Barre woestijntocht per taxi van Beiroet naar Iraakse hoofdstad VIER NEDERLANDERS EN TWEE DUITSERS OMGEKOMEN MARGERIESCHMID: BLOEMEN, MOLENS, JAZZ EN BEETHOVEN DONDERDAG 24 JULI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. 1 Westelijke journalisten in een auto gepavoiseerd met V.A.R.-vlaggetjes Bagdad, 23 juli (Ü.P.I.) - De witte beenderen van een ka meel, afgevreten door de gie ren en gebleekt in de mee dogenloze woestijnzon waren het huiveringwekkende teken dat wij het gevaarlijkste punt van onze tocht hadden be reikt. Hoe lang die kameel dood was, viel niet te zeggen. Vlak bij lag het kadaver van een woestijnliond, blijkbaar het slachtoffer van dorst in de desolate woestijn. De hond was in elk geval nog niet lang geleden omgekomen, want de vrijwel altijd-aanwe- zige gieren hadden hem nog niet ontdekt. Wij wisten ech ter dat dit slechts een kwes tie van tijd zou zijn. Tijd is naar het schijnt ove rigens van geen betekenis in Door Daniel F. Gilmore van United Press International deze onafzienbare verlaten heid. Mijlen of kilometers, hoe men ook de afstand meet, lijken zinloos te zijn. Tenslotte zijn wij in Bagdad aangekomen, vier dagen na dat wij per taxi uit Beiroet vertrokken, waar toen juist de Amerikaanse troepen wa ren geland. Wij hadden moeilijke ogenblikken meegemaakt, vooral toen onze auto in het zand bleef steken op een woestijn-„weg", die niet meer was dan een vaag, bijna niet te onderscheiden spoor. Wij werden losgetrokken door een auto met andere westerse journalisten die ons achterop kwam. Hoewel wij teleurgesteld waren dat wij de leiding in deze tocht over land naar Bagdad vei-loren hadden, "wa ren wij in de eerste plaats dank baar. Want de herinnering aan de dode kameel en de dode hond wilde ons niet uit de gedachten. Niet bij nacht Vrijdagavond verlieten wij Bei roet per taxi. Onze chauffeur werd nerveus, toen wij het door de Li banese rebellen bezette gebied be reikten en weigerde door te rij den, toen het donker werd. Wij waren toen nog een 20 km van de Syrische grens verwijderd. Daar zou ons, volgens afspraak, een taxi uit. Damascus wachten. Bij het eerste daglicht bereikten wij de laatste Libanese grenspost, maar de taxi uit Damascus was er niet. De chauffeur uit Beiroet laadde ons en onze bagage uit, en daar stonden wij, de U.PX-foto- graaf Dieter Hespe, Tom Streit- horst van de National Broadcast ing System en wij. Eindelijk nam de chauffeur van een grote met aardappels beladen vrachtauto ons verder mee. On derweg kwamen wij Libanese re bellen tegen. Zij reden merkwaar digerwijze in een witgeschilderde jeep van de waarnemers der Ver. Naties: liftend zoals wij. Ook zagen wij in deze buurt Ame rikaanse marine-straaljagers: een patrouille van vier, die laag over joegen aan de Libanese kant van de grens. Een moeilijke opdracht voor de vliegers, want in deze dalen en heuvels is het vaak haast onmogelijk te zeggen waar Liba non eindigt en Syrië begint. Gezocht: avontuurlijke taxichauffeur In Damascus, dat wij dus per aardappelvrachtauto bereikten, heerste een bijna uitbundige stemming: men vierde het wel slagen van de Iraakse revolutie. De hele dag, zaterdag, besteed den wij aan het verkrijgen van een visum voor Irak en, nog belangrijker, aan het zoeken naar een taxichauffeur die be reid was ons naar Bagdad te brengen. Eindelijk vonden wij een avon tuurlijke chauffeur-eigenaar van een Plymouth-1955 bereid de tocht te wagen. Zondagmiddag om één uur begon nen wij aan de lange reis door de Syrische woestijn naar de hoofd stad van Irak. De Plymouth, toch al gebrekkiger dan zijn ouderdom zou doen vermoeden^ kraakte en piepte onder de lading van men sen, schrijfmachines, potten met limonade en dozen met sand wiches. Andere bagage hadden wij niet: wij hadden slechts de kleren die wij droegen, bij ons. Onze chauffeur, een echte pa triot van de Verenigde Arabi sche Republiek, had de auto kwistig versierd met vlaggetjes van de V.A.R. en met portret ten van Nasser en van de nieu we Iraakse premier