Klederdrachtendepot mag geen
„verhuurkantoor" worden
DE KERKEN
ZÓ VENKT MEN IN HET
BUITENLAND ER OVER
KAPPIE en hel geheim van Kattekopl
STEMMEN UIT DE KERKEN
»n maatschappij
Discussie over huidige financiële
moeilijkheden der kerken
VICTORIA
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
ZATERDAG 26 JULI 1958
EEN DESKUNDIGE AAN HET WOORD
Het artikel in Wending van dr.
C. J. Dippel over „De armoede der
kerk" waarmee deze de huidige
financiële moeilijkheden der plaat
selijke kerken als onderwerp van
een algemene discussie aan de
orde heeft gesteld, is voor prof. dr.
L. J. van Holk aanleiding geweest
om een aantal bezwaren tegen de
zienswijze van dr. Dippel te for
muleren.
Het artikel van dr. Dippel bouwt
volgens de schrijver op een ge
dachte van gezag, kracht, eviden
tie van „de kerk", die hij erg uit
de tijd vindt.
Prof. Van Holk trekt onder
meer in twijfel, of het juist is met
dr. Dippel de welvaartsstaat aan-
ijk te stellen voor het ge
brek aan financiële middelen van
de kerk.
Voorts of het juist en billijk is
het geestelijk-pastoraal-opvoed-
kundig belang der kerken voor een
bepaalde samenleving tot een
rechtsgrond voor subsidie te ma
ken. Volgens prof. Van Holk
heeft dr. Dippel verzuimd te con
stateren, dat te lage bijdragen
aan de kerk het doodgewone ge
volg zijn van te geringe „belang
stelling".
„Daarom: niet allereerst een ap
pel op de offervaardigheid der 30
pet. meelevenden, maar een gods
dienstig leven, dat de resterende
70 pet. meesleept, dót is nodig.
Dan groeit ook het recht op sub
sidie.
Want als nou eens aan 't
laatje van het departement van
financiën zat waarom dan uit
de openbare kas geld verstrekken
groepen, die zelf te zwak be-
itellen (dat betekent uitein
delijk: die te weinig vurig gelo
ven) om hun opzet te kunnen
waarmaken
Maar dat geringe geloof is
slechts zeer ten dele een gevolg
van de algemene welvaart. Zou
b.v. niet de algemene sociale ver
zekering de plaats zijn gaan in
nemen van de verzekerdheid des
geloofs De polis op de plaats van
het sacrament? Terwijl anderzijds
ook het geloof niet verzekeren kan
tegen atoomschade. (En dat zit
vele mensen hoog.)
Neen, men moet al een sterk
geestelijk leven hebben, om naar
nog voller geestelijk leven te ver
langen van het type, dat de kerk
geven kan. Zou daar niet toch de
reden liggen voor de armoede der
kerk? Of is dat niet zo? Maar
waarom dan die lege kerken
Vandaar mijn vraag: hoe arm is
de kerk eig
L. J. van 1
Goed beleid
Dr. De Koning, die ieder jaar
ongeveer 300 predikanten in een
20-tal beraadslagingen, over het
gehele land verdeeld, ontmoet
en uiteraard veel te horen krijgt
over dit probleem, is van me
ning, dat er geen panacee is,
geen enkelvoudig remedie.
Noch de subsidie der overheid
alleen, noch een betere „bedrijfs
organisatie" der gemeente alleen,
noch een vuriger getuigenis alleen,
noch enfin, vult U maar in
kan ons helpen. Doch slechts een
breed opgezet, goed overdacht be
leid op lange termijn kan in deze
crisis iets uitrichten. En zal het
ook kunnen bereiken. En naar
mate dat vordert, komt ook het
deel, dat de gemeenteleden zelf in
de financiële opdracht moeten
dragen wel in orde.
Mits het duidelijke omlijningen
krijgt in een totaai-kader van een
visie, welke geloofwaardig is. En
gezag heeft, omdat zij past in de
realiteit van het heden en wijst
naar een toekomst met uitzicht
voor onze wereld.
