Zuinig rijden kan ieder wel leren NU... ...CHEVROLET TRUCKS vanaf 12.000.— LOUISSE - GOES N.V. LOUISSE - MIDDELBURG N.V. KOOLEN Co's Autohandel L. P. J. VAN OEVEREN WIJ REPAREREN FIRMA LM. PRENT Zn. VOLKSWAGENS C. VAN STRIEN ZN. ra ra 14 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. DINSDAG 1 JULI 1958 GARAGE EN LANDBOUWMACHINES-C.J.VERMUE VOI vc - BOUNDER KUNKTELL - lOHN OEERE K W ADE N DAM ME - TEL. (K I i 94) 292 ALLE FIAT'5 hebben o.a. als kenmerken verbluffend VASTE wegligging zwaai vrij door de bocht, zeldzaam ZUINIG, héél LUXUEUS, ELEGANT, DUURZAAM van 6 tot 9 ton nuttig Dit is hèt moment om uw truck-park te vernieuwen! Rust uw bedrijf uit met Chevrolet-trucks voor zwaar vervoer, nuvoor minder kosten! Bezuinig op de aankoop: nooit tevoren voor deze pi'ijzen leverbaar! Bezuinig op de km/ton prijs: hoog laadvermogen! Bezuinig op het onderhoud: door de robuuste bouw en de spreekwoordelijk lange levensduur van de Chevrolet-trucks met hun ongeëvenaard sterk chassis! Dit betekent vóór U: onafgebroken service, die U winst oplevert, dag in dag uit, jaren en jaren lang! Vraag inlichtingen bij uw dealer VOOR ZUID- EN NOORD-BEVELAND: Westwal 25, Goes, telefoon 01100-3141. VOOR WALCHEREN: Gortstraat 60-62, Middelburg, telefoon 01180-2146. MERCEDES-BENZ automobielen De ster die op alle wegen schittert 's Heer-Hendrikskinderenstraat 60 Telefoon 01100—2525 - GOES DE P.Z.C. ANNONCEERT WAT GEMOTORISEERD ZEELAND U BIEDT I BELANGRIJK 1 Teoflux en Teocel. Plamuur-primer, speciale lakken voor auto's en motoren. Alle binnen- en buiten- lakken. verf-, vernis-, behang- en glashandel KROMME WEELE 19 MIDDELBURG TELEFOON 2886 Speciale verf voor auto's en motoren. MAGIRUS DEUTZ GARAGEBEDRIJF Oude Torenstraat 31 VERSERE Telefoon 01131—348 alle voorkomende STARTERS, DYNAMO'S SPANNINGREG., ENZ. VARTA, MARCHAL, DUCELLDCR, SOLEXOARBURATEURS REPARATIE- EN WIKKELBEDRIJF DORDRECHT FILIAAL GOES, BLANCKSTRAAT 1 TELEFOON 2828 Iedere dag staan in heel Nederland de wagens voor U klaar Tel. 3247 Expeditie Roose Goes Voor snelst vervoer Voorstad 3 - GOES Telefoon 2428 Verhuur zonder chauffeur V.W. busje 1958nieuw, 8 pers. V.W. luxe, lf-persoons, zeer goed Opel Kapitan, 1955, zeer mooi Benzine- en L.P.G.-station DE BAAR Goes - Telefoon 2304 „ÉÉN OP „Haast" kost vaak veelgld! Tot de gebruikelijke vormen van automobilisten-latijn behoort de opmer king: „Mijn wagen loopt één opOp de plaats van de stippeltjes is dan 'n getal in te vullen, dat bijmotorrijders en bromfietsers astronomische waarden kan aannemen, maar zich bij autobezitters pleegt te bewegen tus sen 4 en 25. De betekenis van de geheimzinnige formule kent iedereen die met motoren te maken heeft: het voertuig verbruikt één liter benzine op zo-en-zoveel afgelegde kilometers. Een argeloos mens zou er de gevolg trekking uit maken, dat bezitters van motorvoertuigen graag zo zuinig mo gelijk rijden. Dat is enerzijds ook wel zo. Maar wonderlijk genoeg doen de meeste auto- en motorrijders aan de andere kant alles wat in hun vermo gen ligt om het benzineverbruik zo hoog mogelijk op te jagen. Door een verkeerde rijmethode. In onze vrije wereld heeft iedereen het recht, net zoveel geld aan benzine uit te geven als hij wenst. Maar in elk geval is het van belang, dat hij het tenminste wil lens en wetens doet. De meesten doen het helaas onwetend. Of althans on nadenkend. Het begin van alle dingen is natuur lijk de motor zélf. Wie een Auneri- kaanse slee „van hier tot ginder" koopt, heeft bij voorbaat in te calcu leren, dat zijn wagen benzine „zuipt" (om dat lelijke, maar in het automo biel-jargon dikwijls gehoorde woord maar eens te gebruiken). Elke motor heeft zijn specifieke standaardver- bruik. Om het laagste cijfer dat de fabriek in haar instructieboekjes en paperassen voor reclamedoeleinden vermeldt werkelijk te benaderen, zullen carburator en ontsteking steeds zorgvuldig moeten zijn afge steld. Het loont de moeite, daarover op gezette tijden (al dan niet a raison van een goede sigaar) met de toege wijde monteur van uw garage in overleg te treden. „Fors rijderi Maar de meeste benzine wordt er nodeloos doorgejaagd door „forse" rijmethoden. De motor zet de dure benzine om in snelheid. Telkens als U met een stevige trap op het rempedaal de snelheid plotseling afsnijdt, bijvoorbeeld omdat U een hoek om moet of eenvoudig omdat U bént waar U wezen wilde, gooit U bij wijze van spreken een flesje benzine het raam uit. Zuinig rijden