KAPPIE
De ondergang
van de Canopus
SLIMME GERRITVOORTING
VEROVERDE GELE TRUI
UITSLAGEN EN KLASSEMENTEN
TOUR DE FRANCE
LOGOMOTIEF
en hei geheim van Kaiiekopl
y&w
scbr ijven
KLMEi\
uit de ETHER
feuilleton
edouard peissov
WOENSDAG 2 JULI 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
5
(Slot van pag. 3)
De geroutineerde, creatieve directeur
technique van de Franse nationalen,
had nl. opnieuw een geraffineerd
plannetje ontworpen om de positie
van zijn pupillen te versterken.
Drama Janssens
Maar voor het zover was hadden wij
al enkele tourdrama's beleefd. Het
drama-Janssens bijvoorbeeld. De dap
pere Belg, vechtend tegen pijn en
ontmoediging, kon vanmorgen een
voudig niet meer. Na 45 kilopieter
gaf dokter Dumas hem tenslotte het
advies van de fiets te stappen. Jans
sens deed dat bijna gretig.
Zwitserland verbiedt een
congres tegen atoomwapens
De Zwitserse regering staat niet toe.
dat er zondag en maandag in Bazel
een „Europees congres tegen atoom
wapens" wordt gehouden.
Het desbetreffende verbod is dinsdag
door de Zwitserse regering uitge
vaardigd.
Marcus Feldmann, hoofd van het
Zwitserse ministerie van justitie en
politie, die dit bekend maakte, zei
dat het congres verboden is, omdat
men de traditionele Zwitserse poli
tiek van neutraliteit wil handhaven
en de mogelijkheid wil openlaten
voor Zwitserland om zelf een beslis
sing te nemen inzake de bewapening
van de Zwitserse 'strijdkrachten.
Het congres is georganiseerd door
Britse, Westduitse, Franse en Zwit
serse politici en literatoren.
De uitnodigingen voor deelneming
aan het congres waren ondertekend
door de Britten Lord Betrant Rus
sell, Julian Huxley, Benjamin Brit
ten en J. B. Priestley; de Fransman
Claude Bourdet en de Duitsers H.
W. Richter, Max Born en Waldemar
von Knoeringen.
Onze Nederlands-Luxemburgse ploeg
had ook zo'n knaap die zich beslist
niet meer kon handhaven: Jef La-
haye. De Limburger, winnaar van de
eerste rit om het kampioenschap van
Nederland, heeft al een paar dagen
last van een pijnlijke knie. En iedere
dag wordt zijn rijden moeizamer en
stroever. Gisteren arriveerde hij nog
juist op tijd in St-Brieuc, twee mi-,
nuten voor het sluiten van de contro
le. Zal het hem vandaag ook geluk
ken
De rust duurde Welgeteld zes ki
lometer. Toen stapte Bobet van
zijn fiets en rende een huis binnen
naar het toilet. Onmiddellijk laai
de de strijd weer op. De groep
Voorting sprong weg, daarna de
groep Favero en tenslotte ook de
eerzuchtige Geminiani met zijn
ploeggenoten en de Italianen Baf-
fi, Nascimbene en onze landge
noot Piet de Jongh, die later een
lekke band kreeg.
De tactische Gerrit Voorting stelde
tenslotte op de baan van St. Brieuc
zijn gele trui veilig. Hij behaalde nog
meer winst, want door zijn zevende
plaats in deze etappe werd hij derde
in het puntenklassement met een
geringe achterstand op Graczyk. Bo
vendien bleef dank zij de Roosen-
daaler de positie van Nederland in
het ploegenklassement vrijwel onge
wijzigd.
Toch was de winst van Voorting niet
de belangrijkste ontwikkeling in de
ze etappe. Belangrijker nog was de
royale voorsprong, die Rapheal Ge
miniani derde in de algemene
rangschikking kreeg op Bobet, An-
quetil, Nencini, Gaul en Bahamontes,
de favorieten met wie hij straks in
bergen strijd gaat leveren om de
Het was geen formaliteit/géén be
leef dheidsgebaar, dat de grote tour
baas Jacques Goddet ommddellljk na
de finish van de koplopers naar het
Nederlandse groepje op het midden
veld van het knusse velodrome toe-
stapte om Voorting en ook zijn ver
heugde landgenoten te complimente
ren met het succes.
