Over nieuwe Salamanders plus
Prismaboeken en „Bijenreeks"
Spaanse folklore op bezoek
7\
Middeleeuwse kunst in Rijksmuseum
EEN GREEP UIT DE OVERVLOED
„woutertje mieterse m a yic -serie
W anneer dezer dagen het
meer dan honderd man tellende
„Coros y Danzas" enkele voor
stellingen in ons land komt ge
ven, belooft dat een hartverwar
mend feest te worden. De voor
stelling in Brussel was tenmin
ste verkwikkend als een vakan
tiereis door Spanje, en even ge
varieerd als een rondrit van dui
zend kilometer.
Historische inleiding tot
het Holland Festival
Da
Toneel manifestatie 1958
met een Indisch drama
ZATERDAG 7 JUNI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
"P* R VERSCHIJNEN DE laatste tijd in de bekende goedkope
reeksen van grote uitgeverijen zóveel boeken, oorspronke
lijk en vertaald, herdrukken zowel als nieuwe uitgaven, dat we
voor een keer eens van onze gebruikelijke, uitvoerige methode
van bespreken af moeten wijken, om groepsgewijs, de werken
in het kort te vermelden. Vooropgezet zij dat vrijwel alle op be
hoorlijk, zo niet hoog literair peil staan; op enkele ervan komen
we later bovendien nog terug.
Allereerst een reeks „Salamanders" (van Querido, Amsterdam). Van Theun.
de Vries de 8e druk van zijn Rembrandt-roman; een opvallend werk wan
neer men in aanmerking neemt, dat de schrijver nog maar 23 jaar was
toen hij het schreef. Top Naeffs bekende „Letje, of de weg naar het geluk"
is thans ook in deze reeks opgenomen. Een van haar fijnzinnigste werkjes,
in het genre een klein juweel. „De Winterkraaien" van Aart van de
Werfhorst, suggestief, donker verhaal over een aantal veenarbeiders die
op een stormachtige avond met hun boot in de moeren verongelukken
werd als Salamander herdrukt, en eveneens werd opgenomen het alleraar
digste en toch ook ontroerende boekje „Zeemans thuisvaart" van David
Garnett (The sailors return) dat de ondergang uit beeldt van een zeemans
bruidje, een negerprinses, in het midden van de vorige eeuw.
„Ti-Coyo en zijn haai", van Clé
ment Richer (uit het Frans), kleu
rig, kostelijk en enige malen be
kroond boekje, beleefde in verta
ling van Albert Helman een twee
de druk en van Helman zelf is er
„Orkaan bij nacht", voor het eerst
verschenen in 1934, thans derde
druk in de Salamander. De aardige
roman in brieven, ontstaan uit de
samenwerking van Henrlëtte van
Eijk en S. Vestdijk, „Avontuur
met Titia" verscheen in derde
druk; op de werken van Maria
Dermoüt en H. J. Friedericly op
deze reeks zullen we binnenkort
breder in gaan.
Letterkundige kroniek
door HANS WARREN
van Nederlandse, Vlaamse en Z.-Afri-
kaanse schrijvers, is bijzonder om
vangrijk uitgevallen doordat er nog
een uitvoerige bloemlezing uit de let
terkundige tijdschriften van het jaar
1956 aan toegevoegd werd. Men kan
terecht bezwaren opperen tegen
dit „Vandaag", maar één ding is er
zeker: niemand mag zich toch deze
uitgave laten ontgaan. Bij veel goeds
voor heel weinig geld neemt men en
kele tientallen minder boeiende blad
zijden wel op de koop toe. .(Zwarte
Beertjes 125/6, Bruna Utrecht).:
J. W. Hofstra's „Engelen van mensen"
beleefde een tweede druk. Over de
eerste waren we geenszins enthou
siast en onze opinie is inmiddels
totaal niets gewijzigd in dit opzicht.
(H. P. Leopold, Den Haag).
