Bestuurd ruimteschip voor tocht rond de maan in 1965 Karei Doorman weer in de vaart EXPOSITIE BEELDHOUWWERKEN IN PARK S0NSBEEK GEOPEND BIJZONDER WAARBORGFONDS VOOR DETAILHANDEL ZATERDAG 14 JUNI 1958 PROV INC 1 A LI ZEEUW 8 B COURANT. Op de ontwikkeling van de plannen voor dit schip wordt nog gewacht Reis van 9 dagen. Wellicht over zeven jaar zal een man of een kleine groep mannen de eerste reis rond de maan maken, al dus zeggen de ruimtevaartoptimis ten. Dit is vroeger dan zelfs de meest vooruitziende ruimtevaartexperts nog een paar jaar geleden voor speld hebben. Bovendien is deze vervroeging niet het gevolg van de een of andere ontdekking, die in de tussentijd is gedaan. Zij is alleen 't gevolg van het feit, dat men zorg vuldiger is gaan nadenken over een al vrij oud probleem. Zou men de rakettenexperts vijf jaar geleden gevraagd hebben naar de eerste reis naar of rond de maan, dan zou den zij hebben geantwoord, dat aantal voorberei- ondernomen dien- eerst nog een dende stappen de te worden. Eerst, zouden zij hebben geant woord, hebben wij een bemand ruimteschip nodig, dat in een baan rond de aarde gebracht kan wor den. Dan zullen we een ruimtesta tion moeten bouwen. En daarna pas kunnen we een reis rond de maan maken. Het eerste punt van deze opsom ming is nog steeds een noodzaak. Wij moeten een bestuurd schip heb ben, dat een baan kan beschrijven. Maar de reis rond *le maan let wel: dit is iets heel anders dan een landing op de maan behoeft niet te wachten op de bouw van een ruimtestation. Deze reis zou al spoedig gemaakt kunnen worden nadat het ruimteschin betrouwbaar is geworden. Natuurlijk zou dit ruimteschip in staat moeten zijn, weer binnen te dringen in de atmos feer rond onze aarde en veilig snel heid te verliezen voor een landing zonder daarbij door de wrijving met de lucht te verbranden. 11,1 km per sec. Hebben wij eenmaal zo'n schip, naar schatting over een jaar of vijf, zes, dan kunnen de plannen voor een reis rond de maan worden gemaakt. La ten we deze zaak eens zorgvuldig en systematisch bekijken. Een ruim teschip, dat in een baan rond de aarde is gebracht, zal zich voortbe wegen met een snelheid van 7,4 kilometer per seconde. De snelheid zal wat lager zijn dan dit gemid delde in het apogaeum het punt van de baan, dat het verst is ver wijderd van de aarde en wat ho ger in het perigaeum daar waar de baan het dichtst de aarde na dert. Laten we eens aannemen, dat het schip zich voortbeweegt met een snelheid van 7.8 kilometer per secon de in het perigaeum. Om snel ge noeg te zijn voor het bereiken van de maan, zou het schip zich moeten voortbewegen met een snelheid van 11,1 kilometer per seconde. Dit be tekent, dat het nog 3,3 kilometer per seconde nodig heeft, wat juist de snelheid is, die met een extra rakettrap bereikt zou kunnen wor den. In de baan Het probleem is dus geworden: hoe brengen wij deze extra trap, volle dig van brandstof voorzien, in de baan. Dit zou op twee manieren ge daan kunnen worden. Men zou een complete, van brandstof voorziene raket van de benodigde afmetingen en kracht in een baan rond de aar de kunnen brengen. Het bemande ruimteschip zou dan dezelfde baan kunnen gaan beschrijven en voor zichtig zijn weg zoeken, tot het dicht genoeg gekomen was bij de vooruit gezonden raket. Deze procedure zou men ook kunnen omkeren, waarbij dus het bemande schip vooruit zou gaan en daarna pas de maan-raket zou worden' afgeschoten, waarbij het aan het bemande schip zou moe ten worden overgelaten, die extra trap naar zich „toe te halen." Het ruimteschip, dat nu van