Geneefse atoomconferentie moet verontreinigingskwestie bespreken PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer - h. ri Waar zijn onze schepen? GEEN SLIJTAGE ELEKTRONISCH PLAATSEN RESERVEREN OP VEERBOOT ondergang de Canopus WOENSDAG 23 JULI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. II NEDERLANDSE DELEGATIE GEÏNSTALLEERD Hier klemmender dan waar ook De staatssecretaris van buitenlandse zaken drs. E. H. van der Beugel, heeft gistermiddag op het departe ment de delegatie geïnstalleerd, die Nederland zal vertegenwoordigen op de tweede internationale conferentie der Verenigde Naties inzake de vree 1- zame toepassing van kernenergie, die in de eerste helft van september te Genève zal worden gehouden. De Koninklijke Academie van We tenschappen heeft een rapport doen opstellen over de gevaren van de toe- f»assing van de kernenergie, dat is ngezonden voor behandeling op deze conferentie. In dit rapport, aldus Srof. dr. J. M. de Boer, voorzitter van e Nederlandse delegatie wordt ge wezen op de precaire situatie, waarin West-Europa en in het bijzonder Ne derland komt te verkeren bij toepas sing van de kernenergie op grote schaal. Nederland ligt In het grote Euro pese industriecentrum, dat een grote behoefte aan energie heeft en dat aan die behoefte in de toe komst zeker zal voldoen door ge bruik te maken van kernsplit singsenergie. Dat betekent pro- duktie van zeer veel kernenergie en dus produktie van zeer veel afvalstoffen. Gedeelten daarvan kunnen in de atmosfeer terecht komen, andere in de grote rivie ren, weer andere in zee. Juist Nederland, dat in de Delta van drie grote Europese rivieren ligt en water aangevoerd krijgt uit heel West-Europa en dat een groot deel van zijn grondgebied door de zee begrensd ziet, zou daar grote moeilijkheden door kunnen krijgen. De radio actieve verontreiniging van lucht, water en bodem, die het gevolg zou kunnen zijn van toepassing van kernenergie op grote schaal, dient daarom de grootst mogelijke aan dacht te krijgen, aldus prof. De Boer en de academie heeft het rapport dan ook ingezonden, om internationaal die aandacht te vragen. Het verontreini- EVEN NADENKEN 1 1 3 5 'Hi 9 V* a m s 3* '1 d V 20 1 e, F 19 19 b a k 1 2^ è7 Horizontaal: 1 hoofddeksel, 4 vrucht, 7 voorspoed, 9 geloofsrich ting, afk., 11 onderricht, 12 kippen- produkt, 13 nachtjapon, 15 voorna melijk, afk., 16 leerzaam, 17 kwab, 18 Nederl. rivier, 20 voorzetsel, 21 kloosterzuster, 23 laatstleden, afk., 24 gebouwen, waarin oude zaken wor den bewaard, 26 het niet actief zijn, 27 Indon. dolk. Verticaal: 1 snareninstrument, 2 landb.werkt., 3 laagte, 4 uiting v. genegenheid, 5 maanstand, afk., 6. rustig, 8 melaats, 10 steunzuil, 12 ge wricht, 14 snavel. 