Vrachtauto reed in volle vaart in kanaal te Middelburg Stoomtram Walcheren verhoogt tarieven :mn tS.ijpe Zeeuwse Almanak Venhculk fl3.50 Agenda 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1958, SPOOR ACHTERLATEND Chauffeur (zonder rijbewijs) kwam om het leven EEN SPOOR achterlatend van twee beschadigde personenauto's, een ge knapte lichtmast, een groot aantal gebroken limonadeflessen en een flink beschadigde boom, is donderdagmorgen omstreeks tien voor half negen een drie tons vracht-kipauto van de Middelburgse opkoper J. v. d. IJsel in het kanaal bij de loswal aan de Rotterdamse kaai te Middelburg gestort. De chauffeur van deze vrachtauto, de 21-jarige betonwerker Piet D. van Nooij uit het Limburgse plaatsje Echt, kwam hierbij om het leven. Hoewel vier personen, namelijk de Engelsman Nicholas E. Heath uit Okehampton (Devonshire), de hoofdagent van gemeentepolitie F. de Muijnck, de persfotograaf Han MondeeL en de eigenaar van de auto «elf er in betrekkelijk korte tijd in slaagden om onder water de chauffeur uit zijn cabine te bevrijden, mocht de hierna door de agent toe gepaste kunstmatige damehaling niet meer baten. Het slachtoffer, dat niet was gehuwd, was een half uur tevoren bij de opkoper in dienst getreden. Hij bezat geen rijbewijs. De rode vrachtauto met. Van Nooij aan het stuur, kwam even na kwart over acht met vrij grote snelheid de Nederstraat ingereden. Volgens de schattingen van verschillende oogge tuigen reed de chauffeur ongeveer met een vaart van tussen de 45 en 60 lun. Hij remde maar heel weinig af, toen hij vanaf de Nederstraat de Rotterdamse kaai opdraaide. Waarschijnlijk is Van Nooij door de, te grote snelheid de macht over het stuur verloren. In elk geval draaide f; hij de wagen te ver naar rechts door en reed toen met de rechter bumper tegen een lichtmast, die als een lu cifershoutje afknapte. Vervolgens schoot de wagen door een stapel kis ten niet limonadeflessen heen, die jui6t bij de firma J. J. de Vlieger en Co C.V. naar binnen gebracht wer- I den. Een groot aantal flessen sloeg in stukken, terwijl de limonade over de straat stroomde. Hierop maakte de vrachtauto een schuine bocht naar links, botste tegen een aan de overzijde van de straat staande boom, die heen en weer zwaaide als een strohalm, reed daarop tegen een geparkeerd •taande personenauto en vervol gens tegen een tweede personen auto, eigendom van de heer De Vlieger. Deze laatste personen auto draaide een slag om, werd door de rode vrachtauto In het wa ter gesleurd, waarna ook de 3- tonner zelf over de kop in het vier meter dieper gelegen water dui kelde. De anto reed met grote snelheid het vrater In. REDDINGSPOGINGEN. Onmiddellijk werd begonnen met de reddingspogingen. De heer Van dén IJsel waarschuwde de garagehouder J. Sukkel en tevens de politie die een kraanwagen naar de plaats des onheils dirigeerde. Inmiddels had men ook op het Engelse zeilschip „Isabel" van de Royal Cruising Club", dat met negen opvarenden na een bezoek aan de „Expo" naar de Zeeuwse hoofdstad gezeild was en naast de Beatrixbrug ligplaats geko zen had, het ongeluk opgemerkt. Een van de zeilers, de 33.