Paard van Troje
Mr. André de la Porte spreekt
de vrees uit, dat de kerk door
financiële hulp van de staat in
te roepen het paard van Troje
binnenhaalt.
Want wat vandaag „gevorderd"
wordt als behorende tot de plicht
van de staat ten opzichte van de
kerk, zal morgen als „overbodig"
worden „afgestemd" of zo „om
gebogen" dat geen protestants
christelijke kerk daar ooit genoe
gen mee zal kunnen nemen.
Daar liggen de consequenties
van wat men zou kunnen noemen
een „kerkelijk opportunisme".
De macht van de kerk wordt
bepaald door de overtuiging, door
het apostolaat van haar belijders.
Een geloof, dat bergen kan ver
zetten zal ook de materiële midde
len weten te vinden tot instand
houding en uitbreiding van het
kerkelijk leven. Aan die overtui
ging en zendingsdrang ontbreekt
nog wel het een en ander.
Hetgeen ons weer terugwerpt
op de vraag naar de taak van de
Wika Leenman, één van de lei
ders van de stichting „Evangelie
en industrie" in Arnhem, stelt
zich na enige jaren gewerkt te
hebben onder fabrieksarbeiders en
kantoormensen, in zijn rapport
over 1957, feitelijk dezelfde vraag.
Zijn we binnen de kerk met al
dat actieve gedoe op de goede
Aan uitvoering van een dergelijk
plan zit heel wat vast
Naar aanleiding van het artikel in
ons blad van 15 juli jJ. over oprich
ting van een „depot" van Zeeuwse
klederdrachten, schrijft de heer J.
Duyvetter, hoofd afdeling kleder
drachten van het Openluchtmuseum
te Arnhem ons:
Op zichzelf is het idee niet onver
dienstelijk hoe vaak gebeurt het
niet, dat voor allerlei gelegenheden
een beroep wordt gedaan op bezit
sters en bezitters van costuums (par
ticulier zowel als officieel). Maar aan
deze kwestie, die niet mag ontaarden
In een voor 611e gelegenheden open
staand „verhuurkantoor" (Carnavals
e.d. zullen uit de aard der zaak niét
worden „bediend"!), zit veel meer
vast, dan enthousiaste leken wel be
vroeden.
Het gaat namelijk niet alleen om de
aanwezigheid van voldoende cos
tuums en sieraden (van het eerste
ruim aanwezig in verband met aller
lei individuele maten...), doch niet in
de laatste plaats om het uiterst be-
langriike JUISTE aandoen én ver
zorgen van al die onderdelen, die de
drachten tot zo'n ingewikkeld „bouw
sel" maken, dat niet iedereen er
maar op kan worden losgelaten. Uit
een museum^raktijk van vele ten
toonstellingen en costuumdemonstra-
ties is mij bekend, dat hiervoor een
speciale handigheid, gecombineerd
met een grote dosis liefde moet be
staan, wil het resultaat niet „maar
een verkleedpartij" zijn. In feite dus
toe te juichen om het oplossen van
moeilijkheden bij feestelijkheden van
officiële aard, zal het plan moeten
voorzien in een aparte dienst van
aankleedsters en opmaaksters, ver
bonden aan dit depot, wil men de
drachten alle eer doen toekomen,
waarop deze uit hoofde van hun over
levering récht hebben.
