Vlissingse raadsleden spraken
onvoorbereid over verenkwestie
Minister Algera legt
moties naast zich neer
Zeeuwse Almanak
TUINSLANG
pOLAK
TANKVAART EN SCHEEPSBOUW
PLANNEN VOOR VEERHAVEN
BIJ KATS BESPROKEN
Argenda
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 26 JULI 1958
BRIEF VAN KAMERS VAN KOOPHANDEL
Raadsleden, waaronder nestor
J. Marijs, namen afscheid
DE „VERENKWESTIE" js vrijdagmiddag ook ïu de gemeenteraad van
Missingen, ter sprake gekomen. Dat gebeurde, toen de heer H. van
Rooijen (c.h.) een artikel uit de PJZ.C. van gisteren (25 juli) onder de
aandacht van zijn mede-raadsleden bracht. In dit artikel wordt bericht,
dat de Zeeuwse Kamers van Koophandel zich in een brief tot Gedepu
teerde Staten van Zeeland hebben gewend over de mogelijke gevolgen
van de moties Westerhout en Van de Heuvel in de Tweede Kamer. Met
nadruk stellen de Kamers, dat indien de passagierstarieven verlaagd
worden, ook de vrachttarieven verlaagd zouden moeten worden. „En dat
nn is niet langer een hetze of propaganda, maar dat Is bezonnen raad",
zo zei de heer Van Rooijen, die eerder als zijn mening had uitgesproken,
dat de gemeenteraad van Vlissingen niet „in het koor over de veren"
had kunnen meezingen, omdat allerlei „sentimentsoverwegingen om de
voorrang" streden. Dit raadslid vond het onjuist, dat het bedrïjfsvervoer
zwaarder belast zou worden dan het personenvervoer en daarom wilde
hij voorstellen adhesie aan de brief van de Kamers van Koophandel' te
betuigen.
voor vriendschap en samenwerking
bracht hij ook aan de heer J. L. Ver
hagen (v.v.d.), die sedert september
1953 zitting had in de raad.
Tenslotte sprak liij uitvoerig de heer
J. Marijs (a.r.), die reeds sinds 28
oktober 1982 raadslid van Vlissingen
is, toe. De heer Van Popering bracht
naar voren, dat de heer Marijs al ja
ren de nestor van de raad is en als
zodanig als „voorman van de raad"
bij vele gelegenheden op de voor-
D» heer Van Rooijen wees er nog
op, dat nog in deze vergadering -
zo er een oordeel uitgesproken zou
worden een besluit over zijn voor
stel moest komen, omdat de volgen
de raadsbijeenkomst pas in septem
ber is. „Want dan zijn de tarieven
waarschijnlijk al in kannen en krui
ken", zo zei hij. Ook bracht hij naar
voren, dat de raad zich niet aan de
gehele brief behoeft te binden, maar
alleen adhesie kan betuigen aan dit
onderwerp: lagere passagierstrieven,
dan ook lagere vrachttarieven.
De overige raadsleden, die het woord
voerden, achtten zich echter stuk
voor stuk te weinig voorbereid om
dit voorstel te kunnen steunen.
Zo zei de heer C. J. Gillissen Ver-
jichage (p.v.d.a.): „Ik ken deze brief
helemaal niet en dan wordt het toch
wel zeer moeilijk een uitspraak te
doen". De heer H. B. J. Knoop (v.v.
d.) was persoonlijk wel van mening,
dat, Indien er verlichting van de
veertarieven komt, dit „over de ge
hele linie" moet geschieden, maar
dat de gemeente Vlissingen bij dit
onderwerp toch weinig belang heeft.
