KAPPIE De ondergang van de Canopus SLIMME GERRITVOORTING VEROVERDE GELE TRUI UITSLAGEN EN KLASSEMENTEN TOUR DE FRANCE LOGOMOTIEF en hei geheim van Kaiiekopl y&w scbr ijven KLMEi\ uit de ETHER feuilleton edouard peissov WOENSDAG 2 JULI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. 5 (Slot van pag. 3) De geroutineerde, creatieve directeur technique van de Franse nationalen, had nl. opnieuw een geraffineerd plannetje ontworpen om de positie van zijn pupillen te versterken. Drama Janssens Maar voor het zover was hadden wij al enkele tourdrama's beleefd. Het drama-Janssens bijvoorbeeld. De dap pere Belg, vechtend tegen pijn en ontmoediging, kon vanmorgen een voudig niet meer. Na 45 kilopieter gaf dokter Dumas hem tenslotte het advies van de fiets te stappen. Jans sens deed dat bijna gretig. Zwitserland verbiedt een congres tegen atoomwapens De Zwitserse regering staat niet toe. dat er zondag en maandag in Bazel een „Europees congres tegen atoom wapens" wordt gehouden. Het desbetreffende verbod is dinsdag door de Zwitserse regering uitge vaardigd. Marcus Feldmann, hoofd van het Zwitserse ministerie van justitie en politie, die dit bekend maakte, zei dat het congres verboden is, omdat men de traditionele Zwitserse poli tiek van neutraliteit wil handhaven en de mogelijkheid wil openlaten voor Zwitserland om zelf een beslis sing te nemen inzake de bewapening van de Zwitserse 'strijdkrachten. Het congres is georganiseerd door Britse, Westduitse, Franse en Zwit serse politici en literatoren. De uitnodigingen voor deelneming aan het congres waren ondertekend door de Britten Lord Betrant Rus sell, Julian Huxley, Benjamin Brit ten en J. B. Priestley; de Fransman Claude Bourdet en de Duitsers H. W. Richter, Max Born en Waldemar von Knoeringen. Onze Nederlands-Luxemburgse ploeg had ook zo'n knaap die zich beslist niet meer kon handhaven: Jef La- haye. De Limburger, winnaar van de eerste rit om het kampioenschap van Nederland, heeft al een paar dagen last van een pijnlijke knie. En iedere dag wordt zijn rijden moeizamer en stroever. Gisteren arriveerde hij nog juist op tijd in St-Brieuc, twee mi-, nuten voor het sluiten van de contro le. Zal het hem vandaag ook geluk ken De rust duurde Welgeteld zes ki lometer. Toen stapte Bobet van zijn fiets en rende een huis binnen naar het toilet. Onmiddellijk laai de de strijd weer op. De groep Voorting sprong weg, daarna de groep Favero en tenslotte ook de eerzuchtige Geminiani met zijn ploeggenoten en de Italianen Baf- fi, Nascimbene en onze landge noot Piet de Jongh, die later een lekke band kreeg. De tactische Gerrit Voorting stelde tenslotte op de baan van St. Brieuc zijn gele trui veilig. Hij behaalde nog meer winst, want door zijn zevende plaats in deze etappe werd hij derde in het puntenklassement met een geringe achterstand op Graczyk. Bo vendien bleef dank zij de Roosen- daaler de positie van Nederland in het ploegenklassement vrijwel onge wijzigd. Toch was de winst van Voorting niet de belangrijkste ontwikkeling in de ze etappe. Belangrijker nog was de royale voorsprong, die Rapheal Ge miniani derde in de algemene rangschikking kreeg op Bobet, An- quetil, Nencini, Gaul en Bahamontes, de favorieten met wie hij straks in bergen strijd gaat leveren om de Het was geen formaliteit/géén be leef dheidsgebaar, dat de grote tour baas Jacques Goddet ommddellljk na de finish van de koplopers naar het Nederlandse groepje op het midden veld van het knusse velodrome toe- stapte om Voorting en ook zijn ver heugde landgenoten te