Geneefse atoomconferentie moet
verontreinigingskwestie bespreken
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
-
h.
ri
Waar zijn onze schepen?
GEEN SLIJTAGE
ELEKTRONISCH PLAATSEN
RESERVEREN OP VEERBOOT
ondergang
de Canopus
WOENSDAG 23 JULI 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
II
NEDERLANDSE DELEGATIE GEÏNSTALLEERD
Hier klemmender
dan waar ook
De staatssecretaris van buitenlandse
zaken drs. E. H. van der Beugel,
heeft gistermiddag op het departe
ment de delegatie geïnstalleerd, die
Nederland zal vertegenwoordigen op
de tweede internationale conferentie
der Verenigde Naties inzake de vree 1-
zame toepassing van kernenergie, die
in de eerste helft van september te
Genève zal worden gehouden.
De Koninklijke Academie van We
tenschappen heeft een rapport doen
opstellen over de gevaren van de toe-
f»assing van de kernenergie, dat is
ngezonden voor behandeling op deze
conferentie. In dit rapport, aldus
Srof. dr. J. M. de Boer, voorzitter van
e Nederlandse delegatie wordt ge
wezen op de precaire situatie, waarin
West-Europa en in het bijzonder Ne
derland komt te verkeren bij toepas
sing van de kernenergie op grote
schaal.
Nederland ligt In het grote Euro
pese industriecentrum, dat een
grote behoefte aan energie heeft
en dat aan die behoefte in de toe
komst zeker zal voldoen door ge
bruik te maken van kernsplit
singsenergie. Dat betekent pro-
duktie van zeer veel kernenergie
en dus produktie van zeer veel
afvalstoffen. Gedeelten daarvan
kunnen in de atmosfeer terecht
komen, andere in de grote rivie
ren, weer andere in zee. Juist
Nederland, dat in de Delta van
drie grote Europese rivieren ligt
en water aangevoerd krijgt uit
heel West-Europa en dat een
groot deel van zijn grondgebied
door de zee begrensd ziet, zou
daar grote moeilijkheden door
kunnen krijgen.
De radio actieve verontreiniging van
lucht, water en bodem, die het gevolg
zou kunnen zijn van toepassing van
kernenergie op grote schaal, dient
daarom de grootst mogelijke aan
dacht te krijgen, aldus prof. De Boer
en de academie heeft het rapport dan
ook ingezonden, om internationaal die
aandacht te vragen. Het verontreini-
EVEN NADENKEN
1
1
3
5
'Hi
9
V*
a
m
s
3*
'1
d
V
20
1
e,
F
19
19
b
a k
1
2^
è7
Horizontaal: 1 hoofddeksel, 4
vrucht, 7 voorspoed, 9 geloofsrich
ting, afk., 11 onderricht, 12 kippen-
produkt, 13 nachtjapon, 15 voorna
melijk, afk., 16 leerzaam, 17 kwab,
18 Nederl. rivier, 20 voorzetsel, 21
kloosterzuster, 23 laatstleden, afk.,
24 gebouwen, waarin oude zaken wor
den bewaard, 26 het niet actief zijn,
27 Indon. dolk.
Verticaal: 1 snareninstrument, 2
landb.werkt., 3 laagte, 4 uiting v.
genegenheid, 5 maanstand, afk., 6.
rustig, 8 melaats, 10 steunzuil, 12 ge
wricht, 14 snavel. 15 gereedschap, 17
het loeren, 19 schoollokaal, 21 voor
deel, 22 achterzijde v. d. hals, 24 mo
torschip, afk., 25 slede.
gingsvraagstuk is een wereldpro
bleem. Maar dit wereldprobleem is in
West-Europa en dus in Nederland,
klemmender dan waar ook. Vandaar
dat er in het rapport op wordt aan
gedrongen, het vooral als een West-
europese moeilijkheid te zien.
DELEGATIELEDEN
De Nederlandse delegatie zal zoals
gezegd, worden geleid door prof. dr.
J. H. de Boer, buitengewoon hoog
leraar aan de Technische Hogeschool
te Delft, wetenschappelijk adviseur
van de staatsmijnen te Limburg.