15 gereedschap, 17 het loeren, 19 schoollokaal, 21 voor deel, 22 achterzijde v. d. hals, 24 mo torschip, afk., 25 slede. gingsvraagstuk is een wereldpro bleem. Maar dit wereldprobleem is in West-Europa en dus in Nederland, klemmender dan waar ook. Vandaar dat er in het rapport op wordt aan gedrongen, het vooral als een West- europese moeilijkheid te zien. DELEGATIELEDEN De Nederlandse delegatie zal zoals gezegd, worden geleid door prof. dr. J. H. de Boer, buitengewoon hoog leraar aan de Technische Hogeschool te Delft, wetenschappelijk adviseur van de staatsmijnen te Limburg. Voorts zullen als gedelegeerden op treden prof. ir. E. F. Boon, hoogle raar aan de Techn. Hogeschool te Delft, prof. dr. H. Brinkman, hoog leraar aan de Rijksuniversiteit te Groningen, prof. dr. J. A. Cohen, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Leiden en prof. ir. J. E. de Graaf, hoogleraar aan de Technische Hoge school te Delft. Als adviseurs zullen worden afgevaardigd: dr. H. M. Hirschfeld, voorzitter van het cura torium en van het bestuur van het Reactor Centrum Nederland, mr. C. L. W. Fock, voorzitter van de com missie voor atoomenergie, dr. E. L. Kramer, directeur-generaal voor de Industrialisatie en de Energievoor ziening van het ministerie van eco nomische zaken, dr. H. Riemens, ad viseur voor atoomzaken van het mi nisterie van buitenlandse zaken en ir. W. A. de Haas, directeur van het Reactor Centrum Nederland. Een aantal deskundigen uit de we tenschappelijke wereld en werkzaam bij instituten en bedrijven die zich bezig houden met de vreedzame toe passing van atoomenergie is aan de delegatie toegevoegd. De Amsterdamse hoogleraar prof. dr. J. Kistemaker, directeur van het laboratorium voor massaspectografie in de hoofdstad, zal ter conferentie aanwezig zijn in verband met zijn nieuwe methode voor isotopenschei ding. Prof. dr. J. H. de Boer, delegatie voorzitter, vatte zijn standpunt op 'n gisteren gehouden persconferentie al dus samen: „Wat ik zie als het alge mene belang van deze conferentie? Het antwoord zal misschien anders luiden dan U denkt. Het belangrijk ste van deze conferentie vind ik, dat niet-politieke wetenschapsmensen met deze grote wetenschappelijke de monstratie op een uiterst belangrijk gebied de volkeren der wereld meer dan op welke andere manier ook kunnen laten zien, dat die volkeren inderdaad echt kunnen samenwerken. Als de wetenschap deze mogelijkheid tot demonstratie inderdaad gebruikt dan maakt dat alleen aldus nog hele maal afgezien van wetenschappelijke en technische resultaten de confe rentie volop waard te zijn gehouden". Aagtedijk 20 te Zanzibar. Aalsdijk 21 v. Port Swettenham n. Colombo. Aardijk 20 te Londen. Abbekerk 20 v. Djibouti n. Shanghai. Alamak 20 235 m. St. Pauls Rock. Alcor 21 v. Santos n. Rio de Janeiro. Alcyone p. 20 Ouessant. Aldabi 21 v. Santos n. Montevideo. Alhena 20 te Antwerpen. Almdijk 20 v. Antwerpen n. New York. Alphacca 19 150 m. z. Recife. Amerskerk 21 te Bremen. Andijk 19 te Havanna. Annenkerk 19 te Schiedam. Arendskerk 20 te Sydney. Arnedijk 18 te New Orleans. Astrid Naess 20 300 m. n.n.w. Mona-ell. Bantam 19 te Semarang. Bawean 19 te Port Swettenham. Bengalen 18 te Abadan. Bintang p. 18 Kp. Guardaful. Bloemfontein 21 v. Las Palmas n. Southampton. Bolssevain p. 20 noordpunt Formosa. CarriilQ 21 te Liberator. Caltex Delft 21 265 m. z.z.o. York. Calamares 21 te Santa Marln. Camltia 20 anker rede v. Liverpool. Castor 21 te Pointa Pitre. Cleodora 22 te Sydney. Colytto 20 310 m. w.n.w. Key West. Diemerdijk 20 te Bremen. Dordrecht 19 te Kaapstad. Eemshorn p. 20 Kielerkanaal. Esso Amsterdam 21 te Aruba Greta 20 te Delfzijl. Groote Beer p. 21 Belle