Belangrijke vragen aan Hoge
Autoriteit over kolenprijzen
MILITAIR UIT KRUININGEN
DOOR KRIJGSRAAD GESTRAFT
ZEEUWSE GEMEENTEBESTUREN
IN VLISSINGEN BIJEEN
FRANKRIJK BLIJFT STREVEN
NAAR BEZIT VAN A-BOM
schrijven
KLMM
uit de ETHER
lil: MlkklMK
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
DONDERDAG 26 JUNI 1958
PRIJSPOLITIEK VEROORDEELD
Levendige bespreking verslag
van afgevaardigde Korthals
Een levendige bespreking van het verslag van de Nederlandse
afgevaardigde Korthals (namens de commissie voor de interne
markt) door .het Europese parlement heeft woensdagochtend
een aantal vragen aan de Hoge Autoriteit over belangwekkende
kwesties als de kolenprijzen, de steeds grotere kolenvoorraden
in België en Duitsland, het Krupp-concern en de staalmarkt op
geleverd. De Hoge Autoriteit zal donderdag moeten antwoorden.
De heer Korthals verklaarde in de toelichting op zijn verslag,
dat het doel van de gemeenschap zo laag mogelijke prijzen moet
zijn. De publieke opinie verwacht dit, maar de kolen zijn steeds
duurder geworden inplaats van goedkoper. De rapporteur ver
oordeelde dan ook de prijspolitiek van de Hoge Autoriteit.
verstoren en de prijzen in andere
gemeensehapslanden kunnen scha
den.
De Nederlandse socialist Neder
horst stelde nog enige vragen over
de schrootaffaire, waarbij een Ne
derlandse ambtenaar, de regionale
organisatie van de E.G.S.K. in
Brussel en Duitse en Neder
landse handelaren betrokken wa-
De Nederlandse socialistische afge
vaardigde Nederhorst sprak zich na
mens de socialistische fractie uit
voor pi ijsbèheersing, dat wil zeggen'
het vaststellen van maximumprijzen
per bekken. De Nederlandse staats
mijnen maken winst, zo betoogde hij,
maar toch. zijn de prijzen in de loop
van het vórige jaar weer gestegen.
Volgens de Nederlandse rege
ring zouden de prijzen lager
kunnen zijn, als we de E.G.K.S.
niet hadden. Dat is fout. Waar
om staat de Hoge Autoriteit
toe, dat de prijzen in Nederland
zich richten naar het hoge ni
veau elders?
De heer Nederhorst voerde ook de
kwestie van het Krupp-concern,
zulks naar aanleiding van berichten
dat Krupp niet van plan is de ver
plichtingen om een deel van zijn on
dernemingen te verkopen, verder na
te komen.
De heer Nederhorst heeft reeds over
deze kwestie schriftelijke vragen
aan de Hoge Autoriteit gestold. Deze
had geantwoord, dat de verbonden
regeringen verantwoordelijk zijn
voor de naleving yan deze verkoop-
verplichting. De heer Nederhorst
haa echter in dit antwoord een posi
tief geluid gemist, dat hij nu alsnog
hoopte te krijgen.
De Duitse christen-democraat Frle-
densburg voelde zich geroepen Krupp
te verdedigen. Niet Krupp heeft de
Nazi's aan de machtgebracht, dat
hebben „de kleine luiden" gedaan,
zei hij-, Ovgrigeng heeft Krupp vol
gens hein. wel een aantal bedrijven
willen verkopen, maar er waren geen
goede kopers komen opdagen.
De Nederlander Kapteyn diende
Friedensburg onmiddellijk van re
pliek. Hij gaf hem in overweging de
rapporten van het Amerikaanse con
gres over deze kwestie eens te bestu
deren. En laat de heer Friedensburg
dan vooral ook eens nagaan, hoe
voor 1914 door machinaties van
Krupp in Frankrijk daar de drie
jarige dienstplicht tot stand kwam,
waardoor Tirpitz In de gelegenheid
kwam in Berlijn zijn vlootprogram
er door te drukken, zei hij.