Voorts zullen als gedelegeerden op
treden prof. ir. E. F. Boon, hoogle
raar aan de Techn. Hogeschool te
Delft, prof. dr. H. Brinkman, hoog
leraar aan de Rijksuniversiteit te
Groningen, prof. dr. J. A. Cohen,
hoogleraar aan de Rijksuniversiteit
te Leiden en prof. ir. J. E. de Graaf,
hoogleraar aan de Technische Hoge
school te Delft. Als adviseurs zullen
worden afgevaardigd: dr. H. M.
Hirschfeld, voorzitter van het cura
torium en van het bestuur van het
Reactor Centrum Nederland, mr. C.
L. W. Fock, voorzitter van de com
missie voor atoomenergie, dr. E. L.
Kramer, directeur-generaal voor de
Industrialisatie en de Energievoor
ziening van het ministerie van eco
nomische zaken, dr. H. Riemens, ad
viseur voor atoomzaken van het mi
nisterie van buitenlandse zaken en ir.
W. A. de Haas, directeur van het
Reactor Centrum Nederland.
Een aantal deskundigen uit de we
tenschappelijke wereld en werkzaam
bij instituten en bedrijven die zich
bezig houden met de vreedzame toe
passing van atoomenergie is aan de
delegatie toegevoegd.
De Amsterdamse hoogleraar prof.
dr. J. Kistemaker, directeur van het
laboratorium voor massaspectografie
in de hoofdstad, zal ter conferentie
aanwezig zijn in verband met zijn
nieuwe methode voor isotopenschei
ding.
Prof. dr. J. H. de Boer, delegatie
voorzitter, vatte zijn standpunt op 'n
gisteren gehouden persconferentie al
dus samen: „Wat ik zie als het alge
mene belang van deze conferentie?
Het antwoord zal misschien anders
luiden dan U denkt. Het belangrijk
ste van deze conferentie vind ik, dat
niet-politieke wetenschapsmensen met
deze grote wetenschappelijke de
monstratie op een uiterst belangrijk
gebied de volkeren der wereld meer
dan op welke andere manier ook
kunnen laten zien, dat die volkeren
inderdaad echt kunnen samenwerken.
Als de wetenschap deze mogelijkheid
tot demonstratie inderdaad gebruikt
dan maakt dat alleen aldus nog hele
maal afgezien van wetenschappelijke
en technische resultaten de confe
rentie volop waard te zijn gehouden".
Aagtedijk 20 te Zanzibar.
Aalsdijk 21 v. Port Swettenham n.
Colombo.
Aardijk 20 te Londen.
Abbekerk 20 v. Djibouti n. Shanghai.
Alamak 20 235 m. St. Pauls Rock.
Alcor 21 v. Santos n. Rio de Janeiro.
Alcyone p. 20 Ouessant.
Aldabi 21 v. Santos n. Montevideo.
Alhena 20 te Antwerpen.
Almdijk 20 v. Antwerpen n. New York.
Alphacca 19 150 m. z. Recife.
Amerskerk 21 te Bremen.
Andijk 19 te Havanna.
Annenkerk 19 te Schiedam.
Arendskerk 20 te Sydney.
Arnedijk 18 te New Orleans.
Astrid Naess 20 300 m. n.n.w. Mona-ell.
Bantam 19 te Semarang.
Bawean 19 te Port Swettenham.
Bengalen 18 te Abadan.
Bintang p. 18 Kp. Guardaful.
Bloemfontein 21 v. Las Palmas n.
Southampton.
Bolssevain p. 20 noordpunt Formosa.
CarriilQ 21 te Liberator.
Caltex Delft 21 265 m. z.z.o. York.
Calamares 21 te Santa Marln.
Camltia 20 anker rede v. Liverpool.
Castor 21 te Pointa Pitre.
Cleodora 22 te Sydney.
Colytto 20 310 m. w.n.w. Key West.
Diemerdijk 20 te Bremen.
Dordrecht 19 te Kaapstad.
Eemshorn p. 20 Kielerkanaal.
Esso Amsterdam 21 te Aruba
Greta 20 te Delfzijl.
