Over nieuwe Salamanders plus Prismaboeken en „Bijenreeks" Spaanse folklore op bezoek 7\ Middeleeuwse kunst in Rijksmuseum EEN GREEP UIT DE OVERVLOED „woutertje mieterse m a yic -serie W anneer dezer dagen het meer dan honderd man tellende „Coros y Danzas" enkele voor stellingen in ons land komt ge ven, belooft dat een hartverwar mend feest te worden. De voor stelling in Brussel was tenmin ste verkwikkend als een vakan tiereis door Spanje, en even ge varieerd als een rondrit van dui zend kilometer. Historische inleiding tot het Holland Festival Da Toneel manifestatie 1958 met een Indisch drama ZATERDAG 7 JUNI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. "P* R VERSCHIJNEN DE laatste tijd in de bekende goedkope reeksen van grote uitgeverijen zóveel boeken, oorspronke lijk en vertaald, herdrukken zowel als nieuwe uitgaven, dat we voor een keer eens van onze gebruikelijke, uitvoerige methode van bespreken af moeten wijken, om groepsgewijs, de werken in het kort te vermelden. Vooropgezet zij dat vrijwel alle op be hoorlijk, zo niet hoog literair peil staan; op enkele ervan komen we later bovendien nog terug. Allereerst een reeks „Salamanders" (van Querido, Amsterdam). Van Theun. de Vries de 8e druk van zijn Rembrandt-roman; een opvallend werk wan neer men in aanmerking neemt, dat de schrijver nog maar 23 jaar was toen hij het schreef. Top Naeffs bekende „Letje, of de weg naar het geluk" is thans ook in deze reeks opgenomen. Een van haar fijnzinnigste werkjes, in het genre een klein juweel. „De Winterkraaien" van Aart van de Werfhorst, suggestief, donker verhaal over een aantal veenarbeiders die op een stormachtige avond met hun boot in de moeren verongelukken werd als Salamander herdrukt, en eveneens werd opgenomen het alleraar digste en toch ook ontroerende boekje „Zeemans thuisvaart" van David Garnett (The sailors return) dat de ondergang uit beeldt van een zeemans bruidje, een negerprinses, in het midden van de vorige eeuw. „Ti-Coyo en zijn haai", van Clé ment Richer (uit het Frans), kleu rig, kostelijk en enige malen be kroond boekje, beleefde in verta ling van Albert Helman een twee de druk en van Helman zelf is er „Orkaan bij nacht", voor het eerst verschenen in 1934, thans derde druk in de Salamander. De aardige roman in brieven, ontstaan uit de samenwerking van Henrlëtte van Eijk en S. Vestdijk, „Avontuur met Titia" verscheen in derde druk; op de werken van Maria Dermoüt en H. J. Friedericly op deze reeks zullen we binnenkort breder in gaan. Letterkundige kroniek door HANS WARREN van Nederlandse, Vlaamse en Z.-Afri- kaanse schrijvers, is bijzonder om vangrijk uitgevallen doordat er nog een uitvoerige bloemlezing uit de let terkundige tijdschriften van het jaar 1956 aan toegevoegd werd. Men kan terecht bezwaren opperen tegen dit „Vandaag", maar één ding is er zeker: niemand mag zich toch deze uitgave laten ontgaan. Bij veel goeds voor heel weinig geld neemt men en kele tientallen minder boeiende blad zijden wel op de koop toe. .(Zwarte Beertjes 125/6, Bruna Utrecht).: J. W. Hofstra's „Engelen van mensen" beleefde een tweede druk. Over de eerste waren we geenszins enthou siast en onze opinie is inmiddels totaal niets gewijzigd in dit opzicht. (H. P. Leopold, Den Haag). Wie de Franse taal niet machtig is, De „Bijenreeks", eén prachtig uitge voerde serie van de Bezige Bij te Amsterdam, brengt de tweede aruk van Harry Mulisch' eersteling „Ar chibald Strohalm" waarover we bij verschijnen uitvoerig schreven; een zeer knap, intrigerend boek; voorts een minder bekende roman van Vest dijk „Bevrijdingsfeest", waarin hij de liquidatie van het verzet uitbeéldt (tweede druk) en ook de 2e druk van het in Amerika bekend geworden „De man in