complimente ren met het succes. ETAPPE-KLASSEMENT De winnaar van de zesde etappe, was de Bolg Van Geneugden in 5.21.45; 2. Elliott, Ierland; 3. Favero, Italië; 4. Georges Desmet, België; 8. Barone, Parijs; 6. Botel- 1b, Spanje; 7. Voorting, Nelux; 8. Mahé, Frankrijk; 9. Busto, Midden Zuid-Frankrijk; 10. Geminiani, Midden Zuid-Frankrijk; 11. Anglade, Midden Zuid-Frankrijk; 12. Polo, Midden Zuid-Franltrijk, allen in.dezelfde tijd nis de winnaar; 13. Morvan, West Zuidwest Frankrijk, 6.21.65; 14. Graeser, Zwitserland- Dultsland, 6,22.10; 15. Ploot, West Zuidwest Frankrijk, z.t.; 16. Christian, int. ploeg, 6.23.0; 17. Foré, België, z.t.; 18. Otano, Span je, 6,31.41; 19. Delberghe, Parijs Noordoost Frankrijk, z.t.; 20. Darrigade, West Zuid west Frankrijk,'5.32.36; 21. Galnche, West ZuldweBt Frankrijk, z.t. Daarna het grote peloton met alle favorieten. Bij de renners die 22ste ex aequo werden geklasseerd ln de zelfde tijd als Darrigade, nl. 5.32.36, waren ook Dam en. De Jongh, Kersten, Wlm en Plet van Est, Van den Borgh, Bolzan, Ern- xer, Gaul en Sohmltz vnn de Nederlands- Luxemburgse ploeg'. ln het etappeklassement is onze landge noot Lahaye ln een grote groep renners 90e geklasseord ln 6 uur 49 min. 20 sec. ALGEMEEN KLASSEMENT Het algemene klassement na de zesde etappe luidt: 1. Voorting, Nelux, 30.33.58; 2. Mahé, Frank rijk, 30.34.58; 3. Geminiani, centraal Zuid- Frankrijk, 30.36.30; 4.15. ex aequo Gilbert Desmet, B., en Botella, Fr., 30.38.47; 6. Bau- vln. Frankrijk, 30.40.16; 7. Morvan, West z.w., 30.41.18; 8. Barone, Parijs n.o., 30.42.48; 9. Favero, Italië, 30.43.26; 10. Planckaert, B., 30.43.39; 11. Foré, B., 30.43.40; 12. Darrigade, Frankrijk, 30.44.08; 13. Graczyk, centraal Zuid-Frankrijk, 30.45.13; 14. Adrlaenssens, B.f 30.45.49; 15. Sabbadinl, West zuidwest, 30.46.21; 16. Gainche, West zuidwest, 30.46.29; 17. Van Geneugden, B„ 30.46,36; 16. Bobet, Frankrijk, 30.46.51; 19. Anquetil, Frankrijk, 30.47.21 en Ernzer. Nelux, in dezelfde tijd als Anquetil; 26. Van den Borgh, Nelux, 30.49.18; 37. ux aequo Brankart, B., en Gaul, Nelux, 30.49.23 35. Wlm van Est, Nelux, 30.52.22; 41. ex aequo De Jongh, Nelux, 30.57.44; 61. Piet van Est, Nelux, 31.00.09; 62. Bolzan, Nelux, 31.00.22 71. ex aequo Kérsten en Damen, Nelux, 31.01.49; 79. Schmitz, Nelux, 31.05.56; 91. Lahaye, Nelux, 31.17.06. PUNTENKLASSEMENT Het puntenklassement ziet er als volg); uit: 1. Graczyk, Frankrijk centraal, 57; 2. Darri gade, Frankrijk, 74; 3. Voorting, Nederland, 80; 4. Baffi, Italië. 92; 5. Planckaert, B., 92: 6. Bauvin, Frankrijk, 116; 7. Gainche, Frank rijk west, 117; 8. Hoevenaars. België, 119; 9. Wlm van Est, Nederland, 123; 10. Mahé, Frankrijk nationaal, 127. De Franse natlonndagfranools Mahé 37 n won de prijs voor de meest strijdlustige ren ner en Marcel Janssens, België, kreeg de prijs voor de meest onfortuinlijke renner. PLOEGENKLASSEMENT Het dagploegenklassement ziet er als volgt uit: 1. Centraal Zuld-Frankrljk (Busto, Ge miniani, Anglade), 16.05.15; 3. België 16.06,30; 3. West zuidwest 16.16.41; 4. Internationale ploeg 16.16.61; 5. ex aequo Parijs noordoost en Spanje, beide 16.26.02 7. ex'aequo N.elux- ploeg (Voorting, Damen, De Jongh), Zwit serland en Frankrijk, alle in 16.26.57. Na de zesde etappe ziet het algemeen ploe genklassement er als volgt uit: 1. Frankrijk (Mahé, Bauvin, Darrigade) 91.59.22 3. Bel gië 92.03.49; 3. -Centraal Zuid-Frankrijk 92.09.10; 4. Nelux-ploeg (Voorting, Ernzer, Van der Borgh) 92.10.37 5. West zuidwest, 92.14.08; 6. Italië 92.20.34; 7. Internationale ploeg 92.27.44; 8. Parijs noordoost 92.38.03; 9. Spanje 92.39.16; 10. Zwitsers-Duitse ploeg 92.49.03. Wie een Locomotief berijdt, wint, als Voorting, geld en tijd G. VOORTING de winnende fiets! Rijwielen voor sport, toerisme en degelijks gebruik. AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Stemming licht verbeterd 30 juni 1 juli Nederland 1951 (3%) 95 Nederland 1948 (3% 88% 88% Nederland 1935 (3%) 89% 88% Nederland 1947 (3%) 3 90 A 90rt Nederland 1937 3 89» 90% Dollarlening 1947 3 92 91% Investeringscert. 