een extra trap is voorzien, zou in het perigaeum uit zijn baan kunnen bre ken en zich in de richting van de maan kunnen gaaii bewegen. De richting zou zó gekozen moeten wor den, dat de baan van de maan wordt gekruist vóór dit hemellichaam. Een soort voorrang dus. De aantrek kingskracht van de maan zou heL ruimteschip dan dus in een soort lus om zich heen trekken en het schip zou de baan van de maan op nieuw aan de achterzijde kruisen, als het alweer op weg is in de rich ting van de aarde. En daarbij gaat men dan van de gedachte uit, dat tenslotte weer dezelfde baan als te voren wordt verkregen rond de aar de doch niet precies dezelfde. Voor wij verder gaan het volgende: De achtvormige reis rond maan en aarde zou ongeveer negen dagen ver gen. Tien dagen, als we enige re serve nemen. Als het ruimteschip 'n bemanning heeft van vijf, dan zou het, inclusief de nodige voorraden voedsel, dranken en zuurstof een halve ton wegen. Hieruit blijkt, dat de bevoorrading van zulk een ..trip" niet een van de erootste problemen is- De terugreis En nu de terugreis. De bedoeling dat het ruimteschip niet weer pree in zijn oorspronkelijke baan rond de aarde terugkeert. De nieuwe baan dient wat dichter bij de aarde te liggen. Indien het perigaeum van de oude baan juist buiten de atmos feer lag, dan moet het perigaeum van de nieuwe baan er even binnen liggen. Dit betekent, dat het schip weer de atmosfeer van onze aarde zal binnendringen. Natuurlijk het dan veel te snel zijn, om veilig in de atmosfeer te blijven. De juis te procedure voor de terugkeer op do aarde werd reeds in 1925 beschre ven door dr. Walter Hohmann. Het schip zou zich door de buitenste lagen van de atmosfeer dringen, snelheid verliezen en warm worden. Maar het zou nog snelheid genoeg moeten bezitten om de atmosfeer weer te verlaten en daarbuiten, in de „ruimte" af te koelen. Negentig minuten later zou het opnieuw een „duik" in de atmosfeer nemen, snleheid verliezen en opnieuw weer de ruimte kiezen. Nadat zich dit vier of vijf keer herhaald heeft, zou de snelheid zodanig gereduceerd zijn, dat het schip veilig in de atmosfeer kan blijven en zou kunnen landen. Gedurende elk van deze aanrakingen met de atmosfeer zou de bemanning bloot staan aan een vertraging, die weliswaar niet zeer krachtig is, maar die tot twintig minuten kan dui-en. Mensen zijn reeds aan dergelijke vertragingen blootgesteld geweest. Wat we dus nodig hebben is dé ont wikkeling van een bestuurbaar ruim teschip, dat in een baan rond de aarde gebracht kan worden. Dit staat echter reeds op het program ma en daarom is een eerste reis rond de maan een gebeurtenis, die wij durven te voorspellen. (Copyright 1958, R.D.P. Chicago Sun Times). „Centrum" over burgerlijk pensioenfonds. Bij het centrum voor staatkundige vorming van de katholieke volks partij is een rapport over het tekort in het algeraeeen burgerlijk pensioen fonds verschenen, dat is opgesteld door een commissie onder voorzitter schap van prof. dr. C. Scheffer te Til burg. Een van de belangrijkste oor zaken van het tekort noemt het rap port het in de rijkspensioenregeling opgenomen eindloonsysteem, dat in perioden van loonronden, verband houdend met de koopkrachtdaling van hel^ ruilmiddel, tot pensioenbe talingen van onvoorziene hoogte noopt, waarmede bij de actuariële berekeningen in het verleden geen rekening kon worden gehouden. AAN ENGELSE KUST Aanlegplaatsen voor supertankschepen. De Shell Refining Co. zal in samen werking met de havenautoriteiten van het gebied van de Mersey een belang rijk project uitvoeren voor de