Vrachtauto reed in volle vaart
in kanaal te Middelburg
Stoomtram Walcheren
verhoogt tarieven
:mn
tS.ijpe
Zeeuwse Almanak
Venhculk
fl3.50
Agenda
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1958,
SPOOR ACHTERLATEND
Chauffeur (zonder rijbewijs) kwam
om het leven
EEN SPOOR achterlatend van twee beschadigde personenauto's, een ge
knapte lichtmast, een groot aantal gebroken limonadeflessen en een
flink beschadigde boom, is donderdagmorgen omstreeks tien voor half
negen een drie tons vracht-kipauto van de Middelburgse opkoper J. v. d.
IJsel in het kanaal bij de loswal aan de Rotterdamse kaai te Middelburg
gestort. De chauffeur van deze vrachtauto, de 21-jarige betonwerker
Piet D. van Nooij uit het Limburgse plaatsje Echt, kwam hierbij om
het leven. Hoewel vier personen, namelijk de Engelsman Nicholas E.
Heath uit Okehampton (Devonshire), de hoofdagent van gemeentepolitie
F. de Muijnck, de persfotograaf Han MondeeL en de eigenaar van de
auto «elf er in betrekkelijk korte tijd in slaagden om onder water de
chauffeur uit zijn cabine te bevrijden, mocht de hierna door de agent toe
gepaste kunstmatige damehaling niet meer baten. Het slachtoffer, dat niet
was gehuwd, was een half uur tevoren bij de opkoper in dienst getreden.
Hij bezat geen rijbewijs.
De rode vrachtauto met. Van Nooij
aan het stuur, kwam even na kwart
over acht met vrij grote snelheid de
Nederstraat ingereden. Volgens de
schattingen van verschillende oogge
tuigen reed de chauffeur ongeveer
met een vaart van tussen de 45 en
60 lun. Hij remde maar heel weinig
af, toen hij vanaf de Nederstraat de
Rotterdamse kaai opdraaide.
Waarschijnlijk is Van Nooij door de,
te grote snelheid de macht over het
stuur verloren. In elk geval draaide f;
hij de wagen te ver naar rechts door
en reed toen met de rechter bumper
tegen een lichtmast, die als een lu
cifershoutje afknapte. Vervolgens
schoot de wagen door een stapel kis
ten niet limonadeflessen heen, die
jui6t bij de firma J. J. de Vlieger en
Co C.V. naar binnen gebracht wer- I
den. Een groot aantal flessen sloeg in
stukken, terwijl de limonade over de
straat stroomde.
Hierop maakte de vrachtauto een
schuine bocht naar links, botste
tegen een aan de overzijde van de
straat staande boom, die heen en
weer zwaaide als een strohalm,
reed daarop tegen een geparkeerd
•taande personenauto en vervol
gens tegen een tweede personen
auto, eigendom van de heer De
Vlieger. Deze laatste personen
auto draaide een slag om, werd
door de rode vrachtauto In het wa
ter gesleurd, waarna ook de 3-
tonner zelf over de kop in het vier
meter dieper gelegen water dui
kelde.
De anto reed met grote snelheid
het vrater In.
REDDINGSPOGINGEN.
Onmiddellijk werd begonnen met de
reddingspogingen. De heer Van dén
IJsel waarschuwde de garagehouder
J. Sukkel en tevens de politie
die een kraanwagen naar de plaats
des onheils dirigeerde. Inmiddels had
men ook op het Engelse zeilschip
„Isabel" van de Royal Cruising Club",
dat met negen opvarenden na een
bezoek aan de „Expo" naar de
Zeeuwse hoofdstad gezeild was en
naast de Beatrixbrug ligplaats geko
zen had, het ongeluk opgemerkt.
Een van de zeilers, de 33.-jarige Ni
cholas Heath, rende over de brug
naar de overkant en sprong in het
water.
Hij was juist onder water bezig een
haak aan de vooras vast te maken,
toen de politieman De Muijnck even
eens in het water sprong. Even later
voegde ook de heer Mondeel zich bij
dit tweetal. Tot tienmaal toe doken
zij dapper volhoudend onder water,
voordat zij er in slaagden de chauf
feur uit de cabine te bevrijden.
Het slachtoffer werd in een bootje
gelegd^ waarmee een andere opvaren
de van de „Isabel" naar de overkant
gevaren was. In dit bootje en op het
motorschip „Delta" uit Vlissingen,
dat juist zand loste, is de heer De
Muijnck ruim een kwartier bezig ge
weest om kunstmatige ademhaling
toe te passen. Het mocht echter niet
baten, want toen de dokoren J. Z. S.