Wat de staalmarkt betreft, merkte
de heer Korthals op, dat nu de- con
junctuur ongunstig is, de prijzen da
len. Dat is een gezond teken. Maar
liet is ongezond, dat die prijsdaling
niet, zoals het behoort, een gevolg is
van ingrijpen van de Hoge Autori
teit, doek voortspruit uit kunstma
tige regeringsmaatregelen die de
concurrentieverhoudingen kunnen
De heer Nederhorst vond het merk
waardig, dat wel de ambtenaar, die
de zaak heeft aangebracht, ontsla
gen is, maar dat bij de regionale or
ganisatie in Brussel, waar ook ver
antwoordelijke personen zitten, leder
rustig op zijn plaats is blijven zitten
en dat zelfs het contact met de Duit
se handelaar, die niet vrijuit gaat,
niet is verbroken.
Zijlstra in Straatsburg:
ministers wezen weg
De ministerraad van de Europese
Kolen en Staat Gemeenschap heeft
niet alleen maar „neen" gezegd, toen
hij het plan van de Hoge Autoriteit
tot financiering van de kolenvoorra
den afwees. De ministers, hebben wel
degelijk de weg gewezen, die tot het
gestelde doel kan leiden.
Dit zei minister Zijlstra. de voorzit
ter van de ministerraad van de EK
GS, dinsdag in antwoord op een op
merking van de heer Nederhorst.
De ministers, die het plan van de
Hoge Autoriteit hadden verworpen,
meenden dat de kolenprijzen aller
eerst aan de conjunctuur aangepast
moeten worden. Zij pleitten voor een
kleine plooibaarheid naar beneden.
ONGEVAL ONDER HULST VEROORZAAKT
Nederlandse „Expo"-vissers
lieten Belgen ver achter
Zege van 2170 tegen 770 punten
De zechengc!wedstrijd tussen Neder
land «*n Delg}?, die ter gelegenheid
van de Expo 1958 gehouden werd, is
een grote overwinning voor de Ne
derlandse ploeg geworden. Zij won
namelijk met 2170 tegen 770 pun
ten.
Vour deze wedstrijd waren ook
Zeeuwse hengelaars in de Hollandse
ploeg ingedeeld, namelijk de heien
J. M. Flipse uit Middelburg, die een
uitstekende vierde plaats bezette, F.
Hameriinck uit Terneuzen. die on
middellijk na de .hoofdstedelijke vis
ser eindigde, H. van Seyen uit IJzen-
dijke en K. van Tatenhove uit Vlis
singen. Van elk land waren 20 vis
sers ingeschreven. De Nederlandse
ploeg won een wisselbeker
De uitslag van de eerste elf plaatsen
luidt: 1. J. Cleijpool, Rotterdam. 600
punten: 2. J. Hartog, Stnjenham,
500 3. M. Caesens. Brussel 460; 4.
J. M. Flipse, Middelburg 340; 5. F.
Hameriinck, Terneuzen 180: 6. Mey-
cis, Blankenbevge 160; 7. A. Jurgcns,
Bergen op Zoom 150: 8. Gauthier. i
Brussel 150; 9. H. van Seyen. IJaen-
dijke 140; 10. K. van Tatenhove,
Vlisslngen 140 en 11. R. van Rutten.
Delft. 120 punten.
Verder werd er een algemene zee-
hcngelwedstrijd gehouden, waaraan
280 hengelaars deelnamen. Hiervan
worden er 89 geklasseerd, die met
elkaar 110 vissen uit het water haal
den met een gezamenlijk gewicht
van 14 kg en 20 gram.
De eerste prijs van deze wedstrijd,
werd gewonnen door do Middelburgse
visser Chr. Flipse, die een vis van
610 gram aan de haak sloeg en daar
mee in totaal 660 punten verwierf.
Hij verovorde daarmee een volglas
zeewerphengel.
Deze vis van ruim 6 ons bleek te
vens dc zwaarste vis, die gevangen
was. Mevrouw Creyf, lid van de
Oostkustvisser uit Belgic haalde het
grootste aantal vissen uit-het water,
namelijk 5 stuks. Ook in deze wed
strijd bleken de Nederlandse henge
laars sterker dan de Belgen.
Te snel gereden om
de boot te halen
(Van een speciale verslaggever.)
Op de avond van de zestiende maart
van dit jaar gebeurde er op de Hul-
stcrweg tussen Hulst èn Perkpolder,
een ernstig ongeluk, waarbij een
bromfietser, een motorrijder en duo-
passagier ernstig werden gewond.