3 95A 95ft Nederland 1962-64 3 94% 94A Nederland N.W.S. 2% 62f, 63%1 Ned. Indië 1937 3 94% 94% Nat. Handelsbank 83 84 Ned. HandelmiJ. 186% 169 Alg. Kunstzijde Unie 187% 193% Berghs' en Jurgens 280% 280 Calvè-Delft 296% 301 Hoogovens n.r. 300 302 Ned. Kabelfabrlek 253 258 Philips 292 297% Unilever 353% 358 Wllton-Feijenoord 190 Bllliton 259 Kon. Petroleum Mij. 168.60 172.20 Amsterdam Rubber 68% 68% Holland Amerika Lijn 139 139% Kon. Paketvaart 117% 118% Rotterdamse Lloyd 121% 123 Scheepvaart Unis 124% 128% Stv. Mij. Nederland 144% 145% H.V.A. 99 U 101% Bank van Ned. gem. 4% 98% 98% Bank van Ned. gem. 0-5-10 124% 124% Van Berkels Patent 190 190 Centrale Suiker 195 194 Kon. Mij. De Schelde N.B. 169% 170 Intern. Nickel 79% 79A America Motors 13A 13% Anaconda 47% 47 A Baltimore en Ohio 30% Bethlehem Steel 41% 41A General Motors 39% 39% Kennecott 89 Missouri K.T. 17H New York Central 13% Pennsylvania 13% Republic Steel 47% 47% Shell Oil Comp. 74% 76% Tide Water 25 24% U.S. Steel 64% 64% PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 91% 91% Breda 1954 86 85 Eindhoven 1954 85% 85% Enschede 1954 85% 84% Den Haag 1952 I 95 94% Den Haag 1952 II 991 Rotterdam 1952 I 94% 95% Rotterdam 1952 II 95% 95% Utrecht 1952 98 97% Amsterdam 1956 I 85 85 Amsterdam 1956 II 100% 100% Amsterdam 1956 III 100% 100% Amsterdam '33 (c. en a.) 104% 104 Dordrecht 1956 85% 85% Alkmaar 1956 84% 85% ANP CBS BEURSIND1CES 27/6 Intern, concerns Industrie Scheepvaart 3.14 3.14 L7 Indon. fondsen Algemeen 144.86 144.89 145.4 135.29 135.07 136.14 120.43 120.76 12125 87.89 87.34 87.43 199.72 199.67 202.72 Voornamelijk onder invloed van het gunstiger verloop van Walstreet leg de het Damrak gisteren een betere houding aan de dag. De opening van de markt was reeds hoopvol want me rendeels lagen de koersen op hoger peil. In het verdere verloop zette deze stijgende tendentie zich voort, zelfs in die mate dat merendeels op het hoog ste punt van de dag werd gesloten. Hoewel op vorige dagen de handel somtijds reeds iets groter was dan ge woonlijk, viel gisteren te merken dat le' hogere koersen resulteerden in een iets grotere omzet, al bleef de affaire nog van beperkte omvang. Niettemin was de ondertoon van de beurs op merkelijk goed en naar mate het marktverloop vorderde kwam dit steeds krachtiger tot uiting. In hoofdzaak waren het de grote in ternationale fondsen die de toon aan gaven, in de eerste plaats Kon. Olie, die krachtig gesteund werden door de betere stemming in Amerika voor pe- troleumwaarden. Dientengevolge steeg Koniklijke tot boven 171, een verbetering van meer dan drie gulden ten opzichte van eergisteren. De mees te belangstelling ging echter uit naar AKU, op de eergisteren vermelde ver wachtingen inzake Vereinigte Glanz- RADIO- EN T.V.