Pel en W. W. Stevens arriveerden,
konden zij slechts de dood constate
ren. In de loop van de ochtend wer
den do vrachtauto en de personen
auto, die zo goed als nieuw was, naar
boven gehesen.
TIJDENS KERMIS.
Het slachtoffer Van Nooij was tij
dens de kermis in Middelburg.te
recht gekomen. Hij was toen
werkzaam in de bekende bokstent,
maar toen hij in de Zeeuwse
hoofdstad een meisje leerde ken
nen, besloot bij in Middelburg te
blijven en er werk te zoeken. Hij
slaagde er in en nog deze week
zou hij gekeurd worden voor een
baan bij de Vitrite Fabriek. In die
tussentijd wilde liij echter wel iets
te doen hebben, zódat hij zich bij
de opkoper Van den IJsel vervoeg
de, die wel iets voor hem te doen
had.
De chauffeur had opdracht gekregen
op het werkterrein van Van den IJsel
aan de Oude Veerse weg te wachten
tot zijn nieuwe patroon terug was.
Deze moest namelijk een accu elders
halen. In plaats van te wachten reed
de chauffeur hem achterna. Wat hem
er toe bracht dit te doen is een raad
sel.
VAN
TOT
WINKEL- EN JÜBILEUMWEEK
In Serooskerke op Walcheren wil
men twee vliegen in één klap vangen
en het zal wel lukken ook. Want de
winkelweek, die van 33 tot en met
20 september wordt gehouden, zal
evenals de voorgaande jaren onge
twijfeld slagen, vooral nu de muziek
vereniging E.M.M. ook weer mede
werking verleent. En de tweede
„klap" is dan, dat de muziekvereni
ging in ruil voor de veelgeroemde
„muzikale omlijsting" de netto ba
len ontvangt. Dit voor een goed
doel: de actie voor nieuwe instru
menten. En zonder reden is die actie
niet, want E.M.M. bestaat in okto
ber 60 jaar en daarom zal de Se-
rooskerkse winkelweek tegelijker
tijd jubileumweek voor de muziek
vereniging zijn. De week wordt dan
ook besloten met een festival op 20
september.
SCHOONMAAK
Sint-Annaland bezit nu ook 'n nieuw
verenigingsgebouw. Woensdag werd
de laatste hand gelegd aan het inte
rieur van dit gebouw, dat „thans in
volle glorie prijkt achter de consis
toriekamer van de Nederlands her
vormde kerk", zoals onze correspon-
ETEN i
Tot besluit van de laatste day, dat de
i rouw des huizes uit dat Middel
burgse gezin thuis was - ze ZOA een
paar dagen naar mama gaan at
wen sperciebonen.
De heer des huizes werd voor de rest
van ,de dagen uitbesteed aan vrien-
den, buren en kennissen. De eerste
dag vertoefde hij bij de bovenburen.
Het menu bestond uit sperciebonen.
De tweede dag bij een vriend ja
wel, sperciebonen. De derde dagbij
een collega ge raadt het: spercie
bonen.
De vierde dag heeft, de man een half
■pond sperciebonen gekocht ze
zorgvuldig in de brand gestoken en
i* vervolgens Chinees gaan eten
dent niet zonder trots schrijft. De
vloer, bestaande uit colovinylbedek-
king, werd gelegd en tenslotte heb
ben de leden van de dameszendings-
krans „Indonesië" zich woensdag en
donderdag zeer verdienstelijk ge
maakt: gewapend met allerlei on
misbare huishoudelijke attributen
zijn zij liet nieuwe gebouw binnen
gerukt en hebben alles tot in de
kleinste hoekjes en gaatjes schoon
gemaakt. Het was een geslaagde
grote schoonmaak.
GRAVEN
Er is overigens nog meer nieuws
uit Sint-Annaland, wrant de firma
A. MullerFranke uit St--Maar-
tensdijk is bezig de Nederlands
hervormde kerk van Sint-Anna
land te verbouwen. Er begint al
tekening te komen in de ooste
lijke zijbeuk, waarvan de kap
reeds is geplaatst en verder is
men al begonnen met de graaf
werkzaamheden voor de weste
lijke zijbeuk. Hier moet overigens
heel wat grond uitgegraven wor
den, want onder deze zijbeuk
komt de kelder A-oor de centrale
\-erwarmliig, en een dragline is
hier dan ook ingeschakeld.
