Vlissingse raadsleden spraken onvoorbereid over verenkwestie Minister Algera legt moties naast zich neer Zeeuwse Almanak TUINSLANG pOLAK TANKVAART EN SCHEEPSBOUW PLANNEN VOOR VEERHAVEN BIJ KATS BESPROKEN Argenda 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 26 JULI 1958 BRIEF VAN KAMERS VAN KOOPHANDEL Raadsleden, waaronder nestor J. Marijs, namen afscheid DE „VERENKWESTIE" js vrijdagmiddag ook ïu de gemeenteraad van Missingen, ter sprake gekomen. Dat gebeurde, toen de heer H. van Rooijen (c.h.) een artikel uit de PJZ.C. van gisteren (25 juli) onder de aandacht van zijn mede-raadsleden bracht. In dit artikel wordt bericht, dat de Zeeuwse Kamers van Koophandel zich in een brief tot Gedepu teerde Staten van Zeeland hebben gewend over de mogelijke gevolgen van de moties Westerhout en Van de Heuvel in de Tweede Kamer. Met nadruk stellen de Kamers, dat indien de passagierstarieven verlaagd worden, ook de vrachttarieven verlaagd zouden moeten worden. „En dat nn is niet langer een hetze of propaganda, maar dat Is bezonnen raad", zo zei de heer Van Rooijen, die eerder als zijn mening had uitgesproken, dat de gemeenteraad van Vlissingen niet „in het koor over de veren" had kunnen meezingen, omdat allerlei „sentimentsoverwegingen om de voorrang" streden. Dit raadslid vond het onjuist, dat het bedrïjfsvervoer zwaarder belast zou worden dan het personenvervoer en daarom wilde hij voorstellen adhesie aan de brief van de Kamers van Koophandel' te betuigen. voor vriendschap en samenwerking bracht hij ook aan de heer J. L. Ver hagen (v.v.d.), die sedert september 1953 zitting had in de raad. Tenslotte sprak liij uitvoerig de heer J. Marijs (a.r.), die reeds sinds 28 oktober 1982 raadslid van Vlissingen is, toe. De heer Van Popering bracht naar voren, dat de heer Marijs al ja ren de nestor van de raad is en als zodanig als „voorman van de raad" bij vele gelegenheden op de voor- D» heer Van Rooijen wees er nog op, dat nog in deze vergadering - zo er een oordeel uitgesproken zou worden een besluit over zijn voor stel moest komen, omdat de volgen de raadsbijeenkomst pas in septem ber is. „Want dan zijn de tarieven waarschijnlijk al in kannen en krui ken", zo zei hij. Ook bracht hij naar voren, dat de raad zich niet aan de gehele brief behoeft te binden, maar alleen adhesie kan betuigen aan dit onderwerp: lagere passagierstrieven, dan ook lagere vrachttarieven. De overige raadsleden, die het woord voerden, achtten zich echter stuk voor stuk te weinig voorbereid om dit voorstel te kunnen steunen. Zo zei de heer C. J. Gillissen Ver- jichage (p.v.d.a.): „Ik ken deze brief helemaal niet en dan wordt het toch wel zeer moeilijk een uitspraak te doen". De heer H. B. J. Knoop (v.v. d.) was persoonlijk wel van mening, dat, Indien er verlichting van de veertarieven komt, dit „over de ge hele linie" moet geschieden, maar dat de gemeente Vlissingen bij dit onderwerp toch weinig belang heeft. „Ook b. en w. hebben zich hier over nog geen oordeel kunnen vormen", zei de loco-burgemees- - ter, de heer M. A. van Popering en hij wees er dan ook op, dat het college steeds op het stand punt heeft gestaan deze zaak te moeten overlaten aan Gedepu teerde Staten en Provinciale Sta ten. Wethouder \V. Poppe merkte op, dat de strekking van de brief zodanig is, „dat we er onze adhaesie wel aan zouden kunnen betuigen. Maar", zo voeg de hij er aan toe, „het is jammer, dat we geen afschrift van de brief hebben gekregen, want nu wordt het een te riskante onderneming". Nadat ook de heer P. Bikker (c.h.) er nog op gewezen