Gemotoriseerd Zeeland vraagt uw aandacht Ook de Zeeuwse steden kampen met het parkeerprobleem Zeeuwse vervoerscijfers vertonen nog steeds een stijgende lijn VAKKUNDIG ONDERHOUD VERHOOGT DE VEILIGHEID DINSDAG 1 JULI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. Buiten het centrum is vaak nog voldoende ruimte ZEELANDS GROOTSTE STEDEN Vlissingen en Middelburg- en in min dere mate Terneuzen en Goes worstelen met verkeersmoeilijkheden. In hoofdzaak zijn het problemen die zich voordoen rondom het parkeren. Natuurlijk kunnen de Zeeuwse plaatsen geen vergelijking doorstaan met steden als Rotterdam en Amsterdam, maar toch begint het par keerprobleem ook hier bepaald - ernstige vormen aan te nemen. De laatste jaren is het aantal voertuigen in ons land sterk toegenomen, terwijl in vele gevallen de parkeermogelïjkheden ten achter gebleven zijn bij de toeneming van het autopark. Maar het euvel ligt ook op een ander terrein. Dé grootste klacht die we te horen kregen tijdens gesprekken met verschillende politiefunctionarissen in onze - provincie, was wel de enorme concentratie van voertuigen in de stadscentra, Doelbewust rijden tientallen automobilisten de parkeergelegenheden in de rustige wijken voorbij, om dan hun wagen in een van de drukke winkelstraten in het centrum te parkeren. „De gedachtengang van deze men sen en het gros van de automo bilisten denkt er zo over is volko men'inconsequent", verklaarde ons een politieautoriteit. „Liever rijdt men een kwartier rond in de bin-' nenstad op zoek naar geschikte par keerruimte, dan dat men drie tot vijf' minuten te voet aflegt naar de plaats van bestemming. Men vergeet dat hierdoor juist tijd verlies wordt geleden." Het zijn overigens niet alleen de au tomobilisten op wiens nek het par keerprobleem moet worden gescho ven! In plaatsen als Middelburg en Vlissingen met hun drukke en smalle straten is in het centrum al heel wei nig ruimte. Enkele der belangrijkste en drukste straten in deze steden kennen een éénrichtingsverkeer en voor het verwerken van de ver keersstroom blijkt dit al een goede verbetering. Daar tal van automobilisten even wel steeds parkeergelegenheid in het centrum zoeken, treden de moeilijkheden eerst duidelijk aan het licht. Een parkeerverbod in de binnenstad zou een oplossing zijn, maar daar staan vele be zwaren tegenover, aldus verklaar den de commissarissen van poli tie te Middelburg en Vlissingen. „Op den duur gaat het daar toch heen, want de autobezitters vra gen er zelf om", zei ons commis saris van politie M. A. Reneman te Middelburg. Situatie in „city' Problemen no. 1 vormt bij ons de drukke en smalle winkelstraat De Walstraat", vertelde de heer C. v. d. Mark, commissaris van politie te Vlissingen. Wel is er een éénrich tingsverkeer in deze straat, maar dat is niet afdoende. Er staan altijd vele auto's in de Walstraat, terwijl deze straat een massa verkeer moet verwerken, met name rond de mid daguren. De situatie is thans zoda nig, dat over enkele weken een par keerverbod van een kwartier zal worden ingesteld. Dit bij wijze van proef. Overigens is de verkeerssitu atie in de gehele z.g. „oude stad" niet rooskleurig. „Na de sanering van deze wijk, zal er zeer zeker plaats worden ingeruimd voor par keerterreinen", meende de heer v. d. Mark. Ook de boulevards, die op de meeste plaatsen vrij smal zijn, vor men een probleem. Aan de zeezijde is het parkeren over vrijwel de gehele afstand verboden. Mogelijke parkeerplaatsen kunnen in do toekomst zijn het Haventje van Meijer en het terrein nabij de Zee