Verder zal de „depot-dienst" er
op hebben toe te zien, dat allerlei
materiaal regelmatig wordt her
steld én aangevuld. Anders zijn er
op een kwaad ogenblik slechts
niet meer met fatsoen draagbare
stukken over. Als costuumdeskun-
dige moge ik er verder op wijzen,
dat alles wat „antiek" is, niet in
het depot behoort te worden opge
nomen. Omdat textiel een der
mate vergankelijk materiaal is,
dat bij niet voldoende zorg na
enkele decennia „op" is (zie de
costuums, die ondanks onze waar
schuwingen nog steeds in het
Zeeuws Genootschap op de ver
keerde wijze bleven opgesteld!),
Advertentie
POEDER-ZALF-OLIE «ZEEP
Geen wereldreserve van
voedingsmiddelen
(Van onze Haagse redactie)
Voorlopig zal geen wereldreserve van
voedingsmiddelen worden gevormd,
waarop de economische commissie
van de economische en sociale raad
der Verenigde Naties een dezer da
gen In een met algemene stemmen
aanvaarde resolutie had aangedron-
en.
e resolutie wijst er op, dat het mo
gelijk en wenselijk is om de oogst-
overschotten te gebruiken voor het
vormen van nationale reservevoorra-
den. Deze reserves zouden kunnen
worden aangesproken in noodgeval
len, terwijl deze voorraden bovendien
buitensporige prijsstijgingen tenge
volge van een eventueel onvoldoend
locaal aanbod zouden verhinderen.
In Nederland bestaat geen reserve-
voorraad voedingsmiddelen en de re
gering heeft ook niet het plan derge
lijke reserves te vormen. Wel neemt
de regering zuivelprodukten uit de
markt, bijv. boter, maar dan heeft
zij niet de bedoeling een voorraad te
vormen, maar de prijs te beïnvloe
den. Bij de handel zijn er uiteraard
grote voorraden, die echter bestemd
zijn om normaal te worden door
verkocht.
De hierboven genoemde resolutie is
vooral bedoeld voor die landen
met name in Azië waar tijden van
hongersnood voorkomen en die steun
en advies nodig hebben bij het vor
men van een reserve-voorraad in
gunstiger tijden. Tot het verlenen
van deze steun bevat de resolutie
een aanbeveling.
Vier dames worden lid van
het „House of Lords".
De exclusiviteit van het Engelse Ho
gerhuis is doorbroken: voor het eerst
In 700 jaren van wetgeving door man
nen mogen ook vrouwen zitting heb
ben In het „House of Lords". Vier
dames zijn thans tot lid benoemd, en
tien nieuwe mannelijke leden volge-n
haar op de voet, tezamen 'n stroompje
vormend, dat 't Hogerhuis moet ver-
Jongen, althans meer leven inblazen.
)e nieuwe leden hebben een, echter
niet erfelijke, titel gekregen, tenein
de hun lidmaatschap van het hoger-
huis te rechtvaardigen.
Onder de nieuwe Hogerhuisleden be
vinden zich mevrouw Barbare Woo-
ton, voormalig hoogleraar in de socia
le wetenschappen aan de universiteit
van Londen, en sir Robert Boorthby,
een conservatief Lagerhuislid en een
vooraanstaande figuur in de Euro
pese beweging.
zal men er goed aan doen copieën
aan te laten maken van zo ver
antwoord mogelijk bijkomend ma
teriaal.
Alle costuumafdelingen van musea
staan tegenwoordig op het standpunt
dat origineel oud materiaal zo min
mogelijk daadwerkelijk mag worden
gedragen, wil men over zekere tijd
nog een goed begrip hebben van de
werkelijke stoffen uit een bepaalde
periode.
Verantwoordelijkheid
In het licht van deze verantwoorde
lijkheid tegenover het nageslacht
van welke verantwoordelijkheid wij
op grond van bittere ervaringen ons
bewust zijn geworden mdg het
authentieke materiaal dus slechts
dienen als voorbeeld voor bruikbaar-
draagbaar gemaakte copieën (de
menselijke figuur is In de loop der
tijden óók aan kleine veranderingen
onderhevig geweestEen dracht
als bijvoorbeeld het uitgestorven
Hulster costuum MOET op deze wijze
worden bewaard: indien de nu nog
schaars aanwezige costuums zouden
zijn afgedragen is slechts door foto's
een onvolledig en dus niét betrouw
baar beeld over van wat met vol
doende zorg zou zijn gered.