De motorrijder, de dienstplichtig
huzaar R. M. de P. uit Kruiningen,
kwam er mot een hersenschudding
hot best van af; gistermiddag stond
hij, daar hot ongeluk door zijn toe
doen zou zijn gebeurd, terecht voor
de Krijgsraad te Velde West in Den
Haag. Als motief voor het hem ten
Jaste gelegde snel en onverantwoor
delijk rijden gaf dé jonge huzaar
„haast om de laatste boot van tién
voor elf nog te halen". De auditeur
militair eiste een maand hechtenis
en drie jaar ontzegging van de rij
bevoegdheid. De president van de
rechtbank legde tenslotte een boete
op van 75.daarbij drie weken
hechtenis voorwaardelijk met een
proeftijd van twee jaar en ontzeg
ging van de bevoegdheid een motor
rijtuig te besturen voor de duur van
drie jaren.
Het noodlottige ongeval werd in de
kantine van de oude Alexander-ka-
zerne in Den Haag, waar de Krijgs
raad te Velde West zetelt, geheel
uiteengerafeld. Na in Hulst enige
café's te hebben bezocht, was be
klaagde in gezelschap van zijn duo
passagier, P. C. K., op weg naar huis
gegaan. Aanvankelijk reed hij rustig,
maar buiten de bebouwde kom werd
de snelheid aanmerkelijk opgevoerd,
omdat men anders de laatste boot
zou missen. Een wachtmeester van
de rijkspolitie had waafgenomen, dat
men met grote snelheid reed, en dat
men vrijwel elke bocht, of die nu
naar links of naar rechts boog, af
sneed.
Nadat <le huzaar uit Kruiningen juist
een auto had gepasseerd, werd in
volle vaart men spreekt van on
geveer 120 kilometer per uur een
bocht naar liuks geheel aan de lin
kerzijde van de weg genomen. Aan
Examens rijkskweekschool
te Middelburg
Aan de rijkskweekschool te Middel
burg slaagden woensdag voor het
examen voor onderwijzer de heren
C. B. Antonissen en E. C. de Poorter
te Vlissingen. P. J. R. Bax te Kloos-
terzanc'.e, A. M. Bauer te Kruiningen
en C. M. Jansen te Waterlandkerkje.
Voor het examen nuttige handwer
ken slaagden de domes Th. M. Cor-
poraal te Koudekerke, J, C. Vijver
berg te Zierikzee, H. W. Rijckborst
te Nieuwvliet en A. A. Maasdam. A.
Sanders en L. H. de Bert, allen te
Vlissingen.
de rechterzijde van deze weg, iu te
genovergestelde richting, reed op dat
moment een bromfietser, de heer M.
De botsing was heyig en dc drie bij
het ongeval betrokken personen
moesten allen ernstig gewond in het
ziekenhuis worden opgenomen. De
bromfietser zou nog steeds in liet
ziekenhuis worden verpleegd en ook
de duo-passagier zou nog niet geheel
hersteld zijn.
Alles vergeten
De motorrijder zélf herinnert zich
van het ongeval niets meer; zijn
heugen stopt op het ogenblik, dat
hij Hulst verliet en gaat pas weer
verder na het ontwaken uit bewus
teloosheid in het ziekenhuis. De ver
dediger van beklaagde, mr, J. Hazen
berg uit Kloosterzande, laakte bet,
dat de snelheid door de verbalisanten
Stijgende criminaliteit
inOost-DuitsIand
In Oost-Duitsland zijn in 1957 bijna
12.000 personen meer veroordeeld
dan in het voorafgaande jaar, zo
wordt in het orgaan van het Oost-
duitse ministerie van justitie „Neue
Justiz" verklaard. In 1957 waren
61.995 mense n gevonnist. Over de
vonnissen in politieke processen wor
den geen bijzonderheden verstrekt.
Alleen wordt gezegd, dat „Westduitse
en Westberlijhse agentencentrales"
hun activiteiten tegen Oostduitsland
hebben versterkt.
Het blad stelt dat criminaliteit „een
typisch kapitalistisch verschijnsel is,
dat aan het karakter van het socia
lisme vreemd is". Dat er aan de da
ling van het aantal veroordelingen,
die in 1952 begon, thans een einde is
gekomen, wordt dan ook o.a. geweten
aan de „meer of minder open grens
tot het Navo-gebied".
