Vliegtuigfabrieken ontwerpen supersone verkeerstoestellen In Brazilië explodeerde munitiebergplaats Geslaagde proef met Atlas-projectiel Hoessein heft Iraaks- Jordaanse Unie op De dood op de weg Russen trachtten raket naar de maan te schieten In Amman tegen zestig man doodstraf geëist Thans sociaal-democraat formateur in Finland Nagedachtenis van koningin Emma geëerd Koninklijk gezin in San Remo aangekomen Sabena-vlisgtuig door Tsjechoslowaakse jagers tot landen gedwongen Amerikaanse soldaat in Beiroet gedood JONGE ZEEUWEN BOUWEN OP DE HEI VLIEGTUIGEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. MAANDAG AUGUSTUS 1958 VRAAGSTUK DER INVESTERINGEN BESLISSEND Zaterdag hebben zich tien uur lang hevige explosies voorgedaan in een ondergrondse mnnitiebergplaats te Rio de Janeiro. Waarschijnlijk is sa botage de oorzaak van de brand. Tal rijke huizen in de omgeving werden ernstig beschadigd of stortten in. Tenminste twaalf van de vijftig on dergrondse magazijnen zijn vernield. Ongeveer 30.000 mensen werden uit de omtrek van het depot geëvacueerd en op sommige plaatsen ontstond pa niek. Zondagavond was het opruimings- werk nog niet zover gevorderd dat men nauwkeurig kon vaststellen hoe veel slachtoffers de kettingexplosies hebben geëist. Acht uur na het ont dekken van de brand stond vast dat drie mensen de dood hadden gevonden. Talrijke burgers en militairen zijn door rondvliegende scherven en brok stukken gewond. Een intercontinentaal ballistisch pro jectiel van het type „Atlas" is zater dag met succes te Cape Canaveral af geschoten. Het is uitgerust met twee raketten en een ondersteuningsmo tor. De „Atlas" steeg gedurende ongeveer vijftig seconden verticaal omhoog en ging vervolgens horizontaal met een snelheid van ongeveer 24.000 km per uur in zuidoostelijke richting over de Atlantische Oceaan. Indien het projectiel de volledige voorgenomen afstand aflegt zal het ongeveer 10.200 km verder in zee te recht komen. Het is uitgerust met een speciale neuskegel die men wil opspo ren. De eerste Atlas met drie motoren ex plodeerde op 19 juli na het afschieten. Een fout in het besturingsstelsel was de oorzaak van de ontploffing. Koning Hoessein van Jordanië heeft zaterdag bij decreet bepaald, dat de Iraaks-Jordaanse Unie heeft opge houden te bestaan. Dezè unie werd in februari in het leven geroepen, twee weken nadat Egypte en Syrië zich hadden verenigd tot de Verenig de Arabische Republiek. Koning Hoessein onderschreef de be slissing van zijn kabinet om de Jor daanse grondwet te herzien, nu „de constitutie van de Arabische federale staat is opgeschort en in feite niet kan worden toegepast." Voorts werd be sloten, dat de regeling alle fondsen en eigendomen van de Arabische fede rale staat welke thans in Jordanië zijn, in beheer zal houden. Dit is het eerste twaalftal van de korfbalvereniging ,J3urgh", dat kam pioen ie geworden van de eerste klas der Schouwen-Duivelandse Korfbal Bond. Zaterdagavond speelde Burgh de laatste wedstrijd: uit tegen „Zee meeuwen" in Haamstede. Zeemeeu wenwon verrassend met 32. In het kampioenstwaalftal speelden: da mes v.l.n.r. mevr. Roos-van der Weel, Gr eet je Bolkenbaas, Janny van der Weel, Tonny Flohil, Bella Renters en Corrie van Nieuwenhuizen. Heren, v.l.n.r. St. Roos, Joh. Renters, N. Schrier, M. Hausse, A. van der Weel en N. van 'der Zande. Een beeld van het bloemencorso, ,J3loemencocktail", dat zaterdag te Rijnsburg werd gehouden. De foto toont een van de fraaie wagens, wel ke in de lange fleurige stoet meere den. (Van onze correspondent) Een auto, waarin drie inwoners van Markelo waren gezeten, is zaterdag avond bij Wezel