Marijke Pennock s boeking op de
Hugo de Groot werd geannuleerd
mmoRV
Komplot tegen koning
Hoessein verijdeld
KLM-vliegtuig in zee neergestort
PASSAGIERS DIE ZICH IN
AMERIKA WILDEN VESTIGEN
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
8
DIEP VERDRIET MAAR OOK VREUGDE IN NEW YORK
Oud-strijder uit V.S.
wilde zijn vrouw
in herinneringen
laten delen
De internationale luchthaven van
New York was getuige van diep ver
driet, maar ook van vreugde onder
familieleden, die gisteren passagiers
van de K.L.M. kwamen afhalen.
Vreugde heerste bij de ouders van
Marijke Pennock, een achttienjarig
meisje uit Leidschendam, dat twee
dagen geleden werd opgebeld door
de KX.M. en aan wie werd meege
deeld, dat haar boeking voor de ver
ongelukte „Hugo de Groot" was over-
Eén der grootste
rampen in de
burgerluchtvaart
(Van een onzer redacteuren)
Hoewel donderdagavond nog geens
zins vast stond of, en zo ja hoeveel,
passagiers van de „Hugo de Groot"
de ramp hebben overleefd, moest
toen reeds worden aangenomen, dat
dit ongeval als een der grootste ram-
pen dient te worden beschouwd die
ooit de burgerluchtvaart hebben ge
troffen.
Bij de ernstigste ramp uit. de bur-
gerluchtvaartannalen waren twee
toestellen betrokken. Op 30 juni 1956
kwamen namelijk 128 mensen om het
leven bij een botsing tussen twee
Amerikaanse vliegtuigen boven de
Grand Canyon. Zeer ernstige gevol
gen had ook de ontploffing van een
Canadees vliegtuig in september
1957, waarbij alle 79 inzittenden ver
ongelukten. De ernstigste ramp in de
geschiedenis van de militaire lucht
vaart vond plaats in 1953, toen 129
militairen om het leven kwamen bij
het neerstorten van een Amerikaan
se militaire Globemaster in Japan.
Tot dusver was de grootste ramp
voor de K.L.M. het ongeluk met de
„Neutron", die verleden jaar juli bij
Éiak (Nieuw-Guinea) kort na de lan
ding in zee neerstortte. Van de 68
inzittenden werden er twaalf gered,
maar twee van hen een kind en
de stewardess overleden later aan
de verwondingen. Het verongelukken
van de „Hugo de Groot", de elfde
ramp die de K.L.M. na de oorlog trof,
is dus wel zo goed als zeker de ern
stigste in de annalen van onze natio
nale luchtvaartmaatschappij.
De dood vloog mee
(Slot van pag. 1)
ogenblik, dat een vliegtuig met bijna
honderd mensen aan boord neerstort,
is hij een schrikkelijke werkelijkheid.
Het is opvallend, dat vrijwel iedere
Nederlander een ramp met een
K.L.M.-machine ondergaat als
een ongeval uit zijn onmiddellijke
omgeving. Nog altijd het is een
gelukkig verschijnsel wordt deze
luchtvaartmaatschappij als een col
lectief bezit van het Nederlandse
volk beschouwd. Daarom juist treft
dit verongelukken van de „Hugo de
Groot" ons allen in bijzondere mate,
vrijwel op gelijke wijze als in de der
tiger jaren, toen de fameuze „Uiver"
op zo'n ongelukkige wijze neerstort
te op weg naar Indië. Maar de ge
volgen in onze tijd, nu de toestellen
zoveel groter zijn dan destijds, zijn
ernstiger: het dodental is immers
zéér hoog.
„Techniek is niets, de mens is alles"
schreef Viruly eens. De K.L.M. heeft
steeds bewezen, dat inderdaad de
mens voor haar 't belangrijkste was.
Laten wij hopen, dat het haar ook in
de toekomst mogelijk zal zijn, on
danks een ernstige tegenslag als dit
tragische ongeval, te bewijzen dat
nog altijd de veiligheid van de mens
dat wil dus zeggen de mens zelf
voor haar het hoogste goed is.
