PANTER 1 Nederland heeft een vredelievende luchtvloot van 1 miljoen duiven Jan Hondong, gezagvoerder op de Snipvlucht naar de West, 65 jaar Heisigaartje vanklasse. UTRECHTSE HORECABEDRIJVEN GEEN KERMIS OP VREDENBURG DONDERDAG 10 JULI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. 11 FURORE Zeer licht van melange. Fors model en toch maar Schildersavontuur De Franse schilder Boris Smir noff, bekend door zijn portret ten van beroemdheden als ko ning Faroek, Grace Kelly, pre sident Kubitchek van Brazilië en anderen, heeft een vreemd avontuur achter de rug. Drie dagen geleden is hij ont voerd naar een jacht dat bij Cagnes voor de Franse kust lag. Daar moest hij het portret van een jonge vrouw schilderen. Toen het portret gereed was, werd hij, evenals op de reis naar het schip geblinddoekt, weer naar Cagnes terugge bracht. Smirnoff weet niet wie de jonge vrouw is. Men vermoedt, dat zij de dochter van een rijke Ita liaan is. POPULARITEIT ONDER ALLE LAGEN DER BEVOLKING Wedden op vogels is mogelijk (Van onzer redacteuren) Sedert de grijze oudheid heeft de postduif de mensen haar diensten ver leend. De wereldhistorie kent gevallen, waarin de kleine, ranke vogel met haar sterke vleugels uitermate belangrijke missies heeft vervuld. Er is een tijd geweest, dat de postduif onder bevel heeft gestaan van de hoogste militaire autoriteiten, ook bij ons in Nederland. Snellere communicatiemiddelen hebben sindsdien de duif uit deze belang rijke functie verdrongen. Maar de duif blijft, wat haar voorganger tot een waardevolle medewerkster stempelde: een betrouwbare, degelijke bood schapper, die haar snavel niet voorbij kan praten. Deze eigenschappen zijn het ook, die de postduif tot aan de dag van vandaag erkenning en een groeiende populariteit hebben bezorgd onder alle lagen der bevolking. De mens heeft zich aan de postduif gehecht. En echt niet, zoals het fabeltje wil, om er een fortuin mee te maken. Er zijn in Nederland zo'n 46.000 ge organiseerde postduivenhouders, die bij elkaar een vredelievende lucht vloot van een miljoen vogels op de been hebben gebracht. Die 46.000 worden van de duiven niet rijk. Maar zij verzorgen hun dieren terwille van de liefhebberij. En liefhebberijen kos ten geld; dat is nog nooit anders ge weest. Dat wil overigens niet zeggen, dat men geen mogelijkheden aanwendt om te trachten iets van de kosten te rug te krijgen. Maar daarmee wordt niemand gedupeerd buiten de eigen kring. Iedereen wedt op zijn eigen duiven, althans indien men wil wed den. Want'in de duivensport kent men nog het ware amateurisme. Organisatie Wie tijdens het weekeinde wel eens de de lossingsmededelingen via de radio heeft gehoord, zal geen touw kunnen vastknopen aan de organisatorische opbouw van de postduivenhouderij. Daarom in het kort een schema. De Nederlandse algemene bond van postduivenhouders is de grootste overkoepelende organisatie. Hij telt 18.500 leden. Daarnaast kent men de Zuidnederlandse bond met 12.200 le den, de verzendingsbond La Colombe te Maastricht met 5800, de verzen dingsbond. De Zwaluw uit Heerlen niet 2200 en de Rotterdamse postdui- venbond met 2400 leden. De zater dagsvliegers telt 4700 namen in zijn registers. Cod enummers In het seizoen, dat ten naaste bij van half april tot half september loopt, worden welhaast wekelijks vluchten georganiseerd. Dat gaat dan als volgt in zijn werk. De clubleden brengen op een vastge stelde tijd hun duiven naar het club lokaal, waar de dieren worden inge- korfd voor de reis naar het lossings station. Maar voor de duif in de mand gaat, krijgt zij van de commissaris