Austin Healey Sprite: sportief,
voordelig en veilig
Jonge Deense vrouw trok alleen
het Braziliaanse oerwoud in
VAN G0GH-C0LLECTIE PER
VLIEGTUIG NAAR TOKIO
BUITENLANDSE SHOWS VOOR
RADIO EN TELEVISIE
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
Rijdt even gemakkelijk weg
als iedere toerwagen
(Van onze verkeersredacteur)
Onze vijftienjarige dochter spijkerbroek, paardestaart, streeptruitje
zei „Wat een moord karretje Haar moeder zei„Wat een schatje," en
daarna een beetje bezorgd: „Gaat dat niet héél erg hard?" En de jongste
dochter, 12, merkte nuchter op„Als je zo iets koopt, kunnen we nooit
meer met z'n vieren uit
Uw verkeersredacteur helemaal niet van plan Austins jongste creatie,
de Austin Healey Sprite direct te kopen steeg aanmerkelijk in de achting
van alle kleine jongetjes in de straat, toen hij in dat alleraardigste nieuwe
sportwagentje wegreed. Alleen maar om het eens te proberen en er iets van
te vertellen. Geen echte „road test", meer een eerste impressie van een
bijzonder aantrekkelijke Britse aanbieding, die een middenklasseprijs
7995, zeg dus maar achtduizend gulden verenigt met de rij-eigensehap-
pen van een echte sportwagen, die toch altijd op z'n minst een twaalfdui
zend gulden pleegt te kosten.
wezenlijk bijdraagt tot een vaste
wegligging. Het gemak, waarmee dit
kleine zusje van de Austin Healey
door bochten gaat, de zèer vaste weg-
ligging, de grote stuurzuiverheid en
natuurlijk de krachtige remmen ma
ken het rijden ermee tot een bijzonder
plezierige beleving voor wie er van
houdt uiteraard.
En tegelijkertijd zijn het deze eigen
schappen, die je onmiddellijk een ge
voel van grote veiligheid geven, ook'
bij hoge snelheden, in scherpe bochten
en op een slecht wegdek. Het directe
schakelen met het „pookje" en het
daarbij mogelijke snelle accelereren
met één oog op de toerenteller
geven je, samen met het zeer directe
stuur het gevoel deze wagen onmid
dellijk volledig te beheersen. En zon
der één kwaad woord van de moderne
constructies in de toerwagensector te
willen zeggen met hun grote souples
se en comfort; dat directe contact
met weg en motor heeft toch beslist
ook zijn voordelen.
Bezwaren De lijn van deze wagen
is mooi. Jammer is, dat Austin een
concessie heeft moeten doen in ver
band met de export naar de V.S. en
Austin heeft dat bereikt, door zoveel
mogelijk standaard-onderdelen te ge
bruiken. Zo heeft deze Sprite (Kabou
ter) als krachtbron de bekende Austin
(B.M.C.) 1000 cc motor, die men ook
in de Austin A 35 vindt, zij het dan
in een wat verfijnde versie en voor
zien van twee S.TJ.-valstroomcarbura-
teurs. Dat motortje levert bij 5000
toeren 42,5 rem-pk's in de stan
daardversie op de A 35 bijna 35 pk
en dat stelt deze kleine sportwagen in
staat in precies tien seconden te ac
celereren van 0 tot 80 km per uur en
een topsnelheid te bereiken afhan
kelijk van weersomstandigheden en
kap of geen kap van 130 tot 140
kilometer per uur.
Dat zijn dan „echte" kilometers en
bovendien veilige kilometers.
Dit is misschien wel het belangrijk
ste. Er zijn nu eenmaal veel men-
sen, die van snel, sportief rijden
houden, verfijnd rijden in een goede'
stijl. Omdat de gemiddelde sport
wagen velen te duur is, doen ze dat
in normale toerwagens, die welis
waar ook behoorlijke snelheden
kunnen bereiken, maar die toch
nooit bedoeld zijn om mee te
„scheuren". Een sportwagen is
in handen van een goede, gerouti
neerde en vooral ook verantwoor
delijke rijder bij hoge snelheden
veiliger dan vele van de normale
wagens, die een snelheidsreserve
bezitten, welke niet in overeenstem
ming is met hun wegligging.
