Wrakstukken van verongelukte vliegtuigen spreken moeilijke taal KAPPIE geel Waar zijn onze schepen? en hei geheim van de zeedraak PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT IS FAAM rollen in cellofaan vers, altijd lekker VLUCHT 629 ANTWOORDT NIET Onderzoekingen noodzakelijk voor veiligheid in de lucht (Van een onzer redacteuren) In de nacht van 1 op 2 november 1955 raapte een ambtenaar van De Amerikaanse Civil Aernauties Board, een stuk afgescheurd metaal van een zojuist verongelukt vliegtuig op. Hij rook er aan en zei: „Fourth of July„Vier juli". Een Nederlander, die toevallig bij het onderzoek aanwezig was, vroeg hem wat hij bedoelde. De man lichtte toe: crackersvuurwerk. Toen begreep die Nederlander hem. Op 4 juli. Onafhankelijk heidsdag, steekt iedere Amerikaan immers vuurwerk af. Kruit damp vergeet je nooit. En dit stuk metaal rook naar kruit, naar explosieven. Het werd opgeraapt ten noordoosten van het vliegveld Denver in de staat Colorado. Om 19.03 uur op 1 november had de ver keersleiding twee lichten gezien, die zich gedurende iets meer dan een halve minuut naar de grond bewogen. Tegelijkertijd werd een korte lichtflits waargenomen, me het hoge wolkendek verlichtte. Men vermoedde een ongeluk en nam maatregelen. Alle vliegtuigen in de omgeving werden opgeroepen. Op een na ant woordden zij. Behalve vlucht 629. Dat was een DC 6-B, die om 18.44 uur van Denver was opgestegen. Even later wist men, dat de machine was verongelukt en dat alle 44 inzittenden waren omgekomen. De wrakstukken van de machine la gen, verspreid over een gebied van zes'vierkante mijl, een lange strook in noordoostelijke richting van de luchthaven. Het staaï'tdeel van de romp was in duizenden stukken uit eengevallen, ongeveer anderhalve ki lometer ten zuiden van de plaats, waar men in twee diepe kraters de motoren, het middendeel van de romp en het landingsgestel vond1. De neus, lag nog weer tweehonderd meter ver der noordelijk, een vleugel 200 meter naar het zuiden. Deze verspreiding van de grootste en zwaarste delen van de machine wees er direct op, dat de vernietiging van de machine in de lucht had plaatsge vonden, op aanzienlijke hoogte, en dat de staart van het voorste deel van de machine gescheiden moest zijn voor dat dit in stukken uiteenviel. De duizenden delen van het staartge- deelte lagen overal verspreid. Lichte delen, zoals papier én isolatiemate riaal tot op een afstand van veertien kilometer. Zware branden woedden in verschillende delen van de machine. De positie van de neus wees erop, dat de. DC 6-B verticaal naar beneden was gekomen. Duidelijk was dus, dat hoog boven de grond een explosie had plaatsgevon den. Maar tegelijkertijd kwam men tot de conclusie, dat deze explosie van een zodanige hevigheid was geweest, dat het zeer onwaarschijnlijk was, dat zij was veroorzaakt door enig- systeem of onderdeel van het vlieg tuig zelf. En toen kwam die „Fourth of July": want vlekken en een speci fieke geur van expïosicven werden gevonden op die stukken van het wrak, waarvan men wist, dat zij be hoorden tot de omgeving van bagage ruim nummer vier in de staart. DYNAMIET Alle brokstukken werden verzameld en naar een loods overgebracht. En in die loods ging men het achterste ge deelte van de machine op gaas opbou wen uit al die brokstukken. Men kwam tot de verrassende conclusie, dat het dichtst bij bagageruim 4 de meeste