sen, die een belangrijke vertrouwens functie bekleden, een gummiringetje met een codenummer om haar poot. Dit nummer wordt geregistreerd. Dan gaan de duiven op transport, dat wil zeggen per auto naar het Belgi sche verzamelstation Esschen en van daar naar de plaats van lossing. Dat kan in België zijn, maar ook in Frankrijk. Goede controle Ieder clublid heeft zijn eigen klok, die nauwkeurig wordt afgesteld aan de hand van de moederklok van de ver eniging. *Komt er nu een duif van haar vlucht thuis, dan ontdoet de eige naar haar van de gummiring, die in een kokertje gaat en in de klok ver dwijnt. Tezelfdertijd wordt binnen in de verzegelde klok de juiste -tijd op een papieren strook geregistreerd. Turkije sluit grens met Syrië Volgens het Syrische ministerie van binnenlandse zaken heeft Turkije de Syrisch-Turkse grens gesloten en Sy- riërs, ook hen die een vergunning hebben, toegang tot Turks grondgc- bie ontzegd. Het ministerie te Damas cus noemt deze maatregel „onge rechtvaardigd". Dit is een onlangs door de Neder- landsche Spoorwegen in gebruik ge nomen wasmachine voor treinen op 't emplacement C.S. te Amsterdam. Uiterst rechts wordt de trein natge spoten. Links en in het centrum ro terende borstelsdie de rijtuigen van buiten reinigen. In één minuut, wordt, een trein op deze wijze - schoonge maakt. Later kan aan de hand van de controlestrook de uitslag van het conconrs volgens de tijden wor den vastgesteld. En dan kan men dus ook bepalen, wie door het wedden op eigen duiven met de (overigens zeer bescheiden) geldprijzen gaat strijken. Het houden van postduiven vereist veel zorg en liefde. De duivenhou- ders kunnen daarbij op de steun re kenen van hun eigen gezondheids dienst, die in Utrecht is gevestigd en waar men te allen tijde met de dui ven terecht kan. Meer dan 3600 vo gels heeft men in de kliniek geduren de de loop van het vorig jaar behan deld, in 214 gevallen moest tot een operatie van een duif worden overge gaan. Prachtig werk Tenslotte nog iets over een bijzonder belangrijk aspect van de postduiven houderij, de liefdadigheid. In de win termaanden organiseert men alom in den lande kampioensdagen. Dit zijn tentoonstellingen waarvan alle baten worden afgestaan aan instellingen en verenigingen die dringend financiële steun behoeven. Op dit punt wordt prachtig werk verricht. In het vliegseizoen zijn er verder regelmatig liefdadigheidsvluchten. De deelnemers storten ten behoeve van het goede doel extra-bedragen, die dan tenslotte worden uitgekeerd aan de charitatieve instellingen. Deze extra-bedragen betreffen een inzet boven de normale verzendkosten die per duif variëren van 14 tot 66 cent, uiteraard afhankelijk van de afstand naar het station van lossing. Het inkomen van de duiven M voor de vlucht geschiedt door M de commissarissen. Hier ziet men hoe de ene mand na de m andere niet snélle vogels wordt n H gevuld. Daarna gaan de man- M den eerst per speciale duiven- H auto en vervolgens naar het lossingsstation. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllll Werkloosheid in Amerika weer gestegen Het aantal werklozen in de Verenig de Staten is gedurende juni tot 5.437.000 van 4.904.000 einde mei ge stegen, aldus is officieel in Washing ton bekendgemaakt. Men moet zeventien jaar teruggaan om een hoger aantal werklozen te vin den. Volgens het Amerikaanse ministerie van arbeid is de toeneming met 533.000 werklozen gedurende de afge lopen maand toe te schrijven aan het feit, dat de scholen circa twee mil joen afgestudeerden op de arbeids markt hebben afgeleverd. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii; Kon. Oudheidkundig Genoot schap benoemde ereleden In het Rijksmuseum te Amsterdam is het 100-jarig bestaan gevierd van het Koninklijk Oudheidkundig Genoot schap. Een aantal medewerkers werd door het bestuur het erelidmaatschap toe gekend: J. M. Haga, voorzitter van de vereniging Hendnck de Keyser, op grond van zijn arbeid ten dienste van het behoud van oude monumenten van de bouwkunst, prof. dr. H. de la Fon taine Verwey, voorzitter van het ge nootschap Amstelodamum, op grond van zijn verdiensten in de strijd voor het behoud van het oude stadsschoon van Amsterdam, mr. S. P. baron Ben- tinck, voorzitter van de Bond Heem schut, voor zijn strijd voor het be houd van het oude stedenschoon en het onbedorven landschap. Frits Lugt, voor zijn bijdragen tot de literatuur over de geschiedenis van de Neder landse munt en mr. J. W. Frederiks, voorzitter van de voorlopige monu- mentenraad, voor zijn arbeid ten dienste van de monumentenbescher ming en het museumbeheer hier te lande. Bovendien kende het bestuur een ere penning toe aan dr. H. E. van Gelder, mr. Chr. P. van Eeghen, jhr. D. C. Röell en prof. dr. E. Reeser. Voor scheepsbouw was 1957 een recordjaar In het vierde jaarlijkse rapport over zeetransport van de Organisatie voor Europese Economische Samenwer king (O.E.E.S.) worden de ontwikke lingen op het gebied van het zee transport in 1957 behandeld. Het rap port geeft een analyse van de ont wikkeling van de koopvaardijvloot in de wereld in genoemd jaar. Daaruit blijkt, dat zowel de vloot voor „droge lading" als de tankschepenvloot gro ter is geworden. In het hoofdstuk over scheepsbouw wijst het rapport erop, dat wat de tonnage van het aantal voltooide schepen betreft in 1957 een na-oorlogs record werd bereikt en dat de tonnage- van de in aanbouw en in bestelling zijnde schepen thans meer dan 34 mil joen bruto register ton bedraagt. Het rapport schetst de invloed van deze stijging in het aanbod van scheepstonnage op de vrachtenmarkt, welke stijging zich voordeed in een periode van een algemene terugslag in de wereldhandel. Het komt tot de conclusie, dat er ge durende enige tijd waarschijnlijk geen opmerkelijke verandering zal plaats hebben in de huidige tariefs tructuur in deze sector. Het slopen an verouderde schepen en een da ng in de orders voor nieuwe tonnage zal in dit opzicht te zijner tijd echter iden tot een beter evenwicht. Herinnert ge U nog de spannende dagen uit de laatste weken van decem ber 1934? Albert Plesman had besloten, dat de sprong naar, wat toen nog „De West" heette, maar eens gedaan moest worden en liet de Fokker F- 18 „Snip" voor de eerste transatlantische vlucht Amsterdam-Curasao in- gereedheid brengen. Welnu, de man, die als gezagvoerder deze eerste vlucht maakte, Jacobus Jan Hondong, hoopt vandaag 65 jaar te worden en dat dient vermelding, want die Snipvlucht wordt, en terecht, gerang schikt onder de pioniersvluchten. Jan Hondong zoals liïj na die vlucht voor iedereen familiaar is gaan heten, behoort tot de „old timers", wier gelede ren al zwaar zijn gedund. Hij behoort tot de mensen, die voor het latere geslacht van vliegers het pad van de vliegerij belangrijk hebben geëffend, hij en Evert van Dijk en Jan Duimelaar en Frijns, om enkele van zijn tijdgenoten te noemen. We hadden naar Zandvoort behoren te gaan om met Jan Hondong te pra ten over de tijd van het pionieren, over die goeie ouwe Fokkers, die je overal brachten waar je maar wilde, en over zovele andere dingen, maar we hebben daarvan afgezien, omdat we uit ervaring weten dat hij moei lijk tot spreken is te krijgen. Op Schiphol en op Waalhaven zeiden ze vroeger steevast: met praten is er nog nooit een kist over de oceaan gekomen, en daar hielden ze het op en daarom zeiden ze maar niets. Toen hij een kwart eeuw in dienst was van onze nationale luchtvaart maatschappij, die hij mede had hel pen groot maken en hem werd ge vraagd wat over zijn ervaringen te vertellen, riep hij als in wanhoop uit: „Man, wat zou ik vou kunnen zeggen!". Maar hij had toen al de „Snip"- vlucht op zijn naam staan, en de eerste K.L.M.