ETAPPE-KLASSEMENT
De winnaar van de zesde etappe, was de
Bolg Van Geneugden in 5.21.45; 2. Elliott,
Ierland; 3. Favero, Italië; 4. Georges
Desmet, België; 8. Barone, Parijs; 6. Botel-
1b, Spanje; 7. Voorting, Nelux; 8. Mahé,
Frankrijk; 9. Busto, Midden Zuid-Frankrijk;
10. Geminiani, Midden Zuid-Frankrijk; 11.
Anglade, Midden Zuid-Frankrijk; 12. Polo,
Midden Zuid-Franltrijk, allen in.dezelfde tijd
nis de winnaar; 13. Morvan, West Zuidwest
Frankrijk, 6.21.65; 14. Graeser, Zwitserland-
Dultsland, 6,22.10; 15. Ploot, West Zuidwest
Frankrijk, z.t.; 16. Christian, int. ploeg,
6.23.0; 17. Foré, België, z.t.; 18. Otano, Span
je, 6,31.41; 19. Delberghe, Parijs Noordoost
Frankrijk, z.t.; 20. Darrigade, West Zuid
west Frankrijk,'5.32.36; 21. Galnche, West
ZuldweBt Frankrijk, z.t. Daarna het grote
peloton met alle favorieten. Bij de renners
die 22ste ex aequo werden geklasseerd ln de
zelfde tijd als Darrigade, nl. 5.32.36, waren
ook Dam en. De Jongh, Kersten, Wlm en
Plet van Est, Van den Borgh, Bolzan, Ern-
xer, Gaul en Sohmltz vnn de Nederlands-
Luxemburgse ploeg'.
ln het etappeklassement is onze landge
noot Lahaye ln een grote groep renners 90e
geklasseord ln 6 uur 49 min. 20 sec.
ALGEMEEN KLASSEMENT
Het algemene klassement na de zesde etappe
luidt:
1. Voorting, Nelux, 30.33.58; 2. Mahé, Frank
rijk, 30.34.58; 3. Geminiani, centraal Zuid-
Frankrijk, 30.36.30; 4.15. ex aequo Gilbert
Desmet, B., en Botella, Fr., 30.38.47; 6. Bau-
vln. Frankrijk, 30.40.16; 7. Morvan, West z.w.,
30.41.18; 8. Barone, Parijs n.o., 30.42.48; 9.
Favero, Italië, 30.43.26; 10. Planckaert, B.,
30.43.39; 11. Foré, B., 30.43.40; 12. Darrigade,
Frankrijk, 30.44.08; 13. Graczyk, centraal
Zuid-Frankrijk, 30.45.13; 14. Adrlaenssens,
B.f 30.45.49; 15. Sabbadinl, West zuidwest,
30.46.21; 16. Gainche, West zuidwest, 30.46.29;
17. Van Geneugden, B„ 30.46,36; 16. Bobet,
Frankrijk, 30.46.51; 19. Anquetil, Frankrijk,
30.47.21 en Ernzer. Nelux, in dezelfde tijd als
Anquetil; 26. Van den Borgh, Nelux, 30.49.18;
37. ux aequo Brankart, B., en Gaul, Nelux,
30.49.23 35. Wlm van Est, Nelux, 30.52.22; 41.
ex aequo De Jongh, Nelux, 30.57.44; 61. Piet
van Est, Nelux, 31.00.09; 62. Bolzan, Nelux,
31.00.22 71. ex aequo Kérsten en Damen,
Nelux, 31.01.49; 79. Schmitz, Nelux, 31.05.56;
91. Lahaye, Nelux, 31.17.06.
PUNTENKLASSEMENT
Het puntenklassement ziet er als volg); uit:
1. Graczyk, Frankrijk centraal, 57; 2. Darri
gade, Frankrijk, 74; 3. Voorting, Nederland,
80; 4. Baffi, Italië. 92; 5. Planckaert, B., 92:
6. Bauvin, Frankrijk, 116; 7. Gainche, Frank
rijk west, 117; 8. Hoevenaars. België, 119; 9.