Het gevoel van veiligheid begint al
bij het instappen in dit nieuwe wa
gentje. De zit in het tonneau-stoeltje
is muurvast en dat is een van de eer
ste vereisten voor goede beheersing
van het stuur in een snelle, sportieve
wagen. „Daar pas je nooit in," merk
te dochterlief op. Onze lengte van bij
na een meter negentig paste echter
uitstekend. De benen gestrekt en de
voorvoet keurig op .pedaalhoogte. En
wat de handen betreft: een stevig
stuurwiel met op nauwelijks twee de
cimeter afstand het plezierige korte
„pookje" van de viefversnellingsbak.
En dan voor ons de snelheidsmeter, de
toerenteller en de overige gebruike
lijke instrumenten, overzichtelijk ge
groepeerd en op een typisch Engels
dashboard.
„Nu zal je het dan hebben," dachten
we, want sportwagens plegen in de
stad wel eens wat onhandelbaar te
zijn, stug, niet soepel. Dat was een
vergissing: het wegrijden gaat even
gemakkelijk en plezierig als met
iedere toerwagen. Het lijkt een mak
paardje tot... Ja, tot je eindelijk „Ein
de bebouwde kom" langs de weg ziet
en het gaspedaal begint te bespelen.
Dan voel je ineens, dat het makke
paardje behoorlijk pit heeft. Met een
enorme souplesse schiet het hele zaak
je naar de honderd toe, er ver over
heen al haal je er zo'n eerste keer
niet meteen alles uit. En dan blijkt
ook ineens, dat de wat stugge vering
In Londen werd een internationale
tentoonstelling gehouden van moder
ne „kinderkiinst"Foto: De tweeja
rige John Walsh is van mening, dat
men voor een goede beoordelingde
zaak altijd van twee kanten moet be
kijken.
Technische gegevens
s Motor: cilinderinhoud: 948 cc.
H Boring: 62.9 mm. Slag: 76.2
mm. Aantal cilinders 4. Klep-
pen: kopkleppen. Vermogen:
42.5 pk.
Gewicht van de wagen: 597
1 kg.
Aantal versnellingen: 4.
Schakeling: normaal op bak.
9 Remmen: Hydraulisch.
Elektrische installatie: 12 V.
Inhoud tank: 27 liter.
H Afmetingen: lengte 349 cm,
breedte 135 cm, hoogte 112 cm.
9 Wielbasis 203 cm. Spoor-
s breedte vóór: 116 cm; achter
114 cm.
Maximum snelheid: 130
km per uur.
1 Prijs: 7995.
lllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllll!lilllllllllll||||||||||||||||||||||||||l|lii[|
dat daardoor de koplampen, die
oorspronkelijk in de spatborden
waren ingebouwd nu als wat won
derlijke bolle ogen uit de met
spatborden en al opklapbare mo
torkap steken. Maar ja, van de ex
port moeten de Britten het hebben.
Verder vonden we de schakelaar
van de clignoteurs wat ver weg
zitten. Links van het koppelingspe
daal vindt de voet eigenlijk geen
goed rustpunt. Misschien zou dat
met een steuntje te verbeteren zijn.
En wie niet lenig (meer) is, zal
misschien wat moeite hebben met
het bereiken van het achterste deel
van het bagagecompartiment, dat
tot in de staart doorloopt en waar
in ook het reservewiel is opgebor
gen.
Samenvattend echter: een uitermate
sportieve wagen voor sportieve men
sen, maar tegelijkertijd een wagen,
die zo soepel Is gebleven, dat je ge
rust je vrouw er mee kan wegsturen
om boodschappen te doen. Een wagen
ook, die door zijn constructie en de
gebruikte onderdelen niet duur in het
gebruik zal zijn en ook wat benzine
verbruik betreft aan de zuinige kant
is (1 9 tot 1 14). Bovenal een auto,
die niet alleen een groot gevoal van
veiligheid geeft maar bovendien ook
veilig is.