Isle. Harold 20 dw. v. Texel. Heemskerk 20 85 m. z.o. Kreta. Helicon 20 335 m. z.o. Kp. Hattaras. Holendrecht 19 670 m. n.o. Flores. Hulst 19 v. Rotterdam n. Lissabon. Ivoorkust 21 te Rotterdam. Japara 16 te Bangkok. Kabylia 21 v. Curasao n. Maracaibo. Kalydon 19 te Bahia. Kermia 18 te Thames Haven. Khasiella verw. 28 te Abadan. Kloosterdak 20 te Rotterdam. Korenla 19 te Rotterdam. Korovina 20 210 m. n.o. Victoria. Kreeft 20 690 m. o. Kp. Race. Kryptos 20 300 m. o.t.n. Rio Grande. Kylix 21 te Le Havre. Lekkerkerk 20 v. Port Said n. Rotterdam Lemaire 21 v. Durban n. Singapore. Lemsterkerk 16 te Basrah. Leopoldskerk 19 te Antwerpen. Limburg 20 te Londen. Lindekerk 250 m. o.z.o. Aden. Lissekerk 19 30 m. o. Kp, Vincent. Loenerkerk 21 dw. v. kurla Muria. Lijnbaan 16 v. Livorno n. Safi. Maasdam 19 te Rotterdam. Maashaven 20 te Bremen. Maetsuycker 20 te Singapore. Marletje Bohmer 20 te Rotterdam. Meliskerk 20 v. Genua n. Cadiz. Mirzam N 19 50 m. n.o. Ouessant. Mi tra 21 te Liverpool. Molenkerk 19 te Port Elizabeth. Mijdrecht 20 v. Livorno n. Port Said. Musilloyd 21 v. Rotterdam n. Antwerpen. Naess Llon 20 150 m. o.z.o. Bermuda. Naess Tiger 19 50 m. w. Casablanca. Het wakend oog van Esso duldt in Uw motor A Gebruik daarom uitsluitend NIEUWE ESSO BENZINE verrijkt met alle eigenschappen van bovensmering NIEUWE GOUDEN ESSO EXTRA MOTOR OIL Reders erkennen IJslands 12-mijlszone niet Eigenaars van schepen uit Groot- Brittanië en uit zes andere landen hebben heden bekend gemaakt, dat zij na 1 september zullen doorgaan om binnen IJslands nieuwe 13-mljls zone te vissen, maar buiten de oude 4-mijls zone. Deze verklaring was vervat in een resolutie, aangenomen tijdens de ver gadering, die de reders op 14 juli te Scheveningen hielden om Uslands verklaring van 30 juni te bespreken, waarbij dit land aankondigde zijn vis gronden met 1 september te willen uitbreiden. De resolutie, waarvan bijzonderheden bekend zijn gemaakt, is overhandigd aan de regeringen van Groot-Brit- tanië, Denemarken, Nederland, Bel gië, Frankrijk en van de West- Duitse bondsrepubliek. De resolutie bevat een verzoek aan genoemde re geringen om de visserij van haar lan den in dit gebied te willen bescher men zo mogelijk door een gecoördi neerd optreden. KERKNIEUWS Ds. D. J. Coumou met emeritaat. Ds. D. J. Coumou, gereformeerd predikant te Heinenoord, heeft om gezondheidsredenen emeritaat aan gevraagd. Sedert 1946 is ds. Coumou, die in 1905 te Middelburg werd ge boren, aan de kerk van Heinenoord verbonden. Tevoren stond hij in Lex- mond, waar hij in 1932 het predik ambt aanvaardde. NED. HERV. KERK Beroepen te Joure (tweede pred.pl.) K. Venema, vicaris te Joure; bedankt voor Appelsga (toez.) J. Overduin te Tjerkwerd. GEREF. KERKEN Beroepen te Wolvega J. H. Meule- man te Steen wijk; beroepen te Noordwijk aan Zee (tweede pred.pl.) Th. Ferwerda te Balk; beroepen te Aduard A. Nagelkerke te Zweeloo; beroepen te Houwerzijl H. Dijkslag, kandidaat te Epe; aangenomen naar Voorschoten (tweede pred.pl.) K. Smit te Anna Jacobapolder; bedankt voor Haulerwijk J. v. d. Berg te Er- melo. GEREF. KERKEN (ART. 31) Beroepen te Garrelsweer R. Hoog- steen, kandidaat te Drogeham. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Aalsmeer dr. W. H. Velema te Eindhoven; beroepen te 's-Gravemoer (N.-Br.) W. Steenber gen, kandidaat te Zwolle. VRIJE EVANGELISCHE GEM. Aangenomen naar Bussum W. E. van Petegem te Groningen. GER. GEMEENTEN Aangenomen naar Zeist A. Hof man, kandidaat te Aalst (Gld.), die bedankte voor tal van andere beroe pen. Noordzee 20 850 m. o. New York. Oidekerk 15 te Hamburg. Omala 21 te Punta Cardon. Ouwerkerk 20 v. Port Said n. Genua. Perregaux 90 m. w. Oporto. Plato 20 90 m. w. Ouessant. Ridderkerk 22 te Calcutta. Rijndam 19 te Halifax. Rijnkerk p. 21 Ouessant. Sarpedon 21 te Houston. Senegalkust 20 100 m. z. Santhome. Slamat 20 330 m. w. Colombo. SliedrecHt 19 120 m. n.w. Muscat. Soestdijk 20 te New Port. BINNEN 30 SECONDEN Nieuwtje bij de Duitse spoorwegen (Van een speciale correspondent) Wie een hotelplaats reserveert in Brussel voor een bezoek aan de EXPO, weet, dat die reserve ring elektronisch gebeurt. De EXPO-leiding heeft er wel voor gezorgd dat de hele wereld kon kennisnemen van deze nieuwste toepassing van de elektronische rekenmachine. Maar minder bekend is, dat als bijvoorbeeldde heer Schmitz uit Essen met vakantie naar De nemarken wil en bij een reisbu reau vraagt of er op de door hem gekozen datum nog plaats is op de veerboot van Grossen- Sommelsdijk 20 te Antwerpen. Stad Arnhem 20 te Rotterdam. Stad Rotterdam dw. v. Madeira Statendam 19 te Southampton. Straat Lombok 20 te Mombasa. Straat Malakka 20 te Port Swettenham. Sumatra 20 te Port Swettenham, Sumatra 20 rede v. Belawan. Telamon 21 v. Funchal n. Las Palmas. Tjlmenteng 18 v, Singapore n. Port Swettenham. Tfbia 18 dw. v. Ras al Hadd. Van Heemskerk 19 140 m. n.w. Okinawa. Van Riebeeck 17 te Muscat. Van Spilbergen 22 te Port Said. Vasum p. 20 Pantellaria. Vivipara 20 160 m. w. Straat Ormoez. Weltevreden 22 te Marseille. Willem Ruys 21 v. Casablanca n. Madeira. Zulderkerk 22 te Lissabon. Zaankerk 20 490 m. o.z.o. Socrato. 928. Piloot Storm ver wachtte ieder moment door de aanstormende Sathor te zullen worden verpletterd, maar zijn vrijwel op goed geluk geslingerde speer stuitte het beest in zijn aanval. Brullend van pijn klauwde het naar de schacht van het wapen, dat diep in zijn keel stak. Van de tribunes klonken enthou siaste aanmoedigingskreten voor de moedige vreemde ling, die zelfs voor het machtigste roofdier van Valeron niet uit de weg ging. Het onverwachte suc ces verdubbelde Arends strijdlust en zonder dralen zocht hij een andere speer op en mikte daarmee op het oog van de sathor. Het wapen miste zijn doel enige centimeters en sprong aan splinters op de gepantserde kop. Arends der de speer had meer succes. Opnieuw gilde het monster van pijn. Geïnspireerd door het voor beeld van hun blondharige kameraad kwamen nu ook Mare en de zijnen in actie. Van alle kanten werd het monster bestookt en mis schien voor het eerst in zijn leven van ver nietiging drong het tot de minieme hersenen van de kolos door, dat de rollen waren om gedraaid. Dol van pijn en woede draaide hil in 't rond, maar steeds weer ontsnapten de ner en der springende mannen aan zijn grijpende klauwen en toeklappende kaken. bode naar Gjedser, bij binnen enkele ogenblikken antwoord