vaartschool. Definitieve plannen in die richting bestaan er evenwel nog niet. Het gemeentebestuur van Vlis singen, de politie, de verkeers- en de saneringsnommissie plegen ech ter regelmatig overleg om tot ver beteringen te komen. „Er wordt aan gewerkt, maar het gaat niet allemaal ineens," aldus de heer Van de Mark. Zomerdrukte In de winter is er voldoende par keergelegenheid in de Middelburgse binnenstad, maar 's zomers staan de Terneuzen hoopt binnen enkele jaren van alle parkeerperikelen verlost te zijn. Het oude vissershaventje. zal worden gedempt en worden herscha pen in een ruime* parkeerplaats. (Foto P. Z. C.) zaken er heel anders voor", aldus commissaris van politie M. A. Rene man. „Toch hebben we parkeerruim te genoeg, namelijk op de Dam, Klein Vlaanderen en de Kade. maar de automobilisten weigeren de paar minuten die hen dan van het cen trum scheiden te voet af te leggen." In Middelburg spreekt sterk het pro bleem van te lang parkeren, waar aan vele middenstanders, in het cen trum woonachtig, zich schuldig ma ken. In de drukke straten als de Nieuwe Burg, de Lange Viele en de Lange Delft is het verboden om de eneweek links te parkeren en de andere week aan de rechterzijde van de straat. Dit systeem woldoet goed, aldus de heer Reneman. In vele stra ten is ook al een éénrichtingsverkeer ingesteld en dat heeft de verkeerssi tuatie ter plaatse aanzienlijk verbe terd, vooral gedurende de drukke zomermaanden. De marktdag, don derdag, zal Wel zijn specifieke moei lijkheden met zich blijven brengen. In het drukst van het seizoen ko men vaak 120 tot 140 bussen naar Middelburg, die alle graag een par- keerplaatsje in de onmiddellijke na bijheid van het centrum willen ver overen. i Een vriendelijk verzoek van de politie om de bussen op een van de parkeergelegenheden buiten het centrum te laten staan, wordt in vele gevallen genegeerd. Neen, over de medewerking: van de au tomobilisten de goede niet te na is commissaris Reneman beslist niet tevreden. Als men op deze wijze blijft doorgaan is het uiteindelijk gevolg dat de druk ste straten voor het verkeer wor den gesloten, aldus de heer Re neman. - Situatie gunstiger In Terneuzen, Zierikzee, Oostburg en Goes is de situatie heel wat gun stiger. Zeeland's derde stad, Terneu zen, heeft ruim een jaar geleden de lange en smalle drukke winkelstraat De Noordstrat voor alle verkeer ge sloten. Slechts bij incidentele geval len zoals bijvoorbeeld bevoorra ding van winkels wordt onthef fing verleend. Alleen op woensdag, de marktdag, brengt het parkeren problemen met zich mede, maar zeer waarschijnlijk zullen alle parkeerpe rikelen over twee jaar tot het ver leden behoren. Het oude vissershaventje bij het lyceum zal namelijk worden ge dempt en met deze werkzaamhe den zal eind dit jaar worden aan gevangen. Over twee jaar zullen daar dan tientallen auto's kunnen staan, want er wordt een ruime parkeerplaats aangelegd. In Goes is de situatie ook niet be paald rooskleurig, maar het is nog niet zo, dat men voor onoplosbare problemen komt te staan. Het dem pen van de Kade zou wellicht een oplossing betekenen, maar daarover zijn de Goesenaren het niet eens! De voor- en tegenstanders van het dem pen van de Kade hebben hierover nog lang niet het laatste woord ge sproken! Inspecteur van politie S. E. Siebels wees er ons op. dat ook In de Ruyterlaan en de Stationsweg vrij geparkeerd mag worden. Elijkbaar is dit niet algemeen bekend of an derzijds voelt men er niets voor zijn wagen op enkele honderden meters afstand van het centrum neer te zet ten. Tenslotte hebben we nog contact op genomen met de rijkspolities in Zie rikzee en Oostburg, die verklaarden, dat deze gemeenten geen parkeer problemen kennen. Wel zal men na tuurlijk niet spoedig over genoeg parkeerruimte beschikken, maar men toonde zich daar met de huidige ca paciteit tevreden. 