-RUBRIEK orcvt. en Mies Bouhuys, die met veel succes teksten schrijft voor verschillende jeugdprogramma's van de televisie, zal het volgende jaar zelf in de re giekamer zitten, als haar spelen op het programma staan. Mies Bouhuys voelt zich weliswaar in de eerste plaats schrijfster (ze heeft tal van boeken, kinderverhalen en toneel stukken op haar naam staan en ver zorgt ook de kinderrubriek van ons blad), maar is toch bijzonder gegre pen door de mogelijkheden van de televisie. Ze is van oordeel, dat ze het hele vak moet kennen, wil ze met succes blijven schrijven. Volgend seizoen zal haar „Morgen gebeurt Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 10.56%—105714New York 3.78 !4—3.78%Montreal 3.94%— 3.94%; Parijs 89.92%—90.02%; Brus sel 7.58%7.59%; Frankfurt 90.49%— 90.45%; Zürich 86.55—86.60; Zürlch (vr. francs) 8825%—88.33%Stock holm 73.07%—73.12%Kopenhagen 54.65%—54.70%Oslo 52.81%—52.86% Milaan 60.78%—60.83%Wenen 14.61%—14.62%Turkse verr. dir. 3.79A-3.79H. stoff. Het rayonfonds steeg tot 193 maar ook Philips was zeer vast (plus 5) evenals Unilever (plus 4). K.L.M. sloot zich aan bij het herstel van Wallstreet maar volgde slechts aar zelend, zulks in verband met de be kende moeilijkheden. Scheepvaart was licht verdeeld en kalm. K.P.M. ging gisteren weer in opwaartse richting. Daarentegen kon Nievelt zich moeilijk handhaven. Scheepvaart Unie steeg tot 126. On- üer de cultures was de glans van Deli gisteren ietwat verbleekt. De animo was minder dan op de vorige dagen. Senembah deed het weer vrij goed en liep op tot 89. H.V.A. kwam juist bo ven de 100 uit. In het algemeen kreeg men de indruk dat de markt minder gevoelig is voor ongunstig bedrijfs nieuws. Advertentie) U Uw vaksntn It cc kort om er zelfs één dag of uur r van cc milten. Daarom: waarheen U ook gaat. .neem '✓Yr 'ASPRO' mee! Geen hoofdpijn, opkomende kou of lusteloosheid zal dan-Uw vakantievreugde bederven. 'ASPRO' helpt tnel en zeker én doet meer dan dat! r Door zijn onschadelijke samenstelling geeft 'ASPRO' V" U Uw opgewektheid en leventvreugde terug ks. 1 Uw gehele vakantie ln vakantiestemming. 2'aspro'1 ...enUdéntuteeb fit.' i proframmi „HERHAHN6 Of VERZOEK" <nv tilt luumtu/J <108 m.) tdt't iw,'i|mw)tn 10 45 uur. 58 Langs de wanden der kelder stonden een aantal levensgrote beelden van Plattekopls opgesteld, de hamers in de aanslag. In het schemerige licht, dat door een spleet binnen viel, leek het alsof zij ieder ogenblik konden gaan mep pen. „Voorouderbeelden..." fluis terde dokter Prak eerbiedig. „Deze kelder is een gedenk- tlaats van de Plattekopls" amen met dokter Prlegl begon hij de beelden te on derzoeken. „Volgens mij zijn het standbeelden van beroemde koplmeppers!" sprak doctor Priegl. „Dat betwijfel ik," was het antwoord van zijn collega. „Ik hel over naar de me ning, dat dit de beeltenis sen zijn van de eerste Plat tekopls, die van-het Paas eiland zijn gekomen...". „Nonsens!" riep doc tor Priegl fel. „De Plattekopls zijn immers naar het Paaseiland gegaan!"' Kappie stond intussen van ongeduld zijn snor te verbijten. Hij en de Maat waren echter niet de enigen, die ongeduldig begonnen to worden. De man met het masker was inmiddels nader bij geslopen en hield zich schuil ln de schaduw van een der beelden, Ook hij werd niet geboeid door het wetenschappelijk onderzoek. „Dat gezwetsl..." mopperde hij, „...onbelang rijk! Zo schieten we niet op! Ik wou 'dat die Grote Tovenaar maar eens een van zijn kunstls vertoonde...!" Toevallig scheen dat juist te gebeuren. De hamer in de opgeheven arm van een der beeldèn suisde plotseling omlaag en trof met een doffe bonk het hoofd van de Maat, die daar precies onder stond... bet" worden vervolgd. Ze zal dan sa men met haar echtgenoot, Ed Hoor- nik, ook enkele eenakters schrijven voor het avondprogramma