Wlm van Est, Nederland, 123; 10. Mahé,
Frankrijk nationaal, 127.
De Franse natlonndagfranools Mahé 37 n
won de prijs voor de meest strijdlustige ren
ner en Marcel Janssens, België, kreeg de
prijs voor de meest onfortuinlijke renner.
PLOEGENKLASSEMENT
Het dagploegenklassement ziet er als volgt
uit: 1. Centraal Zuld-Frankrljk (Busto, Ge
miniani, Anglade), 16.05.15; 3. België 16.06,30;
3. West zuidwest 16.16.41; 4. Internationale
ploeg 16.16.61; 5. ex aequo Parijs noordoost
en Spanje, beide 16.26.02 7. ex'aequo N.elux-
ploeg (Voorting, Damen, De Jongh), Zwit
serland en Frankrijk, alle in 16.26.57.
Na de zesde etappe ziet het algemeen ploe
genklassement er als volgt uit: 1. Frankrijk
(Mahé, Bauvin, Darrigade) 91.59.22 3. Bel
gië 92.03.49; 3. -Centraal Zuid-Frankrijk
92.09.10; 4. Nelux-ploeg (Voorting, Ernzer,
Van der Borgh) 92.10.37 5. West zuidwest,
92.14.08; 6. Italië 92.20.34; 7. Internationale
ploeg 92.27.44; 8. Parijs noordoost 92.38.03; 9.
Spanje 92.39.16; 10. Zwitsers-Duitse ploeg
92.49.03.
Wie een Locomotief berijdt,
wint, als Voorting, geld en tijd
G. VOORTING
de winnende fiets!
Rijwielen voor sport, toerisme en degelijks gebruik.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Stemming licht verbeterd
30 juni 1 juli
Nederland 1951 (3%)
95
Nederland 1948 (3%
88%
88%
Nederland 1935 (3%)
89%
88%
Nederland 1947 (3%) 3
90 A
90rt
Nederland 1937 3
89»
90%
Dollarlening 1947 3
92
91%
Investeringscert. 3
95A
95ft
Nederland 1962-64 3
94%
94A
Nederland N.W.S. 2%
62f,
63%1
Ned. Indië 1937 3
94%
94%
Nat. Handelsbank
83
84
Ned. HandelmiJ.
186%
169
Alg. Kunstzijde Unie
187%
193%
Berghs' en Jurgens
280%
280
Calvè-Delft
296%
301
Hoogovens n.r.
300
302
Ned. Kabelfabrlek
253
258
Philips
292
297%
Unilever
353%
358
Wllton-Feijenoord
190
Bllliton
259
Kon. Petroleum Mij.
168.60
172.20
Amsterdam Rubber
68%
68%
Holland Amerika Lijn
139
139%
Kon. Paketvaart
117%
118%
Rotterdamse Lloyd
121%
123
Scheepvaart Unis
124%
128%
Stv. Mij. Nederland
144%
145%
H.V.A.
99 U
101%
Bank van Ned. gem. 4%
98%
98%
Bank van Ned. gem. 0-5-10
124%
124%
Van Berkels Patent
190
190
Centrale Suiker
195
194
Kon. Mij. De Schelde N.B.
169%
170
Intern. Nickel
79%
79A
America Motors
13A
13%
Anaconda
47%
47 A
Baltimore en Ohio
30%
Bethlehem Steel
41%
41A
General Motors
39%
39%
Kennecott
89
Missouri K.T.
17H
New York Central
13%
Pennsylvania
13%
Republic Steel
47%
47%
Shell Oil Comp.