had, dat er inder daad „een grote onbillijkheid dreigt te ontstaan", achtte de heer Van Rooijen het beter geen voorstel in te dienen. „Ik geloof wel, dat de raad dit aanvoelt, maar begrijp ook dat een beslissing nu zeer moeilijk is" zo zei hij. Afscheid Na de rondvraag wees de heer Van Popering er op. dat de vergadering een bijzonder karakter draagt, om dat in deze bijeenkomst afscheid ge nomen moet worden van de niet-her- kozen raadsleden. Hij richtte zich al lereerst tot de heer J. J. Sterrijs (p. v.d.a), die sedert 9 november 1956 zitting heeft in de raad: „Hoe kort U ook in ons midden was, toch heb ben we U leren kennen als een toege wijd lid". Jammer vond hij het, dat het „vrouwelijk element" uit de raad verdween. Mevrouw J. L. C. van Put tenVan Hiel (sedert 31 augustus 1956 in de raad) en mevrouw C. H. L. SpithoutNaerebout (22 oktober 1953) nemen namelijk beiden af scheid. Hij dankte de dames voor hun uitstekende samenwerking en voor hun ambitieus werk in de verschil lende commissies. Hartelijke dank grond is getreden. „En ik heb U direct gewaardeerd, toen ik ontdekte, dat U al in 1932 op de bres hebt gestaan voor de sala rissen van de wethouders...", aldus de heer Van Popering, die er nog op wees, dat de heer Marijs de functie van wethouder een „scheppend werk" genoemd had. „Maar niet alleen daarom heb ik altijd alle waardering voor 17 ge had", aldus de loco-burgemeester en liij wees er op, dat de heer Ma rijs steeds de personeelsbelangen verdedigd heeft en vooral ook een grote kennis had van de volks huisvesting. Namens de gehele raad dankte hij de heer Marijs dan ook voor alles wat hij in het .belang van Vlissingen heeft ge daan. De 68-jarige heer Marijs vertelde, dat hij hoewel geen Vlissinger van oorsprong volkomen aan Vlissingen is verbonden en altijd ge streden heeft voor de belangen van deze stad. „Maar ik ben dan ook al 55 jaar Vlissinger", zo zei hij; Ook herinnerde hij nog aan de vroegere tijd. „Nu waalt het wel eens in de raad, maar toen stormde het toch wel eens flinker..." Hij bekende ten slotte, dat dit afscheid moeilijk voor hem gewenst Is. Hij wenste de raad in het belang van Vlissingen. toe altijd effectief te kunnen werken Mevrouw SpithoutNaerebout dank te namens de scheidende leden van de p.v.d^.-fractie. (Advertentie) r?.v. /b ge dp. Vlksinqen EXPOSITIE TE VLISSINGEN In De Ruyterschool Al jarenlang beijvert de stichting „Onderwijstentoonstellingen" zich om een nauwer contact te leggen tussen het onderwijs en de nijverheid. Daar bij staat in het bijzonder de gedach te voorop, dat men de jeugd bekend moet maken met allerlei takken van nijverheid en van bedrijvigheid, op dat jonge mensen een beroep kunnen kiezen, dat past bij hun aard en hun aanleg. Vrijdagavond werd in de De Ruyter school te Vlissingen een dubbelten toonstelling van de Stichting geo pend. Het betrof hier een expositie op het gebied van de „grote" binnen- VAN TOT KERMIS. In de loop van deze grotendeels verregende week is het marktplein te Biervliet vol komen te staan met voorwerpen, die wij in Vlissingen de ze week dagelijks iu werking hebben gezien: zweefmolen, carrousels, kabel baan, luchtschommel en de onmisba re kramen en stalletjes. Ja, het wordt kermis in Biervliet. Ook de sportliefhebbers komen deze (kermis-) dagen zaterdag, zon dig en maandag aan hun trekken. Zaterdag: en zondag zijn er voetbal wedstrijden (zaterdag: R.K.J.B, Bier vliet—R.K.J.E. Eede cn zondag: Bier- MOTIES Hebt Ge dat, gelezen op de voorpagi na? De minister legt, moties naast zich neer. Zomaar naast zich