PRIMA. Achthonderd rekruten van
het in Straengnaes gelegerde Soeder-
manland infanterieregiment weiger
den het ontbijt uit protest tegen de
aanwezigheid van de officier van
dienst. Bij de lunch was de gewraakte
officier vervangen en hieven de acht
honderd de „hongerstaking" op. „Het
eten was prima" zeiden ze, „maar de
officier deugde niet".
GIL. Toen Antonio Origa in de deur
opening van zijn café in Luik stond,
hoorde hij plotseling een hartver
scheurende gil. Verschrikt hief hij
zijn armen op, en ving daardoor zijn
19-jarige nicht Calogera op, die bo
ven zijn hoofd uit een raam op de
tweede verdieping viel. Beiden wer
den slechts licht gewond.
0 Op een in Londen gehouden verga
dering van anti-viviseclleverenigingen is
alle landen verzocht een punt te zetten
achter het gebruik van dieren in ruim-
tevaarlproef nemingen.
De begeerte tot meer kennis kan nim
mer het lijden rechtvaardigen dat weer
loze dieren wordt opgelegd aldus dc con
clusie van het congres.
gebracht op vlucht 635, met welk
toestel zij donderdagochtend veilig
bij haar wachtende ouders op het
vliegveld aankwam.
Dit was een gelukkige hereniging,
Marijke werd zeventien maanden
van het gezin gescheiden, toen dit
op het punt stond uit Nèderland
naar de Verenigde Staten te emigre
ren. Bij het medisch onderzoek bleek
dat zij t.b.c. had en zij mocht niet
vertrekken. Besloten werd, dat Ma
rijke in Nederland zou blijven voor
behandeling en dat haar ouders voor
uit zouden gaan. Later werden bij
zondere maatregelen getroffen om
haar in staat te stellen als herstel
lend patiënte naar de Ver. Staten te
reizen. Zij zal thans naar een sana
torium in New Jersey gaan.
De heer en mevrouw Peter Miller
uit Plymouth, Michigan, wacht
ten vergeefs op hun zoon Keith
en diens vrouw, Phyllis, die op 't
verongelukte vliegtuig waren ge
boekt.
De heer Miller vertelde, terwijl
hij zijn tranen niet kon bedwin
gen, dat zijn zoon zijn vrouw de
fdaatsen in Europa had willen
aten zien, waar hij tijdens zijn
militaire dienst in Duitsland was
geweest.
De heer David Sami uit New York
wachtte op het vliegveld op zijn ou
ders, Manachin en Rachel Raha-
min. Hij vertelde, dat het echtpaar
vier jaar lang in Israël op een visum
voor de Ver. Staten had gewacht.
Zij waren uit Bulgarije naar Israël
geëmigreerd en daar waren uitein
delijk regelingen getroffen voor hun
vertrek naar New York. Zij zouden
voor de eerste keer hun kleinkinde
ren hebben gezien.
Op het vliegveld Shannon waren
onder de passagiers, die hier instap
ten, twee Amerikanen, die op het
laatste moment een plaats in de „Hu-
go de Groot" konden krijgen, nadat
zij niet op eerder vertrekkende
vliegtuigen hadden kunnen boeken.
Mejuffrouw Phyllis McCalamont, 35
jaar, kwam met een toestel van de
P.A.A. uit Londen in Shannon aan
en reisde met de K.L.M. verder, om
dat zij geen boeking had voor een
doorreis naar New York met het
zelfde vliegtuig van de Amerikaan
se maatschappij.
Nog een Amerikaanse passagier, de
35-jarige John Bacon, had besloten
verder te reizen met het K.L.M.-
vliegtuig toen het toestel van de Ier
se maatschappij, waarvoor hij had
geboekt, met motorstoring had te
kampen.
Geen telegrafisten
op Noordatlantische
route
(Van een speciale verslaggever)
In berichten over de ramp met de
K.L.M. superconstellation Hugo de
Groot is gewag gemaakt van het feit,
dat zich aan boord geen radio-tele
grafist bevond.
Dit is een volkomen normale gang
van zaken. Reeds enkele jaren wordt
op de meeste routes en sinds ruim
een jaar ook op de Noordatlantische
route, gevlogen zonder gebruikma
king van radiotelegrafie en dus
ook zonder telegrafist.
De gehele organisatie van de routes
is thans ingesteld op radiotelefonie.
De radiotelefonische verbindingen
worden onderhouden door de vliegers
vanaf hun plaats in de cockpit van
het vliegtuig.