behan deling van supertankschepen Transmere aan de Mersey, ongeveer 15 kilometer ten noordwesten van de olieraffinaderij van Stanlow Het grot dan omva^ de bouw van twee drijvende steigers, die elk lig plaats zullen bieden aan een volledif upertankschip van maximaal 65.000 dwt. Men is reeds met de uit voering van het plan begonnen. (Advertentie) Aan U de keus op welke wijze' U Molenaar's Kindermeel wilt klaar maken Nieuwe Duitse lening aan de Wereldbank. De Wereldbank heeft bekendgemaakt dat een regeling is getroffen die voorziet in een aanvullende lening van dé Deutsche Bundesbank tot een bedrag van 115 miljoen dollar. Van deze som zal 40 miljoen dollar een looptijd hebben van drie jaar te gen procent rente en zal dienen ter vervanging van een vroegere le ning van gelijk bedrag die op 11 juli zal vervallen. De overige 75 miljoen dojlar vormen een nieuwe lening, eveneens met een rentevoet van 2% procent, waarvan in de eerstvolgen de drie jaren elk jaar 25 miljoen dollar zal worden afgelost. Door deze nieuwe overeenkomst is sedert medio 1957 in totaal 250 mil- ioen dollar door de Bundesbank aan leningen aan de Wereldbank ver strekt. Conservatieven behielden parlementszetel. De conservatieve partij heeft bij een tussentijdse verkiezing te Weston- Super-Mare haar parlementszetel be houden, maar haar stemmenmeerder- heid is kleiner geworden. De conservatieve kandidaat kreeg 21.271 stemmen, die van Labour 11.295 en de liberaal 10.588. De conservatieve meerderheid, thans 9.976 stemmen, was dr'o jaar geleden 11.082. Kindje (IVï) bij brand omgekomen Donderdagnacht omstreeks kwart voor één werd door voorbijgangers in de ijs- en frituurzaak van de heer V. G. aan de St.-Josephstraat 34 te Til burg een felle brand ontdekt. Bij een haastig ingesteld onderzoek bleek dat het daar wonende echtpaar afwezig was, maar dat hun twee kin deren, jongens van 9 en 2% jaar, zich boven in het brandende perceel be vonden. Dank zij het kordate optreden van de heer Meulenbroek kon het knaapje van negen gered worden. Het andere kind kwam echter jammerlijk in de vlammen om. Door de haast waarmee het reddings werk werd uitgevoerd, bleven de deu ren en ramen openstaan, zodat het vuur, dat in de aanwezige vetten voedsel vond, zich met grote snelheid over de overige verdiepingen ver spreidde. Het kleintje van 2% jaar kon men daardoor niet meer bereiken. Door het krachtig ingrijpen van de brandweer kon het vuur beperkt blij ven tot de frituurzaak, die echter ge heel uitbrandde. Omtrent de oorzaak tast men vooralsnog in het duister. Tien miljoenste bezoeker van de EXPO. Donderdagochtend heeft zich de tien miljoenste bezoeker van de wereld tentoonstelling gemeld. Het was de Amerikaanse mevrouw Dorothy Thrash uit Hotsprings (Arkansas), die in gezelschap was van haar echt genoot. Neger, die 7,50 roofde, ter dood veroordeeld. Het opperste gerechtshof van de staat Alabama heeft geen redenen gevonden om de veroordeling van Jimmy Wilson te herzien, en derhalve zal deze neger wegens beroving van een blanke vrouw op 5 september '57 op de electrische stoel in de gevan genis van Kilby sterven tenzij gouverneur Folsom van Alabama tussenbeide komt. Een mevrouw, Estelle Barker, had Wilson aangeklaagd wegens beroving en poging tot verkrachting op 27 juli van het vorig jaar. De poging tot verkrachting is nog: niet bewezen ge oordeeld, voor de beroving is Wilson ter dood veroordeeld. Het geroofde bedrag was slechts 1 dollar ep 95 cents, ongeveer 7,50 Nederlands geld. De grote prijs voor letterkunde van de „Academie Fransaise" is donderdag