neer! Dat is het mooie van het parlemen taire bedrijf', ge kunt de onaange naamste dingen op de elegantste ma nier zeggen. In de gewone omgang tussen 'U en ons zouden we zeggen. ;,toe man. bemoei je er niet mee, ik heb niks met je te maken". Maar een minister zegt dat niet.. Die legt het naast zich neer. Doch laten we ons niet vergissen: hij bedoelt er pre cies hetzelfde mee. En non maar af wachten, of er nog iemand is, die de moties opraapt De minister moet ze niet. En nu liggen ze daar maar te liggen...: Wie o wie? vliet IOostburg I en IJzendijke ju niorenBiervliet junioren) en maan dag kunnen de wielerminnaars hun harten ophalen. De plaatselijke wie lervereniging „Steeds Hoger Op" heeft namelijk op maandagmiddag als. vanouds de kermisköers georga niseerd. Ook de kermisschietingen ontbreken niet op dit feestelijke pro gramma, dat Biervliet enkele dagen in feeststemming zal doen verkeren. „STRAALJAGER" KEERDE TERUG. Een fokduif van een Axelse duiven melker, een in Zeeuws-Vlaamse dui- venkringen" alom bekend diertvas reeds een jaar verdwenen. Men ver moedde, dat het dier zoals wel va ker gebeurt voor de. kiveek was gebruikt, door een minder eerlijke 'liefhebber. Toen de enig echte eigenaar de heer Tli. B. aan de Koestraat te Axel, deze week in zijn hok ging voor de dagelijkse schoonmaakbeurt, zag hij zijn oude duif daar zitten. Dat B. met zijn vogel, bekend als de „straaljager"een goede dag had, be hoeft geen betoog, 't Dier voelde zich direct op zijn gemak, en dat na één jaar! AFSCHEID. Overal nemen de leerlingen afscheid van hun scholen. Op de school met de bijbel in St.-Annaland geschiedde dat bijzonder hartelijk met cadeaus en welgemeende toespraakjes. Het hoofd der school, die de kinderen der hoog ste klassen „klaar heeft gestoomd'V mocht als blijk van waardering hier voor een dubbele fietstas en een paar glacé's in ontvangst nemen Ir. J. H. Krictemeyer, ir. J. J. Surie en mevrouw Krietemeyer bij de maquette van het Rijn-stroomgebied op de tankvaart en scheepsbouwex- positie t« de „De Ruyterschool" te Vlissingen. (Foto P.Z.C.). vaart zoals deze beoefend wordt door de tankrederij van de N.V. Ph. van Ommeren te Rotterdam en van de scheepsbouw, waarvoor de Kon. Mij. „De Schelde" het materiaal le verde. De expositie werd ingericht op verzoek van het Vlissingse gemeen tebestuur. Het bestuur van de „Zo- mershow" had zich bereid verklaard deze expositie onder zijn hoede te nemen. Vandaar dat de heer G. W. Oskamp als show-voorzitter een begroetings woord sprak tot do genodigden, die vrijdagavond bij de opening aanwe zig waren. Voor wat de tankvaart betreft gaf ir. J. J. Surie, directeur van de N.V. Ph. van Ommeren een toelichting, waarbij hij er de nadruk op legde, dat vele mensen verouderde denkbeelden hebben over de binnen vaart. Het gaat daarbij niet meer om het ouderwetse bedrijf van schippers met de ringbaardjes, maar om moderne schepen van dikwijls grote tonnage, waarop mensen va ren, die over uitgebreide vakbe kwaamheid beschikken. De heer M. C. C. de Reeper hield een soortgelijk betoog voor wat de scheepsbouw betreft. Ook daar is in de laatste jaren veel veranderd én veel gemoderniseerd. Het werken op de scheepswerven is veel aantrekkelij ker geworden dan het vroeger was. Het biedt ruime gelegenheid tot ont plooien van goed vakmanschap. De genodigden werden daarna rondge leid langs het geëxposeerde, waarbij deskundige toelichting' werd gege- Veel aandacht kreeg een fraaie ma quette van de Rijn en haar zijrivie ren, waarop zich een belangrijk deel van de Nederlandse binnenvaart