stukken ontbraken en dat ook daar de stukken het kleinst waren. En verder dat dit verschijnsel in alle richtingen werd geconstateerd niet andere woorden: ruim 4 was het cen trum van een explosie geweest. Dat werd later ook bevestigd door oogge tuigen, die de explosie hadden gezien. En tegelijkertijd hadden anderen de motoren onderzocht en de overige resten van de machine. Zij vonden geen sporen van breuken, geen ver moeidheidsverschijnselen van meta len, geen enkele aanwijzing, dat- een andere oorzaak dan de in het begin i-eeds vermoede explosie de oorzaak van de ramp was geweest. En terwijl met eindeloos geduld in die loods de resten van het aöhterste deel van de machine aan elkaar werden gepast, gingen chemici zich bezighouden met de vlekken, de neerslag op onderdelen en bagage uit ruim 4. Hun conclusie was: dynamiet. Op 14 november 1955 al werd John C. Graham gearresteerd, verdacht van het plaatsen van een bom in het vlieg tuig, waarin zijn zwaar verzekerde moeder reisde. Hij is inmiddels ter dood gebracht... DUIDELIJK VERHAAL En op 14 mei 1956 concludeerde de Amerikaanse Raad voor de Lucht vaart, dé Civil Aeronautics Board, .,dat de vermoedelijke oorzaak van het ongeluk was de vernietigende kracht' van de explosie van een dyna- mietbom, welke plaats vond in bage- geruim vier." Eén koele, zakelijke zin... Het was een minutieus onderzoek ge weest. Het had tijd gekost, maar het was geen moeilijk onderzoek. De wrakstukken hadden duidelijk hun eigen verhaal verteld. Duidelijker dan in vele andere gevallen. De Nederlander, die eerst die uit drukking „Fourth of July" niet be greep was de heer G. C. Wansbeek, waarnemend Hoofd Bureau Veiligheid van de K.L.M. sinds 1954 en daarvoor vele jaren lang vooronder zoeker voor de Raad voor de Lucht vaart. De „Uiver" was het eerste on geval, dat hij te onderzoeken kreeg. Daarna zijn er vele gevolgd. Hij kent dit onderzoek. En hij weet hoe onvoorstelbaar moei lijk vaak de taal van de wrakstukken is. Hoe voorzichtig men moet zijn met zijn conclusies. Maar hij. weet ook, hoe noodzakelijk vocfr de veiligheid in de lucht het is, dat er onderzocht wordt. Niet zomaar oppervlakkig, maar met een ernst en verbetenheid, die nooit mag aflaten. Als een machine in zee valt, zoals in het geval van de „Hugo de Groot", dan vindt men nog slechts een gedeelte van de wrakstukken en dan hebben de stromingen ervoor gezorgd, dat al kort na de ramp ve le stukken niet meer te vinden zijn op de plaats, waar zij neervielen maar elders worden opgévist. Toch verzamelt men ook in die gevallen alles wat gevonden wordt. Want ook dan' kunnen de wrakstukken vaak nog hun verhaal vertellen. fAdvertentie 't Liefst HUDSON APPLAUS Het beste dekblad komt van Suma tra, uit 't district „Deli". Uitsluitend hiermede worden de Hudson Sigaren gemaakt. Daarom is ook haar bol- knak met de naam „APPLAUS" van 27 ct. zó lekker, zó geurig en zacht. Rook 'n goede Sigaar voor uw geld! Telefoontje: er ligt een bom in bet vliegtuig Iedere keer, dat een vliegtuig ver ongelukt, krijgt de betrokken luchtvaartmaatschappij een of meer „tips", dat er een bom in het vliegtuig zou zijn geweest. En steeds ook weer overkomt het de grote luchtvaartmaatschappijen geen enkele schijnt eraan te ontkomen dat een anoniem te lefoontje waarschuwt; „In de ma chine, die dan en dan naar daar en daar vertrekt is een bom verbor gen. Zoekt U maar