Het complex van ladloverbindingen
en contacten, dat de veiligheid in de
lucht moet waarborgen, is internatio
naal vastgesteld.
O.m. voor het uitzenden van noodsei
nen bestaan bindende voorschriften,
die een maximum effectiviteit van
deze noodseinen waarborgen. Dit ana
loog met de in de scheepvaart vast
gestelde regels.
Voorts zijn de vliegtuigen op deze
route, dus ook de Hugo de Groot, uit
gerust met noodzenders, die o.a. bij
een gedwongen landing op zee zo
als hier vermoedelijk het geval is ge
weest in werking komen. Ook de
rubberboten welke aan boord van de
vliegtuigen worden meegevoerd, zijn
uitgerust met noodzenders.
Ze werken niet geheel automatisch,
doch worden door de schipbreukelin
gen met behulp van een zwengel be
diend. Draait men aan deze zwengel
dan worden automatisch de S.O.S.-
seinen uitgezonden.
Ook deze noodzenders werken uiter
aard op de internationaal vastgestel
de frequenties voor noodseinen.
Samenzweerders zouden
zijn gearresteerd
In welingelichte kringen te Am
man is donderdag vernomen, dat
een nieuw komplot om koning
Nico van Haaster had
hier zijn bruid gehaald
Van de Nederlandse passagiers aan
booi'd van de K.L.M. Superconstella
tion Hugo de Groot waren verschei
dene» op weg naar de Ver. Staten om
zich daar voorgoed te vestigen.
De heer W. A. de Koek van Leeuwen
uit de Alb. Verweystraat te Voor
burg, die reisde met zijn vrouw E. H.
M. de Koek van Leeuwen-Bresser en
hun acht maanden oude dochtertje
Bernadette, was tot voor kort ambte
naar. in Den Haag. Door relaties van
zijn vrouw, die vroeger in Amerika
had gewerkt, kreeg hij daar een be
trekking als „tuinman", zoals hij het
zelf nóemde. In wezen zou hij beheer
der worden, van een groot complex
van tuinen. Het huis in de Alb. Ver
weystraat werd verkocht, de inboedel
werd verzonden en vol hoop op een
nieuw bestaan nam het nog jonge
paar woensdagmiddag afscheid van
de buren
De heer Nico van Haaster (26) uit
Vogelenzang, zoon van het raads-
lid'van de gemeente Bloemendaal,
de heer J. P. van Haaster, bloem
bollenhandelaar, had hier zijn
tweeëntwintig jarige bruid ge
haald, mevrouw Cecilia van Haas
ter-Zondervan. De heer Van
Haaster had tijdens zijn verblijf
in de V.S. als vertegenwoordiger
van een bloembollenbedrijf een
goede betrekking gevonden in liet
tuinbouwvak. Kortgeleden kwam
hij terug om te trouwen. Op 2
augustus was het jonge paar in
het huwelijk getreden. De bedoe
ling was geweest, de overtocht
per schip te maken. Doordat er
geen scheepsgelegenheid was te
vinden en het visum van de heer
Van Haaster verliep, besloot hij
toen om te vliegen.
De heer S. A. M. Kuypers uit Veghel
en zijn jonge Duitse vrouw woonden
reeds in de Ver. Staten. Zijn ouders
zijn enkele jaren geleden geëmi
greerd.. Hij ging toen mee naar de
V.S., maar keerde daarna nog een
maal terug naar Nederland en leerde
aan boord tijdens de overtocht zijn
vrouw kennen. Het echtpaar was eni
ge tijd in Europa geweest voor fami
liebezoek.
De 33-jarige Jan Bering uit Amers
foort, tot voor kort employee bij Liu-
(leteves in Amsterdam ging als emi
grant naar Amerika. Hem wachtte
in Ohio een functie in een papierin
dustrie.
deren waren op weg naar Texas,
waar haar man werkt. Nadere gege
vens over deze vier passagiers zijn
niet bekerfl.
Hoessein van Jordanië vau de
troon te stoten is verijdeld. De
voornaamste samenzweerder
zou persoonlijk door de koning
zij" gegrepen.
De samenzweerders, van wie er op
zijn minst zestien zouden zijn gear
resteerd,, zouden hebben deeluitge-
maakt van een aan de Israëlische
grens" gelegerde infanterie-brigade.