het donkergrijze pak" van de jonge Amerikaan Sloan Wilson. Ver taald door Han G. Hoekstra. Van de, zoals bekend, uiterst produk- tieve Vestdijk, verschenen bij diverse uitgevers nog meer boeken, oud en nieuw: „Kunst en droom", een uitste kende bloemlezing uit zijn knappe essaijs (De Bezige Bij) gekozen uit zijn oude en nieuwste opstellenbun dels; een voortreffelijk boek om de smaak van Vestdijks essaijs te pak ken te krijgen (of niet); „Stomme Getuigen", tweede druk van een no- vellenbundel „De Contactboekerij", Contact, Amsterdam), en bij Bert Bakker-Daamen N.V. Den Haag het drama in verzen „Merlijn", tekst van een opera in samenwerking met Wil lem Pijper Deze tekst werd voor het eerst gepubliceerd in „Mens en Melo die" (juni-juli 1947) en is bijzonder fraai verzorgd. Tenslotte nog een nieuw werk van Vestdijk, de roman „Open boek", zijnde een vervolg op „Het glinsterende pantser" (De Bezi ge Bij, Amsterdam). De „ABC-reeks" (Arbeiderspers, Am sterdam) vervulde een van onze lang gekoesterde wensen en bracht een herdruk van Multatuli's prachtige boek over een kinderleven „Woutertje Pieterse", opnieuw uit de „Ideeën" verzameld door Henri A. Ett. Want al beweren de volbloed Multatu- lianen dat men „Woutertje Pieterse" met de „Ideeën" samen en in verband lezen moet in de praktijk komt daar bij vrijwel niemand iets van te recht, zeker niet bij het grote publiek. Daarom juichen we de spotgoedkope heruitgave van harte toe; het betreft een der weinige werkelijke meester werken der Nederlandse literatuur. Ook J. M. Meulenlioff te Amster dam is „pockets" uit gaan ge ven, overigens in lelijke jasjes, wat men van deze firma niet had ver wacht. In het literaire genre zijn er „Vrouw en Vriend" van Anna Blaman (5e druk), wellicht haar gaafste werk, en „Napoleon zoals een hof dame hem zag", uit de mémoires van Madame de Rémusat. Het laatste vooral zeer aanbevolen. „Vandaag 5", bevattende nieuw werk mag zich daarentegen zeker de uitste kende vertaling niet laten ontgaan die Adriaan Morriën vervaardigde van „De Vreemdeling" van Albert Camus (Nobelprijs 1957). Fraaie, goedkope editie van de Bezige Bij. Drie Prisma-boeken (Het Spec trum, Amsterdam) van de laatste tijd zijn: „Oompjes Droom" van Dostojefski (zeer aanbevolen); „Beeldenspel van Nederlandse dichters" door Anton van Duin kerken (ook zeer aanbevolen, 36 opstellen over Nederlandse dich ters vanaf de Middeleeuwen tot het eind van de vorige eeuw) en „De dode God" van de Zwitserse schrijver Jean Pierre Monnier, een religieuze roman het vorige jaar bekroond met een Zwitserse lite ratuurprijs (La clarté de la nuit). De uitgeverij Boucher te 's-Graven- hage bracht twee oorspronkelijke werken van jonge Nederlandse au teurs. We kunnen er met de beste wil van de wereld geen sprank enthousiasme voor opbrengen; het zijn „Landklimaat" van Oscar Tim- mers en „Een minnaar in de hand palm" van Nel Noordzij, het laatste vooral van een vreselijke miezerig heid en mislukte leukheid. Tenslotte in de „Arbo-reeks" van de Arbeiderspers, Amsterdam, „En toch ga ik" van de schrijfster W. A. Gotjé, zachtzinnig verhaal over door de oor log geestelijk geschonden mensen, en een nieuw, uitermate spannend boek van de „geheimzinnige" schrijver B. Traven „Een generaal uit de 'wilder- ,nis (Ein General kommt aus dem Dschungel") roman van opstand te gen de dictatuur in een midden-Ame rikaanse fantasiestaat. Een pittig, mannelijk boek, werd vertaald door H. W. J. Schaap. En dan te weten dat dit slechts een greep is uit een ware overvloed van boeken! ALBERT HELMAN ...