De collctie van het museum te Arn
hem, waar zich ook de zich steeds
uitbreidende verzameling kleder
drachten van H.K.H. Prinses Wilhel-
mina bevindt, toont de bezoekers een
zo groot mogelijke variatie van de
drachten van vroeger en nu, opge
steld in het kader van tweejaarlijkse
(Slot van pag. 3)
ambten konden worden toegelaten.
De wijkgemeente was zo georga
niseerd dat het werk van de ker-
keraad uiteen viel en gedaan werd
door commissie, waarin de meer
derheid uit niet-kerkeraadsleden
bestond. Wanneer de wijkkerke-
raad vergaderde waren daarbij
ook aanwezig leden van de ver
schillende commissies. In die
commissies werken vrouwen volop
mee en als zodanig zijn ook zij
geregeld tegenwoordig in de ver
gaderingen van de wijkkerkeraad.
Hij veronderstelde dat er in zijn
wijk, dit in tegenstelling met an
dere, geen bezwaren zouden zijn
vrouwen met ambten te bekleden,
want praktisch deden ze reeds op
alle terreinen het werk van de
ambtsdragers.
Zoals reeds gezegd Hggen de gevoe
lens en uitingen over de synodale
verklaring inzake het belijden pre
cies andersom als bij de beslissing
over de vrouw in het ambt. In deze
verklaring is de synode ingegaan op
de discussie, die In het laatste kwar
taal van het vorige jaar gevoerd is
tussen dr. Buskens en dr. De Wilde.
Hier waren de fundamenten der kerk
In het geding. In de discussie ging
het vooral om twee zaken, nl. over
de persoon van Jezus Christus en
over de verhouding van het chris
telijk geloof en andere religies; dus
over de absoluutheid van het chris
tendom. In een zestal artikelen is
deze verklaring samengevat. Ze zijn
te lang om hier opgenomen te wor
den. In allerlei bladen hebben ze
trouwens ten voeten uit gestaan.
In het Gereformeerd Weekblad
wrijft prof. dr. H. Ridderbos toch
wel even zijn ogen uit, wanneer hij
deze verklaring aan een beschou
wing onderwerpt. De synode der
Ned. Herv. Kerk is hier, naar zijn
mening uit haar slof geschoten en
ze krijgt van hem een pluim op de
hoed, omdat ze niet, zoals „sommige
hervormde woordvoerders" wilden,
na deze discussie eenvoudig tot de
orde van de dag wensten over te
gaan. Dit strekt haar tot eer! Vol
gens prof. Ridderbos Is deze ver
klaring belangrijk, omdat ze „niet
alleen de Ned. Herv. Kerk, maar ook
de verhouding, waarin andere ker
ken, niet het minst ook de Gere
formeerde Kerken, tegenover haar
staan". Bij alle vragen die hier ge
steld kunnen worden vindt hij deze
verklaring zo belangrijk dat hij aan
het eind van zijn artikel schrijft:
„Want het is eigenlijk zo gelegen
dat hetgeen de synode van de Herv.
Kerk met. zo grote bekwaamheid als
haar positie onder woorden weet te
tentoonstellingen, die steeds een an
der aspect van het leven ten platte-
lande vertonen ('5o-'56: het huwelijk;
'57-'58: marktgang; '59-'60 geboorte
en doop etc.). Door deze wisseling
blijft het contact met alle costuum-
roblemen levend, kan het materiaal
jdig worden verwisseld en wordt de
rijkdom van de collecties in een over
zichtelijke tentoonstelling uitgestald.
Uit de praktijk van de tentoonstel
lingen vóór '55, die een meer sta
tisch karakter hadden, zijn de pro
blemen rond deze kwestie zo veel mo
gelijk opgelost. Doordat de financiële
zijde van het probleem zélfs hier een
uiterst zwak punt in het overigens
goed opgezette geheel blijft vormen,
zijn alle obstakels nog lang niet op
gelost. In vergelijk met andere ver
zamelingen schijnt die te Arnhem
echter de toets glansrijk te kunnen
doorstaan. Uit hoofde hiervan meen
ik mij tot U te mogen richten met
een opbouwend waarschuwend geluid.