1 Als het kalf In de Verenigde Staten daalde het aantal dodelijke automo bielongevallen in 1957 ten op zichte van 1956. Dit wordt on- der andere verklaard door het op steeds groter schaal toepas sen van veiligheidsmiddelen, j zoals die de laatste jaren wor- den gepropageerd. Vooral de j veiligheidssloten worden van groot belang geacht. Direct i daarop volgen de veiligheids- j gordels en -stuurwielen. In ons j land staan de zaken er niet zo rooskleurig voor. Veiligheids- j gordels zijn hier al lang aan de i markt, maar op de laatste R.A.Ï. werd het volgende ge- j luid opgevangen: „De mensen willen er pas aan als zij eens i een keer van uit een gekreu- i kelde wagen naar het zieken- huis zijn gedragen Triomf van de scooter be scooter, de „fauteuil-motorfiets", die bereden kan worden met onberis pelijke vouwen in een herenpantalon en met vrolijk fladderende damesrok ken, wint nog altijd terrein. In Neder land importeert men thans niet min der dan 21 scootermerken, met een cilinderinhoud wisselend van 50 tot 200 cc en een motorvermogen tussen 1% en 10 pk. Motorfabricerend Engeland realiseer de zich dezer dagen met verbazing, dat er nog altijd geen enkele echt- Britse scooter wordt gemaakt, hoe wel een tiende van de 1.500.000 motor- tweewielers, die men er gebruikt, scooters zijn. De beroemde Douglas- motorfabrieken bouwen nu in licensie de Italiaanse Vespa-scooter en zagen van motorfietsen af Geen stuurwiel en pedalen meer In de V. S. „doktert" men aan een „Unicontrol", een soort stuurstok met verschillende functies, die het gebrui kelijke stuurwiel en de pedalen zou moeten vervangen. Zoals de corres pondent van ,jDe Auto" schrijft is dit alles nog in een experimenteel sta dium, maar als dit werkelijkheid wordt dan krijgen we zo iets als: stokje naar rechts rechterbocht, stokje naar links linkerbocht, stokje vooruit harder, achteruit lang zamer. Voelen doet U niets meer, want de bewegingen van het stokje worden via een elektronische en hy draulische apparatuur op remmen, transmissie en stuurinrichting over gebracht. Verkeersprobleem no. 1 in Vlissin gen vormt de Walstraat, die vaak veel te smal is om het drukke ver keer in deze winkelstraat te „ver werken." (Foto P. Z. C.) Langs het trottoir van de Burg in het centrum van Middelburg is maar zelden een plaats om te parkeren onbezet. Zelfs met eenrichtingsver keer blijft de binnenstad de politie nog zorgen baren. (Foto P. Z. C.) SERVICE-BEURTEN OP TIJD Zeeuwse garagehouders zijn voor hun taak berekend Iedereen, die iets van auto's afweet, kan het U vertellen: goed onderhoud betekent alles voor een wagen. Niet alleen voor de auto, maar ook voor zijn bezitter, die dagelijks misschien enkele honderden kilometers langs drukke" en minder drukke wegén aflegt. Immers, regelmatig en vakkun dig onderhoud service-beurten noemen ze dat verhoogt de verkeers veiligheid, schenkt de bestuurder meer zelfvertrouwen en verlengt de le vensduur van het voertuig. Met een bij uitstek deskundige op dit terrein, de voorzitter van het district Zuid- en Noord-Beveland van de Bovag, de heer J. v. d. Vliet te Goes, hadden wij een gesprek over de service, die de Zeeuwse garages bieden. Diens conclusie was wel, dat de garagehouders aan alle wensen