Groote Beer p. 21 Belle Isle.
Harold 20 dw. v. Texel.
Heemskerk 20 85 m. z.o. Kreta.
Helicon 20 335 m. z.o. Kp. Hattaras.
Holendrecht 19 670 m. n.o. Flores.
Hulst 19 v. Rotterdam n. Lissabon.
Ivoorkust 21 te Rotterdam.
Japara 16 te Bangkok.
Kabylia 21 v. Curasao n. Maracaibo.
Kalydon 19 te Bahia.
Kermia 18 te Thames Haven.
Khasiella verw. 28 te Abadan.
Kloosterdak 20 te Rotterdam.
Korenla 19 te Rotterdam.
Korovina 20 210 m. n.o. Victoria.
Kreeft 20 690 m. o. Kp. Race.
Kryptos 20 300 m. o.t.n. Rio Grande.
Kylix 21 te Le Havre.
Lekkerkerk 20 v. Port Said n. Rotterdam
Lemaire 21 v. Durban n. Singapore.
Lemsterkerk 16 te Basrah.
Leopoldskerk 19 te Antwerpen.
Limburg 20 te Londen.
Lindekerk 250 m. o.z.o. Aden.
Lissekerk 19 30 m. o. Kp, Vincent.
Loenerkerk 21 dw. v. kurla Muria.
Lijnbaan 16 v. Livorno n. Safi.
Maasdam 19 te Rotterdam.
Maashaven 20 te Bremen.
Maetsuycker 20 te Singapore.
Marletje Bohmer 20 te Rotterdam.
Meliskerk 20 v. Genua n. Cadiz.
Mirzam N 19 50 m. n.o. Ouessant.
Mi tra 21 te Liverpool.
Molenkerk 19 te Port Elizabeth.
Mijdrecht 20 v. Livorno n. Port Said.
Musilloyd 21 v. Rotterdam n. Antwerpen.
Naess Llon 20 150 m. o.z.o. Bermuda.
Naess Tiger 19 50 m. w. Casablanca.
Het wakend oog van Esso duldt in Uw motor
A
Gebruik daarom uitsluitend
NIEUWE ESSO BENZINE verrijkt
met alle eigenschappen van bovensmering
NIEUWE GOUDEN
ESSO EXTRA MOTOR OIL
Reders erkennen IJslands
12-mijlszone niet
Eigenaars van schepen uit Groot-
Brittanië en uit zes andere landen
hebben heden bekend gemaakt, dat
zij na 1 september zullen doorgaan
om binnen IJslands nieuwe 13-mljls
zone te vissen, maar buiten de oude
4-mijls zone.
Deze verklaring was vervat in een
resolutie, aangenomen tijdens de ver
gadering, die de reders op 14 juli te
Scheveningen hielden om Uslands
verklaring van 30 juni te bespreken,
waarbij dit land aankondigde zijn vis
gronden met 1 september te willen
uitbreiden.
De resolutie, waarvan bijzonderheden
bekend zijn gemaakt, is overhandigd
aan de regeringen van Groot-Brit-
tanië, Denemarken, Nederland, Bel
gië, Frankrijk en van de West-
Duitse bondsrepubliek. De resolutie
bevat een verzoek aan genoemde re
geringen om de visserij van haar lan
den in dit gebied te willen bescher
men zo mogelijk door een gecoördi
neerd optreden.
KERKNIEUWS
Ds. D. J. Coumou met emeritaat.
Ds. D. J. Coumou, gereformeerd
predikant te Heinenoord, heeft om
gezondheidsredenen emeritaat aan
gevraagd. Sedert 1946 is ds. Coumou,
die in 1905 te Middelburg werd ge
boren, aan de kerk van Heinenoord
verbonden. Tevoren stond hij in Lex-
mond, waar hij in 1932 het predik
ambt aanvaardde.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Joure (tweede pred.pl.)
K. Venema, vicaris te Joure; bedankt
voor Appelsga (toez.) J. Overduin te
Tjerkwerd.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Wolvega J. H. Meule-
man te Steen wijk; beroepen te
Noordwijk aan Zee (tweede pred.pl.)