Indien enige hulp of verdere raad no
dig wordt geoordeeld, stel ik mij ge
heel tot Uw dienst.
Advertentie
DRINK GEREGELD
WATER
ECHT BRONWATER
HEERLUK VAN SMAAK
WAARMEE ANDER WATER
NIET IS TE VERGELIJKEN
DENK AAN UW GEZONDHEID
brengen, ons steeds dringend zou
nopen ons op het voortgaande af
zónderlijke bestaan van onze kerk te
bezinnen, wanneer zich in de onver
zwakte zin van deze woorden ook de
feitelijke stand van zaken in de Her
vormde Kerk met redelijke duidelijk
heid zou weerspiegelen". Hoewel ze
komt van buiten de Ned. Herv. Kerk
is dit toch wel het meest positieve
wat we gelezen hebben over de ver
klaring van de synode.
Daartegenover hebben de hoofdbe
stuursleden van de Ver. van Vrijzin
nige Hervormden In Nederland de
koppen bij elkaar gestoken en dit
hoofdbestuur heeft openlijk uiting
gegeven aan zijn teleurstelling en
verontrusting over de verklaring van
de synode der Ned. Herv. Kerk. Ziijn
voorzitter heeft meegedeeld dat het
hoofdbestuur van plan is de synode
aan te spréken „over hétgeen tèn
aanzien van deze verklaring is ge
schied" Volgens hem is hier een „ju-
diciële leerultspraak" gedaan en
hiermee zijn de grenzen van het ker
kelijk gesprek overschreden. De sy
node heeft hiermee „de deur geopend
voor leeruitspraken, die de kerk als
geheel bij overrompeling overvallen
zonder dat de gelegenheid heeft be
staan het onderwerp In den brede
te behandelen". Ook prof. Banning
blijkt de mening te zijn toegedaan
dat de synode voortijdig heeft Inge
grepen" in een levendige discussie,
die zich nog moet ontwikkelen".
Dit zijn twee meningen over de
uitspraak van de synode, die nog
al wat verschillen. Bekend is dat
de Ver. van Vrijzinnige Hervorm
den niet erg gebrand Is op leer
uitspraken. Een feit is nu eenmaal
dat een kerk, ook de Ned. Herv.
Kerk, daaraan gebonden is en dat
de deur voor leeruitspraken al
open staat. De kerkorde laat
daarover geen twijfel bestaan.
Het komt ons echter voor dat de
Generale synode geen leeruit-
spraak heeft bedoeld. In dé dis
cussie tussen dr. Buskes en dr. De
Wilde ging het over de grenzen
der kerk. Deze discussie heeft ge
staan in Woord en Dienst, het of
ficiële orgaan van de Ned. Herv.
Kerk. Zij heeft er van het begin
af aan mee te maken gehad, want
het is haar eigen orgaan. We krij
gen eerder de indruk dat de syno
de heeft willen aansporen tot
voortzetting van het kerkelijk ge
sprek, dat moet blijven binnen de
grenzen van het belijden der kerk.
Wanneer deze mening juist is, is
de discussie geenszins ten einde en
zullen we er nog wel meer van
horen. H.
(Advertentie)
Gewichtsgrenzen
baconvarkens gewijzigd
In verband met de ongunstige prijs
vorming voor de Nederlandse bacon
op de Engelse markt en gezien de
toestand op de varkensmarkt hier te
lande, heeft het bestuur van het pro-
duktschap voor vee en vlees besloten
de maximum-gewichtsgrens voor ba
convarkens van 72 tot 70 kg te ver
lagen.
Dientengevolge zullen met ingang
van maandag 28 juli a.s. tot nader
order slechts varkens met een koud
geslacht gewicht van 63 t.e.m. 70 kg
voor de baconbereiding worden be
stemd.