af speelt. Modellen van de nieuwste rijnvaart- schepen en van de inrichting dezer schepen werden grondig bekeken. Bij de Schelde-tentoonstelling vlèlen de fraaie scheepsmodellen op, terwijl daarnaast de constructie-modellen van scheepsonderdelen enz. werden bewonderd. Onderwijzend personeel, leerlingèn van scholen enbe langstellende vakantiegangers kun nen op deze tweeledige expositie heel wat opsteken. Vooral wanneer op een regendag het strand waf minder aantrekkelijk zou zijn en men toch een nuttig gebruik van zijn vakantietijd wil maken! „HEARING" TE KORTGENE Jeep ramde bestelwagen te Kruiningen Vrijdagmorgen omstreeks zeven uur ontstond óp de kruising Oude Rijks weg—Hoofdstraat te Kruiningen een vrij ernstige aanrijding tussen een bestelwagen van de firma V. en S. uit Papendrecht, die uit de richting Bergen op Zoom kwam en een jeep die uit de richting van het dorp na derde. Door de hevige botsing kantel de de bestelwagen enige malen om zijn lengteas, waardoor één van de inzittenden, A. van V. uit Papen drecht, er uit werd geslingerd. Van V. liep een hersenschudding op en brak zijn rechterschouder. Dokter P. Allewijn, die eerste hulp verleende, liet Van V. naar een ziekenhuis in Goes overbrengen. Na hier verder behandeld te zijn is de man in de loop van de dag naar zijn huis ver voerd. De bestuurder van de jeep, W. G. van L. uit Kruiningen, die in dienst van de lieer E. A. K. E. van H. melk vervoerde, bleef ongedeerd evenals de chauffeur van de bestel wagen, A. E. uit Papendrecht. Mede door de over de weg rollende melkbussen veroorzaakte het ongeval veel lawaai, waardoor vele omwonen den werden opgeschrikt en snel ter plaatse waren. De bestelwagen liep veel schade op; de jeep bleef vrijwel onbeschadigd. Smokkelauto met 1100 kg boter liep in zand vast. Chauffeur nam de benen in bossen bij Kemseke. Belgische douanebeambten uit De Kllnge maakten donderdag 1100 kilo Nederlandse boter buit, die vervoerd werd in een auto met valse Belgische politiekentekenen. De auto kwam uit de richting St. Jansteen en werd on middellijk door de douane, die lont rook, achtervolgd naar de bossen rond Kemseke-Kaal. Zonder slag of stoot kregen de douanebeambtena ren hier de boter in handen toen de chauffeur met zijn auto in het mul- 16 zand vastraakte en zijn auto. rrfèt kostbare lading.ln de steek liet.,Blijk baar was de bestuurder van de smok kelauto ter plaatse niet bekend. Het gebeurt de laatste tijd vaker, dat bestuurders van smokkelauto's die met de toestanden rond de grens niet op de hoogte-zijn, hun auto's bij-het eerste treffen met de douane in de steek laten. In douanekringen ver moedt men dat de oorzaak hiervan moet worden gezocht in het feit, dat vele geroutineerde chauffeurs van de verschillende smokkelcombinaties in Belgische gevangenissen hun straf uitzitten, zodat men minder bedreven smokkelaars met de expedities be last. Bezwaren landbouw over verlies cultuurgrond ïn verband met de aanleg van een nieuwe veerhaven nabij Itats voor de dienst op Schouwen en de toevoerwe- f;en welke hiervoor op Noord-Beve- and zullen moeten worden gelegd, was er vrijdagmorgen in het ge meentehuis te Kortgene een bespre king tussen provinciale autoriteiten en vertegenwoordigers van de streek om de bij de belanghebbenden leven de wensen te vernemen. Met name zijn hier bezwaren genit door de landbouw, die voor wegenaanleg e.d. ongeveer zestien hectare kostbare cultuurgrond zal moeten opofferen. De vergadering werd geleld door de commissaris der koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, werd