en verlangens van de automobilisten willen en kunnen voldoen-. Maar...,, naast velen die regelmatig service-beurten laten uitvoe ren, is er ook een categorie autobezitters, die het wel gelooft en zo eens te hooi en te gras naar een garage tijgt. In iedere erkende Bovaggarage in de. provincie en dat zijn ze vrijwel al le - kan de nodige service aan een auto worden verleend, vertelde de THANS BIJNA 25.000 BROMFIETSEN Door de stijging van het auto-, mo tor- en bromfietspark in Zeeland hebben de autobusvervoerders het zwaar te verduren gehad. In 1948 beleefde het autobusvervoer zijn hoogtepunt, daarna was er een da ling te zien tot 1953, gevolgd door Toeringcarbedrijf wint sinds 1953 steeds meer in betekenis Nog geen tien jaar geleden snorden er een kleine 4500 bromfietsen over de Nederlandse wegen, waarvan ongeveer 400 over de Zeeuwse. Mo menteel snorren en knallen er volgens een ruwe schatting 800.000 van deze machientjes door het land. Zeeland stond enkele jaren geleden aan de top van de Nederlandse ranglijst wat het brom fiets vervoer betreft en hoewel landelijk bezien het aandeel dalende is, mag een aantal van bijna 25.000 toch bijzonder respectabel genoemd worden. Hiervan „lopen" er alleen al een kleine 1600 door de Vlissingse straten, 1300 door de Middelburgse en ongeveer 1000 door de Terneuzense en Goe- se. Verder rijden er ongeveer 10.000 personenauto's door Zeeland tegen 3000 in 1939, ruim 4600 motoren (waaronder 600 scooters) in 1939 was dit aantal 1555 motoren terwijl er vervolgens nog een 3000 vrachtauto's rijden. een opleving tot 1956, waarna het vervoer in 1957 weer wat minder werd. De geregelde autobusdiensten vervoerden in het laatste jaar onge veer 8% miljoen passagiers tegen 10.000.000 in 1948 die gezamen lijk een slordige 6.8 miljoen kilome ters aflegden. Op Schouwen-Duiveland zijn de plannen voor betere verbindingen momenteel in een experimenteel sta dium, een gevolg van het feit, dat de dienstregeling van de provinciale bootZierikzeeKatseveer door de ingebruikneming van de veerhaven ..De Val" wat „bijgeschaafd" wordt. Overigens hebben de autobussen op Schouwen nog vrij veel last gehad van de herverkavelingswerken, die het soms noodzaakten om een flink stuk om te rijden. Wanneer de dam men van het Drie-eilandenplan ge reed zijn, zal de reis van Schouwen naar „overig" Zeeland evenwel aan merkelijk verkort worden. De moge lijkheid bestaat dan, dat de boot vaart tot Kats (waar een nieuwe veerhaven geprojecteerd is), waarna de busdienst de passagiers tot Goes vervoert. Sinds 1953 wint het toerwagen- bedrijf in Zeeland steeds meer in betekenis. Tot 1951 was er een opkomst in deze vervoerstak, waarna een tweejarige periode van neergang volgde. Maar thans floreert het toerwagenbedrijf uit stekend. De Zeeuwse toeringcar- bedrïjven vervoerden in 1957 in totaal 275.000 passagiers, waarbij bijna 2 miljoen kilometers onder de buswielen wegrolden. In dat jaar wérden er 7600 ritten ge maakt, die in totaal 9800 dagen in beslag namen als gevolg uiteraard van de meerdaagse rei zen. De helft er van werd „ge bruikt" in de maanden juni tot en met augustus. Daling huurauto's In deze sector neemt het vervoer naar het buitenland nog steeds toe. Het Zeeuwse bussenpark omvat on geveer 200 tót 220 wagens, zodat het aantal er van gedurende de laatste jaren vrij constant gebleven is. Van dit aantal worden er ongeveer 170 op lijndiensten gebruikt. Het aantal huurauto's in Zeeland is echter belangrijk afgenomen in vergelijking met vorige jaren. Op 31 december van het