Deze foto laat zien hoe redders
in het station van Maltrata in
H Mexico over de ivralcstukken
van twee elektrische locomo-
H tieven klommen nadat een
trein va» zeven rijtuigen zon-
der bestuurder va» een berg-
helling afraasde, uit de rails
liep en in het station van Mal-
H trata een locomotief ramde en
een enorme ravage aanrichtte.
Veertig mensen werden bij de-
ze ramp gedood en bijna hon-
H derd gewond. Vooral ook door-
H dat tijdens het ongeluk velen
s op de perrons stonden te
wachten.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
was bepaald naar aanleiding van de
snelheidsmeter van de verongelukte
motor. Nadat de machine enkele ma
len over de kop was geslagen, was
deze totaal verwoest blijven liggen.
De snelheidsmeter wees toen 118 ki
lometer per uur aan. Na dergelijke
buitelingen kan dit niet als een be
wijs voor de snelheid worden aange
voerd, aldus de raadsman. „Overi
gens", zo vervolgde hij, „staat be
klaagde bij de politie bekend als snel,
maar ook als een zeer kundig rij
der". Ook tegen het feit, dat de audi
teur-militair met nadruk had gesteld,
dat de beklaagde enkele café's had
bezocht, maakte mr. Hazenberg be
zwaar. „Wanneer het de bedoeling is
van de auditeur de zaak hierdoor
zwaarder te doen wegen, dan wil ik
met stelligheid opmerken, dat. be
klaagde beslist niet onder invloed
was van sterke drank. Getuigen uit
Hulst kunnen dat bewijzen", aldus
mr. Hazenberg. De verdediger pleit
te nadat hij betoogd had, dat de
bromfietser niet op de rijksweg,
maar op het fietspad had dienen te
rijden, voor een geldboete en een
voorwaardelijke straf.
De president vonniste een voorwaar
delijke straf; zij het dat de ontzeg
ging van de rijbevoegdheid onvoor^
waardelljk gold.
Das Lied von der Glocke
In het kader van de uitzendingen,
gewijd aan het Holland Festival viel
gisteren de uitvoering van Distiers
Lied von der Glocke te beluisteren.
Aanleiding tot de wel wat late Ne
derlandse première van dit werk
was de herdenking van de 50ste ge
boortedag van de begaafde, onder zo
tragische omstandigheden aan zijn
einde gekomen componist.
De verklanking van het geïnspireerd
aandoende, bevattelijke stuk, was in
uitstekende handen bij bariton Ro
bert Titze, het N.C.R.V. vocale en
semble, Gerard Hengeveld en Georg
van Renesse (piano) met het Hol
landse Kamerorkest onder leiding
van Marinus Voorberg, die we dank
baar mogen zijn voor dit initiatief,
tot deze belangwekkende interpreta
tie.
Een ontroerend stuk heeft de K.R.O.
ons gisteravond laten zien. Een spel,
zo deugdzaam als de omgeving,
waarin het zich afspeelde; een
Spaans klooster van slotzusters,
waar een vondelingetje inbreuk
komt maken op de strenge ordere
gels.
Deze avond bracht een aantal cre
aties op het scherm van zeldzame
expressiviteit. En dan willen we in
WEL OF GEEN HOUTEN WONINGEN
Excursie naar „De Schelde"
en boottocht
UIT HEEL ZEELAND waren gisteren
burgemeesters, wethouders en ge
meentesecretarissen in Vlissingen bij
een. Dat was in de eerste plaats voor
de ledenvergadering der afdeling Zee
land van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten. Maar ook maakten
de vroede vaderen in de middag een
interessante excursie naar 'dc werf
van de koninklijke maatschappij „De
Schelde" en vervolgens nog een boot
tocht met een schip van dc Steen
kolen Handels Vereniging in de
Vlissingse havens en naar de nieuwe
veerhaven in Brcskens.
De behandeling van het ontwerp-
bouwverordening was isn de vergade
ring, die 's ochtends om half elf in
Britannia begon, het meest-oinvatten-
cie agendapunt. De voorzitter, mr. dr.