o.m. bij gewoond door de Gedeputeerden C. Philipse en M. J. van Poelje, de hoofd ingenieur-directeur van resp. Provin ciale en Rijkswaterstaat, de directeu ren van de Pröv. Stoombootdiensten en van de Prov. Planologische Dienst, B. en W. van Kortgene en Wissenker- ke, de besturen van de betrokken Noordbevelandse polder, bestuursle den van de Gewestelijke Raad van het Landbouwschap, voorzitter en secre taris Kamer van Koophandel voor de Zeeuwse eilanden en vertegenwoordi gers van Verkeersinspectie en diverse vervoersorganisaties. Van landbouwzijde werd verklaard, dat men de geprojecteerde veerhaven liever enkele kilometers noordwaarts had gezien, daar dan het tracée van de bestaande Katse Groeneweg ge volgd zou kunnen worden. Er werd echter in deze vergadering uiteenge zet, dat dit om waterstaatskundige, nautische en financiële redenen niet mogelijk is. De dijkgraaf van de Oud- en Nieuw Noord-Beveland, de heer M. W. van Arenthals weès ook als landbouwer op het verlies van ongeveer 16 ha grond, die tot de beste landbouw grond van Europa en volgens hem misschien wel tot de beste van de gehele wereld behoort. Bovendien wordt het als een ernstig bezwaar gevoeld, dat In genoemde polder, die reeds sinds 1598 uitstekend verka veld Is, nn een aantal mooie rechte percelen versnipperd zullen worden, door de nieuwe weg welke hier Mulo-examens te Goes Voor de vrijdag te Goes gehoudèh mulo-examens slaagden voor het di ploma A: de dames C. J. L. Lindhout, Kloetinge; L. C. Slnke en E. O. Moes, beiden Goes; M. J. van Rooyen en J. C. Gilde (m), beiden Middelburg; Chr. W. Alink, Wemeldinge; N. Koe ne (m) Oostkapelle; M. E. Louws, Middelburg; H. E. P. de Jager (m); Arnemuidén; J. Jobsé (m), Oostka pelle; J- de Wijze (m) eh J. M. J. Dek (m), beiden te Kruiningen; M C. Hofman (m) te Vrouwenpolder en M. P. Notebaart té Breskens; de he ren: J. Brasser (nik Westkapelle; W. Joosse (m), Arnemuiden; J. A. Sinke, Middelburg; A. P. Burgel (m), Kruiningen; F. G. de Feyter (m). Hoofdplaat; A. A. Verhage (m), Schoondijke; C. Meerman (m); K. Schroevër3 (m) en J. Vógel (m), al len Arnemuiden; T. F. Marteljn, IJzendijke en W. J. de-Maree te Aar denburg. Drie kandidaten werden af gewezen. Kandidaten met (m) zijn ook geslaagd voor het middenstands diploma. dwars doorheen wordt gelegd. Verder werd van Rijkswaterstaats- zijde nog een waarschuwend geluid geuit om bij de aanleg van de nieuwe wegen wel terdege aan de eisen van de toekomst te denken. Wanneer over een aantal jaren de Grevelingen- en de Haringvlietdam gereed zijn, mag over het veer Zierikzee-Kats een steeds grotere verkeersstroom wor den verwacht. Wanneer men dan de wegen wil overdragen aan het Rijk, zullen deze ook aan de rijkseisen moeten voldoen, wat met de gepro jecteerde weg naar de nieuw aan te leggen veerhaven nog niet het geval is. Opdracht werd gegeven deze kwes tie alsnog eens te bekijken. „Willem Ruys" weer naar Vlissingen. Na Canada-reizen volgt grote verbouwing. De „Willem Ruys", onder comman do van kapitein Frits de Jonge, wordt zaterdagmiddag te Rotterdam terug- venvacht van zijn 14-daagse noord- zuid cruise, waarbij de Noorse fjor den, Walcheren, Casablanca en Ma deira werden bezocht. De vakantiereizen, die de „Willem Ruys" deze zomer heeft gemaakt, zijn nu ten einde. Donderdag a.s. ver trekt het schip in ballast van Rot terdam naar Bremerhaven, om van daar uit tweemaal een reis te maken in de Europa-Canada lijn, die sinds enkele jaren door de Holland-Ameri- ka lijn en de Kon. Rotterdamacha Lloyd voor gezamenlijke rekening wordt