Wie de Franse taal niet machtig is,
De „Bijenreeks", eén prachtig uitge
voerde serie van de Bezige Bij te
Amsterdam, brengt de tweede aruk
van Harry Mulisch' eersteling „Ar
chibald Strohalm" waarover we bij
verschijnen uitvoerig schreven; een
zeer knap, intrigerend boek; voorts
een minder bekende roman van Vest
dijk „Bevrijdingsfeest", waarin hij de
liquidatie van het verzet uitbeéldt
(tweede druk) en ook de 2e druk van
het in Amerika bekend geworden „De
man in het donkergrijze pak" van de
jonge Amerikaan Sloan Wilson. Ver
taald door Han G. Hoekstra.
Van de, zoals bekend, uiterst produk-
tieve Vestdijk, verschenen bij diverse
uitgevers nog meer boeken, oud en
nieuw: „Kunst en droom", een uitste
kende bloemlezing uit zijn knappe
essaijs (De Bezige Bij) gekozen uit
zijn oude en nieuwste opstellenbun
dels; een voortreffelijk boek om de
smaak van Vestdijks essaijs te pak
ken te krijgen (of niet); „Stomme
Getuigen", tweede druk van een no-
vellenbundel „De Contactboekerij",
Contact, Amsterdam), en bij Bert
Bakker-Daamen N.V. Den Haag het
drama in verzen „Merlijn", tekst van
een opera in samenwerking met Wil
lem Pijper Deze tekst werd voor het
eerst gepubliceerd in „Mens en Melo
die" (juni-juli 1947) en is bijzonder
fraai verzorgd. Tenslotte nog een
nieuw werk van Vestdijk, de roman
„Open boek", zijnde een vervolg op
„Het glinsterende pantser" (De Bezi
ge Bij, Amsterdam).
De „ABC-reeks" (Arbeiderspers, Am
sterdam) vervulde een van onze lang
gekoesterde wensen en bracht een
herdruk van Multatuli's prachtige
boek over een kinderleven „Woutertje
Pieterse", opnieuw uit de „Ideeën"
verzameld door Henri A. Ett. Want
al beweren de volbloed Multatu-
lianen dat men „Woutertje Pieterse"
met de „Ideeën" samen en in verband
lezen moet in de praktijk komt
daar bij vrijwel niemand iets van te
recht, zeker niet bij het grote publiek.
Daarom juichen we de spotgoedkope
heruitgave van harte toe; het betreft
een der weinige werkelijke meester
werken der Nederlandse literatuur.
Ook J. M. Meulenlioff te Amster
dam is „pockets" uit gaan ge
ven, overigens in lelijke jasjes,
wat men van deze firma niet had ver
wacht. In het literaire genre zijn er
„Vrouw en Vriend" van Anna Blaman
(5e druk), wellicht haar gaafste
werk, en „Napoleon zoals een hof
dame hem zag", uit de mémoires van
Madame de Rémusat. Het laatste
vooral zeer aanbevolen.
„Vandaag 5", bevattende nieuw werk
mag zich daarentegen zeker de uitste
kende vertaling niet laten ontgaan die
Adriaan Morriën vervaardigde van
„De Vreemdeling" van Albert Camus
(Nobelprijs 1957). Fraaie, goedkope
editie van de Bezige Bij.
Drie Prisma-boeken (Het Spec
trum, Amsterdam) van de laatste
tijd zijn: „Oompjes Droom" van
Dostojefski (zeer aanbevolen);
„Beeldenspel van Nederlandse
dichters" door Anton van Duin
kerken (ook zeer aanbevolen, 36
opstellen over Nederlandse dich
ters vanaf de Middeleeuwen tot
het eind van de vorige eeuw) en
„De dode God" van de Zwitserse
schrijver Jean Pierre Monnier, een
religieuze roman het vorige jaar
bekroond met een Zwitserse lite
ratuurprijs (La clarté de la nuit).