FEEST
In de Vinkenstraat te Sluiskil was
het feest: liet echtpaar M. S. Schie
manBoey was vijftig jaar ge
trouwd. Bruidegom Marinus begon
als metselaar, werd later zelfstan
dig opkoper van vlasklodden en
tweedenandszakken en schakelde
veel latei- over naar de zuivere tex
tiel. Uit het huwelijk werden acht
kinderen geboren, waarvan er nog
zes in leven zijn. De heer Schieman
is nog altijd actief.
Even voor half negen stortte deze
vrachtauto in het kanaal bij de los
wal aan de Rotterdamse kaai te Mid
delburg. Dat ongeluk kostte aan de
jeugdige chauffeur Piet D. van Nooij
het leven. Veel later op de ochtend
werd de vrachtauto uit het water ge
takeld. (Foto P.Z.C.)
Uitdiepen haveningang
te Hoofdplaat
In het kader van de bestrijding van
de werkloosheid in West-Zecuvvsch-
Vlaanderen is door het Coördinatie-
College voor Openbare Werken te
Den Haag, subsidie verleend aan de
gemeente Hoofdplaat voor het uitdie
pen van de haveningang aldaar. Het
object zal gedurende 23 weken werk
verschaffen aan 30 man.
De eerste, die gisterochtend in het
kanaal bij Middelburg dook om te
trachten de chauffeur van een in het
water gevallen vrachtauto te redden,
was deze Engelsman: de S 1-jarige
Nicholas Heath uit Okehampton, die
toevallig met een zeilschip in de buurt
was. (Foto P.Z.C.)
Alleen in bebouwde kom: 70
km weg Vlissingen-lffburg
Geen snelheidsbeperking voor
gedeelten tussen de steden.
Op de provinciale weg Vlissingen
Middelburg geldt de maximum snel
heid van 50 kilometer in de bebouwde
kom A-an Souburg en Middelburg niet
langer. Zowel bij Souburg als bij Mid
delburg zijn deze Aveek namelijk bor-
den geplaatst, die aangeven, dat de
maximum snelheid op de weggedeel
ten binnen de bebouwde kom 70 kilo
meter bedraagt.
Deze snelheidsbeperking tot 70 kilo
meter geldt dus niet voor de gehele
provinciale weg tussen Middelburg en
Vlissingen, maar alleen voor de weg
gedeelten binnen de bebouwde kom
van Middelburg en Souburg. Op het
fedeelte tussen Middelburg en Sou-
urg en ook op het gedeelte van Sou
burg tot Vlissingen is geen snelheids
beperking van kracht.
Voor deze drukke verkeersweg is deze
hogere snelheidsbeperking ongetwij
feld een verbetering. Men neemt na
melijk aan, dat de hogere snelheid
binnen de bebouwde kommen geen
groter gevaar met zich brengt, want
het beruchte kruispunt hij Souburg is
ingrijpend, verbeterd en bovendien is
de genelé provinciale weg tussen Mid
delburg en Vlissingen al sinds maart
van dit jaar een voorrangsweg.
MET INGANG VAN 1 SEPTEMBER
Maandabonnement Middelburg-
Vlissingen kost thans 15,-
Met ingang A-an l september a.s. zullen de tarieven op de lijndiensten van
de Stoomtram Walcheren A-erhoogd worden. Voor de enkele reisprijzén
betreft deze verhoging een bedrag van vijf cent, waarbij de reductie
factoren op de retours, weekkaarten enz. eveneens zijn A'erhoogd. Hier
door komt het voor, dat op sommige (langere) trajecten de retourprijs
en/of de prijs van weekkaarten niet is verhoogd, maar hetzelfde is ge
bleven of in enkele gevallen zelfs is verlaagd.
De Stoomtram Walcheren heeft in 1957 zonder winstsaldo moeten af
sluiten. In het najaar 1957 bleek reeds, dat de resultaten over dat jaar,
ondanks de op 18 februari 1957 ingevoerde beperkte tariefsverhoging, niet
aan de verwachtingen zouden beantwoorden. Dat was dan ook de reden,
waarom op 1 januari 1958 de reorganisatie van de ringlijn Walcheren
Averd doorgevoerd.
De resultaten over het eerste half
jaar 1958 blijken thans echter niet
veel beter dan die over de overeen
komstige periode in 1957 te zijn. Dit
meent de directie te moeten wijten
aan een te lage uitkomst in de meer
opbrengsten door de vorige tariefs
verhoging, die de diverse kostenstij
gingen niet konden compenseren,
alsmede aan de afname van het aan
tal reizigers hetgeen een landelijk
verschijnsel is.