Th. Ferwerda te Balk; beroepen te
Aduard A. Nagelkerke te Zweeloo;
beroepen te Houwerzijl H. Dijkslag,
kandidaat te Epe; aangenomen naar
Voorschoten (tweede pred.pl.) K.
Smit te Anna Jacobapolder; bedankt
voor Haulerwijk J. v. d. Berg te Er-
melo.
GEREF. KERKEN (ART. 31)
Beroepen te Garrelsweer R. Hoog-
steen, kandidaat te Drogeham.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Aalsmeer dr. W. H.
Velema te Eindhoven; beroepen te
's-Gravemoer (N.-Br.) W. Steenber
gen, kandidaat te Zwolle.
VRIJE EVANGELISCHE GEM.
Aangenomen naar Bussum W. E.
van Petegem te Groningen.
GER. GEMEENTEN
Aangenomen naar Zeist A. Hof
man, kandidaat te Aalst (Gld.), die
bedankte voor tal van andere beroe
pen.
Noordzee 20 850 m. o. New York.
Oidekerk 15 te Hamburg.
Omala 21 te Punta Cardon.
Ouwerkerk 20 v. Port Said n. Genua.
Perregaux 90 m. w. Oporto.
Plato 20 90 m. w. Ouessant.
Ridderkerk 22 te Calcutta.
Rijndam 19 te Halifax.
Rijnkerk p. 21 Ouessant.
Sarpedon 21 te Houston.
Senegalkust 20 100 m. z. Santhome.
Slamat 20 330 m. w. Colombo.
SliedrecHt 19 120 m. n.w. Muscat.
Soestdijk 20 te New Port.
BINNEN 30 SECONDEN
Nieuwtje bij de Duitse
spoorwegen
(Van een speciale correspondent)
Wie een hotelplaats reserveert
in Brussel voor een bezoek aan
de EXPO, weet, dat die reserve
ring elektronisch gebeurt. De
EXPO-leiding heeft er wel voor
gezorgd dat de hele wereld kon
kennisnemen van deze nieuwste
toepassing van de elektronische
rekenmachine.
Maar minder bekend is, dat als
bijvoorbeeldde heer Schmitz
uit Essen met vakantie naar De
nemarken wil en bij een reisbu
reau vraagt of er op de door
hem gekozen datum nog plaats
is op de veerboot van Grossen-
Sommelsdijk 20 te Antwerpen.
Stad Arnhem 20 te Rotterdam.
Stad Rotterdam dw. v. Madeira
Statendam 19 te Southampton.
Straat Lombok 20 te Mombasa.
Straat Malakka 20 te Port Swettenham.
Sumatra 20 te Port Swettenham,
Sumatra 20 rede v. Belawan.
Telamon 21 v. Funchal n. Las Palmas.
Tjlmenteng 18 v, Singapore n. Port
Swettenham.
Tfbia 18 dw. v. Ras al Hadd.
Van Heemskerk 19 140 m. n.w.
Okinawa.
Van Riebeeck 17 te Muscat.
Van Spilbergen 22 te Port Said.
Vasum p. 20 Pantellaria.
Vivipara 20 160 m. w. Straat Ormoez.
Weltevreden 22 te Marseille.
Willem Ruys 21 v. Casablanca n.
Madeira.
Zulderkerk 22 te Lissabon.
Zaankerk 20 490 m. o.z.o. Socrato.
928. Piloot Storm ver
wachtte ieder moment door
de aanstormende Sathor te
zullen worden verpletterd,
maar zijn vrijwel op goed
geluk geslingerde speer
stuitte het beest in zijn
aanval. Brullend van pijn
klauwde het naar de
schacht van het wapen, dat
diep in zijn keel stak. Van
de tribunes klonken enthou
siaste aanmoedigingskreten
voor de moedige vreemde
ling, die zelfs voor het
machtigste roofdier van
Valeron niet uit de weg
ging. Het onverwachte suc
ces verdubbelde Arends
strijdlust en zonder dralen
zocht hij een andere speer
op en mikte daarmee op
het oog van de sathor. Het
wapen miste zijn doel enige
centimeters en sprong aan
splinters op de gepantserde kop. Arends der
de speer had meer succes. Opnieuw gilde het
monster van pijn. Geïnspireerd door het voor
beeld van hun blondharige kameraad kwamen
nu ook Mare en de zijnen in actie. Van alle
kanten werd het monster bestookt en mis
schien voor het eerst in zijn leven van ver
nietiging drong het tot de minieme hersenen
van de kolos door, dat de rollen waren om
gedraaid. Dol van pijn en woede draaide hil in
't rond, maar steeds weer ontsnapten de ner
en der springende mannen aan zijn grijpende
klauwen en toeklappende kaken.