De uitgeverij Boucher te 's-Graven-
hage bracht twee oorspronkelijke
werken van jonge Nederlandse au
teurs. We kunnen er met de beste
wil van de wereld geen sprank
enthousiasme voor opbrengen; het
zijn „Landklimaat" van Oscar Tim-
mers en „Een minnaar in de hand
palm" van Nel Noordzij, het laatste
vooral van een vreselijke miezerig
heid en mislukte leukheid.
Tenslotte in de „Arbo-reeks" van de
Arbeiderspers, Amsterdam, „En toch
ga ik" van de schrijfster W. A. Gotjé,
zachtzinnig verhaal over door de oor
log geestelijk geschonden mensen, en
een nieuw, uitermate spannend boek
van de „geheimzinnige" schrijver B.
Traven „Een generaal uit de 'wilder-
,nis (Ein General kommt aus dem
Dschungel") roman van opstand te
gen de dictatuur in een midden-Ame
rikaanse fantasiestaat. Een pittig,
mannelijk boek, werd vertaald door
H. W. J. Schaap.
En dan te weten dat dit slechts een
greep is uit een ware overvloed van
boeken!
ALBERT HELMAN
...„orkaan bij nacht"...
Verbw'ibbewd als
vaizawY\e.Ya\s
(Van onze balletmedewerker).
Elke nieuwe dans dient
nieuw klimaat aan...
kef komend
OMWOtH
best
in
Dat is ook eigenlijk wat dit ensemble
brengt: een rondrit door de twaalf
Spaanse provincies, maar tevens een
rondrit door de tijd. Want uit elk van
de gebieden zijn weer dansen uit di
verse perioden, in stijlen die uiteenlo
pen van wilde volksfeesten tot reli
gieuze ceremoniën. Spanje is het eni
ge Christelijke land, waar nog in en
om de kerk gedanst wordt!
Wat men ziet is niet alleen ogenstre-
lend van warme kleuren eh prachtige
kostuums, maar vooral ook authen
tiek. In Spanje is de volksdans nog
volkomen levend gebleven, niet kunst
matig in stand gehouden zoals in
zovele andere landen. Het volk zelf
danst, en het is dit „volk", waaruit
de Coros v Danzas is samengesteld.
Want eén beroepsensemble is dit niet,
zelfs geen vaste groep. Elk jaar wor
den er dansconcoursen gehouden, en
de winnaars maken dan voor een jaar
deel uit van het officiële ensemble.
at betekent dan ook, dat elke
dans slechts gebracht wordt
door de jongens en meisjes van
de betrokken streek en stam in de
kledij, die hun traditioneel is, in onge
schonden eigen sfeer. De meeste volks-
seAT,oew
De dirigent George Szell zal vanaf
half november tot eind december van
dit jaar voor de eerste maal naast
Eduard van Beinum optreden als eer
ste dirigent van het Concertgebouw
orkest te Amsterdam. Als gastdiri-
genten voor het seizoen 1958/'59 zijn
Eugen Jochum, Bernard Haitink, An
dre Cluytens (van de Parijse Opera
Comique) en Willem van Otterloo ge-
engageerd.
In verband met de 200ste herdenking
van de sterfdag van Handel en de
150ste van Haydn zullen er meer uit
voeringen van de werken dezer com
ponisten worden gegeven dan in vori
ge seizoenen. Het programma ver
meldt het optreden van vele buiten
landse solisten. Zo zullen bij het Con
certgebouworkest o.m. de pianisten
Geza Anda, Theo Bruins, Ingrid
Haebler, Trudelies Leonhardt, Arthur
Rubinstein en de Russisch-Ameri-
kaanse pianist Eugene Istomin con
certeren. Voorts zijn o.m. de violisten
Jacob Krachmalnick. de Pool Bronis-
law Gimpel, Arthur Grumiaux, Wolf
gang Schneiderhan
geëngageerd.