toegekend aan Jules Roy. De prijs, die 500.000 frank bedraagt, bekroont het ge hele oeuvre van deze schrijver. De ro manprijs van de academie is toegekend aan Henxi Queffelec voor zijn boek „Un rpyaume sous la mer". DOOR MR. R. G. A. HOPPENER Beroemde scheppingen in Arnhem bijeengebracht „De behoefte om overal in den lande blijvende tekens te plaatsen, welke de herinnering levend houden aan het leed, dat de bezetter over onze natie bracht, aan het verzet en aan de eens gezindheid die hij opriep en aan de herrijzing uit de ruines die hij ach terliet, is zonder twijfel oorzaak ge weest, dat voor de beeldhouwkunst allerwegen, ook in ons land, een zeer grote belangstelling ging ontstaan". Dit zei mr. R. G. A. Hoppener, staats secretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen vrijdag, toen hij de internationale tentoonstelling van beeldhouwwerken in het park Sons- beek te Arnhem officieel opende. De staatssecretaris roemde het initia tief en de doortastendheid van zowel het gemeentebestuur van Arnhem als van de burgerij, die Arnhem, hoe zwaar ook getrofen in 1944, glorievol DOOR SAMENWERKING Staatssecretaris heeft bestuur geïnstalleerd. Gistermiddag heeft de staatssecreta ris van economische zaken, dr. G. M. J. Veldkamp het bestuur van het bij zonder waarborgfonds voor de de tailhandel geïnstalleerd. Dit fonds is tot stand gekomen door samenwer king tussen vier middenstandsbon den, het hoofdbedrijfschap detailhan del en de betrokken werknemersor ganisaties, welke laatste door drie leden in het bestuur van de stichting zijn vertegenwoordigd. Er is thans, ondanks pessimistische geluiden zo zei dr. Veldkamp o.m., een niet onbevredigend aantal bran chefondsen tot stand gekomen. Hij noemde fondsen voor het kruideniers- bedrijf, de detailhandel in aardappe len, groenten en fruit, de textielde- tailhandel, de detailhandel in gedes- t«eerde dranken, het rijwiel- en ge motoriseerd rijwielbedrijf, het mclk- detailhandelsbedrijf en het bakkers bedrijf. Ook voor het slagersbedrijf is de op richting van een waarborgfonds op handen, terwijl er plannen bestaan voor het meubileringsbedrijf, het banketbakkersbedrijf en het horeca bedrijf. De staatssecretaris merkte hierbij op, dat de moeilijkheden ten aanzien van de kapitaalsvoorziening voor de fondsen zeer groot zijn. Ter gelegenheid van de installatie van het bestuur van de stichting bij zonder waarborgfonds voor de detail handel, heeft de voorzitter van het hoofdbedrijfschap voor de detailhan del, de heer W. H. Neefjes een be schouwing gehouden over de econo mische expansie van de detailhandel en de daarmee samenhangende finan cieringsproblemen. Na een korte toegelichte opsom ming van de financieringsmoge lijkheden die de detailhandel ter beschikking heeft, concludeerde de voorzitter van het hoofdbedrijfs schap voor de detailhandel dat, wanneer men de toestand in zijn geheel overschouwt, enerzijds een kwasi-revolutionaire ontwikkeling in de detailhandel, die onverbidde lijke financiële eisen stelt, te zien is, en anderzijds het falen van de normale financieringsmiddelen. 