bode naar Gjedser, bij binnen
enkele ogenblikken antwoord
krijgt. En dat ondanks het feit,
dat op het betzelfde ogenblik
misschien tientallen heren
Schmitz in tientallen verschillen
de steden in Duitsland ook voor
die datum een plaatsje op die
overvolle boot willen boeken
voor hun auto.
Dat al die Schmitzen binnen enkele
minuten antwoord krijgen of er
plaats is en zo niet, op welke boot
dan wei, is te danken aan een volau
tomatisch elektronische boekingsin
stallatie, die de Westduitse spoorwe
gen op 1 juni in Frankfort in dienst
hebben gesteld. Voorlopig werkt de
ze machine alleen nog voor de boe
kingen op de veerboot naar Dene
marken, maar zij is bedoeld als
voorloper van een volledige automa
tisering van alle plaatsbesprekingen
bij de Duitse spoorwegen. Technisch
heeft men dit probleem namelijk vol
ledig onder de knie.
Op het traject Grossenbode-Gjedser
betekent de automatische boeking
echter reeds een enorme vooruit
gang. De Duitse en de Deense spoor
wegen voeren gezamenlijk per dag
tien vaarten uit, waarop in totaal ze
venhonderd plaatseenheden ter be
schikking zijn voor automobielen.
Reeds 62 dagen voor de voorgeno
men overvaartdatum kunnen plaat
sen gereserveerd worden. In Grossen-
bode moest men tot nu toe dus 62
daglijsten voor ieder der tien over
vaarten met de hand bijhouden. Daar
echter Grossenbode tengevolge van
zijn excentrische ligging zowel over
het gewone als over het spoorwegte
lefoonnet moeilijk te bereiken is, was
de boeking een bijzonder tijdrovende
en ingewikkelde aangelegenheid,
waarbij bovendien door slechte ont
vangst van de berichten veel fouten
werden gemaakt.
Dit is thans verleden tijd. Weliswaar
zijn er tot nu toe nog maar twaalf
stations die de boekingen rechtstreeks
aan Frankfort kunnen doorgeven,
via het telexnet van de spoorwegen,
maar in principe zou men van alle
zeshonderd telexposten de boekingen
aan Frankfort kunnen melden.
De 62 met de hand geschreven dag-
lijsten In Grossenbode zijn thans ver
vangen door een magnetische trom
mel, die te Frankfort met een snel
heid van drieduizend omwentelingen
per minuut ronddraait. Op deze trom
mel zijn, ingedeeld naar dag en af-
vaartnummer, voor 62 dagen vooruit
alle nog ter beschikking staande
plaatseenheden magnetisch „opge
schreven". In totaal zijn dat bij tien
vaarten met zevenhonderd plaatsen
ongeveer 43.009 plaatseenheden. Zon
der veel moeite zou men dit aantal
kunnen uitbreiden tot 1.24 miljoen.
Deze installatie is de wegbereider
voor nog veel meer boekingsmachi
nes: men denkt aan reservering voor
autotreinen, slaapwagenplaatsen en
dergelijke, waarbij ook nog eerste en
tweede klasse gescheiden kunnen
worden. Technisch is dit alles geen
probleem meer: het is nog slechts
een kwestie van organisatie en
geld.
FEUILLETON
EDOUARD PHISSOX
20
„Ik heb niets gezien, ik weet alleen
wat men me heeft verteld", begon
Petit zonder met eten en gretig drin
ken op te houden, want hij had veel
vlees en veel rode wijn nodig om dat
lichaam, dat zoveel moeilijk werk had
verricht, weer te versterken. „Ik had
maar een paar mannen bij me en heb
zelf de handen uit de mouwen gesto
ken. Mijn mensen hebben U goed ge
holpen, geloof ik".