„Ook b. en w. hebben zich hier
over nog geen oordeel kunnen
vormen", zei de loco-burgemees-
- ter, de heer M. A. van Popering
en hij wees er dan ook op, dat
het college steeds op het stand
punt heeft gestaan deze zaak te
moeten overlaten aan Gedepu
teerde Staten en Provinciale Sta
ten. Wethouder \V. Poppe
merkte op, dat de strekking van
de brief zodanig is, „dat we er
onze adhaesie wel aan zouden
kunnen betuigen. Maar", zo voeg
de hij er aan toe, „het is jammer,
dat we geen afschrift van de brief
hebben gekregen, want nu wordt
het een te riskante onderneming".
Nadat ook de heer P. Bikker (c.h.)
er nog op gewezen had, dat er inder
daad „een grote onbillijkheid dreigt
te ontstaan", achtte de heer Van
Rooijen het beter geen voorstel in te
dienen. „Ik geloof wel, dat de raad
dit aanvoelt, maar begrijp ook dat
een beslissing nu zeer moeilijk is"
zo zei hij.
Afscheid
Na de rondvraag wees de heer Van
Popering er op. dat de vergadering
een bijzonder karakter draagt, om
dat in deze bijeenkomst afscheid ge
nomen moet worden van de niet-her-
kozen raadsleden. Hij richtte zich al
lereerst tot de heer J. J. Sterrijs (p.
v.d.a), die sedert 9 november 1956
zitting heeft in de raad: „Hoe kort
U ook in ons midden was, toch heb
ben we U leren kennen als een toege
wijd lid". Jammer vond hij het, dat
het „vrouwelijk element" uit de raad
verdween. Mevrouw J. L. C. van Put
tenVan Hiel (sedert 31 augustus
1956 in de raad) en mevrouw C. H.
L. SpithoutNaerebout (22 oktober
1953) nemen namelijk beiden af
scheid. Hij dankte de dames voor hun
uitstekende samenwerking en voor
hun ambitieus werk in de verschil
lende commissies. Hartelijke dank
grond is getreden.
„En ik heb U direct gewaardeerd,
toen ik ontdekte, dat U al in 1932 op
de bres hebt gestaan voor de sala
rissen van de wethouders...", aldus
de heer Van Popering, die er nog op
wees, dat de heer Marijs de functie
van wethouder een „scheppend
werk" genoemd had.
„Maar niet alleen daarom heb ik
altijd alle waardering voor 17 ge
had", aldus de loco-burgemeester
en liij wees er op, dat de heer Ma
rijs steeds de personeelsbelangen
verdedigd heeft en vooral ook een
grote kennis had van de volks
huisvesting. Namens de gehele
raad dankte hij de heer Marijs
dan ook voor alles wat hij in het
.belang van Vlissingen heeft ge
daan.
De 68-jarige heer Marijs vertelde,
dat hij hoewel geen Vlissinger
van oorsprong volkomen aan
Vlissingen is verbonden en altijd ge
streden heeft voor de belangen van
deze stad. „Maar ik ben dan ook al
55 jaar Vlissinger", zo zei hij; Ook
herinnerde hij nog aan de vroegere
tijd. „Nu waalt het wel eens in de
raad, maar toen stormde het toch
wel eens flinker..." Hij bekende ten
slotte, dat dit afscheid moeilijk voor
hem gewenst Is. Hij wenste de raad
in het belang van Vlissingen.
toe altijd effectief te kunnen werken
Mevrouw SpithoutNaerebout dank
te namens de scheidende leden van
de p.v.d^.-fractie.
(Advertentie)
r?.v. /b ge dp.
Vlksinqen
EXPOSITIE TE VLISSINGEN
In De Ruyterschool
Al jarenlang beijvert de stichting
„Onderwijstentoonstellingen" zich om
een nauwer contact te leggen tussen
het onderwijs en de nijverheid. Daar
bij staat in het bijzonder de gedach
te voorop, dat men de jeugd bekend
moet maken met allerlei takken van
nijverheid en van bedrijvigheid, op
dat jonge mensen een beroep kunnen
kiezen, dat past bij hun aard en hun
aanleg.