Kassem. Het eerste stuk was betrekkelijk gemakkelijk. Er was een behoor lijke weg tot het Syrische pas poortenstation te Tsjamat, gehuis-' vest in een reeks verblindend- witte gebouwtjes. Tsjamat was' het laatste dat wij van de beschaving zagen, voordat wij. vijf uur later, het laatste Sy rische „fort" bereikten: een neder zetting, die sterk deed denken aan „Beau Geste", bemand met een handjevol politiemannen en bijna evenveel magere honden, die ons begroetten met het vreemdste hondegeblaf dat wij ooit gehoord hadden. Het klonk hees en kra kend, alsof er zand door een vlees molen ging. Het garnizoen was heel vriende lijk. Wij kregen kommen vol heer lijke thee. Daniel F. Gilmore, een van de medewerkers die United Press International naar het Midden-Oosten heeft gezonden, zodra de crisis daar uitbrak, is er dezer dagen in geslaagd Bagdad te bereiken. Op een door de omstandigheden ge dwongen ongebruikelijke manier, namelijk groten deels per taxi: een rit dwars door de onherberg zame Syrische woestijn. In dit artikel geeft hij een relaas van deze moeilijke tocht. De volgende etappe was de ergste. Het dichte, opwarrelende stof drong de auto binnen, zelfs hoe wel wij de ramen in deze hitte potdicht hielden. Een weg was er niet, slechts een nauwelijks aangeduid „spoor". De richting wera, met tussenruimten van een kilometer of vijf, zes, aangege ven door ijzeren plaatjes, zo dun als een bezemsteel, waarop een klein bordje in het Arabisch rich ting en afstand vermeldde. Over dag was het al heel moeilijk die dunne wegwijzers in de verblin dende zon te onderscheiden, maar in het donker was dat helemaal ondoenlijk. Eén keer raakten wij de wegbehakening een vol uur lang kwijt. Wij koersten toen eigenlijk alleen maar op de ster ren. Op dit gruwelijke traject zagen wij die zwijgende bewijzen van de „hel", die deze woestijn is: de ka davers van kameel en hond. Op dit traject ook, werden wij gered door onze collega's (Engelse, Franse, Duitse en Egyptische journalisten), met wie wij de reis verder voortzetten. Na een eindeloos lijkende tocht wij konden niet sneller rijden dan 30 km per uur bereikten wij de eerste Iraakse grenspost: Roet- bah. De douane- en politiegebou- wen hier waren versierd met por tretten van Nasser en van ver schillende Iraakse revolutionairen. De vrachtauto's, bussen en mili taire wagens, die er stonden, wa ren op dezelfde manier opgetuigd. Nog een stuk woestijn: daarna be gon het landschap geleidelijk te Veranderen. Het land werd groe ner naarmate wij de Euphraat na derden. Eenmaal die rivier over, kwamen wij in het paradijselijke landschap van Mesopotamie, met schaduwrijke palmbossen en an der groen. De Irakezen juichten, als zij de Syrische nummerborden op onze auto's zagen. Syrië, onderdeel van de V.A.R., immers was een der eerste landen die het nieuwe Iraakse regime erkend had. Even buiten Bagdad werden wij opgevangen door een militair es corte. Wij passeerden de vroegere Britse luchtmachtbasis Habaniya, waar alles rustig en vreedzaam leek. Wij mochten er echter geen kijkje gaan nemen. In de stad Bagdad zelf was de avondklok reeds ingegaan, toen wij voorafgegaan door een mili taire jeep, binnenreden. Toch was er nog wel enig ander verkeer. De lange tocht door drie landen was ten einde. P.'J ®en auto-ongeluk op de autobahn bij Stuttgart in Duitsland zijn dins dagavond vier Nederlanders om het leven gekomen. Het zijn de heer En- gelbertus Nederlof, 29 jaar, Esbert Lina, 43 jaar, Cornelia de Rijke, 10 jaar en Hubertus de Rijke, 12 jaar, allen uit Amsterdam. Zij waren in zittenden van een klein autobusje, vaarin in totaal Ift personen van ■uithofen naar Nederland terug- •erden. Een vijfde Nederlandse in- Itende van het busje, een dame wier naam nog niet bekend is, werd zwaar gewond. Voorts zijn bij het ongeluk twee Duitsers omgekomen, een 16-jarige jongen uit Sonthofen, die met de Ne derlanders meereisde, en de bestuur der van een Duitse auto, waarmee het busje in botsing is gekomen. Het ongeluk gebeurde, nadat