van dc A.V.R.O. Verre reizen Het radioprogramma van de N.C.R. V. is deze zomer duidelijk geïnspi reerd door de reislust van het luiste rende publiek. Naast het wedstrijd element op donderdagavond in de se rie „spoorzoeken door Europa" (op het ogenblik doorkruist Jan de Vis ser met „Dirk" Europa) is er op vrijdagavond om de veertien dagen een meer dichterlijk-muzikaal pro gramma: „negen avonturen met de wereld". Op vrijdagavond, 4 juli kan men in deze rubriek weer dc dichter J. W. F. Werumeus Buning horen met een verhaal over Ameland. Kijk en luister Ter gelegenheid van het 60-jarig be staan van de Alg. Ned. Diamantbe- werkersbond in 1954 schreef Milo Anstadt „Diamantstad", een spel. waarin de geschiedenis van de bond en de industrie ln Amsterdam werd geschetst. Nu de A.N.D.B. wordt op geslokt door een grotere bond, laat de V.A.R.A. „Diamantstad" nog eens horen, uiteraard aangepast aan de gewijzigde omstandigheden. Voor Hilversum I een fragmentari sche opvoering van Vondels treurspel „Joseph in Dothan" door de deelne mers aan de hoorspelcursus van de NJR.U. Hun lerares, Rolien Numan voert de regie. Voor de talloze lief hebbers van de operette een aan trekkelijk concert' van het promena de-Orkest met zang van Aukjo Kar- semeyer en de Amerikaanse bariton Garfield Swift, die enkele jaren in ons land heeft gewoond. DONDERDAG 3 JULI. HILVERSUM I. 9H m 748 kc/s. 7.00 AVRO 7.50 VPRO. 8.00-44.00 AVRO. AVRO: 7.oo Nieuws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO 8.oo Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Gram. 10,50 Voor de kleuters. 11,00 Eten over de grenzen, caus. 11.15 Bariton en plano. 11.35 Gram. 11.45 Mannen zijn dierbare wezens, maar caus. 12.00 Zang en plano. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Uit het bedrijfsleven. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole-orkest. 13.35 Beursberichten. 14.00 Viool en piano. 14.30 Gram. 15.00 De jacht op de dader, hoor spel. 15.45 Gram. 16.15 Voordracht. 16.3:. Gram. Event. Tour de France. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Liohte muziek-, 18.00 Nieuws. 18.15 Tour de France. 48.25 Lichte muziek. 18.55 Gesproken brief uit Londen. 19.00 Gram. 19.15 Cabaret. 20.00 Nieuws 20.05 Holland Festival: Kamerorkest en soliste. (21.00—21.50 Logboek 1042). 22.30 Journ. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16 Sportact. 23 26—24.UU Dansmuziek. HILVERSUM II. 298 m 1007 Uc/s. 7.U0 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws en vroeg bij de pinken. 7,15 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kalender. 8.00 Nieuws. 8J5 Gram, 8.50 Voor de huisvrouw. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Instr. octet. 12.25 Voor de boeren. 12.33 Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Ballroomorkest. 12.53 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en kath. nieuws. 13.20 Cello- recital. 13.40 Lichte muziek. NCRV: 14.00 Gram. 14.20 Lichte muziek. 14.45 Voor dc vrouw. 13.15 Gram. 15.25 Ork. concert 15.50 Gram. 18.00 Bijbeloverdenking. le.3o Twee hobo's en piano. 17.00 Voor de Jeugd, 17.30 Gram, 17,40 Beursber. 17.45 MetropOlëörkest en klein koor. 18,13 Frie se uitzending. 10,30 Gram. 10.00 Nleuws- én weerberichten. 19.10 Gram. 19.20 Idem. 19.30 Lichte muziek. 19.50 Pol. caus:. A.R 20.00 Radiokrant. 20.20 Spoorzoeken dom- Europa. 21.30 Gram. 21.40 Radiophllhai m. orkest. 22.00 Periodiekenparade. 22.10 Or gelconcert. 22.40 Gram. 22.45 AvondOver- denking, 23 00 Nieuws en SOS-ber. 23.15 Zaalsportuitslagen. 