalkust 10 te Dakar
Sibajak 8 v. Babao
Slamat 8 te Hamburg
Sliedrecht 8 dw. v. San Lorenzo
Soestdijk 10 te New York
Sommelsdijk 8 90 m. w. v. Lands End
Stad Arnhem 9 te Lolea
Stad Rotterdam 8 te Freetown
Stad Schiedam 9 v. IJmuiden n, Melilla
Statendam 9 v. R'dam nr. New York
Steenwijk 7 te Philadelphia
Straat Lombok 8 n. Melbourne
Straat Malakka 9 v. Rio Grande n. Santos
Sumatra p 9 Gibraltar
Tablnta 8 v. Belawan
Tara 7 te Rio de Janeiro
Taria 8 p, Calcutta
Telamon 7 n. Puerto Cabello
Tjimenteng 6 n. Singapore.
Tibia p 9 Straat Ormuz n.
Lourenzo Marques
Van Heemskerk 6 n. Matadl
Van Spilbergen 6 te Singapore
Vasum 8 dw v. Kaap de Gata
Weltevreden 7 te Ban Ju Wang
Zaankerk 8 te Manilla
Zeeland 8 165 m. o. v. San Miguel
Zulderkerk 2 te Sydney
„Ik wil alleen maar de zeeën .bevaren", was
Kappie's koppige antwoord. „En ik wil ja
niet op die misbaksels van jou! Ik hoor op
de Kraak thuis en zo is het maar net!"
Maar inwendig' vond hij het allang best, dat
Norge hem rustig in zijn fabriek liet rond
neuzen. En toen de Viking hem alleen liet,
had hij zich voorgenomen allereerst te gaan
uitzoeken, waar de maat en de meester zich
bevonden
Met mes bedreigde iongen
trok aan de noodrem
De trein die dinsdagavond om 21.35
uur uit Leiden was vertrokken in de
richting Utrecht, is even buiten de
sleutelstad tot stilstand gekomen, na
dat een leerling van een avondschool
te Leiden aan de noodrem had ge
trokken uit angst voor de bedreiging
met een mes door een opgewonden
man van middelbare leeftijd. Deze
man had zich namelijk geërgerd aan
de luidruchtigheid van een viertal
scholieren, dat zich vermaakt had
met het naar elkaar toeschieten van
propjes papier.
Toen een propje over de rugleuning
vloog en de wat kortaangebonden
man raakte, vloog deze in woede op
en bedreigde de jongens met een
knipmes. Deze namen geen risico en
poetsten de plaat. In één van de ach
terste rijtuigen trok één van hen aan
de noodrem. De hoofdconducteur
heeft van het ongewone voorval in
de trein proces-verbaal opgemaakt.
De trein ondervond korte tijd ver
traging.
(Advertentie)
PEPEfiMUHT FRUIT-'SHOW CH0C0-&80KANÏ USPEPER&UiMf^tiSNTti^^JCfcUPTUS