Isaac Stern
Als inleiding tot hek worden geassisteerd sangh en soet gespeel"
Holland 'Festival /.al door twee figuranten wordt verzorgd door de
zaterdagavond 14 juni jn historische kleding, kunstcriticus Corn. Ba-
de oude rolzaal van het die ook het publiek zul- soski.
Binnenhof te Den Haag len ontvangen. Het aantal plaatsen in
in 1511 ingericht en Het geheel wordt zo ge- de rolzaal is maar ge-
dienende als voorhal enscenceerd, dat men ring, zodat alleen de
voor de zittingen van de indruk krijgt van eerstkomenden verze-
het Hof van Holland musiceren in de huise- kerd kunnen zijn van
een kamermuziek- lijke kring, zoals dat een toegangskaart met
avónd in oude stijl ge- in de 18e eeuw gebrui- programma.
geven worden. kelijk was. Zelfs de Uitgevoerd worden can-
In historische kostuums programma's "krijgen tates van Scarlatti en
van twee eeuwen gele- een apart cachet door Telemanu, oude Itali-
den, zal daar zang, een bijzondere kleuren- aanse aria's, fluitsona-
fluit- cn clavcimbel- druk met twee verschil- tes van Willem de Fesch
spel worden uitgevoerd lende voorstellingen. en Leonai-do da Vinei
door drie kunstenaars: De verbindende tekst en clavecimbelmuziek
de sopraan Mea Naber- voor dit-historische mu- van Sybrandus van
man, de fluitiste Ellen ziekavondje, dat het Noordt en Franqois
Mac Gillavry en de cla- motto heeft „waer lief- Couperin.
veclnist Jaap Spigt. Zij de blijeken sal met
der meer in het theater overgebracht
te worden. Daar moet men artistieke
veredeling toepassen. Maar de Spaan
se volksdans is zo rijk aan patronen,
zo levendig en levend, dat men deze
boerse of stadse kinderen zonder meer
op de planken kan brengen alsof ze
thuis dansten op plein of dorpsweide.
In één opzicht is het schouwspel
van de Coros y Danzas, van Lied
en Dans, heilzaam om een Neder
lands misverstand recht te zetten.
Al te velen imnïers hebben de in
druk, dat wat de „Spaanse" dans
groepen hier vaak vertoonden „de"
Spaanse dans is. Maar het gebrui
kelijk en opwindend vertoon van
trappelende hakken, snaarstrakke
dansers, dierlijk-soepel bewegende
danseressen is meestal slechts aan
de Andalusische dans ontleend;
aan de dans van de zigeunCTs, die
voor de echte Spanjaard een even
„vreemd" element is als voor ons.
Bij de Corós y Danzas ontmoeten we
dus het eigenlijke Spanje. Maar in
welk een afwisseling! De strenge,
maar gevoelige Castillanen naast de
Tijdens hét Holland Festival zal
'in een aantal plaatsen in Ne
derland een opvoering worden
gegeven van het Indische drama
„Sakuntala", een in de vijfde eeuw
door de schrijver Kalidasa geschre
ven werk. Het oorspronkelijk in het
Sanskriet geschreven drama werd in
het Nederlands bewerkt door Bert
Voeten, die daarbij gebruik maakte
van de reeds bestaande vertalingen
in het Engels, het Frans en het Duits.
Kalidasa's verhaal heeft in het verle
den meermalen gesproken tot de fan
tasie van Europese auteurs. Behalve,
,dat het stuk buiten Nederland in de
oorspronkélijke vorm is opgevoerd,
leverde zijn intrige de stof voor een
ballet-pantomime, getiteld „Sacoun-
tala", die in het jaar 1858 derhalve
precies een eeuw geleden een eer
ste opvoering te Parijs beleefde. Een
halve èeuw later verwerkte de Ame
rikaanse componist Louis A. Coerne
de stof tot een opera, die zowel in de
Ver. Staten als in Duitsland tot op
voering kwam onder de naam „Sa
kuntala".