Vrijdagavond werd in de De Ruyter
school te Vlissingen een dubbelten
toonstelling van de Stichting geo
pend. Het betrof hier een expositie
op het gebied van de „grote" binnen-
VAN
TOT
KERMIS.
In de loop van deze grotendeels
verregende week is het marktplein
te Biervliet vol komen te staan met
voorwerpen, die wij in Vlissingen de
ze week dagelijks iu werking hebben
gezien: zweefmolen, carrousels, kabel
baan, luchtschommel en de onmisba
re kramen en stalletjes. Ja, het wordt
kermis in Biervliet.
Ook de sportliefhebbers komen deze
(kermis-) dagen zaterdag, zon
dig en maandag aan hun trekken.
Zaterdag: en zondag zijn er voetbal
wedstrijden (zaterdag: R.K.J.B, Bier
vliet—R.K.J.E. Eede cn zondag: Bier-
MOTIES
Hebt Ge dat, gelezen op de voorpagi
na? De minister legt, moties naast
zich neer. Zomaar naast zich neer!
Dat is het mooie van het parlemen
taire bedrijf', ge kunt de onaange
naamste dingen op de elegantste ma
nier zeggen. In de gewone omgang
tussen 'U en ons zouden we zeggen.
;,toe man. bemoei je er niet mee, ik
heb niks met je te maken". Maar
een minister zegt dat niet.. Die legt
het naast zich neer. Doch laten we
ons niet vergissen: hij bedoelt er pre
cies hetzelfde mee. En non maar af
wachten, of er nog iemand is, die de
moties opraapt De minister moet ze
niet. En nu liggen ze daar maar te
liggen...: Wie o wie?
vliet IOostburg I en IJzendijke ju
niorenBiervliet junioren) en maan
dag kunnen de wielerminnaars hun
harten ophalen. De plaatselijke wie
lervereniging „Steeds Hoger Op"
heeft namelijk op maandagmiddag
als. vanouds de kermisköers georga
niseerd. Ook de kermisschietingen
ontbreken niet op dit feestelijke pro
gramma, dat Biervliet enkele dagen
in feeststemming zal doen verkeren.
„STRAALJAGER" KEERDE
TERUG.
Een fokduif van een Axelse duiven
melker, een in Zeeuws-Vlaamse dui-
venkringen" alom bekend diertvas
reeds een jaar verdwenen. Men ver
moedde, dat het dier zoals wel va
ker gebeurt voor de. kiveek was
gebruikt, door een minder eerlijke
'liefhebber.
Toen de enig echte eigenaar
de heer Tli. B. aan de Koestraat te
Axel, deze week in zijn hok ging
voor de dagelijkse schoonmaakbeurt,
zag hij zijn oude duif daar zitten.
Dat B. met zijn vogel, bekend als de
„straaljager"een goede dag had, be
hoeft geen betoog, 't Dier voelde zich
direct op zijn gemak, en dat na één
jaar!
AFSCHEID.
Overal nemen de leerlingen afscheid
van hun scholen. Op de school met de
bijbel in St.-Annaland geschiedde dat
bijzonder hartelijk met cadeaus en
welgemeende toespraakjes. Het hoofd
der school, die de kinderen der hoog
ste klassen „klaar heeft gestoomd'V
mocht als blijk van waardering hier
voor een dubbele fietstas en een paar
glacé's in ontvangst nemen
Ir. J. H. Krictemeyer, ir. J. J. Surie
en mevrouw Krietemeyer bij de
maquette van het Rijn-stroomgebied
op de tankvaart en scheepsbouwex-
positie t« de „De Ruyterschool" te
Vlissingen.
(Foto P.Z.C.).
vaart zoals deze beoefend wordt door
de tankrederij van de N.V. Ph. van
Ommeren te Rotterdam en van
de scheepsbouw, waarvoor de Kon.
Mij. „De Schelde" het materiaal le
verde. De expositie werd ingericht op
verzoek van het Vlissingse gemeen
tebestuur. Het bestuur van de „Zo-
mershow" had zich bereid verklaard
deze expositie onder zijn hoede te
nemen.