Het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat dat de toestemming voor
een verhoging moet geven bestu
deerde de aanvrage nauwkeurig en
kwam tot de conclusie, dat een ver
hoging van de huidige tarieven ge
rechtvaardigd was. Hieronder volgen
dan de voornaamste verhogingen of
verlagingen voor de diverse diensten:
Middelburg-Vlissingen vla West-Sou
burg: van Middelburg tot Souburg vv
enkele reis van 0.25 op
0.30; retour van 0.45 op 0.50:
scholieren-weekkaart van 1.50 op
1.65; weekkaart van 1.90 op
2.10; 5-rittenkaart van 1.10 op
1.20 en maandabonnement van
9.40 op 11.25.
Voor Middelburg-Vlissingen vv zijn
deze bedragen: enkel 35 op 40 cent,
retour 65 op 70 ct., scholierenweek
kaart 210 op 220 ct., Aveekkaart 265
op 280 ct., 5-rittenkaart 155 op 160
ct. en maandabonnement 1315 op
1500 ct.
Voor Souburg-Vlissingen gelden de
zelfde tarieven als voor Middelburg-
Souburg vv. Deze tarieven gelden ook
voor Middelburg-Oost-Souburg vv en
Vlissingen-Oost-Souburg vv. De ta
rieven voor Havendorp-Vlissingen w
blijven ongewijzigd. De tarieven Mid
delburg-Havendorp vv zijn: enkel 35
Maak er een feest van met
Tijdelijk burgemeester
Zonnemaire benoemd
De commissaris der koningin heeft
met ingang van 1 september a.s. tij
delijk met de waarneming van het
burgemeestersambt van Zonnemaire
belast de heer J. L. van Leeuwen, bur
gemeester van Brouwershaven. Dit in
verband met de ziekte van de huidige
waarnemend-burgemeester, de heer
H. J. Roelvink.
Man wegens verduistering
van flessen aangehouden
De recherche te Bergen op Zoom
heeft op verzoek van de gemeentepo
litie uit Middelburg voor vermoede
lijke verduistering van butaflessen
C. K. uit Bergen op Zoom aangehou
den. K. werd op transport gesteld
naar Middelburg.
Hearing van G.S. over weg
GoesHoedekenskerke
Blijkens door belanghebbenden ont
vangen mededelingen zullen Gedepu
teerde Staten op woensdag 3 septem
ber a.s., om kwart over negen fn het
nieuwe gemeentehuis van Hoedekens
kerke een „hearing" houden over het
ontworpen tracé van de provinciale
weg van Goes naar Hoedekenskerke.
Belanghebbende gemeentebesturen en
polderbesturen, de Gewestelijke raad
van het Landbouwschap, de Kamer
van Koophandel, enz. zijn tot bijwo
ning van deze bijeenkomst uitgeno
digd.
Geslaagd
Te Utrecht slaagde voor het diploma
vakbekwaamheid schilderen, de heer
C. Kooman te Wemeldinge.
f 4.- Hf -'•*"*
Getrokken door wier sleepboten van
Piet Smit. uit Rotterdam de „Au
stralië", de „Chili", de „Amerika" en
Uw) AtS ca (joccl,
«4 U et MAS tóijao/j «loet.
de Engelandis gisteravond om
streeks kwart over zes de Argo
Sounion" in Vlissingen aangekomen.
Dit 18740 meter lange schip behoort
tot een serie van tien schepen, die de
koninklijke maatschappij „De Schel
de" in opdracht heeft van de Neder
landse Scheepsbouw Export Centrale.
Voor drie van de tien schepen worden
de casco's in Gorlnchem bij Bijkers
Aannemingsbedrijf (IJssehverf N.V.)
gebouwd en het casco van de Argo
Sounion" werd zaterdagmiddag te-
water gelaten. Het schip' moest-'ech
ter naar Vlissingen komen omdat de
afbouw hier geheel verzorgd wordt.
Voor Vlissingen namen de Schelde-
sleepboten Rammelcensen „Nolle'
het schip over van de vier Rotter
damse slepers en reeds voor achten
werd de 1^.800 ton metende „Sou
nion" in de sluis gemanoeuvreerd. In
verband met de waterstand moest,
het schip echter wachten t-ot half
twaalf, voordat de sleepboten het
verder konden brengenHet casco
kreeg tenslotte een ligplaats in de le
binnenhaven. Op de foto manoeu
vreren de Rammelcensen de „Nol
le" mei hun „last" voor haveningang
naar de buitenhaven en de Vlissingse
sluizen. (Foto P-Z.QJ,,
op 40 ct., retour 65 op 70 ct., scho
lierenweekkaart 210 op 220 ct., en
weekkaart 230 op 280 ct. Voor Sou
burg-Havendorp vv zijn de tarieven:
enkel 35 op 20 ct., retour 25 op 35
ct., scholieren-weekkaart 90 op 110
ct. en weekkaart 115 op 140 cc.