afgelopen jaar waren er 258, tegen 272 in 1955. Deze daling is het gevolg van de toeneming van het aan tal auto's en bromfietsen in eigen bezit. Wat tenslotte het vervoer per schip betreft, in 1957 werden in Zeeland .3970 schepen bevracht, hetgeen een totaal aantal tonnen van ruim 858.000 te zien gaf met een vracht som van ca. 2.7 miljoen. In 1956 daarentegen werden er 4257 schepen bevracht met een gezamenlijke in houd van 840.000 en een vrachtsom van 2.8 miljoen. In 1958 werden er tot en niet de maand mei in totaal 1375 schepen be vracht met een totaal aantal tonnen van 371.000 en een vrachtsom van 852.000. In 1957 werden in dezelf de periode 1587 schepen bevracht met een tonneninhoud van 274.000 en een vrachtsom van 1.1 miljoen. De daling is het gevolg van het feit dat vorig jaar veel aardappelen be vracht werden naar de veenkoloniën, terwijl thans op andere wijze van I vervoersmogelijkheden gebruik ge- I maakt wordt. heer Van der Vliet. De laatste jaren is dit steeds beter geworden, want naast technisch goed geschoold per soneel, beschikken de Zeeuwse gara gehouders over moderne werktuigen, die de werkzaamheden eenvoudiger en gemakkelijker maken, terwijl z.g. sméerkuilen en hefbruggen voor een praktische en vluggere service zor gen. Neen, wat de outillage betreft komen onze provinciegenoten-garagehoudérs zeker niet ten achter bij hun even zeer modern ingerichte collega's in de grote steden. Nimmer ook zal de garagehouder een automobilist in de steek laten, die met panne langs de weg staat; vier entwintig uur van de dag staat hij klaar om zijn hulp te bieden. Er is echter een bepaalde categorie auto bezitters, die het onderhoud verwaar- uoost. Zij geloven het wél of stellen het uit, net zolang tot ze wel ge dwongen zijn eén garage te bezoe ken. V erkeersveiligheid De verkeersveiligheid zou beslist toenemen, wanneer alle. bezitters van een motorvoertuig op gezette tijden hun auto aan een deskun dig en gedegen onderzoek in een garagebedrijf lieten onderwerpen, zo meende de heer Van der Vliet. Niet alleen bespaart men zich zelve een heleboel ongemak in liet ernstigste geval moet men zijn nalatigheid met de dood bekopen maar ook tegenover zijn mede mens is men dan verantwoord. Een motorvoertuig heeft nu een maal een goed onderhoud nodig en dat kan alleen verkregen wor den in de garages. Vaak wordt op onbetrouwbare ban den gerede" Soms onwetend. Maar het kan het leven van de automobi list en misschien ook van anderen kosten. Daarom letten we ook terde ge op dergelijke zaken, aldus deze 59-jarige garagehouder, die reeds 40 jaar in het „vak" zit. Het bandenleed kan voor iedereen tot het verleden behoren, want iedere ;.gchouder heeft de Bovagbanden inspectiekaart. Van deze kaart kan de automobilist te allen tijde de toestand van zijn banden aflezen. Gemakkelijker kan het al niet. Overleg tussen de garagehouder en de automobilist is van groot belang, want eerstgenoemde is de man, die de ander uit de moeilijkheden moet houden! Velèn waarderen ons werk, dat blijkt ons iedere dag weer, verklaarde de heer Van der Vliet. Wij als garage houders zijn daarom altijd blij met een opdracht, hetzij voor het leveren van banden, motorbrandstof, andere autobenodigdheden of het uitvoeren van een normale servicebeurt. Mogen alle bezitters van auto's zich regelmatig onder de „hoede" stellen van de garagehouders er hun perso neel. Wellicht zal daardoor het aan tal verkeersongelukken verminderen. En dat is toch iets wat wij allen be ogen!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 5