goed..." Eigenlijk weten de maatschap- S" jen, dat het altijd vals alarm is. aar zij mogen geen risico, nemen en de hele machine wordt overhoop gehaald, vaak als zij reeds geladen Is en op het punt staat te vertrek ken. Dergelijke telefonades bezor gen de maatschappijen bijzonder veel last. Intussen is de bom, die John Gra ham in het vliegtuig, waarin zijn moeder reisde, plaatste, ook pre cies de enige bom geweest in de geschiedenis van de burgerlucht vaart, die een vliegtuig heeft doen verongelukken. Geen enkel ander geval is bekend. Maar na ieder on geval duikt weer het gerucht over een helse machine op. KERKNIEUWS NED. HERV. KERK Beroepen te Melissand (toezegging) G. J. Voortman, kandidaat te Rijssen. Beroepen te Tange-Alteveer (toezeg ging) D. Driebergen, kandidaat te Katwijk aan' de Rijn. Beroepen te Warga -{toezegging) D. Mulder te Borger. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Èmmercompascuum J. D. B. van der Meulen, kandidaat te Am sterdam. Beroepen te Oud-Beyerland J. H. Meijer te Haamstede. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Veenondaal (vacature R. Kok) M. Baan te Dordrecht en B. Bij- leveld te Noordeloos. REMONSTR. BROEDERSCHAP Aan het seminarium van de Remon strantse Broederschap is geslaagd voor het proponentsexamen en mits dien beroepbaar mej. A. Visscher te Bussum. Toch voorwerpen van Hugo de Groot op „Perion"? Uit betrouwbare bron wordt te La Coruna vernomen dnt de schipper van het Spaanse visserschip „Perion" ver schillende van de „Hugo de Groot" afkomstige voorwerpen en documen ten aan de Spaanse scheepvaartauto- riteïten heeft overhandigd. Metaalbewerkers willen hoger loon en korter werktijd (Van onze Haagse redactie) De werknemersorganisaties in de me taalindustrie willen in de nieuwe c.a.b. een hoger loonpeil en een verkorting van de arbeidstijd opgenomen zien. De béstaande c.a.o. loopt binnenkort af en de bonden hebben besloten over de nieuwe collectieve arbeidsovereen komst onderhandelingen te gaan vóe- ren met als inzet een vijftal verbete ringen, die binnen drie jaar geheel van kracht moeten zijn. Het eerste punt betreft een geleide lijke verkorting van de arbeidstijd met als doel de vijfdaagse werkweek van 45 uur op 1 januari 1962. Afschaf fing van de tariefbasislonen, die nu tien proeent lager liggen dan de tijd lonen en als gevolg daarvan een her ziening van de tarieven, is het tweede doel van de bonden. De drie volgende wensen van de werknemersorganisa ties zijnverwerking van de huurcom- pensatie in de lonen, versnelde invoe ring van de werkclassificatie en in voering van een nieuwe gemeente klassenindeling. S.ER. brengt advies uit over ziekenfondspremie De Sociaal-Economische Raad zal in oktober de beschikking krijgen over nadere gegevens inzake de kosten van de ziekenfondsverzekering. Het ligt in de bedoeling, dat de S.E.R. een advies over de premiehoogte zal uit brengen. De ziekenfondsraad heeft inmiddels aan de minister van sociale zaken en volksgezondheid een voorlopig advies uitgebracht over de hoogte van de ziekenfondspremie van de verplichte verzekering over het jaar 1959. In dit advies stelt de ziekenfondsraad voor, de huidige premie van 4.4 pro cent te verhogen tot 4.7 procent. De verhoging van deze premie wordt verklaard uit allerlei factoren, zoals het teruglopen van de reserve in het vereveningsfonds, de stijging van de kosten van de geneesmiddelen, van