Cees Laseur heeft de regie van het
toneelspel op zich genomen, de mu
ziek werd gecomponeerd door Jurri-
aan Andriessen, decors en kostuum-
werken werden ontworpen door Nic
Wijnberg te Amsterdam.
De „Nederlandse toneelmanifestatie
1958" heeft voor deze opvoering de
medewerking gekregen van een groot
aantal artiesten van verschillende Ne
derlandse gezelschappen. Behalve de
regisseur zelf zullen o.a. medespelen
Albert van Dalsum, Joeki Broedelet,
Lia Dorana, Ellen van Hemert, Sig-
rid Koetse, Johan Fiolet, Coen Flink
en Ton Lutz.
Het drama, dat de Nederlandse titel
„De noodlottige ring" kreeg, zal vier
maal worden opgevoerd in Den Haag,
driemaal in Amsterdam en eenmaal
in Rotterdam, Hilversum, Arnhem,
Deventer, Nijmegen en Utrecht. De
première gaat op 30 juni in de Ko
ninklijke Schouwburg te Den Haag.
Cees Laseur heeft getracht de film
ster Audrey Hepburn te engageren
voor de hoofdrol in deze legende, de
rol van het half-liemelse meisje Sa
kuntala, dat de koningsbruid wordt.
Daar de filmster echter na haar hui
dige verblijf in de Congo spoedig zal
moeten gaan filmen in Venezuela,
was het haar niet mogelijk de twee
maanden uit te sparen, die een op
treden in Nederland in dit geval ge
vergd zou hebben. De rol van Sakun
tala zal thans worden gespeeuld door
Sigrid Koetse, die van de koning
door Coen Flink.
..Niet voor het publiek
ïlse en sensuele Valencianen. De
hoofse en ingehouden Catalanen
naast de temperamentvolle Andalu-
siërs. De zachtzinnige en blijmoedige
stammen uit Leon of Extramadura
naast de steile en isolement-bewuste
Basken. De stoere Aragonezen met
de Pyreneeën in hun gestaalde benen,
naast de fnadonna-achtige vissers
vrouwtjes van de Balearen. De Gali-
ciërs met de romantiek van hun neve-
woeste kusten naast de hoog-
adelijke en puriteins Nieuw-Castil-
lanen bij elke nieuwe dans dient
een nieuw klimaat met een eigen tra
ditie zich aan.
/""7oals de dansers wisselen, wisselt
uiteraard ook de evenzeer
■pei
zigeunerzang en weemoedige balla-
authentieke muziek. Snerpende
dén, een schetterend volksorkestje
naast ruisend gitaarspel, doordrin
gende herdersfluiten naast alleen
maar-ritme van doffe trom of hout
jes. Elke traditie heeft zijn eigen
maatval, soms wisselend van maat. tot
maat zoals in de veerkrachtige Jota's
met hun flitsende sprongen:.
maat ria maat!
De innemendste kwaliteit echter van
het schouwspel is de volmaakte „echt
heid" ervan. Deze jeugd danst van
binnen uit, bijna voor zichzelf of met
elkaar, niet voor het publiek. Elke
houding, elke pas, is tekenend voor
hun eigen afstamming en het land
schap waarin ze leven. Het is onbe
houwen in de zin van ongekunsteld.
Maar tegelijk is het vaak verrassend
schoon en getuigend van een gracieu
ze levensstijl, zoals men die amper hij
boeren of vissers zou verwachten.
Bovenal is het jong, fris, tintelend
van levenslust en al of niet ingehou
den temperament. In twee uur tijd
leren de Coros y Danzas de enthou
siaste toeschouwer meer van Spanje
dan een verblijf van een maand al
daar. Een aanbevolen en uitermate
goedkope vakantiereis dus!