„orkaan bij nacht"... Verbw'ibbewd als vaizawY\e.Ya\s (Van onze balletmedewerker). Elke nieuwe dans dient nieuw klimaat aan... kef komend OMWOtH best in Dat is ook eigenlijk wat dit ensemble brengt: een rondrit door de twaalf Spaanse provincies, maar tevens een rondrit door de tijd. Want uit elk van de gebieden zijn weer dansen uit di verse perioden, in stijlen die uiteenlo pen van wilde volksfeesten tot reli gieuze ceremoniën. Spanje is het eni ge Christelijke land, waar nog in en om de kerk gedanst wordt! Wat men ziet is niet alleen ogenstre- lend van warme kleuren eh prachtige kostuums, maar vooral ook authen tiek. In Spanje is de volksdans nog volkomen levend gebleven, niet kunst matig in stand gehouden zoals in zovele andere landen. Het volk zelf danst, en het is dit „volk", waaruit de Coros v Danzas is samengesteld. Want eén beroepsensemble is dit niet, zelfs geen vaste groep. Elk jaar wor den er dansconcoursen gehouden, en de winnaars maken dan voor een jaar deel uit van het officiële ensemble. at betekent dan ook, dat elke dans slechts gebracht wordt door de jongens en meisjes van de betrokken streek en stam in de kledij, die hun traditioneel is, in onge schonden eigen sfeer. De meeste volks- seAT,oew De dirigent George Szell zal vanaf half november tot eind december van dit jaar voor de eerste maal naast Eduard van Beinum optreden als eer ste dirigent van het Concertgebouw orkest te Amsterdam. Als gastdiri- genten voor het seizoen 1958/'59 zijn Eugen Jochum, Bernard Haitink, An dre Cluytens (van de Parijse Opera Comique) en Willem van Otterloo ge- engageerd. In verband met de 200ste herdenking van de sterfdag van Handel en de 150ste van Haydn zullen er meer uit voeringen van de werken dezer com ponisten worden gegeven dan in vori ge seizoenen. Het programma ver meldt het optreden van vele buiten landse solisten. Zo zullen bij het Con certgebouworkest o.m. de pianisten Geza Anda, Theo Bruins, Ingrid Haebler, Trudelies Leonhardt, Arthur Rubinstein en de Russisch-Ameri- kaanse pianist Eugene Istomin con certeren. Voorts zijn o.m. de violisten Jacob Krachmalnick. de Pool Bronis- law Gimpel, Arthur Grumiaux, Wolf gang Schneiderhan geëngageerd. Isaac Stern Als inleiding tot hek worden geassisteerd sangh en soet gespeel" Holland 'Festival /.al door twee figuranten wordt verzorgd door de zaterdagavond 14 juni jn historische kleding, kunstcriticus Corn. Ba- de oude rolzaal van het die ook het publiek zul- soski. Binnenhof te Den Haag len ontvangen. Het aantal plaatsen in in 1511 ingericht en Het geheel wordt zo ge- de rolzaal is maar ge- dienende als voorhal enscenceerd, dat men ring, zodat alleen de voor de zittingen van de indruk krijgt van eerstkomenden verze- het Hof van Holland musiceren in de huise- kerd kunnen zijn van een kamermuziek- lijke kring, zoals dat een toegangskaart met avónd in oude stijl ge- in de 18e eeuw gebrui- programma. geven worden. kelijk was. Zelfs de Uitgevoerd worden can- In historische kostuums programma's "krijgen tates van Scarlatti en van twee eeuwen gele- een apart cachet door Telemanu, oude Itali- den, zal daar zang, een bijzondere kleuren- aanse aria's, fluitsona- fluit- cn clavcimbel- druk met twee verschil- tes van Willem de Fesch spel worden uitgevoerd lende voorstellingen. en Leonai-do da Vinei door drie kunstenaars: De verbindende tekst en clavecimbelmuziek de sopraan Mea Naber- voor dit-historische mu- van Sybrandus van man, de fluitiste Ellen ziekavondje, dat het Noordt en Franqois Mac Gillavry en de cla- motto heeft „waer lief- Couperin. veclnist Jaap Spigt. Zij de blijeken sal met der meer in het theater overgebracht te worden. Daar moet men artistieke veredeling toepassen. Maar de Spaan se volksdans is zo rijk aan patronen, zo levendig en levend, dat men deze boerse of stadse kinderen zonder meer op de planken kan brengen alsof ze thuis dansten op plein of