-jarige Ni cholas Heath, rende over de brug naar de overkant en sprong in het water. Hij was juist onder water bezig een haak aan de vooras vast te maken, toen de politieman De Muijnck even eens in het water sprong. Even later voegde ook de heer Mondeel zich bij dit tweetal. Tot tienmaal toe doken zij dapper volhoudend onder water, voordat zij er in slaagden de chauf feur uit de cabine te bevrijden. Het slachtoffer werd in een bootje gelegd^ waarmee een andere opvaren de van de „Isabel" naar de overkant gevaren was. In dit bootje en op het motorschip „Delta" uit Vlissingen, dat juist zand loste, is de heer De Muijnck ruim een kwartier bezig ge weest om kunstmatige ademhaling toe te passen. Het mocht echter niet baten, want toen de dokoren J. Z. S. Pel en W. W. Stevens arriveerden, konden zij slechts de dood constate ren. In de loop van de ochtend wer den do vrachtauto en de personen auto, die zo goed als nieuw was, naar boven gehesen. TIJDENS KERMIS. Het slachtoffer Van Nooij was tij dens de kermis in Middelburg.te recht gekomen. Hij was toen werkzaam in de bekende bokstent, maar toen hij in de Zeeuwse hoofdstad een meisje leerde ken nen, besloot bij in Middelburg te blijven en er werk te zoeken. Hij slaagde er in en nog deze week zou hij gekeurd worden voor een baan bij de Vitrite Fabriek. In die tussentijd wilde liij echter wel iets te doen hebben, zódat hij zich bij de opkoper Van den IJsel vervoeg de, die wel iets voor hem te doen had. De chauffeur had opdracht gekregen op het werkterrein van Van den IJsel aan de Oude Veerse weg te wachten tot zijn nieuwe patroon terug was. Deze moest namelijk een accu elders halen. In plaats van te wachten reed de chauffeur hem achterna. Wat hem er toe bracht dit te doen is een raad sel. VAN TOT WINKEL- EN JÜBILEUMWEEK In Serooskerke op Walcheren wil men twee vliegen in één klap vangen en het zal wel lukken ook. Want de winkelweek, die van 33 tot en met 20 september wordt gehouden, zal evenals de voorgaande jaren onge twijfeld slagen, vooral nu de muziek vereniging E.M.M. ook weer mede werking verleent. En de tweede „klap" is dan, dat de muziekvereni ging in ruil voor de veelgeroemde „muzikale omlijsting" de netto ba len ontvangt. Dit voor een goed doel: de actie voor nieuwe instru menten. En zonder reden is die actie niet, want E.M.M. bestaat in okto ber 60 jaar en daarom zal de Se- rooskerkse winkelweek tegelijker tijd jubileumweek voor de muziek vereniging zijn. De week wordt dan ook besloten met een festival op 20 september. SCHOONMAAK Sint-Annaland bezit nu ook 'n nieuw verenigingsgebouw. Woensdag werd de laatste hand gelegd aan het inte rieur van dit gebouw, dat „thans in volle glorie prijkt achter de consis toriekamer van de Nederlands her vormde kerk", zoals onze correspon- ETEN i Tot besluit van de laatste day, dat de i rouw des huizes uit dat Middel burgse gezin thuis was - ze ZOA een paar dagen naar mama gaan at wen sperciebonen. De heer des huizes werd voor de rest van ,de dagen uitbesteed aan vrien- den, buren en kennissen. De eerste dag vertoefde hij bij de bovenburen. Het menu bestond uit sperciebonen. De tweede dag bij een vriend ja wel, sperciebonen. De derde dagbij een collega ge raadt het: spercie bonen. De vierde dag heeft, de man een half ■pond sperciebonen gekocht ze zorgvuldig in de brand gestoken en i* vervolgens Chinees gaan eten dent niet zonder trots schrijft. De vloer, bestaande uit colovinylbedek- king, werd gelegd en tenslotte heb ben de leden van de dameszendings- krans „Indonesië" zich woensdag en donderdag zeer verdienstelijk ge maakt: gewapend met allerlei on misbare huishoudelijke attributen zijn zij liet nieuwe gebouw binnen gerukt en hebben alles tot in de kleinste hoekjes en gaatjes schoon gemaakt. Het was een geslaagde grote schoonmaak. GRAVEN Er is overigens nog meer nieuws uit Sint-Annaland, wrant de firma A. MullerFranke uit St--Maar- tensdijk is bezig de Nederlands hervormde kerk van Sint-Anna land te verbouwen. Er begint al tekening te komen in de ooste lijke zijbeuk, waarvan de kap reeds is geplaatst en verder is men al begonnen met de graaf werkzaamheden voor de weste lijke zijbeuk. Hier moet overigens