VIA DE NOORDPOOL
Verzameling representatief
voor Nederlandse schilder
Het staat thans vast, dat de collec
tie schilderijen en tekeningen van
Vincent van Gogh, die eind septem
ber en begin oktober met vier vlieg
tuigen van de Scandinavian Airlines
System via de route over de Noord
pool naar Tokio zullen worden ge
zonden, representatief voor deze Ne
derlandse schilder zal zijn.
Als de tentoonstelling op 15 oktober
te Tokio wordt geopend, zullen 60
schilderijen en 70 tekeningen in de
zalen van het Nationaal Museum
voor moderne kunst in de Japanse
hoofdstad hangen. De miljoenen-ver
zameling, afkomstig uit 't Kröller
Müller museum te Otterlo, aangevuld
met enkele werken uit het gemeente
museum te Den Haag en het rijks
museum te Amsterdam, bevat o.m. 't
„Caféterras bij avond" (place du fo
rum) uit de periode van Arles, welk
schilderij alleen reeds een verzeker
de waarde heeft van een half miljoen
gulden.
De kisten waarmede de schilderijen,
telkens twee tegelijk, worden vér
zonden, zijn van meubelplaat gefabri
ceerd en van buiten met aluminium
bespoten. De 33 kisten wegen, de
schilderijen en tekeningen inbegre
pen, totaal 1250 kg. Verder wordt
nog een kist met documentatie-ma-
teriaal met een gewicht van 60 kg
per vliegtuig gestuurd. De kisten zijn
door een handwerksman te Ooster
beek getimmerd.
Zij zijn vochtdicht afgesloten. In de
kisten ligt ook schuimrubber tenein
de de trillingen, die barstjes in de
olieverf kunnen veroorzaken, te voor
komen. T.N.O. te Delft heeft geadvi
seerd dat het schuimrubber niet in
contact met de olieverf mag komen
en dat is de reden waarom het
schuimrubber eerst in linnen zakken
wordt gedaan.
Een verlader van de S.A.S. zal
naar Schiphol komen om toezicht
op de verzending te houdén. In de
vliegtuigen zijn de cabines soms
verbouwd om ook de grootste kis
ten een goede plaats te geven.
Zelfs moeten stoelen worden ge
demonteerd om ruimte voor de
collectie te scheppen.
Spot als wapen in strijd
tegen nozems
In Griekenland zullen de ouders van
nozems vervolgd worden als deze
kinderen de praktijken van Britse en
Ajnerikaanse straatschenders „na-
apen". De onder-minister van binnen
landse zaken, Kalïandzis, heert de
spot als het voornaamste wapen in de
strijd tegen de nozems te baat geno
men.
Onlangs zijn twee straatschenders
door de straten van Athene gevoerd
met kaalgeschoren hoofden en de
lachlust opwekkende kleding. Om
hun hals hadden zij een bord hangen
met de woorden: ..Wij zijn nozems.
Wij hebben een dame lastig geval
len".
Wat de televisie betreft blijft het oude
schema in hoofdzaak gehandhaafd.
Dat betekent, dat de zaterdagavond
blijft bestaan uit de „weekend-show"
(met Rens van Dorth als gastheer en
vele buitenlandse gasten; de puiz van
Mies Bouwman en het filmprogram
ma dat we de vorige week voor het
eerst zagen.
Wat de radioprogramma's betreft
blijven tal van bekende rubrieken ge
handhaafd, zoals koorklanken, de im
provisaties van George van Renesse
en de volksmuziekuitzendingen van
dra. Maya Hoogveld. Op dinsdagavon
den komt een programma van beken
de opera- en operettemelodieën. Op
het gebied vari de serieuze muziek
staan verder op het programma een
lezing en cyclus van Frans Vroons
over de muzikale facetten van de ope
ra, een programma van Hans Schouw
man over legendarische figuren van
het Bel Canto (waarbij Nederlandse
solisten werk uit hun repertoir zullen
uitvoeern), 'n vervolg van de serie ex
perimentele muziek door Ton de
Leeuw en tal van veelbelovende con
certen en recitals. Op zondagmiddag
■en donderdagavond kan men luiste
ren naar symfonische concerten. Spe
ciale aandacht wordt besteed aan
Puccini en Handel, die dit jaar wordt'
herdacht.
