Klankstad Kerkrade klaar voor een grandioos muziekfestijn Bekend kunstenaarscafé Rotonde te Parijs valt onder slopershamers AMERIKAANS ATOOM-AFVAL IN ATLANTISCHE OCEAAN .14 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. ZATERDAG 12 JULI 1958 DOOR JOHAN SCHOLTES GEORGANISEERD Klankstad Kerkrade Ik kan nu wel zeggen, dat hier de beste docu mentatie van muziekkorpsen, zang koren en wat dies meer zij, ligt 1. In totaal heb ik er al vijfduizend Een meisje komt binnen, een paar- destaartje, van een jaar of achttien, met twee koppen koffie in de hand. ,Kijk", glundert Johan Scholtes plotseling, „dat is één van de meer dan tweeduizend cursisten, die de Stichting deze winter vijf maanden lang gratis conversatielessen in het Engels, Frans of Italiaans heeft la ten geven Ze heeft de taal van de nazaten der Romeinen geleerd en heeft, na afloo" van de cursus een diploma gekregen... Vraag haar maar eens wat..." ITALIAANS. Terwijl we de paar woorden Italiaans die we kennen overwogen, zei het meisje rap: „Un poco piu. prego..." („Een beetje langzaam, alstublieft"). Het is de zin die waarschijnlijk 't meest in Kerkrade zal worden ge hoord. maar wij kunnen er niet uit komen. „We geloven best dat uw Italiaans goed is", stamelen we dan, daarmee aan een pijnlijk intermezzo een einde makend. GEMEENSCHAPSZIN. „Dit is een feest van muziekgenot", zegt hij, „maar ook een van gemeen schapszin en verbroedering Kerkrade leeft de hele wereld kennén en de hele wereld Kerkrade De reacties, die we krijgen, zijn niet al leen verbluffend, maar ook hartver warmend". Daar is het verhaal van die directeur van I.G.-Farben uit Le- een Duits orkest, naar de Klankstad verküsen, die, als beschermheer van was gekomen en daarbij in 'n eenvou dig mijnwerkersgezin werd onderge bracht. Toén het Stichtingsbestuur na een paar dagen hoorde, dat deze gast liefst vijftienduizend mensen on der zich had wérken, trachtte men hem te overreden zijn intrek in een hotel te nemen. De Duitser wilde hier echter niets van weten, omdat hij, zoals hij zei. 'voor 't eerst in z'n le ven het arbeidersmilieu had leren kennen. Een jaar later nodigde hij het hele mijnwerkersgezin op z'n landgoed uit, waar het zo lang kon blijven, als het wilde. HERKOMST. Men krijgt na dit genre enthousiaste verhalen ook eindelijk de vrijheid om naar de herkomst van de fondsen van de Stichting Wereldmuziekcon cours Kerkrade te vragen. Voor Jo han Scholtes blijkt de financiering dan het ei van Columbus te zijn. voor ons een geniale vondst, die, naar oiis weten, nog nergens is toegepasto Wat heeft deze „man in het groot' namelijk gedaan Dit: toen hij een beginkapitaal no dig had vóór het organiseren van zijn Tweede Wereldmuziekconcours, heeft hij een spaarzegelactie voor Kerkrade ontworpen, die hierop neer kwam, dat de spaarders wel hun in- leggeld. maar niet de rente er van terug ontvingen. Ter compensatie Ook dit midden-Afrikaanse tam-tarn-orkest zal in Kerk rade muziek maken. wwwvwwwwvwww van de rente, die in de stichtingskas terechtkwam organiseerde hij, met genummerde zegels asl inzet, de ene loting na de andere. Er werden overigens geschonken gasfornui zen weggegeven, televisietoestellen, strijkijzers, veertiendaagse vakantie reizen... VIER TON. Met dit fonds, waarin weldra de ren te van een kapitaal van anderhalf miljoen gulden was gevloeid en ga rantiesommen van rijk, provincie en gemeente op de te verwachten en treegelden is de bal aan het rollen gegaan. Het budget bedraagt dit jaar niet minder dan vier ton, terwijl er toch geen cent subsidie zal wor den gegeven. Knap van deze Johan Scholtes, zo buitenland verschillende aanbiedin- knap zelfs, dat hij uit binnen- en te nemen. Maar hij denkt er toch gen heeft gekregen om de organisa tie van grootscheepse acties op zich niet aan Kerkrade te verlaten. De Klankstad, waar hij geboren en ge togen is, waar hij bugel, bariton, al- to en piano heeft gespeeld, zal hij nooit voor betere financiële perspec tieven verlaten. „Ik heb m'n hart aan dë mijnwerkers en aan deze plaats verpand", zegt hij. „Ik streef bovendien liever Ideële dan materiële doeleinden na en ik heb, ondanks