FRIENDSHIP F 27 Friendship F 27 volgt Douglas E 3 op NIEUW VLIEGTUIG Eerste toestel bestemd voor Aer Lingus FOKKER ONTWIERP Fokker legde in Amerika basis voor luchtverkeer H' WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE O OU RAN T CHEF-INVLIEGER A. P. MOLL zet nauwkeurig het nieuwe vliegtuig aan de grond. Tevreden klimt hij uit de „kist", die hij nog eens nauwkeurig heeft getest. Alles was in orde be vonden. Het zal niet lang meer duren of het nieuwe vliegtuig zal regelmatig van Dublin naar Parijs vliegen. In oktober zal het toestel als eerste van een nieuw type voor het vervoer van passa giers aan de. Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus worden overgedragen. Dit is voor Nederland en in het bijzonder voor de Koninklijke Nederlandse Vliegtuigfabriek Fokker van grote be tekenis. Dan wordt een begin gemaakt met de uitvoer van een vliegtuig, dat na de oorlog door Fokker ontworpen, geconstru eerd en gebouwd is. Het vlietuig, charmant van lijn, kreeg de naam van f27 Friendship. De Ieren zijn niet tevreden met één Friendship, ze willen nog meer vliegtuigen van Fokker inzetten op hun routes. En de Aer Lingus is niet de enige luchtvaart maatschappij, die haar vertrouwen heeft gesteld in het nieuwe Fokker-vliegtuig. „We mogen niet ontevreden zijn", vertelde ing. H. A. Somberg. In totaal zijn reeds 120 tot 150 vliegtuigen ver kocht. De ANSETT-A.N.A., een Australische luchtvaartmaatschappij, bestelde zes Friend ships, die in 19591960 zullen worden afgele verd. Het Australische ministerie voor burger luchtvaart was reeds voorgegaan. En de Trans Australia Airlines kocht eerst zes en daarna wees zes vliegtuigen. Deze maatschappij wil de Friendships laten vliegen tussen vijf staten van Australië. Deze orders zijn belangrijk, daar Fokker thans voor een groot gedeealte de En gelse vliegtuigen in Australië van de markt heeft verdrongen. Niet alleen Ierland, Australië, maar ook Noorwegen toonde een belang stelling die zo groot was dat spoe dig in dit land Friendships zullen vliegen. De Philippine Air Lines heeft ongeveer twee jaar gezocht naar een waardige opvolger van de Douglas C 3. Onlangs werd het contract voor de levering van twee f 27 getekend. Zij zullen regelmatig vliegen op de nor male routes van deze Philippijnse maatschappij. Niet alleen in Nederland, maar ook in Amerika wordt de f 27 gebouwd. Op 22 juni van dit jaar leverde, de Fairchild Engine and Airplane Cor poration te Hagerstow de eerste Fok ker f 27 Friendship af aan de West Coast Airlines. Dezelfde maatschap pij heeft een order lopen van meer dan 70 Friendships. En nog 15 andere Ameri kaanse luchtvaartmaatschap- pijen hebben de keus op de nieuwe Fokker laten vallen. In 1956 kreeg Fairchild Engine de licentierechten van de f 27. De basis voor het succes in Amerika werd gelegd toen de f 27 het certificaat van vliegwaardigheid kreeg. Het-werd uitgereikt in oktober 1957. Het is duidelijk, aldus de heer Somberg, dat Nederland met het exporteren van dit soort vliegtuig een goede slag heeft geslagen. De Fokker f 27 ligt een eind voor op de concurren ten. En dat ondanks het feit, dat de f 27 zijn sporen nog moet verdienen. De f 27 wordt aangeduid als de op volger van de DC 3, een Douglas- vliegtuig, dat vooral in de oorlog be kend werd onder de naam Dakota. Het vliegtuig is nog uitgerust met twee zuigmotoren. In de oorlog werd de turbine-motor ontwikkeld waar door de vliegtuigen nog sneller konden gaan en zelfs de geluidsbarrière kon worden doorbroken. Om toch een mo tor te hebben, die meer vermogen heeft dan de oude