een van de banden van het busje, dat met zeer hoge snelheid reed, was gesprongen. Het voertuig raakte daardoor op de rijbaan voor het te gemoetkomende verkeer en botste daarbij tegen een personenauto, be stuurd door een fabrikant uit Stutt gart. Er was een verschrikkelijke ra vage en in het begin was niet uit te maken uit welke wagens de slachtoffers, die op de weg geslingerd waren, kwamen. De bestuurder van de Duitse auto was nog in leven na het ongeluk, maar is kort daarna in het zie kenhuis overleden. De in de ziekenhuizen opgenomen gewonden zijn: de 37-jarige heer B. de Rijke, die het busje bestuur de, mevr. R. de Rijke. mevr. W. Nederlof, Blonie Nederlof en me vrouw M. Lina. Foto: een overzicht van de ramp. van Amsterdam van groot ge wicht", zo zei de wethouder. Niet alleen wordt hiermeè de band met de gehele automobielindustrie en wat daarmee samenhangt verste vigd, doch daarnaast is het fcv houd voor Amsterdam ve»— van de talrijke instelh' ganisaties. die ge» RAI-gebouw ge' vendien betek' heden aan gebouw me4 ten 15.5 aanzienl- Advertentie) LONDEN, donderdag Peter Manuel, de 32-iarige tim merman, die op door een Glasgows r 115 jeugdmisdaden, waarvoor hij naar een verbeteringsgesticht werd gestuurd, vanwaar hij zes maal ontsnapte. Reeds als 17-- -ige ging hij op avontuur met „zak. •g is de poli/ie er- 1 jat 'Manuel nog vezen moor- lel in-Enge- Onze een bijzotu Ier Woche hij in de i van Rakker hij bij ongi den. Ook Wa een goed zette in tweede p - laschiar n met ..Zomei De resulta» Drakenklass. Spangenberg Paertif'. Kon Hoop'. Kon. Leeuw". Kon Flying Dutch* Poullain (Fr.i; 13. Btrm. Terwogt/Kalff Sharpie-klassc: 1 Van Wijk (Ned.); 2. Doering (Did.); 3. ..Zepl per (Dldi Finnjollenklasse: 1 „Adria Pellaschiar Ct.t.U 2- .Fik Fak" Warourg fNeÖ-). S ..Zomerweelde" strm. De Jong" fNed 4 „José"-ctrm. Koopniar.3 iNed 10. .Finding", «trm. Sleeswiik (Ned.l. uat in de praktijk ""dat de schooljeugd evisie thuis in vele ge- •ereni-, imant- te be- daarin' heei': ie per*! Ned, nijverheid door een be. diamant- Eduardus, die loeten fusionerer ietaalbond. In de Bestevaerstraat is de 62- jarige vrouw L. Kerkmeer in he portaal van haar woning geval len, waardoor zij met een rechter vallen niet of onvoldoende in~de bovenbeenbreuk naar het W.G avonduren aan huiswerk toekorot.moest worden gebracht. Amerikaans meisje vier weken in Kruiningen ZE HOUDT van klassiek en jazz. Ze luistert met dezelfde passie naar Beethoven als naar het hese, gestyleerde stemgeluid van Nat King Cole en ze vindt het Neder lands veel melodieuzer dan het Amerikaans. Zij: Margerie Schmïd teenager uit Erie in de Ameri kaanse staat Pennsylvania en voor f dé tijd van twee maanden door de American Field Service uitgezon den naar het land achter de dij ken. De laatste van die twee maanden zal zij in Zeeland door brengen. Gisteren, woensdag kwam zij vanuit Friesland naar de familie De Visser in Kruinin gen, waar- zij tot 25 augustus zal logeren. Een bijzonder sympathiek meisje, die Margèrie- Schmid. Ze praat niet over de grote dingen uit de States, ze praat alleen bewonde rend en verwonderd over dat klei ne land, dat na Engeland en de Noordzee achter de dijken ligt. Over de hardwerkende mensen, de molens en de bloemen en het vlak ke land, waarop het koren rijpt. Erie is bepaald geen dorpje, maar Margerie is allerminst een meisje- uit-de-grote-^stad met de bewonde ring van haar leeftijd voor films, „cars" en andere ding'en uit de „grote wereld". En nog minder doet zij denken aan het Ameri kaanse meisje, zoals dat wel licht ten' ,-onrechte wel eens wordt voorgesteld. Er glinsteren twee lichtblauwe pastels met pret lichtjes in haar make-up-loze, fris se gezichtje en 'ze vindt het pret tig. als ze de wind in haar licht blonde haren voelt. Als ze zo, met die wind in heur haren naar de grote witte stapelwolken boven het Zeeuwse land kijkt in Erie zijn er niet van die .mooie wolken, verklaarde ze nadrukkelijk zou het een Zweeds, meisje kunnen zijn. Maar binnen