In het lichte muziek-gerire komen be
kende orkesten terug. Eens per week
komt er een speciaal teenagers-pro
gramma. Iedere maand staat een mu
sical of operette. Op het programma
van de „Radioscoop" worden vier af
leveringen gewijd aan een Europees
land.
AUDITIES IN PROVINCIES
Er bestaan voorts plannen om in de
verschillende provincies audities te
houden om nieuw talent op te sporen.
De amateursuitzendingen gaan door,
soms met de zozeer op prijs gestelde
nakritiek.
In de zogenaamde gevarieerde' pro
gramma's komt ook al niet daverend
veel verandering. Drie maal per
maand komt op zondagavond een ca
baretprogramma eenmaal van Alex
ander Pola, tweemaal (in de oude
Wegens bigamie tot 3
maanden veroordeeld
De rechtbank te Amsterdam heeft
gisteren de 42-jarige uitvoerder M.
D., die, hoewel reeds sedert 1945 ge
trouwd, in augustus voor de tweede,
keer in het huwelijk is getreden, we
gens bigamie veroordeeld tot drie
maanden gevangenisstraf met aftrek
van het voorarrest. Tegen hem (zijn
wettige echtgenote en kinderen wo
nen in Gorredijk, Fr.), was acht
maanden geëist.
OP ZOEK NAAR HAAR MAN
Mevrouw Pia Maybury-Lewis is geheel alleen in het Braziliaanse oer
woud op zoek gegaan naar haar man en heeft hem inderdaad gevonden.
Haar ouders in Frederiksberg bij Sorö hebben een brief ontvangen,
waarin de jonge vrouw haar ervaringen meedeelt. In het voorjaar was
de ethnoloog David Maybury met zijn Deense vrouw en zijn zoontje
van een half jaar op een expeditie door de Braziliaanse oerwouden ver
trokken. Hij wilde ter plaatse materiaal voor een proefschrift verzame
len. Het gezin had dc tocht op een ongunstig tijdstip ondernomen, want
er was juist een bloedig conflict tussen twee Indianenstammen uitge
broken.
Mevrouw Maybury-Lewis was ge
dwongen met haar zoontje achter
te blijven. In de wildernis werd het
kind ernstig ziek. De moeder nam
het mee terug naar de beschaafde
wereld, waar het in een ziekenhuis
werd opgenomen en herstelde.
Dank zij de hulp van de Deense
consul-generaal Blilow gelukte het
de Braziliaanse autoriteiten te be
wegen een postvliegtuig naar de
flaats te zenden, waar ae expedi-
ie in het voorjaar de oerwouden
had betreden.
De regering stelde een verouderd
militair toestel voor twee personen
ter beschikking. „De machine was
zo wrak, dat ik elk ogenblik vrees
de op de grond te zullen belan
den," schreef mevrouw Maybury-
Lewis. Over ontoegankelijke berg
ketens en eindeloze wouden werd
zij in de richting van de Rio los
Mortas gevlogen, waar de stam
van de Chevanti-Indianen woont,
en zijn jachtgronden heeft.
Nauwelijks was de machine op de
bewuste plek geland en was me
vrouw Maybury-Lewis uitgestapt
of de vlieger steeg op en verdween
Blijkbaar wekte de omgeving zijn
wantrouwen op. Terwijl de een
zame passagier op de open plek
haar bagage bijeenzocht, kwamen
er Indianen uit de begroeiing te
voorschijn, die allerminst een wel
willende indruk maakten.
„Ik bleef staan waar ik stond en
vroeg mij af welke houding het
verstandigste zou zijn," meldt de
brief, „toen ik onverwacht iemand
zag naderen die mij bekend voor
kwam. Eer ik begreep wat er
plaatsvond stond mijn man voor
me. Hij was met de Indianen op
jacht gegaan en had het toestel
zien neerkomen. Mijn man bleek
gast te zijn van het opperhoofd
van de Chevanti-Indianen en hij
was de eerste blanke, die het stam
hoofd had ontmoet."