zuigmotor, maar die economischer voor korte afstan den zou zijn dan de turbine motor werd de zogenaamde schroef-turbine motor geconstrueerd. Fokker liet de keus vallen op de Rolls-Royce Dart motor. Twee van dergelijk schroef- turbine motoren worden in een Friendship gebouwd. Waarom de Rolls Royce motor uitgekozen werd? De betrouw baarheid was weliswaar nog niet bewezen, maar de motor bood de voordelen van groot vermogen, is licht en sterk. Inmiddels trachtte Fokker medewerking te verkrij gen van het Nederlands Instituut voor vliegtuigontwikkeling, thans een semi-overheidsinstelling. Met toestemming van de Eerste- en Tweede Kamer werd een renteloos voorschot verleend van 27 miljoen gulden voor de bouw van vier pro totypes. Twee werden beproefd op de vlieg vaardigheid en twee wer den gebouwd voor statische en vermoeidheidsproeven. De berekeningen bleken te kloppen met de werkelijkheid Een Friendship in zijn e En nu de serielevering begint, wordt ook begonnen met het te rugbetalen van 27 miljoen gul den aan het rijk. Admiral Richard Byrd, de eerste man die over de Noordpool vloog, staat bij zijn Fokker f Vil Josephine Ford. Een nieuwe Friendship schiet door de lucht Comfort voor 32 passagiers Het zal niet lang meer duren of talrijke passagiers zullen een luchtreis maken met de Friendship, een vliegtuig dat plaats biedt aan 32 passagiers en indien de cabine wat anders wordt ingedeeld kunnen 3ó tot 40 passagiers de reis meema ken. De vleugels zijn zodanig ge construeerd dat de vloer van de romp laag is. Dat biedt het voordeel dat men gemakkelijk in en uit kan stappen, iets wat zeer belangrijk is op korteafstand vluchten en bij lan dingen op vliegvelden, die wat min der goed zijn uitgerust. De hoge stand van de vleugels staat toe dat. propellers kunnen worden gebruikt, die een grote middellijn hebben en zeer betrouwbaar zijn bij het starten en het stijgen. r n de romp bevindt zich de cockpit, de laadruimte, de cabine en een ruimte voor de bagage van de pas sagiers. Uiteraard is ook gedacht aan een keuken en een plaats voor de stewardess. Een luchtsysteem zorgt er voor dat steeds in het vlieg tuig een aangename temperatuur heerst. De kruissnelheid van het toe stel bedraagt op een hoogte van 20.000 voet 442 km per uur. UNIVERSAL, JRIMOTOR F10 De naam Fokker is niet onbe kend. Reeds in de eerste we reldoorlog werd in de toen nog klei ne luchtvaartwereld gesproken over Fokker. Anthony Herman Gerard Fokker was bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog een jongeman van 24 jaar oud. Hij was geboren in Kediri op Oost-Java, maar zijn jeugd bracht hij door in Haarlem en daar heeft hij reeds modelvliegtui gen geconstrueerd, die een grote mate van stabiliteit hadden. Op zijn aanwijzingen bouwde Goe- decker in Gönsenheim de Spin, waar mee hij in 1911 het internationale vliegbrevet behaalde. Een jaar later nam hij deel aan een vliegconcours in het toenmalige St. Petersburg en ves tigde zich als vliegtuigbouwer in Ber lijn. In 1913 verhuisde hij naar Gör- ries. Daar begon hij met de bouw van tien vliegtuigen voor de Duitse lucht macht en tevens werd hij belast met de opleiding van de militaire vliegers. Grote faam kreeg Fokker toen hij in een militair vliegtuig zodanig een machinegeweer construeerde dat het kon afgaan als de propeller zich niet voor het wapen .bevond. Mede daar door had het Duitse luchtwapen een groot overwicht in de jaren 1915 en 1916. Gedurende de eerste wereldoor log werden ongeveer zevenhonderd Fokker vliegtuigen gebouwd. Hij kwam in 1919 naar Nederland et Nederlandse toestel Fok ker