Marijke Pennock s boeking op de Hugo de Groot werd geannuleerd mmoRV Komplot tegen koning Hoessein verijdeld KLM-vliegtuig in zee neergestort PASSAGIERS DIE ZICH IN AMERIKA WILDEN VESTIGEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 DIEP VERDRIET MAAR OOK VREUGDE IN NEW YORK Oud-strijder uit V.S. wilde zijn vrouw in herinneringen laten delen De internationale luchthaven van New York was getuige van diep ver driet, maar ook van vreugde onder familieleden, die gisteren passagiers van de K.L.M. kwamen afhalen. Vreugde heerste bij de ouders van Marijke Pennock, een achttienjarig meisje uit Leidschendam, dat twee dagen geleden werd opgebeld door de KX.M. en aan wie werd meege deeld, dat haar boeking voor de ver ongelukte „Hugo de Groot" was over- Eén der grootste rampen in de burgerluchtvaart (Van een onzer redacteuren) Hoewel donderdagavond nog geens zins vast stond of, en zo ja hoeveel, passagiers van de „Hugo de Groot" de ramp hebben overleefd, moest toen reeds worden aangenomen, dat dit ongeval als een der grootste ram- pen dient te worden beschouwd die ooit de burgerluchtvaart hebben ge troffen. Bij de ernstigste ramp uit. de bur- gerluchtvaartannalen waren twee toestellen betrokken. Op 30 juni 1956 kwamen namelijk 128 mensen om het leven bij een botsing tussen twee Amerikaanse vliegtuigen boven de Grand Canyon. Zeer ernstige gevol gen had ook de ontploffing van een Canadees vliegtuig in september 1957, waarbij alle 79 inzittenden ver ongelukten. De ernstigste ramp in de geschiedenis van de militaire lucht vaart vond plaats in 1953, toen 129 militairen om het leven kwamen bij het neerstorten van een Amerikaan se militaire Globemaster in Japan. Tot dusver was de grootste ramp voor de K.L.M. het ongeluk met de „Neutron", die verleden jaar juli bij Éiak (Nieuw-Guinea) kort na de lan ding in zee neerstortte. Van de 68 inzittenden werden er twaalf gered, maar twee van hen een kind en de stewardess overleden later aan de verwondingen. Het verongelukken van de „Hugo de Groot", de elfde ramp die de K.L.M. na de oorlog trof, is dus wel zo goed als zeker de ern stigste in de annalen van onze natio nale luchtvaartmaatschappij. De dood vloog mee (Slot van pag. 1) ogenblik, dat een vliegtuig met bijna honderd mensen aan boord neerstort, is hij een schrikkelijke werkelijkheid. Het is opvallend, dat vrijwel iedere Nederlander een ramp met een K.L.M.-machine ondergaat als een ongeval uit zijn onmiddellijke omgeving. Nog altijd het is een gelukkig verschijnsel wordt deze luchtvaartmaatschappij als een col lectief bezit van het Nederlandse volk beschouwd. Daarom juist treft dit verongelukken van de „Hugo de Groot" ons allen in bijzondere mate, vrijwel op gelijke wijze als in de der tiger jaren, toen de fameuze „Uiver" op zo'n ongelukkige wijze neerstort te op weg naar Indië. Maar de ge volgen in onze tijd, nu de toestellen zoveel groter zijn dan destijds, zijn ernstiger: het dodental is immers zéér hoog. „Techniek is niets, de mens is alles" schreef Viruly eens. De K.L.M. heeft steeds bewezen, dat inderdaad de mens voor haar 't belangrijkste was. Laten wij hopen, dat het haar ook in de toekomst mogelijk zal zijn, on danks een ernstige tegenslag als dit tragische ongeval, te bewijzen dat nog altijd de veiligheid van de mens dat wil dus zeggen de mens zelf voor haar het hoogste goed is. PRIMA. Achthonderd rekruten van het in Straengnaes gelegerde Soeder- manland infanterieregiment weiger den het ontbijt uit protest tegen de aanwezigheid van de officier van dienst. Bij de lunch was de gewraakte officier vervangen en hieven de acht honderd de „hongerstaking" op. „Het eten was prima" zeiden ze, „maar de officier deugde niet". GIL. Toen Antonio Origa in de deur opening van zijn café in Luik stond, hoorde hij plotseling een hartver scheurende gil. Verschrikt hief hij zijn armen op, en ving daardoor zijn 19-jarige nicht Calogera op, die bo ven zijn hoofd uit een raam op de tweede verdieping viel. Beiden wer den slechts licht gewond. 