Twee Duitsers zijn In Karlsruhe tot
18 maanden gevangenisstraf veroordeeld
wegens pogingen om het Belgische NA
VO-geweer in handen te spelen van de
Russische geheime dienst.
GEEN GETREUZEL
De Britse „News Chronicle" schreef
gisteren dat Kroesjtsjew veel plezier
moet hebben gehad van zijn voorstel
om maandag al een topconferentie te
houden. Hij kent immers de voor
liefde van het westen om eerst onder
elkaar overleg te plegen. Door op re
delijke wijze een kort uitstel voor te
stellen, moet het westen zich hoeden
voor het vervallen ln een oude fout:
het maken van de indruk dat het
treuzelt en tot nitstel geneigd is op
basis van voorwendsels die voor het
publiek veel te moeilijk zijn om te
begrijpen, aldus het blad.
De Londense „Daily Mirror" zegt
dat het onverstandig zou zijn als het
westen zou trachten het begin der
besprekingen uit te stellen tot na de
komende week. Macmtllan moet onze
bondgenoten en speciaal de Ver.
Staten ervan overtuigen dat uit
stel de zaak van het westen zal scha
den en de publieke opinie totaal ont
moedigen, zo meent de „Daily Mir
ror".
KOMPAS
Het blad van de communistische
partij van de Sowjet-Unie, de Praw-
da, deed een beroep op de westelijke
>v
J
Toelating van vrouwen tot
het ambt in Duitsland.
In de Evangelische kerk van de
Palts is nu het ambt openge
steld voor vrouwelijke theologen,
ofschoon een vrouwelijke predi
kant met emeritaat moet gaan
wanneer zij trouwt. De regionale
kerken van Lubeck en Anhalt
hebben eveneens besloten vrou
wen toe te laten tot de bediening.
Het is voor het eerst, dat de toe
lating van vrouwen tot het ambt
kerkrechtelijk is gesanctioneert in
de Duitse regionale kerken.
Negentig procent
Australiërs behoort
tot een kerk.
Meer dan 90 procent van de
Australiërs zijn volgens een en
quête van de universiteit van
Sydney Christenen. Daarvan
noemden 41.9 procent zich Ang
licanen, 24.3 rooms-katholieken,
12 procent Methodisten, 10.7 pro
cent Presbyterianen, 1.5 procent
Baptisten en 1.5 procent Luthera
nen. Congregationalisten, Leger
des Heils en andere religieuze
groepen omvatten 6 procent.
„Luchtpost van God".
Verschillende Amerikaanse orga
nisaties, die de overtuiging heb
ben, dat de Bijbelse boodschap
de beste oplossing is van de actue
le wereldproblemen, hebben zich
aaneengesloten voor een gemeen
schappelijk arbeidsproject om de
Bijbel en gedeelten van de Bijbel
in massa te verspreiden in afgele
gen gebieden van deze wereld. Als
eerste arbeidsveld kwam Mexico
in aanmerking. Onder het motto
„Luchtpost van God" hebben
laagvliegende vliegtuigen in deze
streken een miljoen exemplaren
van het Johannes-evangelie ver
spreid.
weg, wordt de kerk daardoor niet
verwereldlijkt? Zelfs binnen de
kerk wordt het „Bid en werk" ge
ïnterpreteerd als „Werk en Bid".
De arbeid dreigt overal verafgood
te worden.
Behoort de kerk zich niet terug
te trekken op zijn enige ware bas
tion, waarin ze hoedster kan en
mag zijn van het heilsgeheim, van
het mysterie, gelijk in Rusland de
orthodoxe kerk dat op indrukwek
kende wijze gedaan heeft sedert
de revolutie? Maar kannen we dan
nog spreken van wegdrukken van
de kerk door de verzorgingsstaat.