74%
76%
Tide Water
25
24%
U.S. Steel
64%
64%
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951
91%
91%
Breda 1954
86
85
Eindhoven 1954
85%
85%
Enschede 1954
85%
84%
Den Haag 1952 I
95
94%
Den Haag 1952 II
991
Rotterdam 1952 I
94%
95%
Rotterdam 1952 II
95%
95%
Utrecht 1952
98
97%
Amsterdam 1956 I
85
85
Amsterdam 1956 II
100%
100%
Amsterdam 1956 III
100%
100%
Amsterdam '33 (c. en a.)
104%
104
Dordrecht 1956
85%
85%
Alkmaar 1956
84%
85%
ANP CBS BEURSIND1CES
27/6
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
3.14
3.14
L7
Indon. fondsen
Algemeen
144.86 144.89 145.4
135.29 135.07 136.14
120.43 120.76 12125
87.89 87.34 87.43
199.72 199.67 202.72
Voornamelijk onder invloed van het
gunstiger verloop van Walstreet leg
de het Damrak gisteren een betere
houding aan de dag. De opening van
de markt was reeds hoopvol want me
rendeels lagen de koersen op hoger
peil. In het verdere verloop zette deze
stijgende tendentie zich voort, zelfs in
die mate dat merendeels op het hoog
ste punt van de dag werd gesloten.
Hoewel op vorige dagen de handel
somtijds reeds iets groter was dan ge
woonlijk, viel gisteren te merken dat
le' hogere koersen resulteerden in een
iets grotere omzet, al bleef de affaire
nog van beperkte omvang. Niettemin
was de ondertoon van de beurs op
merkelijk goed en naar mate het
marktverloop vorderde kwam dit
steeds krachtiger tot uiting.
In hoofdzaak waren het de grote in
ternationale fondsen die de toon aan
gaven, in de eerste plaats Kon. Olie,
die krachtig gesteund werden door de
betere stemming in Amerika voor pe-
troleumwaarden. Dientengevolge
steeg Koniklijke tot boven 171, een
verbetering van meer dan drie gulden
ten opzichte van eergisteren. De mees
te belangstelling ging echter uit naar
AKU, op de eergisteren vermelde ver
wachtingen inzake Vereinigte Glanz-
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
orcvt.
en
Mies Bouhuys, die met veel succes
teksten schrijft voor verschillende
jeugdprogramma's van de televisie,
zal het volgende jaar zelf in de re
giekamer zitten, als haar spelen op
het programma staan. Mies Bouhuys
voelt zich weliswaar in de eerste
plaats schrijfster (ze heeft tal van
boeken, kinderverhalen en toneel
stukken op haar naam staan en ver
zorgt ook de kinderrubriek van ons
blad), maar is toch bijzonder gegre
pen door de mogelijkheden van de
televisie. Ze is van oordeel, dat ze
het hele vak moet kennen, wil ze
met succes blijven schrijven. Volgend
seizoen zal haar „Morgen gebeurt
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.56%—105714New York
3.78 !4—3.78%Montreal 3.94%—
3.94%; Parijs 89.92%—90.02%; Brus
sel 7.58%7.59%; Frankfurt 90.49%—
90.45%; Zürich 86.55—86.60; Zürlch
(vr. francs) 8825%—88.33%Stock
holm 73.07%—73.12%Kopenhagen
54.65%—54.70%Oslo 52.81%—52.86%
Milaan 60.78%—60.83%Wenen
14.61%—14.62%Turkse verr. dir.
3.79A-3.79H.
stoff. Het rayonfonds steeg tot 193
maar ook Philips was zeer vast (plus
5) evenals Unilever (plus 4). K.L.M.
sloot zich aan bij het herstel van
Wallstreet maar volgde slechts aar
zelend, zulks in verband met de be
kende moeilijkheden.
Scheepvaart was licht verdeeld en
kalm. K.P.M. ging gisteren weer in
opwaartse richting. Daarentegen
kon Nievelt zich moeilijk handhaven.
Scheepvaart Unie steeg tot 126. On-
üer de cultures was de glans van Deli
gisteren ietwat verbleekt. De animo
was minder dan op de vorige dagen.
