Zuinig rijden kan
ieder wel leren
NU...
...CHEVROLET TRUCKS
vanaf 12.000.—
LOUISSE - GOES N.V.
LOUISSE - MIDDELBURG N.V.
KOOLEN Co's Autohandel
L. P. J. VAN OEVEREN
WIJ REPAREREN
FIRMA LM. PRENT Zn.
VOLKSWAGENS
C. VAN STRIEN ZN.
ra
ra
14
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
DINSDAG 1 JULI 1958
GARAGE EN LANDBOUWMACHINES-C.J.VERMUE
VOI vc - BOUNDER KUNKTELL - lOHN OEERE K W ADE N DAM ME - TEL. (K I i 94) 292
ALLE FIAT'5 hebben o.a. als kenmerken
verbluffend VASTE wegligging
zwaai vrij door de bocht,
zeldzaam ZUINIG,
héél LUXUEUS,
ELEGANT,
DUURZAAM
van 6 tot 9 ton nuttig
Dit is hèt moment om uw truck-park te vernieuwen!
Rust uw bedrijf uit met Chevrolet-trucks voor zwaar vervoer, nuvoor
minder kosten!
Bezuinig op de aankoop: nooit tevoren voor deze pi'ijzen leverbaar!
Bezuinig op de km/ton prijs: hoog laadvermogen!
Bezuinig op het onderhoud: door de robuuste bouw en de spreekwoordelijk
lange levensduur van de Chevrolet-trucks met hun ongeëvenaard sterk
chassis!
Dit betekent vóór U: onafgebroken service, die U winst oplevert, dag in dag
uit, jaren en jaren lang!
Vraag inlichtingen bij uw dealer
VOOR ZUID- EN NOORD-BEVELAND:
Westwal 25, Goes, telefoon 01100-3141.
VOOR WALCHEREN:
Gortstraat 60-62, Middelburg, telefoon 01180-2146.
MERCEDES-BENZ
automobielen
De ster
die op alle wegen schittert
's Heer-Hendrikskinderenstraat 60
Telefoon 01100—2525 - GOES
DE P.Z.C. ANNONCEERT WAT
GEMOTORISEERD ZEELAND U BIEDT I
BELANGRIJK 1
Teoflux en Teocel.
Plamuur-primer,
speciale lakken voor
auto's en motoren.
Alle binnen- en buiten-
lakken.
verf-, vernis-, behang- en
glashandel
KROMME WEELE 19
MIDDELBURG
TELEFOON 2886
Speciale verf
voor auto's
en motoren.
MAGIRUS
DEUTZ
GARAGEBEDRIJF
Oude Torenstraat 31
VERSERE
Telefoon 01131—348
alle voorkomende
STARTERS, DYNAMO'S
SPANNINGREG., ENZ.
VARTA,
MARCHAL,
DUCELLDCR,
SOLEXOARBURATEURS
REPARATIE- EN WIKKELBEDRIJF
DORDRECHT
FILIAAL GOES,
BLANCKSTRAAT 1 TELEFOON 2828
Iedere dag staan in heel Nederland de
wagens voor U klaar
Tel. 3247 Expeditie Roose
Goes Voor snelst vervoer
Voorstad 3 - GOES
Telefoon 2428
Verhuur zonder chauffeur
V.W. busje 1958nieuw, 8 pers.
V.W. luxe, lf-persoons, zeer goed
Opel Kapitan, 1955, zeer mooi
Benzine- en L.P.G.-station DE BAAR
Goes - Telefoon 2304
„ÉÉN OP
„Haast" kost vaak veelgld!
Tot de gebruikelijke vormen van automobilisten-latijn behoort de opmer
king: „Mijn wagen loopt één opOp de plaats van de stippeltjes is dan
'n getal in te vullen, dat bijmotorrijders en bromfietsers astronomische
waarden kan aannemen, maar zich bij autobezitters pleegt te bewegen tus
sen 4 en 25. De betekenis van de geheimzinnige formule kent iedereen die
met motoren te maken heeft: het voertuig verbruikt één liter benzine op
zo-en-zoveel afgelegde kilometers.