Met het volgende postvliegtuig
keerde mevrouw Maybury-Lewis
naar Sao Paolo terug. Met haar
zoontje Björn Allan denkt zij daar
bij kennissen op de terugkomst
van haar man te wachten. De Bra
ziliaanse autoriteiten hebben zich
bereid verklaard de ethnoloog met
zijn inmiddels verzameld materiaal
per vliegtuig uit het door Indiaan
se twisten onveilig gemaakte ge
bied van de Rio les Mortas te laten
weghalen.
Groot succes voor Max
Tailleur in de Antillen
Max Tailleur heeft afscheid genomen
van de Nederlandse Antillen tijdens
een gala-avond in hotel El Curacao
Intercontinental, waarbij o.m. de gou
verneur en mevrouw Speekenbrink
aanwezig waren.
Het optreden van de Amsterdamse
j moppenverteller in de Antillen is een
I bijzonder groot succes geworden al
I was het voor Tailleur zelf uitzonder-
lijk vermoeiend. Avond aan avond
i waren de zalen uitverkocht.
Niet alleen op Curacao en Aruba had
Max Tailleur uitbundig succes. Tij
dens zijn uitstapje naar Venezuela
was het al niet anders. Er waren
Nederlanders in de zaal die afkom
stig waren uit Ciudad, Bolivar en
Puerto Cabeyo, die met gehuurde
vliegtuigen naar Caracas waren over
gekomen om Tailleur niet te missen.
Weinig schokkende veranderingen
in AVRO-programma
Als eerste van de omroepverenigingen heeft de AVRO haar plannen voor
het komende winterseizoen bekendgemaakt. Er zijn weinig schokkende
veranderingen te verwachten: de oude vertrouwde rubrieken blijven en
slechts hier en daar wordt een experimentje gewaagd. Zo zullen de fc.v.-
kijkers voortaan op de AVRO-maandag behalve „Meridiaan" regelmatig
de „Perry Como"-Show zien en krijgen de luisteraars op dinsdagavond de
van Engeland overgenomen Vera Lyn n-show te horen. De vorig jaar zo
succesvolle actie „Wie opent de kluis" krijgt een vervolg in de vorm van
een actie „Alles op één kaart", die in de tweede helft van het seizoen wordt
uitgezonden op dinsdagavond.
stijl) van Alex de Haas. Iedere dins
dagavond krijgt van zeven tot acht
een licht blokprogramma plaats met
de ene week „Haal je schoolgeld te
rug" en de Vera Lynn-show. De an
dere avond blijft ongeveer gelijk, met
o.m. „Da's geen kunst" tweemaal per
veertien dagen. De derde week zal op
„Gastenavond" een groot aantal ar
tiesten van diverse pluimage worden
ontvangen. De vierde avond komt er
een muzikale quiz, waaromheen een
show is opgebouwd met als vaste me
dewerkers o.m. Rita Reys, Willy ver
voort en Peter Piekos, „Ga er eens
even voor zitten" met „koek en ei"
blijft gehandhaafd op de donderdag.
HET SCHOOLBORD
H Als U dit bord ziet, bent U na- M
M tuurlijk attent. U nadert im-
H mers een school, speelterrein
of een andere plaats waar kin-
deren plegen over te steken of
ee onverwacht de straat op ren-
H nen. U kunt zich toch voorstel-
len dat kinderen, die een hele
ochtend of middag op school
H hebben gezeten, maar al te M
H graag naar buiten hollen zon- H
H der veel op het rijverkeer te
letten. De A.N.W.B. zou overi-
EE gens een ieder nog eens willen
toeroepen:
H „Wees altijd bedacht op M
p| spelende kinderen die
lp plotseling de rijbaan kun- il
nen ophollen"
H Kleine symptomen, zoals een H
rollende bal, of een wild kin-
H derspel op het trottoir, geven M
H dikwijls reeds een duidelijke §j
waarschuwing;
In één van onze grote steden M
H werden onlangs in één week M
drie kinderen bij een balspel
op straat aangereden en zwaar
ee gewond. f§
Een beroep op de ouders om M
dergelijke spelletjes, waarbij §j
ook rolschaatsen moet worden
jH gerekend, op de openbare weg
te verbieden, is zeker wel oh
zijn plaats.