Senembah deed het weer vrij goed en
liep op tot 89. H.V.A. kwam juist bo
ven de 100 uit. In het algemeen kreeg
men de indruk dat de markt minder
gevoelig is voor ongunstig bedrijfs
nieuws.
Advertentie)
U Uw vaksntn It cc kort om er zelfs één dag of uur
r van cc milten. Daarom: waarheen U ook gaat. .neem
'✓Yr 'ASPRO' mee! Geen hoofdpijn, opkomende kou of
lusteloosheid zal dan-Uw vakantievreugde bederven.
'ASPRO' helpt tnel en zeker én doet meer dan dat!
r Door zijn onschadelijke samenstelling geeft 'ASPRO'
V" U Uw opgewektheid en leventvreugde terug ks.
1 Uw gehele vakantie ln vakantiestemming.
2'aspro'1 ...enUdéntuteeb fit.'
i proframmi „HERHAHN6 Of VERZOEK" <nv tilt luumtu/J <108 m.) tdt't iw,'i|mw)tn 10 45 uur.
58 Langs de wanden der
kelder stonden een aantal
levensgrote beelden van
Plattekopls opgesteld, de
hamers in de aanslag. In
het schemerige licht, dat
door een spleet binnen viel,
leek het alsof zij ieder
ogenblik konden gaan mep
pen.
„Voorouderbeelden..." fluis
terde dokter Prak eerbiedig.
„Deze kelder is een gedenk-
tlaats van de Plattekopls"
amen met dokter Prlegl
begon hij de beelden te on
derzoeken. „Volgens mij
zijn het standbeelden van
beroemde koplmeppers!"
sprak doctor Priegl.
„Dat betwijfel ik," was het
antwoord van zijn collega.
„Ik hel over naar de me
ning, dat dit de beeltenis
sen zijn van de eerste Plat
tekopls, die van-het Paas
eiland zijn gekomen...". „Nonsens!" riep doc
tor Priegl fel. „De Plattekopls zijn immers
naar het Paaseiland gegaan!"'
Kappie stond intussen van ongeduld zijn snor
te verbijten. Hij en de Maat waren echter niet
de enigen, die ongeduldig begonnen to worden.
De man met het masker was inmiddels nader
bij geslopen en hield zich schuil ln de schaduw
van een der beelden, Ook hij werd niet geboeid
door het wetenschappelijk onderzoek.
„Dat gezwetsl..." mopperde hij, „...onbelang
rijk! Zo schieten we niet op! Ik wou 'dat die
Grote Tovenaar maar eens een van zijn
kunstls vertoonde...!" Toevallig scheen dat
juist te gebeuren. De hamer in de opgeheven
arm van een der beeldèn suisde plotseling
omlaag en trof met een doffe bonk het hoofd
van de Maat, die daar precies onder stond...
bet" worden vervolgd. Ze zal dan sa
men met haar echtgenoot, Ed Hoor-
nik, ook enkele eenakters schrijven
voor het avondprogramma van dc
A.V.R.O.
Verre reizen
Het radioprogramma van de N.C.R.
V. is deze zomer duidelijk geïnspi
reerd door de reislust van het luiste
rende publiek. Naast het wedstrijd
element op donderdagavond in de se
rie „spoorzoeken door Europa" (op
het ogenblik doorkruist Jan de Vis
ser met „Dirk" Europa) is er op
vrijdagavond om de veertien dagen
een meer dichterlijk-muzikaal pro
gramma: „negen avonturen met de
wereld". Op vrijdagavond, 4 juli kan
men in deze rubriek weer dc dichter
J. W. F. Werumeus Buning horen
met een verhaal over Ameland.
Kijk en luister
Ter gelegenheid van het 60-jarig be
staan van de Alg. Ned. Diamantbe-
werkersbond in 1954 schreef Milo
Anstadt „Diamantstad", een spel.
waarin de geschiedenis van de bond
en de industrie ln Amsterdam werd
geschetst. Nu de A.N.D.B. wordt op
geslokt door een grotere bond, laat
de V.A.R.A. „Diamantstad" nog
eens horen, uiteraard aangepast aan
de gewijzigde omstandigheden.