in Duitsland in voile vaart tegen een boom gereden. Hier bij werd de 30-jarige ongehuwde G. H. Ooibrink zwaar gewond. In een zie kenhuis te Wezel is hij enige uren la ter overleden. De bestuurder van de auto had slechts lichte ontvellingen. De derde inzittende, tevens eigenaar van de wagen, liep een bekkenfrac tuur op. Op de onbewaakte spoorwegoverweg te Soest zijn zondag de 51-jarige bromfietser D. O. uit Hilversum en zijn 11-jarig nichtje J. V. uit Amers foort, dat bij hem op de duo zat, door een sneltrein gegrepen en gedood. De trein, om 17.42 uit Amersfoort naar Baarn vertrokken, sleurde de slachtoffers mee. Volgens het Amerikaanse weekblad „Aviation" hebben de Russen op 17 mei getracht een raket naar de maan te schieten, welke poging echter mis lukte. Het blad deelde voorts medé, dat de Amerikaanse luchtmacht zal trach ten om op 17 augustus tussen 6 en 12 uur een raket naar de maan te schie ten. In tegenstelling tot de Russische, die de maan had moeten raken, zal de Amerikaanse raket om de maan cir kelen om foto's te nemen van de nim mer naar de aarde toegekeerde zijde. Dit laatste vernam het blad van Rov W. Johnson, hoofd van het bureau voor gevorderde researchprojecten van het departement van defensie. De openbare aanklager van een Jor daanse krijgsraad, majoor Sjammaa, heeft zondag te Amman de doodstraf geëist tegen zestig mensen, die wor den beschuldigd van poging tot om verwerping van het huidige Jordaan se regime en van verboden wapenbe zit. De openbare aanklager zei, dat de 28 voor de krijgsraad geleide verdachten hebben bekend. De anderen worden bij verstek berecht. De sociaal-democraat Onni Hiltunen, directeur van het Finse departement voor pensioenen, heeft van president Kekkoneii een opdracht aanvaard voor hef formeren van een regering. Hiltunen heelt verklaard een rege ring op brede basis te willen forme ren, echter zonder deelneming van de communisten. Hiltunen is de tweede formateur. Zijn voorganger, de communist Eino Kil- pi, moest zijn opdracht teruggeven omdat hij niet kon slagen. De com munistische partij heeft bij de recen te verkiezingen een overwinning ge boekt en is thans de grootste partij in Finland. K.L.M.: waarschijnlijk niet voor 1970 in algemeen gebruik Berichten en mededelingen over plannen van enkele grote vliegtuig fabrieken om toestellen te bouwen, die met een snelheid, welke ver boven die van het geluid ligt, op de intercontinentale routes kunnen wor den gebruikt, blijven aanhouden. De Douglasfabrieken in Amerika zouden met een ontwerp bezig zijn, waarvan het prototype met twee keer de snelheid van het geluid (ruim 2000 km per uur) door de lucht gaat. Dat prototype zou reeds in 1960gereed zijn, aldus informaties van de zijde van Douglas. Bristol in Engeland werkt steeds geruime tijd aan een ontwerp voor een supersone vliegtuig, waarbij rentabiliteit voor de luchtvaartmaatschappijen voorwaarde is. De plannen van Rusland liggen ach ter een gordijn verscholen, maar de vliegtuigindustrie in de Verenigde Staten, Canada, Engeland en Frank rijk houdt er rekening mede, dat een prototype van een supersone toestel in 1960 van een vliegveld in Moskou voor de eerste proeven zal opstijgen. Lockheed in Amerika werkt een teke ning uit van een vliegtuig, dat op 25 km hoogte opereert, een snelheid kan ontwikkelen van 3200 km per uur (drie maal die van het geluid) en toch rendabel te exploiteren zou zijn. De afstand tussen Amsterdam Schiphol en New York-Idlewild wordt met een dergelijk vliegtuig in ruim 2 uur af gelegd. Ook Lockheed kan een proto type van zo'n toestel in de loop van 1960 gereed hebben. Men neemt ver der aan, dat