0 Op een in Londen gehouden verga dering van anti-viviseclleverenigingen is alle landen verzocht een punt te zetten achter het gebruik van dieren in ruim- tevaarlproef nemingen. De begeerte tot meer kennis kan nim mer het lijden rechtvaardigen dat weer loze dieren wordt opgelegd aldus dc con clusie van het congres. gebracht op vlucht 635, met welk toestel zij donderdagochtend veilig bij haar wachtende ouders op het vliegveld aankwam. Dit was een gelukkige hereniging, Marijke werd zeventien maanden van het gezin gescheiden, toen dit op het punt stond uit Nèderland naar de Verenigde Staten te emigre ren. Bij het medisch onderzoek bleek dat zij t.b.c. had en zij mocht niet vertrekken. Besloten werd, dat Ma rijke in Nederland zou blijven voor behandeling en dat haar ouders voor uit zouden gaan. Later werden bij zondere maatregelen getroffen om haar in staat te stellen als herstel lend patiënte naar de Ver. Staten te reizen. Zij zal thans naar een sana torium in New Jersey gaan. De heer en mevrouw Peter Miller uit Plymouth, Michigan, wacht ten vergeefs op hun zoon Keith en diens vrouw, Phyllis, die op 't verongelukte vliegtuig waren ge boekt. De heer Miller vertelde, terwijl hij zijn tranen niet kon bedwin gen, dat zijn zoon zijn vrouw de fdaatsen in Europa had willen aten zien, waar hij tijdens zijn militaire dienst in Duitsland was geweest. De heer David Sami uit New York wachtte op het vliegveld op zijn ou ders, Manachin en Rachel Raha- min. Hij vertelde, dat het echtpaar vier jaar lang in Israël op een visum voor de Ver. Staten had gewacht. Zij waren uit Bulgarije naar Israël geëmigreerd en daar waren uitein delijk regelingen getroffen voor hun vertrek naar New York. Zij zouden voor de eerste keer hun kleinkinde ren hebben gezien. Op het vliegveld Shannon waren onder de passagiers, die hier instap ten, twee Amerikanen, die op het laatste moment een plaats in de „Hu- go de Groot" konden krijgen, nadat zij niet op eerder vertrekkende vliegtuigen hadden kunnen boeken. Mejuffrouw Phyllis McCalamont, 35 jaar, kwam met een toestel van de P.A.A. uit Londen in Shannon aan en reisde met de K.L.M. verder, om dat zij geen boeking had voor een doorreis naar New York met het zelfde vliegtuig van de Amerikaan se maatschappij. Nog een Amerikaanse passagier, de 35-jarige John Bacon, had besloten verder te reizen met het K.L.M.- vliegtuig toen het toestel van de Ier se maatschappij, waarvoor hij had geboekt, met motorstoring had te kampen. Geen telegrafisten op Noordatlantische route (Van een speciale verslaggever) In berichten over de ramp met de K.L.M. superconstellation Hugo de Groot is gewag gemaakt van het feit, dat zich aan boord geen radio-tele grafist bevond. Dit is een volkomen normale gang van zaken. Reeds enkele jaren wordt op de meeste routes en sinds ruim een jaar ook op de Noordatlantische route, gevlogen zonder gebruikma king van radiotelegrafie en dus ook zonder telegrafist. De gehele organisatie van de routes is thans ingesteld op radiotelefonie. De radiotelefonische verbindingen worden onderhouden door de vliegers vanaf hun plaats in de cockpit van het vliegtuig. Het complex van ladloverbindingen