krijgt. En dat ondanks het feit, dat op het betzelfde ogenblik misschien tientallen heren Schmitz in tientallen verschillen de steden in Duitsland ook voor die datum een plaatsje op die overvolle boot willen boeken voor hun auto. Dat al die Schmitzen binnen enkele minuten antwoord krijgen of er plaats is en zo niet, op welke boot dan wei, is te danken aan een volau tomatisch elektronische boekingsin stallatie, die de Westduitse spoorwe gen op 1 juni in Frankfort in dienst hebben gesteld. Voorlopig werkt de ze machine alleen nog voor de boe kingen op de veerboot naar Dene marken, maar zij is bedoeld als voorloper van een volledige automa tisering van alle plaatsbesprekingen bij de Duitse spoorwegen. Technisch heeft men dit probleem namelijk vol ledig onder de knie. Op het traject Grossenbode-Gjedser betekent de automatische boeking echter reeds een enorme vooruit gang. De Duitse en de Deense spoor wegen voeren gezamenlijk per dag tien vaarten uit, waarop in totaal ze venhonderd plaatseenheden ter be schikking zijn voor automobielen. Reeds 62 dagen voor de voorgeno men overvaartdatum kunnen plaat sen gereserveerd worden. In Grossen- bode moest men tot nu toe dus 62 daglijsten voor ieder der tien over vaarten met de hand bijhouden. Daar echter Grossenbode tengevolge van zijn excentrische ligging zowel over het gewone als over het spoorwegte lefoonnet moeilijk te bereiken is, was de boeking een bijzonder tijdrovende en ingewikkelde aangelegenheid, waarbij bovendien door slechte ont vangst van de berichten veel fouten werden gemaakt. Dit is thans verleden tijd. Weliswaar zijn er tot nu toe nog maar twaalf stations die de boekingen rechtstreeks aan Frankfort kunnen doorgeven, via het telexnet van de spoorwegen, maar in principe zou men van alle zeshonderd telexposten de boekingen aan Frankfort kunnen melden. De 62 met de hand geschreven dag- lijsten In Grossenbode zijn thans ver vangen door een magnetische trom mel, die te Frankfort met een snel heid van drieduizend omwentelingen per minuut ronddraait. Op deze trom mel zijn, ingedeeld naar dag en af- vaartnummer, voor 62 dagen vooruit alle nog ter beschikking staande plaatseenheden magnetisch „opge schreven". In totaal zijn dat bij tien vaarten met zevenhonderd plaatsen ongeveer 43.009 plaatseenheden. Zon der veel moeite zou men dit aantal kunnen uitbreiden tot 1.24 miljoen. Deze installatie is de wegbereider voor nog veel meer boekingsmachi nes: men denkt aan reservering voor autotreinen, slaapwagenplaatsen en dergelijke, waarbij ook nog eerste en tweede klasse gescheiden kunnen worden. Technisch is dit alles geen probleem meer: het is nog slechts een kwestie van organisatie en geld. FEUILLETON EDOUARD PHISSOX 20 „Ik heb niets gezien, ik weet alleen wat men me heeft verteld", begon Petit zonder met eten en gretig drin ken op te houden, want hij had veel vlees en veel rode wijn nodig om dat lichaam, dat zoveel moeilijk werk had verricht, weer te versterken. „Ik had maar een paar mannen bij me en heb zelf de handen uit de mouwen gesto ken. Mijn mensen hebben U goed ge holpen, geloof ik". „Prachtig", mompelde Vox zonder op te zien. „Af en toe kwam er een benaden en bracht ons nieuws. Dan