de fabriek een jaar nodig heeft voor het doen van proefvluchten met dit snelheidsmonster, dat verder de produktielijn in 1963 gereed is en dat de luchtvaartmaatschappijen kun nen rekenen op levering van dit type in 1965. Hoe staan de luchtvaartmaatschap pijen tegenover de plannen van de in dustrie om supersone vliegtuigen te bouwen, die dan reeds in 1965 kunnen worden afgeleverd Het A.N.P. heeft deze vraag voorgelegd aan de directie van de K.L.M., die in het laatste jaar 12 DC-7C' 2 in gebruik heeft geno men en negen Vickers Viscounts en op de orderlijst voor 19591960 heb ben staan acht DC-8 viermotorige straalvliegtuigen, 12 Lockheed Elee- tra's viermotorige schroefturbinetoe- stellen en twee Friendships (tweemo- torig Turboprop-vliegtuig). De K.L.M. is volkomen op de hoogte van de voor een belangrijk deel nog „geheime" plannen voor supersone vliegtuigen. De directie deelde mede, dat zij een zeer nauw en frequent contact onder houdt met de grote vliegtuigfabrieken en de verdere ontwikkeling op de voet volgt, niet in het minst voor wat de periode betreft, welke na de DC-8 ligt. „Dat binnen afzienbare tijd verkeers vliegtuigen beschikbaar kunnen zijn, die snelheden bezitten, welke die van het geluid veelvoudig overtreffen, is voor ons een vaststaand feit", aldus de K.L.M.-directie. Het vraagstuk van de enorme bedra gen, die de aankoop van supersone vliegtuigen aan investeringen zal eisen, beschouwt de directie van de K.L.M. uit de volgende gezichtshoek: „Wij hebben vooralsnog geen reden aan te nemen, dat de supersone toe stellen voor het einde der zestiger ja ren voor algemeen gebruik in de we reldluchtvaart zullen worden toege past". Het ligt nl. niet in de lijn van de verwachting dat de grote lucht vaartmaatschappijen, die reeds aan zienlijke sommen hebben besteed en gaan besteden aan straalverkeers- vliegtuigen als de DC-8, de Boeing 707 enz. die binnen twee jaar in gebruik zullen worden genomen reeds een vijftal jaren daarna, zeg in 1965, tot nieuwe ongetwijfeld nog hoger bedragen per eenheid vergen de uitgaven kunnen of willen over gaan". De luchtreizigers zullen pas in 1959 1960 vertrouwd geraken met snelhe den van 900 km per uur. Hoe zal de brede laag der passagiers reageren op vliegsnelheden van 2000 tot 3000 km in het uur? De directie van de K.L.M. was de vol gende mening toegedaan: „Een snel heid van een kleine duizend kilometer per uur, die in 1960 wordt aangebo den, achten wij voor de eerstvolgen- jaren in ruime mate voldoende. Het publiek zal liever voorlopig blijven reizen met „slechts" 9001000 km per uur, tegen een aanvaardbaar ta rief, dan met enkele malen de snel heid van het geluid tegen een tarief waarin uiteraard rekening moet wor den gehouden met de enorme kost prijs der dan weer nieuwste toestel len. Omtrent deze nieuwste toestellen is echter", aldus de directie, „op dit ogenblik nog weinig concreets be kend". Met een eenvoudige kranslegging in de Nieuwe Kerk te Delft is zaterdag de nagedachtenis geëerd van konin gin Emma- Het was zaterdag hon derd jaar geleden, dat zij werd ge boren. Het initiatief was genomen door de heren C. M. Hage uit Delft en G. A. den Held uit Rotterdam. Bij de plechtigheid waren o.a. aan wezig de burgemeester van Delft, de heer D. de Loor, baron G. C. van Har- denbroek, kamerheer van de konin gin in buitengewone dienst. Aan de krans waren twee linten ge hecht, een in de kleuren van het vor stendom Waldeck Pyrmont, zwart, rood, geel, met de woorden „Aan konigin Emma" en een in de Ne derlandse kleuren rood, wit, blauw met de woorden „Van het Nederland se volk". Koningin Juliana, prins Bernh ard en de vier