en contacten, dat de veiligheid in de lucht moet waarborgen, is internatio naal vastgesteld. O.m. voor het uitzenden van noodsei nen bestaan bindende voorschriften, die een maximum effectiviteit van deze noodseinen waarborgen. Dit ana loog met de in de scheepvaart vast gestelde regels. Voorts zijn de vliegtuigen op deze route, dus ook de Hugo de Groot, uit gerust met noodzenders, die o.a. bij een gedwongen landing op zee zo als hier vermoedelijk het geval is ge weest in werking komen. Ook de rubberboten welke aan boord van de vliegtuigen worden meegevoerd, zijn uitgerust met noodzenders. Ze werken niet geheel automatisch, doch worden door de schipbreukelin gen met behulp van een zwengel be diend. Draait men aan deze zwengel dan worden automatisch de S.O.S.- seinen uitgezonden. Ook deze noodzenders werken uiter aard op de internationaal vastgestel de frequenties voor noodseinen. Samenzweerders zouden zijn gearresteerd In welingelichte kringen te Am man is donderdag vernomen, dat een nieuw komplot om koning Nico van Haaster had hier zijn bruid gehaald Van de Nederlandse passagiers aan booi'd van de K.L.M. Superconstella tion Hugo de Groot waren verschei dene» op weg naar de Ver. Staten om zich daar voorgoed te vestigen. De heer W. A. de Koek van Leeuwen uit de Alb. Verweystraat te Voor burg, die reisde met zijn vrouw E. H. M. de Koek van Leeuwen-Bresser en hun acht maanden oude dochtertje Bernadette, was tot voor kort ambte naar. in Den Haag. Door relaties van zijn vrouw, die vroeger in Amerika had gewerkt, kreeg hij daar een be trekking als „tuinman", zoals hij het zelf nóemde. In wezen zou hij beheer der worden, van een groot complex van tuinen. Het huis in de Alb. Ver weystraat werd verkocht, de inboedel werd verzonden en vol hoop op een nieuw bestaan nam het nog jonge paar woensdagmiddag afscheid van de buren De heer Nico van Haaster (26) uit Vogelenzang, zoon van het raads- lid'van de gemeente Bloemendaal, de heer J. P. van Haaster, bloem bollenhandelaar, had hier zijn tweeëntwintig jarige bruid ge haald, mevrouw Cecilia van Haas ter-Zondervan. De heer Van Haaster had tijdens zijn verblijf in de V.S. als vertegenwoordiger van een bloembollenbedrijf een goede betrekking gevonden in liet tuinbouwvak. Kortgeleden kwam hij terug om te trouwen. Op 2 augustus was het jonge paar in het huwelijk getreden. De bedoe ling was geweest, de overtocht per schip te maken. Doordat er geen scheepsgelegenheid was te vinden en het visum van de heer Van Haaster verliep, besloot hij toen om te vliegen. De heer S. A. M. Kuypers uit Veghel en zijn jonge Duitse vrouw woonden reeds in de Ver. Staten. Zijn ouders zijn enkele jaren geleden geëmi greerd.. Hij ging toen mee naar de V.S., maar keerde daarna nog een maal terug naar Nederland en leerde aan boord tijdens de overtocht zijn vrouw kennen. Het echtpaar was eni ge tijd in Europa geweest voor fami liebezoek. De 33-jarige Jan Bering uit Amers foort, tot voor kort employee bij Liu- (leteves in Amsterdam ging als emi grant naar Amerika. Hem wachtte in Ohio een functie in een papierin dustrie. deren waren op weg naar Texas, waar haar man werkt. Nadere gege vens over deze vier passagiers zijn niet bekerfl. Hoessein van Jordanië vau de troon te stoten is verijdeld. De voornaamste samenzweerder zou persoonlijk door de koning zij" gegrepen. De samenzweerders, van wie er op zijn minst zestien zouden zijn gear resteerd,, zouden hebben deeluitge- maakt van een aan de Israëlische grens" gelegerde infanterie-brigade. Het gebied dat onder de supervisie van deze brigade staat is