„Prachtig", mompelde Vox zonder
op te zien.
„Af en toe kwam er een benaden en
bracht ons nieuws. Dan waren er nog
uw orders per telegraaf voor een
mannetje als ik, die dertig jaar tus
sen de machines heeft doorgebracht
vertelt de telegraaf heel veel. Wat
van deze geschiedenis?"
jiW.areQ wel zeer bijzondere om
standigheden voor nodig om iemand te
bewegen kapitein Vox zulk een perti
nente vraag te stellen. Overigens, had
men ooit gezien cn zou men ooit weer
eens zien, dat kapitein Vox In de hut
van de chef der machinekamer aan
tafel zat? En Petit was zulk een
discreet man, zo gevoelig. Hij had dat
getoond, toen Pierre Laurent, met wie
hij gebroken had, hem had laten roe
pen toen hij blind was geworden.
..Deze geschiedenis?" antwoordde de
gezagvoerder van de Virginia onver
stoord. „Ik weet er niets van; jij weet
er meer van dan ik, jij hebt Ollivier
gesproken".
Vox zweeg, terwijl de steward bor
den, nog een halve kip, een fles wijn
en schalen met gestoofde vruchten op
tafel zette.
„Ach, Jerome", zei Vox, „ik heb het.
vergeten te zeggen. Breng meneer
Launay zijn diner in de marconihut.
En zorg goed voor hem. Ga er dade
lijk heen hè. Laat alles liggen en ver
geet de koffie niet... Ja, Petit", her
nam hij, toen de bediende de hut ver
laten had, „wat heeft Ollivier |e ver
teld?"
„Hij is er slecht aan toe", begon de
hoofdwerktuigkundige, zich een glas
wijn inschenkend en mqt de ellebogen
op de tafel leunend. ,",Niet gewond,
maar geschokt. Hij heeft weinig ge
zegd, ik moest de woorden bijna uit
zijn moad trekken. Op het ogenblik
slaapt hij. De gehele equipage met
kapitein Derieu, Godde als eerste of
ficier en Charrel als chef machineka
mer. is naar Londen vertrokken om
die Canopus te halen, die niemand
wilde hebben en die de maatschappij
gekocht had omdat..."
„Omdat die er zo goed uitzag. Dat
weet ik al".
„Vanaf het begin ls het scheef ge
gaan - verbijsterende geschiedenissen
met Derieu die als altijd iedereen ver
giftigden, zowel dek als machineka
mer. Tenslotte zijn ze naar Marseille
afgevaren en dadelijk werd het voor
de machinisten een hel slecht
stoom houden en averijen. Ze hebben
moeten stoppen. Alle mogelijke na
righeid en Derieu in zijn kooi".
„Maar opeens, ik weet niet precies
waar", vervolgde Petit, die een snede
brood met camembert belegde en er
een hap van nam, „is de Canopus op
een werkelijk ongehoorde manier
gaan slingeren, niet in een holle zee,
neen, in een doodgewone deining. En
niets te beginnen om het te laten op
houden. Ze hebben gewend, ze zijn
recht op de zee gaan liggen, toen met
de zee achterop. Maar de Canopus
bleef slingeren, wel dertig graden en
meer over befltfe zilden".
„Niet mogelijk!1' riep Vox uit.
„Hadden ze lading in?"
/Advertenties
Krimpen van pijn
door reumatiek, spit, ischias, hoofd
en zenuwmjjnen is onnodig. Toga!
bevrijdt U snel en afdoende van die
pijnen. Togal baat waar andere mid
delen falen. Togal zuivert de nieren,
is onschadelijk voor hart en maag.
Bij a.poth. en drog. 0,95, 2,40 en
„Niet veel, blijkbaar. Maar toch!
Dat heeft dagenlang geduurd, beweert
Ollivier. Gebruikt U niets meer, kapi
tein?"
