Gemotoriseerd Zeeland vraagt uw aandacht
Ook de Zeeuwse steden kampen
met het parkeerprobleem
Zeeuwse vervoerscijfers vertonen
nog steeds een stijgende lijn
VAKKUNDIG ONDERHOUD
VERHOOGT DE VEILIGHEID
DINSDAG 1 JULI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
Buiten het centrum is vaak
nog voldoende ruimte
ZEELANDS GROOTSTE STEDEN Vlissingen en Middelburg- en in min
dere mate Terneuzen en Goes worstelen met verkeersmoeilijkheden. In
hoofdzaak zijn het problemen die zich voordoen rondom het parkeren.
Natuurlijk kunnen de Zeeuwse plaatsen geen vergelijking doorstaan
met steden als Rotterdam en Amsterdam, maar toch begint het par
keerprobleem ook hier bepaald - ernstige vormen aan te nemen.
De laatste jaren is het aantal voertuigen in ons land sterk toegenomen,
terwijl in vele gevallen de parkeermogelïjkheden ten achter gebleven
zijn bij de toeneming van het autopark. Maar het euvel ligt ook op
een ander terrein. Dé grootste klacht die we te horen kregen tijdens
gesprekken met verschillende politiefunctionarissen in onze - provincie,
was wel de enorme concentratie van voertuigen in de stadscentra,
Doelbewust rijden tientallen automobilisten de parkeergelegenheden in
de rustige wijken voorbij, om dan hun wagen in een van de drukke
winkelstraten in het centrum te parkeren.
„De gedachtengang van deze men
sen en het gros van de automo
bilisten denkt er zo over is volko
men'inconsequent", verklaarde ons
een politieautoriteit. „Liever rijdt
men een kwartier rond in de bin-'
nenstad op zoek naar geschikte par
keerruimte, dan dat men drie tot vijf'
minuten te voet aflegt naar de plaats
van bestemming.
Men vergeet dat hierdoor juist tijd
verlies wordt geleden."
Het zijn overigens niet alleen de au
tomobilisten op wiens nek het par
keerprobleem moet worden gescho
ven! In plaatsen als Middelburg en
Vlissingen met hun drukke en smalle
straten is in het centrum al heel wei
nig ruimte. Enkele der belangrijkste
en drukste straten in deze steden
kennen een éénrichtingsverkeer en
voor het verwerken van de ver
keersstroom blijkt dit al een goede
verbetering.
Daar tal van automobilisten even
wel steeds parkeergelegenheid in
het centrum zoeken, treden de
moeilijkheden eerst duidelijk aan
het licht. Een parkeerverbod in
de binnenstad zou een oplossing
zijn, maar daar staan vele be
zwaren tegenover, aldus verklaar
den de commissarissen van poli
tie te Middelburg en Vlissingen.
„Op den duur gaat het daar toch
heen, want de autobezitters vra
gen er zelf om", zei ons commis
saris van politie M. A. Reneman
te Middelburg.
Situatie in „city'
Problemen no. 1 vormt bij ons de
drukke en smalle winkelstraat De
Walstraat", vertelde de heer C. v. d.
Mark, commissaris van politie te
Vlissingen. Wel is er een éénrich
tingsverkeer in deze straat, maar
dat is niet afdoende. Er staan altijd
vele auto's in de Walstraat, terwijl
deze straat een massa verkeer moet
verwerken, met name rond de mid
daguren. De situatie is thans zoda
nig, dat over enkele weken een par
keerverbod van een kwartier zal
worden ingesteld. Dit bij wijze van
proef. Overigens is de verkeerssitu
atie in de gehele z.g. „oude stad"
niet rooskleurig. „Na de sanering
van deze wijk, zal er zeer zeker
plaats worden ingeruimd voor par
keerterreinen", meende de heer v. d.
Mark. Ook de boulevards, die op de
meeste plaatsen vrij smal zijn, vor
men een probleem.
Aan de zeezijde is het parkeren over
vrijwel de gehele afstand verboden.