zes dagen geleden door de jonge vorst bezocht. Tijdens het bezoek zouden de samen zweerders zijn gearresteerd. Er viel geen officiële bevestiging te krijgen van de berichten, dat voor de tweede maal in nog geen twee maan den tijd een poging is ondernomen om de vorst te onttronenn. Het is echter opvallend, dat de veiligheids maatregelen in Amman de laatste dagen aanzienlijk zijn verscherpt. Er zouden militaire versterkingen onder weg zijn naar de hoofdstad waar on lusten door republikeinse elementen worden verwacht. Anthea Lycett (met stiefvader) in Londen. De kleine Anthea Lycett, slachtoffer van de lucli tramp bij Benghazi, is per vliegtuig iri Londen aangekomen op een brancard. Zij werd begeleid door haar pleegvader, Michael Lycett, wiens vrouw bij de ramp is omge komen. Bovenste rij v.l.n.rgezagvoerder Roelofstweede vlieger Dijkstrader de vlieger Jorna, eerste boordwerk tuigkundige Dekker. Onderste rij v.l. ■n.r.: tweede boordwerktuigkundige Van Dijk, eerste steward Schilper- oort, tweede steward De Raay en steicardesse mej. Hamel. Adviseur bij Excelsior benoemd. Aan de zijde van de N.V. Metaal- buizenfabriek maatschappij Excelsior te Schiedam wordt medegedeeld, dat de ;vergaderlng van houders van pre ferente aandelen a en de trustees de heer H. Meijer bereid hebben gevon den als hun adviseur op te treden. De heer Meijer was tot voor kort verbonden aan het Philips-concern waar hij gedurende vele jaren belast was met speciale opdrachten in bin nen- en buitenland op bedrijfsecono misch en organisatorisch gebied. Het is de bedoeling, dat de heer Meijer zal nagaan welke mogelijkhe den bestaan om te komen tot sane ring van de financiële positie van de vennootschap. Een rapport van zijn bemoeiingen zal zo spoedig mogelijk worden voor gelegd aan belanghebbende pai'tijen. Wernher von Braun naar congres te Amsterdam. Het ruimtevaa'rtcongrës van de Inter nationale Astronautische Federatie, dat te Amsterdam zal worden gehou den, wordt bijgewoond door Wernher von Braun. Het is de eerste maal dat hij een der gelijk congres bijwoont. De overige keren liet Von Braun, die een groot aandeel heeft gehad in het lanceren van Amerikaanse kunstmanen, ver stek gaan en liet hij zijn redevoerin gen door anderen voorlezen. Britse wapens naar Tunesië Engeland heeft er mee ingestemd, een beperkte hoeveelheid wapens en mu nitie aan Tunesië te leveren, ter aan vulling van 'n leverantie in november jl., zo heeft 'n woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken te Londen donderdag medegedeeld. De Franse regering had hiertegen desge vraagd geen bezwaren gemaakt (zo als bekend had de toenmalige rege ring te Parijs krachtig geprotesteerd tegen de wapenzendingen in novem ber. De verhouding tussen Frankrijk en Tunesië was toen zeer gespannen naar aanleiding van 't bombardement van de Tunesische grensplaats Sakïet Sidi Joessef door Franse vliegtuigen). (Slot van f g.l) kunnen afleggen# Wrakstukken en reddingsvlotten werden waargeno men circa tachtig kilometer west noordwest van Shannon. Op grond van deze gegevens zou men de veronderstelling kunnen maken, dat de „Hugo de Groot" op de te rugweg was naar Shannon. „Ik zie mannen Aanvankelijk werd nog voor mogelijk gehouden, dat het contact als gevolg van atmosferische storingen was ver KLM-VERKEER OVER DE ATLANTISCHE OCEAAN Pi C HJOE AANGEGEVEN FREQUENTIE PER ^^fiSUSCOw./^ A W6E* IS VICE VERSAI YCA»fSr#/CA> easa broken en de K.L.M. hield ook reke ning met de mogelijkheid, dat het vliegtuig een acute radiostoring had gekregen. Er was dus in de eerste uren nog hoop op behoud van het