Een argeloos mens zou er de gevolg
trekking uit maken, dat bezitters van
motorvoertuigen graag zo zuinig mo
gelijk rijden. Dat is enerzijds ook wel
zo. Maar wonderlijk genoeg doen de
meeste auto- en motorrijders aan de
andere kant alles wat in hun vermo
gen ligt om het benzineverbruik zo
hoog mogelijk op te jagen. Door een
verkeerde rijmethode. In onze vrije
wereld heeft iedereen het recht, net
zoveel geld aan benzine uit te geven
als hij wenst. Maar in elk geval is het
van belang, dat hij het tenminste wil
lens en wetens doet. De meesten doen
het helaas onwetend. Of althans on
nadenkend.
Het begin van alle dingen is natuur
lijk de motor zélf. Wie een Auneri-
kaanse slee „van hier tot ginder"
koopt, heeft bij voorbaat in te calcu
leren, dat zijn wagen benzine „zuipt"
(om dat lelijke, maar in het automo
biel-jargon dikwijls gehoorde woord
maar eens te gebruiken). Elke motor
heeft zijn specifieke standaardver-
bruik. Om het laagste cijfer dat de
fabriek in haar instructieboekjes en
paperassen voor reclamedoeleinden
vermeldt werkelijk te benaderen,
zullen carburator en ontsteking
steeds zorgvuldig moeten zijn afge
steld. Het loont de moeite, daarover
op gezette tijden (al dan niet a raison
van een goede sigaar) met de toege
wijde monteur van uw garage in
overleg te treden.
„Fors rijderi
Maar de meeste benzine wordt er
nodeloos doorgejaagd door „forse"
rijmethoden. De motor zet de dure
benzine om in snelheid. Telkens
als U met een stevige trap op het
rempedaal de snelheid plotseling
afsnijdt, bijvoorbeeld omdat U een
hoek om moet of eenvoudig omdat
U bént waar U wezen wilde, gooit
U bij wijze van spreken een flesje
benzine het raam uit. Zuinig rijden
wil allereerst zeggen: alleen rem
men waar dat beslist onvermijde
lijk is.
Als U weet, dat honderd meter ver
der uw huis staat of dat U aanstonds
links- of rechtsaf moet (en bijna al
tijd wéét U dat inderdaad lang tevo
ren) kunt U dat flesje benzine sparen
door de voet van het gaspedaal te ne
men en uw voertuig tijdig te laten
„uitlopen", in plaats van op het laat
ste ogenblik overtollige snelheid wég
te remmen. Datzelfde geldt, als hon
derd meter vóór U een verkeerslicht
op rood springt. Maar let eens op,
hoeveel lieden U dan nog voorbij sui-
ven, om ten koste van remmen en
benzine vooral het eerst bij dat ro
de licht te zijn! Zulke lieden zijn „ben-
zine-zuipers".
Zuinig rijden wil zeggen: soepel
rijden, zonder grote en plotselin
ge veranderingen in de snelheid.
Bij accelereren alleen heel gelei
delijk het gaspedaal indrukken.
Door het pedaal bij het wegrijden
of het verhogen van de snelhèid
„op de plank" te trappen, of daar
omtrent, accelereert IJ niet béter.
U verbruikt alleen waanzin
veel benzine.
Bèlangrijk is ook: tijdig schakelen.
Een motor die in een te hoge versnel
ling wordt overbelast, verbruikt even
goed te veel benzine als een motor
die men als een dolle laat dóórrazen.
Om van de nadelen voor het mecha
niek nog maar te zwijgen.