f 27 is de opvolger van het Amerikaanse Douglas toestel DC 3. In de oorlog heeft lit toestel uitstekende diensten bewezen en werd vooral bekend onder de naam Dakota. Thans voldoet het niet meer aan de ei sen, die internationale verkeers- luchtvaart thans stelt. Men wil nog sneller, nog comfortabeler en economischer reizen, dan met een DC 3 mogelijk is. De voorganger van de DC 3 was een Fokker en wel het drie mo- torige toestel f VII. Dit was een toestel dat voor de oorlog veel vuldig op de luchtvaartlijnen in vrijwel alle landen werd ge bruikt. Anthony Fokker was in de zomer van 1925 in Amerika. Hij hoorde dat in september een demonstratievlucht zou worden gehouden. Onmiddellijk nam hij het besluit zijn f VII te de monstreren met de stille hoop de Amerikaanse markt te veroveren. Hij liet geen tijd voorbijgaan en nam zijn maatregelen. Vier september ?e"kVILiSfe°h\73tviLXÏnht.a7£ fokker met zijn nieuw toestel was het toestel op weg naar Amerika, weer zijn beroemde plaats van Hij overwon en het duurde niet lang voor de oorlog of er werden drie vliegtuigen afgele- verd. In Nederland werd begonnen met een seriebouw bestemd voor de K.L.M. en voor vele andere luchtvaartmaat schappijen. Er zijn belangrijke en beroemde vluchten met de f VTI gemaakt. De HNAEA „Postduif" vloog in 1927 met post van Amsterdam naar het toenmalige Batavia. Dit leidde tot een regelmatige dienst tussen Amsterdam en Batavia, die werd gevlogen met een Fokker toestel. In hetzelfde jaar waagde in Spaatz, Ira C. Eaker en Elwood Quesada het met een f VII deel te nemen aan de Question Mark. Zij bleven honderd vijftig uur en veertig minuten in de lucht. Dat was een record voor die tijd. En de Bird of Paradise vloog van Oakland naar Honoloeloe be stuurd door de piloten Mailand en Hegenberger. Er zijn nog vele andere beroemde pi loten geweest, die een bekende vlucht met een toestel van Fokker hebben gemaakt, admiraal Richard Byrd was de eerste, die over de Noordpool vloog. Het vliegtuig was een drie mo- torige Fokker-motor Josphine Ford. En de eerste vrouw, die een vliegtuig over de Atlantische Oceaan stuurde was Amelia Earhart. Het toestel, een f VH uiteraard, heeftte toen Friend ship en met deze naam herovert terug en richtte de N.V. Nederland- sche Vliegtuigenfabriek Fokker op. Het bedrijf kwam spoedig tot grote bloei vooral dank zij het feit, dat Fokker verkeersvliegtuigen bouwde. Deze vliegtuigen hadden goede eigenschappen. De K.L.M. verwierf in de eerste jaren van haar bestaan een goede reputatie en dat is in hoofdzaak te danken aan de Fok kervliegtuigen, die bij deze maat schappij werden gebruikt. Fokker trok naar Amerika. In 1920 vestigde hij in New-York een verkooporganisatie, de Nether lands Aircraft Mfg. Co. In 1927 bestond de fabriek Fokker Air craft Corp of America. Deze fa briek bouwde types als Fokker Universal, Trimotor, Super Uni versal en F 10, waarmee de grond slag werd gelegd voor het geregel de luchtverkeer in Amerika. In 1936 trok Fokker zich langzaam uit het zakenleven terug. Zijn gezond heidstoestand liet het niet langer toe dat hij zich intensief met de zaken bezig hield. Hij vestigde weer de aandacht op zich toen het 34 meter lange motorjacht, gestroomlijnd en uiterst licht, naar zijn aanwijzingen was gereedgeko men. Het einde voor deze pionier in de 1939 in New-York. 1 De minister van verkeer in Nigeria, Akintola, bracht een bezoek aan de Fokkerfabrieken op Schiphol. De heer Akintola maakte met de chef-invlie- ger A. P. Moll een vlucht in een Friendship.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 3