dorpsweide. In één opzicht is het schouwspel van de Coros y Danzas, van Lied en Dans, heilzaam om een Neder lands misverstand recht te zetten. Al te velen imnïers hebben de in druk, dat wat de „Spaanse" dans groepen hier vaak vertoonden „de" Spaanse dans is. Maar het gebrui kelijk en opwindend vertoon van trappelende hakken, snaarstrakke dansers, dierlijk-soepel bewegende danseressen is meestal slechts aan de Andalusische dans ontleend; aan de dans van de zigeunCTs, die voor de echte Spanjaard een even „vreemd" element is als voor ons. Bij de Corós y Danzas ontmoeten we dus het eigenlijke Spanje. Maar in welk een afwisseling! De strenge, maar gevoelige Castillanen naast de Tijdens hét Holland Festival zal 'in een aantal plaatsen in Ne derland een opvoering worden gegeven van het Indische drama „Sakuntala", een in de vijfde eeuw door de schrijver Kalidasa geschre ven werk. Het oorspronkelijk in het Sanskriet geschreven drama werd in het Nederlands bewerkt door Bert Voeten, die daarbij gebruik maakte van de reeds bestaande vertalingen in het Engels, het Frans en het Duits. Kalidasa's verhaal heeft in het verle den meermalen gesproken tot de fan tasie van Europese auteurs. Behalve, ,dat het stuk buiten Nederland in de oorspronkélijke vorm is opgevoerd, leverde zijn intrige de stof voor een ballet-pantomime, getiteld „Sacoun- tala", die in het jaar 1858 derhalve precies een eeuw geleden een eer ste opvoering te Parijs beleefde. Een halve èeuw later verwerkte de Ame rikaanse componist Louis A. Coerne de stof tot een opera, die zowel in de Ver. Staten als in Duitsland tot op voering kwam onder de naam „Sa kuntala". Cees Laseur heeft de regie van het toneelspel op zich genomen, de mu ziek werd gecomponeerd door Jurri- aan Andriessen, decors en kostuum- werken werden ontworpen door Nic Wijnberg te Amsterdam. De „Nederlandse toneelmanifestatie 1958" heeft voor deze opvoering de medewerking gekregen van een groot aantal artiesten van verschillende Ne derlandse gezelschappen. Behalve de regisseur zelf zullen o.a. medespelen Albert van Dalsum, Joeki Broedelet, Lia Dorana, Ellen van Hemert, Sig- rid Koetse, Johan Fiolet, Coen Flink en Ton Lutz. Het drama, dat de Nederlandse titel „De noodlottige ring" kreeg, zal vier maal worden opgevoerd in Den Haag, driemaal in Amsterdam en eenmaal in Rotterdam, Hilversum, Arnhem, Deventer, Nijmegen en Utrecht. De première gaat op 30 juni in de Ko ninklijke Schouwburg te Den Haag. Cees Laseur heeft getracht de film ster Audrey Hepburn te engageren voor de hoofdrol in deze legende, de rol van het half-liemelse meisje Sa kuntala, dat de koningsbruid wordt. Daar de filmster echter na haar hui dige verblijf in de Congo spoedig zal moeten gaan filmen in Venezuela, was het haar niet mogelijk de twee maanden uit te sparen, die een op treden in Nederland in dit geval ge vergd zou hebben. De rol van Sakun tala zal thans worden gespeeuld door Sigrid Koetse, die van de koning door Coen Flink. ..Niet voor het publiek ïlse en sensuele Valencianen. De hoofse en ingehouden Catalanen naast de temperamentvolle Andalu- siërs. De zachtzinnige en blijmoedige stammen uit Leon of Extramadura naast de steile en isolement-bewuste Basken. De stoere Aragonezen met de Pyreneeën in hun gestaalde benen, naast de fnadonna-achtige vissers vrouwtjes van de Balearen. De Gali- ciërs met de romantiek van hun neve- woeste kusten naast de hoog- adelijke en puriteins Nieuw-Castil- lanen bij elke nieuwe dans dient een nieuw klimaat met een eigen tra ditie zich aan. /""7oals de dansers wisselen, wisselt uiteraard ook de evenzeer ■pei zigeunerzang en weemoedige balla- authentieke muziek. Snerpende dén, een schetterend volksorkestje naast ruisend gitaarspel, doordrin