geëxploiteerd. Op de eerste van deze beide reizen zal de „Willem Ruys" op weg naar Quebec en Montreal, behalve Lo Havre en Southampton, ook Vlissin gen aanlopen. Op zaterdag 2 augustus, rond da middag, zal de „Willem Ruys" In Missingen binnenlopen. De insche ping voor de Canada-reis zal tus sen twee uur en. half vier in de middag geschieden. Na terugkeer van de Canada-reizen, op 15 september a.s., zal de „Willem Ruys" terstond naar de werf van Wilton-Feijenoord in Schiedam gaan, voor een grote onderhoudsbeurt, het inbouwen van nieuwe hulpmotoren en tot het ondergaan van een ingrijpen de verbouwing en vergroting. Door een en ander zal de bruto-tonnage van het schip met ongeveer 2000 worden vergroot tot ca. 23.100 ton. Op 7 maart 1959 zal het dan ook met stabilisatievinnen uitgeruste schip, geheel air-conditioned gemaakt en met een accommodatie voor 1100 h 1200 passagiers in twee klassen, uit Rotterdam vertrekken ln een nieuwe rond-de-wereld-dienst. In een rond reis van 63 dagen zal de „Willëm Ruys" dan via Southampton en het Suezkanaal, naar Colombo, Singa pore, Melbourne, Sydney en Wel lington varen en vandaar via het Panamakanaal, Miami en Bermuda terug naar Southampton en Rotter dam. Op de zomerreis echter, ln de maand juli, zal New York worden aangelopen in plaats van Miami. Onderwysbenoemingen. Bij beschikking van de minister van onderwijs, kunsten en wetenschap pen zijn benoemd voor het tijdvak van 1 september 1958 tot en met 31 augustus 1959: tot leraar ln tijdelijke dienst aan de afdeling r.h.b.s. van het Petrus Hondiuslyceum en de daar aan verbonden r.m.s.v.m. te Terneu- zen de heren K. H. Cohen, Rotterdam en E. Popelier, Rijswijk (ZH) en tot lerares in tijdelijke dienst aan de rJi.b.s. te Vlissingen mej. F. J. H. van Pinxteren, Utrecht. (Slot van pag. l) andere wensten nog eens een uitvoe rige uiteenzetting, met name over de vraag, wie het eerst over de hogere tarieven begonnen is en ook is opnieuw opgemerkt, dat het Landbouwschap tevoren niet is geraadpleegd en wel de Kamers van Koophandel. Een lid betoogde volgens het verslag, dat de indertijd gegeven" belofte (van vrije veren) niet gelukkig is geweest. An dere streken, die eveneens door oor logsgeweld zwaar zijn getroffen ge weest, hebben van dergelijke facili teiten niet kunnen profiteren. Daar om achtte dit lid het standpunt van Ged. Staten juist. Het antwoord van Ged. Staten be vat behalve dan de vierkante afwijzing door de minister van de moties Westerhout en Van den Heuvel al evenmin veel nieuws. G.S. wijzen er nog eens op, dat in het nader overleg met de minister over de zes door Provinciale Staten ge wenste verzachtingen niet aan alle punten werd voldaan. Het belangrijk ste daarvan is de invoering van iden- „Ivoorkust" liep op Leugenaarshoofd te Vlissingen. Uitspraak Raad voor de Scheepvaart De raad voor de scheepvaart te Am sterdam heeft inzake het in dichte mist lópen op het Leugenaarshoofd te Vlissingen van het motorschip „Ivoorkust" op 6 december 1957 be slist, dat kapitein M. B. W. uit 's Gra- venhage mede schuldig is, maar dat op hem geen strafmaatregel zal wor den toegepast. De raad Is tot de con clusie gekomen, dat er wel iets aan de navigatie heeft ontbroken. De omstandigheden waren voor de kapi tein echter zeer\ moeilijk. De radar wees niet goed aan en de kapitein moest afgaan op de adviezen van de deskundige loods. titeitskaavten voor Zeeuwen. Er ls echter ook nu nog geen 'constructieve gedachte ter tafel gekomen, die de praktische bezwaren tegen deze in voering zou wegnemen. Ged. Staten blijven