Vandaar dat de heer G. W. Oskamp
als show-voorzitter een begroetings
woord sprak tot do genodigden, die
vrijdagavond bij de opening aanwe
zig waren. Voor wat de tankvaart
betreft gaf ir. J. J. Surie, directeur
van de N.V. Ph. van Ommeren een
toelichting, waarbij hij er de nadruk
op legde, dat vele mensen verouderde
denkbeelden hebben over de binnen
vaart. Het gaat daarbij niet meer
om het ouderwetse bedrijf van
schippers met de ringbaardjes, maar
om moderne schepen van dikwijls
grote tonnage, waarop mensen va
ren, die over uitgebreide vakbe
kwaamheid beschikken.
De heer M. C. C. de Reeper hield een
soortgelijk betoog voor wat de
scheepsbouw betreft. Ook daar is in
de laatste jaren veel veranderd én veel
gemoderniseerd. Het werken op de
scheepswerven is veel aantrekkelij
ker geworden dan het vroeger was.
Het biedt ruime gelegenheid tot ont
plooien van goed vakmanschap. De
genodigden werden daarna rondge
leid langs het geëxposeerde, waarbij
deskundige toelichting' werd gege-
Veel aandacht kreeg een fraaie ma
quette van de Rijn en haar zijrivie
ren, waarop zich een belangrijk deel
van de Nederlandse binnenvaart af
speelt.
Modellen van de nieuwste rijnvaart-
schepen en van de inrichting dezer
schepen werden grondig bekeken. Bij
de Schelde-tentoonstelling vlèlen de
fraaie scheepsmodellen op, terwijl
daarnaast de constructie-modellen
van scheepsonderdelen enz. werden
bewonderd. Onderwijzend personeel,
leerlingèn van scholen enbe
langstellende vakantiegangers kun
nen op deze tweeledige expositie heel
wat opsteken.
Vooral wanneer op een regendag het
strand waf minder aantrekkelijk zou
zijn en men toch een nuttig gebruik
van zijn vakantietijd wil maken!
„HEARING" TE KORTGENE
Jeep ramde bestelwagen
te Kruiningen
Vrijdagmorgen omstreeks zeven uur
ontstond óp de kruising Oude Rijks
weg—Hoofdstraat te Kruiningen een
vrij ernstige aanrijding tussen een
bestelwagen van de firma V. en S.
uit Papendrecht, die uit de richting
Bergen op Zoom kwam en een jeep
die uit de richting van het dorp na
derde. Door de hevige botsing kantel
de de bestelwagen enige malen om
zijn lengteas, waardoor één van de
inzittenden, A. van V. uit Papen
drecht, er uit werd geslingerd. Van
V. liep een hersenschudding op en
brak zijn rechterschouder. Dokter P.
Allewijn, die eerste hulp verleende,
liet Van V. naar een ziekenhuis in
Goes overbrengen. Na hier verder
behandeld te zijn is de man in de
loop van de dag naar zijn huis ver
voerd. De bestuurder van de jeep, W.
G. van L. uit Kruiningen, die in
dienst van de lieer E. A. K. E. van
H. melk vervoerde, bleef ongedeerd
evenals de chauffeur van de bestel
wagen, A. E. uit Papendrecht.
Mede door de over de weg rollende
melkbussen veroorzaakte het ongeval
veel lawaai, waardoor vele omwonen
den werden opgeschrikt en snel ter
plaatse waren. De bestelwagen liep
veel schade op; de jeep bleef vrijwel
onbeschadigd.
Smokkelauto met 1100 kg
boter liep in zand vast.
Chauffeur nam de benen
in bossen bij Kemseke.