Mogelijke parkeerplaatsen kunnen
in do toekomst zijn het Haventje van
Meijer en het terrein nabij de Zee
vaartschool. Definitieve plannen in
die richting bestaan er evenwel nog
niet. Het gemeentebestuur van Vlis
singen, de politie, de verkeers- en
de saneringsnommissie plegen ech
ter regelmatig overleg om tot ver
beteringen te komen. „Er wordt aan
gewerkt, maar het gaat niet allemaal
ineens," aldus de heer Van de Mark.
Zomerdrukte
In de winter is er voldoende par
keergelegenheid in de Middelburgse
binnenstad, maar 's zomers staan de
Terneuzen hoopt binnen enkele jaren
van alle parkeerperikelen verlost te
zijn. Het oude vissershaventje. zal
worden gedempt en worden herscha
pen in een ruime* parkeerplaats.
(Foto P. Z. C.)
zaken er heel anders voor", aldus
commissaris van politie M. A. Rene
man. „Toch hebben we parkeerruim
te genoeg, namelijk op de Dam,
Klein Vlaanderen en de Kade. maar
de automobilisten weigeren de paar
minuten die hen dan van het cen
trum scheiden te voet af te leggen."
In Middelburg spreekt sterk het pro
bleem van te lang parkeren, waar
aan vele middenstanders, in het cen
trum woonachtig, zich schuldig ma
ken. In de drukke straten als de
Nieuwe Burg, de Lange Viele en de
Lange Delft is het verboden om de
eneweek links te parkeren en de
andere week aan de rechterzijde van
de straat. Dit systeem woldoet goed,
aldus de heer Reneman. In vele stra
ten is ook al een éénrichtingsverkeer
ingesteld en dat heeft de verkeerssi
tuatie ter plaatse aanzienlijk verbe
terd, vooral gedurende de drukke
zomermaanden. De marktdag, don
derdag, zal Wel zijn specifieke moei
lijkheden met zich blijven brengen.
In het drukst van het seizoen ko
men vaak 120 tot 140 bussen naar
Middelburg, die alle graag een par-
keerplaatsje in de onmiddellijke na
bijheid van het centrum willen ver
overen. i
Een vriendelijk verzoek van de
politie om de bussen op een van
de parkeergelegenheden buiten
het centrum te laten staan, wordt
in vele gevallen genegeerd. Neen,
over de medewerking: van de au
tomobilisten de goede niet te
na is commissaris Reneman
beslist niet tevreden. Als men op
deze wijze blijft doorgaan is het
uiteindelijk gevolg dat de druk
ste straten voor het verkeer wor
den gesloten, aldus de heer Re
neman. -
Situatie gunstiger
In Terneuzen, Zierikzee, Oostburg
en Goes is de situatie heel wat gun
stiger. Zeeland's derde stad, Terneu
zen, heeft ruim een jaar geleden de
lange en smalle drukke winkelstraat
De Noordstrat voor alle verkeer ge
sloten. Slechts bij incidentele geval
len zoals bijvoorbeeld bevoorra
ding van winkels wordt onthef
fing verleend. Alleen op woensdag,
de marktdag, brengt het parkeren
problemen met zich mede, maar zeer
waarschijnlijk zullen alle parkeerpe
rikelen over twee jaar tot het ver
leden behoren.
Het oude vissershaventje bij het
lyceum zal namelijk worden ge
dempt en met deze werkzaamhe
den zal eind dit jaar worden aan
gevangen. Over twee jaar zullen
daar dan tientallen auto's kunnen
staan, want er wordt een ruime
parkeerplaats aangelegd.
In Goes is de situatie ook niet be
paald rooskleurig, maar het is nog
niet zo, dat men voor onoplosbare
problemen komt te staan. Het dem
pen van de Kade zou wellicht een
oplossing betekenen, maar daarover
zijn de Goesenaren het niet eens! De
voor- en tegenstanders van het dem
pen van de Kade hebben hierover
nog lang niet het laatste woord ge
sproken! Inspecteur van politie S. E.
Siebels wees er ons op. dat ook In
de Ruyterlaan en de Stationsweg vrij
geparkeerd mag worden. Elijkbaar
is dit niet algemeen bekend of an
derzijds voelt men er niets voor zijn
wagen op enkele honderden meters
afstand van het centrum neer te zet
ten.