-vlucht over de Middel landse Zee, die hij moest maken, om dat er op zijn eerste Indië-vlucht als gezagvoerder moeilijkheden waren met de Turken, en hij had een re cordvlucht gemaakt om de wereld en tijdens deze de Amerikaanse journa list Ekins op tijd in Djakarta afge zet. Kerstpost Zijn Snip-vlucht is misschien wel zijn grootste prestatie geweest. Hij start te in de nacht van 14 op 15 decem ber en hij landde op 22 december. In die tijd was hij 55 uur en 58 minuten in de lucht, gewoonweg om te la chen als je weet, dat je in de naaste toekomst op een dag heen en weer kunt gaan naar New York en dan daar zelfs een paar uur winkelen. Maar in de vliegerij spreken ze nóg over die tocht, omdat alle narighe den, die je op een vlucht kunt krij gen, het deel werd van de beman ning. En dat de Kerstpost uit Hol- Advertentie j CONFLICT MET GEMEENTEBESTUUR „Dorpsvermaak op drukste plein van vierde stad des lands" Er is een conflict gerezen tussen de hotel- en restaurantexploitanten op het Vredenburg te Utrecht en het ge meentebestuur van de Domstad. Het geschil, dat ernstige vormen dreigt aan te nemen, gaat over het verpach ten van het Vredenburgplein aan ker mis- en circusexploitanten. Utrecht heeft een schrijnend tekort aan par keerruimte en de ruimte die er voor auto's op het Vredenburg is gecre- eerd is meer dan nodig voor ae tal rijken, die in Utrecht congresseren en vergaderen, of die na een dergelij ke bijeenkomst in de etablissementen op het Vredenburg de lunch of diner gebruiken. Ondanks de toezeggingen van de zijde der gemeente Utrecht, dat het Vredenburg niet meer be schikbaar zou komen voor circussen en kermissen neemt het aantal ver makelijkheden evenwel toe, zeer tot ontstemming van de hotel- en restau rantbedrijven, die zich in hun exploi tatie bedreigd zien. De cacafonie van klanken, de draai orgels en toeterende rupsbanen ma ken het vergaderen in de ruim 40 VELEN HERINNEREN ZICH DE SPANNING ROND KERSTMIS 1934.. vergaderzalen op het Vredenburg on mogelijk. Tal van verenigingen heb ben dan ook hun vergaderingen on derbroken en zijn vaak elders buiten Utrecht, terecht gekomen om hun agenda af te werken. Lunches en diners die reeds maanden tevoren waren geboekt worden geannu leerd, omdat men er niets voor voelt temidden van al dit lawaai verpozing te zoeken na een inspannend congres of vergadering*. De Utrechtse politie gaat rigoureur te werk wanneer reeds dagen tevoren het Vredenburg in ge reedheid wordt gebracht voor komen de kermis- en circuswagens. Het is gebeurd, dat auto's van buiten landers, die geparkeerd stonden op het Vredenburg, zonder enige waar schuwing werden opgetakeld en weg gevoerd. Utrecht, zo zeggen de hotelhou ders, pretendeert de vierde stad des lands te zijn, maar trekt een dorbsvermaak ar.n op het drukste plein van de stad. Men heeft in Utrecht, aldus deze exploitanten, weinig te bieden en waar het van leven moet zijn de congressen en vergaderingen. Door thans derge lijke lawaaiinstituten aan te trek ken en het parkeren onmogelijk te maken dwingt men verschillende verenigingen hun congressen