Belgische douanebeambten uit De
Kllnge maakten donderdag 1100 kilo
Nederlandse boter buit, die vervoerd
werd in een auto met valse Belgische
politiekentekenen. De auto kwam uit
de richting St. Jansteen en werd on
middellijk door de douane, die lont
rook, achtervolgd naar de bossen
rond Kemseke-Kaal. Zonder slag of
stoot kregen de douanebeambtena
ren hier de boter in handen toen de
chauffeur met zijn auto in het mul-
16 zand vastraakte en zijn auto. rrfèt
kostbare lading.ln de steek liet.,Blijk
baar was de bestuurder van de smok
kelauto ter plaatse niet bekend. Het
gebeurt de laatste tijd vaker, dat
bestuurders van smokkelauto's die
met de toestanden rond de grens niet
op de hoogte-zijn, hun auto's bij-het
eerste treffen met de douane in de
steek laten. In douanekringen ver
moedt men dat de oorzaak hiervan
moet worden gezocht in het feit, dat
vele geroutineerde chauffeurs van de
verschillende smokkelcombinaties in
Belgische gevangenissen hun straf
uitzitten, zodat men minder bedreven
smokkelaars met de expedities be
last.
Bezwaren landbouw over
verlies cultuurgrond
ïn verband met de aanleg van een
nieuwe veerhaven nabij Itats voor de
dienst op Schouwen en de toevoerwe-
f;en welke hiervoor op Noord-Beve-
and zullen moeten worden gelegd,
was er vrijdagmorgen in het ge
meentehuis te Kortgene een bespre
king tussen provinciale autoriteiten
en vertegenwoordigers van de streek
om de bij de belanghebbenden leven
de wensen te vernemen. Met name
zijn hier bezwaren genit door de
landbouw, die voor wegenaanleg e.d.
ongeveer zestien hectare kostbare
cultuurgrond zal moeten opofferen.
De vergadering werd geleld door de
commissaris der koningin, jhr. mr. A.
F. C. de Casembroot, werd o.m. bij
gewoond door de Gedeputeerden C.
Philipse en M. J. van Poelje, de hoofd
ingenieur-directeur van resp. Provin
ciale en Rijkswaterstaat, de directeu
ren van de Pröv. Stoombootdiensten
en van de Prov. Planologische Dienst,
B. en W. van Kortgene en Wissenker-
ke, de besturen van de betrokken
Noordbevelandse polder, bestuursle
den van de Gewestelijke Raad van het
Landbouwschap, voorzitter en secre
taris Kamer van Koophandel voor de
Zeeuwse eilanden en vertegenwoordi
gers van Verkeersinspectie en diverse
vervoersorganisaties.
Van landbouwzijde werd verklaard,
dat men de geprojecteerde veerhaven
liever enkele kilometers noordwaarts
had gezien, daar dan het tracée van
de bestaande Katse Groeneweg ge
volgd zou kunnen worden. Er werd
echter in deze vergadering uiteenge
zet, dat dit om waterstaatskundige,
nautische en financiële redenen niet
mogelijk is.
De dijkgraaf van de Oud- en Nieuw
Noord-Beveland, de heer M. W. van
Arenthals weès ook als landbouwer
op het verlies van ongeveer 16 ha
grond, die tot de beste landbouw
grond van Europa en volgens hem
misschien wel tot de beste van de
gehele wereld behoort. Bovendien
wordt het als een ernstig bezwaar
gevoeld, dat In genoemde polder, die
reeds sinds 1598 uitstekend verka
veld Is, nn een aantal mooie rechte
percelen versnipperd zullen worden,
door de nieuwe weg welke hier
Mulo-examens te Goes
Voor de vrijdag te Goes gehoudèh
mulo-examens slaagden voor het di
ploma A: de dames C. J. L. Lindhout,
Kloetinge; L. C. Slnke en E. O. Moes,
beiden Goes; M. J. van Rooyen en J.