gende herdersfluiten naast alleen maar-ritme van doffe trom of hout jes. Elke traditie heeft zijn eigen maatval, soms wisselend van maat. tot maat zoals in de veerkrachtige Jota's met hun flitsende sprongen:. maat ria maat! De innemendste kwaliteit echter van het schouwspel is de volmaakte „echt heid" ervan. Deze jeugd danst van binnen uit, bijna voor zichzelf of met elkaar, niet voor het publiek. Elke houding, elke pas, is tekenend voor hun eigen afstamming en het land schap waarin ze leven. Het is onbe houwen in de zin van ongekunsteld. Maar tegelijk is het vaak verrassend schoon en getuigend van een gracieu ze levensstijl, zoals men die amper hij boeren of vissers zou verwachten. Bovenal is het jong, fris, tintelend van levenslust en al of niet ingehou den temperament. In twee uur tijd leren de Coros y Danzas de enthou siaste toeschouwer meer van Spanje dan een verblijf van een maand al daar. Een aanbevolen en uitermate goedkope vakantiereis dus! Scrsfc CtmcGTfmeesfer Naar het bestuur van de Nederlandse Orkeststichting tot beheer van het Concertgebouworkest meedeelt, is voor het seizoen 19581959 de heer J. Krachmalnick tot eerste concert meester van het Concertgebouworkest benoemd. Onderhandelingen over ver lenging van zijn verbintenis na 1 sep tember 1959 zijn nog gaande. De heer Krachmalnick werd in 1922 in Rusland geboren. De familie emi greerde in hetzelfde jaar naar Ameri ka en vestigdezich te St. Louis. Krachmalnick kreeg vioolles van een lid van het orkest aldaar tot 1936 en werd vervolgens leerling van het Cur tis Institute of Music te Philadelphia, waar hij bij Alexander Hilsberg en Culturele Cavalcade OP HET FILMFESTIVAL, dat hal juli ju Stratford-on-Avon wordt ge houden ter gelegenheid van het Sha kespeare-festival, zullen de Verenigde Staten vertegenvjoordigd zijn met „The old man and the sea", vervaar digd naar de roman van Ernest He mingway. De hoofdral wordt vertolkt door Spencer Tracy. HET PHILADELPHIA Symphonie Orkest is dezer dagen uit Moskou naar Stockholm vertrokken, na een succesvolle tournee door de Soivjet- Unie. Publiek en pers waren enthou siast over concerten, zoals die gege ven werden in Kiev, Moskou en Le- „.j ningrad. Op zijn Europese tournee Efrem Zimbalist studeerde. Hij~vol-|2a* het orkest ook een bezoek bren- tooide zijn studie in 1942. Daarna few aan Nederland. b,'LdseAm1o-?aim" \HET BAAGSE gemeentemuseum hH ^a, ,ter'ct ",ee aa" ee" cspoMttc van ÏH..1X" „JSÜS™SI.. nLjï! M™*6" c,ouwelijke schilder,, dte deze zomer in Zürich wordt ge- Deze tentoonstelling tvordt Cleveland Orchestra onder Szell, daarna eerste concertmeester j van het Philadelphia Orchestra onder Eugene Ormandy, dat thans zijn twee de Europese tournee maakt. De heer Krachmalnick is in het bezit van een Guarneri del Gesu. SIMON VESTDIJK ...„bevrijdingsfeest".,. „(fles cl\ewb aam [\ek ederlawdse volb (Van onze redacteur beeldende kunsten) Het Rijksmuseum biedt ter gelegenheid van zijn 150-jarig bestaan het Neder landse volk een geschenk aan", zo for muleerde de hoofd-directeur, jhr. D. C. Röell, op een persconferentie de bedoeling van de grote zomertentoonstelling van dit jaar: „Mid deleeuwse kunst uit de noordelijke Nederlan den", die wordt gehouden van 28 juni tot 28 september in het Rijksmuseum te Amsterdam. Niet alleen Nederland trouwens zal van deze uitzonderlijk mooie collectie genieten. Nu reeds staat vast, dat tal van buitenlandse kunst kenners er grote belangstelling voor hebben. De tentoonstelling beslaat dan ook een zeer belangrijke periode, waarover nog al te weinig bekend is: de tijd tussen 1450 en 1540. Hele maal middeleeuws is het te tonen werk dus niet. Het gaat hier in feite om de overgang van de dusgenaamde primitieven