toestel. Toen echter de K.L.M. om circa half twee gistermiddag mee deelde. dat het vliegtuig nog slechts voor enkele uren benzine aan boord had, werd het ergste gevreesd. Later op de dag. nadat de K.L.M. al officieel had aangenomen, dat de kans op overlevenden gering geacht moest worden, herleefde weer enige hoop toen een Franse treiler, de „Gé- néral Le Clerc", die aan het opspo ringswerk deelnam, seinde, „Ik zie reddingsvlotten. Ik zie mannen aan boord ervan. Er zijn overlevenden". Een uur later werd echter ook deze hoop de bodem ingeslagen toen de treiler moest seinen inderdaad wrak hout gevonden te hebben, maar geen overlevenden. Reeds in de middag was een groot scheepse operatie aan de gang. Aan de gezagvoerders van vliegtuigen en de kapiteins van schepen op de At lantische Oceaan tussen Ierland en New Foundland was al vroeg in de morgen verzocht naar het vermiste vliegtuig uit te zien en te trachten contact tot stand te brengen. Later stegen Aan verscheidene vliegvelden in Engeland en Ierland militaire vliegtuigen op om de oceaan af te speuren. In de loop van de middag ontdekten vliegers van de R.A.F. echter wrak stukken in zee. Geruime tijd bleven enkele toestellen in de omgeving rondcirkelen, trachtende om met ra- dioseinen schepen naar de plaats van de ramp te loodsen. Het mocht niet baten. De dichtstbijzijnde schepen waren, voor zover toen bekend, een Brits en een Canadees oorlogsschip, die naai: schatting minstens 18 .uren' nodig zouden hebben om de wrak stukken te bereiken en voorts, iets dichter bij, een Engels weerschip, dat er toch ook niet voor 's nachts twee uur zou kunnen zijn. - Uit de haven van Shannon vertrok een motorboot van de reddingsbri gade. maar zware zeeën vertraag den de reis. Een Frans stoomschip, nog een Ierse reddingsboot, een Engelse ertstanker, een Ameri kaans passagiersschip en een Iers korvet verlegden de koers en stoomden op met hetzelfde doel. Al deze schepen hoopten nog voor vier uur 's nachts dat doel te be reiken, maar intussen dreigden vele, wellicht kostbare uren ver loren te gaan. Het eerder beschikbaar komen van nadere bijzonderheden over het onge luk dankt men dan ook vooral aan twee Franse treilers, die omstreeks zeven uur hun eerste waarnemingen meldden. Hoopvol aanvankelijk, maar het waren de vissers van diezelfde schepen, die later definitief het on heilspellende nieuws brachten, dat zij slechts lege, half opgebalzen reddings vlotten en de stoffelijke overschotten van een zevental passagiers, onder wie drie Nederlanders, aan de steeds rumoerige zee hadden weten te ont rukken. Op dat moment durfde nog nauwelijks iemand hopen, dat som migen van de bijna honderd reizigers de noodlottige vlucht van de „Hugo de Groot" zouden hebben overleefd. Voor verder binnen- en buiten lands nieuws zie de pagina's 8 en 9. vvwvwwvwv Het Wereldgebeuren Risico's Dokter Shields Warren is niet alleen professor aan de medi sche faculteit van Harvard (V. S.) en directeur van het diaconessen- huis te Boston. Een zeer belangrijke nevenfunctie van hem is zijn advi seurschap van de afdeling biologie en geneeskunde der Amerikaanse Commissie voor Atoomenergie. Die nevenfunctie heeft hij telkens nog met andere weten te combine ren. Zo had hij zitting in het comité voor ziektenkunde van de Ameri kaanse Nationale Academie van We tenschappen, in de Nationale Advies raad voor de Kankerbestrijding en in het comité ter bestudering van de gevolgen van atoomontploffingen. Geen wonder, dat deze bij uitstek deskundige er nog een baantje bij kreeg: hij werd benoemd tot lid van een speciale