C. Gilde (m), beiden Middelburg;
Chr. W. Alink, Wemeldinge; N. Koe
ne (m) Oostkapelle; M. E. Louws,
Middelburg; H. E. P. de Jager (m);
Arnemuidén; J. Jobsé (m), Oostka
pelle; J- de Wijze (m) eh J. M. J.
Dek (m), beiden te Kruiningen; M
C. Hofman (m) te Vrouwenpolder en
M. P. Notebaart té Breskens; de he
ren: J. Brasser (nik Westkapelle;
W. Joosse (m), Arnemuiden; J. A.
Sinke, Middelburg; A. P. Burgel (m),
Kruiningen; F. G. de Feyter (m).
Hoofdplaat; A. A. Verhage (m),
Schoondijke; C. Meerman (m); K.
Schroevër3 (m) en J. Vógel (m), al
len Arnemuiden; T. F. Marteljn,
IJzendijke en W. J. de-Maree te Aar
denburg. Drie kandidaten werden af
gewezen. Kandidaten met (m) zijn
ook geslaagd voor het middenstands
diploma.
dwars doorheen wordt gelegd.
Verder werd van Rijkswaterstaats-
zijde nog een waarschuwend geluid
geuit om bij de aanleg van de nieuwe
wegen wel terdege aan de eisen van
de toekomst te denken. Wanneer over
een aantal jaren de Grevelingen- en
de Haringvlietdam gereed zijn, mag
over het veer Zierikzee-Kats een
steeds grotere verkeersstroom wor
den verwacht. Wanneer men dan de
wegen wil overdragen aan het Rijk,
zullen deze ook aan de rijkseisen
moeten voldoen, wat met de gepro
jecteerde weg naar de nieuw aan te
leggen veerhaven nog niet het geval
is. Opdracht werd gegeven deze kwes
tie alsnog eens te bekijken.
„Willem Ruys" weer
naar Vlissingen.
Na Canada-reizen volgt grote
verbouwing.
De „Willem Ruys", onder comman
do van kapitein Frits de Jonge, wordt
zaterdagmiddag te Rotterdam terug-
venvacht van zijn 14-daagse noord-
zuid cruise, waarbij de Noorse fjor
den, Walcheren, Casablanca en Ma
deira werden bezocht.
De vakantiereizen, die de „Willem
Ruys" deze zomer heeft gemaakt,
zijn nu ten einde. Donderdag a.s. ver
trekt het schip in ballast van Rot
terdam naar Bremerhaven, om van
daar uit tweemaal een reis te maken
in de Europa-Canada lijn, die sinds
enkele jaren door de Holland-Ameri-
ka lijn en de Kon. Rotterdamacha
Lloyd voor gezamenlijke rekening
wordt geëxploiteerd.
Op de eerste van deze beide reizen
zal de „Willem Ruys" op weg naar
Quebec en Montreal, behalve Lo
Havre en Southampton, ook Vlissin
gen aanlopen.
Op zaterdag 2 augustus, rond da
middag, zal de „Willem Ruys" In
Missingen binnenlopen. De insche
ping voor de Canada-reis zal tus
sen twee uur en. half vier in de
middag geschieden.
Na terugkeer van de Canada-reizen,
op 15 september a.s., zal de „Willem
Ruys" terstond naar de werf van
Wilton-Feijenoord in Schiedam gaan,
voor een grote onderhoudsbeurt, het
inbouwen van nieuwe hulpmotoren en
tot het ondergaan van een ingrijpen
de verbouwing en vergroting. Door
een en ander zal de bruto-tonnage
van het schip met ongeveer 2000
worden vergroot tot ca. 23.100 ton. Op
7 maart 1959 zal het dan ook met
stabilisatievinnen uitgeruste schip,
geheel air-conditioned gemaakt en
met een accommodatie voor 1100 h
1200 passagiers in twee klassen, uit
Rotterdam vertrekken ln een nieuwe
rond-de-wereld-dienst. In een rond
reis van 63 dagen zal de „Willëm
Ruys" dan via Southampton en het
Suezkanaal, naar Colombo, Singa
pore, Melbourne, Sydney en Wel
lington varen en vandaar via het
Panamakanaal, Miami en Bermuda
terug naar Southampton en Rotter
dam. Op de zomerreis echter, ln de
maand juli, zal New York worden
aangelopen in plaats van Miami.