11.000ste schip kwam Nieuwe Waterweg binnen. Het 11.000ste schip van dit jaar is gister de Nieuwe Waterweg binnen gevaren. Het was het 2415 D.r.t. me tende Portugese schip „Lagoa", dat met stukgoederen van Antwerpen kwam en ligplaats heeft genom^ 'n de Merwehaven. Vorig jaar kwam het 11.00ste schip op 6 juni binnen. Je „Karei Doorman" zal ver- lieuwd in de vaart komen; er zijn alrijke verbeteringen aange bracht... o.a. is het vliegdek ver breed, wat zeer urgent was (de vliegtuigen, welke een verkeerde landing maken, kunnen nu even tueel doorstarten zonder de ge parkeerde machines te beschadi gen) en de radartoren heeft een uitbreiding ondergaan. hebben doen herrijzen in nieuwe kracht. De stichting Sonsbeek heeft met haar eerste expositie in 1949 stimulerend gewerkt en geleid tot verschillende gemeentelijke initiatie ven in den lande om in de zomer maanden in parken, op pleinen en in stadskernen exposities van beelden te houden, zo b.v. op de Keukenhof, waar beeldhouwwerken tussen de bloemen een plaats vinden. Mr. Hoppener deelde mede, dat de beeldhouwers in ons land zich wel eens hebben afgevraagd of en hoe deze veelvuldigheid van exposities zou kunnen worden gecontinueerd, zonder het peil te schaden, en hij zeide het een wijs besluit van de stichting Sonsbeek '49 te achten om haar internationale exposities te be perken tot eenmaal in de drie jaar. Hij vroeg zich zelfs af of het moge lijk zal zijn elke drie jaar een ten toonstelling van zulk een omvang en van zulk een niveau te houden. Men moet wel bijzonder grote waardering hebben voor het be stuur van de stichting, dat als steeds weer talrijke moeilijkheden heeft moeten overwinnen om tot een zo goed resultaat te komen, aldus de heer Hoppener. Hij zeide, dat Sonsbeek in Nederland en in de omringende landen een begrip is geworden. Behalve uit ons land zijn er scheppingen aanwezig van wereldberoemde kunstenaars uit negen landen. Spreker juichte het toe, dat men zich niet tot deze „groten" heeft beperkt, doch ook daarbuiten heeft gezocht naar werk van kwaliteit. Hongaarse vluchtelingen- Nederlandse vaklieden. Een twintigtal Hongaarse vluchte lingen zal op 1, 2 en 3 juli te Utrecht examen doen voor het Nederlandse vakdiploma voor automonteur, uit gaande van de stichting V.A.M. Deze Hongaarse automonteurs zullen anderhalve dag in demetaaltechni- sche vakken (bank- en plaatwerken en autogeen lassen) aan de tand wor den gevoeld. Daarna zullen zij nog anderhalve dag resp. in montage van motoren, onderstellen en de elektri sche installatie van automobielen worden geëxamineerd. Naar mening van de instructeurs van de stichting vakypleiding V.AAI. zijn de meeste Hongaarse kandidaten goe de leerlingen, die zich het (techni sche) taalgebruik uitstekend eigen hebben gemaakt. Na het behalen van het Nederlandse diploma zullen deze Hongaarse mon teurs dezelfde positie innemen als de Nederlandse gediplomeerde monteurs. Luchtvaartpionier Marinus van Meel overleden. De luchtvaartpionier Marinus van Meel Is donderdagmiddag besloten overleden. Hij werd dood in zijn bad aangetroffen. De heer Van Meel is 77 jaar geworden. Marinus van Meel, op 28 november 1880 geboren, kreeg in juni 1911 het brevet van vlieger. Het jaar 1911 was voor onze militai re luchtvaart van belang, omdat toen voor het eerst vliegtuigen deelnamen aan de grote manoeuvres, die in sep tember in de Betuwe werden gehou den. Van Meel was één der militaire vliegers, die zich bij verscheidene vluchten toen zeer onderscheidde. Hij werd deswege benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Marinus van Meel was ook vooral bekend door het door hem in 1912 gebouwde vliegtuig „De Brik", een watervliegtuig waarmede hij demonstraties gaf, o.m. op de Waal te Tiel. Bij het voorvliegen van dit toestel te Rotterdam, ei age tijd later, werd het toestel ver nield. In 1956 kreeg Marinus van Meel de Gouden Vink van de militaire lucht vaart uit handen van de chef lucht machtstaf, luitenant-generaal waar nemer A. Baretta,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 7