23.20—24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. NCRV: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Kufistoverz. 20.45 Filmprogramma. 21.30 Cabaretprogramma. 22.00 Dagsluiting. „Dank je, Saladlnl", zcl hij nog, zich naar zijn eerste officier omwendend, die door een wolk van fijne droppels verborgen werd, „en vergeet de man schappen niet; laat wat rum verstrek ken". Vox luisterde. Wat een geluk ver trouwen in de machine te kunnen hebben, hoewel men nooit kon weten. Het was mogelijk, dat de kapitein van de Marco Polo, het Italiaanse vrachtschip, welks oproep hij twee nachten geleden had beantwoord en dat zeker, evenals de Canopus gezon ken was, maar alleen, zonder getui gen, dat deze ook meende een be trouwbare machine te hebben: en de schroefas was gebroken. Als men aan alles dacht wat er kon gebeuren, zou men in het geheel niet varen Het lastige ogenblik was aangebro ken. Overgeleverd aan het meest wal gelijke slingeren begonnen zijn eigen pasagiers en de geredden daar bene den weer te schreeuwen, te jammeren en te huilen. Een kwestie van secon den-, voldoende om twee, drie maal heen en weer te worden geslingerd. Vox stelde niet veel belang in de pas sagiers, die hij al zo lang van Europa naar de Verenigde Staten en van daar naar Europa vervoerd had. HIJ zag hen niet of heel weinig. Het waren al tijd dezelfde mensen, zo kwam het hem voor. Toch had hij medelijden met die mensen, die hij gedurende twee dagen (ja, het waren precies 48 uur, dacht hij, naar het achterschip turend) door ijzn onophoudelijk ma noeuvreren aan alle demonen van de zee had overgeleverd. En dan die anderen! De vrouwen en kinderen, vooral, die na een lange doodsangst de Canopus hadden verla ten om te proberen de Virginia te be reiken, in die zee, die juist om de ach tersteven van de stomer een geweldige witte krans veroorzaakte. De reling, die de zeeman met de lin kerhand vasthield, de stutten, de ra men van de stuurhut, alles op de brug en aan boord trilde, maar het slinge ren nam steeds in hevigheid af. Vox ging weer naar het midden van de brug terug en, na een ogenblik naar de golven te hebben gekeken, die hem naar Gibraltar zouden brengen en die spoedig vierkant 'tegen de scheeps wand zouden slaan, stuurde hij zijn schip vooruit. En de bevélen, die Fet- cherin aan de roerganger doorgaf, volgden elkander op roer aan stuurboord; aan bakboord. Hij keek op het kompas. Het was af- felopen. De toplichten werden helder- er, de navigatielichten aan de beide einden van de brug straalden duidelij ker en een matroos bevestigde de blin den voor de ramen van de stuurhut (hetgeen Vox deed denken aan een gordijn dat zakt na de laatste acte van een treurspel). De nacht brak aan en op de toppen der zwarte golven, die de Virginia van achteren aangrepen en haar naar het Oosten Stuurden, had men geen lijk meer kunnen onder scheiden. „Midscheeps je roer!" Wat hinderde het een kreet te hdren; de ronde doen zou betekenen de passa giers en geredden aan een nieuwe kwelling blootstellen; dat was onno dig. „Het roer is in de midscheeps, kapi tein. Koers Zuid 75 West". „Goed. Houden zo. Fetcherin, zet de koers in de kaart". Na de stuurhut te zijn doorgegaan, ging Vox de kaartenkamer binnen, greep de spreekbuis naar de machine kamer en riep „Hier de kapitein; ik wilde meneer Petit spreken". „Afgelopen", dacht hij. „Ja, voor de Canopus, het schip waarvoor de maat schappij zoveel reclame heeft ge maakt, voor Bertrand. die altijd ge weigerd had eerste officier te worden en beweerde: „Ik krijg tien Louis d'or