Het huidige verkeer laat het
spelen op de rijbaan nu een- §j
maal niet meer toe, en het is ëe
H dan ook bij de wet verboden.'
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifi
Vier jaar gevorderd
wegens spionnage
De procureur-generaal bij het ge
rechtshof in Den Bosch, mr. De Vries,
heeft in hoger beroep vier jaar ge
vangenisstraf geëist tegen de musi
cus S. D. van E. uit Tilburg wegens
spionnage.
Van E. was door de rechtbank te
Breda tot dezelfde straf veroordeeld.
Ook nu geschiedde de behandeling
van deze zaak met gesloten deuren.
Er werden slechts enkele getuigen
gehoord. De verdediging werd ge
voerd door mr. Houtman uit Breda.
Het hof zal op 23 september arrest
wijzen.
IN DE KNALPOTTEKIJKER
Twee geheime zenders
in beslag genomen
De opsporingsdienst van de P.T.T.
heeft in samenwerking met de rijks
politie zondag weer een razzia ge
houden op geheime zenders in Oost-
dongeradeel. Er kon beslag gelegd
worden op de apparatuur van twee
zenders.
Als eigenaar werden aangehouden en
verhöord J. V. te Ee, die uitzond on
der de naam „Radio Moskou" en M.
de J. te Engwierum, die als „nummer
negen" in de ether verscheen. Met
name de geheime zenders in de
Noordoosthoek van Friesland storen
de golflengten, waarover de scheep
vaart en het reddingswezen gesprek
ken voeren.
In Indonesië 4,5 miljoen
hinderen niet naar school
In Indonesië zullen vier-en-een-half
miljoen kinderen dit jaar geen school
kunnen bezoeken, omdat de regering
geen geld heeft om de nodige scho
len te bouwen, zo meldt het onafhan
kelijke blad „Noesantara".
Het blad verklaart voorts, dat 43.000
onderwijzers werkloos zijn geworden
en dat de „huidige financiële en eco
nomische politiek een ramp voor het
volk betekent.
AUSTIN HEALEY SPRITE
...we stegen in veler achting...
Brigitte Bardot trouwt
met gitarist Sacha Distel
Het Parijse blad „France Soir" meld
de maandag, dat de Franse filmac-
trice Brigitte Bardot voor het einde
van het jaar in het huwelijk zal tre
den met de gitarist Sacha Distel. Bri
gitte Bardot en Sacha Distel hebben
dit zondagavond te Saint Tropez aan
de Riviera meegedeeld, aldus „France
Soir".
Drs. Asselbergs: Scheldemond
gunstig voor hoogovens
„Medezeggenschap van werknemers
zien wij als een aantasting van één
van de grondslagen van onze .maat
schappelijke orde, die wij en om prin
cipiële en om praktische redenen als
de meest geëigende voor de huidige
tijdelijke omstandigheden aanvaar
den".
Dit verklaarde de voorzitter van de
katholieke vereniging van Werkge
vers in de metaalindustrie, drs. P. M.
J. C. Asselbergs, op een persconfe
rentie in Den Haag, die het bestuur
heeft gehouden ter gelegenheid van
het 40-jarïg bestaan van de vereni
ging, dat vrijdag in Rotterdam met
een buitengewone ledenvergadering
zal worden gevierd.
De vereniging, die alleen bedrijven
in de groot-metaalindustrie organi
seert, "telt ongeveer 180 ondernemin
gen met een dertigduizend werkne
mers en omvat daarmee ongeveer de
helft van de georganiseerdé metaal
industrie in ons land.
De heer Asselbergs sprak ook
over de noodzaak van een grotere
regionale spreiding van de indus
trie in ons land. Hij bepleitte ves
tiging van een aantal basisindi»-
trieën in de zuidelijke provincies
en wees daarbij op de gunstige
vestigingsplaats, welke de Schelde
mond biedt voor bijvoorbeeld een
hoogovenbedrijf.