A. J. J. M Mes uit Heinkenszand, kon
hiervoor welkom heten de heer M. D.
A. Glerum, hoofdingenieur-directeur
van Volkshuisvesting en Bouwnijver
heid in Zeeland en de heer D. Stam,
hoofd vara de technische dienst van
deze instantie.
De merendeels technische facetten
van dit ontwerp bouwverordening
werden besproken, waarbij de heer
Glerum steeds voor een heldere uit
eenzetting zorgde. Onder meer kwam
het vraagstuk van de houten wonin
gen ter sprake. De heer Glerum wees
er op, dat een speciale commissie nog
steeds bezig is met dit vraagstuk,
maar dat nog niet duidelijk is welke
eisen gesteld moeten worden. Hij stel
de dan ook voor, de houten woningen
nog niet in de bouwverordening op te
EERST CONTROLE
ijl de vervaardiging van een atoombom
moeiillkneden door niet zou opgeven „tenzij ei een in-
teinationale overeenkomst zou wor-
gebrek aan plutonium TWg'wS«nH»v°rp
nietiging van de bestaande voorra-
De minister van buitenlandse /aken, don at00m-wapen3".
cUtcrcn verklaard dat* er voor Het is sedert weken een bekend feit.
Frinkr ik eccn^eden was af te zien dat een van de eerste doelstellingen
vil het vervaardigen van een atoom- generaal De Gaulle Frardtrijk
bom, voordat er een internationale tot een hd van de zogenaamde
tro7eeopkd,"a\omtwip"nsake r°n' franse geleerden zijn 'hezig mot de
trole op ae atoom wapens. vervaardiging van een atoombom,
Couve de Murville zei op een dejeu- maar zij hebben daarmee moeHijk-
ner van diplomatieke corresponden- heden door een gebrek aan pluto
ten, dat Frankrijk het streven naar i nium.
nemen. De heer Mes en ook mr. W. J.
Crommelin, burgemeester van
Domburg, drongen er op aan in be
paalde gevallen wel bouw van houten
woningen toe te staan. Besloten werd
voor het ontwerp bouwverordening
nog eens te bezien of opneming van
houten woningen mogelijk is.
Ook werd gesproken over het plaat
sen van douchecellen in woningen.
De heer Mes achtte het niet nodig dit
in de regeling definitief op te nemen,
maar het aan de gemeentebesturen
zelf over te laten of al dan geen
douche wordt aangelegd.
Bij de opening had de heer Me9
meegedeeld, dat het bestuur voor
nemens is zich tot de gemeenten te
richten voor een bijdrage voor een
geschenk aan het provinciaal be
stuur in verband met het nieuwe
provinciehuis. Gedacht wordt aan
een wandschildering in de hal vóór
de vergaderzaal van Gedeputeerde
Staten. Op voorstel van de heer
Mes werd besloten aan de commis
saris der koningin in Zeeland, jhr.
mr. A. F. C. dc Casembroot, een
telegram met beterschapswensen te
zenden.
Besloten werd Bruinisse, Oosterland
en Ouwerkerk aan te wijzen voor de
commissie voor onderzoek van de re
kening over 1958. Niet schriftelijk,
maar op voorstel van de heer Th. J.
And nessen, burgemeester van Ove-
zande, werd de heer Mes bij acclama
tie als voorzitter herkozen. De heer
Mes deelde mee ditmaal voor de laat
ste periode zitting te nemen.
Molens
.Restauratie van molens" was -het on
derwerp van de causerie (met licht
beelden), die na de huishoudelijke
vergadering werd gehouden door de
lieer A. J. de Koning, technisch ad
viseur van de vereniging „De Hol
landse Molen". Hij vertelde onder
meer. dat de windmolens, die rond
1000 na Christus hum intrede deden,
belangrijk bleven tot de uitvinding
van de stoommachine. Ook daarna
bleef de molen en dan met name
de industriemolen een belangrijke
rol spelen, maar op plaatsen waar bij
voorbeeld vijf a tien molens voor be
maling van 'n groot poldergebied zorg
den, werd het werk van deze groepen
molens overgenomen door één stoom
machine Pas de diesel- en elektrische
aandrijving betekende een sterke con
currentie voor de „alleenstaande" mo
lens.