heel wat grond uitgegraven wor den, want onder deze zijbeuk komt de kelder A-oor de centrale \-erwarmliig, en een dragline is hier dan ook ingeschakeld. FEEST In de Vinkenstraat te Sluiskil was het feest: liet echtpaar M. S. Schie manBoey was vijftig jaar ge trouwd. Bruidegom Marinus begon als metselaar, werd later zelfstan dig opkoper van vlasklodden en tweedenandszakken en schakelde veel latei- over naar de zuivere tex tiel. Uit het huwelijk werden acht kinderen geboren, waarvan er nog zes in leven zijn. De heer Schieman is nog altijd actief. Even voor half negen stortte deze vrachtauto in het kanaal bij de los wal aan de Rotterdamse kaai te Mid delburg. Dat ongeluk kostte aan de jeugdige chauffeur Piet D. van Nooij het leven. Veel later op de ochtend werd de vrachtauto uit het water ge takeld. (Foto P.Z.C.) Uitdiepen haveningang te Hoofdplaat In het kader van de bestrijding van de werkloosheid in West-Zecuvvsch- Vlaanderen is door het Coördinatie- College voor Openbare Werken te Den Haag, subsidie verleend aan de gemeente Hoofdplaat voor het uitdie pen van de haveningang aldaar. Het object zal gedurende 23 weken werk verschaffen aan 30 man. De eerste, die gisterochtend in het kanaal bij Middelburg dook om te trachten de chauffeur van een in het water gevallen vrachtauto te redden, was deze Engelsman: de S 1-jarige Nicholas Heath uit Okehampton, die toevallig met een zeilschip in de buurt was. (Foto P.Z.C.) Alleen in bebouwde kom: 70 km weg Vlissingen-lffburg Geen snelheidsbeperking voor gedeelten tussen de steden. Op de provinciale weg Vlissingen Middelburg geldt de maximum snel heid van 50 kilometer in de bebouwde kom A-an Souburg en Middelburg niet langer. Zowel bij Souburg als bij Mid delburg zijn deze Aveek namelijk bor- den geplaatst, die aangeven, dat de maximum snelheid op de weggedeel ten binnen de bebouwde kom 70 kilo meter bedraagt. Deze snelheidsbeperking tot 70 kilo meter geldt dus niet voor de gehele provinciale weg tussen Middelburg en Vlissingen, maar alleen voor de weg gedeelten binnen de bebouwde kom van Middelburg en Souburg. Op het fedeelte tussen Middelburg en Sou- urg en ook op het gedeelte van Sou burg tot Vlissingen is geen snelheids beperking van kracht. Voor deze drukke verkeersweg is deze hogere snelheidsbeperking ongetwij feld een verbetering. Men neemt na melijk aan, dat de hogere snelheid binnen de bebouwde kommen geen groter gevaar met zich brengt, want het beruchte kruispunt hij Souburg is ingrijpend, verbeterd en bovendien is de genelé provinciale weg tussen Mid delburg en Vlissingen al sinds maart van dit jaar een voorrangsweg. MET INGANG VAN 1 SEPTEMBER Maandabonnement Middelburg- Vlissingen kost thans 15,- Met ingang A-an l september a.s. zullen de tarieven op de lijndiensten van de Stoomtram Walcheren A-erhoogd worden. Voor de enkele reisprijzén betreft deze verhoging een bedrag van vijf cent, waarbij de reductie factoren op de retours, weekkaarten enz. eveneens zijn A'erhoogd. Hier door komt het voor, dat op sommige (langere) trajecten de retourprijs en/of de prijs van weekkaarten niet is verhoogd, maar hetzelfde is ge bleven of in enkele gevallen zelfs is verlaagd. De Stoomtram Walcheren heeft in 1957 zonder winstsaldo moeten af sluiten. In het najaar 1957 bleek reeds, dat de resultaten over dat jaar, ondanks de op 18 februari 1957 ingevoerde beperkte tariefsverhoging, niet aan de verwachtingen zouden beantwoorden. Dat was dan ook de reden, waarom op 1 januari 1958 de reorganisatie van de ringlijn Walcheren Averd doorgevoerd. De resultaten over het eerste half jaar 1958 blijken thans echter niet veel beter dan die over de overeen komstige periode in 1957 te zijn. Dit meent de directie te moeten wijten aan een te lage uitkomst in de meer opbrengsten door de vorige tariefs verhoging, die de diverse kostenstij gingen niet konden compenseren, alsmede aan de afname van het aan tal reizigers hetgeen een landelijk verschijnsel is. Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat dat de toestemming voor een verhoging moet geven bestu deerde de aanvrage nauwkeurig en kwam tot de conclusie, dat een ver hoging van de huidige tarieven ge rechtvaardigd was. Hieronder volgen dan de voornaamste verhogingen of verlagingen voor de diverse diensten: Middelburg-Vlissingen vla West-Sou burg: van Middelburg tot Souburg vv enkele reis van 0.25 op 0.30; retour van 0.45 op 0.50: scholieren-weekkaart van 1.50 op 1.65; weekkaart van 1.90 op 2.10; 5-rittenkaart van 1.10 op 1.20 en maandabonnement van 9.40 op 11.25. Voor Middelburg-Vlissingen vv zijn deze bedragen: enkel 35 op 40 cent, retour 65 op 70 ct., scholierenweek kaart 210 op 220 ct., Aveekkaart 265 op 280 ct., 5-rittenkaart 155 op 160 ct. en maandabonnement 1315 op 1500 ct. Voor Souburg-Vlissingen gelden de zelfde tarieven als voor Middelburg- Souburg vv. Deze tarieven gelden ook voor Middelburg-Oost-Souburg vv en Vlissingen-Oost-Souburg vv. De ta rieven voor Havendorp-Vlissingen w blijven ongewijzigd. De tarieven Mid delburg-Havendorp vv zijn: enkel 35 Maak er een feest van met Tijdelijk burgemeester Zonnemaire benoemd De commissaris der koningin heeft met ingang van 1 september a.s. tij delijk met de waarneming van het burgemeestersambt van Zonnemaire belast de heer J. L. van Leeuwen, bur gemeester van Brouwershaven. Dit in verband met de ziekte van de huidige waarnemend-burgemeester, de heer H. J. Roelvink. Man wegens verduistering van flessen aangehouden De recherche te Bergen op Zoom heeft op verzoek van de gemeentepo litie uit Middelburg voor vermoede lijke verduistering van butaflessen C. K. uit Bergen op Zoom aangehou den. K. werd op transport gesteld naar Middelburg. Hearing van G.S. over weg GoesHoedekenskerke Blijkens door belanghebbenden ont vangen mededelingen zullen Gedepu teerde Staten op woensdag 3 septem ber a.s., om kwart over negen fn het nieuwe gemeentehuis van Hoedekens kerke een „hearing" houden over het ontworpen tracé van de provinciale weg van Goes naar Hoedekenskerke. Belanghebbende gemeentebesturen en polderbesturen, de Gewestelijke raad van het Landbouwschap, de Kamer van Koophandel, enz. zijn tot bijwo ning van deze bijeenkomst uitgeno digd. Geslaagd Te Utrecht slaagde voor het diploma vakbekwaamheid schilderen, de heer C. Kooman te Wemeldinge. f 4.- Hf -'•*"* Getrokken door wier sleepboten van Piet Smit. uit Rotterdam de „Au stralië", de „Chili", de „Amerika" en Uw) AtS ca (joccl, «4 U et MAS tóijao/j «loet. de Engelandis gisteravond om streeks kwart over zes de Argo Sounion" in Vlissingen aangekomen. Dit 18740 meter lange schip behoort tot een serie van tien schepen, die de koninklijke maatschappij „De Schel de" in opdracht heeft van de Neder landse Scheepsbouw Export Centrale. Voor drie van de tien schepen worden de casco's in Gorlnchem bij Bijkers Aannemingsbedrijf (IJssehverf N.V.) gebouwd en het casco van de Argo Sounion" werd zaterdagmiddag te- water gelaten. Het schip' moest-'ech ter naar Vlissingen komen omdat de afbouw hier geheel verzorgd wordt. Voor Vlissingen namen de Schelde- sleepboten Rammelcensen „Nolle' het schip over van de vier Rotter damse slepers en reeds voor achten werd de 1^.800 ton metende „Sou nion" in de sluis gemanoeuvreerd. In verband met de waterstand moest, het schip echter wachten t-ot half twaalf, voordat