Tenslotte hebben we nog contact op
genomen met de rijkspolities in Zie
rikzee en Oostburg, die verklaarden,
dat deze gemeenten geen parkeer
problemen kennen. Wel zal men na
tuurlijk niet spoedig over genoeg
parkeerruimte beschikken, maar men
toonde zich daar met de huidige ca
paciteit tevreden.
1 Als het kalf
In de Verenigde Staten daalde
het aantal dodelijke automo
bielongevallen in 1957 ten op
zichte van 1956. Dit wordt on-
der andere verklaard door het
op steeds groter schaal toepas
sen van veiligheidsmiddelen, j
zoals die de laatste jaren wor-
den gepropageerd. Vooral de j
veiligheidssloten worden van
groot belang geacht. Direct i
daarop volgen de veiligheids- j
gordels en -stuurwielen. In ons j
land staan de zaken er niet zo
rooskleurig voor. Veiligheids- j
gordels zijn hier al lang aan de i
markt, maar op de laatste
R.A.Ï. werd het volgende ge- j
luid opgevangen: „De mensen
willen er pas aan als zij eens i
een keer van uit een gekreu- i
kelde wagen naar het zieken-
huis zijn gedragen
Triomf van de scooter
be scooter, de „fauteuil-motorfiets",
die bereden kan worden met onberis
pelijke vouwen in een herenpantalon
en met vrolijk fladderende damesrok
ken, wint nog altijd terrein. In Neder
land importeert men thans niet min
der dan 21 scootermerken, met een
cilinderinhoud wisselend van 50 tot
200 cc en een motorvermogen tussen
1% en 10 pk.
Motorfabricerend Engeland realiseer
de zich dezer dagen met verbazing,
dat er nog altijd geen enkele echt-
Britse scooter wordt gemaakt, hoe
wel een tiende van de 1.500.000 motor-
tweewielers, die men er gebruikt,
scooters zijn. De beroemde Douglas-
motorfabrieken bouwen nu in licensie
de Italiaanse Vespa-scooter en zagen
van motorfietsen af
Geen stuurwiel
en pedalen meer
In de V. S. „doktert" men aan een
„Unicontrol", een soort stuurstok met
verschillende functies, die het gebrui
kelijke stuurwiel en de pedalen zou
moeten vervangen. Zoals de corres
pondent van ,jDe Auto" schrijft is dit
alles nog in een experimenteel sta
dium, maar als dit werkelijkheid
wordt dan krijgen we zo iets als:
stokje naar rechts rechterbocht,
stokje naar links linkerbocht, stokje
vooruit harder, achteruit lang
zamer. Voelen doet U niets meer,
want de bewegingen van het stokje
worden via een elektronische en hy
draulische apparatuur op remmen,
transmissie en stuurinrichting over
gebracht.
Verkeersprobleem no. 1 in Vlissin
gen vormt de Walstraat, die vaak
veel te smal is om het drukke ver
keer in deze winkelstraat te „ver
werken."
(Foto P. Z. C.)
Langs het trottoir van de Burg in
het centrum van Middelburg is maar
zelden een plaats om te parkeren
onbezet. Zelfs met eenrichtingsver
keer blijft de binnenstad de politie
nog zorgen baren.
(Foto P. Z. C.)
SERVICE-BEURTEN OP TIJD
Zeeuwse garagehouders zijn voor hun taak berekend
Iedereen, die iets van auto's afweet, kan het U vertellen: goed onderhoud
betekent alles voor een wagen. Niet alleen voor de auto, maar ook voor
zijn bezitter, die dagelijks misschien enkele honderden kilometers langs
drukke" en minder drukke wegén aflegt. Immers, regelmatig en vakkun
dig onderhoud service-beurten noemen ze dat verhoogt de verkeers
veiligheid, schenkt de bestuurder meer zelfvertrouwen en verlengt de le
vensduur van het voertuig. Met een bij uitstek deskundige op dit terrein,
de voorzitter van het district Zuid- en Noord-Beveland van de Bovag, de
heer J. v. d. Vliet te Goes, hadden wij een gesprek over de service, die de
Zeeuwse garages bieden. Diens conclusie was wel, dat de garagehouders
aan alle wensen en verlangens van de automobilisten willen en kunnen
voldoen-. Maar...,, naast velen die regelmatig service-beurten laten uitvoe
ren, is er ook een categorie autobezitters, die het wel gelooft en zo eens
te hooi en te gras naar een garage tijgt.