de honoraria, van de ziekenhuisver- pleging en de toenemende vraag naar specialistische hulp. Op de najaarsbeurs in de Duitse stad Frankfort is als interessante nieu wigheid te zien deze theetafel, waarin onder het glazen bovenblad een plexi glazen aquarium is gebouwd, echt een tafel dus om onder het genot van een kopje thee te luisteren naar een onvervalst stukje visserslatijn. Het aquarium, waarin een aantal vissen zwemt, kan ook indirect worden ver licht. De prijs van de tafel is onge veer 4-00 gulden. Zelf» bij bewolkte hemel •traalt de zon: met Flexa- geel in de kamer I Zo sprankelend, zo zonnig zo fel en 't gaat zo snel... op houtwerk en muren. de verf voor het schilderfeest Vraag hel gratis b FLEXA o.a. VERKRIJGBAAR BIJ JO MAES, St.-Jacobsstraat 15 "Vlissingen - Telefoon 2294 SCHILDERSBEDRIJF HEIJBOER, Balans 1 - Middelburg - Tel. 2386 F. R. UITTERHOEVE-DE BOECK, Burgemeester Lewestraat 10, Lewedorp - Telefoon 384 Rijtoer van koninklijk gezin op prinsjesdag Na de opening van het nieuwe zit tingsjaar der Staten-Generaal op dinsdag aanstaande zullen de konin gin en de prins een rijtoer door de binnenstad van Den Haag maken. Het ligt in de bedoeling, dat de vier prinsessen de rijtoer meemaken. De route, welke dé stoet zal nemen, is nog niet bekend. Aagtedljk 9 te Antwerpen Aalsdijk 8 120 m. w. van Key West Aar dijk 5 te Bremen Abbekerk 8 te Shanghai Aleor 8 v. Las Palmas Aldabi 8 130 m. w.z.w. v. Lissabon Alhena 5 Pto Alegre Alioth 9 te Rotterdam. Almdljk 8 '700 m. o. Kaap Race Alphacca 5 te Buenos Aires Alphard 8 v. Recife Amerskerk 8 teBeira Andijk 8 v. R'dam n. Hamburg Annenkèrk 7 te Port Elizabeth- Arendskerk 8 600 m. w. van Cdcos eil. Astrid Naess 8 270 m w. v. Bermuda Asmldlske 8 160 m. z.w. Kp. Race Bantam 9 te Suez Bawean p 6 Sabang Bloemfontein 10 te Kaapstad Boissevain 10 te Rlo de Janeiro Calamares 2 v. Teha te Puerto Barrios Caltex Arnhem 8 22 m. o.n.o. v. Gibraltar Caltex Delft 9 215 m z.z.w. v. Adelaide Caltex Nederland 9 te Manchester Cartago 9 v. New Orleans n. Punta Libertador Castor 7- Stettin Cleodora 8 te Portland Colytto 8 95 m z.z.w. v Kaap Hattei;as Crania 8 410 m n.w, v. Kaap Finisterre Dlemerdljk 2 te Los Angeles Dordrecht 6 v. Manchester n. Philadelphia Duivendijk 6 v Portland Dlnteldijk 9 v. Panama n Los Angeles Groote Beer 8 240 m. z. Kaap Race Heemskerk 8 te Port Said Helicon 10 te New Orleans Holendrecht 8 400 m n. Fayal Hoogkerk 6 té Hongkong Hydra 5 n Cindad Trojillo Ivoorkust 6 v. Lagos Jagersfontein 8 330 m w. Walvisbaai Kabylia 9 v. Cabimas n.. Houston Kalydon 9 te Bandas Mashur Kara 9 te Curasao :<ènnemerland 8 v. Vitbria Kermla 8 750 m. w. v. St. Helena Khasiella 8 35 m. .z.w; Kreta Kloosterdijk 9 te Rotterdam Korenia 10 te Fréderika Kreeft 6 n. Wabana ICryptos .8 300 m. z.o. v. Santos Hoslcia 12 te Thames haven verw. Laagkerk p 9 Gibraltar n. Marseille Laarderkerk 9 te Abadan Lelckerkerk 8 200 m. n. van Port Sudan Leopoldskerk 5 te Koeweit Limburg 8 320 m. %v.z-w. v. Az>ren Lissekerlc 8 te Bandar Shahpur Loenerkerk 9 v. R'dam n. Bombay Maaskerk 10 te Calcutta Maetsuycker p 8 Banka 31. Dus je wil niet meewer ken?" vroeg Norse Norge aan Kappie. Kappie schudde zijn hoofd. „Geen denken aari", ant woordde hij. „Prachtig! Zo mag ik het horen!" riep Norge terwijl hij zijn arm hartelijk om Kappie heen sloeg. „Hoe koppigei1 je bent, hoe meer je op een echte viking lijkt en hoe