„Spelen" met het gaspedaal (sommi
ge auto- en motorbezitters spreken
geleerd van het „massei'en" van de
motor) kost benzine en geld. Op lange
trajecten, waar U met constante snel
heid rijdt, moet U door langzaam te
rugnemen van het gaspedaal probe
ren, de stand te vinden waarbij U de
gewenste snelheid nog juist kimt
f
•V
Qr
V
w
<K) 50 60 70 80 90 100 110 120 km.u
Leerzame grafiek van liet benzineverbruik in verband met de rijsnelheid
(ontleend aan het instructieboekje van één der in Nederland meest gebruik
te automerken).
handhaven. Wie dat tot een gewoonte
maakt, bemerkt het resultaat aan zijn
benzinerekeningen.
KOSTBARE SNELHEID.
De grootste vijand van zuinigheid
heet: overmatige snelheid. Negentig
percent van alle automobilisten en
motorrijders heeft altijd geweldige
haast. En toch willen ze zuinig rijden.
Dat gaat helaas niet samen. Met het
naderen van de hoogste snelheidsge-
bieden van uw voertuig stijgt het ben
zineverbruik per kilometer enorm.
Het stijgt niet slechts evenredig met
de toegenomen snelheid, maar onein
dig veel méér.
De cijfers zijn natuurlijk voor elk
auto- en motormerk weer anders.
Maar als leerzaam voorbeeld nemen
wij hier een tamelijk kleine wagen die
wij bij duizenden op onze Nederland
se wegen aantreffen. Als wij er een
uur achtereen 120 km-uur mee rijden,
hebben wij natuurlijk anderhalf maal
de afstand afgelegd, die wij in de
zelfde tijd bij een snelheid van 80 km-
uur afleggen. Maar wij hebben ruim
driemaal zoveel benzine verbruikt:
meer dan het dubbele per kilometer!
Dat zijn gegevens van de fabriek zélf,
die er toch alle belang bij heeft, de
dingen zo gunstig mogelijk voor te
stellen.
Laten wij, om een ander willekeurig
voorbeeld te nemen, veronderstellen,
dat U van Amersfoort naar Amster
dam moet. Bij een gemiddelde snel
heid van 100 km-uur bent U er in 30
minuten. Bij een gemiddelde snelheid
van 120 km-uur duurt de reis „maar"
25 minuten. Maar U verbruikt onge
veer anderhalf maal zoveel benzine.
Zijn die luttele vijf minuten (meestal
zijn het er, door benzine-verslindend
afremmen voor verkeersobstakels nog
minder) U werkelijk deze prijs
waard Dat moet U van geval tot ge
val natuurlijk zélf uitmaken. Maar
het minste is toch, dat U wéét, wat U
doet.
Zuinig rijden is: rijden niet een goed
afgestelde motor, vermijden van no
deloos remmen, steeds geleidelijk op
trekken, zorgvuldig afwegen van uw
snelheid tegen uw werkelijke „haast".
Parkeren
In vele steden heeft men dikwijls gro
te moeite met een parkeerplaats te
vinden.
Herhaaldelijk kan evenwel werdén'
geconstateerd dat de beschikbare
ruimte onvoldoende wordt gebruikt,
omdat tussen de geparkeerde auto's
te grote ruimten aanwezig zijn.
Houdt daarom bij het parkeren al
tijd slechts zoveel ruimte tot het
vóór staande voertuig aan, dat U
vanuit de parkeerstand nog nèt kunt
wegrijden.
Het is ook helemaal niet erg wanneer
deze afstand wat aan de krappe kant
is, zodat U niet in één keer weg kunt
rijden. Er is immers achter uw auto
ook nog altijd wel enige ruimte be
schikbaar
HOE U MOET PARKEREN
-
\N!ET ZO l—s
r~-\MAAR ZO\
--.W? -
-•
Êp
u—
fp]
1||j
m
3 p>j
a
r:
fq
L£J
v^TffcïTwi
fs^rr