naar de vroeg-renaissarice. De grote moeilijkheid hiervan is, dat er door de Beeldenstorm van 1566 en door de Hervor ming daarna, onnoemelijk veel vernield is. Wat er restte, is daarna over de gehele wereld verspreid. Om deze collectie van 130 schilde rijen, 80 beeldhouwwerken, 50 tekenningen en gravures, 30 handschriften en 60 voorwerpen van kunstnijverheid te kunnen bijeenbrengen, heeft men tijdelijke ruilingen met tal van musea moeten aangaan. Dat was de enige mogelijkheid om allerlei kostbaar werk los te krijgen. Daardoor werd deze expositie aan transport- en verzekeringskosten de duurste uit de geschiedenis van het museum. Het re sultaat was naar het oordeel van de museum directie de kosten en de moeite echter meer dan 'waard. Want hierdoor is het mogelijk geworden een samenhangend beeld van deze be langrijke, maar nog grotendeels onbe kende periode te geven. Daardoor zal een on derlinge vergelijking mogelijk zijn van kunst werken, die men nooit eerder in verband met elkaar heeft kunnen beschouwen. Dat is met name voor de kunsthistorici van veel belang. Reeds nu, bij de voorbereiding, zijn allerlei historische bijzonderheden aan de dag geko men, waarvan men eerder geen vermoeden had, bijzonderheden, die in de uitzonderlijk omvangrijke catalogus zullen worden neerge legd. Zo heeft men ontdekt, dat schilders als de gebroeders Van Limburg in Nijmegen heb ben gewoond en ge.werkt en dat vandaar uit hun invloed uitstraalde naar een belangrijk cultureel centrum: Utrecht. Bovendien is ge bleken dat Utrechts miniaturisten hun inspi ratie hebben gevonden in werken van Jan van Eyck, die stellig in de domstad te zien moeten zijn geweest. Voor het eerst zal het publiek ook de nieuwste aanwinst van het museum kunnen zien. Dat is een schilderij, dat omstreeks 1455 te Dordrecht is vervaardigd door een onbekende meester. Het stelt de Heilige Agnes met haar attribu ten voor, samen met de schenkster Geertruij Haeckvan Slingerlandt, weduwe van de Dortse burgemeester Adriaen Haeck, die toen vermoedelijk haar intrek had genomen in het Agnietenklooster. Het schilderij werd in vrij desolate toestand op een veiling te Londen verworven en bleek na een grondige schoon maak een zeer aantrekkelijk werk te zijn. Het zal een van de hoogtepunten van de tentoon stelling worden. gehouden in verband met een grote expositie over de vrouw in de Zwit serse samenleving. Er zullen werken te zien zijn van de vermaardste schil deressen over de gehele wereld. DE AMERIKAANSE regisseur Otto Preminger gaaat een film maken over de staat Israel. Hij heeft namelijk dc filmrechten gekocht van „Exodus" door Leon M. Uris, een novelle, die in september zal verschijnen. Uris zal zijn werk tot een draaiboek bewer ken. DE STICHTING Nederlands Kamer toneel ,JDe Speelkamer" (een nieuwe groepdebuteerde in Amsterdam met een besloten voorstelling van Jack Popplewell's Esmeralda". De groep zal zich toeleggen op een tot nu toe in ons land niet bestaand kamerto neel-repertoire, waarmee men als rei zend theater overal in ons land voor stellingen wil geven. EEN ANDER, nieuw gezelschap is ,E>e Nederlandse Toneelgroep", her opgericht door Rob Geraerds, in sa menwerking met Maarten Kapteyn. Deze groep bestond reeds voor de oorlog onder dezelfde naam. Men heeft zich verzekerd van de mede werking van o.a. Hetty Berger, Jan van Ees, John Soer en Jeanne Ver- straete. IN NEW YORK is op 68-jarige leef tijd overleden de dirigent Maxmil- lian Pilzer. Pilzer begon zijn carrière als wonderkind-violisten gaf zijn eerste concert in Berlijn op zeven jarige leeftijd. Op zijn 25ste jaar was hij reeds concertmeester van het New York Philharmonic Orchestra.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 5