de sleepboten het verder konden brengenHet casco kreeg tenslotte een ligplaats in de le binnenhaven. Op de foto manoeu vreren de Rammelcensen de „Nol le" mei hun „last" voor haveningang naar de buitenhaven en de Vlissingse sluizen. (Foto P-Z.QJ,, op 40 ct., retour 65 op 70 ct., scho lierenweekkaart 210 op 220 ct., en weekkaart 230 op 280 ct. Voor Sou burg-Havendorp vv zijn de tarieven: enkel 35 op 20 ct., retour 25 op 35 ct., scholieren-weekkaart 90 op 110 ct. en weekkaart 115 op 140 cc. Middelburg-Goes: enkel 90 op 95 ct., retour blijft gelijk op 160 ct., scho lieren-weekkaart daalt van 540 op 525 ct., en weekkaart stijgt van 585 op 665 ct. Voor de tussenhalteu Mlddelburg- Nieuwland, Nieuwland-Arnemuiden, Arnemuiden-Lewedorp en Lewedorp- 's Heer Arendskerke w worden de tarieven verhoogd voor enkel met 5 ct., voor retour met 5 of 10 ct., voor scholieren-weekkaart van 15 tot 20 ct. en voor een weekkaart van 20 tot 50 ct (dit laatste voor Lewedorp-'s Heer Arendskerke vv). De tarieven voor de diensten op de tussenhaltes van 's H. Arends kerke naar Goes w blijven gelijk aan de huidige. Met name de weekkaarten van Middelburg en Goes uit naar de verschillende hal tes, ondergaan een drastische ver hoging. In enkele gevallen zelfs met 80 en 75 cent. Ringlijn Ringlijn rond Walcheren: Voor de enkele reizen en retours is er in de meeste gevallen van en naar de tus senhaltes een verhoging van 5 >tot 10 ct. Verschillende tarieven blijven hier gehandhaafd, zoals bijvoorbeeld voor de retours Middelburg-Domburg en Middelburg-Westkapelle w, voor verschillende tussenhaltes op de diensten Domburg-Vlissingen, Aagte- kerke-Vlissingen, Westkapellé-Vlis- singen én Zoutelande-Vlissingen. Talrijke scholierenweekkaart- en ge wone weèkkaarttarieven op de ring lijn ondergaan een verlaging, onder meer vanaf Domburg, Aagtekerke, Westkapelle en de andere kustplaat- sen via Middelburg naar Vlissingen w. Voor Middelburg naar St. Lau rens, Serooskerke, Oostkapelle is er voor beide tarieven een A'erhoglng van resp. 15 en 20 ct., voor Domburg blijft de scholierenkaart gelijk (op 360 ct) en voor Westkapelle is er een verlaging van 15 ct. tot 5.25. Daar entegen moet men voor de weekkaart Middelburg-Westkapelle 80 ct meer betalen; die Is nu f 6.65. Die van Mid delburg naar Domburg.steeg echter maar met 5 cent. Do lijnen Koudekerke-Vlissingen vv> Middelburg-Veere-Vrouwenpolder vv, Middelburf-Grijpskerke vv en Mid- normale verhoging van 5 cent voor de enkele ï-eizen, 5 ct. voor de re tours, 15 ct. voor de scholieren weekkaarten en 15 of 20 ct., voor de weekkaarten. De In omloop zijnde 5-rittenkaarten op de lijn Middelburg-Vlissingen, kunnen tot 1 december a.s. worden opgebruikt. Na die datum kunnen de kaarten nog tot 1 januari a.s. op het kantoor, tegen bijbetaling, worden omgewisseld tegen nieuwe kaarten. De tarieven op de stadsdienst te Vlis singen blijven voorlopig ongewijzigd. OP 46/fóK, i/ufó/ U\ Ctf VANDAAG. Middelburg Electro: „Seneohal de ge weldige", ;i.]„ .19 en 21.15 uur; Schouwburg: „De trein van tieri over drie", 14 jaar, 20 uur; Van Benthem cn Jutting: Expositie grafische wer ken van Picasso, 9—18 uur. Kunst museum: Expositie Averken van „Co- loriet" 14—17 en 20—22 uur; Molen water: Miniatuur Walcheren fl—22 u.; Wöhler: Kon Ned. Mij. voor Tuin bouw en Plantkunde, 20 uur: Markt: Concert Middelburgs Muziekkorps, 20 uur. Vlissingen Alhambra: „Paris holiday", 19 en 21 uur. a.l.; Luxor: „Vrijge vochten", 20 uur, 14 jaar; Nieuwe Markt: wandeltocht, 19.30, concert Jeugdkorps „Ons Genoegen", 21 uur. Goes Grand: „Handelaren in meisjes", SQ utur, it jaar,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 2