In iedere erkende Bovaggarage in de.
provincie en dat zijn ze vrijwel al
le - kan de nodige service aan een
auto worden verleend, vertelde de
THANS BIJNA 25.000 BROMFIETSEN
Door de stijging van het auto-, mo
tor- en bromfietspark in Zeeland
hebben de autobusvervoerders het
zwaar te verduren gehad. In 1948
beleefde het autobusvervoer zijn
hoogtepunt, daarna was er een da
ling te zien tot 1953, gevolgd door
Toeringcarbedrijf wint sinds 1953
steeds meer in betekenis
Nog geen tien jaar geleden snorden er een kleine 4500 bromfietsen over
de Nederlandse wegen, waarvan ongeveer 400 over de Zeeuwse. Mo
menteel snorren en knallen er volgens een ruwe schatting 800.000 van
deze machientjes door het land. Zeeland stond enkele jaren geleden aan
de top van de Nederlandse ranglijst wat het brom fiets vervoer betreft en
hoewel landelijk bezien het aandeel dalende is, mag een aantal van bijna
25.000 toch bijzonder respectabel genoemd worden.
Hiervan „lopen" er alleen al een kleine 1600 door de Vlissingse straten,
1300 door de Middelburgse en ongeveer 1000 door de Terneuzense en Goe-
se. Verder rijden er ongeveer 10.000 personenauto's door Zeeland tegen
3000 in 1939, ruim 4600 motoren (waaronder 600 scooters) in 1939
was dit aantal 1555 motoren terwijl er vervolgens nog een 3000
vrachtauto's rijden.
een opleving tot 1956, waarna het
vervoer in 1957 weer wat minder
werd. De geregelde autobusdiensten
vervoerden in het laatste jaar onge
veer 8% miljoen passagiers tegen
10.000.000 in 1948 die gezamen
lijk een slordige 6.8 miljoen kilome
ters aflegden.
Op Schouwen-Duiveland zijn de
plannen voor betere verbindingen
momenteel in een experimenteel sta
dium, een gevolg van het feit, dat
de dienstregeling van de provinciale
bootZierikzeeKatseveer door de
ingebruikneming van de veerhaven
..De Val" wat „bijgeschaafd" wordt.
Overigens hebben de autobussen op
Schouwen nog vrij veel last gehad
van de herverkavelingswerken, die
het soms noodzaakten om een flink
stuk om te rijden. Wanneer de dam
men van het Drie-eilandenplan ge
reed zijn, zal de reis van Schouwen
naar „overig" Zeeland evenwel aan
merkelijk verkort worden. De moge
lijkheid bestaat dan, dat de boot
vaart tot Kats (waar een nieuwe
veerhaven geprojecteerd is), waarna
de busdienst de passagiers tot Goes
vervoert.
Sinds 1953 wint het toerwagen-
bedrijf in Zeeland steeds meer
in betekenis. Tot 1951 was er
een opkomst in deze vervoerstak,
waarna een tweejarige periode
van neergang volgde. Maar thans
floreert het toerwagenbedrijf uit
stekend. De Zeeuwse toeringcar-
bedrïjven vervoerden in 1957 in
totaal 275.000 passagiers, waarbij
bijna 2 miljoen kilometers onder
de buswielen wegrolden. In dat
jaar wérden er 7600 ritten ge
maakt, die in totaal 9800 dagen
in beslag namen als gevolg
uiteraard van de meerdaagse rei
zen. De helft er van werd „ge
bruikt" in de maanden juni tot
en met augustus.
Daling huurauto's
In deze sector neemt het vervoer
naar het buitenland nog steeds toe.
Het Zeeuwse bussenpark omvat on
geveer 200 tót 220 wagens, zodat het
aantal er van gedurende de laatste
jaren vrij constant gebleven is. Van
dit aantal worden er ongeveer 170
op lijndiensten gebruikt.