Vraag: waar ligt de wezenlijke
taak van de kerk en waar ligt die
van de staat?
regeringen om „zonder verwijl" een
topconferentie te houden binnen het
kader van de Verenigde Naties. Het
blad deed dit na te hebben geconsta
teerd, dat de berichten uit het bui
tenland „aanwijzingen geven dat be
paalde kringen in de Verenigde Sta
ten, Engeland en Frankrijk er ken
nelijk op uit zijn de besprekingen uit
te stellen."
„Als op commando," zo zegt het
blad, „citeren veel invloedrijke Ame
rikaanse kranten „gezaghebbende
kringen" die zeggen dat er „moei
lijkheden" zijn met betrekking tot de
conferentie."
„Onnodig te zeggen dat geen van
deze „moeilijkheden" ernstig kunnen
worden genoemd, indien de regerin
gen van Frankrijk, Engeland en de
Verenigde Staten oprecht een confe
rentie van de regeringshoofden wen
sen om het belangrijkste en meest
vitale probleem van deze tijd: het be
waren en verstevigen van de vrede,
te bespreken."
„In deze gespannen atmosfeer,
die is ontstaan na 't onverantwoor
delijke optreden van agressieve
Amerikaanse en Britse kringen in
Libanon en Jordanië, is de idee van
topbesprekingen, voorgesteld door
de Sowjet-Unie, gaan werken op de
verbeelding van miljoenen. Zij is
daarbij geworden tot een kompas
in de strijd om een wereldbrand te
voorkomen," aldus de Prawda.
WERKELIJKE DOELEN
De „New York Times" richt zich
in een hoofdartikel speciaal tot
hen, die „bang schijnen te zijn voor
de topconferentie in de Veilig
heidsraad".
Wij behoeven ons niet te scha
men voor onze politiek tegenover
en onze doelstellingen in liet Mid
den-Oosten, aldus het blad. Inte
gendeel, de positie van de Sowjet-
Unie zal zwak zijn als wij de Ara
bische wereld de werkelijke doelen
kunnen ontvouwen van het Russi
sche imperialisme en de commu
nistische ideologie. In een ander
artikel vraagt het blad zich af wat
Kroesjtsjew denkt te winnen met
zijn melodramatisch aanbod.
Het aangrijpen van elke gelegen
heid om propaganda over de massa's
uit te storten is de basis van de bol
sjewistische strategie, aldus het blad.
In een angstige wereld als de onze
is een propaganda-oorlog verre te
verkiezen boven een werkelijke. Nu
wij weten dat Kroesjtsjew met deze
bedoeling hierheen komt, zijn wij
van te voren gewaarschuwd, aldus
dit Amerikaanse blad.
79. Het verhaal van de le
vend geworden Kattekopl
had zich zo snel onder de
Plattekoplse stammen ver
spreid, dat geen enkele wil
de zich meer durfde te ver
tonen. Het was een typi
sche Plattekoplse gewoon
te om zich niet meer te
laten zien, als men ge
schrokken was, zeiden de
twee geleerden en de maat
en Kappie vonden dat een
verrassend sympathiek
trekje van de Kattekopls.
De gestalte, die hen al die
tijd op een afstandje volg
de, zonder te willen opval
len was dan natuurlijk ook
geen echte Plattekopl, maar
generaal Jeminee. Generaal
Jeminee had nu eenmaal
weinig sympathieke trekjes
en ook nu weer koesterde
hij duistere plannen.
„Het komt mooi uit, dat die kapitano ook zo
gauw mogelijk naar zijn schip terug wil",
grinnikte deze onaangename figuur. „Dat is
heel BELANGRIJK, want aangezien ik geen
kaartl heb, hoef ik hem maar te volgen om
mijn mooie vlaggeschip net zo vlug te berei
ken. Daarna wordt het zaak om hun schuit
vóór te komen en het eerst in Plattepetl te
zijn. Als president kan ik de krukls dan ge
makkelijk in het cachotl laten werpen en
dan... dan is de schatl van Kattekopl voor
mij, Ha!"