prinsessen zijn zondag aan boord van het jacht „Piet Hein" ge bleven voor zover zij niet gingen zwemmen om verkoeling te vinden voor. de verschroeiende hittekolf die Italië op het ogenblik teistert. Zaterdag was het koninklijk gezin in San Remo aangekomen. Om aan de blikken van nieuwsgieri gen op de wal te ontkomen verliet ket jacht zondagmorgen de haven van San Remo om verder in zee het anker- te laten vallen. Sinds het jacht zater dag meerde bleven groepen mensen nieuwsgierig naar het vaartuig kij ken. Het koninklijk gezin gebruikte de lunch aan boord. In de middag werd gezwommen en 's avonds keerde het jacht naar de haven terug. Tsjecho-Slowaakse jagers hebben za terdag een vliegtuig van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena, dat op weg was naar Athene, tot landen gedwongen. Het landde veilig op het vliegveld van Budweis nabij de Oos- tenrijks-Tsjecho-Slowaakse grens. Dit werd meegedeeld in een commu nique van de Sabena. Een zegsman van de maatschappij verklaarde, dat het vliegtuig dooi slecht weer boven Tsjecho-Slowakije terecht was gekomen. Het toestel vertrok later weer van Budweis nadat het van de Tsjecho- Slowaakse autoriteiten toestemming had gekregen de reis naar Wenen en Athene voort te zetten. Een Amerikaanse militair is in de nacht vin vrijdag op zaterdag, terwijl hij in Beiroet patrouille reed, door eén kogel gedood. Hoewel de jeep waarin de militair zat door verscheidene kogels werd ge troffen, werden de overige twee inzit tende militairen niet geraakt. De Libanese autoriteiten verlenen hun medewerking bij het onderzoek. maat is aangebracht, vijftien secon den draaien. Daarna slaat het auto matisch af en begint de glijvlucht die meestal een paar minuten duurt. In die tijd kunnen de bouwers de capa citeiten van hun toestel voldoende vaststellen. Het starten en het in de lucht houden is een kunst, die men pas na lang trainen machtig wordt. Luchtvaart no. 1 In de Zeeuwse clubverblijven en trai ningscentra kunnen de jonge bouwers zich met enthousiasme aan hun hob by wijden. Belangrijk is dat het geen dure sport is. De benodigheden zijn goedkoop, wat balsahout spanlak, langvezelig papier, een oud scheer mesje en wat schuurpapier, dat is met een tube lijm de instrumenttrom mel van de amateurbouwer. Pas als er motoren aan te pas gaan komen of een radio voor radiografische bestu ring worden de kosten wat hoger. Merkwaardig is dat jongelui die het vliegtuigbouwen op jonge leef tijd in clubverband als liefhebberij hebben beoefend op later leeftijd geen ander werk meer willen. Meer dan 32 procent van de model bouwers vindt een positie in de technische vakken van de lucht vaart. Toch is het bouwen van modelvlieg tuigen nog maar een fractie van deze sport. Een ander belangrijk deel is het „uitproberen" van de gefabri ceerde toestellen en daarvoor zijn de Zeeuwse bouwers een week lang in 't Ermelose vliegkamp, 's Morgens als het nauwelijks licht is worden al starts gemaakt, dan houden de vlieg tuigjes zich, omdat er dan nog geen thermiek is, het best. En dan worden de resultaten zicht baar van lange maanden ingespan nen experimenteren. Modelbouwers zijn niet alleen M.T.S.