Onderwysbenoemingen.
Bij beschikking van de minister van
onderwijs, kunsten en wetenschap
pen zijn benoemd voor het tijdvak
van 1 september 1958 tot en met 31
augustus 1959: tot leraar ln tijdelijke
dienst aan de afdeling r.h.b.s. van het
Petrus Hondiuslyceum en de daar
aan verbonden r.m.s.v.m. te Terneu-
zen de heren K. H. Cohen, Rotterdam
en E. Popelier, Rijswijk (ZH) en tot
lerares in tijdelijke dienst aan de
rJi.b.s. te Vlissingen mej. F. J. H.
van Pinxteren, Utrecht.
(Slot van pag. l)
andere wensten nog eens een uitvoe
rige uiteenzetting, met name over de
vraag, wie het eerst over de hogere
tarieven begonnen is en ook is opnieuw
opgemerkt, dat het Landbouwschap
tevoren niet is geraadpleegd en wel
de Kamers van Koophandel. Een lid
betoogde volgens het verslag, dat de
indertijd gegeven" belofte (van vrije
veren) niet gelukkig is geweest. An
dere streken, die eveneens door oor
logsgeweld zwaar zijn getroffen ge
weest, hebben van dergelijke facili
teiten niet kunnen profiteren. Daar
om achtte dit lid het standpunt van
Ged. Staten juist.
Het antwoord van Ged. Staten be
vat behalve dan de vierkante
afwijzing door de minister van de
moties Westerhout en Van den
Heuvel al evenmin veel nieuws.
G.S. wijzen er nog eens op, dat in het
nader overleg met de minister over
de zes door Provinciale Staten ge
wenste verzachtingen niet aan alle
punten werd voldaan. Het belangrijk
ste daarvan is de invoering van iden-
„Ivoorkust" liep op
Leugenaarshoofd
te Vlissingen.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart
De raad voor de scheepvaart te Am
sterdam heeft inzake het in dichte
mist lópen op het Leugenaarshoofd te
Vlissingen van het motorschip
„Ivoorkust" op 6 december 1957 be
slist, dat kapitein M. B. W. uit 's Gra-
venhage mede schuldig is, maar dat
op hem geen strafmaatregel zal wor
den toegepast. De raad Is tot de con
clusie gekomen, dat er wel iets aan
de navigatie heeft ontbroken. De
omstandigheden waren voor de kapi
tein echter zeer\ moeilijk. De radar
wees niet goed aan en de kapitein
moest afgaan op de adviezen van de
deskundige loods.
titeitskaavten voor Zeeuwen. Er ls
echter ook nu nog geen 'constructieve
gedachte ter tafel gekomen, die de
praktische bezwaren tegen deze in
voering zou wegnemen. Ged. Staten
blijven bij hun zienswijze, dat
Zeeuwsch-Vlaanderen veel meer is ge
baat bij de lagere tarieven voor 't re
gelmatige verkeer dan door de mo
gelijkheid dat Zeeuwen voor lagere
tarieven van de boot gebruik kunnen
maken.
Naar aanleiding van een opmerking
in de afdelingen, dat het tijdstip voor
nieuw overleg over de tarieven
(maart-april 1959) te vroeg zou zijn,
onderschrijven Ged. Staten de ge
dachte dat dan nog slechts een korte
ervaring met de nieuwe tarieven op
gedaan zal zijn.
Daartegenover echter kan ook gelden,
dat het mede aan de kant van de pro
vincie niet onwelkom moet zijn, dat
reeds na niet te lang tijdsverloop een
nadere gedachtenwlsseliiig kan wor
den geëntameerd in het licht van de
ontwikkeling van deze zaak, die ook
in den lande de aandacht heeft ge
trokken.