Het was dan ook in deze fase van de
ontwikkeling, dat de vereniging „Hol
landse Molen" belangrijk werk ging
doch. Overigens niet alleen voor de
karakteristiek van het landschap,
maar ook op economische motieven.
Zo werd in 1927 een prijsvraag uitge
schreven voor molenverbetering. Dit
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
^{oren, yen en
ili
Rijksgoedkeuring voor
R.A.I.-gebouw in Amsterdam
De rijksgoedkeurïng voor het nieuwe
R.A.I.-gebouw te Amsterdam is thans
verleend. Veertien dagen nadat Ge
deputeerde Staten van Noord-Holland
fiat gaven, ondertekende dc minister
van volkshuisvesting en bouwnijver
heid, ^r. H. B. J. Witte, de definitieve
bouwvergunning voor het nieuwe
R.A.I.-gebouw aan het Westerschelde-
plein te Amstredam.
De gemeenteraad van Amsterdam
keurde op 21 mei de gewijzigde plan
nen goed. Door de samenwerking tus
sen de gemeente Amsterdam en de
„Nederlandse vereniging de rijwiel en
automobielindustrie", in deze verte
genwoordigd door de N.V. R.A.I.-ge
bouw, zal nu een nieuw tentoonstel
lingsgebouw verrijzen aan het Wes-
tersaheldeplein te Amsterdam. De ge
projecteerde hallen met een opper
vlakte van 31.500 vierkante meter ma
ken een onderdeel uit van het gehele
RA.I.-complex, waartoe ook een groot
en modern congresgebouw behoort,
dat later zal worden gebouwd.
De voorbereidende werkzaamheden
voor het tentoonstellingscomplex zijn
thans zover gevorderd, dat naar
wordt verwacht m oktober de eer
ste paal de grond in kan gaan.
Men hoopt het nieuwe R.A.I.-gebouw
dan eind 1960 of begin 1961 gereed te
hebben.
de eerste plaats noemen Ellen Vo
gel als zuster Johanna, Ida Was
serman als de moeder-overste,
Elise Hoomans als de schijnbaar
zo hardvochtige maar in wezen
alleen maar doodnuchtere moeder
vicaris en Annie Leenders als de
aandoenlijke portierster. Joris
Diels bewoog zich met bijzonder
veel flair als de dokter tussen dit
vrouwelijk gezelschap en Maria
de Booy was een Thérèse, zoals we
die ons precies hadden voorgesteld.
Kortom een heel knap stuk tele
visie-presentatie.
Illlllllllllll
Vier in één
Tijdens de rondvraag in de ver-
gadering van de afdeling Zee-
land der Vereniging van Ne-
derlandse Gemeenten in Vlis-
singen liet de burgemeester
van Nieuw- en Sint-Joosland,
mr. F. S. K. J. Graaf van Rand-
wijok, een fel protest horen te-
gen de voorgenomen aanleg
vara een bovengrondse hoog-
spanningslijn van Nieuw- en li
Sint-Joosland naar Goes. Hij
wees er op, dat deze kabel van
Vlissingen tot Sint-Joosland on-
dergronds is, dat op vele Be-
velandse landerijen het mecha- -
nisch sproeien uit vliegtuigen s
onmogelijk wordt en dat het
landschapschoon aangetast
wordt. Hij verzocht de voorzit-
ter dan ook bij Gedeputeerde
Staten nog eens op ai deze fa-
cetten te wijzen. De voorzitter,
mr. dr. A. J. J. Mes, wilde dit
graag doen. „Trouwens", zo zei M
de heer Mes, „ik heb alle reden
deze zaak van alle kanten te
bekijken en zowel het voor als
tegen goed onder ogen te zien".
De heer Mes is namelijk behal-
ve vooraiter van deze verenir
ging ook nog lid vah Gedepu-
teerde Staten van Zeeland, com- M
missaris van de P.Z.E.M en M
voorzitter van de Provinciale
H Zeeuwse Schoonheidscommissie,
H instanties, die stuk voor stuk
met dit probleem te maken
hebben....
liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiüiiiiiiiiiiiüiiiiiii
leverde onder meer belangrijke wielc-
verbeteringen op.
Tenslotte toonde hij nog een aanta.
lichtbeelden van molens in ..verval
len" en .gerestaureerde" staat.