Het aantal huurauto's in Zeeland
is echter belangrijk afgenomen in
vergelijking met vorige jaren. Op
31 december van het afgelopen
jaar waren er 258, tegen 272 in
1955. Deze daling is het gevolg
van de toeneming van het aan
tal auto's en bromfietsen in eigen
bezit.
Wat tenslotte het vervoer per schip
betreft, in 1957 werden in Zeeland
.3970 schepen bevracht, hetgeen een
totaal aantal tonnen van ruim
858.000 te zien gaf met een vracht
som van ca. 2.7 miljoen. In 1956
daarentegen werden er 4257 schepen
bevracht met een gezamenlijke in
houd van 840.000 en een vrachtsom
van 2.8 miljoen.
In 1958 werden er tot en niet de
maand mei in totaal 1375 schepen be
vracht met een totaal aantal tonnen
van 371.000 en een vrachtsom van
852.000. In 1957 werden in dezelf
de periode 1587 schepen bevracht
met een tonneninhoud van 274.000
en een vrachtsom van 1.1 miljoen.
De daling is het gevolg van het feit
dat vorig jaar veel aardappelen be
vracht werden naar de veenkoloniën,
terwijl thans op andere wijze van I
vervoersmogelijkheden gebruik ge- I
maakt wordt.
heer Van der Vliet. De laatste jaren
is dit steeds beter geworden, want
naast technisch goed geschoold per
soneel, beschikken de Zeeuwse gara
gehouders over moderne werktuigen,
die de werkzaamheden eenvoudiger
en gemakkelijker maken, terwijl z.g.
sméerkuilen en hefbruggen voor een
praktische en vluggere service zor
gen.
Neen, wat de outillage betreft komen
onze provinciegenoten-garagehoudérs
zeker niet ten achter bij hun even
zeer modern ingerichte collega's in
de grote steden.
Nimmer ook zal de garagehouder een
automobilist in de steek laten, die
met panne langs de weg staat; vier
entwintig uur van de dag staat hij
klaar om zijn hulp te bieden. Er is
echter een bepaalde categorie auto
bezitters, die het onderhoud verwaar-
uoost. Zij geloven het wél of stellen
het uit, net zolang tot ze wel ge
dwongen zijn eén garage te bezoe
ken.
V erkeersveiligheid
De verkeersveiligheid zou beslist
toenemen, wanneer alle. bezitters
van een motorvoertuig op gezette
tijden hun auto aan een deskun
dig en gedegen onderzoek in een
garagebedrijf lieten onderwerpen,
zo meende de heer Van der Vliet.
Niet alleen bespaart men zich
zelve een heleboel ongemak in
liet ernstigste geval moet men zijn
nalatigheid met de dood bekopen
maar ook tegenover zijn mede
mens is men dan verantwoord.
Een motorvoertuig heeft nu een
maal een goed onderhoud nodig
en dat kan alleen verkregen wor
den in de garages.
Vaak wordt op onbetrouwbare ban
den gerede" Soms onwetend. Maar
het kan het leven van de automobi
list en misschien ook van anderen
kosten. Daarom letten we ook terde
ge op dergelijke zaken, aldus deze
59-jarige garagehouder, die reeds 40
jaar in het „vak" zit. Het bandenleed
kan voor iedereen tot het verleden
behoren, want iedere ;.gchouder
heeft de Bovagbanden inspectiekaart.
Van deze kaart kan de automobilist
te allen tijde de toestand van zijn
banden aflezen. Gemakkelijker kan
het al niet.
Overleg tussen de garagehouder en
de automobilist is van groot belang,
want eerstgenoemde is de man, die
de ander uit de moeilijkheden moet
houden!
Velèn waarderen ons werk, dat blijkt
ons iedere dag weer, verklaarde de
heer Van der Vliet. Wij als garage
houders zijn daarom altijd blij met
een opdracht, hetzij voor het leveren
van banden, motorbrandstof, andere
autobenodigdheden of het uitvoeren
van een normale servicebeurt.
Mogen alle bezitters van auto's zich
regelmatig onder de „hoede" stellen
van de garagehouders er hun perso
neel. Wellicht zal daardoor het aan
tal verkeersongelukken verminderen.
En dat is toch iets wat wij allen be
ogen!