Voor Hilversum I een fragmentari
sche opvoering van Vondels treurspel
„Joseph in Dothan" door de deelne
mers aan de hoorspelcursus van de
NJR.U. Hun lerares, Rolien Numan
voert de regie. Voor de talloze lief
hebbers van de operette een aan
trekkelijk concert' van het promena
de-Orkest met zang van Aukjo Kar-
semeyer en de Amerikaanse bariton
Garfield Swift, die enkele jaren in
ons land heeft gewoond.
DONDERDAG 3 JULI.
HILVERSUM I. 9H m 748 kc/s. 7.00 AVRO
7.50 VPRO. 8.00-44.00 AVRO.
AVRO: 7.oo Nieuws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO 8.oo
Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. 9.10 Voor de
vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Gram. 10,50 Voor de
kleuters. 11,00 Eten over de grenzen, caus.
11.15 Bariton en plano. 11.35 Gram. 11.45
Mannen zijn dierbare wezens, maar
caus. 12.00 Zang en plano. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Uit het
bedrijfsleven. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded.
of gram. 13.20 Metropole-orkest. 13.35
Beursberichten. 14.00 Viool en piano. 14.30
Gram. 15.00 De jacht op de dader, hoor
spel. 15.45 Gram. 16.15 Voordracht. 16.3:.
Gram. Event. Tour de France. 17.00 Voor
de jeugd. 17.45 Liohte muziek-, 18.00
Nieuws. 18.15 Tour de France. 48.25 Lichte
muziek. 18.55 Gesproken brief uit Londen.
19.00 Gram. 19.15 Cabaret. 20.00 Nieuws
20.05 Holland Festival: Kamerorkest en
soliste. (21.00—21.50 Logboek 1042). 22.30
Journ. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van
New York. 23.16 Sportact. 23 26—24.UU
Dansmuziek.
HILVERSUM II. 298 m 1007 Uc/s. 7.U0
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00
NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws en vroeg bij de pinken.
7,15 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg,
kalender. 8.00 Nieuws. 8J5 Gram, 8.50
Voor de huisvrouw. NCRV: 10.00 Gram.
10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok
noodklok. 12.03 Instr. octet. 12.25 Voor de
boeren. 12.33 Land- en tuinbouwmeded.
12.38 Ballroomorkest. 12.53 Zonnewijzer.
13.00 Nieuws en kath. nieuws. 13.20 Cello-
recital. 13.40 Lichte muziek. NCRV: 14.00
Gram. 14.20 Lichte muziek. 14.45 Voor dc
vrouw. 13.15 Gram. 15.25 Ork. concert
15.50 Gram. 18.00 Bijbeloverdenking. le.3o
Twee hobo's en piano. 17.00 Voor de
Jeugd, 17.30 Gram, 17,40 Beursber. 17.45
MetropOlëörkest en klein koor. 18,13 Frie
se uitzending. 10,30 Gram. 10.00 Nleuws-
én weerberichten. 19.10 Gram. 19.20 Idem.
19.30 Lichte muziek. 19.50 Pol. caus:. A.R
20.00 Radiokrant. 20.20 Spoorzoeken dom-
Europa. 21.30 Gram. 21.40 Radiophllhai m.
orkest. 22.00 Periodiekenparade. 22.10 Or
gelconcert. 22.40 Gram. 22.45 AvondOver-
denking, 23 00 Nieuws en SOS-ber. 23.15
Zaalsportuitslagen. 23.20—24.00 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA.
NCRV: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20
Kufistoverz. 20.45 Filmprogramma. 21.30
Cabaretprogramma. 22.00 Dagsluiting.
„Dank je, Saladlnl", zcl hij nog, zich
naar zijn eerste officier omwendend,
die door een wolk van fijne droppels
verborgen werd, „en vergeet de man
schappen niet; laat wat rum verstrek
ken".