waren er nog uw orders per telegraaf voor een mannetje als ik, die dertig jaar tus sen de machines heeft doorgebracht vertelt de telegraaf heel veel. Wat van deze geschiedenis?" jiW.areQ wel zeer bijzondere om standigheden voor nodig om iemand te bewegen kapitein Vox zulk een perti nente vraag te stellen. Overigens, had men ooit gezien cn zou men ooit weer eens zien, dat kapitein Vox In de hut van de chef der machinekamer aan tafel zat? En Petit was zulk een discreet man, zo gevoelig. Hij had dat getoond, toen Pierre Laurent, met wie hij gebroken had, hem had laten roe pen toen hij blind was geworden. ..Deze geschiedenis?" antwoordde de gezagvoerder van de Virginia onver stoord. „Ik weet er niets van; jij weet er meer van dan ik, jij hebt Ollivier gesproken". Vox zweeg, terwijl de steward bor den, nog een halve kip, een fles wijn en schalen met gestoofde vruchten op tafel zette. „Ach, Jerome", zei Vox, „ik heb het. vergeten te zeggen. Breng meneer Launay zijn diner in de marconihut. En zorg goed voor hem. Ga er dade lijk heen hè. Laat alles liggen en ver geet de koffie niet... Ja, Petit", her nam hij, toen de bediende de hut ver laten had, „wat heeft Ollivier |e ver teld?" „Hij is er slecht aan toe", begon de hoofdwerktuigkundige, zich een glas wijn inschenkend en mqt de ellebogen op de tafel leunend. ,",Niet gewond, maar geschokt. Hij heeft weinig ge zegd, ik moest de woorden bijna uit zijn moad trekken. Op het ogenblik slaapt hij. De gehele equipage met kapitein Derieu, Godde als eerste of ficier en Charrel als chef machineka mer. is naar Londen vertrokken om die Canopus te halen, die niemand wilde hebben en die de maatschappij gekocht had omdat..." „Omdat die er zo goed uitzag. Dat weet ik al". „Vanaf het begin ls het scheef ge gaan - verbijsterende geschiedenissen met Derieu die als altijd iedereen ver giftigden, zowel dek als machineka mer. Tenslotte zijn ze naar Marseille afgevaren en dadelijk werd het voor de machinisten een hel slecht stoom houden en averijen. Ze hebben moeten stoppen. Alle mogelijke na righeid en Derieu in zijn kooi". „Maar opeens, ik weet niet precies waar", vervolgde Petit, die een snede brood met camembert belegde en er een hap van nam, „is de Canopus op een werkelijk ongehoorde manier gaan slingeren, niet in een holle zee, neen, in een doodgewone deining. En niets te beginnen om het te laten op houden. Ze hebben gewend, ze zijn recht op de zee gaan liggen, toen met de zee achterop. Maar de Canopus bleef slingeren, wel dertig graden en meer over befltfe zilden". „Niet mogelijk!1' riep Vox uit. „Hadden ze lading in?" /Advertenties Krimpen van pijn door reumatiek, spit, ischias, hoofd en zenuwmjjnen is onnodig. Toga! bevrijdt U snel en afdoende van die pijnen. Togal baat waar andere mid delen falen. Togal zuivert de nieren, is onschadelijk voor hart en maag. Bij a.poth. en drog. 0,95, 2,40 en „Niet veel, blijkbaar. Maar toch! Dat heeft dagenlang geduurd, beweert Ollivier. Gebruikt U niets meer, kapi tein?" „Een beetje gestoofde vruchten dank je", antwoordde Vox, de schaal die Petit hem aanreikte, grijpend. „Ifi Marseille is er een incident ge weest, het een of ander tussen Derieu en Maurin. Maar