Middelburg-Goes: enkel 90 op 95 ct.,
retour blijft gelijk op 160 ct., scho
lieren-weekkaart daalt van 540 op
525 ct., en weekkaart stijgt van 585
op 665 ct.
Voor de tussenhalteu Mlddelburg-
Nieuwland, Nieuwland-Arnemuiden,
Arnemuiden-Lewedorp en Lewedorp-
's Heer Arendskerke w worden de
tarieven verhoogd voor enkel met 5
ct., voor retour met 5 of 10 ct., voor
scholieren-weekkaart van 15 tot 20
ct. en voor een weekkaart van 20 tot
50 ct (dit laatste voor Lewedorp-'s
Heer Arendskerke vv).
De tarieven voor de diensten op
de tussenhaltes van 's H. Arends
kerke naar Goes w blijven gelijk
aan de huidige. Met name de
weekkaarten van Middelburg en
Goes uit naar de verschillende hal
tes, ondergaan een drastische ver
hoging. In enkele gevallen zelfs
met 80 en 75 cent.
Ringlijn
Ringlijn rond Walcheren: Voor de
enkele reizen en retours is er in de
meeste gevallen van en naar de tus
senhaltes een verhoging van 5 >tot
10 ct. Verschillende tarieven blijven
hier gehandhaafd, zoals bijvoorbeeld
voor de retours Middelburg-Domburg
en Middelburg-Westkapelle w, voor
verschillende tussenhaltes op de
diensten Domburg-Vlissingen, Aagte-
kerke-Vlissingen, Westkapellé-Vlis-
singen én Zoutelande-Vlissingen.
Talrijke scholierenweekkaart- en ge
wone weèkkaarttarieven op de ring
lijn ondergaan een verlaging, onder
meer vanaf Domburg, Aagtekerke,
Westkapelle en de andere kustplaat-
sen via Middelburg naar Vlissingen
w. Voor Middelburg naar St. Lau
rens, Serooskerke, Oostkapelle is er
voor beide tarieven een A'erhoglng
van resp. 15 en 20 ct., voor Domburg
blijft de scholierenkaart gelijk (op
360 ct) en voor Westkapelle is er een
verlaging van 15 ct. tot 5.25. Daar
entegen moet men voor de weekkaart
Middelburg-Westkapelle 80 ct meer
betalen; die Is nu f 6.65. Die van Mid
delburg naar Domburg.steeg echter
maar met 5 cent.
Do lijnen Koudekerke-Vlissingen vv>
Middelburg-Veere-Vrouwenpolder vv,
Middelburf-Grijpskerke vv en
Mid-
normale verhoging van 5 cent voor
de enkele ï-eizen, 5 ct. voor de re
tours, 15 ct. voor de scholieren
weekkaarten en 15 of 20 ct., voor de
weekkaarten.
De In omloop zijnde 5-rittenkaarten
op de lijn Middelburg-Vlissingen,
kunnen tot 1 december a.s. worden
opgebruikt. Na die datum kunnen de
kaarten nog tot 1 januari a.s. op het
kantoor, tegen bijbetaling, worden
omgewisseld tegen nieuwe kaarten.
De tarieven op de stadsdienst te Vlis
singen blijven voorlopig ongewijzigd.
OP 46/fóK, i/ufó/
U\ Ctf
VANDAAG.
Middelburg Electro: „Seneohal de ge
weldige", ;i.]„ .19 en 21.15 uur;
Schouwburg: „De trein van tieri over
drie", 14 jaar, 20 uur; Van Benthem
cn Jutting: Expositie grafische wer
ken van Picasso, 9—18 uur. Kunst
museum: Expositie Averken van „Co-
loriet" 14—17 en 20—22 uur; Molen
water: Miniatuur Walcheren fl—22 u.;
Wöhler: Kon Ned. Mij. voor Tuin
bouw en Plantkunde, 20 uur: Markt:
Concert Middelburgs Muziekkorps, 20
uur.
Vlissingen Alhambra: „Paris holiday",
19 en 21 uur. a.l.; Luxor: „Vrijge
vochten", 20 uur, 14 jaar; Nieuwe
Markt: wandeltocht, 19.30, concert
Jeugdkorps „Ons Genoegen", 21 uur.
Goes Grand: „Handelaren in meisjes",
SQ utur, it jaar,