Vox luisterde. Wat een geluk ver
trouwen in de machine te kunnen
hebben, hoewel men nooit kon weten.
Het was mogelijk, dat de kapitein
van de Marco Polo, het Italiaanse
vrachtschip, welks oproep hij twee
nachten geleden had beantwoord en
dat zeker, evenals de Canopus gezon
ken was, maar alleen, zonder getui
gen, dat deze ook meende een be
trouwbare machine te hebben: en de
schroefas was gebroken. Als men aan
alles dacht wat er kon gebeuren, zou
men in het geheel niet varen
Het lastige ogenblik was aangebro
ken. Overgeleverd aan het meest wal
gelijke slingeren begonnen zijn eigen
pasagiers en de geredden daar bene
den weer te schreeuwen, te jammeren
en te huilen. Een kwestie van secon
den-, voldoende om twee, drie maal
heen en weer te worden geslingerd.
Vox stelde niet veel belang in de pas
sagiers, die hij al zo lang van Europa
naar de Verenigde Staten en van daar
naar Europa vervoerd had. HIJ zag
hen niet of heel weinig. Het waren al
tijd dezelfde mensen, zo kwam het
hem voor. Toch had hij medelijden
met die mensen, die hij gedurende
twee dagen (ja, het waren precies 48
uur, dacht hij, naar het achterschip
turend) door ijzn onophoudelijk ma
noeuvreren aan alle demonen van de
zee had overgeleverd.
En dan die anderen! De vrouwen en
kinderen, vooral, die na een lange
doodsangst de Canopus hadden verla
ten om te proberen de Virginia te be
reiken, in die zee, die juist om de ach
tersteven van de stomer een geweldige
witte krans veroorzaakte.
De reling, die de zeeman met de lin
kerhand vasthield, de stutten, de ra
men van de stuurhut, alles op de brug
en aan boord trilde, maar het slinge
ren nam steeds in hevigheid af. Vox
ging weer naar het midden van de
brug terug en, na een ogenblik naar
de golven te hebben gekeken, die hem
naar Gibraltar zouden brengen en die
spoedig vierkant 'tegen de scheeps
wand zouden slaan, stuurde hij zijn
schip vooruit. En de bevélen, die Fet-
cherin aan de roerganger doorgaf,
volgden elkander op roer aan
stuurboord; aan bakboord.
Hij keek op het kompas. Het was af-
felopen. De toplichten werden helder-
er, de navigatielichten aan de beide
einden van de brug straalden duidelij
ker en een matroos bevestigde de blin
den voor de ramen van de stuurhut
(hetgeen Vox deed denken aan een
gordijn dat zakt na de laatste acte
van een treurspel). De nacht brak aan
en op de toppen der zwarte golven, die
de Virginia van achteren aangrepen
en haar naar het Oosten Stuurden, had
men geen lijk meer kunnen onder
scheiden.
„Midscheeps je roer!"
Wat hinderde het een kreet te hdren;
de ronde doen zou betekenen de passa
giers en geredden aan een nieuwe
kwelling blootstellen; dat was onno
dig.
„Het roer is in de midscheeps, kapi
tein. Koers Zuid 75 West".
„Goed. Houden zo. Fetcherin, zet de
koers in de kaart".
Na de stuurhut te zijn doorgegaan,
ging Vox de kaartenkamer binnen,
greep de spreekbuis naar de machine
kamer en riep
„Hier de kapitein; ik wilde meneer
Petit spreken".
„Afgelopen", dacht hij. „Ja, voor de
Canopus, het schip waarvoor de maat
schappij zoveel reclame heeft ge
maakt, voor Bertrand. die altijd ge
weigerd had eerste officier te worden
en beweerde: „Ik krijg tien Louis
d'or per maand; dat is genoeg voor
mij. Als mijn wacht ten einde is, slaap
ik als een marmot, of de zee nu hoog
gaat of dat we door de mist varen",
en wiens lijk nu door de golven dooi
de nacht gedreven werd; voor twee,
driehonderd kinderen, vrouwen en
mannen Ook voor mij, nu ik alleen
maar mijn scheepsverklaring heb op
te stellen. Maar voor Godde!"