de lawine van werk, die elke dag weer over me heen stort, het gevoel een steentje bij te dragen aan het wederzijdse begrip, dat toch een van de grond slagen van de wereld moet zijn ONDERZEESE MESTVAALT „Mister G." is de atoom vuilnisman van Boston New York, jni Tien centimeter beton en een vliesdunne stalen wand dat is alles! Breekt deze bescherming dan komen onvermijdelijk radio-ac tieve stoffen aan de oppervlakte om daar onheil te stichten. En deze tien centimeter beton omhullen Ameri- ka's atoom-afval, dat dagelijks in grotere hoeveelheden geproduceerd wordt, dat men ergens moet wegwer ken, vóór hetr een catastrofe veroor zaakt. In de Golf van Maine, ter hoogte van de stad Boston, is de Atlantische Oceaan op veertig kilometer uit de kust reeds honderd meter diep. Dit gebied is door een beslissing van de almachtige atoomcommisie van de Verenigde Staten de twijfelachtige eer te beurt gevallen, de atoom- mestvaalt van de V.S. te worden. Hierheen voeren geen scheepvaart wegen én hier wordt' de bodeiri be dekt door metersdik slib. En daarom kan mister G. uit Bos ton ook in de laatste jaren voortdu rend zijn zaak uitbreiden en steeds meer dollars op zijn bankrekening brengen. Hij verricht eigenlijk heel eenvoudig werk. Er is slechts één „maar" aan verbonden: Een tiende seconde kan voldoende zijn om een dodelijke dosis stra- HEMINGWAY GEBRUIKTE HET ALS DECOR VOOR „FIESTA" Modigliani en Utrillo gingen er niet zelden „op de vuist" (Van een speciale correspondent.) Een symbool voor Parijs, het café „La Rotonde" aan de Boule vard Montparnasse, zal in de komende weken teil offer vallen aan slopershamers. Op zijn plaats komt een moderne bioscoop. Met dit café sterft een stuk van het beroemde kunstenaars kwartier, dat van 1910 tot in de dertiger jaren punt van samen komst was van schilders, dichters en politici. Op het terras van „La Rotonde" ontmoetten Lenin en Trotski elkaar, Modigliani en Strawinski, Hemingway en Ilja Ehrenburg. Toen tussen 1905 en 1910 de uit tocht uit Montmartre begon van de voor de toeristen vluchtende kunste naars, was Montparnasse nog een landelijke voorstad van Parijs. Een zekere monsieur Libion, een bekende figuur uit de Parljse amusements wereld en een specialist in cafés en cabarets, kocht in 1912 een klein ge failleerd schoenenwinkeltje op de hoek van Boulevard Montparnasse ën Boulevard Rospail en maakte er een café van. Binnen enkele weken had hij reeds een vol Muls, want hij was bereid de eeuwig op zwart zaad zit tende kunstenaars lange kredieten te geven en in plaats van contant geld hun schilderijen en manuscrip- ten tegen een zucht prijsje als betaling aan te nemen. In dit opzicht concurreerde hij met de slager op de andere hoek van het Carrefour Va- vin zo heet deze kruising van de twee boulevards die graag pente keningen en aquarellen in betaling aannam voor een biefstuk of een schnitzel. Toen monsieur Libion zich in 1935 uit zaken terugtrok, bezat hij een verzameling van ruim hon derd moderne meesters, die een waarde van verscheidene miljoenen vertegenwoordigde. De eerste stamgasten van de „Ro tonde" waren de Fauvisten: De- rain, Vlaminck, Matisse, die hun schilderijen in het café ten ver koop ophingen. Zij ontmoetten er de expressionistische .dichters, als Apollinaire en de modellen van de kunstscholen uit de omgeving. Zij gingen ook om met de arbeiders van de drukkerijen en fabrieken uit de buurt, die 's avonds hier heen kwamen om een glaasje rode wijn te drinken en die vaak meer geld op zak hadden dan de kunstenaars. Dit heterogene gezelschap schiep een zo volkomen unieke sfeer, dat de „Rotonde" al gauw te klein werd en zijn gasten de als paddestoelen uit de grond schietende établissementen in de directe omgeving opzochten: de Duitsers en Skundinavièrs maakten de „Dómc" tot hun stamlokaal, de Amerikanen verhuisden naar de „Se lect", de Italianen en Balkanezen naar de „Jockey". Lenin speelde,op liet terras van de „Rotonde" sch'aak met Lunatschars- ki als hij zich tenminste niet met een van de modelletjes amuseerde. Trotski liet zich hier door Vlaminck portretteren. Modigliani en Utrillo, beiden tot de nok vol drank, gingen hier talloze malen op de vuist, ter wijl zij elkaar toeriepen: „Jij bent de grootste schilder van deze tijd!", tegen welke uitspraak zij dan beiden heftig in opstand kwamen. De kel ners verwilderden hen dan naar de trottoirrand, waar ze in een vriend schappelijke omarming bleven liggen tot det morgenkou hun roes had weg gevaagd. Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog zakte „La Rotonde" geheel weg in de schemering. De buitenlanders zochten meer eikaars gezelschap, terwijl de Franse stam gasten zelf naar het front moesten en onder de overgeblevenen mengden zich thans handelaren in narcotica, gigolo's en zware jongens, die alle maal in staat waren geweest zich bulten de militaire dienst te houden. Toen de wapenstilstand kwam, had de „Rotonde" de naam, de berucht ste plaats van het continent te zijn, hetgeen voor het établissement de beste reclame was. Daarna kwamen er de Russische emigranten, rijk geworden Amerika nen en Spanjaarden en ook een nieu we generatie kunstenaars. Op de fauves volgden de kubisten en de futuristen. In de „Rotonde" werd de beweging van de „Art Décoratif" ten doop gehouden, de surrealisten ves tigden hier hun hoofdkwartier. Er- nest Hemingway maakte het café tot het toneel van zijn boek „Fiesta" en dong er naar de gunsten van Kiki-, het beroemdste schildersmodel uit de twintiger jaren. Plotseling, op een dag in 1929, gin gen de lampions voor „La Rotonde" uit.. De beurskrach van Wallstreet ontvolkte met één slag het terras. De Amerikanen namen het eerste schip naar huis en Jujita, de Japanse schil der, die cr placht voor te rijden in een twaalfcilinder met een chauf feur in livrei, kwam weer als tevoren te voet en dronk er alleen nog maar een kopje koffie. Tien jaar lang voerden de Montpnr- nasse-cafés een armetierig bestaan, slechts door een dunne stroom van toeristen in leven gehouden. De „Ro tonde" werd in de Tweede Wereld oorlog gesloten. Daarna beleefde het café een korte schijnopbloei, maar de kunstenaars waren weggetrokken naar de Boulevard Saint Germain en het He St. Louis en de jeugd danste bebop in het Quartier Latin. Toen twee jaar geleden filmmensen opdo ken aan het Carrefour Vavin om er de reeds tot historie geworden ge schiedenis van Modgliani te draaien, toen wisten de meeste vaste klanten, dat Montparnasse definitief verleden tijd was geworden ling op te doen. Mister G. bezit een redelijk zeewaardige sleep boot en twee redelijk stabiele lich ters. Vlakke sleepschepen met een groot laadvermogen en de stabiliteit van een vlot. Van de atoom-commissie kreeg hij een licentie om het afval van de split singsprocessen te mogen vervoeren en het te lossen in de Golf van Maine. Overheidsinstanties en particulieren telt hij sindsdien onder zijn klanten. Zij brengen hun atoomafval naar Boston en daar gaat het om mister G.'s lichters. Rechthoekige betonnen blokken omhullen de r.onde stalen va ten met de radio-actieve stoffen van isotopen tot „besmette" gereed schappen. Tien centimeter beton is voldoende, wanneerhet tenmin ste niet barst. Mister G. laadt dit afval qp zijn dek schuiten en vaart buitengaats. Ieder bemanningslid draagt e«n geigertel ler bij zich. Vaak genoeg dansen de jïei'veuse wijzers over di^rode streep om het maar eens heel onweten schappelijk te zeggen wanneer de radio-activiteit zijn vernietigend werk doet. Maar wie heeft er op den duur aan boord van die lichters nog tijd voor, daar voortdurend op te let ten Aan de mast van de sleepboot wan- pert de internationale kruitvlag. Hij waarschuwt: „Voorzichtig, ga mij uit de weg, ik heb explosieve lading aan boord!" Maar wie let nu op zo'n sleepbootje met zijn onaanzienlijke aanhangers Wanneer na vier uur va ren eindelijk de veertig kilometer afgelegd zijn, stoDt mister G. zijn antieke atoommacnine. Met de hand bediende winches tillen de betonblok ken op, een laadboom zwaait naar buiten en als een reusachtige dobbel steen plonst het blok met zijn ge vaarlijke lading in de oceaan. Beneden wacht het slik. Het breekt de val, neemt de atomaire last snel in zich op en laat deze niet meer los. Reeds meer dan 500 vaarten maakten