Het gebied dat onder de supervisie
van deze brigade staat is zes dagen
geleden door de jonge vorst bezocht.
Tijdens het bezoek zouden de samen
zweerders zijn gearresteerd.
Er viel geen officiële bevestiging te
krijgen van de berichten, dat voor de
tweede maal in nog geen twee maan
den tijd een poging is ondernomen
om de vorst te onttronenn. Het is
echter opvallend, dat de veiligheids
maatregelen in Amman de laatste
dagen aanzienlijk zijn verscherpt. Er
zouden militaire versterkingen onder
weg zijn naar de hoofdstad waar on
lusten door republikeinse elementen
worden verwacht.
Anthea Lycett (met
stiefvader) in Londen.
De kleine Anthea Lycett, slachtoffer
van de lucli tramp bij Benghazi, is per
vliegtuig iri Londen aangekomen
op een brancard. Zij werd begeleid
door haar pleegvader, Michael Lycett,
wiens vrouw bij de ramp is omge
komen.
Bovenste rij v.l.n.rgezagvoerder
Roelofstweede vlieger Dijkstrader
de vlieger Jorna, eerste boordwerk
tuigkundige Dekker. Onderste rij v.l.
■n.r.: tweede boordwerktuigkundige
Van Dijk, eerste steward Schilper-
oort, tweede steward De Raay en
steicardesse mej. Hamel.
Adviseur bij Excelsior
benoemd.
Aan de zijde van de N.V. Metaal-
buizenfabriek maatschappij Excelsior
te Schiedam wordt medegedeeld, dat
de ;vergaderlng van houders van pre
ferente aandelen a en de trustees de
heer H. Meijer bereid hebben gevon
den als hun adviseur op te treden.
De heer Meijer was tot voor kort
verbonden aan het Philips-concern
waar hij gedurende vele jaren belast
was met speciale opdrachten in bin
nen- en buitenland op bedrijfsecono
misch en organisatorisch gebied.
Het is de bedoeling, dat de heer
Meijer zal nagaan welke mogelijkhe
den bestaan om te komen tot sane
ring van de financiële positie van de
vennootschap.
Een rapport van zijn bemoeiingen
zal zo spoedig mogelijk worden voor
gelegd aan belanghebbende pai'tijen.
Wernher von Braun naar
congres te Amsterdam.
Het ruimtevaa'rtcongrës van de Inter
nationale Astronautische Federatie,
dat te Amsterdam zal worden gehou
den, wordt bijgewoond door Wernher
von Braun.
Het is de eerste maal dat hij een der
gelijk congres bijwoont. De overige
keren liet Von Braun, die een groot
aandeel heeft gehad in het lanceren
van Amerikaanse kunstmanen, ver
stek gaan en liet hij zijn redevoerin
gen door anderen voorlezen.
Britse wapens naar
Tunesië
Engeland heeft er mee ingestemd, een
beperkte hoeveelheid wapens en mu
nitie aan Tunesië te leveren, ter aan
vulling van 'n leverantie in november
jl., zo heeft 'n woordvoerder van het
ministerie van buitenlandse zaken te
Londen donderdag medegedeeld. De
Franse regering had hiertegen desge
vraagd geen bezwaren gemaakt (zo
als bekend had de toenmalige rege
ring te Parijs krachtig geprotesteerd
tegen de wapenzendingen in novem
ber. De verhouding tussen Frankrijk
en Tunesië was toen zeer gespannen
naar aanleiding van 't bombardement
van de Tunesische grensplaats Sakïet
Sidi Joessef door Franse vliegtuigen).
(Slot van f
g.l)
kunnen afleggen# Wrakstukken en
reddingsvlotten werden waargeno
men circa tachtig kilometer west
noordwest van Shannon. Op grond
van deze gegevens zou men de
veronderstelling kunnen maken,
dat de „Hugo de Groot" op de te
rugweg was naar Shannon.