Hij legde zijn pet op de grote eiken
waarop kaarten, boeken en navigatie-
kaartentafel. waartegen hij leunde en
instrumenten lagen en veegde met
een vermoeid gebaar met de hand over
zijn ogen, zijn voorhoofd en zijn rood
haar, dat aan de slapen grijs werd.
„Ik zal hem gaan opzoeken" Vox en
Godde hadden samén op ditzelfde
schip, de Virginia, gevaren en lang
geleden hadden de beide kapiteins hun
eerste aanstelling gekregen als stuur
lieden aan boord Van de oude Santa
Anna van dezelfde maatschappij on
der bevel van deze Derieu die, over
vallen door een congestie in de herse
nen, in Napels van boord Was gegaan.
Vox, die nooit een vriend had gehad,
was indertijd gevoelig geweest voor.
de charme en openhartigheid van
Godde en ongetwijfeld had de barsheid
van Derieu de jongelui tot elkander
gebracht. Toen ze elkander op de Vir
ginia weer ontmoetten, had Vox,
wiens karakter nog even geslaten was,
zich afzijdig gehouden.
„Ja, ben je daar. Petit? Het is afge
lopen, het schip is gezonken", zei Vox.
„Men heeft het me juist verteld".
„Het heeft niet meer dan vijf minu
ten geduurd" vervolgde Vox, de ogen
gericht op een logarithmentafel, maar,
in werkelijkheid kijkend naar dezelf
de zilvergrijze golven, die Bertrand
gedood en de Canopus verzwolgen
hadden. „Ik heb koers gezet naar Gi
braltar. Ik geloof niet dat we weer
zullen behoeven te manoeuvreren. Je
weet toch, dat Derieu niet aan boord
was?"
„Ja, dat heb ik van de derde machi
nist Ollivier gehoord". Vox en de chef
van de machinekamer spraken op de
gedempte toon waarop na een hevige
storm en te midden-van de wrakstuk
ken twee mannen spreken, die zelf
alles hebben gegeven: vakkennis, wil,
intelligentie, moed.
„We hebben Godde gered".
Het antwoord was bijna een kreet.
„U hebt Godde gered! Aha, zoveel te
beter! Is hij gewond?"
„In ieder geval niet ernstig. Ik heb
hem nog niet gesproken".
„En de anderen?
„Ik ben nauwelijks van de brug af ge
weest. Maar. Bertrand
„Je hebt hem goed gekend, is het
niet?"
„Ik heb verscheidene malen met hem
gevaren".
„Hij is dood. Ik zal het je later ver
tellen".
„Hoeveel hebt U er-gered?"
„Cijfers kan ik niet geven. We moe-
tèn de lijst nog opmaken. En de As-
cania heeft er ook nog veel. Ik moet
nu mijn telegrammen wegsturen en
dan de ronde door het schip maken.
Ik kom dan even langs",
HOOFDSTUK 2.
Zes maanden tevoren, om nauwkeu
rig te zijn, op 11 augustus 1913, had
in dezelfde wateren op honderd mij
len van daar, kapitein Pierre Lau-
rant, die blind geworden was, de
brug van de Virginia opkomend,
ook het bevel gegeven koers naar
Gibraltar te zetten. Hij had daarop
tot Vox, die eerste officier was ge
zegd:
„Als het schip op koers ligt, kom
dan bij me in de kaartenkamer".
Kort daarop had Vox hem in de fau
teuil zien zitten, waarin hijzelf nu
zHn slapeloze nachten doorbracht.
„Neem een blad papier en haal je
vulpen te voorschijn, Vox. Ik zal ie
een telegram dicteren."
Onbewegelijk, het bovenlijf rechtop,
eerder zwaar dan krachtig, met het
grote gezicht, gewoonlijk hoogrood,
nu bloedloos, de ogen waarin het
licht niet doordrong, strak en open
naar een '-iheel in^-vlijke wereld,
had Laurant vervolgd:
"(Wordt vervolgd).