wil allereerst zeggen: alleen rem men waar dat beslist onvermijde lijk is. Als U weet, dat honderd meter ver der uw huis staat of dat U aanstonds links- of rechtsaf moet (en bijna al tijd wéét U dat inderdaad lang tevo ren) kunt U dat flesje benzine sparen door de voet van het gaspedaal te ne men en uw voertuig tijdig te laten „uitlopen", in plaats van op het laat ste ogenblik overtollige snelheid wég te remmen. Datzelfde geldt, als hon derd meter vóór U een verkeerslicht op rood springt. Maar let eens op, hoeveel lieden U dan nog voorbij sui- ven, om ten koste van remmen en benzine vooral het eerst bij dat ro de licht te zijn! Zulke lieden zijn „ben- zine-zuipers". Zuinig rijden wil zeggen: soepel rijden, zonder grote en plotselin ge veranderingen in de snelheid. Bij accelereren alleen heel gelei delijk het gaspedaal indrukken. Door het pedaal bij het wegrijden of het verhogen van de snelhèid „op de plank" te trappen, of daar omtrent, accelereert IJ niet béter. U verbruikt alleen waanzin veel benzine. Bèlangrijk is ook: tijdig schakelen. Een motor die in een te hoge versnel ling wordt overbelast, verbruikt even goed te veel benzine als een motor die men als een dolle laat dóórrazen. Om van de nadelen voor het mecha niek nog maar te zwijgen. „Spelen" met het gaspedaal (sommi ge auto- en motorbezitters spreken geleerd van het „massei'en" van de motor) kost benzine en geld. Op lange trajecten, waar U met constante snel heid rijdt, moet U door langzaam te rugnemen van het gaspedaal probe ren, de stand te vinden waarbij U de gewenste snelheid nog juist kimt f •V Qr V w <K) 50 60 70 80 90 100 110 120 km.u Leerzame grafiek van liet benzineverbruik in verband met de rijsnelheid (ontleend aan het instructieboekje van één der in Nederland meest gebruik te automerken). handhaven. Wie dat tot een gewoonte maakt, bemerkt het resultaat aan zijn benzinerekeningen. KOSTBARE SNELHEID. De grootste vijand van zuinigheid heet: overmatige snelheid. Negentig percent van alle automobilisten en motorrijders heeft altijd geweldige haast. En toch willen ze zuinig rijden. Dat gaat helaas niet samen. Met het naderen van de hoogste snelheidsge- bieden van uw voertuig stijgt het ben zineverbruik per kilometer enorm. Het stijgt niet slechts evenredig met de toegenomen snelheid, maar onein dig veel méér. De cijfers zijn natuurlijk voor elk auto- en motormerk weer anders. Maar als leerzaam voorbeeld nemen wij hier een tamelijk kleine wagen die wij bij duizenden op onze Nederland se wegen aantreffen. Als wij er een uur achtereen 120 km-uur mee rijden, hebben wij natuurlijk anderhalf maal de afstand afgelegd, die wij in de zelfde tijd bij een snelheid van 80 km- uur afleggen. Maar wij hebben ruim driemaal zoveel benzine verbruikt: meer dan het dubbele per kilometer! Dat zijn gegevens van de fabriek zélf, die er toch alle belang bij heeft, de dingen zo gunstig mogelijk voor te stellen. Laten wij, om een ander willekeurig voorbeeld te nemen, veronderstellen, dat U van Amersfoort naar Amster dam moet. Bij een gemiddelde snel heid van 100 km-uur bent U er in 30 minuten. Bij een gemiddelde snelheid van 120 km-uur duurt de reis „maar" 25 minuten. Maar U verbruikt onge veer anderhalf maal zoveel benzine. Zijn die luttele vijf minuten (meestal zijn het er, door benzine-verslindend afremmen voor verkeersobstakels nog minder) U werkelijk deze prijs waard Dat moet U van geval tot ge val natuurlijk zélf uitmaken. Maar het minste is toch, dat U wéét, wat U doet. Zuinig rijden is: rijden niet een goed afgestelde motor, vermijden van no deloos remmen, steeds geleidelijk op trekken, zorgvuldig afwegen van uw snelheid tegen uw werkelijke „haast". Parkeren In vele steden heeft men dikwijls gro te moeite met een parkeerplaats te vinden. Herhaaldelijk kan evenwel werdén' geconstateerd dat de beschikbare ruimte onvoldoende wordt gebruikt, omdat tussen de geparkeerde auto's te grote ruimten aanwezig zijn. Houdt daarom bij het parkeren al tijd slechts zoveel ruimte tot het vóór staande voertuig aan, dat U vanuit de parkeerstand nog nèt kunt wegrijden. Het is ook helemaal niet erg wanneer deze afstand wat aan de krappe kant is, zodat U niet in één keer weg kunt rijden. Er is immers achter uw auto ook nog altijd wel enige ruimte be schikbaar HOE U MOET PARKEREN - \N!ET ZO l—s r~-\MAAR ZO\ --.W? - -• Êp u— fp] 1||j m 3 p>j a r: fq L£J v^TffcïTwi fs^rr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 10