„Ik zie mannen
Aanvankelijk werd nog voor mogelijk
gehouden, dat het contact als gevolg
van atmosferische storingen was ver
KLM-VERKEER OVER DE ATLANTISCHE OCEAAN
Pi C
HJOE AANGEGEVEN FREQUENTIE PER ^^fiSUSCOw./^
A W6E* IS VICE VERSAI YCA»fSr#/CA>
easa
broken en de K.L.M. hield ook reke
ning met de mogelijkheid, dat het
vliegtuig een acute radiostoring had
gekregen. Er was dus in de eerste
uren nog hoop op behoud van het
toestel. Toen echter de K.L.M. om
circa half twee gistermiddag mee
deelde. dat het vliegtuig nog slechts
voor enkele uren benzine aan boord
had, werd het ergste gevreesd.
Later op de dag. nadat de K.L.M. al
officieel had aangenomen, dat de
kans op overlevenden gering geacht
moest worden, herleefde weer enige
hoop toen een Franse treiler, de „Gé-
néral Le Clerc", die aan het opspo
ringswerk deelnam, seinde, „Ik zie
reddingsvlotten. Ik zie mannen aan
boord ervan. Er zijn overlevenden".
Een uur later werd echter ook deze
hoop de bodem ingeslagen toen de
treiler moest seinen inderdaad wrak
hout gevonden te hebben, maar geen
overlevenden.
Reeds in de middag was een groot
scheepse operatie aan de gang. Aan
de gezagvoerders van vliegtuigen en
de kapiteins van schepen op de At
lantische Oceaan tussen Ierland en
New Foundland was al vroeg in de
morgen verzocht naar het vermiste
vliegtuig uit te zien en te trachten
contact tot stand te brengen. Later
stegen Aan verscheidene vliegvelden
in Engeland en Ierland militaire
vliegtuigen op om de oceaan af te
speuren.
In de loop van de middag ontdekten
vliegers van de R.A.F. echter wrak
stukken in zee. Geruime tijd bleven
enkele toestellen in de omgeving
rondcirkelen, trachtende om met ra-
dioseinen schepen naar de plaats van
de ramp te loodsen. Het mocht niet
baten. De dichtstbijzijnde schepen
waren, voor zover toen bekend, een
Brits en een Canadees oorlogsschip,
die naai: schatting minstens 18 .uren'
nodig zouden hebben om de wrak
stukken te bereiken en voorts, iets
dichter bij, een Engels weerschip, dat
er toch ook niet voor 's nachts twee
uur zou kunnen zijn.
- Uit de haven van Shannon vertrok
een motorboot van de reddingsbri
gade. maar zware zeeën vertraag
den de reis. Een Frans stoomschip,
nog een Ierse reddingsboot, een
Engelse ertstanker, een Ameri
kaans passagiersschip en een Iers
korvet verlegden de koers en
stoomden op met hetzelfde doel.
Al deze schepen hoopten nog voor
vier uur 's nachts dat doel te be
reiken, maar intussen dreigden
vele, wellicht kostbare uren ver
loren te gaan.
Het eerder beschikbaar komen van
nadere bijzonderheden over het onge
luk dankt men dan ook vooral aan
twee Franse treilers, die omstreeks
zeven uur hun eerste waarnemingen
meldden. Hoopvol aanvankelijk, maar
het waren de vissers van diezelfde
schepen, die later definitief het on
heilspellende nieuws brachten, dat zij
slechts lege, half opgebalzen reddings
vlotten en de stoffelijke overschotten
van een zevental passagiers, onder
wie drie Nederlanders, aan de steeds
rumoerige zee hadden weten te ont
rukken. Op dat moment durfde nog
nauwelijks iemand hopen, dat som
migen van de bijna honderd reizigers
de noodlottige vlucht van de „Hugo
de Groot" zouden hebben overleefd.
Voor verder binnen- en buiten
lands nieuws zie de pagina's 8
en 9.
vvwvwwvwv
Het Wereldgebeuren
Risico's
Dokter Shields Warren is niet
alleen professor aan de medi
sche faculteit van Harvard (V.
S.) en directeur van het diaconessen-
huis te Boston. Een zeer belangrijke
nevenfunctie van hem is zijn advi
seurschap van de afdeling biologie
en geneeskunde der Amerikaanse
Commissie voor Atoomenergie.
Die nevenfunctie heeft hij telkens
nog met andere weten te combine
ren. Zo had hij zitting in het comité
voor ziektenkunde van de Ameri
kaanse Nationale Academie van We
tenschappen, in de Nationale Advies
raad voor de Kankerbestrijding en in
het comité ter bestudering van de
gevolgen van atoomontploffingen.