Scrsfc CtmcGTfmeesfer
Naar het bestuur van de Nederlandse
Orkeststichting tot beheer van het
Concertgebouworkest meedeelt, is
voor het seizoen 19581959 de heer
J. Krachmalnick tot eerste concert
meester van het Concertgebouworkest
benoemd. Onderhandelingen over ver
lenging van zijn verbintenis na 1 sep
tember 1959 zijn nog gaande.
De heer Krachmalnick werd in 1922
in Rusland geboren. De familie emi
greerde in hetzelfde jaar naar Ameri
ka en vestigdezich te St. Louis.
Krachmalnick kreeg vioolles van een
lid van het orkest aldaar tot 1936 en
werd vervolgens leerling van het Cur
tis Institute of Music te Philadelphia,
waar hij bij Alexander Hilsberg en
Culturele
Cavalcade
OP HET FILMFESTIVAL, dat hal
juli ju Stratford-on-Avon wordt ge
houden ter gelegenheid van het Sha
kespeare-festival, zullen de Verenigde
Staten vertegenvjoordigd zijn met
„The old man and the sea", vervaar
digd naar de roman van Ernest He
mingway. De hoofdral wordt vertolkt
door Spencer Tracy.
HET PHILADELPHIA Symphonie
Orkest is dezer dagen uit Moskou
naar Stockholm vertrokken, na een
succesvolle tournee door de Soivjet-
Unie. Publiek en pers waren enthou
siast over concerten, zoals die gege
ven werden in Kiev, Moskou en Le-
„.j ningrad. Op zijn Europese tournee
Efrem Zimbalist studeerde. Hij~vol-|2a* het orkest ook een bezoek bren-
tooide zijn studie in 1942. Daarna few aan Nederland.
b,'LdseAm1o-?aim" \HET BAAGSE gemeentemuseum
hH ^a, ,ter'ct ",ee aa" ee" cspoMttc van
ÏH..1X" „JSÜS™SI.. nLjï! M™*6" c,ouwelijke schilder,,
dte deze zomer in Zürich wordt ge-
Deze tentoonstelling tvordt
Cleveland Orchestra onder
Szell, daarna eerste concertmeester j
van het Philadelphia Orchestra onder
Eugene Ormandy, dat thans zijn twee
de Europese tournee maakt. De heer
Krachmalnick is in het bezit van een
Guarneri del Gesu.
SIMON VESTDIJK
...„bevrijdingsfeest".,.
„(fles cl\ewb aam [\ek
ederlawdse volb
(Van onze redacteur beeldende kunsten)
Het Rijksmuseum biedt ter gelegenheid
van zijn 150-jarig bestaan het Neder
landse volk een geschenk aan", zo for
muleerde de hoofd-directeur, jhr. D. C. Röell,
op een persconferentie de bedoeling van de
grote zomertentoonstelling van dit jaar: „Mid
deleeuwse kunst uit de noordelijke Nederlan
den", die wordt gehouden van 28 juni tot 28
september in het Rijksmuseum te Amsterdam.
Niet alleen Nederland trouwens zal van deze
uitzonderlijk mooie collectie genieten. Nu reeds
staat vast, dat tal van buitenlandse kunst
kenners er grote belangstelling voor hebben.
De tentoonstelling beslaat dan ook een zeer
belangrijke periode, waarover nog al te weinig
bekend is: de tijd tussen 1450 en 1540. Hele
maal middeleeuws is het te tonen werk dus
niet. Het gaat hier in feite om de overgang
van de dusgenaamde primitieven naar de
vroeg-renaissarice.
De grote moeilijkheid hiervan is, dat er door
de Beeldenstorm van 1566 en door de Hervor
ming daarna, onnoemelijk veel vernield is.