de lichters naar dit water gebied, waar iedere keer, wanneer er weer een lading is gelost, een boel wordt uitgezet. Het is intussen al een uitgestrekt gebied geworden en het einde van deze voor mister G. zo bloeiende zaak is nog niet to zien. Integendeel. Hij heeft al een tweede sleepboot besteld, groter en sneller. Misschien zal hij er twee vaarten per dag mee kunnen maken naar de Golf van Maine. Tot dusverre kregen slechts vier re derijen in de V.S. een licentie voor de afvoer van atoom-afval. Drie daar van liggen aan de kust van de Stille Oceaan. Slechts mister G. iverkt aan de Atlantische kust. In het begin maakte hij zo'n 100.000 dollar per liefst zo gauw mogelijk dat gevaar lijke afval kwijt zijn! Engeland zet sultan van Lahej af De Britse regering heeft besloten sir Ali Abdoel Karim niet langer te er kennen als sultan van Lahej, de grootste staat in het westelijke deel van 't Britse protectoraat Aden. Dit is donderdag door de minister van ko loniën Lennox-Bovd in het Lagerhuis bekendgemaakt. Volgens de minister heeft de sultan sinds geruime tijd een koers gevolgd die onverenigbaar is met de verdragen welke hij met dc Britse regering heeft gesloten. De sultan kwam in april voor een particulier bezoek van drie maanden naar Engeland. Hij mag niet meer naar het protectoraat terugkeren. Zoals gemeld is twee weken geleden de commandant van de troepen van Lahej welke door Engeland wor den bekostigd met een aantal van zijn militairen met medeneming van vrachtauto's, wapens, munitie en een aanzienlijk deel van de staatskas naar Jemen gedeserteerd. Op de Onafhankelijkheidsdag (4 juli» en in het daaropvolgende weekeind zijn in de Verenigde Staten bijna eoo mensen bij ongelukken tijdens vakantiebezighe den omgekomen. Het verkeer eiste 339 mensenlevens. Er verdronken 162 men sen en 84 verloren het leven bij andere ongelukken. In augustus 8000 muzikanten uit 27 landen naar mijnwerkersstadje (Van onze speciale verslaggever.) In Kerkrade, in een net kantoortje aan de Hoofdstraat, stonden we bij de doos van Pandorra. En toen „de grootste fantast van de wereld", de 38-jarige Johan Scholtes, haar voor ons opende geruisloos gleed een archiefla naar hem toe bloeide er een wereld van muziek en verbroedering voor ons open, een wereld ook van durf, organisatietalent en doorzettingsvermogen. Want „d'r Joehan", zoals men in Kerkrade zegt, is de man achter de schermen van het wereldmuziekconcours, dat dit jaar voor de derde keer in Limburg's Klankstad zal worden gehouden. „Voor mij geen bazuinen", beweert dit wondermeus zelf, maar een gesprek met hem behoeft slechts vijf minuten te duren om de loftrompet te kunnen steken. Het programma, persoonlijk door Jo han Scholtes uitgekiend, ligt reeds kant en klaar een programma van liefst eenendertig dagen met slechts in de nachtelijke uren enkele rust punten. Met een waterval van fees telijke klanken zal de kapel van de Franse Garde Républicaine het derde wereldmuziekconcours inluiden. Kerkrade en de half miljoen bezoe kers, die er verwacht worden, zullen zich verder kunnen vergapen aan de zwarte muzikanten van keizer Haile Selassie van Ethiopië, aan de rode mantels en boernoezen van de leden van Armoni Muzikasi een Turkse militaire kapel aan het Civio Or chestra. aan de bombastische stads- kapel van Buenos Aires, aan de En gelse Royal Air Force Band. aan het Defence Philharmonic Orchestra uit Tel Aviv, aan het uit stadsnegers be staande Guvana-orkest uit Parama ribo en, niet te vergeten: aan de lijf kapel van koningin Elizabeth II van Engeland. The Royal Horse Guards. Een internationale jury van di rigenten de namen zijn nog geheim zal in Kerkrade, op het Derde Wereldmuziekcon cours, de verschillende muziek- 4 prestaties te beoordelen krij gen. Het gaat de vijfduizend musicerenden echter meer om de eer dan om prijzen, want de intrinsieke waarde er van is eerder klein dan groot te noe men. Toch heeft de motor van dit unieke festival, Johan Schol tes, weer voor de nodige, ori ginele attracties gezorgd. Hij heeft domweg verscheidene staatshoofden aangeschreven, met het verzoek prijzen voor het concours beschikbaar