Geen wonder, dat deze bij uitstek
deskundige er nog een baantje bij
kreeg: hij werd benoemd tot lid van
een speciale wetenschappelijke com
missie der Verenigde Naties, die in
1955 van de Algemene Vergadering
de opdracht ontving, het vraagstuk
van de gevolgen der radio-actieve
straling te bestuderen. Het rapport
van deze commissie is deze week ge
publiceerd en het vormt het uit
gangspunt der gedachtenwisseling op
een internationaal congres, dat nu in
Burlington wordt gehouden. Ondanks
al deze drukte weet dokter Shields
Warren nog gelegenheid te vinden
om te zeilen en te vissen. Mien kan
zich overigens voorstellen dat iemand
die direct te maken heeft met het
Krobleem der atoomstraling vah
etgrootste gewicht voor het toe
komstige wereldgebeuren en voor het
gebeuren met de individuële wereld
burgers en flinke dosis ontspan
ning van tijd tot tijd broodnodig
heeft.
Het rapport van de V.N.-commis-
sie waartoe dokter Shields be
hoort met vertegenwoordigers
van Argentinië, Australië, België,
Brazilië, Canada, Frankrijk, Groot-
Brittannïë, India, Japan, Mexico, de
Verenigde Arabische Republiek,
Tsjecho-Slowakije, de Sowjet-Unie en
collega's uit de Verenigde Staten,
komt tot belangrijke conclusies. De
gewichtigste is wel, dat de radio
actieve neerslag, die veroorzaakt
wordt door de proeven met kernwa
pens, de sterkte van de atoomstra
ling in de wereld vermeerdert. Dit
brengt, aldus het rapport, nieuwe en
ten dele nog onbekende gevaren met
zich mee, nu en in de toekomst.
Alle pogingen, die op het ogenblik ge
daan worden om de gevolgen vast te
stellen van de straling, waaraan de
mensheid door verschillende oorzaken
is blootgesteld, kunnen echter alleen
pogingen tot schatting zijn, met een
grote mate van onzekerheid. Maar
juist deze afwezigheid van betrouw
bare gegevens, in het bijzonder wat
betreft de genetische gevolgen van de
atoomstraling, maakt het nodig zeer
voorzichtig te handelen, omdat de be
tekenis van de schadelijke gevolgen
der straling in het verleden wellicht
onderschat is. Lichamelijke gevolgen
van bestraling openbaren zich met
direct: de commissie geeft een tijds
duur aan tussen één en twintig jaar.
En ook de genetische gevolgen ko
men pas later aan het licht. Bevol
kingen die zich met rijst voeden, heb
ben vijf tot zes maal zoveel kans op
besmetting door radio-actief stron
tium, als degenen die hun calcium uit
melk betrekkeu.
Met dit al vormt het rapport.
waaraan geleerden uit oost
en west hebben meegewerkt
en dat geen politieke maar een zuiver
wetenschappelijke achtergrond heeft,
een niet te onderschatten waarschu
wing. Het zal ongetwijfeld bijdragen
tot bezinning ook door de politieke
leiders op het gevaar van proefexplo
sies met kernwapens. Voor de veront
reiniging der atmosfeer die door deze
proeven is veroorzaakt, dragen de
Russen, de Amerikanen en de Engel
sen verantwoordelijkheid. Dat de
rijsteters zoveel vatbaarder voor de
gevolgen zijn dan de aardappeleters,
zal bij de te nemen beslissingen
waarschijnlijk een factor van bete
kenis zijn. Immers: zowel Amerika
als Rusland tracht de - Aziaten voor
zich te winnen en dat zal moeilijk
kunnen gebeuren door het op touw
zetten van verdere kernproeven. Een
andere niet te onderschatten omstan
digheid is, dat er voor zover nu
bekend constructief gewerkt is op
de 'conferentie te Genève waar ge
leerden van oost cn west overleg
plegen over de mogelijkheid van con
trole op een eventueel akkoord tot
stopzetting van kernwapenproeven.
Komt het eventueel zover dat de
proeven over de gehele linie worden
gestaakt, dan zal dokter Shields on
getwijfeld geruster dan tot dusver in
vrije tijd genieten van zeil- en \isge-
noegeas,