per maand; dat is genoeg voor mij. Als mijn wacht ten einde is, slaap ik als een marmot, of de zee nu hoog gaat of dat we door de mist varen", en wiens lijk nu door de golven dooi de nacht gedreven werd; voor twee, driehonderd kinderen, vrouwen en mannen Ook voor mij, nu ik alleen maar mijn scheepsverklaring heb op te stellen. Maar voor Godde!" Hij legde zijn pet op de grote eiken waarop kaarten, boeken en navigatie- kaartentafel. waartegen hij leunde en instrumenten lagen en veegde met een vermoeid gebaar met de hand over zijn ogen, zijn voorhoofd en zijn rood haar, dat aan de slapen grijs werd. „Ik zal hem gaan opzoeken" Vox en Godde hadden samén op ditzelfde schip, de Virginia, gevaren en lang geleden hadden de beide kapiteins hun eerste aanstelling gekregen als stuur lieden aan boord Van de oude Santa Anna van dezelfde maatschappij on der bevel van deze Derieu die, over vallen door een congestie in de herse nen, in Napels van boord Was gegaan. Vox, die nooit een vriend had gehad, was indertijd gevoelig geweest voor. de charme en openhartigheid van Godde en ongetwijfeld had de barsheid van Derieu de jongelui tot elkander gebracht. Toen ze elkander op de Vir ginia weer ontmoetten, had Vox, wiens karakter nog even geslaten was, zich afzijdig gehouden. „Ja, ben je daar. Petit? Het is afge lopen, het schip is gezonken", zei Vox. „Men heeft het me juist verteld". „Het heeft niet meer dan vijf minu ten geduurd" vervolgde Vox, de ogen gericht op een logarithmentafel, maar, in werkelijkheid kijkend naar dezelf de zilvergrijze golven, die Bertrand gedood en de Canopus verzwolgen hadden. „Ik heb koers gezet naar Gi braltar. Ik geloof niet dat we weer zullen behoeven te manoeuvreren. Je weet toch, dat Derieu niet aan boord was?" „Ja, dat heb ik van de derde machi nist Ollivier gehoord". Vox en de chef van de machinekamer spraken op de gedempte toon waarop na een hevige storm en te midden-van de wrakstuk ken twee mannen spreken, die zelf alles hebben gegeven: vakkennis, wil, intelligentie, moed. „We hebben Godde gered". Het antwoord was bijna een kreet. „U hebt Godde gered! Aha, zoveel te beter! Is hij gewond?" „In ieder geval niet ernstig. Ik heb hem nog niet gesproken". „En de anderen? „Ik ben nauwelijks van de brug af ge weest. Maar. Bertrand „Je hebt hem goed gekend, is het niet?" „Ik heb verscheidene malen met hem gevaren". „Hij is dood. Ik zal het je later ver tellen". „Hoeveel hebt U er-gered?" „Cijfers kan ik niet geven. We moe- tèn de lijst nog opmaken. En de As- cania heeft er ook nog veel. Ik moet nu mijn telegrammen wegsturen en dan de ronde door het schip maken. Ik kom dan even langs", HOOFDSTUK 2. Zes maanden tevoren, om nauwkeu rig te zijn, op 11 augustus 1913, had in dezelfde wateren op honderd mij len van daar, kapitein Pierre Lau- rant, die blind geworden was, de brug van de Virginia opkomend, ook het bevel gegeven koers naar Gibraltar te zetten. Hij had daarop tot Vox, die eerste officier was ge zegd: „Als het schip op koers ligt, kom dan bij me in de kaartenkamer". Kort daarop had Vox hem in de fau teuil zien zitten, waarin hijzelf nu zHn slapeloze nachten doorbracht. „Neem een blad papier en haal je vulpen te voorschijn, Vox. Ik zal ie een telegram dicteren." Onbewegelijk, het bovenlijf rechtop, eerder zwaar dan krachtig, met het grote gezicht, gewoonlijk hoogrood, nu bloedloos, de ogen waarin het licht niet doordrong, strak en open naar een '-iheel in^-vlijke wereld, had Laurant vervolgd: "(Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 7