wat het precies was? Ik wilde het Ollivier niet te lastig ma ken. Derieu was niet zeker van de Ca nopus en had dit tegen Maurin gezegd, naar het mij voorkomt. Toch is de Canopus naar Napels vertrokken, vanwaar het vertrek naar New York was bekendgemaakt. Op de ochtend van vertrek vond Godde, door een jon gen gewaarschuwd, Derieu half ge kleed in zijn hut liggen, voor zijn kooi neergestort met een wond aan het voorhoofd, opgelopen door stoten te gen de rustbank, met scheefgetrok ken mond en de gehele rechterzijde verlamd. Ze hebben hem toen naar een ziekenhuis gebracht. Zal ik wat vers fruit laten komen, kapitein?" „Neen, ga voort". „De maatschappij heeft toen tele grafisch het bevel aan Godde overge dragen. Toen is er weer wat geweest tussen Charrel en Godde. Ollivier scheen erg opgewonden er over. Ein delijk zijn ze vertrokken. Na Gibral tar erg vuil weer. We weten wel hoe dat geweest is. Veel last daar bene den. Daarop het S.O.S. van de Marco Polo, twee nachten geleden. Godde heeft zijn koers gewijzigd en heeft drie, vier of vijf uur, ik weet niet meer hoe lang, dwarszees gestoomd en..." „Het slingeren?" „Dat geloof ik niet... tenminste voor zover ik begrepen heb. Maar het wa ter is door de bunkerpoorten naar binnen gekomen, de pompen raakten verstopt en de kolen zijn tot modder geworden, modder, modder, herhaal de Olivier. De stoomspanning daal de, het stoken werd onmogelijk en de Canopus is dwars op de golven blij ven liggen, toen Godde wilde wen den om voor de zee weg te lopen. Dat is alles... alles wat ik weet". Het zware gordijn dat de toegang tot de hut verborg, smoorde niet alle la waai in de gang, het roepen, jamme ren en steunen en toen de Virginia naar stuurboord overhelde, gleed het water, minder zwart dan de nacht, voorbij de patrijspoort, „Dat geeft enigszins een idee van wat er gebeurd is", zei Vox, brood kruimels van zijn jas slaande. „Maar Godde zal het me wel uitleggen en de juiste bijzonderheden geven zodra hij in staat zal zijn te spreken". „Hebt U hem gezien?" „Ja, hij is erg getroffen, erg onder de indruk en versuft door een slaap middel. Al die tijd heb ik aan De rieu gedacht; als ik geweten had dat het Godde was, die..." Petit begreep dat Vox hem hiermede iets vertrouwelijks meedeelde en dat was voor Vox iets werkelijks onge hoord. „Ja, ik zou niet anders ge handeld hebben; ik had niet anders kunnen handelen, maar hij is jon ger dan ik. Het is nog niet zo lang geleden dat hij van de Virgina werd overgeplaatst. Ik heb hem vroeger gekend. Ik zou hem vragen hebben gesteld; ik zou hebben aangedrongen op bijzonderheden. De Canopus zou niettemin toch zijn gezonken. Ik dacht Derieu, Derieu..." „Arme Godde", zei Petit, „soms kwam hij een ogenblik een praatje met me maken toen hij aan boord was. Hij keek dan met zijn smal gezicht, een beetje vragend schuin gehouden, naar binnen, ging dan daar in de hoek van de sofa zitten en stak zijn pijp op. Wat een lamme ge schiedenis! En hij heeft wat met Derieu te stellen gehad!" „Erger dan Laurent! Laurent had een grote mond", merkte Vox op. „Hij was ruw, maar in de grond niet zo'n nare Ijerel. Men mocht hem graag". (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 9