en vergaderingen elders in het land te houden. Aanvankelijk lag het in de bedoeling om als protest enkele avonden van deze week de hotels-restaurants en café's op het Vredenburg te sluiten, maar doordat een der restaurants hier weinig voor voelde werd deze maatregel voorlopig ongesehort. Vast staat in ieder geval, dat wanneer de gemeente weer overgaat tot verpach ting van het Vredenburg voor circus sen of kermissen alle horecabedrijven gedurende die periode hun zaken zul len sluiten. Ondanks de vele moeilijkheden kwam de post op tijd (Van een onzer verslaggevers) land nog voor de kerstdagen op Cu rasao kon worden rondbezorgd, is te danken aan vier man, die in weerwil van alles de kist brachten, waar Al- bert Plesman wilde dat hij kwam te staan. Regen Het begon al bij de start op Schiphol. Toen hij over het doorweekte vlieg veld rolde, had Jan Hondong moeite de „Snip" in de koers te houden. En in de lucht was het niet veel beter. Op 300 meter dichte bewolking en zware remous. Op 700 meter was het alsof de regen met emmers tegelijk tegen het vliegtuig werd gesmeten. Op 3000 meter nog meer bewolking en hevige sneeuwval. Maar de „Snip" klom meer en meer en probeerde de regen en de sneeuw te ontwijken. Op 4500 meter kwam er ijsafzetting. Met geweldige knallen sprongen de stukken ijs in het rond. En zo bleef het tot Marseille. Beurtelings dalen en stijgen om aan het ruwe weer te ontkomen. Valwinden Van Marseille ging het naar Caca- blanca, maar alle Noord-Afrikaanse vliegvelden waren door zware regen val onbruikbaar. Terug naar Alican te in Spanje en het weer afwachten. Onderweg veel last van valwinden. Toen vanwege het slechte zicht laag moest worden gevlogen, bestond er de kans op het water te worden ge drukt. Van Alicante weer naar Casablanca. En nog steeds valwinden. Latei- klaarde het weer op en de landing in Casablanca verliep vlot. De volgende landingsplaats was Por to Praia op de Kaap Verdische Eilan den. Het weer was heiïg, veroor zaakt door de zandstormen uit de woestijnen. Op 17 december arriveerde de „Snip" in Porto Praia. De Fokker werd grondig nagezien voor de grote en beslissende sprong over de oceaan. Oceaan Die sprong over de oceaan ging weer gepaard met veel narighe den. Tot tweemaal toe viel de ra dio uit, op een ogenblik liep van alle motoren de benzinedruk weg en het weer werd weer ruwer. Sterbestek was moeilijk te krij gen en men moest drift meten door de gaten in het wolkendek. Met een snelheid van 215 km vloog Jan Hondong op Zuid-Ame- rika aan. Op 20 december te 10.18 uur werd land aangelopen. De sprong is gelukt. Via Cayenne, de Duivelseilanden en Akbina ging het naar Parama ribo, en vandaar naar Caracas en tenslotte, op 22 december te 19.20 uur landde de „Snip" op Curasao. De eerste transatlantische K.L.M.- vlucht was volbracht. De „Snip* 'is nooit meer naar Neder land teruggekeerd. Op 19 januari 1935 werd de lijn Curacao-Aruba ge opend. Het West-Indisch bedrijf van de K.L.M. was opgericht. Twaalf van de vijftien jaren heeft de ouwe trouwe Snip zijn diensten tus sen de moderne DC-3's en DC-4's verricht, tot einde 1946. Nu zijn de stuurhut, een propeller en een motor ondergebracht in het mu seum van Curagao en zolang ze daar zijn, zullen ze het nageslacht vertel len van vier mannen: Jan Hondong, J. J. van Balkom, S. van der Molen en L. D. Stolk, die onder de zwaar ste omstandigheden kerstpost van Amsterdam uit naar Curacao gingen brengen. En in deze dagen zal Jan Hondong, al lang in ruste, aan die vlucht te rugdenken, en met dankbaarheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 13