wetenschappelijke com missie der Verenigde Naties, die in 1955 van de Algemene Vergadering de opdracht ontving, het vraagstuk van de gevolgen der radio-actieve straling te bestuderen. Het rapport van deze commissie is deze week ge publiceerd en het vormt het uit gangspunt der gedachtenwisseling op een internationaal congres, dat nu in Burlington wordt gehouden. Ondanks al deze drukte weet dokter Shields Warren nog gelegenheid te vinden om te zeilen en te vissen. Mien kan zich overigens voorstellen dat iemand die direct te maken heeft met het Krobleem der atoomstraling vah etgrootste gewicht voor het toe komstige wereldgebeuren en voor het gebeuren met de individuële wereld burgers en flinke dosis ontspan ning van tijd tot tijd broodnodig heeft. Het rapport van de V.N.-commis- sie waartoe dokter Shields be hoort met vertegenwoordigers van Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, Frankrijk, Groot- Brittannïë, India, Japan, Mexico, de Verenigde Arabische Republiek, Tsjecho-Slowakije, de Sowjet-Unie en collega's uit de Verenigde Staten, komt tot belangrijke conclusies. De gewichtigste is wel, dat de radio actieve neerslag, die veroorzaakt wordt door de proeven met kernwa pens, de sterkte van de atoomstra ling in de wereld vermeerdert. Dit brengt, aldus het rapport, nieuwe en ten dele nog onbekende gevaren met zich mee, nu en in de toekomst. Alle pogingen, die op het ogenblik ge daan worden om de gevolgen vast te stellen van de straling, waaraan de mensheid door verschillende oorzaken is blootgesteld, kunnen echter alleen pogingen tot schatting zijn, met een grote mate van onzekerheid. Maar juist deze afwezigheid van betrouw bare gegevens, in het bijzonder wat betreft de genetische gevolgen van de atoomstraling, maakt het nodig zeer voorzichtig te handelen, omdat de be tekenis van de schadelijke gevolgen der straling in het verleden wellicht onderschat is. Lichamelijke gevolgen van bestraling openbaren zich met direct: de commissie geeft een tijds duur aan tussen één en twintig jaar. En ook de genetische gevolgen ko men pas later aan het licht. Bevol kingen die zich met rijst voeden, heb ben vijf tot zes maal zoveel kans op besmetting door radio-actief stron tium, als degenen die hun calcium uit melk betrekkeu. Met dit al vormt het rapport. waaraan geleerden uit oost en west hebben meegewerkt en dat geen politieke maar een zuiver wetenschappelijke achtergrond heeft, een niet te onderschatten waarschu wing. Het zal ongetwijfeld bijdragen tot bezinning ook door de politieke leiders op het gevaar van proefexplo sies met kernwapens. Voor de veront reiniging der atmosfeer die door deze proeven is veroorzaakt, dragen de Russen, de Amerikanen en de Engel sen verantwoordelijkheid. Dat de rijsteters zoveel vatbaarder voor de gevolgen zijn dan de aardappeleters, zal bij de te nemen beslissingen waarschijnlijk een factor van bete kenis zijn. Immers: zowel Amerika als Rusland tracht de - Aziaten voor zich te winnen en dat zal moeilijk kunnen gebeuren door het op touw zetten van verdere kernproeven. Een andere niet te onderschatten omstan digheid is, dat er voor zover nu bekend constructief gewerkt is op de 'conferentie te Genève waar ge leerden van oost cn west overleg plegen over de mogelijkheid van con trole op een eventueel akkoord tot stopzetting van kernwapenproeven. Komt het eventueel zover dat de proeven over de gehele linie worden gestaakt, dan zal dokter Shields on getwijfeld geruster dan tot dusver in vrije tijd genieten van zeil- en \isge- noegeas,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 5