heeft ze de char me en de onbevangenheid van een Frangaise, als ze verhaalt van haar eerste contacten met de Ne derlanders.. Eerst zijn ze een beet je verlegen, vindt Margerie, als de kennis van de Engelse taal hen eens in de steek laat. „Maar dat is alleen het begin, want ik heb ont dekt, dat het de meest open men sen zijn, die je je bedenken kunt". Het gebied rond Erie is heuvel achtig. En hoe klein Nederland in vergelijk met de Verenigde Staten ook moge zijn: nooit had zij zul ke uitgestrekte lappen „flat" .,(v]ak) land bij elkaar gezien Dé molens en de klompen, ze vond het in haar „Friese tijd" zoals ze het zich had voorge steld. Dingen die opvallen? De vele bloemen voor de ramen, over al bloemen voor de ramenEn oudere mensen op de fiets. In Amerika fietst alleen de jonge jeugd en daarom vindt Margerie het een vreemd gezicht, die be daagde huisvaders op twee wie len Kritiek op de gang van zaken in dit kleine landje? Ja op het gevolgde systeem bij de eindexamens. Margerie vindt het bar vreemd, dat, zo men in enkele vakken niet „meekan" men hiervoor maar een gans schooljaar moet overdoen Op ander terrein kan men dan immers een „kei" zijn? Voor de rest vindt zij Nederland prachtig, met meer auto's en moderne huizen, dan zij ver wachtte. Waarom zij juist bij de familie De Visser aan de Kruiningse Rijks weg logeert? wel, een jaar gele den won een dochtertje van de heer De Visser een beurs voor Amerika. Suzanne is daar nu leer linge van een „college", na één jaar al zo ver, dat zij over nog één jaar haar graad hoopt te halen, MARGERIE VOOR DE MOLEN VAN KRUININGEN ..liefde voor wind en windmolens... (Foto P.Z.C.) waar overigens vier jaar voor staat. Suzanne de Visser bezoekt het States College of Washington in Pullman. Zij heeft het uitste kend naar haar zin. En nu, om iets „terug te doen" verleent de fami lie De Visser de door de Ameri can Field Service uitgezonden Margerie een maand lang gast vrijheid. Plannen? Bezoekjes aan Veere, de Walcherse kust. Middelburg, Goes Brugge, Gent en vanzelfsprekend de ExpoDie is nu, vanuit Kruiningen, dichterbij dan in Friesland, waar Margerie, ule 21 juni jl. met de „Waterman" in ons land arriveerde, bet bijzonder goed naar haar zin heeft gehad. Na Heerenveen Kruiningen, daii keert zij met de „Johan van Oldenbar- neveldt" weer terug naar Erie in de States. Hoge Autoriteit wenst publikatie vrachttarieven De Hoge Autoriteit der Europese Ge meenschap voor Kolen en Staal, zal nog vóör 15 september a.s. aan de regeringen der zes E.G.K.S.-Ianden aanbevelingen doen inzake de publi katie van de vrachttarieven en -voor waarden voor het vervoer van staal en schroot per auto, zo heeft de vice- president der Hoge Autoriteit, de lieer D. Spierenburg, de raad van mi nisters der E.G.K.S. medegedeeld. De Hoge Autoriteit zal de regeringen verzoeken deze aanbevelingen door middel van verordeningen of wetten te verwezenlijken. Naar de heer Spierenburg mededeel de, heeft de organisatie der Duitse staalindustrie gedreigd een klacht te gen de Hoge Autoriteit in»te dienen, indien zij niet binnen twee maanden, evenals voor het vervoer per spoor is geschied, stappen doet tot het ver plicht stellen van het publiceren van de tarieven van het vervoer per auto. Verwacht wordt, dat de Hoge Auto riteit de regeringen een stelsel zal voorstellen, waaronder de vervoersta- rieven van te voren moeten worden gepubliceerd. Aangenomen wordt, dat de Nederlandse regering, die tegen de binding en publikatie van vrachtta rieven is, een klacht tegen de Hoge Autoriteit zal indienen bij het Hof van Justitie der E.G.K.S. Pianist Maxim Shapiro in Californië overleden De pianist Maxim Shapiro is zater dagavond tijdens een concert in Car- mel, Californië, door een een hart aanval getroffen en kort daarna overleden. Hij werd 59 jaar. Shapiro heeft op bijna alle belang rijke concertpodia ter Wereld recitals en concerten gegeven en had onlangs nog een tournee door Europa ge maakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 7