bij hun zienswijze, dat Zeeuwsch-Vlaanderen veel meer is ge baat bij de lagere tarieven voor 't re gelmatige verkeer dan door de mo gelijkheid dat Zeeuwen voor lagere tarieven van de boot gebruik kunnen maken. Naar aanleiding van een opmerking in de afdelingen, dat het tijdstip voor nieuw overleg over de tarieven (maart-april 1959) te vroeg zou zijn, onderschrijven Ged. Staten de ge dachte dat dan nog slechts een korte ervaring met de nieuwe tarieven op gedaan zal zijn. Daartegenover echter kan ook gelden, dat het mede aan de kant van de pro vincie niet onwelkom moet zijn, dat reeds na niet te lang tijdsverloop een nadere gedachtenwlsseliiig kan wor den geëntameerd in het licht van de ontwikkeling van deze zaak, die ook in den lande de aandacht heeft ge trokken. Uitvoerig wordt vervolgens de „wor dingsgeschiedenis" van de nieuwe ta rieven nog eens geschetst. Januari 1956: -minister weigCrt toestemming tweede niéuwe boot; augustus 1956: Kamers van Koophandel wenden zich tot de minister om verbetering van de vercnoutillage te vragen, indien het niet anders kan, dan noodgedwon gen tegen redelijke tarieven; winter- zitting Staten '56/57: Staten geven G.S. machtiging hierover met de mi nister te onderhandelen. „Het feit, dat 't de Kamers van Koophandel waren, die deze aangelegenheid aan de mi nister hadden voorgelegd, voerde G. S. tot het opnemen van contact met de Kamers toen het er op aankwam zich een oordeel te vormen over het (in afwijking van hot onze) door de minister ontworpen tarief" aldus Ge deputeerden. Tenslotte blijkt dat de „welgerlngsbrlef" van minister Alge- ra een antwoord is op de vraag door G.S. aan de bewindsman voorgelegd: Wat doet U met de moties Wester hout en Van den Heuvel? VANDAAG Middelburg—Electro: „Dc ontembnren", 19 en 21.15 uur, 14 j. Schouwburg: „Strijd tegen verdovende middelen". 20 uur, 18 J. Molenwater: Miniatuur Walcheren, 9—22 uur. Station: afhalen vlerdangselopers Achilles dooi „Ex celsior', 20 uur. Nassaulaan: opening speeltuin „Nieuw-Middelburg", 14 u. Stadhuis: ontvangst sportlieden, 10 u. Sportterrein Nadorst: Voetbalwed strijd Zeelandia—Folkestone, 19 uuf in de pauze volleybaldemonstratie Middelburg—Folkestone. Molenwater» Miniatuur Walcheren: Hollands—En gelse avond, ballet, volksdansen, gymnastiek en na afloop dansen met clavioline-kwintet, 20.30 uur. Verlich ting monumenten: na ongeveer 21 u. Van Benthem en Jutting: grafisch werk van Picassd, 9-18 uur. Vlissingen—Alhambra: „in de schadilw van de misdaad" 19 en 21 uur, 14 J. Luxor: „Koning voetbal", 19 en 21 u. a.l. Nleuwedijk, Zellmarkt, Bellamy- park: kermis. Concertgebouw: groot kermisbftl, 9 uur, 18 Jaar. Goes—Grand: „Tarzan en de verloren sa fari", 9 en 21 uur, 14 J. Veero: Zoineravondmuziek 19-22.30 uur. Muzikale rondwandeling St. Caecllia, 19-19.30 uur. Grote Kerk; promenadn concert St Caecllea, 20-21 uur Caril lon stadhuis: concert L. 't Hart 21- 22 uur. Markt: taptoe door St Caècl- lea, 22.05-22.35 uur. MORGEN Middelburg—Electro: als zaterdag, 15.30, 19 en 21.15 uur. Schouwburg: als za terdag, 14.30 en 20 uur. Molenwater: Miniatuur Walcheren. 9-22 uur. Sport- ultwi6sellng Middelburg—Folkesone: Koorkerk: kerkdienst, 10 uur. Do Veste: Lawntenniswedstryd Middel burg—Folkesone, 12 uur. Buitenhof stadhuis: concert Middelburgs Mu ziekkorps, 12-13 uur. Vlislngen—Alhambra: als zaterdag, 3. 7 en 9 uur. Luxor: alfc zaterdag, 3, 7 én 9 uur. Goes—Orand: als zaterdag, 7 en 9 uur. „Laurel en Hardy bij de luchtbe scherming", 3 uur, a.l.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 2