Wat er restte, is daarna over de gehele wereld
verspreid. Om deze collectie van 130 schilde
rijen, 80 beeldhouwwerken, 50 tekenningen en
gravures, 30 handschriften en 60 voorwerpen
van kunstnijverheid te kunnen bijeenbrengen,
heeft men tijdelijke ruilingen met tal van
musea moeten aangaan. Dat was de enige
mogelijkheid om allerlei kostbaar werk los
te krijgen. Daardoor werd deze expositie aan
transport- en verzekeringskosten de duurste
uit de geschiedenis van het museum. Het re
sultaat was naar het oordeel van de museum
directie de kosten en de moeite echter meer
dan 'waard.
Want hierdoor is het mogelijk geworden
een samenhangend beeld van deze be
langrijke, maar nog grotendeels onbe
kende periode te geven. Daardoor zal een on
derlinge vergelijking mogelijk zijn van kunst
werken, die men nooit eerder in verband met
elkaar heeft kunnen beschouwen. Dat is met
name voor de kunsthistorici van veel belang.
Reeds nu, bij de voorbereiding, zijn allerlei
historische bijzonderheden aan de dag geko
men, waarvan men eerder geen vermoeden
had, bijzonderheden, die in de uitzonderlijk
omvangrijke catalogus zullen worden neerge
legd. Zo heeft men ontdekt, dat schilders als
de gebroeders Van Limburg in Nijmegen heb
ben gewoond en ge.werkt en dat vandaar uit
hun invloed uitstraalde naar een belangrijk
cultureel centrum: Utrecht. Bovendien is ge
bleken dat Utrechts miniaturisten hun inspi
ratie hebben gevonden in werken van Jan van
Eyck, die stellig in de domstad te zien moeten
zijn geweest.
Voor het eerst zal het publiek ook de nieuwste
aanwinst van het museum kunnen zien. Dat is
een schilderij, dat omstreeks 1455 te Dordrecht
is vervaardigd door een onbekende meester.
Het stelt de Heilige Agnes met haar attribu
ten voor, samen met de schenkster Geertruij
Haeckvan Slingerlandt, weduwe van de
Dortse burgemeester Adriaen Haeck, die toen
vermoedelijk haar intrek had genomen in het
Agnietenklooster. Het schilderij werd in vrij
desolate toestand op een veiling te Londen
verworven en bleek na een grondige schoon
maak een zeer aantrekkelijk werk te zijn. Het
zal een van de hoogtepunten van de tentoon
stelling worden.
gehouden in verband met een grote
expositie over de vrouw in de Zwit
serse samenleving. Er zullen werken
te zien zijn van de vermaardste schil
deressen over de gehele wereld.
DE AMERIKAANSE regisseur Otto
Preminger gaaat een film maken over
de staat Israel. Hij heeft namelijk dc
filmrechten gekocht van „Exodus"
door Leon M. Uris, een novelle, die in
september zal verschijnen. Uris zal
zijn werk tot een draaiboek bewer
ken.
DE STICHTING Nederlands Kamer
toneel ,JDe Speelkamer" (een nieuwe
groepdebuteerde in Amsterdam met
een besloten voorstelling van Jack
Popplewell's Esmeralda". De groep
zal zich toeleggen op een tot nu toe
in ons land niet bestaand kamerto
neel-repertoire, waarmee men als rei
zend theater overal in ons land voor
stellingen wil geven.
EEN ANDER, nieuw gezelschap is
,E>e Nederlandse Toneelgroep", her
opgericht door Rob Geraerds, in sa
menwerking met Maarten Kapteyn.
Deze groep bestond reeds voor de
oorlog onder dezelfde naam. Men
heeft zich verzekerd van de mede
werking van o.a. Hetty Berger, Jan
van Ees, John Soer en Jeanne Ver-
straete.
IN NEW YORK is op 68-jarige leef
tijd overleden de dirigent Maxmil-
lian Pilzer. Pilzer begon zijn carrière
als wonderkind-violisten gaf zijn
eerste concert in Berlijn op zeven
jarige leeftijd. Op zijn 25ste jaar was
hij reeds concertmeester van het New
York Philharmonic Orchestra.