meer ik ervan over tuigd raak, dat je bij ons hoort." „Kom", vervolgde hij toen, Kappie naar buiten leidend. „Ik doe je een voorstel. Je mag vrij rondlopen in mijn hoofdkwartier. Als je van nabij gezien hebt met hoe veel vreugde iedereen hier zeedraken bouwt, zul je wel inzien, dat Ik zonder jouw hulp mijn doel ook wel bereikIk weet zeker, dat je dan wel op je besluit terugkomt. Bij Thor! Man, we kunnen toch samen de zeeën ver overen!" Marletje Bohmer 4 te Londen Marnelloyd 4 te New Orleans Meliskerk 6 v. Port Sudan Merwede 5 n. Sapele Montferland 10 te Las Palmas Muiderkerk 4 te Mombassa Musllloyd 8 te Sorong Mijdrecht 8 100 m z. v. Cuba Musi (KPM) 1 te Singapore Naess Commander 7 100 m. w. v. KieL Naess Lion 7 200 m z.o. v. Fayal. Naess *Tiger 9 te Houston Nestor 8 te Amsterdam Noordzee 8 v. Kuwelt Oldekerk 10 te Bangkok Omala 9 te Recife Ommenkerk 9 v. Genua n. Marseille Ossendrecht 9 te Antwerpen O uwerkerk 9 Amsterdam Perna 7 v. Singapore n. Cebu. Plato 8 te Rotterdam Ridderkerk 9 te Lissabon Roggeveen 4 v. Mauritius Rijndam 8 760 m. o.t.n. Kp. Rac: Rljnkerk 4 n. Amsterdam Salatlga 6 te Djakarta Sarpedon 10 te Kaap Haitien Schelpwijk 9 v. Cabinas n. Spezia Senegalkust 10 te Dakar Sibajak 8 v. Babao Slamat 8 te Hamburg Sliedrecht 8 dw. v. San Lorenzo Soestdijk 10 te New York Sommelsdijk 8 90 m. w. v. Lands End Stad Arnhem 9 te Lolea Stad Rotterdam 8 te Freetown Stad Schiedam 9 v. IJmuiden n, Melilla Statendam 9 v. R'dam nr. New York Steenwijk 7 te Philadelphia Straat Lombok 8 n. Melbourne Straat Malakka 9 v. Rio Grande n. Santos Sumatra p 9 Gibraltar Tablnta 8 v. Belawan Tara 7 te Rio de Janeiro Taria 8 p, Calcutta Telamon 7 n. Puerto Cabello Tjimenteng 6 n. Singapore. Tibia p 9 Straat Ormuz n. Lourenzo Marques Van Heemskerk 6 n. Matadl Van Spilbergen 6 te Singapore Vasum 8 dw v. Kaap de Gata Weltevreden 7 te Ban Ju Wang Zaankerk 8 te Manilla Zeeland 8 165 m. o. v. San Miguel Zulderkerk 2 te Sydney „Ik wil alleen maar de zeeën .bevaren", was Kappie's koppige antwoord. „En ik wil ja niet op die misbaksels van jou! Ik hoor op de Kraak thuis en zo is het maar net!" Maar inwendig' vond hij het allang best, dat Norge hem rustig in zijn fabriek liet rond neuzen. En toen de Viking hem alleen liet, had hij zich voorgenomen allereerst te gaan uitzoeken, waar de maat en de meester zich bevonden Met mes bedreigde iongen trok aan de noodrem De trein die dinsdagavond om 21.35 uur uit Leiden was vertrokken in de richting Utrecht, is even buiten de sleutelstad tot stilstand gekomen, na dat een leerling van een avondschool te Leiden aan de noodrem had ge trokken uit angst voor de bedreiging met een mes door een opgewonden man van middelbare leeftijd. Deze man had zich namelijk geërgerd aan de luidruchtigheid van een viertal scholieren, dat zich vermaakt had met het naar elkaar toeschieten van propjes papier. Toen een propje over de rugleuning vloog en de wat kortaangebonden man raakte, vloog deze in woede op en bedreigde de jongens met een knipmes. Deze namen geen risico en poetsten de plaat. In één van de ach terste rijtuigen trok één van hen aan de noodrem. De hoofdconducteur heeft van het ongewone voorval in de trein proces-verbaal opgemaakt. De trein ondervond korte tijd ver traging. (Advertentie) PEPEfiMUHT FRUIT-'SHOW CH0C0-&80KANÏ USPEPER&UiMf^tiSNTti^^JCfcUPTUS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 9