- ers maar ook middelbare scholieren, kantoorbedienden etc. Wel is de vliegtuigbouw een uitgesproken tech nische sport. Een goed modelbouwer wordt men pas na jaren. Begonnen wordt met het bouwen van standaard- typen, later gaan de jongens zelf I ontwerpen. Er worden zweefvliegtui-j gen en kisten met zuiger- of rubber- j motor gemaakt. De toestellen die per lijn of radiografisch bestuurd worden 1 zijn natuurlijk erg in trek. Air-minded j Het gaat er om, en dat is de bedoe ling van de afdeling modelvliegtuig- I bouw van de K.N.V.v.L., die in 1934, I na de vluchten van ,De Uiver" en „De Snip" werd opgericht en waarbij ze- i ventig clubs met 25000 leden zijn aan-1 gesloten, de Nederlandse jeugd air1 minded te maken. Dat komt niet al- leen de vaderlandse vliegerij, maar ook de vliegtuigindustrie ten goede. Air minded zijn ze ongetwijfeld, de 1 Zeeuwse knapen, die in Ermelo met1 hun eigen gemaakte toestellen op- staan en naar bed gaan. En de on vermijdelijke „crashes" nemen ze op i de koop toe, want de Gelderse hei blijkt nog comfortabeler reparatie-1 terrein dan de eigen clubverblijven. 1 ERMELO EEN WEEK VLIEGVELD man, Bleriot en de gebroeders Wright besteedden ieder vrij uurtje om eigen vliegtuigmodellen te kunnen ontwer pen. De Zeeuwse modelbouwers willen dit beroemde spoor drukken. In de win termaanden wordt in de clubverblij ven of in werkkamers thuis ijverig gebouwd en in de zomer gaan de kis ten de lucht in. Het gebeurt echter ook nog wel eens, dat een groepje jongelui er op een vrieskoude dag op uittrekt om bijvoorbeeld aan 't Vlis- singse strand enkele starts te maken. Modelvliegtuigbouw vraagt meer dan wat technisch inzicht en 'n paar vaar dige handen. Het is een echte sport, waarbij de beoefenaars op een kamp dag minstens twintig kilometer lo pen. Na iedere start, en er staan er zeker 5 op ieder dagprogramma moet de starter zijn kist volgen, wat geen peuleschil is als er een flinke wind staat. Meermalen wordt daarbij een toestel waaraan soms maandenlang is ge bouwd, verspeeld. De langste afstand- vlucht tot nu toe ging over 85 kilo meter, maar dat is dan ook een uit zondering. Normaal blijft het motor tje, dat in het vliegtuig-in-zakfor- John Tijssen (links) en Derk Brom uit Terneuzen maken hun proefmodel startklaar. kist, Zeeuws fabricaat, kiest al weer snel het luchtruim. Op de hei bouwen en repareren de jonge modelbouwers zelf hun toestellen om ze onder het deskundig toezicht van K.N.V.v.L.- mensen te laten proefdraaien. Voor John Tijssen, Derk Brom en de andere Zeeuwse deelnemers is het va- kantievliegfestijn maandag begonnen. Maandenlang hebben ze zich verheugd op het luchtvaartkamp 1958, al be staat er in Terneuzen, anders dan bij voorbeeld in Vlissingen, geen perma nente Luchtvaartclub, waar geoefend en geëxperimenteerd kan worden. Van 's morgens vroeg tot diep in de nacht worden de gesprekken in het jeugdcentrum „De Paalberg" maar door een ding beheerst: de model vliegtuigbouw. In de Zeeuwse hoek is dat niet anders! Een „echte" sport Met ballonvaren is de modelvliegtuig bouw een van de oudste takken van luchtvaart. De oude Chinezen beoefen den het modelbouwen al, en knappe koppen als Leonardo da Vinei, Far- Starten, vliegen en landen in „De Paalberg" „Dit is de mooiste vakantie van ons leven" zeggen John Tijssen (17) en Derk Brom (16) uit Terneuzen, en ze menen het! Een week lang zijn ze met jonge vliegtuigbouwers uit heel het land ingeschakeld in de dynami sche dagorde van het „monstervlieg veld" „De Paalberg" dat dit anders zo rustige jeugdverblijf is geworden. Starten, vliegen en landen, dat is de dagorde in „De Paalberg" in Ermelo waar de afdeling modelvliegtuigbouw van de Koninklijke Nederlandse Ver eniging voor Luchtvaart haar zomer- luchtvaartkamp houdt. Met andere Zeeuwse deelnemers tu ren ze in de lucht, waar een rank zweefvliegtuigje in de felle zuidwester vreemde capriolen maakt. Geoefende jongensogen volgen het toestel, tot dat het honderden meters verderop een buiteling in het zand maakt. De schade is spoedig verholpen en de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 6