„Een beetje gestoofde vruchten
dank je", antwoordde Vox, de schaal
die Petit hem aanreikte, grijpend.
„Ifi Marseille is er een incident ge
weest, het een of ander tussen Derieu
en Maurin. Maar wat het precies was?
Ik wilde het Ollivier niet te lastig ma
ken. Derieu was niet zeker van de Ca
nopus en had dit tegen Maurin gezegd,
naar het mij voorkomt. Toch is de
Canopus naar Napels vertrokken,
vanwaar het vertrek naar New York
was bekendgemaakt. Op de ochtend
van vertrek vond Godde, door een jon
gen gewaarschuwd, Derieu half ge
kleed in zijn hut liggen, voor zijn kooi
neergestort met een wond aan het
voorhoofd, opgelopen door stoten te
gen de rustbank, met scheefgetrok
ken mond en de gehele rechterzijde
verlamd. Ze hebben hem toen naar
een ziekenhuis gebracht. Zal ik wat
vers fruit laten komen, kapitein?"
„Neen, ga voort".
„De maatschappij heeft toen tele
grafisch het bevel aan Godde overge
dragen. Toen is er weer wat geweest
tussen Charrel en Godde. Ollivier
scheen erg opgewonden er over. Ein
delijk zijn ze vertrokken. Na Gibral
tar erg vuil weer. We weten wel hoe
dat geweest is. Veel last daar bene
den. Daarop het S.O.S. van de Marco
Polo, twee nachten geleden. Godde
heeft zijn koers gewijzigd en heeft
drie, vier of vijf uur, ik weet niet
meer hoe lang, dwarszees gestoomd
en..."
„Het slingeren?"
„Dat geloof ik niet... tenminste voor
zover ik begrepen heb. Maar het wa
ter is door de bunkerpoorten naar
binnen gekomen, de pompen raakten
verstopt en de kolen zijn tot modder
geworden, modder, modder, herhaal
de Olivier. De stoomspanning daal
de, het stoken werd onmogelijk en de
Canopus is dwars op de golven blij
ven liggen, toen Godde wilde wen
den om voor de zee weg te lopen. Dat
is alles... alles wat ik weet".
Het zware gordijn dat de toegang tot
de hut verborg, smoorde niet alle la
waai in de gang, het roepen, jamme
ren en steunen en toen de Virginia
naar stuurboord overhelde, gleed het
water, minder zwart dan de nacht,
voorbij de patrijspoort,
„Dat geeft enigszins een idee van
wat er gebeurd is", zei Vox, brood
kruimels van zijn jas slaande. „Maar
Godde zal het me wel uitleggen en de
juiste bijzonderheden geven zodra hij
in staat zal zijn te spreken".
„Hebt U hem gezien?"
„Ja, hij is erg getroffen, erg onder
de indruk en versuft door een slaap
middel. Al die tijd heb ik aan De
rieu gedacht; als ik geweten had dat
het Godde was, die..."
Petit begreep dat Vox hem hiermede
iets vertrouwelijks meedeelde en dat
was voor Vox iets werkelijks onge
hoord. „Ja, ik zou niet anders ge
handeld hebben; ik had niet anders
kunnen handelen, maar hij is jon
ger dan ik. Het is nog niet zo lang
geleden dat hij van de Virgina werd
overgeplaatst. Ik heb hem vroeger
gekend. Ik zou hem vragen hebben
gesteld; ik zou hebben aangedrongen
op bijzonderheden. De Canopus zou
niettemin toch zijn gezonken. Ik
dacht Derieu, Derieu..."
„Arme Godde", zei Petit, „soms
kwam hij een ogenblik een praatje
met me maken toen hij aan boord
was. Hij keek dan met zijn smal
gezicht, een beetje vragend schuin
gehouden, naar binnen, ging dan daar
in de hoek van de sofa zitten en
stak zijn pijp op. Wat een lamme ge
schiedenis! En hij heeft wat met
Derieu te stellen gehad!"
„Erger dan Laurent! Laurent had
een grote mond", merkte Vox op.
„Hij was ruw, maar in de grond niet
zo'n nare Ijerel. Men mocht hem
graag".
(Wordt vervolgd)