Uitvoerig wordt vervolgens de „wor
dingsgeschiedenis" van de nieuwe ta
rieven nog eens geschetst. Januari
1956: -minister weigCrt toestemming
tweede niéuwe boot; augustus 1956:
Kamers van Koophandel wenden zich
tot de minister om verbetering van
de vercnoutillage te vragen, indien
het niet anders kan, dan noodgedwon
gen tegen redelijke tarieven; winter-
zitting Staten '56/57: Staten geven
G.S. machtiging hierover met de mi
nister te onderhandelen. „Het feit, dat
't de Kamers van Koophandel waren,
die deze aangelegenheid aan de mi
nister hadden voorgelegd, voerde G.
S. tot het opnemen van contact met
de Kamers toen het er op aankwam
zich een oordeel te vormen over het
(in afwijking van hot onze) door de
minister ontworpen tarief" aldus Ge
deputeerden. Tenslotte blijkt dat de
„welgerlngsbrlef" van minister Alge-
ra een antwoord is op de vraag door
G.S. aan de bewindsman voorgelegd:
Wat doet U met de moties Wester
hout en Van den Heuvel?
VANDAAG
Middelburg—Electro: „Dc ontembnren",
19 en 21.15 uur, 14 j. Schouwburg:
„Strijd tegen verdovende middelen".
20 uur, 18 J. Molenwater: Miniatuur
Walcheren, 9—22 uur. Station: afhalen
vlerdangselopers Achilles dooi „Ex
celsior', 20 uur. Nassaulaan: opening
speeltuin „Nieuw-Middelburg", 14 u.
Stadhuis: ontvangst sportlieden, 10 u.
Sportterrein Nadorst: Voetbalwed
strijd Zeelandia—Folkestone, 19 uuf
in de pauze volleybaldemonstratie
Middelburg—Folkestone. Molenwater»
Miniatuur Walcheren: Hollands—En
gelse avond, ballet, volksdansen,
gymnastiek en na afloop dansen met
clavioline-kwintet, 20.30 uur. Verlich
ting monumenten: na ongeveer 21 u.
Van Benthem en Jutting: grafisch
werk van Picassd, 9-18 uur.
Vlissingen—Alhambra: „in de schadilw
van de misdaad" 19 en 21 uur, 14 J.
Luxor: „Koning voetbal", 19 en 21 u.
a.l. Nleuwedijk, Zellmarkt, Bellamy-
park: kermis. Concertgebouw: groot
kermisbftl, 9 uur, 18 Jaar.
Goes—Grand: „Tarzan en de verloren sa
fari", 9 en 21 uur, 14 J.
Veero: Zoineravondmuziek 19-22.30 uur.
Muzikale rondwandeling St. Caecllia,
19-19.30 uur. Grote Kerk; promenadn
concert St Caecllea, 20-21 uur Caril
lon stadhuis: concert L. 't Hart 21-
22 uur. Markt: taptoe door St Caècl-
lea, 22.05-22.35 uur.
MORGEN
Middelburg—Electro: als zaterdag, 15.30,
19 en 21.15 uur. Schouwburg: als za
terdag, 14.30 en 20 uur. Molenwater:
Miniatuur Walcheren. 9-22 uur. Sport-
ultwi6sellng Middelburg—Folkesone:
Koorkerk: kerkdienst, 10 uur. Do
Veste: Lawntenniswedstryd Middel
burg—Folkesone, 12 uur. Buitenhof
stadhuis: concert Middelburgs Mu
ziekkorps, 12-13 uur.
Vlislngen—Alhambra: als zaterdag, 3. 7
en 9 uur. Luxor: alfc zaterdag, 3, 7 én
9 uur.
Goes—Orand: als zaterdag, 7 en 9 uur.
„Laurel en Hardy bij de luchtbe
scherming", 3 uur, a.l.