Na de gezamenlijke koffiemaaltijd
trokken de gemeentebestuurders daar
na naar de werf van „De Schelde".
VRIJDAG 27 JUNI.
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 7.00—24.00
KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Mor
gengebed en lit. kalender. 8.00 Nieuws.
8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram.
10.40 Idem. 11.00 Voor de zieken. 11.40
Gram. 12.00 Middagklok noodklok.
12.03 Gram. 12.30 Land- en tulnbouwme-
ded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00
Nieuws en kath. nieuws. 13.20 Lichte mu
ziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.ou Solisten
en koor. 14.30 Gram. 15.00 Schoolradio.
Tussen 15.80 en 17.30 Tour de France.
15.30- Gram, 16.00 Voor de zieken. 17.00
Voor da jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17 in
Beursberichten. 17.45 Lichte muziek. 16.05
Idem. 18.20 Caus. 18.30 Gram, 18.50 Pro
gramma over vakantiebesteding. 19.00
Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Regeringsuitz.:
Emigratierubriek. Het emigratiepraatje
van H. A. van Luyk. 19.25 V.V.D., pol.
caus. 1931 Gram. 19.50 Tour de France.
20.05 Roulette. 20.30 Act. 20.45 De gewone
man. 20.50 Amus. muziek. 21.25 Mijn eigen
lieve inbreker, hoorspel. 22.15 Tour de
France. 22,25 Sopraan en harp. 22.50 Va
der zijn, caus. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00
Jazzmuziek.
HILVERSUM II. 298 m 1007 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00
AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00
VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.23 Gram.
8.00 Nieuws. 8.18 Gram. D.Oö Gym. voor
de vrouw. 9,15 Gram. 9.40 Schoolradio.
VPRO: 1000 Thuis, caus. 10.05 Morgen
wijding. 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor
de kleuters. 11.15 Gram. 11.20 Metropole
orkest en soliste. AVRO: 12.00 Gram. 12.20
Regeringsuitzending: landbouwrubrlek:
De biggenmarkt in St.-Anthonis. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12,33 Sport en
prognose. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Dansmuziek. 13.55
Beursberichten. 14.00 Viool en plano.
14.30 Voordracht. 14.50 Op en om de bou
levard. VARA: 16.00 Muziek caus. 1640
Voor de J»ugd. 17.10 Hammondorgelspel.
17.25 Vakantietlps. 18.00 Nieuws. 18.15
Act. 18.20 Lichte muziek. 18.50 De puntjes
•op dc i, caus. 10.00 Voor de kinderen. 19.10
Kinderkoor. VPRO: 19.30 Leven in Ne
derland, klankbeeld. 19.45 Op bezoek bij
anderen. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespre
king. 20.10 Theateroverzicht. 20.20 Creool
se volkszang. 20.35 Europa één. caus. 20.45
Kerkelijk leven ln de Ver. Staten, cans.
VARA: 21.00 Vakantieverhalen voor de
luisteraars gebonden in muziek. 21.55 Bul
ten I. ovarzlcht. 22.10 Nato taptoe. VPRO:
22.40 Zorg om de mens, VARA: 23.00
Nieuws. 23.15 Nato taptoe. 23.45—24.00
Gram.
Va» en occz
„Polen waar wacht ge op"
De titel van Philip Gibbs boek „Po
len waar wacht ge op" is ontleend
aan de oproep die Stalm in de Twee
de Wereldoorlog tot de Polen richtte
om in Warschau in opstand te ko
men, tegen de Duitsers. Dc tragedie
is bekend: de ondergrondse strijd
krachten begonnen met de gevech
ten. de Russen stonden vlak bij War
schau, maar zij heten de Polen aan
hun lot over. Twee maanden hielden
de Polen het nog tegen de Duitsers
vol, doch daarna moesten zij de strijd
staken.
Deze episode uit Polens heldhaftige
strijd is de kern van het boek. liet
dramatisch gebeuren is in een ro
man verwerkt en boeit van de eerste
tot dc laatste bladzijde. De schrijver
weet zijn lezer zeer goed te doen in
leven in de sfeer die toen heerste,
zodat deze in dit boeiend relaas
wordt meegesleept. Het boek is uit
gegeven door de N.V. Holiandia te
Baarn; Mar ja Roe vertaalde het,