te stellen. En dat dit meer suc ces heeft gehad dan hij aan vankelijk dacht, blijkt wel uit het feit. dat president Coty een vaas van Sèvres porselein geschonken heeft, generaal Franco een guitaar, koning Boudewijn een zilveren bord en Bondspresident Heuss een zilveren schaal. Al deze voor werpen dragen een inscriptie, waardoor het bezit er van des te aantrekkelijker wordt. Johan Scholtes heeft nog Iets gedaan, dat vooral in kringen van Nederlandse beroepsmusici met blijdschap begroet zal worden. In samenwerking met de Stichting Donemes heeft hij alle, na de oorlog verleende regeringsopdrachten aan Ne derlandse componisten, op de geluidsband laten vastleggen, v -waardoor élke belangstellende buïte-nlander in de gelegenheid wordt gesteld een verzoeknum mer te horen. „Een nieuw export-medium", zegt hij zelf en we mogen er wel aan toevoegen, dat het net zo uniek is als de instigator zelf. Johan Scholtes elk kind in het vijfduizend inwoners tellende Kerk rade kan de vreemdeling naar hem loe brengen. Hij heeft deze Neder landse mijnwerkersplaats, waar men „eine Tasse Kaffee" in plaats van „een kop koffie" zegt. een naam in de oneindige wereld van muziek be zorgd. die klink als de klank van duizend violen. Hij heeft van 1958 het jaar van zijn woonplaats ge maakt door er met een brein, dat overstroomt van Ideeën, het grootste muziekconcours van de wereld te or ganiseren. En als men hem thans vraagt wat hij In de achter hem liggende vier jaar heeft bereikt, dan zegt hij be scheiden, doelt kernachtig: Tussen 1 en 81 augustus van dit jaar zullen achtduizend muzikanten uit zevenen twintig landen en vier werelddelen naar Kerkrade komen EEN LEGER. Dit is overigens maar een greep het leger van muzikanten, dat K« Best onderhouden dorp van Engeland Iets van de landelijke rust van het kleine dorpje Chelsworth in het En gelse graafschap Suffolk, spreekt uit deze artistieke foto. Het lijkt alsof het plaatsje, bekend om zijn met riet. bedekte houten landhuisjes, nog in het geheel niet is beroerd door het jachtige leven van deze tijd. Een paar juur geleden kleum Chelsworth uit een wedstrijd als het beste onder houden dorp van Engeland te voor- rade in de maand augustus zal bin nenmarcheren. Er komen zangkoren uit Frankrijk, tamboer- en pijper korpsen uit Duitsland, mandoltnever- enigingen uit Italië en hoempa-orkes ten uit Spekholzerheide. Ook het Ra dio Philharmonisch Orkest uit Hil versum is in de festiviteiten opgeno men, de bekende organisten, pater Joso Manchia uit Madrid en profes sor Josef Zimmermann uit Keulen, zomede een aantal kamerorkesten. Wat is het geheim van Johan Schol tos, die secretaris van de Stichting Wereldmuziekeoncours Kerkrade is, doch tevenfc hoe vreemd dit ook moge .klinkeij commies ter ge meentesecretarie in zijn woonplaats? GERUISLOOS „Laat ik beginnen mot te stellen", zegt hij dan, „dat ik dp slechtste gemeente-ambtenaar van Neder land ben Men heeft mij echter herhaaldelijk verteld, dal ik orga niseren kan en ik mag wel bewe ren, dat dit laatste onmisbaar is om een project als het wereldmu ziekeoncours geruisloos te laten draaien Met een breed gebaar wijst hij dan op zijn volkomen lpge bureau. „Toen mij de, werkkamer van iemand, die zegt organisatietalent te bezitten, en ik zal meteen zeg gen, of hij 't beeft of niet Een hureau hoort elke avond schoon te zijn en natuurlijk niet zo, «lat alles wat niet afgewerkt is, domweg in een van de laden wordt geveegd Als Ik er niet voor zorg elke dag mijn post af te werken ik krijg gemiddeld zo'n dertig brieven per dag zou ik spoedig door de geesten, «Me ik heb opgeroepen ver slonden zijn Johan Scholtes had nog "een secre taresse, die hem hielp, maar niette genstaande dit. kon hij met trots de inhoud van twee niet eens zo grote archiefkasten laten zien, waar z'n ge hele werkmateriaal in opgeborgen zat. Brandschone mappen hingen in deze doos van Pandorra. mappen met glimmende plastic ruitertjes op de hoek en foutloos "etikte naamkaar tjes. „Dit ïs-rtilles", zegt hij lachend als hij ons verbaasde gezicht ziet. „Het gehele zenuwcentrum van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 14